Mikä on teidän lapsuuden ruokajuoma?

angi

Oliko se vesi vai jokin muu?
Mitä te joitte ruuankanssa nuorina ollessanne?
Tai mitä te nyt ikä-ihmisenä litkitte ruuan kanssa?

26

994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen suunnaton maidon ystävä. Ehkä tämä johtuu siitä, että olen maalla syntynyt ja omien lehmien maitoa oli aina tarjolla. Liekö kysymys myös tottumuksesta?

      Kun muut ulkomailla juovat viiniä tai olutta, juon minä maitöa, vähän häpeillen.

      Hyvä leipä on myös "lempisyötäväni. Leivän pitää olla niin hyvää, ettei se ole pelkkä leikkelealusta.

      • *jemina

        Lapsena join maitoa ruokajuomana, eipä paljon muuta ollut tarjolla. Kesällä äiti teki toisinaan kotikaljaa, sitä sai juoda sunnuntaipaistin kanssa.
        Maitoa en enää alas saa, näin aikuisena lempijuomani on rasvaton piimä. Ravintoloiden juomavalikoimiin se ei valitettavasti kuulu. Työelämässä ollessa jouduin useasti syömään muussakin kuin lounasravintolassa ja silloin oli pakko valita ruokajuomaksi vesi tai vichy.
        Enää asia ei haittaa, ruokailen ravintoiloissa ani harvoin.


      • Angi *

        Eikös maito lihota? Maito on paras ravintolähde. Siitä saa kalkkia ja A vitamiiniä. Vaikka jostakin olisin lukenut että yletön maidon juonti estäisi raudan imeytymisen kehoon? Mutta jos olet säilynyt hyvässä kunnossa niin sinulla se on imeytynyt kuitenkin. Siitä voit vaan olla iloinen..


      • Angi *
        *jemina kirjoitti:

        Lapsena join maitoa ruokajuomana, eipä paljon muuta ollut tarjolla. Kesällä äiti teki toisinaan kotikaljaa, sitä sai juoda sunnuntaipaistin kanssa.
        Maitoa en enää alas saa, näin aikuisena lempijuomani on rasvaton piimä. Ravintoloiden juomavalikoimiin se ei valitettavasti kuulu. Työelämässä ollessa jouduin useasti syömään muussakin kuin lounasravintolassa ja silloin oli pakko valita ruokajuomaksi vesi tai vichy.
        Enää asia ei haittaa, ruokailen ravintoiloissa ani harvoin.

        Koti tekoinen kalja on myös ihanaa..


    • Reino

      Juon vettä siitäkin huolimatta, että joku viisastelija oli sitä mieltä, että vesi on hyvää veneiden alla.

      • kun sitä saa. Jos ei saa, niin olut tai autolla liikkuessa joku alkoholiton (ei nyt tule mieleen, milloin olisi ollut tarpeen).


      • Angi *

        Vaikka jostain luin ettei maidosta saisi kalkkia paljoakaan. Ota siitä selvä sitten kun yksi sanoo sitä ja toinen tätä. Minusta vesi on kaikkein paras ruokajuoma.


      • Nimetön
        Angi * kirjoitti:

        Vaikka jostain luin ettei maidosta saisi kalkkia paljoakaan. Ota siitä selvä sitten kun yksi sanoo sitä ja toinen tätä. Minusta vesi on kaikkein paras ruokajuoma.

        Terveisin

        Reino


      • Angi *
        Nimetön kirjoitti:

        Terveisin

        Reino

        ;-)


    • maitoa!

      Isäni yritti jopa lahjoa minut juomaan maitoa 1950-luvulla. Muistaakseni lupasi 20 mk (oli 20 pennin arvoinen 1963 rahauudistuksen jälkeen). Taisin joskus juodakin rahan voimalla. Mutta sitten myöhemmin keskikoulua käydessäni kaupassa oli sellaista Viri (muistaakseni) kaakaojuomaa. Sitä join sitten ruuan päälle mielelläni. Vanhempani olivat tyytyväisiä, olihan siinä maitoa. Nykyisin en juo ruuan kanssa yhtään mitään, mutta päätteeksi juon vettä tai sokeritonta mehua.

      • Angi *

        Maito kun pidetään sellaisena alkulähteenä lapsen luustolle ja aivoille. Mutta joskus on niin ettei se jostain kumman syystä mene kurkusta alas kuin hiukan muunneltuna, kutsen sinullakin meni.


    • Kilitti setä

      Nyt ei puhuta mitään epäilyttävää. Tämä aihe on sallittu!

      • Ukki

        Pääasiassa maitoa meillä käytetään. Oluesta en tykkää.
        Mehua, piimää tai vettä myös.


      • Angi *

        Kyllä maidosta saa puhua kuten huomaat...!


      • Angi *
        Ukki kirjoitti:

        Pääasiassa maitoa meillä käytetään. Oluesta en tykkää.
        Mehua, piimää tai vettä myös.

        siitä saa sokeria.


    • silloin ruuan

      kanssa juotiin. Laktoosi-intolerantikkona vettä vain nykyisin.

      • Angi *

        samoin juotavaksi..


    • Tanttaralla

      Kyllä se maito oli ja mummolassa kyhnäsin separaattorin luona ja join mieluusti mukista lämmintä kurria.Piimästä en lapsena oikein tykännyt.Nyt juon hyla-piimää tai vettä.

      • Hei! Lapsena join vettä ruuan kanssa, jos oli piimää
        niin sitäkin myös. Aikuisena en ole maitotuotteita nauttinut, joten vesi edelleenkin on ruokajuomanani.Piimä on niin hapanta,etten siitäkään enää pidä. Olen yrittänyt muistaa ottaa kalkkitapletteja,ettei tule puutosta.


      • pohjoisen lintu

        Lapsena join kaupan maitoa, muuta kesäisin kun pääsin maalle tiesin varmasti saavani vastalypsettyä lämmintä maitoa suoraan mukiini, ja se oli kuin taivaan mannaa kaupunkilapselle, nyt en joisi sitä vaikka maksun saisin, se oli silloin.


      • Angi *
        irkku-37 kirjoitti:

        Hei! Lapsena join vettä ruuan kanssa, jos oli piimää
        niin sitäkin myös. Aikuisena en ole maitotuotteita nauttinut, joten vesi edelleenkin on ruokajuomanani.Piimä on niin hapanta,etten siitäkään enää pidä. Olen yrittänyt muistaa ottaa kalkkitapletteja,ettei tule puutosta.

        Kalkinsuhteen se kun mokoma on tärkeetä ettei muutu madoksi.


      • Angi *
        pohjoisen lintu kirjoitti:

        Lapsena join kaupan maitoa, muuta kesäisin kun pääsin maalle tiesin varmasti saavani vastalypsettyä lämmintä maitoa suoraan mukiini, ja se oli kuin taivaan mannaa kaupunkilapselle, nyt en joisi sitä vaikka maksun saisin, se oli silloin.

        juoda lämmintä maitoa? Mutta kun olen asiaa ajatellut hiukan enemmän niin olen tullut siihen tulokseen että sehän on varmaan ollut mahtavan hyvää jos on kerma vielä seassa..


    • Atolfia

      Lapsena join maitoa, koska sitä pidettiin niin tärkeänä ja terveellisenä. Aina oli vatsakipua.

      Nyt vanhempana asia tutkittiin ja laktoosi intoleranssi todettiin, niinpä sitten vesi on juomani. Hyvin sen kanssa on pärjännyt.

      • Angi *

        sitä ei voita mikään.


    • a-woman1

      Join lapsuuskodissa täysimaitoa ja vielä naimisiin mentyänikin. Nyt parisenkymmentä vuotta sitten maito jäi ja kotona juon rasvatonta piimää. Vieraissa tai ravintolassa juon vettä tai viiniä (mieluiten punaista).

      • Angi *

        Maito on ylivoimaisesti eniten käytetty pöytäjuomana, lapsena. Aikuisena vesi...Piimää vain vähän tai muita juomia.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe