Hei!
PCO = monirakkulaiset munasarjat ?
ENDOMETRIOOSI = kohdunsisäisiä kiinnikkeitä, limakalvokudosta väärässä paikassa, pesäkkeitä ?
- Mitä oireita teillä on ollut, jotta osasitte hakeutua lääkäriin?
- Miten aavistitte, että kaikki ei ole kunnossa?
- Miten ko. sairaudet voidaan todeta?
- Miten niitä hoidetaan?
- Voiko PCO:n ja endon kanssa elää normaalisti?
Kertokaapa tietämättömälle, jota askarruttaa em. asiat kovasti. :/
PCO ja ENDO
9
7288
Vastaukset
- minulla
Olen ollut useamman viikon kovien vatsakipujen kourissa. Gynekologinen tutkimus tehtiin (perustutkimus sisäultra papa). Ultrassa minulla oli PCO vas, munasarja. Gynekologin mukaan se ei aiheuta kipuja, se on vain merkki epäsäännöllisestä kuukautiskierrosta.
Kipujen luennetta selvitellään, odotan pääsyä laparoskopiaan, endo epäily siis. Odotellessa syön särkylääkkeitä, tällä hetkellä 100 mg Ketomex. Se on ainakin minulla helpottanut. Saas nähdä sitten sen laparoskopian jälkeen, miten menee. Olen lukenut/hakenut tukea mm. endometrioosiyhdistyksen sivuilta,
http://www.endometrioosiyhdistys.fi/- köpötti
Hei. Mulle tehtiin skopia eilen ja nyt olen jo kotona. Mahassa ainakin kolme reikää, ja täytyy sanoa, että särkevät ne. Joten Buranaa naamaan. Nukutuksessa tuo tehtiin. Nukutuksen jälkeen ei pahoinvointia, mutta hirvittävää voimattomuutta, tuskin jaksoi kättä nostaa. Laittavat toimenpiteen ajaksi ilmaa värkkeihin, joten saat varautua siihen, että ilmaa tulee jälkeenpäin ulos paikasta, josta sitä ei yleensä tule :) Mutta rohkeutta vain sinullekin laparoskopiaan.
- kyselee "köpötiltä"
köpötti kirjoitti:
Hei. Mulle tehtiin skopia eilen ja nyt olen jo kotona. Mahassa ainakin kolme reikää, ja täytyy sanoa, että särkevät ne. Joten Buranaa naamaan. Nukutuksessa tuo tehtiin. Nukutuksen jälkeen ei pahoinvointia, mutta hirvittävää voimattomuutta, tuskin jaksoi kättä nostaa. Laittavat toimenpiteen ajaksi ilmaa värkkeihin, joten saat varautua siihen, että ilmaa tulee jälkeenpäin ulos paikasta, josta sitä ei yleensä tule :) Mutta rohkeutta vain sinullekin laparoskopiaan.
Moikka!
Kiitos kannustuksesta! :)
Eniten minua jänskättää tosiasiassa se, jos joudutaan peräsuoli tähystämään... :((( AUTS!!! Miten sinulla? Tähystettiinkö? Jos, niin miten meni?
Ja se varmaankin tehdään ihan hereillä ollessa, ei siinä laparoskopian yhteydessä, kun on unten mailla? AIJAIJAIJAI... :( - köpötti
kyselee "köpötiltä" kirjoitti:
Moikka!
Eniten minua jänskättää tosiasiassa se, jos joudutaan peräsuoli tähystämään... :((( AUTS!!! Miten sinulla? Tähystettiinkö? Jos, niin miten meni?
Ja se varmaankin tehdään ihan hereillä ollessa, ei siinä laparoskopian yhteydessä, kun on unten mailla? AIJAIJAIJAI... :(Hei. Minulle ei tietääkseni tehty tuollaista peräsuolen tähystystä. Kai se on niin yksilökohtaista, että millaisia tutkimuksia kullekin tehdään. Voisin kyllä kuvitella, että se tähystys tehtäisiin samalla nukutuksella kuin muutkin hommat. Minulla ainakin munatorvien aukiolotutkimus tehtiin siinä samalla, ja koska olin täysin "kanttuvei" vielä tuntikaupalla heräämisen jälkeenkin, en tietenkään tajunnut hiukkaakaan, että sellainen oli edes tehty. Mutta kätevintähän se on tehdä kaikki hommat samalla kertaa. Ja rohkaisuksi vain, että mikään noissa toimenpiteissä ei ollut erityisen kivuliasta.
- n33
kyselee "köpötiltä" kirjoitti:
Moikka!
Ja se varmaankin tehdään ihan hereillä ollessa, ei siinä laparoskopian yhteydessä, kun on unten mailla? AIJAIJAIJAI... :(peräsuolen tähystys ei ole lainkaan kivulias. Itselleni on tehty peräsuolen tähystys pari kertaa kirran polilla, samoin on tehty myös pari kertaa paksusuolen tähystys gastron puolella, eikä noita tosiaan kannata pelätä.
- molemmille
n33 kirjoitti:
peräsuolen tähystys ei ole lainkaan kivulias. Itselleni on tehty peräsuolen tähystys pari kertaa kirran polilla, samoin on tehty myös pari kertaa paksusuolen tähystys gastron puolella, eikä noita tosiaan kannata pelätä.
Kiitos vastauksista, molemmille! :)
- n33
Minulla on PCO todettu vuosia sitten, nyt olen vihdoin ja viimein menossa laparoskopiaan (aiemmin olen sitä lykännyt ja lykännyt).
Minun oireet ei ole mitenkään pahoja. Omia oireitani on mm:
- vuotohäiriöt (esim. vuotoa voi olla yli 2 vkoa kk:ssa), toisinaan tulee paljon hyytymiä ja erittäin tummaa vuotoa, yleensä kuitenkin noin vko on punaista vuotoo ja muu aika ruskeaa
- kuukautiskivut (kestää useita päiviä)
- yhdyntäkivut tietyissä asennoissa tai liian syvään työnnettäessä (kipu on rajusti vihlaiseva ja sen jälkeen alavatsa voi kipeytyä ja olla päivän pari kipeä, lisäksi voin vuotaa samaisen ajan verta)
- epämääräiset alavatsan kivut (noin vko kuukautisten jälkeen on kivuttomin aika)
- äkillinen vihlova kipu peräaukon seudulla (puukoniskulta tuntuva)
- ulostamisvaikeus (erityisesti kuukautisten aikana)
- tärinäkipu (esim. lenkkeily voi laukaista kipuaallon)
- lievät virtsaamisvaivat (kuukautisten aikana tuntuu ettei rakko tyhjene ja pitää laukkoa vessassa, lisäksi rakossa tuntuu "kuumotusta")
Ihan normaalisti elelen, periksi en anna:( En kuitenkaan erityisen paljon joudu syömään särkylääkkeitä (pahimmillaan 800 buranaa menee 3-4 kpl päivässä). Jatkuvaan, jonkinasteiseen kipuun olen jo tottunut, koska niitä kivuttomia päiviä ei niin montaa ole. Tosin pahojakaan kipuja ei ole kuin just ennen kuukautisia ja kuukautisten eka päivät, samoin joskus ovulaation aikana. Pahimmillaan kipu lyhistää minut kasaan huolimatta siitä missä olen -jonkun kerran olenkin saanut ihmetteleviä katseita:)
Tosin en tiedä edes onko minulla endoa. Dysmennorea (tavallista kivuliaammat kuukautiset) minulla diagnosoitiin jo teini-iässä. - Mitä?? (alkup.)
Niin, minulla ei ole koskaan em. sairauksia todettu, koska minulla ei ole ollut syytä epäillä kyseisiä sairauksia (en edes ole tiennyt koko sairauksista!). Mietin vain, että milloin on syytä huolestua tai kysyä asioista lääkäriltä. Olen reilu parikymppinen naisenalku. Gynellä kävin 16-vuotiaana ensimmäisen kerran.
- Minulla on aina ollut järkyttävän kivuliaat kuukautiset (seassa isoja hyytymiä), nyt ne on kyllä e-pillereillä helpommat ja niukemmat. Ovulaatiokipua oli aina kierron puolivälissä, siis nuorena, ennen e-pillereitäni, kun olin "luomukierrolla". Kivuliaisiin kuukautisiin sain aina lääkäriltä särkylääkereseptin. Olen jotenkin kuitannut kivut vain normaaleina kipuina, sillä suvussamme kaikki naiset kärsivät mainitsemistani kuukautisongelmista, ja kaikki myös ovat terveitä = ei PCO:ta tai endoa.
- Uutena vaivana on ilmennyt yhdyntäkipuja, "miehen tullessa takaapäin". Ilmeisesti hän vain kuitenkin osuu huonossa kulmassa kohdunnapukkaani, ja tämä aiheuttaa kipua. Yhdynnän jälkeen ei säre, enkä vuoda mitenkään.
- Gynekologin tekemässä sisätutkimuksessa (vatsanpeitteiden päältä käsin painelu) on minulla kaikki aina ollut hyvin. Hän ei siis ole löytänyt mitään aristavia kohtia ym. Oletan siis, että minulla on kaikki ok? Ultraäänellä minua ei ole katsottu.
Satuin vain lukemaan PCO:sta ja endosta joltain nettisivulta, ja jotenkin pelästyin ja aloin luulosairastamaan. Minulla on gyne ja papa-koe taas edessä ensi keväänä, joten ehkä silloin viimeistään voisin ottaa asian puheeksi ja kysyä, onko minun syytä epäillä enää mitään.
PCO ja endo kuulostavat niin julmilta sairauksilta naisella. Miten juuri kaikkein tärkeimpiin ja herkimpiin paikkoihimme voikaan tulla jotain niin harmillista!- sannuli83
mennä tutkimuksiin heti vain kuyn mahollista!ensinäkin sellanen,et papasta ei ainakaan itelläni näkynyt endoa,vasta ultrassa selviää onko endoa,koska ultrassa nähdään kunnolla munasarjoihin yms.
Ja etenkin aloin miettimään tuota sun tapausta(heh,hanki nyt tosiaan elämä;) )et kun sulla on kovat kuukautiskivutkin,sehän liittyy monesti endoon.En todellakaan halua peliättää mitenkään,me ollaan kaikki yksilöitä.Mutta omalla kohdalla ainakin oli endoa ja lääkäri sanoi että siihen liittyy kovat kk kivut.
Etenkin mua eniten rasittaa se kun en mennyt ajoissa tutkimuksiin vaan lykkäsin ja lykkäsin ja sitten löytyikin ultrassa endoa.Minulla oli kovia kipuja munasarjhoissa,tärinäkipua,etenkin kun harrasti liikuntaa niin kipu koveni. Tiesun että sielä täytyy olla jotain,ettei ole normaalia.
Kannattaa tosin mennä tutkimuksiin ja mielestäni yksityiselle,se tietää parhaiten kaikesta kaiken.Minulla on ainakin niin kamalia kokemuksia tk:touhusta ja kun olen lähihoitaja niin olen joutunut olla senkinvuoksi paljon tekemisissä tk kanssa,joten kannattaa mennä yksityiselle!se maksoi minulla 140e,kävin papan ottamassa tk:ssa,et tulis vähän halvemmaks!
Olen alkanut myös miettiä sitä,että mistä endo tulee!kenties e- pillereistä?(pitkän käytön seurauksena)-->jota lääkärit eivät ole ikinä minulle suoraan myöntäneet!vaiko suku rasituksena?meillä on suvussa endoa mummalla,serkuilla yms.
Pääsin nopeasti laparoskopiaan,heti kk päästä käytyäni ensin yksityisellä.Sen vain sanon että se laparoskopia ei kyllä mielestäni ollut mikään hyvä kokemus!tässäkin ollaan tietenkin yksilöitä ja kipu on kaikille yksilöllistä.Mutta minulle ainakin se oli kamala kokemus!olin heti heräämöstä herättyäni todella kipeä,sain kipupiikkejä monta päivää.Minua pidettiin sairaalassa kaksi yötä.Koska olin niin heikkona ja tuli niin paljon dreeni pussiin jäännösverta ettei minua uskallettu päästää kotiin!minut kaiken lisäksi jouduttiin katetroimaan kaksi kertaa,kun ei pissaaminen onnistunut leikkauksen jälkeen!sain sairaslomaa yli viikon ja nyt olen taas töissä vanhainkodilla.Minulle sanottiin etten ikinä välttämättä saa lapsia tai että jos saan niin vaikeaa se on!sekin tuntui kamalalta,etenkin kun pidän lapsista ja haluaisin omiakin.
En todellakaan halua pelotella ketään.Mutta kannattaa mennä tutkimuksiin heti kun vain epäilee jotain ja itse kannattaa lääkäreiltä kysellä,minäkin kyselin koko ajan koska muuten ei saa mitään ikinä tietää!sen olen oppinut!Tsemppiä kaikille ja hyvää syksyn jatkoa!:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 18511391
- 575412
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462677- 402365
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131841Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,441785Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut271443Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta411440Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61366Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v371349