Scenic II ja polttimon vaihto

Nyt onnistui!

Eli kyseessä oli ajosuunnassa oikean puolen lähivalo, joka on siis H7 -polttimo. On yleisesti todettu, että H7:t ovat suhteellisen lyhytikäisiä, eli kyseessä ei ole Renaultin sähköongelma jos lamput palavat!
Sähköongelmiakaan ei ole ollut, mittarissa kohta 50.000 km ilman teknisiä vikoja!!!

Jälleen kerran on todistettu tällaisten keskustelupalstojen hyödyllisyys, koska sain täältä jotain vinkkejä lampunvaihto-ongelmaan.

Polttimon vaihto meni näin:
1. pissapojan säiliöön johtava valkoinen putki irti. Se irtoaa alaosasta ilman työkaluja, kun sitä hiukan pyörittää aksiaalisessa suunnassa.
2. valoumpion takaa irrotetaan lähivalon kohdalla oleva, kuminen kansi, jonka halkaisija on jotain 9-10 cm.
3. nyt näkyvissä on suurin piirtein kuution muotoinen (3cmx3cm) lampun kantaosa. Sitä kierretään vasemmalle päin eli vastapäivään noin 1/8 kierros, jolloin se irtoaa.
4. kanta vedetään konehuoneeseen päin sen verran, minkä johdot antavat periksi (voisivat olla pidemmätkin).
5. polttimo vedetään irti kannasta. H7:ssa on kaksi litteää kiinnikettä. Voi olla hieman tiukassa, mutta eihän jo hajonnutta polttimoa tarvitse varoa.
6. Laitetaan uusi H7 paikalleen ja loput käänteisessä järjestyksessä...

...Aikaa kului ehkä noin 5 minuuttia.

Huomioita:
-H7-polttimo tulee olla UV-suojattu muovisen umpion lasin takia.
-halogeeni polttimoihin ei saa tulla sormenjälkiä (aiemmin täällä mainitut kumihanskat ovat siis paikallaan).
-hiukan ahdas paikka...kannattaa etsiä pienikätinen henkilö paikalle!
-vasemman puolen operaatio "näyttäisi" hieman vaativammalta? Palaan aiheeseen, jos joudun sille puolelle polttimon uusimaan.
-kaukovalopolttimot ovat mallia: H1 ja ilmeisesti kestävät monikertaisen ajan, joten niitä ei tarvitse ihan heti vaihtaa.

7

7479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mja

      Mitenkään väheksymättä saavutustasi, oikeanpuoleisen lähivalopolttimon vaihtaminen ei ole homma eikä mikään. Se sujuu vaikka tien päällä, kunhan vetää sen joutsenkaulan irti. En edes huomannut että se vaatisi kovin pientä kättä (oma hanskakokoni on 10 - 11.) Varsinainen haaste on vasen lähivalo. Kaukovalo ei toivottavasti mene koskaan - täällä pääkaupunkiseudulla tulee käytettyä pitkiä aika vähän.

      Kerroin viime talvella siitä joutsenkaulan irrottamisesta ja hanskojen käytön hyödyllisyydestä. Kerroin myös miten vasen polttimo saadaan ulos käyttämällä hyväksi
      kahta aukkoa poikkipalkissa. Sitä varten pitää akun kansi irroittaa. Itse asiassa, vanhan polttimon irroitusvaiheessa minulla oli molemmissa aukoissa työkalu: toisessa oli kärkipihdit kannan kiinnipitämiseksi ja toisessa oli lattapäinen ruuvari, jolla kampesin polttimon irti kannastaan.

      H7 tosiaan meni kantaan kuinka päin vain, ilmeisesti se on symmetrinen koska heijastin on umpiossa. Manuskassa puhutaan 1/4 kierroksen kääntämisestä, onneksi en ruvennut väkisin kääntämään, oikea määrä on 1/8 kierrosta.

      Kun vasenta vaihtaa, on polttimon hukkaamisvaara aina olemassa. Kaikki mikä Scenicin moottoritilaan putoaa, jää sinne. Tälläkin hetkellä siellä on lampun vaihdon yhteydessä pudonnut taskulamppu, joka katosi alapahvin päälle aivan käsittämättömästi. Vielä putoamisen jälkeen se näkyi laturin alla, mutta tikun kosketus riitti kadottamaan sen totaalisesti. Ei auttanut etupyörän irroittaminen, ei edes firman kuitukaapelilla toimivan valon uittaminen moottoritilassa. Tarkoitan vaan, että kannattaa olla vara-varapoltin mukana, ettei lupaavasti alkanut vasemman polttimon vaihto tyssää siihen kun polttimo irtoaa kädestä ja katoaa mustaan aukkoon.

      • Nyt onnistui!

        En ole paremmin tutkinut konehuoneen vasempaa kulmausta, mutta jos akun irroittaisi, niin se ainakin näyttäisi väljemmältä työskennellä. No, se ei tietenkään tule ihan ensimmäisenä kysymykseen, jos on tuolla tien päällä liikkeellä.
        Muuten...eräs tuttu käytti Scenicin lampun vaihdossa merkkihuollossa - aikaa oli mennyt 45 minuuttia! (Kyseessä oli kai se vasen puoli)


      • Paskeri ja Batonki
        Nyt onnistui! kirjoitti:

        En ole paremmin tutkinut konehuoneen vasempaa kulmausta, mutta jos akun irroittaisi, niin se ainakin näyttäisi väljemmältä työskennellä. No, se ei tietenkään tule ihan ensimmäisenä kysymykseen, jos on tuolla tien päällä liikkeellä.
        Muuten...eräs tuttu käytti Scenicin lampun vaihdossa merkkihuollossa - aikaa oli mennyt 45 minuuttia! (Kyseessä oli kai se vasen puoli)

        Kaveri taisi silloin olla ensi kertaa asialla??
        Itse käytin molempien lähivalojen vaihdossa eräällä Relluihin erikoistuneella huoltoasemalla ja seurasin vieressä, kun huoltomies vaihtoi molemmat lamput 20 minuuttiin.....


    • ranskiksia

      Mulla on sitakassa kestänyt H7 polttimot nyt reilu 3 vuotta että en kyllä allekirjoita väitettä H7:n lyhytikäisyydestä. Joskus ostin Biltemasta halpis lamppuja, mutta ne räjähti muutamassa minuutissa umpioon. (Vieläkin lasin paloja sisällä. GE:n polttimot on.

    • Perheellinen

      Oiekan puolimmaisen lampun vaihto ei ole ihan hirveä homma (tosin H4 vaihtaneena pyöreissin umpioihin on ihmeellistä miten jotkin asiat eivät helpotu)..

      Joutsenkaula pois tai taivutus sivuun (tosin talvella saattaa tuottaa vaikeuksia, muovi tuntuu menevän aika kovaksi)

      Vasen valo paloi kesällä ja kirjoitukset homman tuskallisuudesta saivat lykkäämään vaihto-operaatiota. Mutta akkukotelon kansi pois ja homma onnistui 10 minuutissa. Ihan sormikopelolla, ja sen lampun vääntäminen kannasta isto oli ikävää hommaa. Uuden lampun pistin umpioon ja aloin nitkuttaa kantaa paikoilleen (taas näppituntumalla kääntämällä lamppua ja kantaa oikeaan asentoon) ja onnistui. Käsittämättömän lyhyet johdot on kantaan laitettu - just mahtuu vetämään lampun ulos kun kanta kiini!
      Mutta ei ihan hirveän paha...

      Ja polttimot Bilteman TM testimenestyjiä...

      • laatap

        Itselläni paloi kanssa scenicistä molemmat H7 lähiajovalopolttimot 2 viikon sisällä. Hiukan hirvitti niitä lähteä vaihtamaan, kun täällä palstoilla moitittiin sitä kovin vaikeaksi operaatioksi. Mutta uskalsin yrittää ja täältä löytyneiden pikku vinkkien avulla molemmat polttimot tuli suht. helposti vaihdettua ja aikaa meni yht. n. 20min. Enkä todellakaan ole mikään autoasentaja tai edes kovin pienikätinen. Tilaa on kyllä todella vähän, varsinkin kuskin puolella , jossa akku on. Apukuskin puolella homma kävi helpommin, kun irrotti sen pissapojan muovisen täyttöputken, joka irtoaa helposti.Kuskin puolella tilaa olisi hyvin, jos akun irrottaisi, mutta en siihen viitsinyt reuveta. Tilaa oli siellä tosi niukasti, mutta käden sai ujutettua väliin ja polttimo tuli vaihdettua käsikopelolta. Silmillä sinne polttimon kantaan on turha yrittää nähdä, homma on hoidettava ihan käsituntumalta, mutta mitään työkaluja (pihtejä tai ruvimeisseleitä tms) ei tarvita, niistä on ahtaissa paikoissa pikemminkin haittaa.

        Kannustan siis rohkeasti kokeilemaan polttimoiden vaihtoa, niin minäkin tein ja homma hoitui yllättävän kivuttomasti. Ei se ole helppoa,kun on ahtaat paikat, mutta niin ne on muissakin autoissa nykyään, esim. mun ex Opel Vectra C oli melkein yhtä ahtaat paikat. Vielä pitäisi ne xenonit asentaa, hiukan mietityttää, miten ne saa asennetua ja mihin ballastit sijoittaa. Vinkkejä siitä otetaan auliisti vastaan :-)

        Auto oli siis Renault Grand Scenic vm, 2005/2006 ja kone 2.0T.

        [email protected]


    • Uusimmassa Scenicissä halogeenipolttimon vaihto on helppoa molemmilla puolilla, eikä tarvitse irrottaa mitään ylimääräistä (ellei ole kovin isot kädet). Tosin reikään ei näe muuten kuin peilillä (tarkistin ettei siellä ole mitään hakasta kuten vanhassa Picassossa). Polttimo lähtee suoraan irti varovasti nytkyttämällä (seuraa tilannetta umpion kirkkaalta puolelta äläkä irrota johtoa ennenkuin polttimo irtoaa). Luota silmiisi äläkä manuaaliin, jossa kauko- ja lähivalot on merkitty väärinpäin. Valitettavasti huoltamoilla ei näytä olevan UV-suojattuja polttimoita eikä henkilökunta edes tunne asiaa. Philipseissäkin tosin on U-kirjain eräässä kohtaa, ehkä hämäyksen vuoksi, mutta alkuperäisen Osramin tyyppi on H7U. Täytyy siis kysyä merkkiliikkestä jossa eivät varmaan halvimpia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1740
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1370
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      910
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      114
      859
    Aihe