Kohta 1 ytimelliset prossut matelee

Duke..

Jep, eiköhän vuoden parin päästä ole jos selvää, että on oltava vähintään tuplaydin prossu, jottei kone matele kuin etana :)

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=28207
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=28205&tyyppi=1
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=28199&tyyppi=1

15

1925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensimmäiset pelit, mitkä käytännössä vaativat dual corea ovat varmaan Alan Wake ja Crysis? Tietysti monisäikeisyys avaa uusia mahdollisuuksia ja peleistä voidaan tehdä monimutkaisempia, toisaalta vanhat single-coret voi unohtaa pelien suhteen.

      Mielenkiintoista noissa tulevissa neliytimellisissä prossuissa on se, että Intelin Kentsfield nostaa melkoisesti virrankulutusta, kun on periaatteessa 2xConroe. AMD:n Barcelona-koodinimellä tunnetut prossut Greyhound (desktop) ja Deerhound (serverit) laskevat virran kulutusta nykyisistä X2-prosessoreista selvästi.

      AMD taitaa kuitenkin saada ensimmäisen aidon neliytimellisen liikkeelle [2007 Q2]. Tiedä sitten miten 8-ytimellisissä käy. AMD ei ole tavoilleen uskollisena puhunut paljoakaan noista. Intel on ilmaissut, että ne tulevat olemaan Kentsfieldin kaltaisia alkuvaiheessa ainakin, eli laitetaan kaksi neliytimellistä yhteen prossuun.

      • hmm....

        Odotetaan nyt hetki vielä. Luin nuo artikkelit läpi,ja niissä puhuttiin melko paljon siitä,mitenkä niitä lähdetään valmistamaan v 2007 - eli ensi vuonna mahdollisesti. Nykyiset pelit toimivat jouhevasti tämän päivän koneilla. Tulevaisuudesta en tiedä muuta,kuin että oma koneeni on ajasta jäljessä,ja silä pelaa tämän vuoden pelejä,kunhan pysyttelee maltillisissa näyttötarkkuuksissa.


      • Erkko!

        Oli Call of Duty 2 ja FEAR.

        Ei muuta kuin lisää moniydin tekniikkaa hyödyntäviä pelejä markkinoille, niin ehkä itsekin sellaisen ostan. Peleissähän noista dual coreista ei vielä ole juurikaan hyötyä ollut.. enemmänkin hyötykäytössä (enemmänkin mielipide kuin fakta).

        Vähän on tämän dual core keskuteluiden aikana tuntunut, että komponentti valmistajat ovat keksineet hienon jutun ja sitten sitä on yritetty hyödyntään. Ei siinä mitään.. parempi mielestäni näin päin. Nyt on sovellusten valmistajilla ollut aikaa kehittää uutta ja hienoa tekniikkaa, niin peleihin kuin ohjelmistoihin. Ja niin moni urhea Suomalainenkin on ollut testaajana tätä uutta teknologiaa.

        Huvittavinta oli yksisäikeistäminen, jolla saatiin molemmat coret hoitamaan samaa sovellusta. Siinä on ollut tekniikan voitto!
        >komponentti valmistajan mietteitä: "Valmistetaan hieno ja kiiltävä laite, jolla kukaan ei voi tehdä mitään. Sitten tehdään ohjelma, jolla se saadaa toimimaan kuten halvempi ja vanhempi vastaava tuote."<

        Vasta kun tarve on sitten ostan.


      • Erkko!

        Oiuh.

        Siis vaatii.. aivan.. nuo mainitsemani pelit hyödyntivät moniytimillisyyttä.


      • Duke.
        Erkko! kirjoitti:

        Oli Call of Duty 2 ja FEAR.

        Ei muuta kuin lisää moniydin tekniikkaa hyödyntäviä pelejä markkinoille, niin ehkä itsekin sellaisen ostan. Peleissähän noista dual coreista ei vielä ole juurikaan hyötyä ollut.. enemmänkin hyötykäytössä (enemmänkin mielipide kuin fakta).

        Vähän on tämän dual core keskuteluiden aikana tuntunut, että komponentti valmistajat ovat keksineet hienon jutun ja sitten sitä on yritetty hyödyntään. Ei siinä mitään.. parempi mielestäni näin päin. Nyt on sovellusten valmistajilla ollut aikaa kehittää uutta ja hienoa tekniikkaa, niin peleihin kuin ohjelmistoihin. Ja niin moni urhea Suomalainenkin on ollut testaajana tätä uutta teknologiaa.

        Huvittavinta oli yksisäikeistäminen, jolla saatiin molemmat coret hoitamaan samaa sovellusta. Siinä on ollut tekniikan voitto!
        >komponentti valmistajan mietteitä: "Valmistetaan hieno ja kiiltävä laite, jolla kukaan ei voi tehdä mitään. Sitten tehdään ohjelma, jolla se saadaa toimimaan kuten halvempi ja vanhempi vastaava tuote."<

        Vasta kun tarve on sitten ostan.

        Hommasin eilen tuon Fearin, mutten tiennyt että se tukee moniytimellisyyttä, omassa konessa hyrrää Core 2 Duo. Ainaskin joskus luin että pelin Soft Shadows on hemmetin raskas asetus, muttei kyllä omalla koneella jöki Soft Shadowilla ollenkaan, grafiikat on muutenkin täysillä. Näyttis on GF 7900GT.


      • Erkko! kirjoitti:

        Oiuh.

        Siis vaatii.. aivan.. nuo mainitsemani pelit hyödyntivät moniytimillisyyttä.

        Nimittäin tuo kyseinen peli luottaa melkolailla täysin moniytimellisyyteen esim. grafiikka ja ympäristö fysiikanmallinnus vie älyttömästi.

        Muutenkin vaikuttaa siltä, että tuo Alan Wake [suomalaista osaamista taas Max Paynen tekijöiltä] asettaa aivan uudet vaatimukset koneille.

        Alan Wake ei taida edes suostua käynnistymään esim. Athlon FX-57:llä! Toisaalta minimivaatimuksena prossulta on hyperthreading- tuki, tosin tekijät ovat itsekin sanoneet, että yksiytimellisellä HT-prossulla joutuu grafiikan tasoa laskemaan Huomattavasti.

        Ps. Mainittakoon, että Alan Wakea demottiin tässä taannoin Intelin Kentsfieldillä, mitä oli ylikellotettu rankasti [yli 1GHz:n verran]..alkaa tuntumaan, että Alan Wake ei pyöri hyvin edes huippu Conroeilla, vaan vaatii esim. neliytimellistä Kentsfieldiä tai sitten AMD:n Barcelona-koodinimellistä neliytimellistä.
        Pps. Hyväähän tuossa moniytimellisyyteen luottamisessa on se, että se avaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia peleihin.

        ---

        http://personal.inet.fi/atk/kjh2348fs/alan_wake_idf_2006.wmv
        Vaikuttaa hieman suomalaiselta tuo esittelijä ;)..
        ..Nvidian grafiikkajärjestelmä tuossa..veikkaan 7950GX2 quad-sli:tä..


      • Erkko!
        Kimnice kirjoitti:

        Nimittäin tuo kyseinen peli luottaa melkolailla täysin moniytimellisyyteen esim. grafiikka ja ympäristö fysiikanmallinnus vie älyttömästi.

        Muutenkin vaikuttaa siltä, että tuo Alan Wake [suomalaista osaamista taas Max Paynen tekijöiltä] asettaa aivan uudet vaatimukset koneille.

        Alan Wake ei taida edes suostua käynnistymään esim. Athlon FX-57:llä! Toisaalta minimivaatimuksena prossulta on hyperthreading- tuki, tosin tekijät ovat itsekin sanoneet, että yksiytimellisellä HT-prossulla joutuu grafiikan tasoa laskemaan Huomattavasti.

        Ps. Mainittakoon, että Alan Wakea demottiin tässä taannoin Intelin Kentsfieldillä, mitä oli ylikellotettu rankasti [yli 1GHz:n verran]..alkaa tuntumaan, että Alan Wake ei pyöri hyvin edes huippu Conroeilla, vaan vaatii esim. neliytimellistä Kentsfieldiä tai sitten AMD:n Barcelona-koodinimellistä neliytimellistä.
        Pps. Hyväähän tuossa moniytimellisyyteen luottamisessa on se, että se avaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia peleihin.

        ---

        http://personal.inet.fi/atk/kjh2348fs/alan_wake_idf_2006.wmv
        Vaikuttaa hieman suomalaiselta tuo esittelijä ;)..
        ..Nvidian grafiikkajärjestelmä tuossa..veikkaan 7950GX2 quad-sli:tä..

        Menee vähän offtopic

        Kuulostaa mielenkiintoiselta. En olekaan lukenut mitään Remedyn poikien uudesta tuotteesta. Pitää keskittyä illemmalla nettihakuun.

        Onko tuosta muuten mitään tietoa, koska valmistuu markkinoille? Ainahan nimittäin pelejä suunnitellaan aivan liian raskaiksi sen hetkiselle pöytäkoneelle. Täytyy nyt jälleen kerran mainita surkuhupaisa Oblivion jota koodattiin ja samalla hypetettiin vuodesta 2002. Noh, eihän silloin ollut edes koneita normi-ihmisillä, jotka olisi tuon saaneet pyörimään. Nyt on asia hieman toinen.

        Enemmän tässä jännittää tuleva Vista (lue visva) joka varmaankin vaatii huomattavasti enemmän jerkkua koneelta kuin mitä vaatimukset ovat. Olisi kiva tietää mikä on tehohävikki pelkästään käyttöjärjestelmän takia. Sitten kun yritämme vielä saada toimimaan tuon Alan Waken, niin varmasti tarvitsemme muutaman kymmenen ydintä molempiin.

        Taitaa tulla kesällä taas koneen päivitys urakka. Muutama ydin ja ensimmäinen uusi NVidia.. Pahuus on saanut minut.


      • Erkko! kirjoitti:

        Menee vähän offtopic

        Kuulostaa mielenkiintoiselta. En olekaan lukenut mitään Remedyn poikien uudesta tuotteesta. Pitää keskittyä illemmalla nettihakuun.

        Onko tuosta muuten mitään tietoa, koska valmistuu markkinoille? Ainahan nimittäin pelejä suunnitellaan aivan liian raskaiksi sen hetkiselle pöytäkoneelle. Täytyy nyt jälleen kerran mainita surkuhupaisa Oblivion jota koodattiin ja samalla hypetettiin vuodesta 2002. Noh, eihän silloin ollut edes koneita normi-ihmisillä, jotka olisi tuon saaneet pyörimään. Nyt on asia hieman toinen.

        Enemmän tässä jännittää tuleva Vista (lue visva) joka varmaankin vaatii huomattavasti enemmän jerkkua koneelta kuin mitä vaatimukset ovat. Olisi kiva tietää mikä on tehohävikki pelkästään käyttöjärjestelmän takia. Sitten kun yritämme vielä saada toimimaan tuon Alan Waken, niin varmasti tarvitsemme muutaman kymmenen ydintä molempiin.

        Taitaa tulla kesällä taas koneen päivitys urakka. Muutama ydin ja ensimmäinen uusi NVidia.. Pahuus on saanut minut.

        Q1 2007 on todennäköisin vaihtoehto. Se on satavarma ettei ennen Windows Vistaa tule..kun tuo ei muissa PC-käyttöjärjestelmissä toimi.

        Joitain ingame-kuvakaappauksia:
        http://www.alanwake.com/screenshots/screenshot.php?shot=Alan_Wake_014
        http://www.alanwake.com/screenshots/screenshot.php?shot=Alan_Wake_044

        "Olisi kiva tietää mikä on tehohävikki pelkästään käyttöjärjestelmän takia."
        Tuntuu siltä, että tuo selviää kun Vista julkaistaan. Alkuvaiheen Beta-versiot olivat älyttömiä muistisyöppöjä; uudemmissa menty parempaan suuntaan, muttei tuo vieläkään ole kevyt käyttöjärjestelmä.

        Ikävää Vistassa on se, että yksi toisensa jälkeen sen uutuusominaisuuksia on heitetty joko romukoppaan tai ne tulevat joskus (ehkä) päivityksenä. Tuo johtuu aikataulullisista ongelmista kun lähtivät tekemään tuota käyttistä ensin tyhjältä pöydältä, mutta joutuivat tuon hankkeen romuttamaan kohtuu myöhään ja alkoivat tekemään Vistaa Windows 2003 Server - käyttiksen pohjalta. Heidän mukaansa Vistassa on 60% uutta koodia, 40% tuosta W2003S:stä.

        Joudut ilmeisimmin ostamaan uuden virtalähteen ja rakentamaan vesijäähdytystä, ellet halua kuulosuojaimia käyttää. Uusista näytönohjaimista, niin ATi kuin Nvidia, on sanottu, että huippumallit kuluttaisivat 250-300W..tuplasti nykyiseen nähden [On ollut huhua, että tulevat huippumallit ovat 2xGPU yhdellä boardilla]. Itseasiassa Geforce 8800GTX:n mukana tullee vesijäähy ilmajäähy-hybridi.


      • Duke..
        Kimnice kirjoitti:

        Q1 2007 on todennäköisin vaihtoehto. Se on satavarma ettei ennen Windows Vistaa tule..kun tuo ei muissa PC-käyttöjärjestelmissä toimi.

        Joitain ingame-kuvakaappauksia:
        http://www.alanwake.com/screenshots/screenshot.php?shot=Alan_Wake_014
        http://www.alanwake.com/screenshots/screenshot.php?shot=Alan_Wake_044

        "Olisi kiva tietää mikä on tehohävikki pelkästään käyttöjärjestelmän takia."
        Tuntuu siltä, että tuo selviää kun Vista julkaistaan. Alkuvaiheen Beta-versiot olivat älyttömiä muistisyöppöjä; uudemmissa menty parempaan suuntaan, muttei tuo vieläkään ole kevyt käyttöjärjestelmä.

        Ikävää Vistassa on se, että yksi toisensa jälkeen sen uutuusominaisuuksia on heitetty joko romukoppaan tai ne tulevat joskus (ehkä) päivityksenä. Tuo johtuu aikataulullisista ongelmista kun lähtivät tekemään tuota käyttistä ensin tyhjältä pöydältä, mutta joutuivat tuon hankkeen romuttamaan kohtuu myöhään ja alkoivat tekemään Vistaa Windows 2003 Server - käyttiksen pohjalta. Heidän mukaansa Vistassa on 60% uutta koodia, 40% tuosta W2003S:stä.

        Joudut ilmeisimmin ostamaan uuden virtalähteen ja rakentamaan vesijäähdytystä, ellet halua kuulosuojaimia käyttää. Uusista näytönohjaimista, niin ATi kuin Nvidia, on sanottu, että huippumallit kuluttaisivat 250-300W..tuplasti nykyiseen nähden [On ollut huhua, että tulevat huippumallit ovat 2xGPU yhdellä boardilla]. Itseasiassa Geforce 8800GTX:n mukana tullee vesijäähy ilmajäähy-hybridi.

        Ei saamarin vähän siisti oli tuo video ja nuo kuvat :) Mitä olen katellut esim. Crysis enginestä juttua, niin vähänkö uudet pelit hyppää ihan uusiin ulottuvuuksiin ensi vuonna, mitä ne nykyään on :)

        Mutta vaatii nuo kyllä uutta rautaakin alle sitten :D


      • Duke.. kirjoitti:

        Ei saamarin vähän siisti oli tuo video ja nuo kuvat :) Mitä olen katellut esim. Crysis enginestä juttua, niin vähänkö uudet pelit hyppää ihan uusiin ulottuvuuksiin ensi vuonna, mitä ne nykyään on :)

        Mutta vaatii nuo kyllä uutta rautaakin alle sitten :D

        Tämä oli odotettavissa nyt kun moniytimelliset prossut ovat yleistyneet todella kovaa vauhtia ja tuplaytimellisen saa jo alle 90 eurolla. Perinteisesti pelit ovat hyötyneet vain toisesta ytimestä ja tuki tuplaytimellisyydelle on ollut lähinnä vitsi [Kyllähän peli kuormittaa molempia ytimiä, mutta ei tule mitään etua tuosta..]. Crysis ja Alan Wake käyttävät oikeasti hyödykseen tuota, mutta tuo tarkoittaa, että yhden ytimen prossuilla ei kannata yrittää. Esim. tehokkain yksiytimellinen [FX-57] ei pyöritä noita pelejä, parempaan pääsee jollain tyyliin Pentium 4 3,0GHz HT:llä ja silläkään ei pötkitä pitkälle.

        Juu-u..pitää sitten 2007 Q2, kun teen seuraavaksi isompia hankintoja, katsoa minkälaista rautaa tarvitaan, kun pelailisin 1920x1200 resolla, mihin tämä näyttö pystyy..


      • Kimnice kirjoitti:

        Nimittäin tuo kyseinen peli luottaa melkolailla täysin moniytimellisyyteen esim. grafiikka ja ympäristö fysiikanmallinnus vie älyttömästi.

        Muutenkin vaikuttaa siltä, että tuo Alan Wake [suomalaista osaamista taas Max Paynen tekijöiltä] asettaa aivan uudet vaatimukset koneille.

        Alan Wake ei taida edes suostua käynnistymään esim. Athlon FX-57:llä! Toisaalta minimivaatimuksena prossulta on hyperthreading- tuki, tosin tekijät ovat itsekin sanoneet, että yksiytimellisellä HT-prossulla joutuu grafiikan tasoa laskemaan Huomattavasti.

        Ps. Mainittakoon, että Alan Wakea demottiin tässä taannoin Intelin Kentsfieldillä, mitä oli ylikellotettu rankasti [yli 1GHz:n verran]..alkaa tuntumaan, että Alan Wake ei pyöri hyvin edes huippu Conroeilla, vaan vaatii esim. neliytimellistä Kentsfieldiä tai sitten AMD:n Barcelona-koodinimellistä neliytimellistä.
        Pps. Hyväähän tuossa moniytimellisyyteen luottamisessa on se, että se avaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia peleihin.

        ---

        http://personal.inet.fi/atk/kjh2348fs/alan_wake_idf_2006.wmv
        Vaikuttaa hieman suomalaiselta tuo esittelijä ;)..
        ..Nvidian grafiikkajärjestelmä tuossa..veikkaan 7950GX2 quad-sli:tä..

        http://download.remedygames.com/movies/alanwake_720p60_51_15mbps.wmv
        117.4MB

        http://download.remedygames.com/movies/Alan_Wake_video.wmv
        67MB

        http://download.remedygames.com/movies/Alan_Wake_Teaser.wmv
        19MB


      • Duke..

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      18
      5223
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      115
      2714
    3. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      10
      2234
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      587
      2006
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      122
      1729
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      41
      1299
    7. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      69
      1299
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1078
    9. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1037
    10. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      221
      1028
    Aihe