uuden auton öljyt

*tinde*

Heippa,

uudella autollani on ajettu semmoiset 1500 km,ja huoltoon on menossa. Pitääkö öljyt vaihtaa jo tässä vaiheessa, kuten huoltofirman miehet suosittelevat, vai voiko ne vaihtaa vasta joskus myöhemmin?

En haluaisi tulla viilatuksi linssiin.

Kiitos asiallisista vastauksista.

18

3475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se pahaakaan

      tee vaikka ne öljyt vaihtaisikin.Ainahan koneistuksen jäljiltä saattaa moottorin sisään olla jäänyt epäkuranttia tavaraa joka öljynvaihdolla saadaan aika kivasti pois sieltä.

    • hyödyttääkö mitään

      Siitä ollaan kahta mieltä. Minun mielestä moottorin osat pitää olla pestyjä ennen moottorin kokoonpanoa riittävän hyvin, jotta sen takia ei tarvi öljyä tuhlata.

      Jotkut ajattelee että moottorin sisälle on jäänyt likaa ja metallihiukkasia, jolloin öljyä vaihtaen se ne muka poistuisi. Moottorin käydessä öljypohjasta öljyn mukana tulevat hiukkasen jää toivon mukaan öljynsuodattimeen. Suodattimen jälkeen kanavissa olevat hiukkaset painuvat ehkä liukulaakeriin kiinni, tai mahduvat kulkemaan öljypatjassa laakerin ohi ja päätyvät öljypohjaan tai suodattimeen. 1500 km öljynvaihdon yhteydessä ei kuitenkaan pestä öljypohjaa, joten sitä ei tiedä mitä sinne jää. Magneetti öljytulpassa voi paljastaa jotain.

      Joidenkin mielestä moottorin alkutaipaleella öljyn sekaan tulee mikroskooppisen pieniä metallisia epäpuhtauksia. Varmaan tuleekin, läpi koko moottorin käyttöiän, koska käyttötesteissäkin kerrotaan silmällä havaittavista kulumisista, jota ei vielä mittaamalla erota, kunnes paljon myöhemmin alkaa erottamaan. Mutta miksi raja öljynvaihdolle olisi 1500 km, miksei esim. 100 km. Mikroskooppisen pienet hiukkaset on ehkä turhaan pyörineet siellä 1400 km. Tai ehkä hiukkaset irtoaa poikkeuksellisesti vasta esim. 8000 - 9000 km paikkeilla.

      Kolmas seikka vaihdolle voisi olla tietoisuus siitä mitä öljyä moottorissa on vaihdon jälkeen. Todennäköisesti esiasennusöljyt on normaalia suosituksen mukaista moottoriöljyä. Kelvotonta öljyä ei kannata käyttää.

      Varmin tapa olisi suorittaa öljyn tutkinta mikroskoopilla jne., selvittääkseen sisältääkö se normaalia enemmän metallisia tai haitallisia epäpuhtauksia.

      Omasta autostani vaihdettiin moottoriöljy ensimmäisen kerran vuosihuollossa.

      • fireblade

        Moi

        Niin, tossa mittailtiin tollasen Kawasaki ZX 10R (juu mopetihan se) takapyörätehoä 1000 kilsan jälkeen....ja sitten 5000 kilsan jälkeen, ja kas kummaa teho oli noussut 5 heppaa. Kummassakin tapauksessa koneessa oli uudet öljyt suodatin, bensana 98e ja mittausolosuhteet samat: Sama tehopenkki, ilmanpaine ja lämpötila. Referenssinä käytetty Honda CBR 900cc Fireblade ( juu oma mopeti ) tuotti molemmilla kerroilla saman tehon takapyörältä....eroa oli 0.1 hummaa, ja kilsoja Honukkaan oli tullut 200 lisää, samoilla öljyillä.

        Oliskohan se kone hioutunut ja herkistynyt?

        Oliskohan öljy toiminut hiomatahnana?

        No, kukin taaplaa tyylillän, itse vaihtaisin uuteen vehkeeseen öljyt noin 1000-2000 kilsan jälkeen.


      • Jamppa1
        fireblade kirjoitti:

        Moi

        Niin, tossa mittailtiin tollasen Kawasaki ZX 10R (juu mopetihan se) takapyörätehoä 1000 kilsan jälkeen....ja sitten 5000 kilsan jälkeen, ja kas kummaa teho oli noussut 5 heppaa. Kummassakin tapauksessa koneessa oli uudet öljyt suodatin, bensana 98e ja mittausolosuhteet samat: Sama tehopenkki, ilmanpaine ja lämpötila. Referenssinä käytetty Honda CBR 900cc Fireblade ( juu oma mopeti ) tuotti molemmilla kerroilla saman tehon takapyörältä....eroa oli 0.1 hummaa, ja kilsoja Honukkaan oli tullut 200 lisää, samoilla öljyillä.

        Oliskohan se kone hioutunut ja herkistynyt?

        Oliskohan öljy toiminut hiomatahnana?

        No, kukin taaplaa tyylillän, itse vaihtaisin uuteen vehkeeseen öljyt noin 1000-2000 kilsan jälkeen.

        tätä yritin vihjailla tuossa aikaisemmin. Mun mielestä tässä on oleellista tehdä kuten valmistaja suosittelee, niillä on kuitenkin viime kädessä paras tieto omasta tuotteestaan.


      • fireblade
        Jamppa1 kirjoitti:

        tätä yritin vihjailla tuossa aikaisemmin. Mun mielestä tässä on oleellista tehdä kuten valmistaja suosittelee, niillä on kuitenkin viime kädessä paras tieto omasta tuotteestaan.

        Moi

        Niin, valmistaja suosittelee vähän erilailla eri maissa.

        Otanpa esimerkin:

        Kia (Delta) ei puhu mitään (ellei kysy maahantuojan tekniseltä puolelta) mistään ensiöljynvaihdosta. Sieltä kun kysyy niin ainakin mulle on vastattu.
        Potilaana oli tollanen Kia Carnival 2.5 V6 bensakoneella. Myyjä ei tiennyt mitä öljyä koneessä oli.....sano vaan, että ekä huolto on sitten 15 000 tai yks vuos...

        Tilulilu.

        Maahantuojan tekninen puoli kertoi öljyinä olevan Mobilin täyssynteettinen ja viskositeettiluokka olis 10W-30. Suositteli öljynvaihtoa ja 5W-40 viskositeettiluokkaa (Deltalla Neste City Pro 5W-40).

        Näin tehtiin ja saatiin alennusta tosta hommasta kun sanoin maahantuoja suositelleen. Pieni kädenojennus Deltalta, tiedä sitten olisivatko antaneet sen muutenkin.

        Saattaahan tuo "ylimääräinen" öljynvaihto suodatin olla myös maahantuojan etu, eiköstä vain.

        Se korealaisista.

        Hmm, VAG ja longlife. Toi on vähän kinkkisempi homma. Tiedän usemman Audin, joilla on ollut "lieviä" ongelmia öljynsaannin kanssa....

        Imusihti tukossa....

        Öljypumppu vaihdettu....

        Köh köh...

        Niin, onhan tollaset pikkaset 1.4 koneet (samasta konsernista) joskus pullautelleet.

        Mitä tästä opimme?

        Aivojen käyttö on sallitua ja jopa suositeltavaa. Tietoa löytyy nykyään vaikka kuinka paljon....se vaan täytyy suodattaa ja pureskella.

        Talvi tulee ( toivottavasti lauha ) ja öljyiltäkin vaaditään venymistä.

        Miksi ottaa riski?

        Ugh, olen puhunut.


    • fireblade

      Moi

      Jos auto on sun tai jonkun sukulaisen, vaihda ne öljyt.

      Anoppihan ei ole sukua, joten antaa mennä vaan....

      No, onhan niitä hyviäkin anoppeja...

      Onhan?

    • ûber-insinööri

      Kannattaa vaihtaa ne öljyt tuossa 2000km tienoilla.

      Uutuudenkarheassa moottorissa on kuitenkin aina sisäänajettavaa. Siksi ne öljytkin saattaa olla vain mineraaliöljyt, kun ensimmäisellä satsilla ei ole tarkoitus ajaa kovin pitää vetoa. Mineraaliöljyt on silloin ihan hyvät.

      Ethän ylikuormittanut uutta moottoria sisäänajovaiheessa? Ikä vähenee. Sisäänajossa kannattaa välttää kaasun painelua pohjaan, vedätyksiä matalilla kierroksilla jne... kannattaa ajella kaikilla kierroksilla ja hieman kevyillä vaihteilla niin että moottorilla on kevyt olo.

      • Sisäänajovaihe on 70-luvun juttuja, eikös vaan? Luit nuo ohjeesi Lada 1200 S:n käsikirjasta?

        Nykyaikaiset moottorit on jo koneistettu lopullisiin mittoihinsa, osat on kiillotettu ja tasapainotettu. Toista oli ennen vanhaan, kun materiaalitekniikka ja koneistamisen tarkkuus eivät sallineet tehdä osista "valmiin" kokoisia, vaan ne jätettiin vähän kireiksi ja karheiksi. Tarkoitus oli "sisäänajossa" hiovin öljyin sitten hioa ja kiillottaa osat sopiviksi.

        Nykyisin moottorin ohjauselektroniikka valvoo tätä lyhyttä sisäänajovaihetta, eikä anna täyttä tehoa, kuin ehkä 2000 kimometrin ajon jälkeen. Samaten automaattivaihteistot ovat sähköisesti ohjattuja ja niissä on oma boksi, joka valvoo laatikon käyttöä ja suorittaa sille "sisäänajon". Käyttäjä saa surutta painaa petaalin pohjaan ja päästellä menemään. Olemme 2000-luvulla, emme 1970-luvulla.

        Käyttäjän käsikirjoissa ei ole vuosikymmeniin enää puhuttu sisäänajosta. Ei muuta kuin radalle! Ja takuuhan niissä on.


        Master Eq


    • muuta!

      Tai itse ajaisin vielä hetken n.2000-3000km välille ja sitten vaihtaisin.

    • hlkjh

      Ajotietokone käski ensimmäiseen öljyn vaihtoon kun oli ajettu 30t km.
      Nyt on 50t ajettu ja kohta seuraava vaihto.
      Moottori ei kuluta öljyä oikeastaan ollenkaan, joten
      miksi niitä useimmin pitäisi vaihtaa.
      Ai niin tää on Log Life

      • *tinde

        Auto on Citroen, eli osaisko joku kertoa mitä öljyä siihen on mahdettu tehtaalla tuupata? Auto on oma..


      • Sebu
        *tinde kirjoitti:

        Auto on Citroen, eli osaisko joku kertoa mitä öljyä siihen on mahdettu tehtaalla tuupata? Auto on oma..

        Bonjour!

        Totalia sinne laitetaan.

        Kysy Veholta mitä plaatua siellä on.


      • sulla

        on varmaan volkkari joka on noilla kilometreillä jo syönyt ainakin 3 litraa öljyä että älä viitti vaahdota siellä


      • weikkko

        En ole tavannu yhtään Vw tai Opelia jolla olisi päässyt 30 tkm, bensakoneissa.

        Uusi auto merkki kuin merkki kuluttaa/likastaa öljyjä kaikkein vähiten,
        kaikille merkeille rittäisi aivan hyvin vaihdot alussa 50 000 tkm välein.

        Mutta mitä seuraa myöhemmin, sitä ei kukaan tiedä.
        Sen vuoksi yleensä vaihdellaan öljyjä.

        "Moottori ei kuluta öljyä oikeastaan ollenkaan",
        --vain hyvin harva moottori kuluttaa öljyä ennen kuin 100 000 on ylitetty.


      • djsfdslfklsdn
        weikkko kirjoitti:

        En ole tavannu yhtään Vw tai Opelia jolla olisi päässyt 30 tkm, bensakoneissa.

        Uusi auto merkki kuin merkki kuluttaa/likastaa öljyjä kaikkein vähiten,
        kaikille merkeille rittäisi aivan hyvin vaihdot alussa 50 000 tkm välein.

        Mutta mitä seuraa myöhemmin, sitä ei kukaan tiedä.
        Sen vuoksi yleensä vaihdellaan öljyjä.

        "Moottori ei kuluta öljyä oikeastaan ollenkaan",
        --vain hyvin harva moottori kuluttaa öljyä ennen kuin 100 000 on ylitetty.

        "vain hyvin harva moottori kuluttaa öljyä ennen kuin 100 000 on ylitetty"

        Nissanilla oli ajettu lähemmäs 300tkm ja auto ruostui käsiin, mutta moottori, se kävi kuin uusi eikä yhtään syönyt öljyä. Toista se on näillä eurooppalaisilla.


      • Jamppa1
        Sebu kirjoitti:

        Bonjour!

        Totalia sinne laitetaan.

        Kysy Veholta mitä plaatua siellä on.

        hyvinkin. Mielenkiintoista että sitikalla suositellaan vaihtoa. Pösöllä nimittäin ei suositella ja niissä on sentään samat koneet...


      • ja sillee
        djsfdslfklsdn kirjoitti:

        "vain hyvin harva moottori kuluttaa öljyä ennen kuin 100 000 on ylitetty"

        Nissanilla oli ajettu lähemmäs 300tkm ja auto ruostui käsiin, mutta moottori, se kävi kuin uusi eikä yhtään syönyt öljyä. Toista se on näillä eurooppalaisilla.

        peugeot 406 . mittarissa 320 000 km. Öljynvaihdot
        15 000 km välein. Eikä tarvi lisäillä. Eikä yhtää ruostees.. mistään.. ne on nää eurooppalaiset...


    • mankelix

      pitää vaihtaa. Ja suodatin myös. Tuo on se tärkein öljynvaihto ajatellen autosi tulevaa kestoikää. Tuon ensimmäisen vaihdon jälkeen, en itse ajaisi edes seuraavilla öljyilläkään aivan sitä maksimi kilometri määrää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3328
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      40
      2746
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2306
    4. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2278
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2211
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      113
      2190
    7. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      1987
    8. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      20
      1979
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1934
    10. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      88
      1721
    Aihe