minulle ei

voi käydä näin

sain tietää toissa viikolla olevani raskaana, lapsi jo 4. kuukaudella.. asia sai mut säikähtää, lapsihan on vaan yhden yön "säädön" lopputulos.. olen 17, tiedän monien saaneen lapsen sen ikäisenä, mutta mä en.. mä en oo vielä niin kypsä, enkä oikeesti ysty sitä kasvattamaan.. se isäkin on jo 27 vuotias.. sille en aijo kertoa.. mine pitää tehdä ilmoitus adoptiosta, haluan lapseni hyvään tai jopa parhaaseen kotiin, miten se onnistuu? en saa asua edes kotona jos pidän lapsen ja abortti nyt on hieman myöhäinen vaihtoehto.. onko joku antanut lapsensa adoptioon ja millaisilla seurauksilla (tunteilla)??

26

3949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jja22

      Hei..olen 22-vuotias ja olen antanut lapseni puoli vuotta sitten adoptioon. Haluan heti sanoa sinulle, että teet minkä tahansa päätöksen niin teet oikean! ota yhteys oman paikkakuntasi sosiaalikeskukseen tai pelastakaa lapset ry..Lapsen syntymän jälkeen sinulla on 8 viikon mietintä aika minkä jälkeen vasta adoptio voidaan tehdä. Omalla kohdallani vauva oli sen 8viikkoa sijaisperheessä ja sain tavata, jos halusin. Sen voin sanoa, että rankkaa on ollut. Mutta aina , kun tulee paha mieli niin ajattelen että nyt hänellä on hyvä olla, koska häntä rakastetaan todella paljon ja on molemmat vanhemmat. Sain kirjeen adoptio äidiltä mikä helpotti oloa ja sen jälkeen tajusin,että olin oikeasti tehnyt oikean päätöksen! Voimia sinulle! Toivottavasti sulla olisi edes joku ketä tukisi sinua!

      • Merja

        Hei!

        On varmaan oikea päätös sinun kohdallasi, mutta sinun on tehtävä itse se oma päätöksesi. Myöhemmin voit perustaa oikean perheen tulevalle lapsellsi, sitten kun olet siihen oikeasti valmis. Adoptio kautta lasta haluavia suomessa on paljon. Minäkin haluaisin adoptoida suomalaisen lapsen, mutta en voi, koska miehelläni on entisestä liitosta jo lapsia. Itse en voi saada ikinä lasta. Olisi ihana jos suomessa voisi ns. avoimella adoptiolla saada lapsen. Eli tarkoitan sillä sitä, että etukäteen raskaana oleva päättää kelle lapsensa luovuttaa.

        Lapsi olisi ihanin asia maailmassa meille ja ottaisimme hänet ilomielin vastaan ja rakastaisimme ja kasvattaisimme kykyjemme mukaan, vaikka ei oliskaan meidän omaa biologiaa. Elämä ei ole tasapuolista. Vaikea hyväksyä oma tilanne, mutta jotenkin pakko, vaan en tiedä miten sen tekisin.


      • teillä?
        Merja kirjoitti:

        Hei!

        On varmaan oikea päätös sinun kohdallasi, mutta sinun on tehtävä itse se oma päätöksesi. Myöhemmin voit perustaa oikean perheen tulevalle lapsellsi, sitten kun olet siihen oikeasti valmis. Adoptio kautta lasta haluavia suomessa on paljon. Minäkin haluaisin adoptoida suomalaisen lapsen, mutta en voi, koska miehelläni on entisestä liitosta jo lapsia. Itse en voi saada ikinä lasta. Olisi ihana jos suomessa voisi ns. avoimella adoptiolla saada lapsen. Eli tarkoitan sillä sitä, että etukäteen raskaana oleva päättää kelle lapsensa luovuttaa.

        Lapsi olisi ihanin asia maailmassa meille ja ottaisimme hänet ilomielin vastaan ja rakastaisimme ja kasvattaisimme kykyjemme mukaan, vaikka ei oliskaan meidän omaa biologiaa. Elämä ei ole tasapuolista. Vaikea hyväksyä oma tilanne, mutta jotenkin pakko, vaan en tiedä miten sen tekisin.

        Minunkin miehelläni on edellisestä liitosta 2 lasta. Pääsimme silti kotimaan neuvontoihin. Nyt asiaa käsitellään uudelleen kun toinen lapsista muutti meille pysyvästi asumaan. Toisaalta pidän kummallisena jos emme saa jatkaa koskapa olemme edelleen lapseton pariskunta.


      • Merja
        teillä? kirjoitti:

        Minunkin miehelläni on edellisestä liitosta 2 lasta. Pääsimme silti kotimaan neuvontoihin. Nyt asiaa käsitellään uudelleen kun toinen lapsista muutti meille pysyvästi asumaan. Toisaalta pidän kummallisena jos emme saa jatkaa koskapa olemme edelleen lapseton pariskunta.

        Hei!

        Kyllä lapset asuu mieheni kanssa, jos oikein tarkaksi mennään, siis asumme käytännössä kahdessa eri paikassa, mutta lapset asuu isän luona ja minulla on oma asunto jossa virallisesti asun yksin. Sekava juttu, mutta pääasia tuli varmaan selville.

        Eli onko teidän tapauksessa nyt kuitenkin niin, että voitte adoptoida lapsen teille, vaikka lapsi on muuttanut teille nyt asumaan. Käytännössä sinä olet lapseton, mutta ei miehesi ja olen ymmärtänyt, että silloin kotimaista adoptiota ei saa, mutta jos olen väärässä, se olis hyvä juttu!

        Toivottavasti teillä ei tuon asian vuoksi tule ongelmia!


      • Nekkis
        Merja kirjoitti:

        Hei!

        On varmaan oikea päätös sinun kohdallasi, mutta sinun on tehtävä itse se oma päätöksesi. Myöhemmin voit perustaa oikean perheen tulevalle lapsellsi, sitten kun olet siihen oikeasti valmis. Adoptio kautta lasta haluavia suomessa on paljon. Minäkin haluaisin adoptoida suomalaisen lapsen, mutta en voi, koska miehelläni on entisestä liitosta jo lapsia. Itse en voi saada ikinä lasta. Olisi ihana jos suomessa voisi ns. avoimella adoptiolla saada lapsen. Eli tarkoitan sillä sitä, että etukäteen raskaana oleva päättää kelle lapsensa luovuttaa.

        Lapsi olisi ihanin asia maailmassa meille ja ottaisimme hänet ilomielin vastaan ja rakastaisimme ja kasvattaisimme kykyjemme mukaan, vaikka ei oliskaan meidän omaa biologiaa. Elämä ei ole tasapuolista. Vaikea hyväksyä oma tilanne, mutta jotenkin pakko, vaan en tiedä miten sen tekisin.

        Jos oikein olen viranomaisten ja Pelastakaa Lapset ry:n nettisivuilta ymmärtänyt, pariskunta voi adoptoida lapsen, jos on ollut riittävän monta vuotta naimisissa. Eli seurusteleva, eri osoitteissa asuva pari lienee oikeampi ongelma kuin isänsä kanssa asuva biologinen lapsi?


      • Anonyymi

        Ei kannata levitellä jalkojaan jos ei pysty pitämään lasta käyttäkää ehkäisyä


      • Merja

        "Jos mietit lapsesi luovuttamista adoptioon: Sinulla voi käydä hyvä tuuri ja lapsesi voi saada hyvän perheen. Muista silloin, että sinulla on oikeus toivoa perheeltä erilaisia asioita esimerkiksi sitä, että perheessä on jo aiemmin kotimaasta adoptoitu lapsi. Tällöin lapsesi saa sisaruksen, joka on kokenut saman kuin hän itse. Voit myös pyytää avointa adoptiota tai lapsesi sijoittamista sijaishoitoon ja myöhemmin antaa lapsen tälle perheelle "varsinaisesti adoptoitavaksi" tai jatkaa lapsen kasvatusta sijaisperheen avulla tai anoa sijoituksen purkamista."

        Kopioin tuon tekstin siitä linkistä mikä tuossa oli. Mitä tarkoittaa avoin adoptio? Onko se juuri sitä, että voi itse päättää kelle lapsensa luovuttaa?

        Sijaisperheeseen lapsen luovuttaminen on varmasti kans hyvä vaihtoehto.

        Tämä on iso asia alkuperäiselle kirjoittajalle. Olen pahoillani, että olet joutunut tähän tilanteeseen!


      • UUUU
        Merja kirjoitti:

        "Jos mietit lapsesi luovuttamista adoptioon: Sinulla voi käydä hyvä tuuri ja lapsesi voi saada hyvän perheen. Muista silloin, että sinulla on oikeus toivoa perheeltä erilaisia asioita esimerkiksi sitä, että perheessä on jo aiemmin kotimaasta adoptoitu lapsi. Tällöin lapsesi saa sisaruksen, joka on kokenut saman kuin hän itse. Voit myös pyytää avointa adoptiota tai lapsesi sijoittamista sijaishoitoon ja myöhemmin antaa lapsen tälle perheelle "varsinaisesti adoptoitavaksi" tai jatkaa lapsen kasvatusta sijaisperheen avulla tai anoa sijoituksen purkamista."

        Kopioin tuon tekstin siitä linkistä mikä tuossa oli. Mitä tarkoittaa avoin adoptio? Onko se juuri sitä, että voi itse päättää kelle lapsensa luovuttaa?

        Sijaisperheeseen lapsen luovuttaminen on varmasti kans hyvä vaihtoehto.

        Tämä on iso asia alkuperäiselle kirjoittajalle. Olen pahoillani, että olet joutunut tähän tilanteeseen!

        Avoin adoptio tarkoittaa käytännössä sitä, että biologinen äiti voi pitää yhteyttä lapseensa adoption jälkeen. Tähän sisältyy sellaisia asioita, kuten esimerkiksi mahdollinen biologisen äidin ja adoptiovanhempien tapaaminen ennen lapsen luovutusta (bio voi tällöin vielä perua adoption), sekä eri asteinen yhteydenpito lapsen ja biologisen äidin välillä. Tämä saattaa olla esim kuvien ja kirjeiden lähettämistä sovituin väliajoin tai jopa vierailuja.


      • Merja
        UUUU kirjoitti:

        Avoin adoptio tarkoittaa käytännössä sitä, että biologinen äiti voi pitää yhteyttä lapseensa adoption jälkeen. Tähän sisältyy sellaisia asioita, kuten esimerkiksi mahdollinen biologisen äidin ja adoptiovanhempien tapaaminen ennen lapsen luovutusta (bio voi tällöin vielä perua adoption), sekä eri asteinen yhteydenpito lapsen ja biologisen äidin välillä. Tämä saattaa olla esim kuvien ja kirjeiden lähettämistä sovituin väliajoin tai jopa vierailuja.

        selvää mitä se tarkoittaa. Kiitos viestistäsi kuitenkin.

        Voiko suomessa päättää antaa lapsi jollekkin parille jos niin haluaa? Siis sellaiselle parille, joka ei ole adoptio neuvonnassa?

        Tässä taannoin tuli juttua ystäväni kanssa tästä asiasta kun hänen ystävänsä oli raskaana ja olisi voinut synnyttää lapsen, jos tällainen mahdollisuus olisi ollut, mutta ei jaksanut siinä tilanteessa selvittää asiaa. Hän teki abortin, koska ei pysty itse huolehtimaan lapsestaan.

        Kaikkea sitä pienessä päässä pyörii...


      • Oma valinta
        Merja kirjoitti:

        selvää mitä se tarkoittaa. Kiitos viestistäsi kuitenkin.

        Voiko suomessa päättää antaa lapsi jollekkin parille jos niin haluaa? Siis sellaiselle parille, joka ei ole adoptio neuvonnassa?

        Tässä taannoin tuli juttua ystäväni kanssa tästä asiasta kun hänen ystävänsä oli raskaana ja olisi voinut synnyttää lapsen, jos tällainen mahdollisuus olisi ollut, mutta ei jaksanut siinä tilanteessa selvittää asiaa. Hän teki abortin, koska ei pysty itse huolehtimaan lapsestaan.

        Kaikkea sitä pienessä päässä pyörii...

        Minusta olisi parempi antaa lapsi ihmisille jotka haluavat todella lapsen.
        Vanhemmille jotka ovat päättäneet kasvattaa toisen synnyttämän lapsen omanaan.
        Vanhemmille, jotka ovat käyneet adoptioneuvonnan ja miettineet pitemmän aikaa mitä adoptio tarkoittaa.
        Vanhemmille jotka on lääkärien ja useamman työntekijän taholta todettu kelpoisiksi.

        En tiedä onko mahdollista edes antaa lasta kenelle vain. Kyllä siinä luulis ainakin joitakin tutkimuksia tehtävän...


      • Maarit H
        Oma valinta kirjoitti:

        Minusta olisi parempi antaa lapsi ihmisille jotka haluavat todella lapsen.
        Vanhemmille jotka ovat päättäneet kasvattaa toisen synnyttämän lapsen omanaan.
        Vanhemmille, jotka ovat käyneet adoptioneuvonnan ja miettineet pitemmän aikaa mitä adoptio tarkoittaa.
        Vanhemmille jotka on lääkärien ja useamman työntekijän taholta todettu kelpoisiksi.

        En tiedä onko mahdollista edes antaa lasta kenelle vain. Kyllä siinä luulis ainakin joitakin tutkimuksia tehtävän...

        Suomessa lapsen adoptioon antava bioäiti tai biovanhemmat voivat valita lapsen tulevan adoptioperheen esimerkiksi sukulaisistaan ja tuttavistaan. Näin valitun adoptioperheen pitää kuitenkin saada sosiaalityöntekijöiltä adoptioneuvontaa ja heidät pitää todeta soveltuviksi. Jos tuleva adoptioperhe valitaan tällä tavalla, kannattaa adoptioluovutuspapereissa olla merkintä, että lapsi luovutetaan adoptioon sillä ehdolla, että lapsi adoptoidaan perheeseen X. Joillekin on liian vaikea ajatella, että oma lapsi kasvaa tuttavaperheessä, mutta toiset taas eivät voisi antaa lasta vieraaseen perheeseen adoptoitavaksi. Vaikka biologiset vanhemmat voivat vaatia lapsen adoptioperheeksi jonkun tuttavaperheen, Suomessa ei voi valita adoptioperheeksi ketä vaan lasta kaipaavaa perhettä. Biologiset vanhemmat eivät siis pääse valitsemaan tulevia adoptiovanhempia esimerkiksi lasta odottavia vanhempia kuvaavista luetteloista kuten Amerikassa ja vaikka Etelä-Afrikassa toisinaan. Adoptioneuvonnassa selvitetään, miksi biologinen äiti toivoo lastaan sijoitettavaksi juuri tähän perheeseen, missä suhteessa henkilöt ovat keskenään, miten pitkään he ovat tunteneet ja miten he aikovat pitää yhteyttä adoption jälkeen. Missään nimessä lapsen adoptoimiseen ei saa liittyä esimerkiksi rahaa. Lapsen antaminen adoptoitavaksi tutuille ihmisille voi olla joillekin hyvä valinta. Silloin on kyse avoimesta adoptiosta, sillä bio- ja adoptiovanhemmat tietävät toisensa ja voivat pitää yhteyttä adoption jälkeen.


      • Maarit H
        Oma valinta kirjoitti:

        Minusta olisi parempi antaa lapsi ihmisille jotka haluavat todella lapsen.
        Vanhemmille jotka ovat päättäneet kasvattaa toisen synnyttämän lapsen omanaan.
        Vanhemmille, jotka ovat käyneet adoptioneuvonnan ja miettineet pitemmän aikaa mitä adoptio tarkoittaa.
        Vanhemmille jotka on lääkärien ja useamman työntekijän taholta todettu kelpoisiksi.

        En tiedä onko mahdollista edes antaa lasta kenelle vain. Kyllä siinä luulis ainakin joitakin tutkimuksia tehtävän...

        Voihan biologisten vanhempien tuttavapiirissä olla jo valmiiksi tällainen perhe tai perhe, joka ei varsinaisesti odota adoptiolasta, mutta ottaisi sellaisen iloiten vastaan. Lähellämme on paljon lapsettomuudesta kärsiviä pariskuntia ja yksinäisiä henkilöitä sekä adoptio-, sijais- ja biol.lapsiperheitä, joihin mahtuisi vielä yksi uusi perheenjäsen. Jossain tapauksissa myös esimerkiksi syntyvän lapsen isovanhemmat voisivat olla halukkaita lapsenlapsensa kasvattamiseen ja jopa adoptoimiseen. Kaikkien adoptiovanhempien täytyy täyttää keskeisimmät adoptiokriteerit.


      • bbbwww
        Merja kirjoitti:

        "Jos mietit lapsesi luovuttamista adoptioon: Sinulla voi käydä hyvä tuuri ja lapsesi voi saada hyvän perheen. Muista silloin, että sinulla on oikeus toivoa perheeltä erilaisia asioita esimerkiksi sitä, että perheessä on jo aiemmin kotimaasta adoptoitu lapsi. Tällöin lapsesi saa sisaruksen, joka on kokenut saman kuin hän itse. Voit myös pyytää avointa adoptiota tai lapsesi sijoittamista sijaishoitoon ja myöhemmin antaa lapsen tälle perheelle "varsinaisesti adoptoitavaksi" tai jatkaa lapsen kasvatusta sijaisperheen avulla tai anoa sijoituksen purkamista."

        Kopioin tuon tekstin siitä linkistä mikä tuossa oli. Mitä tarkoittaa avoin adoptio? Onko se juuri sitä, että voi itse päättää kelle lapsensa luovuttaa?

        Sijaisperheeseen lapsen luovuttaminen on varmasti kans hyvä vaihtoehto.

        Tämä on iso asia alkuperäiselle kirjoittajalle. Olen pahoillani, että olet joutunut tähän tilanteeseen!

        Mikään laki ei tue avointa adoptiota.
        Se tarkoittaa sitä että sinulle voidaan luvata valokuvia ja vierailuja jne.

        Adoptio vanhemmat voivat katkaista kaiken yhteydenpidon milloin tahansa haluavat.


      • avoimessa adoptiossa
        bbbwww kirjoitti:

        Mikään laki ei tue avointa adoptiota.
        Se tarkoittaa sitä että sinulle voidaan luvata valokuvia ja vierailuja jne.

        Adoptio vanhemmat voivat katkaista kaiken yhteydenpidon milloin tahansa haluavat.

        ...bioäiti sentään tietää adoptiovanhempien ja lapsen nimet!!!! Niil tiedoil voi jo tehdä aika paljon ja tietää minkä kaupungin kaduilla lapsi voi tulla vastaan jnejne. Arvaa millasta on elää vallasta hullaantuneen sossun armoilla? Rukoilla tietoja lapsesta ja kuulla et adoptio on aikanaan tehty ja lapsen täytyy antaa elää rauhallista elämää adoperheessä. Et lapsi voi aikuistuttuaan ottaa yhteyttä jos haluaa mut bioäidin kirjeitä tai valokuvia ei lapselle toimiteta ennen kuin EHKÄ sit jos lapsi joskus ottaa ite yhteyttä sossuun :((((


      • rauha ja mieli
        Maarit H kirjoitti:

        Suomessa lapsen adoptioon antava bioäiti tai biovanhemmat voivat valita lapsen tulevan adoptioperheen esimerkiksi sukulaisistaan ja tuttavistaan. Näin valitun adoptioperheen pitää kuitenkin saada sosiaalityöntekijöiltä adoptioneuvontaa ja heidät pitää todeta soveltuviksi. Jos tuleva adoptioperhe valitaan tällä tavalla, kannattaa adoptioluovutuspapereissa olla merkintä, että lapsi luovutetaan adoptioon sillä ehdolla, että lapsi adoptoidaan perheeseen X. Joillekin on liian vaikea ajatella, että oma lapsi kasvaa tuttavaperheessä, mutta toiset taas eivät voisi antaa lasta vieraaseen perheeseen adoptoitavaksi. Vaikka biologiset vanhemmat voivat vaatia lapsen adoptioperheeksi jonkun tuttavaperheen, Suomessa ei voi valita adoptioperheeksi ketä vaan lasta kaipaavaa perhettä. Biologiset vanhemmat eivät siis pääse valitsemaan tulevia adoptiovanhempia esimerkiksi lasta odottavia vanhempia kuvaavista luetteloista kuten Amerikassa ja vaikka Etelä-Afrikassa toisinaan. Adoptioneuvonnassa selvitetään, miksi biologinen äiti toivoo lastaan sijoitettavaksi juuri tähän perheeseen, missä suhteessa henkilöt ovat keskenään, miten pitkään he ovat tunteneet ja miten he aikovat pitää yhteyttä adoption jälkeen. Missään nimessä lapsen adoptoimiseen ei saa liittyä esimerkiksi rahaa. Lapsen antaminen adoptoitavaksi tutuille ihmisille voi olla joillekin hyvä valinta. Silloin on kyse avoimesta adoptiosta, sillä bio- ja adoptiovanhemmat tietävät toisensa ja voivat pitää yhteyttä adoption jälkeen.

        voi valita itse?huokaus!!!en toivo kenellekään ei toivottuja raskauksia ja teiniraskauksia ym.mutta miksi adoptio on tehty niin vaikeaksi suomessa?itse olemme harkinneet kotimaista adoptiota käynneet valmennuksen siihen ja myös ulkomaiseen!!

        kotimaan adoptiojonot liian piiiiiiiitkääääät!!


      • En tiedä.
        rauha ja mieli kirjoitti:

        voi valita itse?huokaus!!!en toivo kenellekään ei toivottuja raskauksia ja teiniraskauksia ym.mutta miksi adoptio on tehty niin vaikeaksi suomessa?itse olemme harkinneet kotimaista adoptiota käynneet valmennuksen siihen ja myös ulkomaiseen!!

        kotimaan adoptiojonot liian piiiiiiiitkääääät!!

        ..kotimaiseen ja ulkomaiseen adoptioon?
        Kumman kävitte ensin?
        Kummasta olette adoptoimassa? Maksoiko neuvonnat?


      • rauha ja mieli
        En tiedä. kirjoitti:

        ..kotimaiseen ja ulkomaiseen adoptioon?
        Kumman kävitte ensin?
        Kummasta olette adoptoimassa? Maksoiko neuvonnat?

        kotimaan neuvonnassa sossussa ja käydään ulkomaisessa "valmennuksessa" yhdistyksen kautta.haluttaisiin kovasti kotimaasta,mutta n uo jonotusajat ovat niiiin pitkät,että en tiedä riittääkö kummankaan kärsivällisyys,nyt mietitään ulkomaista adoptiota.


      • En tiedä.
        rauha ja mieli kirjoitti:

        kotimaan neuvonnassa sossussa ja käydään ulkomaisessa "valmennuksessa" yhdistyksen kautta.haluttaisiin kovasti kotimaasta,mutta n uo jonotusajat ovat niiiin pitkät,että en tiedä riittääkö kummankaan kärsivällisyys,nyt mietitään ulkomaista adoptiota.

        Ja nyt mietimme ulkomaan neuvontaa.
        Jouduitteko te maksamaan ulkomaan neuvonnasta? Odotatatteko kuitenkin samalla lasta myös kotimaasta?

        Tilanne on monelle hankala, kun kotimaasta ei saakaan lasta ja mieli tekis vaihtaa ulkomaan adoptioon. Meillä on vähän samanlainen tilanne...ei jaksaisi odottaa ensin tuloksetta viittää vuotta ja alkaa vasta sitten käymään ulkomaan neuvontaa, silloinhan voi olla että lapsen saisi vasta noin kymmenen vuoden kuluttua.


      • Anonyymi
        Merja kirjoitti:

        "Jos mietit lapsesi luovuttamista adoptioon: Sinulla voi käydä hyvä tuuri ja lapsesi voi saada hyvän perheen. Muista silloin, että sinulla on oikeus toivoa perheeltä erilaisia asioita esimerkiksi sitä, että perheessä on jo aiemmin kotimaasta adoptoitu lapsi. Tällöin lapsesi saa sisaruksen, joka on kokenut saman kuin hän itse. Voit myös pyytää avointa adoptiota tai lapsesi sijoittamista sijaishoitoon ja myöhemmin antaa lapsen tälle perheelle "varsinaisesti adoptoitavaksi" tai jatkaa lapsen kasvatusta sijaisperheen avulla tai anoa sijoituksen purkamista."

        Kopioin tuon tekstin siitä linkistä mikä tuossa oli. Mitä tarkoittaa avoin adoptio? Onko se juuri sitä, että voi itse päättää kelle lapsensa luovuttaa?

        Sijaisperheeseen lapsen luovuttaminen on varmasti kans hyvä vaihtoehto.

        Tämä on iso asia alkuperäiselle kirjoittajalle. Olen pahoillani, että olet joutunut tähän tilanteeseen!

        Jauhat taas täyttä paskaa ja keksit ja valehtelet! Ätmelöinen olet!


    • taateli

      että mitä päätätkin se on sinun päätöksesi,mutta mieti tarkkaan.

    • taateli

      sinulle ja vauvallesi nyt kuuluu?

      • Anonyymi

        Minä en ikipäivänä vois antaa omaa lasta pois käyttäkää hyvät ihmiset ehkäisyä


    • Hei onnea sinulle me yritimme lasta puolison kanssa en onnistunut saamaan raskaaksi vika minussa huono siemen neste. Olemme päättäneet ottaa sijaissiittäjä n

    • Anonyymi

      Valvotaanko näitä adoptoituja lapsia miten. Ettei kohtelu ole huonoa uudessa perheessä.

    • Anonyymi

      Olette todellakin typeriä jos teette lapsia nyt koronan ja erityisesti rokotteiden aikakautena. Oletteko niin tyhmiä ettette ymmärrä mitä rokotteet sisältävät? ne sisältävät juuri sellaisia kemikaaleja että lapsenne syntyy aivovammaisena tai muuten rujona. Oletko valmis kasvattamaan vammaisen lapsen jolta puuttuu näkö ja kuulo? onnea elämääsi vajakin kanssa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5078
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe