Talvinopeusrajoitukset.

Olle Karlsson

On oikein hyvä asia, että rajoitukset ovat säästäneet ihmishenkiä. On hyvä myös, että suotuisa kehitys saatetaan julkisuuteen.

31

1694

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitään puolueetonta tutkimusta eikä riippumatonta näyttöä sille, että (talvi)nopeusrajoituksilla olisi onnettomuuksia vähentävää vaikutusta. Kaikki ns tutkimukset ovat olleet ns. poliittista totuutta eli suomeksi paskan jauhantaa. Totuutta tässä maassa on turha poliitikoilta ja vallannauttijoilta koskaan odottaakaan. Kaikessa on kyseessä vain oma etu ja vähempiosaisten alamaisten häikäilemätön sorto ja riisto.

      • riippumaton?

        No sitroen sitten kertoo kuka olisi puolueeton ja riippumaton tutkija, jos VTT ja TKK ei kelpaa. Miten olis Esson Veijo ?


      • mutta
        riippumaton? kirjoitti:

        No sitroen sitten kertoo kuka olisi puolueeton ja riippumaton tutkija, jos VTT ja TKK ei kelpaa. Miten olis Esson Veijo ?

        Aikamoista jossittelua pohtia sitä, montako onnettomuutta talvinopeusrajoitus on estänyt...


      • Nimetön
        mutta kirjoitti:

        Aikamoista jossittelua pohtia sitä, montako onnettomuutta talvinopeusrajoitus on estänyt...

        ...selvää, että jos nopeusrajoitus on nolla km/tunnissa (0), niin onnettomuuksia ei tule. Terveisin

        Olle


      • tappaa...
        Nimetön kirjoitti:

        ...selvää, että jos nopeusrajoitus on nolla km/tunnissa (0), niin onnettomuuksia ei tule. Terveisin

        Olle

        ...jos tulee seinä vastaan ja äkkipysähdys 100 km/h vaudissa.


    • nopeusrajoitusten

      onnettommuksia ehkäisevä vakutus! Vertaa suksilla mäkeä laskien: pienessä mäessä hitaasti alastullen kaikki pysyy pystyssä, mutta kolminkertaisella nopeudella puolet on jo nurin! Suurin osa autoilijoista ei toden tullen pysty hallitsemaan ajokkiaan enää 80 nopeudessakaan, saati sitten suuremmissa. Kokeen voi tehdä laittamalla kuudenkympin tielle jääpolanteeseen 15 sentin syvyiset 20 senttiä leveät urat 30 asteen suuntauksella ulos. Ja paikkaan jota ei kuski ennalta tiedä. Takaan että 60-70% autoista on penkan takana! Väittäkää vastaan jos voitte toisin todistaa!

      • tilannenopeus

        Satasen nopeusrajoitus peilikirkkaalla tiellä ei ehkäise ainuttakaan onnettomuutta, kyllähän se on jo moneen kertaan nähty. Jos tilannenopeutta ei osata sovittaa vallitseviin olosuhteisiin, ei rajoituksellakaan ole mitään virkaa. Ja liikenneolosuhteethan ovat ainakin etelässä usein peräti kesäiset, jopa keskellä talvea. Suurin turvallinen nopeus voi peräkkäisinä päivinä olla rajoitus plusmiinus 30 km/h (luku on hatusta vedetty, mutta hajonta on suuri). Rajoitukset eivät silti suurimmalla osalla tiestöä muutu.

        On aivan sama, onko kuvailemassasi tilanteessa 80 vai 100 rajoitus. Kumpikin nopeus on aivan liian suuri tuollaisissa polanteissa ajettaessa.

        Minä puolestani väitän, että kukaan ei menetä autonsa hallintaa keliolosuhteiden vuoksi viivasuoralla peltoaukealla kuivana syyspäivänä. Talvirajoitus sieltä todennäköisesti kuitenkin löytyy.


      • hyvissä oloissa
        tilannenopeus kirjoitti:

        Satasen nopeusrajoitus peilikirkkaalla tiellä ei ehkäise ainuttakaan onnettomuutta, kyllähän se on jo moneen kertaan nähty. Jos tilannenopeutta ei osata sovittaa vallitseviin olosuhteisiin, ei rajoituksellakaan ole mitään virkaa. Ja liikenneolosuhteethan ovat ainakin etelässä usein peräti kesäiset, jopa keskellä talvea. Suurin turvallinen nopeus voi peräkkäisinä päivinä olla rajoitus plusmiinus 30 km/h (luku on hatusta vedetty, mutta hajonta on suuri). Rajoitukset eivät silti suurimmalla osalla tiestöä muutu.

        On aivan sama, onko kuvailemassasi tilanteessa 80 vai 100 rajoitus. Kumpikin nopeus on aivan liian suuri tuollaisissa polanteissa ajettaessa.

        Minä puolestani väitän, että kukaan ei menetä autonsa hallintaa keliolosuhteiden vuoksi viivasuoralla peltoaukealla kuivana syyspäivänä. Talvirajoitus sieltä todennäköisesti kuitenkin löytyy.

        Eihän talvirajoitus vähennä onnettomuuksia huonoissa oloissa, jolloin muutenkin ajetaan hitaammin. Vähennys tulee ns hyvissä talvioloissa, kun kuuliaiset autoilijat ajavat jonkin verran hitammin kuin ajaisivat kesärajoituksilla. Hitaampi nopeus joko estää onnettomuutta sattumasta (kuski ehtii reagoida ennen kuin on myöhäistä) tai lieventää sattuneen onnettomuuden vahinkoja.


      • Ei reikäpää
        hyvissä oloissa kirjoitti:

        Eihän talvirajoitus vähennä onnettomuuksia huonoissa oloissa, jolloin muutenkin ajetaan hitaammin. Vähennys tulee ns hyvissä talvioloissa, kun kuuliaiset autoilijat ajavat jonkin verran hitammin kuin ajaisivat kesärajoituksilla. Hitaampi nopeus joko estää onnettomuutta sattumasta (kuski ehtii reagoida ennen kuin on myöhäistä) tai lieventää sattuneen onnettomuuden vahinkoja.

        keinotekoisen kuuloisia perusteluja talvirajoituksille. Eikö edes täällä uskalleta nimettömänäkään arvostella viranomaisia? Täm' jos mikään on SUOMETTUMISTA!


      • nopeastikin
        tilannenopeus kirjoitti:

        Satasen nopeusrajoitus peilikirkkaalla tiellä ei ehkäise ainuttakaan onnettomuutta, kyllähän se on jo moneen kertaan nähty. Jos tilannenopeutta ei osata sovittaa vallitseviin olosuhteisiin, ei rajoituksellakaan ole mitään virkaa. Ja liikenneolosuhteethan ovat ainakin etelässä usein peräti kesäiset, jopa keskellä talvea. Suurin turvallinen nopeus voi peräkkäisinä päivinä olla rajoitus plusmiinus 30 km/h (luku on hatusta vedetty, mutta hajonta on suuri). Rajoitukset eivät silti suurimmalla osalla tiestöä muutu.

        On aivan sama, onko kuvailemassasi tilanteessa 80 vai 100 rajoitus. Kumpikin nopeus on aivan liian suuri tuollaisissa polanteissa ajettaessa.

        Minä puolestani väitän, että kukaan ei menetä autonsa hallintaa keliolosuhteiden vuoksi viivasuoralla peltoaukealla kuivana syyspäivänä. Talvirajoitus sieltä todennäköisesti kuitenkin löytyy.

        Seuraavana päivänä keliolosuhteet voivat jo olla toiset ja mustaa jäätä vaikka kuinka paljon. Jokaisella pitäisi olla sen verta maalaisjärkeä että tulisivat tällöinkin ehjin nahoin perille, mutta näin ei ilmiselvästi ole. Näitä ääliöitä varten tarvitaan sääntöjä ja rajoituksia.

        Kaikki kuskit eivät myöskään ole yhtä ”taitavia” eikä kaikki kalusto ole samalla tasolla. Nopeusrajoitukset ja säännöt ovat siis pakon sanelemana kompromisseja jotta kaikki pystyisivät turvallisesti liikkumaan liikenteessä.


      • mitä ?
        Ei reikäpää kirjoitti:

        keinotekoisen kuuloisia perusteluja talvirajoituksille. Eikö edes täällä uskalleta nimettömänäkään arvostella viranomaisia? Täm' jos mikään on SUOMETTUMISTA!

        Ai niin kuin periaatteesta vaan pitäisi arvostella viranomaisia siitä, että talvella säästyy muutama henki ?


      • ....
        Ei reikäpää kirjoitti:

        keinotekoisen kuuloisia perusteluja talvirajoituksille. Eikö edes täällä uskalleta nimettömänäkään arvostella viranomaisia? Täm' jos mikään on SUOMETTUMISTA!

        Täällä keskustellaan järkevästi ja jokaisella on omat mielipiteensä. Nimettömyys on sinänsä OK ja hyvä että on se mahdollisuus, mutta eihän kukaan ole niin raukka että uskaltaa tulla esiin pelkästään nimettömänä, varsinkaan solvaamalla nimettömänä muita.


      • me vuan

        miten ja missä tuollaisia uria on maanteillä? Itse en ole koskaan nähnyt. Jos niitä on, niin ne nimenomaan ovat sellaisilla teillä joissa on mahdotonta ajaa yli 60km/h ja se on yleensä ihan normaalilla merkillä (ei siis millään talvisellaisella) merkitty tie.
        Aika hassu perustelu on verrata laskettelua autoiluun!
        Oletko muuten huomannut saman asian virkkauskerhossasi? Siitä saisit paremman esimerkin....
        Mutta jos haluat analysoida asiaa tarkemmin, niin miten perustelet sen perusnopeuden mäessä? Mikä on hiljaa ja mkä on se 3x nopeus? Katsos kun maanteillä mennään jo nykyään sitä hiljaista nopeutta ja talveksi sitä vielä hidastetaan....


    • skijengi

      Mekään emme enää lähde ajamaan lapin rinteisiin
      vaan lennämme suoraan alpeille.Jotenkin tunsi itsensä idiootiksi kun junnasi kuivalla ja tyhjällä tiellä talviyönä kahdeksaakymppiä kohti lappia.Vain sen takia että bussi ja rekka olivat kolaroineet edellistalvena keski-suomessa.

    • palle ramstedt

      oikein hyvä, että tulee talvirajoitukset, SAAN OHITELLA ENEMMÄN NYSVÄREITÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Jorge

      Moni on nukkunut henkilöauton rattiin körötellessään 80km:n nopeutta kuivalla ja suoralla tiellä, normaalissa talvikelissä ja suistunut vastaantulevan alle.
      Rajoitukset pitäisi saada kelikohtaiseksi eli muutuviksi, (tosin ne eurot taitavat mennä metrohankkeeseen) jolloin niiden noudattaminenkin lisääntyisi, tilannenopeudet ovat aivan oma lukunsa.
      En myöskää ymmärrä ajokortin ajattamista aivan toivottomillekin tapauksille, johon ahneet autokoulukartellit usein syyllistyvät ajokoetutkinnon valvojien ohella.
      Suomessa tosin kyvytön henkilö pääsee jopa ministeriksi aivan osa-aikakassa-apulaisen kokemuksella.

      • Nimetön

        Sillä tavalla monet muutkin tekevät.

        Olle


      • nuku tarpeeksi

        "Moni on nukkunut henkilöauton rattiin körötellessään 80km:n nopeutta kuivalla ja suoralla tiellä, normaalissa talvikelissä ja suistunut vastaantulevan alle."

        Jos väsyttää, niin silloin nukahtaa rattiin vaikka nopeus on 120. Se nopeus ei siihen vaikuta. Väsyneenä ei pidä ajaa.

        Olen ajanut pitkiä matkoja 80 km/h virkeänä eikä mitään ongelmia. Olen myös ajanut melko mutkaista tietä 120 km/h väsyneenä, ja piti oikein taistella että pysyi hereillä.


    • isoharmaa

      Kun on sovittu määrätty määrä km alennetulla nopeudella on ne täällä pohjoisessa, jossa liikennetiheys on tosi pieni. Sitten poliisi ottaa ylimääräistä kolehtia näiltä lomalaisilta!! Onko tässä järkee ajaa jotain Kuopio- Kuusamo väliä etelän miehen 80.Sitten jos joku noudattaa 80:ä niin rekka on takaluukussa kiinni yrittäen ajaa rajotinta vasten. Tulee vaan mieleen kuinka moni suistuminen on johtunut rajoitusta noudattaen selvin päin ja ei väsyneenä ajaen???

      • määrää

        Prosenttikiintiöistä talvinopeuksissa luovuttiin pari vuotta sitten.


      • isoharmaa
        määrää kirjoitti:

        Prosenttikiintiöistä talvinopeuksissa luovuttiin pari vuotta sitten.

        Mikä on käytäntö.


      • järkee voi käyttää

        eli hieman alle 90. Ei tule rekka perseeseen etkä saa sakkoja. Yksinkertaista eikö totta?


      • muutkin
        järkee voi käyttää kirjoitti:

        eli hieman alle 90. Ei tule rekka perseeseen etkä saa sakkoja. Yksinkertaista eikö totta?

        Ajan korkeintaan rajoituksen mukaan. Käytännössä niin että mittari näyttää suunilleen nopeusrajoituksen lukemaa, eli en varmasti aja ylinopeutta.

        Järkeä voi käyttää rekkakuski, sillä harvemminpa kukaan lisää vauhtia kun rekka tulee roikkumaan perseeseen. Enintään siitä rpovosoidutaan ja aletaan hidastella. Ellei sitten pysähdytä mäkeen ja jätetä rekkaa siihän. Muistakaa tämä rekkajormat, se rekka ei lähde mäestä liikkeelle talvella, eli pitäkää vaan sitä turvaväliä.


      • on että
        isoharmaa kirjoitti:

        Mikä on käytäntö.

        prosenttikiintiöitä ei ole


      • iltapäivällä
        järkee voi käyttää kirjoitti:

        eli hieman alle 90. Ei tule rekka perseeseen etkä saa sakkoja. Yksinkertaista eikö totta?

        Koskenkylässä rajoitinta vasten tod.nopeus 86km/t.Niin vaan sorarekka tuli 10;n metrin päähän takapuskurista.Vilkutin vähän jarruvaloa ja väistin pientareelle,niin meni ohi että heilahti.


      • mie vuan
        määrää kirjoitti:

        Prosenttikiintiöistä talvinopeuksissa luovuttiin pari vuotta sitten.

        Mutta kun on helppo "luopua" silloin kun aina syksyllä kerrotaan että entiset jäävät voimaan siellä ja siellä ja uusia tulee sinne ja sinne. Mihin enää tarvitaan mitään prosentteja, kun ne on jo vuosia sitten määritelty? Voi hitto mitä täältä saa lukea!


      • stycke
        muutkin kirjoitti:

        Ajan korkeintaan rajoituksen mukaan. Käytännössä niin että mittari näyttää suunilleen nopeusrajoituksen lukemaa, eli en varmasti aja ylinopeutta.

        Järkeä voi käyttää rekkakuski, sillä harvemminpa kukaan lisää vauhtia kun rekka tulee roikkumaan perseeseen. Enintään siitä rpovosoidutaan ja aletaan hidastella. Ellei sitten pysähdytä mäkeen ja jätetä rekkaa siihän. Muistakaa tämä rekkajormat, se rekka ei lähde mäestä liikkeelle talvella, eli pitäkää vaan sitä turvaväliä.

        "   Ajan korkeintaan rajoituksen mukaan. Käytännössä niin että mittari näyttää suunilleen nopeusrajoituksen lukemaa, eli en varmasti aja ylinopeutta. "

        Valitettavan moni tekee tätä ihan hyvällä kelillä ja tietämättä autonsa mittarivirhettä, vain siksi kun herranpelkoiselle kansalle näytetään vaikka vain poliisiauton varjoa, johan vauhti loppuu. Ei se ihme jos raskas kalusto saa kiinni näitä "kierroksella ohitettavia". Itse katselen nopeuden yleensä GPS-navigaattorista, joten tiedän varsin tarkasti nopeuteni ja pidän haarukkana sellaista 78-82km/h. Hyvällä kelillä jos jonkun tojotaismon tuolla nopeudella 80:n alueella saavuttaa, voisi hän katsoa peiliin ainakin sen verran ettei tilaisuuden tullen ainakaan hankaloittaisi ohitusta.

        "Järkeä voi käyttää rekkakuski, sillä harvemminpa kukaan lisää vauhtia kun rekka tulee roikkumaan perseeseen. Enintään siitä rpovosoidutaan ja aletaan hidastella. Ellei sitten pysähdytä mäkeen ja jätetä rekkaa siihän. Muistakaa tämä rekkajormat, se rekka ei lähde mäestä liikkeelle talvella, eli pitäkää vaan sitä turvaväliä. "

        Jos oikein järkeä käyttää niin kaikkein fiksuinta on antaa periksi eli päästää ohi, eikö? Sanotaan, että fiksuin antaa periksi. Kannattaa noissa protesteissaankin olla varovainen, kun se mäkeen jätetty jorma sattumalta löytääkin sinut jostain turistirysäkeidaskahvilasta, se voi olla pahalla päällä ja tiedän kyllä tyyppejä jotka eivät tyydy huutamiseen. Itse olen ärsytettynä äärimmäisen vittumainen, mutta kiinni en käy ennenkuin itse olet niin kuumana että aloitat...

        Toisaalta, mistä sinä tiedät millaisella pidonparannusvarustuksella se rekka on varustettu, voi tulla kurja yllätys sulle...minkä taakseen jättää jne.

        Helpommalla kaikenkaikkiaan kuitenkin päästään jos yritetään joustaa mieluummin kuin kasvattaa niitä sarvia päähän. Edellytykset voivat olla niin erilaiset, ei se ole ihmeellistä jos pieniä metsäteitä koluava pohjoisen pöllikuski uskaltaa ajaa jossain kelissä riuskempaa maantievauhtia kuin tunnottomalla kiinanihmeellä normaalisti pääkaupunkiseudulla surffaava hiihtoturisti.


    • maksavat 22Me
    • mie vuan

      Tietääkseni suomi on ainoa maa jossa on talvirajoitukset. Kuitenkin viimeisin vertaileva tutkimus pojkoismaiden kolarisuhteesta oli suomen osalta heikoin. Eli muihin pohjoismaihin verrattuna suomen liikenteessä kuolee enemmän kuin muissa. Miten se on mahdollista jos kerran talvirajoitukset ovat niin hyvä juttu? Miksi ruotsissa kokeiltiin asiaa ja oltiin sitä mieltä, että ne eivät ole hyvä juttu ja ne poistettiin? Miten ne suomessa sitten ovat niin hyvä juttu???
      Ah mä nautin taas kun saa ajaa 80km/h alueella rekka 1m takapuskurista... Se luo sellaisen turvallisen ja mukavan tunteen!

      • Nimetön

        Kaikella sitä köyhää kansaa kusetetaankin, terv

        Olle


    • pravda

      Ei voida sanoa että talvirajoitukset ovat selvästi vähentäneet onnettomuuksia. Tällaiset "tutkimustulokset" on toisinaan tehty siten, että jostain ikivanhasta tutkimuksest aon napattu tieto keskinopeuksien ja onnettomuuslukujen korrelaatiosta, ja sitten hehkutettu että kun nopeudet ovat laskeneet niin ovat onnettomuudetkin sitten. Helsingissä liikennevahingot ovat vakuutusyhtiöiden mukaan lisääntyneet, mutta viralliset em. menetelmällä saadut tulokset kertovat niiden vähentyneen 30 km/h rajoitusten vuoksi. Näin kerrotaan uusimmassa Moottori-lehdessä. Onnettomuuksien vähenemisen pistäminen nopeuden vähentymisen ansioksi on harhaanjohtavaa, koska liikenteessä on niin monta muuttujaa. Huomiotta jää usein autokannan uudistuminen, ruosteiset laaki ja vainaa -cherryt kun alkavat olla jo harvinaisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      82
      2005
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1798
    3. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

      Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      385
      1772
    4. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      170
      1468
    5. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      68
      1354
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1350
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      75
      1307
    8. Vihjeketju naisille

      Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1243
    9. Kuljettajasi oy konkurssi?!

      Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?
      Iisalmi
      14
      1113
    10. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      101
      1107
    Aihe