" Mummi, miksi sinä..

olet yksin, miksi meillä ei ole pappaa, mummi, olisi kiva kun olis pappa joka opettais minulle kaikkia miesten töitä, mummi, minä haluan papan!

Siinä aamuinen kysymys ja toteamus tyttäreni pojan taholta. Hän kyllä on pienenä poikana saanut olla ainoan pappansa mukana, vuolla puukolla ja hakata vasaralla, omat työkalut siirtyivät kotoa mummolaan ja mökille pienessä selkärepussa jota poika kantoi autuas ilme kasvoillaan. Kun pappa sitten menehtyi, jätti se poikaan ikuisen haavan ja papasta on yhä ollut vaikea puhua, kunnes tänään hän esitti minulle avauksena olevan lauseensa.

En ole edes tullut ajatelleeksi asiaa lastenlasten kannalta. Heille olen ainoa mummi ja pappaa ei ole, joten olen ollut heille ainoa
isovanhempi, yrittänyt täyttää senkin tyhjiön jonka papan puuttuminen on tehnyt lastenlasten elämään. Olen vienyt heitä onkimaan kesällä, pilkille talvella, tutustumáan ympäröivään luontoon ja kasveihin, mutta tyhjiötä en ilmeisesti ole kyennyt täyttämään. En osaa antaa miehen mallia vaikka moottorisahalla olemme yhdessä puita pätkineet, hakanneet sauna ja hellapuita - jotain on puuttunut.

Heräsin todella ajattelemaan asiaa nyt pienimmän, pian 4 vuotiaan lapsenlapsen lapsenikin kannalta. Hänen isänsä ei asu samassa kodissa jossa he äitinsä kanssa, miehen malli puuttuu kokonan. Hänellä on kaksi pappaa, mutta tuntuu kiintymyksellä mitattuna kuin minä olisin hänellekin ainut isovanhempi, isoisoäiti jonka syliin pieni poika juoksee innoissaan, rutistaa kaulasta ja halii, eikä siitä suukkojen tulvasta tahdo tulla loppua. Nytkin hän oli luonani monta päivää ja yötä ja kotiin piti jättää eilen ihan narraamalla.

Hänkin kysyi sunnuntai aamuna herättyään eikö mummia hali muut kuin Kevin, siis hän itse? ?
Silloin asiaa en miettinyt, mutta tänään mietin mitä tuo nuorempi sukupolvi menettää kun heiltä puuttuu se turvallinen, lämmin papan syli, ja suoraan sanottuna, suuri syy siihen on minun itsekkyyteni, ja sitä voi jokainen miettiä tykönänsä.

Tuntuuko teistä muista leskistä että lastenlapset ja heidän lapsensa kaipaisivat papankin/mumminkin syliä?
Onko teille koskaan esitetty moista kysymystä?
Minut tuo poika sai ajattelemaan, olisko edes viikonloppu pappa/mummi jokin korvike, olisiko se tarpeeksi pitkä aika muodostamaan henkisen siteen nuoren ja vanhemman välille ?

Mietteissäni. Vaihto-ehtoja punnitsen.

16

1518

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olavi...

pappa ottaa kumppanin, lapset lapsen lapset saa unohtaa semmonen on äetpuoli. Kokemusta on.

• outo lintu

Onpa Olavilla käynyt huono tuuri. Kukahan se on lapsille opettanut sanan äetpuoli?
        Kumma juttu miten vaikea aikuisille lapsille on hyvksyä vanhemman uutta kumppania. Noilla lasten kasvatusasenteilla menettää yhteyden omiin vanhenpiinsa ja riistää lapsiltaan isovanhemmat. Onnellinen ukki, rakkaus ei vähene jakamalla, sitä riittää naisystävälle ja lastenlapsille.
        Vai tarkoititko mahdollisesti, että naisystäväsi on mustasukkainen ja haluaa omistaa sinut yksin. Ei voi olla totta?

• olavi...
        outo lintu kirjoitti:

Onpa Olavilla käynyt huono tuuri. Kukahan se on lapsille opettanut sanan äetpuoli?
        Kumma juttu miten vaikea aikuisille lapsille on hyvksyä vanhemman uutta kumppania. Noilla lasten kasvatusasenteilla menettää yhteyden omiin vanhenpiinsa ja riistää lapsiltaan isovanhemmat. Onnellinen ukki, rakkaus ei vähene jakamalla, sitä riittää naisystävälle ja lastenlapsille.
        Vai tarkoititko mahdollisesti, että naisystäväsi on mustasukkainen ja haluaa omistaa sinut yksin. Ei voi olla totta?

se on totta. Kumppani järjestelmällisesti tuhoaa suhteet.Äet oli harhautus ei kuulu perheen sanastomuodostukseen, rakastan tälläisiä sanoja.

• olavi...
        outo lintu kirjoitti:

omia lapsia ja lapsenlapsia miehen lapsia ei hyväksytä täten neuvoksi lesket ja ERONNEET.

• "Tuoksu"
        outo lintu kirjoitti:

Vastauksestani nikitolle selviää että sisarukseni ja minä otimme äidin vanhuuden rakkauden lahjana josta hän sai uuden kumppanin, me "uuden vanhan miehen elämäämme" ja minun lapseni ja lapsenlapseni "Heikki papan" joka keikutti polvellansa.
        Suhtauduimme kaikki asiaan luonnollisesti ja nautimme siitä että äitimme vietti onnellisia aikoja uuden rakkaansa kanssa, vaikka yhdessä he eivät asuneetkaan. Matkustivat paljon, viettivät aikaa meidän lasten perheissä, ja olivat onnellisia toisistaan.

Isäpuolet ja äitipuolet, niin monin tavoin heidänkin asemaansa ajatellaan.

Lämmin ihmissuhde on ilo heille jotka sen jakavat ja ilo läheisille. Vaan vaikeita ovat keskusteltaviksi ihmissuhdekoukerot näköjään.

• peukalo
        "Tuoksu" kirjoitti:

Vastauksestani nikitolle selviää että sisarukseni ja minä otimme äidin vanhuuden rakkauden lahjana josta hän sai uuden kumppanin, me "uuden vanhan miehen elämäämme" ja minun lapseni ja lapsenlapseni "Heikki papan" joka keikutti polvellansa.
        Suhtauduimme kaikki asiaan luonnollisesti ja nautimme siitä että äitimme vietti onnellisia aikoja uuden rakkaansa kanssa, vaikka yhdessä he eivät asuneetkaan. Matkustivat paljon, viettivät aikaa meidän lasten perheissä, ja olivat onnellisia toisistaan.

Isäpuolet ja äitipuolet, niin monin tavoin heidänkin asemaansa ajatellaan.

Lämmin ihmissuhde on ilo heille jotka sen jakavat ja ilo läheisille. Vaan vaikeita ovat keskusteltaviksi ihmissuhdekoukerot näköjään.

Paha juttu tuo äitipuoli. Olen itse sellainen. Ei ole helppo tehtävä asettua äidin osaan aivan kylmiltään. Ei siinä pitkiä aikoja mennyt, kun jo tunsi olevansa se paha noita, joka tarjoaa myrkytetyn omenan Lumikille. Seuraava tunnetilani oli: olen surmannut heidän äitinsä, lapsille maailman tärkeimmän ihmeolennon. Tässä asiassa koin raskaimmat tappiot. Ennen maailmassa ( 60-luvulla ) ei näihin asioihin puututtu. Kukaan ei tullut avuksi, vaikka joskus tuntui siltä, että talo kaatuu ja ohikullkijat menettävät kuulonsa, kun meillä roiskittiin sanoilla ja kämmenenperälläkin. Vaan - kun on nuori äitipuoli, jaksaa suurimmat karikot, sietää ja kestää huutamiset ja silti alkaa hiljakseen oppia rakastamaan noita lapsia, jotka todentotta, kaipasivat äitinsä syliä. Miehen avuttomuus olla apuna omille lapsilleen oli surkeaa. Onneksi miehelläni oli ihana äiti, mummi, joka jaksoi tulla suurimpaan avuntarpeeseen. Hänen lempeä selvityksensä, miksi lapset toimivat äitipuoltaan kohtaan niin kuin toimivat, auttoi yrityksessä olla aidompi äiti. Tälle anopilleni olen vieläkin kiitollinen, hän oli ainoa "tukiverkostoni" hankalissa hetkissämme.
        Nyt olen mummi viidelle lapsenlapselle ja huomaan, paljon ovat äitipuoleltaan oppia ottaneet, nuo, silloin ammoin niin hankalat mukulat.

• peukalo kirjoitti:

Paha juttu tuo äitipuoli. Olen itse sellainen. Ei ole helppo tehtävä asettua äidin osaan aivan kylmiltään. Ei siinä pitkiä aikoja mennyt, kun jo tunsi olevansa se paha noita, joka tarjoaa myrkytetyn omenan Lumikille. Seuraava tunnetilani oli: olen surmannut heidän äitinsä, lapsille maailman tärkeimmän ihmeolennon. Tässä asiassa koin raskaimmat tappiot. Ennen maailmassa ( 60-luvulla ) ei näihin asioihin puututtu. Kukaan ei tullut avuksi, vaikka joskus tuntui siltä, että talo kaatuu ja ohikullkijat menettävät kuulonsa, kun meillä roiskittiin sanoilla ja kämmenenperälläkin. Vaan - kun on nuori äitipuoli, jaksaa suurimmat karikot, sietää ja kestää huutamiset ja silti alkaa hiljakseen oppia rakastamaan noita lapsia, jotka todentotta, kaipasivat äitinsä syliä. Miehen avuttomuus olla apuna omille lapsilleen oli surkeaa. Onneksi miehelläni oli ihana äiti, mummi, joka jaksoi tulla suurimpaan avuntarpeeseen. Hänen lempeä selvityksensä, miksi lapset toimivat äitipuoltaan kohtaan niin kuin toimivat, auttoi yrityksessä olla aidompi äiti. Tälle anopilleni olen vieläkin kiitollinen, hän oli ainoa "tukiverkostoni" hankalissa hetkissämme.
        Nyt olen mummi viidelle lapsenlapselle ja huomaan, paljon ovat äitipuoleltaan oppia ottaneet, nuo, silloin ammoin niin hankalat mukulat.

Kaikesta kertomastasi vastustuksesta huolimatta jaksoit olla äiti miehesi lapsille. Se on asia josta olet toivottavasti saanut kiitoksen heiltä nyt myöhemmin kun he ovat asian tajunneet.

Kasvatuksesi hedelmistä saat nyt nauttia seuraavankin sukupolven muodossa.
        Hyviä hetkiä Sinulle tulevaisuudessakin.

• Olet mummi

Kyllä isän tehtävä on olla pojalleen miehen malli. Mummo on mummo eikä hänen tarvitse huolehtia isoisän puutteesta, sekin on miehen itsensä asia. Jos isoisä on kuollut niin sitten ei ole isoisää.

• aloittaja,

mutta jääköön nyt keräämään kielteistä ja myönteistä pappa asiaa koska en ole koneella muutamaan päivään.
      Katsellaan ja ihmetellään yhdessä mitä sana pappa/mummi saa aikaan mielissämme.

Hyvää syyskuun loppua ja lokakuun alkua.

• Outo lintu

ja jopa asiallinen keskustelu. Minusta on väärin, jos lesken pitää elää puolison muistoa kunnioittaen. Kysymyksessä ei ole muuta kuin lasten perintöjen suvussa säilymisen varmistaminen.
        Lesken kruunu ei siitä kirkastu.

• Anu.1
        Outo lintu kirjoitti:

ja jopa asiallinen keskustelu. Minusta on väärin, jos lesken pitää elää puolison muistoa kunnioittaen. Kysymyksessä ei ole muuta kuin lasten perintöjen suvussa säilymisen varmistaminen.
        Lesken kruunu ei siitä kirkastu.

Lapsethan voi periä enne uutta pappaa tai mammaa,
        ei perinnöistä tule kuin riitaa ja toraa.
        On parempi jakaa jo silloin kun on yksin,
        ei vainaja tule sitä puolestamme tekemään.

Ei varmaan kukaan halua että puoliso hengiltä surisi itseänsä, eikä jatkaisi elämää.
        Koti kylälläni oli 80 vuotias mummu, kun hän jäi leskeksi, niin sattumalta hän löysi vielä
        nuoruutensa rakastetun, ja olivat yhdessä vielä monta vuotta, tämäkin pappa oli leski, mutta sitten kuolema korjasi hänetkin.
        Tämän mummun lapset kun kävivät äitiään katsomassa, uuden papan aikoihin, niin lähtiessään sanoivat mummulle, että kyllä on hyvä lähteä kun tietää ettet sinä jää yksin.
        Eikö se jo kerro että lapsetkin osaavat ajatella, muutakin kuin perintöä.

• Anu.1

Täällä kouluissa otettiin vara pappa tai vara mamma sellaiselle jolla ei ollut isovanhempia.

He ottivat osaa lasten leikkeihin ja harrastuksiin.
      Kyllä se oli monelle lapselle mieluista aikaa,
      kun sai olla vanhemman ihmisen mukana.
      Minäkin olin vara mummina kahdellekkin lapselle,
      ja täytyy sanoa, että se oli hyvin mukaansa tempaavaa.
      Voi sitä kyselyjen määrää, mihin joutui vastailemaan,
      tuntui että ei omat lastenlapset niin paljoa ikänä kyselleet.
      Mutta se kai oli siinä, että heillä oli aina
      kaksin verroin meitä mummuja ja pappoja.

Mutta ei todellakaan kannata vain sillä perusteella otta kaveria itselleen, että lapsenlapset saisivat mummun tai papan.
      Minun mielestäni siinä pitää olla asialla henkilökohtaiset tunteet ensisijaisesti.

Kyllä se pappa tai mamma otetaan itselle kuitenkin, eikä lastenlapsille sillä he kasvavat niin nopsaan pois siitä iästä ettei huomaakkaan.

• leski myös

Ymmärrän hyvin sinun ajatuksiasi, kaipasin itse isovanhempia koko lapsuuteni ajan. Viisivuotiaaksi minulla oli mummi, isän äiti. Äitini vanhempia en koskaan edes tuntenut. Omille lapsilleni olisin toivonut läheistä suhdetta isovanhempiin, sekään ei onnistunut. Mieheni vanhemmat asuivat kaukana ja kuolivat varhain. Isäni oli ihana ukki, mutta äidistä ei mielenterveysongelmien vuoksi oikein ollut mummiksi. Ukki sai olla lastenlasten kanssa silloin kuin mummi oli sillä tuulella, että sen salli.

Samantapaista keskustelua kuin sinä, olen käynyt oman viisivuotiaan lapsenlapsen kanssa. Hänellä ja ukilla oli hyvin lämmin suhde, ukin vaikeasta sairaudesta huolimatta. Mieheni kuoleman jälkeen tämä pikkukaverini alkaa aina muistella ukkia kun olemme kahdestaan, kotona hän ei kuulema enää kovin paljon ukista puhu. Hän on aina se keskustelun aloittaja, en minä. Viime aikoina hän on sanonut minulle: ” mummi sinun pitää hankkia uusi ukki, joka olisi meidän kanssa”.
      Epäilen kyllä että ei ole aivan oma ajatus, todennäköisesti hän on kuunnellut vanhempiensa puhetta. Onneksi tällä pikku miehellä ja hänen nuoremmilla sisaruksilla on minun lisäksi tupla mummot ja papat, sylejä riittää. Vävyn vanhemmat elävät molemmat uudessa liitossa. Myös pojan lapsilla on mummoja ja pappoja minun lisäksi, minun ei tarvitse olla siitä huolissani.

Lapseni ovat kertoneet minulle, että toivovat minun löytävän vielä uuden kumppanin rinnalleni. Hyvä näin, mutta tässä vaiheessa en edes sitä haluaa. Tuntuu, että vasta nyt vuosien uupumuksen ja murheiden jälkeen olen löytämässä itseni, sen ihmisen joka joskus olin. Haluan ensimmäistä kertaa aikuisiässä, elää hetken omilla ehdoilla, vailla huolta ja vastuuta muista.
      Eikä uuden suhteen solmiminen yksinkertaista ole, tässä iässä. Ensin on tietysti se tarjonnan puute ja takana on eletty elämä muistoineen, lapset, lapsenlapset, kummankin muu suku ja ystävät. Lisäksi heikkenevä terveys ja kaikki vuosien varrella kehittyneet tavat ja asenteet. Aikamoinen paketti sulatettavaksi.

• inkeri39

ei ole maailman helpoimpia asioita solmia uusia suhteita tällä ikää.
        Viimeisen osion kirjoituksestasi allekirjoitan täysin.

• peukalo

Enpä osaa ajatella kirjoituksestasi muuta kuin sen, että olet itse luonut lapsille tarpeen saada uusi pappa. Mieluiten he tietysti ottaisivat sen aidon, oman rakkaan pappansa, hänet, joka on jo poistunutut. Ehkä puhelet "pitäisi olla"- tyyliin, lapsi pian jatkaa asiaa päässään ja alkaa tahtoa Sinun omaa tahtoasi, joka on saada mies, ukki rinnalle. Ei siinä mitään pahaa ole, toivon sitä Sinulle, vaan lapsia ei pitäisi päästää tunnelmoimaan kanssasi asiasta, joka on omasi. Lieneekö lapsosilla toisen vanhemman pappa ja mamma elossa? He ovat yhtä tärkeitä kuin sinun " haavekuvasi uudesta papasta". Olethan rohkea ottamaan yhteyksiä moniin hyviin pappa-ehdokkaisiin. Heitä kun vilisee täällä miten paljon vain haluaa...

• Lastenlasten kanssa muistelemme pappaa silloin kun heillä sellainen muisteluhetki on. Ja vain kolmella heistä on todellisia muistoja ainoasta papastansa.

Minulla ei ole tarvetta etsiä pappaa elämääni, sillä minulla on kaikki hyvin.
        Ainoa mitä minä kaipaan, on keskustelukumppani joka kykenee ajattelemaan ja tuomaan ajatuksensa esiin niin että keskustelusta jää hyvä mieli molemmille.

16 vuotias lapsenlapseni kaipaa pappaa joka oli hänelle rakas, joka opetti ja kuljetti mukana monissa töissä ja harrastuksissa, idea papasta oli hänen, ei minun.

Paikkakunnalla on minulla hyviä miestuttavia joille olen nyt jutellut pappa asiasta, - ja ihme ja kumma, pari heistä on luvannut ottaa pojan "papanpojaksi" mukaansa retkille ja harrastuksiin. Lupaus ei edellytä että myös minä papan mukana kulkisin, sitä ei minulta kukaan vaadi.

Kun ei ole pappaa kummankaan vanhemman puolelta, ja isäsuhdekin "katkennut" en ihmettele jos pappaa tulee ikävä, niin minunkin tulee useinkin, vieläkin!
        Mutta viikonloppupappa on luvassa pojalle joka kaipaa vanhemman miehen ohjeita ja opastusta, ja mikä parasta, samalla hän saa yhden uuden "mumminkin" sinne retkille mukaan.

Kiitos vain ohjeistasi, mutta menen omaa tietäni oman valintani mukaan hakematta mitään mikä ei ole tärkeää minulle.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      100
      5415
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3623
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3225
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      451
      2526
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      258
      1572
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      86
      1314
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1299
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1248
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1243
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      146
      1172
    Aihe