Saako lasta kurittaa?

Suomi24toimitus

Lasten ruumiillinen kuritus on ollut lailla kiellettyä jo yli 20 vuotta. Silti lähes kolmannes suomalaisista hyväksyy väkivallan käytön kasvatuksessa.

Lastensuojelun Keskusliiton teettämän kyselyn mukaan joka kymmenes suomalainen ei pidä edes nyrkillä lyömistä tai potkaisemista pahoinpitelynä, jos kohteena on lapsi.

Lue uutinen Ylen uutisista:
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/vasen/id44047.html

Pitääkö vanha sananlasku yhä paikkansa? Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa?

Minkälaisia vaihtoehtoja ruumiilliselle kuritukselle voi keksiä?

234

57421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikael joo

      Kyllähän nyt vähän tukistaa saa, mutta kaikki lyöminen ja potkiminen tai mikä tahansa, josta jää mustelmia tai muita jälkiä, on ehdottomasti kiellettyä.

      • "luunappi"

        Jo edesmennyt äitini sanoi, kun otti niskahaivenistani kiinni (todella harvoin ja aina oikeudenmukaisesti): "Ei se kippee, mut se häppee." Sanoillaan hän tahtoi ilmeisesti viestittää, että oli väärin ja häpeää tehdä kepposia, joista äidin piti "alentua" rankaisemaan. Enemmän sattuivat ne sanat ja se ääni, jolla loru sanottiin. Ei se ollut milloinkaan mielestäni väärin. Toinen kurituskeino oli "luunappi". Sen saattoi saada ihan lennossa, kun villiinnyimme naapurin lasten kanssa. Sanoilla "koitas jo rauhoittua", sekä naps, luunappi ohimolle. Tuli heti hiljaista. Koskaan äiti ei rankaissut naapurin lapsia, sillä olin yleensä asioissa toimeenpaneva aloitteentekijä.


      • voivat olla
        "luunappi" kirjoitti:

        Jo edesmennyt äitini sanoi, kun otti niskahaivenistani kiinni (todella harvoin ja aina oikeudenmukaisesti): "Ei se kippee, mut se häppee." Sanoillaan hän tahtoi ilmeisesti viestittää, että oli väärin ja häpeää tehdä kepposia, joista äidin piti "alentua" rankaisemaan. Enemmän sattuivat ne sanat ja se ääni, jolla loru sanottiin. Ei se ollut milloinkaan mielestäni väärin. Toinen kurituskeino oli "luunappi". Sen saattoi saada ihan lennossa, kun villiinnyimme naapurin lasten kanssa. Sanoilla "koitas jo rauhoittua", sekä naps, luunappi ohimolle. Tuli heti hiljaista. Koskaan äiti ei rankaissut naapurin lapsia, sillä olin yleensä asioissa toimeenpaneva aloitteentekijä.

        eritasoisia seurausten suhteen. Otsassa kun on 5cm patti johtuen luunapista, vois jo sanoa rankaksi toiminnaksi. Luunappi sattuu tosi pahasti.


      • Maija Poppanen

        Kyllä lasta kurittaa täytyy: pikkuinen piiskan sivellys paljaalle pyllylle ei liene koskaan pahasta, sillä kyllä pehmeä liha hiukan läiskimistä kestää. Luonne vain karaistuu ja sielu jalostuu.

        Ja kovin äkäisenä Maija Poppanen seuraa niitä kurittomia kakaroita, jotka kirkon alttarin tuntumassa, muissa hengellisissä tahi muuten herkissä tilaisuuksissa juoksentelevat ympäriinsä meluten niin, ettei ohjelman kulusta enää mitään kuule. Mutta vielä vihaisemman katseen Maija P. langettaa häirikkölapsen vanhempiin, jotka tyytyvät tuloksettomasti hyssyttelemään jälkikasvuaan sen sijaan että raahaisivat sen hiushaivenista vetäen ulkosalle ja antaisivat roimasti isän kädestä pitkin korvia.


      • luunappi 2
        voivat olla kirjoitti:

        eritasoisia seurausten suhteen. Otsassa kun on 5cm patti johtuen luunapista, vois jo sanoa rankaksi toiminnaksi. Luunappi sattuu tosi pahasti.

        Olen yhtä mieltä kuritusnappien kovuudesta. Kun ekan ja ainoan kerran sain piiskaa, äiti itki, minuun ei edes sattunut. Tosiasiassa sekin oli hyvä kuritus, koskapa tahallinen housuunpissaaminen loppui siihen.
        En hyväksy lasten kurittamista ruumiillisesti, mutta vielä pahempana pidän sanallista huutamista ja ainaista räyhäämistä. Se on niin epätoivoista kuultavaa ja antaa vanhemmuudesta todella heikon kuvan. Luultavasti kurin löystymisellä ja sen puuttumisella on vähintäänkin yhtä suuret huonot vaikutukset, kuin mitä on, kun lasta kuritetaan liikaa.
        Toisen puute ja toisen liikuus ovat kumpikin rakkaudettomuuden osoitusta.


      • Nainen 34 v
        Maija Poppanen kirjoitti:

        Kyllä lasta kurittaa täytyy: pikkuinen piiskan sivellys paljaalle pyllylle ei liene koskaan pahasta, sillä kyllä pehmeä liha hiukan läiskimistä kestää. Luonne vain karaistuu ja sielu jalostuu.

        Ja kovin äkäisenä Maija Poppanen seuraa niitä kurittomia kakaroita, jotka kirkon alttarin tuntumassa, muissa hengellisissä tahi muuten herkissä tilaisuuksissa juoksentelevat ympäriinsä meluten niin, ettei ohjelman kulusta enää mitään kuule. Mutta vielä vihaisemman katseen Maija P. langettaa häirikkölapsen vanhempiin, jotka tyytyvät tuloksettomasti hyssyttelemään jälkikasvuaan sen sijaan että raahaisivat sen hiushaivenista vetäen ulkosalle ja antaisivat roimasti isän kädestä pitkin korvia.

        Vai olet sinä tätä mieltä:" raahaisivat sen hiushaivenista vetäen ulkosalle ja antaisivat roimasti isän kädestä pitkin korvia".
        Kuule, mitähän Jeesus on tästä mieltä? Antakaa lasten tulla minun luokseni, koska senkaltaisten on Taivasten valtakunta. Tulisipa jo maailman loppu, niin tämä helvetti täällä maan päällä loppuisi. Sanon vaan, että on siinä monella lapsella täysi helvetti kotona, kun on tuollaisia vanhempia kuin sinä.


      • ole tarpeen

        Kun laaditaan lakeja niin tottakai niitä pitäisi noudattaa. Ongelma on se, että vanhemmilla ei ole omasta lapsuudesta hyviä kasvatusmetodeja. Pienen lapsen pahoinpitely on tietenkin väärin, muttaolen nähnyt ja kuullut sen, että jos aikuinen itse on saanut väkivaltaista kohtelua, tukistamista tai heristelyä niin hän olettaa sen olevan oikein.


      • eihän kukaan halua julkisesti tunnustaa-pahempia on ne jäljet jotka eivät näy....


      • Maija Poppanen
        Nainen 34 v kirjoitti:

        Vai olet sinä tätä mieltä:" raahaisivat sen hiushaivenista vetäen ulkosalle ja antaisivat roimasti isän kädestä pitkin korvia".
        Kuule, mitähän Jeesus on tästä mieltä? Antakaa lasten tulla minun luokseni, koska senkaltaisten on Taivasten valtakunta. Tulisipa jo maailman loppu, niin tämä helvetti täällä maan päällä loppuisi. Sanon vaan, että on siinä monella lapsella täysi helvetti kotona, kun on tuollaisia vanhempia kuin sinä.

        Hyvä Nainen 34v,

        edes tuohon ikään elettyäsi et ole kuullut, että Maija Poppanen on fiktiivinen henkilö. No, hän on tietysti mitä suloisin lastenhoitaja, joka katoaa lopulta sateenvarjollaan taivaalle. Eikä hänellä muuten ole lapsia - ehkä onneksi niin.

        Viestini oli ironinen: kokeilin, saanko järkyttyneitä vastauksia – vain yksi tuli. Kirjeeni nyt oli niin läpinäkyvää pelleilyä (pitäisi olla viisaampi ja kirjoittaa vielä tökerömmin), ettei se tosiaan reaktioita aiheuttanut, mutta hassua, että noinkin aikuiseen ikään ehtineeltä edes yhden. Käsitykseni jeesustelevien uskovaisten viisaudesta vain kasvaa.


      • leijona1974
        "luunappi" kirjoitti:

        Jo edesmennyt äitini sanoi, kun otti niskahaivenistani kiinni (todella harvoin ja aina oikeudenmukaisesti): "Ei se kippee, mut se häppee." Sanoillaan hän tahtoi ilmeisesti viestittää, että oli väärin ja häpeää tehdä kepposia, joista äidin piti "alentua" rankaisemaan. Enemmän sattuivat ne sanat ja se ääni, jolla loru sanottiin. Ei se ollut milloinkaan mielestäni väärin. Toinen kurituskeino oli "luunappi". Sen saattoi saada ihan lennossa, kun villiinnyimme naapurin lasten kanssa. Sanoilla "koitas jo rauhoittua", sekä naps, luunappi ohimolle. Tuli heti hiljaista. Koskaan äiti ei rankaissut naapurin lapsia, sillä olin yleensä asioissa toimeenpaneva aloitteentekijä.

        Niinpä niin....kyllä toi niskavillista sievästi ottaminen tai kevyt luunappi on ihan riittävää.....Ei nyt käsiksi keneenkään saa tai tarvii käydä.....pitäis pelkällä puhumisella saada asiat selvitettyä!


      • Vai tukistus tai luunappi. Tämän päivän penskat on niin "fiksuja" olevinaan, mutta kyllä tietävät oikeutensa jo kouluiässä. "Jos lyöt mua - niin menen sosiaalivirastoon ja kerron siellä". Hyvin tuttu lause. Ja kyllä joskus olis tehny mieli koivuherraa käyttääKIN.


      • mirumaru

        lapsi on jo niin iso kuin vaikkapa 15 v, ja uhkailee tapppamisella ja käy kimppuun ja potkii, huitoo, on todella kuin raivo härkä. Mikään puhe ei tehoa, ei kiltti eikä vihainen, ei anna suunvuoroa jos yrittää asiaa selittää rauhallisesti, vaan vain hänen kantansa on se ainoa oikea.KYLLÄ OLEN joutunut kurittamaan häntä sekä fyysisesti että henkisesti. Eihän se kenenkään ihmisen pinna ole aivan loputon ja lapsensa tehdä mitä vaan.


      • Pois hempeys
        luunappi 2 kirjoitti:

        Olen yhtä mieltä kuritusnappien kovuudesta. Kun ekan ja ainoan kerran sain piiskaa, äiti itki, minuun ei edes sattunut. Tosiasiassa sekin oli hyvä kuritus, koskapa tahallinen housuunpissaaminen loppui siihen.
        En hyväksy lasten kurittamista ruumiillisesti, mutta vielä pahempana pidän sanallista huutamista ja ainaista räyhäämistä. Se on niin epätoivoista kuultavaa ja antaa vanhemmuudesta todella heikon kuvan. Luultavasti kurin löystymisellä ja sen puuttumisella on vähintäänkin yhtä suuret huonot vaikutukset, kuin mitä on, kun lasta kuritetaan liikaa.
        Toisen puute ja toisen liikuus ovat kumpikin rakkaudettomuuden osoitusta.

        ...solkipäällä, niin loppuu kitinä. Tää maa alkaa olla täynnä kaiken maailman pehmokasvatettuja hirviöitä.


      • juuso
        Nainen 34 v kirjoitti:

        Vai olet sinä tätä mieltä:" raahaisivat sen hiushaivenista vetäen ulkosalle ja antaisivat roimasti isän kädestä pitkin korvia".
        Kuule, mitähän Jeesus on tästä mieltä? Antakaa lasten tulla minun luokseni, koska senkaltaisten on Taivasten valtakunta. Tulisipa jo maailman loppu, niin tämä helvetti täällä maan päällä loppuisi. Sanon vaan, että on siinä monella lapsella täysi helvetti kotona, kun on tuollaisia vanhempia kuin sinä.

        Kestäisköhän Jeesuksenkaan pinna näitä nykyisiä vapaan kasvatuksen tuloksia? Epäilen. Jeesus oli kiivas mies (esim. temppelin tyhjennys rahanvaihtajista). Kyllä kuritus on tarpeen, väkivalta ei. Eikä tämä maanpäällinen elämäkään ole helvettiä, itse siitä itsellesi helvetin teet asennoitumisellasi...


      • Nainen 34v
        Maija Poppanen kirjoitti:

        Hyvä Nainen 34v,

        edes tuohon ikään elettyäsi et ole kuullut, että Maija Poppanen on fiktiivinen henkilö. No, hän on tietysti mitä suloisin lastenhoitaja, joka katoaa lopulta sateenvarjollaan taivaalle. Eikä hänellä muuten ole lapsia - ehkä onneksi niin.

        Viestini oli ironinen: kokeilin, saanko järkyttyneitä vastauksia – vain yksi tuli. Kirjeeni nyt oli niin läpinäkyvää pelleilyä (pitäisi olla viisaampi ja kirjoittaa vielä tökerömmin), ettei se tosiaan reaktioita aiheuttanut, mutta hassua, että noinkin aikuiseen ikään ehtineeltä edes yhden. Käsitykseni jeesustelevien uskovaisten viisaudesta vain kasvaa.

        Niin, onneksi oli ironiaa, mutta olen tähän ikään mennessä nähnyt senkin, että kaikkia hulluja tänne mahtuu. Pidän tätä asiaa itse niin vakavana, että en laske ironiaa, enkä leikkiä tällä asialla. Tottakai se vapaus jokaiselle suodaan, sitä ei voi kieltää. Tiedän sen, että Maija Poppanen on fiktiivinen henkilö, mutta koska käytit sitä nimimerkkiä, niin sille vastasin. Sitä edelleen ihmettelen, että miksi kirjoitukseni herätti niin negatiivisia tunteita, jos kerran olet periaatteessa samaa mieltä.
        Aikuisten sekaan mahtuu kaikenlaisia ihmisiä, on niitä, jotka pahoinpitelevät pieniä vauvoja, hyväksikäyttävät seksuaalisesti. En tahdo näillä asioilla laskea leikkiä koskaan, en koskaan.


      • nainen 34v
        juuso kirjoitti:

        Kestäisköhän Jeesuksenkaan pinna näitä nykyisiä vapaan kasvatuksen tuloksia? Epäilen. Jeesus oli kiivas mies (esim. temppelin tyhjennys rahanvaihtajista). Kyllä kuritus on tarpeen, väkivalta ei. Eikä tämä maanpäällinen elämäkään ole helvettiä, itse siitä itsellesi helvetin teet asennoitumisellasi...

        Mieti uudestaan tää asia. Vapaan kasvatuksen monet käsittävät väärin, ei se tarkoita, ettei ollenkaan kasvateta. Mutta vika on vanhempien päässä, jos lapsi aikuisena mukiloi paappoja tai ryöstelee pankkeja ym. Silloin lapsi on ehkä jätetty heitteille tms.
        Vertaat Jeesuksen temppelin tyhjennystä tähän asiaan. Temppelissä oli aikuisia ihmisiä. Eri asia.
        Tää on niin päivänselvä asia, että ihan turhaan yritän selittää. Missä menee kurituksen rajat? Tiedän tapauksia, että vanhemmat tulee töistä, lapsi päivähoidosta, kaikki on väsyneitä. Lapsi kitisee, kun ei osaa vielä käsitellä väsymystään, ei tietenkään. Perheen isällä palaa pinna, hakee koivuniemen herran ja antaa palaa. Kysyn vaan, että kumpiko ansaitsi kurituksen. Eikö perheen isä tarvitsisi kunnon selkäsaunan, koska hänen olisi pitänyt huolehtia lapsensa tunneakut kuntoon, antaa ruokaa ja osata käsitellä oma väsymyksensä, koska hän on aikuinen.


      • Winku
        nainen 34v kirjoitti:

        Mieti uudestaan tää asia. Vapaan kasvatuksen monet käsittävät väärin, ei se tarkoita, ettei ollenkaan kasvateta. Mutta vika on vanhempien päässä, jos lapsi aikuisena mukiloi paappoja tai ryöstelee pankkeja ym. Silloin lapsi on ehkä jätetty heitteille tms.
        Vertaat Jeesuksen temppelin tyhjennystä tähän asiaan. Temppelissä oli aikuisia ihmisiä. Eri asia.
        Tää on niin päivänselvä asia, että ihan turhaan yritän selittää. Missä menee kurituksen rajat? Tiedän tapauksia, että vanhemmat tulee töistä, lapsi päivähoidosta, kaikki on väsyneitä. Lapsi kitisee, kun ei osaa vielä käsitellä väsymystään, ei tietenkään. Perheen isällä palaa pinna, hakee koivuniemen herran ja antaa palaa. Kysyn vaan, että kumpiko ansaitsi kurituksen. Eikö perheen isä tarvitsisi kunnon selkäsaunan, koska hänen olisi pitänyt huolehtia lapsensa tunneakut kuntoon, antaa ruokaa ja osata käsitellä oma väsymyksensä, koska hän on aikuinen.

        No tuollaisessa tapauksessa en kuritusta hyväksyisi, mutta sellaisessa tilanteessa kyllä, jos lapsi on tehnyt jotain todella tuhmaa. Lapselle ei puhuminen välttämättä tehoa, mutta kurituksista se oppii. Ja parempi se lapsena on oppia oikea ja väärä, kuin vanhempana, eikö niin?

        Vanhempani olivat muuten uskovaisia, mutta kyllä he minua kurittivat, kun olin lapsi mm.luunapilla ja jopa remmillä. Sen jälkeen opin puhumaan totta ja nyt olen vain iloinen, etten ollu ainakaan mikään lellipentu. Au Pairina ollessani, kun näin miten löysäkätisiä lasten vanhemmat oli, niin eihän ne lapset yhtään kunnioittanu omia vanhempiaan tai saati minua.

        Kyllä kuritus mielestäni kuuluu lapsen kasvattamiseen, jotta oppivat. Ei ne sen jälkeen pahoja tee. Sitten ei tarvii enää kurittaa ja nopsaan ku ne lapset kasvaa, niin lopulta se puhekin tehoaa. Eikä ne vanhempana ees muista hyvin jos ollenkaan kuritusta, mutta ovat sitäkin parempia ihmisiä (eivät siis tee pahojaan;varastele yms).

        Poikkeuksiakin varmasti on, mutta oikeasti uskon kurituksen olevan erittäin hyvä juttu osana kasvatusta. Kyllä vanhemmilla on oikeus lastaan kurittaa, sano laki mitä sano.


      • sama nainen 34v
        Winku kirjoitti:

        No tuollaisessa tapauksessa en kuritusta hyväksyisi, mutta sellaisessa tilanteessa kyllä, jos lapsi on tehnyt jotain todella tuhmaa. Lapselle ei puhuminen välttämättä tehoa, mutta kurituksista se oppii. Ja parempi se lapsena on oppia oikea ja väärä, kuin vanhempana, eikö niin?

        Vanhempani olivat muuten uskovaisia, mutta kyllä he minua kurittivat, kun olin lapsi mm.luunapilla ja jopa remmillä. Sen jälkeen opin puhumaan totta ja nyt olen vain iloinen, etten ollu ainakaan mikään lellipentu. Au Pairina ollessani, kun näin miten löysäkätisiä lasten vanhemmat oli, niin eihän ne lapset yhtään kunnioittanu omia vanhempiaan tai saati minua.

        Kyllä kuritus mielestäni kuuluu lapsen kasvattamiseen, jotta oppivat. Ei ne sen jälkeen pahoja tee. Sitten ei tarvii enää kurittaa ja nopsaan ku ne lapset kasvaa, niin lopulta se puhekin tehoaa. Eikä ne vanhempana ees muista hyvin jos ollenkaan kuritusta, mutta ovat sitäkin parempia ihmisiä (eivät siis tee pahojaan;varastele yms).

        Poikkeuksiakin varmasti on, mutta oikeasti uskon kurituksen olevan erittäin hyvä juttu osana kasvatusta. Kyllä vanhemmilla on oikeus lastaan kurittaa, sano laki mitä sano.

        Jankkaan samaa asiaa taas. Olipa kerran yksi poika 60 vuotta sitten, joka sai selkäänsä pienestäkin virheestä. Hän alkoi kontrolloida myös omia lapsiaan ja tuloksena oli seksuaalinen ahdistelu omille lapsilleen.
        Eräs tyttö sai selkäänsä kun hän teki väärin, sai toisenkin kerran kun teki väärin, hän ei luota itseensä. Hän on tällä hetkellä n.70 vuotias.Jatkanko listaa?
        Tottakai kasvatuksessa pitää olla tiukka. Oikein todella tiukka, mutta ilman väkivaltaa.
        Ai niin, vielä yksi esimerkki: eräs poika, jonka vanhemmat ovat ns.uskonlahkolaisia ja vieläpä kuuluvat vanhemmistoon. Poika sai selkäänsä pienenä isältään paljon. Vanhemmat hyppäsivät uskonkokouksissa harva se ilta ja mummo hoiti lapset. Missä se Jeesus oli sen uskovaisen isän kohdalla, joka otti sen remmin, ja hakkasi poikaansa raamatun nimessä? Eikö olisi auttanut, että olisi ensin edes kokeillut viettää aikaansa poikansa kanssa? Niin eihän sitä aikaa edes ollut, kun oltiin koko ajan menossa. Tulos: nyt tämä poika on aikuinen mies, joka ei vietä oman poikansa kanssa juurikaan aikaa. Hänen otteensa ovat kovat, hän ei osaa esim. normaalissa vaatetuksessa käyttää voimaansa oikein, vaan puettaa niin kovakouraisesti, että poikaa sattuu oikeasti. On koko ajan töissä ja vapaa-aikana menee talkootöihin.
        Miettikää monelta kantilta asioita. Luunapin antaminen tai pieni tukistus ei mielestäni ole väkivaltaa, mutta remmin antaminen on. Se on pahoinpitely.


      • tukistus
        luunappi 2 kirjoitti:

        Olen yhtä mieltä kuritusnappien kovuudesta. Kun ekan ja ainoan kerran sain piiskaa, äiti itki, minuun ei edes sattunut. Tosiasiassa sekin oli hyvä kuritus, koskapa tahallinen housuunpissaaminen loppui siihen.
        En hyväksy lasten kurittamista ruumiillisesti, mutta vielä pahempana pidän sanallista huutamista ja ainaista räyhäämistä. Se on niin epätoivoista kuultavaa ja antaa vanhemmuudesta todella heikon kuvan. Luultavasti kurin löystymisellä ja sen puuttumisella on vähintäänkin yhtä suuret huonot vaikutukset, kuin mitä on, kun lasta kuritetaan liikaa.
        Toisen puute ja toisen liikuus ovat kumpikin rakkaudettomuuden osoitusta.

        eihän ole enää edes sirkuseläimiä sallittua kouluttaa sähköshokein, miksi muka lapsia(shokkiin menen ainakin minä, jos joku satuttaa lasta opettaakseen,ettei saa olla tuhma).ja mitäs satuttaminen on, jos ei tuhmaa käytöstä.opettaa lapselle sen,että jos joku ei tee niin kuin haluat, niin voit vähän tirvaista sitä.


      • RaijaS
        "luunappi" kirjoitti:

        Jo edesmennyt äitini sanoi, kun otti niskahaivenistani kiinni (todella harvoin ja aina oikeudenmukaisesti): "Ei se kippee, mut se häppee." Sanoillaan hän tahtoi ilmeisesti viestittää, että oli väärin ja häpeää tehdä kepposia, joista äidin piti "alentua" rankaisemaan. Enemmän sattuivat ne sanat ja se ääni, jolla loru sanottiin. Ei se ollut milloinkaan mielestäni väärin. Toinen kurituskeino oli "luunappi". Sen saattoi saada ihan lennossa, kun villiinnyimme naapurin lasten kanssa. Sanoilla "koitas jo rauhoittua", sekä naps, luunappi ohimolle. Tuli heti hiljaista. Koskaan äiti ei rankaissut naapurin lapsia, sillä olin yleensä asioissa toimeenpaneva aloitteentekijä.

        Kyllä se vaan on niin että pieni luunappi tai ohimolta otettu karvoista kiinni tehoo paremmin kun alkaa lässyttää että ole nyt kiltisti ja lääp,lääp jutut.Kyllä se on meidän 60:sten syy on että me alettiin kasvattaa pentuja niin että ne ei selkään saa niinkun me itse.No entä sitten tuli se vapaa kasvatus ja nyt ne 20-30v on hulluja,käytetään huumeita juodaan ja tapetaan ihmisiä.Kiitos vapaan kasvatuksen.Minä antaisin kyllä selkään.Ei niitä repiä saa pieni opetus joskus olis paikallaan ei se ennenkään ihmisiä pilannut.Kyllä muistettiin mistä sen selkäsaunan saat.


      • Traditions

        Nyt alamme olla siinä pisteessä, että ns. kansa on jo saanut tarpeekseen lasten ja nuorten liiasta ymmärtämisestä. Tuloksena näemme alle 18-vuotiaiden terrorin: haistatellaan, ryypätään ja hajoitetaan omaisuutta. Kansanedustajatkin pitää saada ymmärtämään, että on menty liian pitkälle liberaaliin suuntaan. Vaikeampi kysymys on, missä muodossa ruumiillinen kuritus on järkevää palauttaa. Itse olen sitä mieltä, että vanhassa sanonnassa "vitsa ei luita riko", on sanottu olennainen: taitavasti käytettynä vitsa opettaa erottamaan oikean väärästä, mutta ei siitä jää sen paremmin ruumiillisia kuin henkisiäkään vammoja. Vanhempien pitää vallata vanhemmuus ja auktoriteetti takaisin.


      • "päättelyä"
        nainen 34v kirjoitti:

        Mieti uudestaan tää asia. Vapaan kasvatuksen monet käsittävät väärin, ei se tarkoita, ettei ollenkaan kasvateta. Mutta vika on vanhempien päässä, jos lapsi aikuisena mukiloi paappoja tai ryöstelee pankkeja ym. Silloin lapsi on ehkä jätetty heitteille tms.
        Vertaat Jeesuksen temppelin tyhjennystä tähän asiaan. Temppelissä oli aikuisia ihmisiä. Eri asia.
        Tää on niin päivänselvä asia, että ihan turhaan yritän selittää. Missä menee kurituksen rajat? Tiedän tapauksia, että vanhemmat tulee töistä, lapsi päivähoidosta, kaikki on väsyneitä. Lapsi kitisee, kun ei osaa vielä käsitellä väsymystään, ei tietenkään. Perheen isällä palaa pinna, hakee koivuniemen herran ja antaa palaa. Kysyn vaan, että kumpiko ansaitsi kurituksen. Eikö perheen isä tarvitsisi kunnon selkäsaunan, koska hänen olisi pitänyt huolehtia lapsensa tunneakut kuntoon, antaa ruokaa ja osata käsitellä oma väsymyksensä, koska hän on aikuinen.

        "Mutta vika on vanhempien päässä, jos lapsi aikuisena mukiloi paappoja tai ryöstelee pankkeja ym. Silloin lapsi on ehkä jätetty heitteille tms."

        Aika yksioikoista. Tarkoittaakohan kirjoittaja sanoa, että ns. hyvien perheiden lapset eivät tee koskaan mitään väärää. Sinulla taitaa olla aika mustavalkoinen maailmankuva. Kasvatus on vain yksi vaikuttava tekijä, mitä tulee vaikkapa sosiaalisiin ongelmiin. Lue esim. viime perjantain Suomen Kuvalehti.


      • voivat olla kirjoitti:

        eritasoisia seurausten suhteen. Otsassa kun on 5cm patti johtuen luunapista, vois jo sanoa rankaksi toiminnaksi. Luunappi sattuu tosi pahasti.

        Mun luunappi ei satuta ketään muuta ku vaavvoja. Oma luunappi ei satuta.


      • 18+9
        Nainen 34 v kirjoitti:

        Vai olet sinä tätä mieltä:" raahaisivat sen hiushaivenista vetäen ulkosalle ja antaisivat roimasti isän kädestä pitkin korvia".
        Kuule, mitähän Jeesus on tästä mieltä? Antakaa lasten tulla minun luokseni, koska senkaltaisten on Taivasten valtakunta. Tulisipa jo maailman loppu, niin tämä helvetti täällä maan päällä loppuisi. Sanon vaan, että on siinä monella lapsella täysi helvetti kotona, kun on tuollaisia vanhempia kuin sinä.

        ...ole kaukana.


      • kuritus 2000
        Winku kirjoitti:

        No tuollaisessa tapauksessa en kuritusta hyväksyisi, mutta sellaisessa tilanteessa kyllä, jos lapsi on tehnyt jotain todella tuhmaa. Lapselle ei puhuminen välttämättä tehoa, mutta kurituksista se oppii. Ja parempi se lapsena on oppia oikea ja väärä, kuin vanhempana, eikö niin?

        Vanhempani olivat muuten uskovaisia, mutta kyllä he minua kurittivat, kun olin lapsi mm.luunapilla ja jopa remmillä. Sen jälkeen opin puhumaan totta ja nyt olen vain iloinen, etten ollu ainakaan mikään lellipentu. Au Pairina ollessani, kun näin miten löysäkätisiä lasten vanhemmat oli, niin eihän ne lapset yhtään kunnioittanu omia vanhempiaan tai saati minua.

        Kyllä kuritus mielestäni kuuluu lapsen kasvattamiseen, jotta oppivat. Ei ne sen jälkeen pahoja tee. Sitten ei tarvii enää kurittaa ja nopsaan ku ne lapset kasvaa, niin lopulta se puhekin tehoaa. Eikä ne vanhempana ees muista hyvin jos ollenkaan kuritusta, mutta ovat sitäkin parempia ihmisiä (eivät siis tee pahojaan;varastele yms).

        Poikkeuksiakin varmasti on, mutta oikeasti uskon kurituksen olevan erittäin hyvä juttu osana kasvatusta. Kyllä vanhemmilla on oikeus lastaan kurittaa, sano laki mitä sano.

        Kyllä pitää kurittaa ainakin tukistamalla tai sitten vaan komentaa omaan huoneeseen. Nykyajan vanhemmat (ei tietenkään kaikki) osaa pitää mitään kuria! Ne vaan kattoo vierestä ja huutaa "ei, ei saa" eikä tee yhtään mitään. Semmoisten ei pitäis saada lapsia ollenkaan, ei ihme sitten että lapsista tulee holtittomia elämässää eikä mitän kunioitusta tai arvostusta. Vanhemmat pelkää lapsiaan. Jos vaikka pitää lähteä pihalta kotiin, eikä lapsi halua lähteä, mitä tekee vanhemmat? Huutelee vaan että "nyt lähetään" oikeasti pitäis ottaa lapsi vaan syliin vaikka väkisin.


      • Taivahantosi
        Winku kirjoitti:

        No tuollaisessa tapauksessa en kuritusta hyväksyisi, mutta sellaisessa tilanteessa kyllä, jos lapsi on tehnyt jotain todella tuhmaa. Lapselle ei puhuminen välttämättä tehoa, mutta kurituksista se oppii. Ja parempi se lapsena on oppia oikea ja väärä, kuin vanhempana, eikö niin?

        Vanhempani olivat muuten uskovaisia, mutta kyllä he minua kurittivat, kun olin lapsi mm.luunapilla ja jopa remmillä. Sen jälkeen opin puhumaan totta ja nyt olen vain iloinen, etten ollu ainakaan mikään lellipentu. Au Pairina ollessani, kun näin miten löysäkätisiä lasten vanhemmat oli, niin eihän ne lapset yhtään kunnioittanu omia vanhempiaan tai saati minua.

        Kyllä kuritus mielestäni kuuluu lapsen kasvattamiseen, jotta oppivat. Ei ne sen jälkeen pahoja tee. Sitten ei tarvii enää kurittaa ja nopsaan ku ne lapset kasvaa, niin lopulta se puhekin tehoaa. Eikä ne vanhempana ees muista hyvin jos ollenkaan kuritusta, mutta ovat sitäkin parempia ihmisiä (eivät siis tee pahojaan;varastele yms).

        Poikkeuksiakin varmasti on, mutta oikeasti uskon kurituksen olevan erittäin hyvä juttu osana kasvatusta. Kyllä vanhemmilla on oikeus lastaan kurittaa, sano laki mitä sano.

        Sallit ruumiillisen kurituksen. Itse olen nähnyt aika paljon ruumiillista kuritusta vierestä että muista kaikki vieläkin kuin eilisen!!! Ruumiillista kuritusta saanut lapsi ei taatusti tällaista unohda. Olen itsekin saamastani kurituksesta aina katkera äidilleni. Isä ei meillä selkään antanut. Ja tänään kun ajattelee että kuinka ne selkäsaunat ja luunapit, tukistukset ym. tehosi. Niillä ei ollut mitään vaikutusta. Kun sanoit: "Ei ne sen jälkeen pahoja tee." ja "ovat sitäkin parempia ihmisiä (eivät siis tee pahojaan;varastele yms)." Lapsena näin joka päivä sitä piiskaamista. Jos se lapseen tehoaa, niin eikö ole selvää ettei sitä tervitse antaa kuin kerran!!! Puhuminen on paljon tehokkaampaa sanon minä ja olen sen myös itse huomannut. Meillä kun kotona piiskattiin ja samanlain ikeyksiä taphtui. Itse olen ottanut sen linjan että selvitän asiat puhumalla ja hyvin on toiminut. Ei mitään lässytystä eikä rääkymistä vaan tiukka ote puhumiseen.

        Ja lopuksi: Kaikki jotka ovat ruumiillisen kurituksen puolesta, haistakaa P***A!! Se on raukkamaista jos ei osaa lapselleen puhua asiaan kuuluvalla tavalla ja opettavaisesti. Samoin se rääkyminen on raukkamaista. Kuuluuko lasten pelätä vanhempiaan???


      • Maija Poppanen kirjoitti:

        Kyllä lasta kurittaa täytyy: pikkuinen piiskan sivellys paljaalle pyllylle ei liene koskaan pahasta, sillä kyllä pehmeä liha hiukan läiskimistä kestää. Luonne vain karaistuu ja sielu jalostuu.

        Ja kovin äkäisenä Maija Poppanen seuraa niitä kurittomia kakaroita, jotka kirkon alttarin tuntumassa, muissa hengellisissä tahi muuten herkissä tilaisuuksissa juoksentelevat ympäriinsä meluten niin, ettei ohjelman kulusta enää mitään kuule. Mutta vielä vihaisemman katseen Maija P. langettaa häirikkölapsen vanhempiin, jotka tyytyvät tuloksettomasti hyssyttelemään jälkikasvuaan sen sijaan että raahaisivat sen hiushaivenista vetäen ulkosalle ja antaisivat roimasti isän kädestä pitkin korvia.

        Aikuisia rangaistaan rikoksista ja yhtä hyvin rankaiseminen kuuluu lasten ohjaamiseen. Kurinpito on yksi useammasta keinosta ohjata lapsi tekemään oikein. Kipu ei yleensä ole yhtä vahingollinen, kuin miten paljon hyötyä on oikeanlaiseksi kasvaneesta luonteesta. Lapsi toisinaan kieltäytyy havaitsemasta totuutta, ja yrittää estää vanhempia tekemästä tarvittavaa muutosta hänen luonteeseensa. Kuritus avaa oven lapsen luonteen muuttamiseen.

        Jotkut vanhemmat lahjovat lasta silloin kun hän tekee väärin ja kurittavat, kun lapsi ei ole tehnyt väärin. Sellainen kierouttaa luonteen ja opettaa lapsen tottelemattomaksi. Jos vanhemmat eivät ole mieleltään terveitä, on mahdollista, että he tekevät lapsistaankin sairaita, eikä siinä auta kuritus. Kärsimys ei ole lääke, vaan sivuvaikutus kasvatusmenetelmässä nimeltä kuritus. Kivunsietämistä ei tarvitse opettaa, koska lapsi muutenkin kohtaa elämässään tarpeeksi vastoinkäymisiä. Kuritus voi opettaa hänelle, että hänen vanhempansa eivät rakasta häntä. Vanhempien pitäisi rakastaa lastaan, ja kurittaa oikeudenmukaisesti, jos lainkaan.

        Luulen, että sanonta "Joka vitsaansa säästää, se lastansa vihaa", kertoo kasvattajista, jotka eivät välitä lapsensa luonteen rakentumisesta, vaan haluavat edistää omia tilapäisiä tavoitteitaan. Jos pikkulapselle annetaan makeisia aina kun se huutaa, niin se alkaa käyttää huutamista keinona saada lisää makeisia.

        Pahimmillaan kysymys todella on henkisesti ja fyysisesti vaarallisesta pahoinpitelystä, vaikka kasvattaja nimittäisikin sitä kuritukseksi. Kun lapsella on mustelmia, on syytä pitää kasvattajaa sairaana. Hyvin ja rakkaudella kasvatettu lapsi ei ehkä koskaan anna syytä ensimmäiseen kipua tuottavaan rangaistukseen.

        Lapsen ei tule joutua ansaitsemaan rakkautta. Jos hän kurituksen jälkeen kokee tulevansa rakastetuksi, hän voi luottaa siihen, että jatkossa hyvät teot palkitaan, ja että vanhempien tahto muutenkin on lapselle parhaaksi. Vanhempiensa rakastama lapsi toimii vanhempiensa neuvon mukaan silloinkin kun vanhemmat eivät voisi rangaista väärästä teosta. Kasvata lapsesi vihaamaan sinua, ja kiellä häntä menemästä sähkömuuntokentälle, niin tiedät mistä hänet katoamisen jälkeen löytää hiiltyneenä.

        Lapset eivät kasva vain väkisin ohjattuna, vaan he matkivat muita ihmisiä ja omaksuvat heiltä luonnetta. Rakastettu lapsi osaa aikuisena itsekin rakastaa.


      • Eliach kirjoitti:

        Aikuisia rangaistaan rikoksista ja yhtä hyvin rankaiseminen kuuluu lasten ohjaamiseen. Kurinpito on yksi useammasta keinosta ohjata lapsi tekemään oikein. Kipu ei yleensä ole yhtä vahingollinen, kuin miten paljon hyötyä on oikeanlaiseksi kasvaneesta luonteesta. Lapsi toisinaan kieltäytyy havaitsemasta totuutta, ja yrittää estää vanhempia tekemästä tarvittavaa muutosta hänen luonteeseensa. Kuritus avaa oven lapsen luonteen muuttamiseen.

        Jotkut vanhemmat lahjovat lasta silloin kun hän tekee väärin ja kurittavat, kun lapsi ei ole tehnyt väärin. Sellainen kierouttaa luonteen ja opettaa lapsen tottelemattomaksi. Jos vanhemmat eivät ole mieleltään terveitä, on mahdollista, että he tekevät lapsistaankin sairaita, eikä siinä auta kuritus. Kärsimys ei ole lääke, vaan sivuvaikutus kasvatusmenetelmässä nimeltä kuritus. Kivunsietämistä ei tarvitse opettaa, koska lapsi muutenkin kohtaa elämässään tarpeeksi vastoinkäymisiä. Kuritus voi opettaa hänelle, että hänen vanhempansa eivät rakasta häntä. Vanhempien pitäisi rakastaa lastaan, ja kurittaa oikeudenmukaisesti, jos lainkaan.

        Luulen, että sanonta "Joka vitsaansa säästää, se lastansa vihaa", kertoo kasvattajista, jotka eivät välitä lapsensa luonteen rakentumisesta, vaan haluavat edistää omia tilapäisiä tavoitteitaan. Jos pikkulapselle annetaan makeisia aina kun se huutaa, niin se alkaa käyttää huutamista keinona saada lisää makeisia.

        Pahimmillaan kysymys todella on henkisesti ja fyysisesti vaarallisesta pahoinpitelystä, vaikka kasvattaja nimittäisikin sitä kuritukseksi. Kun lapsella on mustelmia, on syytä pitää kasvattajaa sairaana. Hyvin ja rakkaudella kasvatettu lapsi ei ehkä koskaan anna syytä ensimmäiseen kipua tuottavaan rangaistukseen.

        Lapsen ei tule joutua ansaitsemaan rakkautta. Jos hän kurituksen jälkeen kokee tulevansa rakastetuksi, hän voi luottaa siihen, että jatkossa hyvät teot palkitaan, ja että vanhempien tahto muutenkin on lapselle parhaaksi. Vanhempiensa rakastama lapsi toimii vanhempiensa neuvon mukaan silloinkin kun vanhemmat eivät voisi rangaista väärästä teosta. Kasvata lapsesi vihaamaan sinua, ja kiellä häntä menemästä sähkömuuntokentälle, niin tiedät mistä hänet katoamisen jälkeen löytää hiiltyneenä.

        Lapset eivät kasva vain väkisin ohjattuna, vaan he matkivat muita ihmisiä ja omaksuvat heiltä luonnetta. Rakastettu lapsi osaa aikuisena itsekin rakastaa.

        Kurituksella voidaan pakottaa ihminen toimimaan oikein, mutta oikein tehdessään hän myös oppii tekemään oikein.

        Itse asiassa tietyn teon rankaiseminen voi johtaa juuri sen oppimiseen, koska eläimet ja ihminen oppivat tekemään sen, minkä parhaiten muistavat, ja muistavat parhaiten sen, mihin on kiinnitetty huomiota, esimerkiksi kurituksella.


      • kisu11212

        Olet rikollinen väkivaltainen joka tukistat lastasi.

        Itken


      • ...
        "luunappi" kirjoitti:

        Jo edesmennyt äitini sanoi, kun otti niskahaivenistani kiinni (todella harvoin ja aina oikeudenmukaisesti): "Ei se kippee, mut se häppee." Sanoillaan hän tahtoi ilmeisesti viestittää, että oli väärin ja häpeää tehdä kepposia, joista äidin piti "alentua" rankaisemaan. Enemmän sattuivat ne sanat ja se ääni, jolla loru sanottiin. Ei se ollut milloinkaan mielestäni väärin. Toinen kurituskeino oli "luunappi". Sen saattoi saada ihan lennossa, kun villiinnyimme naapurin lasten kanssa. Sanoilla "koitas jo rauhoittua", sekä naps, luunappi ohimolle. Tuli heti hiljaista. Koskaan äiti ei rankaissut naapurin lapsia, sillä olin yleensä asioissa toimeenpaneva aloitteentekijä.

        Nyt kun mietin omaa lapsuuttani.. Ennen olin sitä mieltä että pieni luunappi otsaan tai niskavilloista tukistaminen olisi ihan sallittavaa, koska en ole niistä mitään traumoja saanut ja ne olivat enemmänkin sellaisia säikäytysjuttuja etten uskaltaisi tehdä niitä asioita uudestaan. Mutta nyt kun tarkemmin mietin tuotakin asiaa niin voisin ajatella, että eikö todellakaan ollut muuta keinoa kuin nuo? Tuollainen käytöshän vanhemmalta kertoo heidän avuttomuudesta keskustella.
        Olen katsonut joskus tv:stä sellaista kasvatusohjelmaa, niin siinä käytettiin pienemmille lapsille "jäähytekniikkaa". Jos lapsi ei tottele toisella varoituskerralla niin hän joutuu "jäähypenkille". Sitten kun lapsi on siellä vähän aikaa istunut, mennään keskustelemaan (miksi lapsi on sinne joutunut? mitä hän oppi siitä? ja anteeksipyyntö on tärkeä)


      • Lapsena lyöty
        mirumaru kirjoitti:

        lapsi on jo niin iso kuin vaikkapa 15 v, ja uhkailee tapppamisella ja käy kimppuun ja potkii, huitoo, on todella kuin raivo härkä. Mikään puhe ei tehoa, ei kiltti eikä vihainen, ei anna suunvuoroa jos yrittää asiaa selittää rauhallisesti, vaan vain hänen kantansa on se ainoa oikea.KYLLÄ OLEN joutunut kurittamaan häntä sekä fyysisesti että henkisesti. Eihän se kenenkään ihmisen pinna ole aivan loputon ja lapsensa tehdä mitä vaan.

        Ehkäpä et ole viettänyt sen kanssa juuri positiivista aikaa.

        Sanovat että lasten kanssa on sellainen "pankki", että kun teet niiden kanssa yhdessä mukavia asioita ja olet niille aidosti läsnä, niin pankkitilin saldo kasvaa.

        Jos tili on reippaasti plussalla, niin onnistuu kasvattaa niitä, esim pyytää tekemään jotain ja ohjata, asettaa järkevät rajat ja säännöt kotiin.

        Jos taas ei vietä niiden kanssa hyvää aikaa ja sillon kun viettää niin on stressaantunut/huutaa/lyö jne, niin tili on aika pian miinuksella ja sitten ei kasvatuskaan onnistu.

        Tästä on vinkkejä.
        Luultavasti jos lapsi tuollaisia selittää, niin itse et kohtele häntä kovin ihmisarvoisesti/ et kohdellut silloin kun hän oli pienempi, ja hän muistaa kyllä sen.

        Se on hyvä reaktio siinä tapauksessa vaan jos ei sinua kunnioita. Ne jotka sellaisessa tilanteessa kunnioittais, päätyy väkivaltaisiin tai muuten huonoihin parisuhteisiin usein, koska ne uskoo että se on ihan ok että läheinen ihminen pahoinpitelee/loukkaa.

        Suosittelen googlaamaan älä lyö lasta -sivuston ja ehkä tarkastelemaan, onko toiminnassanne jotain tekopyhää, esim yhdet säännöt yksille ja toiset säännöt toisille, tai että itse lupaat lapselle jotain mutta useasti et pidä lupauksiasi/ mielivaltaisesti vedät niitä takaisin. Lapset yleensä aistivat epäoikeudenmukaisuudet, ja siinä vaiheessa kun eivät osaa niitä sanallisesti ilmaista, tekevät sen muin keinoin.


      • Lapsena lyöty
        Traditions kirjoitti:

        Nyt alamme olla siinä pisteessä, että ns. kansa on jo saanut tarpeekseen lasten ja nuorten liiasta ymmärtämisestä. Tuloksena näemme alle 18-vuotiaiden terrorin: haistatellaan, ryypätään ja hajoitetaan omaisuutta. Kansanedustajatkin pitää saada ymmärtämään, että on menty liian pitkälle liberaaliin suuntaan. Vaikeampi kysymys on, missä muodossa ruumiillinen kuritus on järkevää palauttaa. Itse olen sitä mieltä, että vanhassa sanonnassa "vitsa ei luita riko", on sanottu olennainen: taitavasti käytettynä vitsa opettaa erottamaan oikean väärästä, mutta ei siitä jää sen paremmin ruumiillisia kuin henkisiäkään vammoja. Vanhempien pitää vallata vanhemmuus ja auktoriteetti takaisin.

        Päin vastoin.

        Yhtään ongelmallisesti käyttäytyvää nuorta en ole tavannut, jonka vanhemmat ei olisi kohdelleet tätä ala-arvoisesti jo pienestä pitäen. Väkivaltaa, nälvimistä, mitä vain. Aikuiset osaavat kyllä ulospäin esittää että kaikki on ok, mutta lapsesta näkee mitä kotona oikeasti tapahtuu.

        Alkoholiin tulee malli pitkälti omilta vanhemmilta. Miten selität suurten ikäluokkien alkoholismiluvut? Vanhemmat eivät antaneet tarpeeksi vitsaa?

        Veikkaan pikemmin että esimerkiksi noita lapsuuden väkivaltakokemuksia ja huonoja ihmissuhteita hukutetaan sillä viinalla.

        Sama joillain nuorilla - laman aikaan vanhemmat jäivät työttömiksi ja masentuneina pieksivät lapsiaan. Nykyään varmasti liian työkiireiset tekevät samaa.


        Ja P.S. Oletko kuullut yhdestäkään suurrikollisesta joka olisi kodista jossa ei ollut väkivaltaa ja oli hyvät ihmissuhteet.
        Ihmisen luontainen taipumus on toimia toisten kanssa yhteistyössä ja kaikkien hyväksi, mutta esimerkiksi läheisen ihmisen itseen kohdistama vääryys murentaa ja tekee kyyniseksi. Osa kohdistaa tämän itseensä ja masentuu, osa ulospäin väkivaltana, koulu-/ työpaikka-/ kaveriporukan kiusaamisena ja omaisuusrikoksina, sekä kieroutuneena moraalina jossa mitä tahansa saa tehdä kunhan ei jää kiinni.

        Väkivallalle on vaihtoehtoja. Lapsille tulee antaa tasapainoinen väkivallaton koti, missä on järkevät säännöt.
        Tämä sivusto antaa joitain vinkkejä

        http://www.alalyolasta.fi/ala_lyo_lasta/kasityksia_kurittamisesta
        http://www.alalyolasta.fi/ala_lyo_lasta/kasvatusvinkkeja/kasvatusvinkkeja
        http://www.alalyolasta.fi/ala_lyo_lasta/kasvatusvinkkeja

        Suosittelen myös tutustumaan seuraaviin linkkeihin. Varsinkin ensimmäisessä kerrotaan tutkimuksista, joiden mukaan vanhempien lapsiin kohdistama väkivalta heikentää/estää lapsen moraalintajun kehittymistä.
        60% suomalaisista äideistä ja 50% suomalaisista isistä käytti vielä vuonna 2008 väkivaltaa lapsiaan kohtaan. Tämä luku tosin on laskussa. Samoin on muuten nuorten päihteidenkäyttö, mikä korreloi heidän kokeman väkivallan kanssa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuritus#Kurituksen_vaikutukset_lapsen_kehitykseen

        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ruumiillinen kuritus lis%C3%A4%C3%A4 lapsen aggressiivisuutta/1135256662907

        http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Tutkimus Ruumiillinen kuritus laskee lapsen %C3%A4lykkyytt%C3%A4/1135249567278


    • Potkittu tajuttomaksi lapsena.

      Keinoja löytyy mm.

      * Viikko rahat pois joksikin aikaan
      * tv.n katselu ja pelikieltoja telkussa/tietsikalla kännykällä...
      * kavereitten kyläilly kielto/kotiaresti
      * ei karkkipäivää
      * ym. ym...

      Pitää myös tietenkin huomioida lapsen ikä näitä ratkaisuja tehdessä.

      ** Pitää muistaa että lapsen molemmat vanhemmat noudattaa samaa rangaistuslinjaa, eikä niin että toinen kieltää ja toinen vanhempi silittää vaan päätä ja joo joo tyyliin kaikki läpi.

      • hyvin toimii

        kuri kotona, mutta kun menevät joka toinen vkl täydellisen äitinsä luo niin silloin saavat tehä mitä tahtoovat. kotiin ku tulevat niin "sinä et minua määrää" on pojan suusta melkein eka lause. että tälleen....


    • sitä saa

      kurittaa! ollu keles ihmisten tapa kasvattaa lapsia jo vuosi satoja! se on ihan normaalia kurittaa lasta... jos ei käytä näitä suosikkeja eli "tukkapöllyä" ja "korvapuustia" (tietyllä kohtuudella tietty ei joka viides sekunti vaan sillon kun penska tekee pahempia kepposia ja on kuriton riehuja) nii eihän se lapsi ymmärrä rajoja ollenkaan kuten keskiverto lapsen pitäs... jos kuritus loppuisi nii alkais olla suurempi määrä holtittomia kersoja jotka ei keskity kouluun, riehuvat saattavat sortua viinaan tai huumeisiin... mutta korostan vielä kohtuunsa kaikella... kurittamisellakin!

      • pitää kurittaa

        onhan "keles" niin tehty jo vuosisatoja !!!


      • SLAP THE HO!
        pitää kurittaa kirjoitti:

        onhan "keles" niin tehty jo vuosisatoja !!!

        Akan ja kakaroiden kurittaminen tarpeen vaatiessa on jokamiehen perusoikeus.


      • ja myöskin
        SLAP THE HO! kirjoitti:

        Akan ja kakaroiden kurittaminen tarpeen vaatiessa on jokamiehen perusoikeus.

        äijää kaulimella ottalohkoon,niin johan rauhottuu!!


      • "luunappi"
        SLAP THE HO! kirjoitti:

        Akan ja kakaroiden kurittaminen tarpeen vaatiessa on jokamiehen perusoikeus.

        Nyt en enää katso korkealle ja kunnioittaen miestä, hemmetin kurittajaa! Katsos - jos osaavat lapset sanoa meille vanhemmille rumasti, osaamme me akatkin miestä sanoilla kurittaa. Otetaan mieluummin rennosti tämä kuritusasia ja muistellaan aikoja, jolloin vitsa oven päällä, siihe tiukka katse, joko äidin tai isän luomana, sai tupaan iloisen rauhan.


      • Gunnar pässi
        SLAP THE HO! kirjoitti:

        Akan ja kakaroiden kurittaminen tarpeen vaatiessa on jokamiehen perusoikeus.

        ...täytyy niitä mukuloita ja eukkoa varsinkin kurittaa ennaltaehkäsymielessä!!! Ja USEIN!


      • ---------
        ja myöskin kirjoitti:

        äijää kaulimella ottalohkoon,niin johan rauhottuu!!

        mainitsemasi otsalohkon vaurioittaminen lisää väkivaltaista käytöstä, koska siellä sijaistsevat ne aivojen alueet, jotka käsittelevät tunteita jne. Otsalohkon vaurioituminen aiheuttaa ihmisen taantumista primitiivisemmäksi, enemmän vaistojen varassa toimivaksi olennoksi ja se lisää väkivaltaisuutta.


      • Kyllä vain
        SLAP THE HO! kirjoitti:

        Akan ja kakaroiden kurittaminen tarpeen vaatiessa on jokamiehen perusoikeus.

        Ja ukon heittäminen pihalle on jokanaisen oikeus ;)


      • ja myöskin
        --------- kirjoitti:

        mainitsemasi otsalohkon vaurioittaminen lisää väkivaltaista käytöstä, koska siellä sijaistsevat ne aivojen alueet, jotka käsittelevät tunteita jne. Otsalohkon vaurioituminen aiheuttaa ihmisen taantumista primitiivisemmäksi, enemmän vaistojen varassa toimivaksi olennoksi ja se lisää väkivaltaisuutta.

        Tuotapas en tiennytkään..hmm..ehkä täytynee asetella sitä kaulinta voimakeinoin vaikkapa ohimolle taikka ihan vaan suoraan päin naamavärkkiä..


      • k...aivo
        pitää kurittaa kirjoitti:

        onhan "keles" niin tehty jo vuosisatoja !!!

        Vai täytyy vaimoa kurittaa? Hakata itseluottamus pois, kuvitteletko olevasi maailman herra joka tietää kaiken. Miksi kuvittelet että älykkyysosamääräsi olisi suurepi kuin vaimollasi, taitaa olla huomattavasti pienempi ja sitäpaitsi sinä tunnet itse huonoa itsetuntoa kun pitää vaimoa ja lapsia hakata. Hyvin tuttua ja inhottavaa. Sinut pitäisi kuohita ja munat heittää koirille


      • toivon
        SLAP THE HO! kirjoitti:

        Akan ja kakaroiden kurittaminen tarpeen vaatiessa on jokamiehen perusoikeus.

        todellakin toivon,että se akkas tulee kakaroidesi kera joskus ovella vastaan ja antaa kunnolla turpaan ja passittaisi tuollaiset sen jälkeen loppuiäksi linnaan tai hullujen huoneelle.terve ihminen ei koe tarvetta satuttaa ketään,koskaan!!!


      • Bamboocha
        k...aivo kirjoitti:

        Vai täytyy vaimoa kurittaa? Hakata itseluottamus pois, kuvitteletko olevasi maailman herra joka tietää kaiken. Miksi kuvittelet että älykkyysosamääräsi olisi suurepi kuin vaimollasi, taitaa olla huomattavasti pienempi ja sitäpaitsi sinä tunnet itse huonoa itsetuntoa kun pitää vaimoa ja lapsia hakata. Hyvin tuttua ja inhottavaa. Sinut pitäisi kuohita ja munat heittää koirille

        Eli tottakai lapset pitää pitää herran nuhteessa ja kurissa, remmi on oikein hyvä. Ja eihän perskules akkakaan saa käyttäytyä miten tahansa, joten nyrkkiä naamariin vaan. Niin, tietysti tasa-arvon nimissä ei ukkokaan saa rymytä kännissä aamuyöllä kotiin tai saa kaulimesta. Todennäköisesti lapset sitten isompina hakkaa vanhempiaan mennen tullen, ja heillä on siihen täysi oikeus kuten vanhemmilla aikoinaan.

        Ja he viettivät turvallista ja tasapainoista perhe-elämää elämänsä loppuun asti.


    • Lapsen täytyy kunnioittaa vanhempiaan ja näin ollen hällä on oltava "herran" pelko.
      Pelkoa ei väkivallalla saa, saa vain uhmaa ja katkeruutta joka myöhemmin kostautuu.
      Lapselle väkivalta tulee tutuksi ja hän ennemmin tai myöhemmin itsekkin sen omaksuu elämän seuralaiseksi.
      Sanoisin näin noiden rajojen suhteen, siis kurituksen rajat, ne onat tukistus hiuksista, ei mukilointi ja se tukistuskin vain hennosti osoittamaan sen, kuinka kasvattaja onkaan valvomassa lastaan.
      Monesti lapsi itkee jo vanhempiensa sanoista ja toivonkin että vanhemmat ajattelevat siinä riidan keskellä mitä lpselle sanovat.
      Sillä lapsi ei herkästi unohda, ei sanoja jotka voivat myös henkisesti häntä huojuttaa.
      Toivonkin että vanhemmat näyttävät siinä riidankin keskellä lapsilleen kuinka toimitaan tilanteessa järkevästi, sillä taidolla kasvatamme paljon tasapainoisempia lapsia, sekä luomme kunnioituksen lapsen sisälle itseemme.

      • isä myös

        valitettavasti tuo kuvaamasi tukistus on ruumiillista kuritusta ja laiton. Ainakin jos on aikaisemman ketjun asiantuntijaan uskominen. Itse hyväksyn kuvaamasi tukistusmallin, enkä pidä sitä ruumiillisena kurituksena, koska mielestäni se ei täytä väkivallan ja pahoinpitelyn määritteitä, mitkä ovat lainvastaisia. Kuten on ruumiillinen kurituskin.

        Se kuinka useasti tuollaista tukistusta sitten käyttää, on varmasti yhtä "värikäs" aihe kuin tämä itse kurituskin. Tyydyn vain toteamaan, että kasvatuksen perusta se ei saa olla ja jos joudut tukistamaan vaikka kerran kuussa, on se liian useasti.


      • isä myös kirjoitti:

        valitettavasti tuo kuvaamasi tukistus on ruumiillista kuritusta ja laiton. Ainakin jos on aikaisemman ketjun asiantuntijaan uskominen. Itse hyväksyn kuvaamasi tukistusmallin, enkä pidä sitä ruumiillisena kurituksena, koska mielestäni se ei täytä väkivallan ja pahoinpitelyn määritteitä, mitkä ovat lainvastaisia. Kuten on ruumiillinen kurituskin.

        Se kuinka useasti tuollaista tukistusta sitten käyttää, on varmasti yhtä "värikäs" aihe kuin tämä itse kurituskin. Tyydyn vain toteamaan, että kasvatuksen perusta se ei saa olla ja jos joudut tukistamaan vaikka kerran kuussa, on se liian useasti.

        Viittasin edellisessä myös henkiseen väkivaltaan, sekä ruumiillisen väkivallan rajoihin.
        Jokainen tukasta vetäjä, myös syylistyy ruummiliseen väkivaltaan.
        Muistan kuulleeni lauseen *joka hänen päästään yhdenkin hiuksen irroitaa,,, *mietin yhä tuota lausetta tätä kirjoittaessani*
        Jokaisessa lapsessa asuu me aikuiset ,, sitä kannattaa jokaisen miettiä, miettiä meidän jokaisen ja varsinkin geenien sekä kasvatuksen jälkeen.
        Josko jotain vielä sanoisin....
        Sanon: Ei tapeta lasten maailmaa heti alkuunsa.


      • isä myös
        kuun.poika kirjoitti:

        Viittasin edellisessä myös henkiseen väkivaltaan, sekä ruumiillisen väkivallan rajoihin.
        Jokainen tukasta vetäjä, myös syylistyy ruummiliseen väkivaltaan.
        Muistan kuulleeni lauseen *joka hänen päästään yhdenkin hiuksen irroitaa,,, *mietin yhä tuota lausetta tätä kirjoittaessani*
        Jokaisessa lapsessa asuu me aikuiset ,, sitä kannattaa jokaisen miettiä, miettiä meidän jokaisen ja varsinkin geenien sekä kasvatuksen jälkeen.
        Josko jotain vielä sanoisin....
        Sanon: Ei tapeta lasten maailmaa heti alkuunsa.

        mainitsemasi kevyen tukistuksen, mutta pidät sitä väkivaltana, eli laittomana. Miksi minä näen tuossa ristiriidan?

        Mielestäni väkivalta on niin vahva ilmaisu, ettei sitä pitäisi käyttää kuin laittomasta ja ehdottomasti tuomittavasta toiminnasta.

        Henkinen väkivalta on tuomittavaa ja voi jättää, jättääkin useissa tapauksissa "syvemmät haavat" kuin fyysinen väkivalta. Toivottavasti kukaan ei käytä sitä lapsiin.


      • Ross Campbell:Rakkaudesta lapseen-siinä on erittäin paljon painavaa ja paikkansa pitävää asiaa.


      • kuun.poika kirjoitti:

        Viittasin edellisessä myös henkiseen väkivaltaan, sekä ruumiillisen väkivallan rajoihin.
        Jokainen tukasta vetäjä, myös syylistyy ruummiliseen väkivaltaan.
        Muistan kuulleeni lauseen *joka hänen päästään yhdenkin hiuksen irroitaa,,, *mietin yhä tuota lausetta tätä kirjoittaessani*
        Jokaisessa lapsessa asuu me aikuiset ,, sitä kannattaa jokaisen miettiä, miettiä meidän jokaisen ja varsinkin geenien sekä kasvatuksen jälkeen.
        Josko jotain vielä sanoisin....
        Sanon: Ei tapeta lasten maailmaa heti alkuunsa.

        jota on kaltoin kohdeltu:jatkaen toimintamallia kun ei muutakaan ole!? Miettiä voi jokainen kohdallaan, miltä sisäisestä lapsestaan tuntuu fyysinen kuritus-onko oikeutettua vai ei. Kysyin omilta alaluokkalaisiltani tänään mitä mieltä ovat:onko lasten nyrkillä lyöminen ja potkiminem lasten pahoinpitelyä vai ei-molemmat pienet vastasivat epäröimättä:on! Kyllä lapsilla on oikeudentaju sisäänrakennettu juttu-ovat vaan niin lojaaleja vanhemmilleen-harmi...


      • Mujkki
        kummallinen-kukkuja kirjoitti:

        Ross Campbell:Rakkaudesta lapseen-siinä on erittäin paljon painavaa ja paikkansa pitävää asiaa.

        myös sellaista opusta kuin Tommy Helstenin 'vanhemmuus'. Siitä sitä oppii ymmärtämään itseään vanhempana ja omien lastensa käytöstä!


      • kummallinen-kukkuja kirjoitti:

        jota on kaltoin kohdeltu:jatkaen toimintamallia kun ei muutakaan ole!? Miettiä voi jokainen kohdallaan, miltä sisäisestä lapsestaan tuntuu fyysinen kuritus-onko oikeutettua vai ei. Kysyin omilta alaluokkalaisiltani tänään mitä mieltä ovat:onko lasten nyrkillä lyöminen ja potkiminem lasten pahoinpitelyä vai ei-molemmat pienet vastasivat epäröimättä:on! Kyllä lapsilla on oikeudentaju sisäänrakennettu juttu-ovat vaan niin lojaaleja vanhemmilleen-harmi...

        Minusta näyttää tavalliselta, että vanhemmat rankaisevat kovin pienistä asioista kovin ankarasti. Pitäisikö lasta kiduttaa heti kun tältä putoaa voiveitsi kädestä, tai jos lapsi ei ole oikeaan aikaan oikeassa paikassa? Jos lapset juoksevat kovaa, heitä rangaistaan. Jos he eivät tee juuri niinkuin isä tai äiti sanoo, niin heitä piiskataan. Mitä, jos vanhemmat esittäisivät käskyjen sijaan enemmän pyyntöjä, ja lupaisivat jotakin palkinnoksi? Voisivat sanoa vaikka: "Liisa, veisitkö roskapussin ulos, niin äiti tulee sitten leikkimään?"

        Jotta rangaistukset olisivat kohtuullisia, niin jos lapsi rikkoo lelujansa, niin älköön saako uusia leluja. Jos hän ei tule syömään, kun käsketään, jääköön ilman ruokaa. Jos ei syö kunnon ruokaa, niin ei pidä syödä herkkujakaan, jos niitä herkkuja nyt yleensäkään kannattaa lapselle jatkuvasti syöttää.

        Isyys ja äitiys antaa vanhemmille valta-aseman, jossa he pystyvät tekemään lapselle mitä haluavat, pakottamaan lapsen mihin haluavat ja pahoinpitelemään, jos tekee mieli. Vanhemmat ovat itse kurittomia, jos eivät tunne rajoja ja vastuuta lastensa käsittelyssä. Eivät he yleensä uskaltaisi aikuista ihmistä samalla tavalla kohdella, mutta kasvaa se lapsikin aikuiseksi, ja mahdollisesti kostaa sitten.

        "Jos lapsi rikkoo lelunsa, niin älköön saako uusia leluja. Jos hän ei tule syömään, kun käsketään, jääköön ilman ruokaa. Jos ei syö kunnon ruokaa, niin ei pidä syödä herkkujakaan, jos niitä herkkuja nyt yleensäkään kannattaa lapselle jatkuvasti syöttää."


    • EIKÄ TARVITSE...

      Eiköhän se osoita omaa henkistä heikkoutta ihmisessä jos nyrkkiin tarttee turvautua!

    • juap

      Lasta täytyy ohjata myös kuria käyttäen. Ruumiillinen kuritus ei saa tapahtua vihapäissään, vaan sitten kun vanhemmat ovat rauhoittuneet havaittuaan lapsen rikkoneen tahallaan esim. yhdessä sovittuja perheen sisäisiä sääntöjä. Myös lapsi tietää että häntä kuritetaan rakkaudessa hänen parhaakseen, eikä vihassa joka vain katkeroittaisi lapsen mielen. Lapsella on herkkä oikeustaju, joka tulee ottaa aina huomioon.

      • Täh?

        Jaaha, siis täytyy ensin rauhoittua ja sitten puolen tunnin - tunnin kuluttua antaa selkäsauna tai tukistaa ihan kaikessa rauhassa ja "lempeällä mielellä"???
        Mielestäni lasta ei saa kurittaa ruumiillisesti ollenkaan. Ei tapahtumahetkellä eikä jälkeenpäin.


      • jeppe monsteri

        jos lasta lyö oli vihainen tai rauhallinen yleensäkki se haluaa kostaa takaisin. ei armeijassakaa hakata jos ei tottele. sopivat rangaistukset.. fiksujen vanhempien lapsia ei tarvitse edes rangaista. eli kasvattakaa lapsista ihmisiä..pieni lapsi varsinki pojat pieni ilkeys on jo synnyn näistä ja seon osa lapsuutta. muistelkaa omaa nuoruuttanne.. pojat on aina poikia.


      • 28

        Jos joskus tulet vastaan kadulla niin odotan sen puoli tuntia ja sen jälkeen paukutan sua niin turpaan, että et kävele viikkoon ja saat hakea uudet hampaat.
        Ja idiootti hei, kai ymmärrät, että teen tämän rakkaudesta ja ohjatakseni sinut sille tielle, että et enää lastasi pieksä,,,


    • Vahva ja osaava äiti vaikei...

      Minä olen niin iso ja aikuinen, ettei minun ole koskaan tarvinnut lapseeni kajota millään tavalla ruumiillisesti tai henkisestikään. Aina on riittänyt rangaistukseksi äänenkorotus, lelujen poisto, lastenohjelmien kielto tms. En minä aikuistakaan löisi, saati sitten pienempää, kaikkein vähiten omaani. Mieluummin katkaisen käteni.
      Kasvatus on helppoa kun uskaltaa olla aikuinen ja ottaa vastuu vanhemmuudesta. Alistaminen ei ole vastuunkantoa eikä aikuisuutta. Se on pelkkästään raukkamaisuutta.

      • kiteytit..

        Tähän ei paljon lisättävää.. :)


      • Nuorisotyöntekijä

        sanottu. Yli kymmenen vuotta olen nuorisotyötä tehnyt ja erittäin haastavienkin nuorten kanssa. Koskaan ei ole tarvinnut käyttää puheen lisäksi kuin jotain "holding"-tekniikkaa ja sekin lastenkodissa. Lasta/nuorta voi tarvittaessa rajoittaa fyysisesti satuttamatta tätä. Moni riehuva lapsi ja nuori rahoittuu sylissä. Ei siihen tukkapöllöä tarvita.

        Ennen uskottiin, että koiristakin saa parhaiten tottelevia hakkaamaalla niitä. Nyt tiedetään paremmin, että erilaisilla motivointikeinoilla ja sanallisilla kielloilla monet koirarodut oppivat paremmin ja luovat läheisen suhteen omistajaansa.

        Miksi siis lapsiakaan pitäisi enää läpsiä, kun heidät saa tottelemaan ilmankin?


    • ¨¨¨¨¨¨¨¨¨~~~~~~~~~~~~------...

      pitää lasta nyrkkeilysäkkinä, tAI jalkapallona???
      hei ihmiset, mitä teille on tapahtunut???!!!

    • naurettavaa

      miksi lasta pitäisi hakkaamalla opettaa??? ei eläimiäkää kouluteta pieksämällä?? jos lapsi ei usko sanaa. voivat vanhemmat pieksää ihtiään koska eivät ole osanneet kasvattaa.. maailma on täynnä katkeria omassa lapsuudessa väkivaltaa kokeneita ja eläämääsä kyllästyneitä ihmisiä.jotka kostaa omat kokemukset omille lapsilleen. mikä sen naurattevanpaa kun puolustus kyvyttömän mukiloiminen.semmoset ihmiset pitää laittaa pakko hoitoon!!!!

      • :(((

        Pakkohoitolaitoksissa ei taida riittää paikat täläisille vanhemmille. On näitä hakkaajia kumminkin vielä aika paljon ns. hiljaa seinien sisäpuollla.


    • pera

      nykyään kun käy esim. kaupassa lapsilta puuttuu käyttäytymis säännöt kokonaan ja eivätkä kunnioita vanhempia ja ovat röyhkeitä ja väkivaltaisia.kuria tahän touhuun.

      • korvata

        rajoilla. Lapselle pitää laittaa kunnon selkeät rajat heti pienestä pitäen. Lapselle pitää tehdä jo heti pienenä selväksi että perheessä ei määrää lapsi, vaan lapsen vanhemmat.
        Jos antaa pikkusormen se vie koko käden ja loppujenlopuksi päätyy nyrkkiin.
        Eli varmaan olis monen vanhemman syytä myös itsekkin katsoa peiliin.


      • järkyttävää

        olipa ihmeellinen kommentti: lapsi oppii semmoseksi ku se opetetaa.. eli voit vain syyttää ihtiäs jos lapsesi ei osaa käyttäytyä,ei kunnioita ja on väkivaltanen. voit vain tyytyväisenä katsoa peilii ja hakea syyllistä sieltä. ei se tilanne korjaannu vaikka kuinka hakkaisisit se vain pahentaa entisestää..


      • rajat
        korvata kirjoitti:

        rajoilla. Lapselle pitää laittaa kunnon selkeät rajat heti pienestä pitäen. Lapselle pitää tehdä jo heti pienenä selväksi että perheessä ei määrää lapsi, vaan lapsen vanhemmat.
        Jos antaa pikkusormen se vie koko käden ja loppujenlopuksi päätyy nyrkkiin.
        Eli varmaan olis monen vanhemman syytä myös itsekkin katsoa peiliin.

        Mikä on se kongreetinen keino, jolla lapsi uskoo, että rajat ovat todella olemassa?


    • vanhakansa

      aina tilanne ratkaisee,mitä kuritus keinoja käytetään.mm.tietyt sanat voivat olla kuritusta.ei ole ihme että meillä on näin paljon nuoriso rikollisuutta,kun kuritus on kielletty.lasta täytyy ymmärtää ja kunnioittaa.lapsen täytyy ollä nöyrä vanhempiaan kohtaan, mm. luottamus molempiin kohtaan.etei tule tilannetta,että lapsi ns.puukottaa vanhempiaan selkään ! ! !

    • Miinuli71

      Aloin voida pahoin kun kuulin tänään radiosta tuon uutisen! Kuka on niin sairas että pystyy lyömään pientä lasta!!?? Ilmeisesti sitten aika moni vanhempi tuon uutisen mukaan. Lyöminen ei ole kasvatuskeino, se on alistamista, sillä ei ole mitään tekemistä kasvatuksen kanssa!!! Ei ainakan täysipäisiä, onnellisia ihmisiä. Lyödystä lapsesta kasvaa lyöjä. Olen järkyttynyt ja surullinen ja vihainen. Sinä vanhempi joka lyöt ja läimäytät tai tukistat lastasi, tee se jollekin joka on voimaltaan tasavertainen kanssasi, älä tee sitä puolustuskyvyttömälle lapselle!!! Lapsi ei pysty puolustautumaan, se jättää häneen ikuiset arvet.

      • arvet

        ei ilmene vaan fyysisinä, vaan myös henkisenä ilmenen mm. heikkona itsetuntona, syrjäytymisellä ym.
        Lyöminen osoittaa miten heikko itse lyöjä on. Täytyy olla todella heikko, jos ei saa pientä lasta tai ylipäänsä lasta millään muullakeinnoin hiljaiseksi. Parempi mennä ulos jäähylle.


      • pienenä lyöty

        musta ei niinkään tullut lyöjää vaan eristynyt ja yksinäinen. tämäkin johtuu lähinnä siittä että lyöjä/kiusaaja oli äitipuoli ja isä oli aina töissä ja äitipuoli sanoi että kaikki mitä olen sanonut on valhetta ja niin isäkin sokeana luuli minua valehteliaksi ja kaikkea muuta paskaa. nyt elän yksin ja työntekokaan ei onnistu koska olen arka ihmisten seurassa ja pelkään satuttavani muita ja sitä kautta itseäni,

        että näin avauduttiin tälläkertaa...


    • Rajansa kaikella!

      Rajansa kaikella kurituksella, lyöminen ja potkiminen on jo kaikella tapaa typerää, oli se nyt aikuinen joka lyö toista aikuista saati sit lasta, mielestä voi antaa "pikkutukkaa" jos ei mikään muu rauhoita!

    • kurittaa!

      On säälittävää, että aikuinen ihminen joutuu turvautumaan ruumiilliseen väkivaltaan lasta vastaan. Todella uskomatonta, ettei puhumisella saa asioita hoidettua. Lapsille pitää toki olla tiukka, mutta kiinni ei saa käydä. Ankarasti saa sanoa, ja pitääkin sanoa, mutta se, että käyttää väkivaltaa pientä lasta vastaan, osoittaa sitä, että aikuinen on itse yhtä typerä. Lapsen ei kuulu pelätä omia vanhempiaan ja heidän nyrkkejään. Vanhemman käyttäessä väkivaltaa lapsi itsekin oppii, että saa hutkia ja potkia toisia silloin kun asiat eivät suju juuri hänen mielensä mukaan. Eieieinäin.

    • saa kurittaa

      Periaatteessa lapsen väkivaltainen kurittaminen ei ole hyvä asia. Mutta kun luontoäiti on kuitenkin meistä tehnyt sellaisia että asiat ei aina mene perille ilman kuritusta. Tietysti tässä pitää olla järki ja kohtuus mukana.
      Vaikeaa tahtoo olla saada lasta aina ruotuun pelkällä puheella ja halaamisella tai ns. rauhottuun johonkin ....
      Tietysti kärsivälisyys palkitaan tässä kuten kaikessa lapsiin liittyvässä. mutta jos lapsi käyttää "hyväksi" näitä pehmeitä kasvatus keinoja (...ne on ylättävän viisaita ...) pikkuinen ojennukseen laitto taitaa olla ainoa tapa....
      Siis jos pitää kurittaa pitää se tehdä aikuisen järjellä ja vakavasti harkiten. Suora pieksäminen ei ole koskaan hyväksyttävää.

    • Mika35

      En suosittele ketään vanhempia käyttämään väkivaltaa lasta kohtaan.Itse koin kovaa kohtelua pienenä isältä,ja opin ainoastaan vihaamaan häntä,mitä enemmän tuli ikää,sitä enemmän vihasin.Nykyään ei olla edes puheväleissä.Eikä olla missään yhteydessä toisiinsa.Ja se viha isää kohtaan seuraa vaikka hautaan saakka.

      • luunappi1

        Nyt et tiedä, mitä tuossa lopussa sanot, kun puhut haudasta ja isästäsi. Tee ihmeessä sovinto aikana, jolloin se on mahdollista. Lähesty sinä, koska olet sut. nuori. Et tule katumaan, mikäli haluat kertoa isällesi enemmänkin itsestäsi, kuin vihasta, joka nyt on vallalla. Olen 100 % varma, että isäsi nöyrtyy, pyytää anteeksi ja toivoo sinulta anteeksiantoa.
        Näin tehden takaat itsellesi rauhallisen, ilman kostoa olevan mielen, mahd. lapsillesi hyvän esimerkin ja ennen muuta isällesi vapautuksen hänen pahoista teoistaan sinua kohtaan.


      • Mika35
        luunappi1 kirjoitti:

        Nyt et tiedä, mitä tuossa lopussa sanot, kun puhut haudasta ja isästäsi. Tee ihmeessä sovinto aikana, jolloin se on mahdollista. Lähesty sinä, koska olet sut. nuori. Et tule katumaan, mikäli haluat kertoa isällesi enemmänkin itsestäsi, kuin vihasta, joka nyt on vallalla. Olen 100 % varma, että isäsi nöyrtyy, pyytää anteeksi ja toivoo sinulta anteeksiantoa.
        Näin tehden takaat itsellesi rauhallisen, ilman kostoa olevan mielen, mahd. lapsillesi hyvän esimerkin ja ennen muuta isällesi vapautuksen hänen pahoista teoistaan sinua kohtaan.

        Niin tarkoitin,että viha ei lopu,vaikka jompikumpi olisi haudassa.Olen yrittäny sovintoa monta kertaa,mutta ei se onnistu,jos hän ei itse sellaista halua.Eikä haluakkaan,olen sen kyllä huomannut.Anteeksi en anna,ennekuin sitä minulta pyydetään.

        Hauskaa illan jatkoa sinulle.


      • luunappi 1
        Mika35 kirjoitti:

        Niin tarkoitin,että viha ei lopu,vaikka jompikumpi olisi haudassa.Olen yrittäny sovintoa monta kertaa,mutta ei se onnistu,jos hän ei itse sellaista halua.Eikä haluakkaan,olen sen kyllä huomannut.Anteeksi en anna,ennekuin sitä minulta pyydetään.

        Hauskaa illan jatkoa sinulle.

        Kiitos toivotuksestasi. Mieheni oli eläessään ehkäpä samantyylinen kuin mitä isäsi on. Syyt hänen käytökseensä tiedostin ja kaiken pohjalla oli oma kokemus isän suhtautumisesta häneen, kun hän oli lapsi. Katkeruus aiheutti huonon itsetunnon, kostonhalun ja "oikeuden" toimia samoin omia lapsiaan kohtaan. Sitten perheeseemme tuli vakava sairaus, yksi lapsistaan rairastui syöpään. Näin hädän miehen kasvoilla, syyllisyys oli tukahduttaa hänet.Hän vanheni silmissä.
        Kun hänet kuitenkin kutsuttiin kanssani sairaalaan jäähyväisiä sanomaan, saamaan myös lohdutuksen sana kovasa kurissa eläneeltä lapseltaan, en voi unohtaa sanoja:"Isä olet ollut hyvä isä, älä soimaa itseäsi mistään." Lämmin syleily ja kuolema otti omansa. Onko sentimentaalista? Ei ole, kun sen on nähnyt ja sen helpotuksen, minkä näin mieheni kasvoilta, kun hän oli saanut anteeksi.
        Miksi tämän sinulle kerroin, siksi, koska sukupolvien viha etenee, ellei joku sitä pysäytä. Me tarvitsimme kuoleman. Jätin sp.osoitteen, jos haluat jatkaa kirjoittelua.


    • kalle

      lapsia huostaan otetaan koko ajan enemmän ja enemmän syy kaikkeen tähän on se kun ei enään saa kurittaa lasta kotona vaan periaate on se että vapaa kasvatus on ok,antaa lapsen tehdä niinkuin haluaa ja mennä niinkuin haluaa,itse viranomaiset ovat tän tilanteen tehneet itselleen kun itkevät että alaikäset juo kaljaa ym ym sanonpa vaan että paskaako itkevät kun ovat soppansa keittäneet,,,ei hän iskä tai äiti uskalla edes tarttua lapseensa kun heti uhkaillaan vankila tuomiolla ym paskalla.

      • valta,

        vanhemmat eivä uskalla komentaa lapsiaa julkisilla paikolilla, jos lapsi mm. riehuu ja repii kaupassa tavaroita yms.. Vanhemmat pelkäävät saavansa poliisin tai sossun kimppuunsa mikäli puuttuvat lastensa tekemisiin. Lakia kun pitää noudattaa eli älä kurita lastasi, muuten olet jossain käräjillä pahoinpitelystä yms...

        Eräs lääkäriäiti oli aikoinaan pienen lapsen kanssa pulassa ravintolassa. Tenava teki mitä tahtoi, huusi, kiljui ja repi liinoja pöydiltä. Äiti yritti rauhoitella ja puhua kolmevuotiaalle, mutta ei mennyt lapselle perille. Siinä sitten korvat punasina vanhemmat yrittävät rauhoitella lasta juttelemalla mukavaia samalla kun henkilökunta ja muut asiakkaat loivat murhaavia katseita perheeseen. Äiti sanoi, ettei voi ottaa lasta väkisin syliin, ei saa tukistaa tai uhkailla, koska joku ulkopuolinen voi tehdä rikosilmoituksen vanhemmista... ETTÄ TÄMMÖSTA SUOMESSA


      • opettajat
        valta, kirjoitti:

        vanhemmat eivä uskalla komentaa lapsiaa julkisilla paikolilla, jos lapsi mm. riehuu ja repii kaupassa tavaroita yms.. Vanhemmat pelkäävät saavansa poliisin tai sossun kimppuunsa mikäli puuttuvat lastensa tekemisiin. Lakia kun pitää noudattaa eli älä kurita lastasi, muuten olet jossain käräjillä pahoinpitelystä yms...

        Eräs lääkäriäiti oli aikoinaan pienen lapsen kanssa pulassa ravintolassa. Tenava teki mitä tahtoi, huusi, kiljui ja repi liinoja pöydiltä. Äiti yritti rauhoitella ja puhua kolmevuotiaalle, mutta ei mennyt lapselle perille. Siinä sitten korvat punasina vanhemmat yrittävät rauhoitella lasta juttelemalla mukavaia samalla kun henkilökunta ja muut asiakkaat loivat murhaavia katseita perheeseen. Äiti sanoi, ettei voi ottaa lasta väkisin syliin, ei saa tukistaa tai uhkailla, koska joku ulkopuolinen voi tehdä rikosilmoituksen vanhemmista... ETTÄ TÄMMÖSTA SUOMESSA

        vasta stressaantuvat lasten ja heidän vanhempiensa vapaan kasvatuksen vuoksi.

        Haistettelu lienee lasten lievin häiriömuoto.

        Vanheimpainilloissa on jopa yritetty käydä opettajiin kiinni.

        Opettajalla ja vanhemmilla (kunnollisilla,ei luonnehäriöisillä) on oltava kyllin järeät keinot kurin ylläpitämiseen,vai laitetaanko joka paikkaan järjestysmies.

        On muutettava lakia niin,että se toimii ja on mielekäs.


    • Juntti

      Kyllä saa.Itse olen saanut vanhan mallin kasvatuksen,eli piiskaa tuli mistäkin syystä.Ja minä määrään omassa perheessä,eikä lapsi tai emäntä.

    • lapsi, jota ei kuriteta

      moi, lasta ei saa kurittaa, mut aristipenkki on paikallaan, jos on idiootti lapsi, ok, kukaan ei oo idoooti, mit tiedätte kyllä ;)





      EI KURITUSTA!!!

      • luunappi1

        Me naiset katsomme mielellämme tv-ohjelmia kasvatuksesta, sisustuksesta puutarhanhoidosta ja eläintekin kasvatuksesta. Eräässä ohjelmassa (englantilainen) lapsi pantiin arestipenkkiin, kun hän kiukkuili turhaan, oli pahankurinen ja ilkeäkin vanhemmilleen ja sisaruksilleen. JNE... Minusta suomalaiset, vanhemmat saattavat jo tällä vuosisadalla ottaa oppia muiden maiden kasvatusmenetelmistä, hyvistä pikkukikoista, jotka on hyviksi havaittu ja joissa ei tarvita väkivaltaa lähes yhtään. Lapsi oppii kuin koira vahingossa hoksaamaan, mitä on tehnyt ja miksi hän istuu rangaistuspaikassa.( lapsi ei ole koira ) Tämä vaatii vähintäänkin kahden aikuisen ihmisen , jotka ajattelevat samalla tavalla ja pysyvät sopimuksissa. Suosittelen kaikille nuorille äideille hömppäohjelmien sijasta tv:n kasvatusohjelmia aina kukankasvatuksesta pepun pyyhkimiseen.
        Silti, kaikesta uudesta huolimatta, olen suomalaisen kasvatuksen kannalla. Opetelkaamme sopimaan niin, ettei tulevien sukupolvien enää tarvitse jatkaa kostonkierrettä.


      • luunappi1 kirjoitti:

        Me naiset katsomme mielellämme tv-ohjelmia kasvatuksesta, sisustuksesta puutarhanhoidosta ja eläintekin kasvatuksesta. Eräässä ohjelmassa (englantilainen) lapsi pantiin arestipenkkiin, kun hän kiukkuili turhaan, oli pahankurinen ja ilkeäkin vanhemmilleen ja sisaruksilleen. JNE... Minusta suomalaiset, vanhemmat saattavat jo tällä vuosisadalla ottaa oppia muiden maiden kasvatusmenetelmistä, hyvistä pikkukikoista, jotka on hyviksi havaittu ja joissa ei tarvita väkivaltaa lähes yhtään. Lapsi oppii kuin koira vahingossa hoksaamaan, mitä on tehnyt ja miksi hän istuu rangaistuspaikassa.( lapsi ei ole koira ) Tämä vaatii vähintäänkin kahden aikuisen ihmisen , jotka ajattelevat samalla tavalla ja pysyvät sopimuksissa. Suosittelen kaikille nuorille äideille hömppäohjelmien sijasta tv:n kasvatusohjelmia aina kukankasvatuksesta pepun pyyhkimiseen.
        Silti, kaikesta uudesta huolimatta, olen suomalaisen kasvatuksen kannalla. Opetelkaamme sopimaan niin, ettei tulevien sukupolvien enää tarvitse jatkaa kostonkierrettä.

        -ja on meilläkin hyväksi koettu, sekä vierailevien tähtien että omien kanssa vuosien varrella-se toimii 99% tapauksista-loppu on kiinni aikuisesta:-)Vielä voi kirjakaupoista löytyä Anna Wahlgren-lapsikirja-suosittelen, voi sitten suhteuttaa omiin kasvatusperiaatteisiin sopivaksi. Koskaan en tule hukkaamaan tätä teosta kirjahyllystäni-on niin huumorilla höystetty opas.


    • saa kurittaa

      saa kurittaa ihan vapaasti hulluksi sitä tulis jos mitään ei saisi tehä selkään vaan joka käänteessä!!
      meillä kuusi lasta ja joka päivä ainakin 5 saa selkään..;)

      • Juntti

        Oikeen sanottu.Kärsimys vaan karaistaa mielen,joka on hyödyksi aikuisiässä.Keppiä niin että"takapuoli"punottaa seuraavat kaks päivää :)


      • eikö...

        vaimosi voi lähteä lasten kanssa turvakotiin? Onko hän niin nynny, että katsoo vierestä kun pientä lasta lyödään? Kamalaa...
        Vai oletteko molemmat psyykkisesti sairaita??

        LASTA EI SAA LYÖDÄ, ITKETTÄÄ TEIDÄN LASTEN KOHTALO.....


      • sairas oot
        eikö... kirjoitti:

        vaimosi voi lähteä lasten kanssa turvakotiin? Onko hän niin nynny, että katsoo vierestä kun pientä lasta lyödään? Kamalaa...
        Vai oletteko molemmat psyykkisesti sairaita??

        LASTA EI SAA LYÖDÄ, ITKETTÄÄ TEIDÄN LASTEN KOHTALO.....

        otse oot sairas!


      • ------------------------
        eikö... kirjoitti:

        vaimosi voi lähteä lasten kanssa turvakotiin? Onko hän niin nynny, että katsoo vierestä kun pientä lasta lyödään? Kamalaa...
        Vai oletteko molemmat psyykkisesti sairaita??

        LASTA EI SAA LYÖDÄ, ITKETTÄÄ TEIDÄN LASTEN KOHTALO.....

        Miksi hankkia lapsia jos niitä haluaa vain hakata ym muuta..

        Lasten kurittaminen on sama kun muu väkivalta.


    • inika

      Meillä on kaksi erittäin villiä poikaa. yhden kerran pyydän ja jos ei uskota niin laitan jäähylle, joko tuolille tai meidän huoneeseen. kaksi minuuttia lisää jos ei olla kunnolla paikassa mihin vein. toimii meillä.

    • kalevi::::

      Ruumiillinen kuritus, jossa aiheutetaan lapselle fyysistä väkivaltaa, on väärin. Mutta esim "luunapin" antaminen on ok, kunhan siinäkin huomioidaan liian voiman käytön.
      Jos lapsi saa pienestä pitäen ruumiilista kuritusta, hän olettaa sen olevan "hyväksyttävää" ja näin ollen saattaa tehdä sitä omalle/omilleen lapsilleen.

      • ihan pölvästi?

        Luunapitkin ovat ruumiillista kuritusta.


    • Aaahhhj

      Sosiaalitantat ne on oikeita hirviöitä.

    • Jösse

      En hyväksy lapsen kuritusta missään tapauksessa. Lapselle tulee asettaa rajat. Ruumiillinen kuritus lisää vain pelkoa ja pelko taas ei luo mitään hyvää.

    • McMahony

      No ei sellaista saa tehdä ikinä! Ellei ihan välttämättä halua lapsen silmissä väkivaltaiseksi paskaksi... Parempi rankaisukeino olisi ettei esim. anna viikkorahoja.

      • spitti

        ...kasvatuksen jossa on käytetty muistaakseni pari kertaa vitsaa ja luunappeja ja tukistuksia sit enemmänki.. Eikä se sinänsä haittaa, mut vitsaa en aio omii lapsiini käyttää. lyömään ja potkimaan en rupea, se on sairasta ja opettaa lapsenki väkivaltaseks.

        Luunapit oli inhottavia ku ne koski, mut niistei jääny mitää vammaa eikä pieni lapsi osaa tehdä sellasta sit kavereilleen :) tukistuksessa ne on lahjakkaita luonnostaan.

        Minuu rankastiin ku olin tyhmä, mut minuu myös rakastettiin ja rakastetaan. väitän et jos vanhemmat rakastaa lastaan ja näyttää sen, kurituksella on tehokas vaikutus kasvatuksessa. jos taas vanhemmat ei näytä rakkauttaan, kuritus saa lapsen vierastaa vanhempiaan.

        mut suoranainen väkivalta on perseestä.


      • luunappi1
        spitti kirjoitti:

        ...kasvatuksen jossa on käytetty muistaakseni pari kertaa vitsaa ja luunappeja ja tukistuksia sit enemmänki.. Eikä se sinänsä haittaa, mut vitsaa en aio omii lapsiini käyttää. lyömään ja potkimaan en rupea, se on sairasta ja opettaa lapsenki väkivaltaseks.

        Luunapit oli inhottavia ku ne koski, mut niistei jääny mitää vammaa eikä pieni lapsi osaa tehdä sellasta sit kavereilleen :) tukistuksessa ne on lahjakkaita luonnostaan.

        Minuu rankastiin ku olin tyhmä, mut minuu myös rakastettiin ja rakastetaan. väitän et jos vanhemmat rakastaa lastaan ja näyttää sen, kurituksella on tehokas vaikutus kasvatuksessa. jos taas vanhemmat ei näytä rakkauttaan, kuritus saa lapsen vierastaa vanhempiaan.

        mut suoranainen väkivalta on perseestä.

        vaan et toki tyhmyydestä, vaan ehkäpä viisaudesta, koska vieläkin muistat tapahtuneet myönteisesti.
        Kun nyt kaikki olemme jotain kuitenkin kokeneet, kuka mitäkin ja lapsiamme kurittaneet, kuka milläkin tavalla, voimme varmasti sanoa, miten ihanalta tuntui, kun lapsi kietoi kätösensä kaulan ympärille, osoitti jopa kiitollisuutta saamastaan kurituksesta ja kun kenenkään ei tarvitse mennä vihaisena nukkumaan.Suuressa Kirjassa sanotaan: "Älkää antako auringon laskea vihanne yli..." Jokainen lapsi on lahja, myös hän, joka on saanut vaikeat vanhemmat...hänellä vain on huonommat edellytykset nostaa itsensä muitten lasten rinnalle. Heitä varten ovat mm. nk. sos.tantat, lastenkotien suoja tai sijaiskodit ja myöhemmin nuorisokodit. Silti - heilläkin on mahdollisuus kokonaan uudenlaiseen lapsuuteen, nuoruuteen, aikuisuuteen ja vanhemmuuteen.


    • Vitsa

      Vanha sanonta sen jo sanoo...

      • KURITA...AIKANAAN

        MEITÄ KAIKKIA...EI SIINÄ VANHEMPIA TARVITA!


      • kaisa81

        mun äiti kasvatti just tuolla metodilla..onneksi on jo kauan sitten kuollut.en käy haudalla ja en muistele,yritän vaan unohtaa koko ihmisen olemassa olo..hän minun mielestäni vaan synnytti minut,kiitos siitä muusta en kiitä enkä mairittele.omille lapsilleni en tule mitään puhumaan kyseisestä henkilöstä,en koe tarvetta.


      • kaisa81
        kaisa81 kirjoitti:

        mun äiti kasvatti just tuolla metodilla..onneksi on jo kauan sitten kuollut.en käy haudalla ja en muistele,yritän vaan unohtaa koko ihmisen olemassa olo..hän minun mielestäni vaan synnytti minut,kiitos siitä muusta en kiitä enkä mairittele.omille lapsilleni en tule mitään puhumaan kyseisestä henkilöstä,en koe tarvetta.

        äitini siis kasvatti juuri niin että vitsaa ei säästetty ja siitä siis viestini..


      • luunappi2
        kaisa81 kirjoitti:

        mun äiti kasvatti just tuolla metodilla..onneksi on jo kauan sitten kuollut.en käy haudalla ja en muistele,yritän vaan unohtaa koko ihmisen olemassa olo..hän minun mielestäni vaan synnytti minut,kiitos siitä muusta en kiitä enkä mairittele.omille lapsilleni en tule mitään puhumaan kyseisestä henkilöstä,en koe tarvetta.

        Olet vielä niin nuori, muistat monet kurjat tapahtumat, kun äitisi vitsa vinkui. Kun tulet itse äidiksi, tai ehkä jo olet, joudut monien vihantunteittesi kanssa vielä kasvamaan. Lapsetkin ovat kasvattajia.Joudut, vaikka et haluaisi, kertomaan äidistäsi. Mieti tarkoin, mitä hänestä sanot, kelaa hänen historiaansa, syitä, jotka tekivät hänestä sellaisen kuin mitä hän sinulle oli. En usko, että hän sinua ja lapsiaan rankaisi vihassa, takana voi olla epätoivo, suuri väsymys ja omat kokemukset lapsuudessa.


      • pinokkiotar

        Varmaan sinulla vieläkin pylly punaisena ja risun jäliä täynnä. Toivottavasti ei omia lapsia,sääliksi kävisi heitä!!!


      • neljän lapsen isä
        KURITA...AIKANAAN kirjoitti:

        MEITÄ KAIKKIA...EI SIINÄ VANHEMPIA TARVITA!

        Lapset haluavat turvallisuutta ja sillä ne kirkossakin juoksevat, kun huomaavat että vanhemmat eivät uskalla olla samallaisia kuin kotona. Lapset ovat aitoja. Sopikaa pelisäännöt. Oma mielipide on lapset pysyvät samassa penkkirivillä kuin vanhemmatkin vaikka vähän liikuisivatkin ja puhujaa pitää kunnioitaa ja olla hiljaa ettei muitakaan äänellä häiritse.
        Jos lapsi ei tottele ottaa syliin toistaa kotona jo sovitut säännöt ja jos lapsi ei tottele ja alkaa vaikka huutaan silloin voi lähteä kesken vaikka ulos juttelemaan miksi lähdettiin kesken. Kuunnelkaa lapsen omia mielipiteitä mutta vanhemmat asettavat säännöt.
        Lapset hakevat rajoja. Jos on rajat niin lapsi kokee turvallisuutta, jos ei niin lapsesta tuntuu ettei siitä välitetä.
        Vanhempia täytyy kunnioitaa. Tee toiselle niin kun haluat että toinen tekee itselle.
        Pyytäkää lapseltakin anteeksi jos tulee kiivastuttua lapselle, siitä lapsikin oppii pyytämään.
        Mitä vanhemmat edellä sitä lapset perässä.


    • mam

      Mikäli fyysiseen väkivaltaan pitää turvautua, niin äkkiä perheneuvolaan hakemaan apua. Tai jonnekin muualle vastaavaan paikkaan.

      Mitä hyvää voi syntyä väkivallasta, varsinkin toistuvasta väkivallasta jos se siis on kasvatusmetodi? Pelkoa, ahdistusta, masennusta aikuisiällä, syrjäytymistä, katkeruutta, patoutunutta vihaa, alkoholismia...ei siis mitään hyvää. Voiko alistamisesta ja nöytyytyksestä syntyä jotain hyvää?

      Avuttomiahan ne vanhemmat ovat ketkä vakivaltaan joutuvat tarttumaan. Ei hyvin mene. Keinot loppu.

      Eihän eläimiäkään saa potkia tai lyödä! Miksi ihmislasta saisi? Ihminen on vielä älykkäämpi ja tunne-elämältään rikkaampi eli siis myös haavoittuvaisempi. Sanatkin satuttaa ja myös ne sanat, joita ei sanota.
      Pieni sydän voi mennä kovin pienestä rikki. Ihmislasta voi opettaa paljon jalostuneemmin menetelmin.

      Rajat ja säännöt kasvatuksessa ovat todella tärkeitä. Ilman niitä ollaan aivan pulassa, mutta ne rajat pystyy asettamaan ilman kiinnikäymisiä. Tuossa aiemmin niitä keinoja lueteltiinkin. Ja kun opettelee keskustelemaan oman lapsensa kanssa, niin ei tarvitse naama punaisena selvittää hänelle perusasioita. Lapsi kuuntelee, kun huomaa, että häntä arvostetaan ja rakastetaan. Aikuisten pitäisi toimia aina myös esimerkkinä.

      Ns. harkittu selkäsauna on aivan sairas ajatus minusta.

      Omassa lapsuudessani väkivaltaa ei käytetty kasvatusmetodina. Vanhempani kai epäilivät joskus, että ovat liian lepsuja. Heitä itseään oli kuritettu aikoinaan. Kerran kävi niin, että olin ollut vähän ikävä ja isäni halusi osoittaa, että tämä ei saa toistua ja löi minua kovaa takapuolelle. Olin ihan järkyttynyt ja ulalla. Mitään suurta henkistä harppausta en tämän takia kokenut ottaneeni eli en siis muuttunut paremmaksi lapseksi sen ansiosta. Isäni kai ajatteli itseään kun oli kuritettu, että ehkä nyt pitää alkaakin käyttää samoja metodeja minun suhteen. Se jäi onneksi ainoaksi kerraksi. Ihan omituinen juttu. Viesti olisi mennyt paljon paremmin perille, jos he (isä ja äiti) olisivat puhuneet minulle ja sillä tavoin ilmaisseet pettymyksensä. Lyönnistä tiesin heti, että isä toimi väärin eli hän menetti silmissäni auktoriteettia ja arvostusta. Olin alle kouluikäinen. Silti tiesin, että nyt hän alentui johonkin väärään. Toki tiesin, että olin itsekin tehnyt väärin, mutta en ollut varma, että kumpi oli enemmän väärässä: isä vai minä.

      No. Onneksi siitä ei tullut tapaa. Muistan tilanteen elävästi edelleen.

      Joskus on mennyt oman lapsen kanssa pinna aika perusteellisesti. Silloin on kovin väsynyt ja pitäisi ottaa aikalisä. En sano, että olisin kaiken tämän yläpuolella. Joskus on suoraansanoen tehnyt mieli vähän jurmoottaa. Olen kuitenkin todennut, että omaan huoneeseen miettimään vieminen on hyvä. Samalla itse saa hönkäillä pari kertaa, laskea kymmeneen ja rauhoittua. Sitten voi taas palata asiaan ja keskustella rakentavalla tavalla. Kyllähän tietyllä hetkellä tietyllä tavalla kiukutteleva lapsi voi olla todella rasittava, mutta onneksi ne ovat sellaisia kuitenkin todella harvoin ja jos on itse ok, niin lapsen kiukuttelun kykenee ottamaan huumorillakin. Toki lapsellehan ei pidä nauraa. Paitsi joskus on hyvä osoittaa, että ei asia nyt noin vakava ole ja heittää esim. vitsi, jolloin lapsi itsekin alkaa hekottamaan ja unohtaa uhoamisensa. Aiheen vaihto on aika hyvä.

      Tiedättekö muuten, että tuolla kaduilla kulkee useita ihmisiä, joilla on jokin pysyvä fyysinen vamma, jonka ovat aiheuttaneet heidän omat vanhempansa. Ehkä sekin lievästi ontuva naapurinmies on oman isänsä tai äitinsä pahoinpitelemä. Mitähän hän teki sen ansaitakseen? Kaatoi maitolasin? Varasti karkkia? Ehkei tehnyt mitään. Oli vain tiellä.

      • talouskasvu

        Tämä viesti sisälsi ehdottomasti vastuullisen aikuisen ajatuksia. Missään nimessä väkivallaton kasvatus ei tarkoita vapaata kasvatusta. Kyllä tässäkin on keskitie olemassa. Lapsella pitää olla rajat, mutta aikuisen ihmisen tulisi kyetä asettamaan ne ilman väkivaltaa tai edes sillä uhkailua.

        Minä järkytyin todella tämän päivän uutisesta ja äimistyneenä olen lukenut viestejä täältä sekä kuunnellut kommentteja radiosta. Pahaa tekee lasten puolesta.


    • seija

      kommentoisin senverran vain tuota "joka vitsaa säästää se lastaan vihaa" sananlaskua,joka myös raamatusta löytyy:vitsaa ja paimenen sauvaa käytettiin lauman ohjaamiseen,ei fyysiseen kontaktiin.ja näin se pitäisi mielestäni myös tänäpäivänä tulkita.raamattu ei ohjaa lapsen kuritukseen vaan ohjaamiseen ja rajojen asettamiseen....lapsissa on meidän tulevaisuus,joten kohtelu pitäisi olla myös sen mukaista

    • vitsa

      Koivunvitsa ovenpielessä !!!
      Pahanteosta kurittaminen ehdottamasti on ok -
      Sanallinen tai tukkapölly !!
      MUTTA huonon itsetunnon omaavat tai alkoholiongelmaiset hakkkaavat lastaan - SITÄ heikoINTA - sitä aVUTONTA johon voi purkaa omat ONGELMANSA !!???

    • jooop

      kyllä mää oon vahvasti sitä mieltä että lapselle saa tarpeen tullen antaa vähän luunappia tai tukistaa,ja piiskaakin saa antaa.jos lapsi ei sanaa usko tai tekee ilkivaltaa tahallaan.siinähän se oppii että sääntöjä on noudatettava. itelle on ainaki pienenä annettu piiskaa ja mua ei se haittaa yhtään.minkäänlaisia traumoja ei oo jääny;D toki äitiä joskus hävettää,mutta kyllä minun mielestä se on avian sallittua.toki kaikenlainen hakkaaminen ja potkiminen on tietenkin kiellettyä.pienempikin riittää.sellaisesta lapselle jää oikesti traumoja.mutta tietenki ainahan on hyvä jos ensin selittää jos lapsi tekee väärin,ettei sillain voi tehä.mutta jos se ei ala uskoa ni kyllä sillon voi vähän tukistaa. siinäpähän oppii elämään;D eikä tuu lapsesta nynnyä joka märisee heti ku joku sormella tökkää.

      • remmiä saanut

        Kyllä pitää olla pimeitä ihmisiä vielä nykyaikana. Itse sain remmiä isältäni ja usein vain siksi, että hän oli muuten hermostunut ja jopa lasten ilakointi leikeissään ärsytti häntä. Voi miten vihasin ja halveksin silloin isääni. Mutta olinkin älykäs lapsi, enkä niellyt kaikkea "se joka vitsaa säästää se lastaan vihaa" juttuja. Isääni oli oma äitinsä kurittanut kovalla kädellä ja itse oli siitä katkera. Koin saavani potut pottuina sijaiskärsijänä. Järkevä puhe olisi minuun tehonnut paljon paremmin. Itse en ole omia lapsiani lyönyt, en henkisestikään. Kieltänyt olen kyllä ja rajat laittanut selkeästi pienestä pitäen. Ei siihen hakkaamista tai tukistelua tarvita! Onhan se helppoa lyömällä saada lapsi ruotuun, mutta se on osoitus vain omasta kyvyttömyydestä kasvattajana. Eivät lapset ole mitään idiootteja, eivätkä myöskään pieniä aikuisia, vaan omia persooniaan, joita tulee käsitellä kunnioittavasti. Lasta pitää ohjata, tiukastikin, mutta lyöminen on hengen heikkoutta.


      • pp.p

        joka päivä kerran kunnon selkäsauna on jesh. jollei kersat ole pahanteossa ne ainakin sitä suunnittelee. (pila) pitäisi erottaa pahoinpitely ja pikku näpäys tehokeinona. vanhemman pitää olla isä-äiti muttei "kaveri"


      • samaa mieltä
        remmiä saanut kirjoitti:

        Kyllä pitää olla pimeitä ihmisiä vielä nykyaikana. Itse sain remmiä isältäni ja usein vain siksi, että hän oli muuten hermostunut ja jopa lasten ilakointi leikeissään ärsytti häntä. Voi miten vihasin ja halveksin silloin isääni. Mutta olinkin älykäs lapsi, enkä niellyt kaikkea "se joka vitsaa säästää se lastaan vihaa" juttuja. Isääni oli oma äitinsä kurittanut kovalla kädellä ja itse oli siitä katkera. Koin saavani potut pottuina sijaiskärsijänä. Järkevä puhe olisi minuun tehonnut paljon paremmin. Itse en ole omia lapsiani lyönyt, en henkisestikään. Kieltänyt olen kyllä ja rajat laittanut selkeästi pienestä pitäen. Ei siihen hakkaamista tai tukistelua tarvita! Onhan se helppoa lyömällä saada lapsi ruotuun, mutta se on osoitus vain omasta kyvyttömyydestä kasvattajana. Eivät lapset ole mitään idiootteja, eivätkä myöskään pieniä aikuisia, vaan omia persooniaan, joita tulee käsitellä kunnioittavasti. Lasta pitää ohjata, tiukastikin, mutta lyöminen on hengen heikkoutta.

        Sanottu!


      • zarcus
        remmiä saanut kirjoitti:

        Kyllä pitää olla pimeitä ihmisiä vielä nykyaikana. Itse sain remmiä isältäni ja usein vain siksi, että hän oli muuten hermostunut ja jopa lasten ilakointi leikeissään ärsytti häntä. Voi miten vihasin ja halveksin silloin isääni. Mutta olinkin älykäs lapsi, enkä niellyt kaikkea "se joka vitsaa säästää se lastaan vihaa" juttuja. Isääni oli oma äitinsä kurittanut kovalla kädellä ja itse oli siitä katkera. Koin saavani potut pottuina sijaiskärsijänä. Järkevä puhe olisi minuun tehonnut paljon paremmin. Itse en ole omia lapsiani lyönyt, en henkisestikään. Kieltänyt olen kyllä ja rajat laittanut selkeästi pienestä pitäen. Ei siihen hakkaamista tai tukistelua tarvita! Onhan se helppoa lyömällä saada lapsi ruotuun, mutta se on osoitus vain omasta kyvyttömyydestä kasvattajana. Eivät lapset ole mitään idiootteja, eivätkä myöskään pieniä aikuisia, vaan omia persooniaan, joita tulee käsitellä kunnioittavasti. Lasta pitää ohjata, tiukastikin, mutta lyöminen on hengen heikkoutta.

        mielestäni viimeiseen asti vanhemman täytyy pitää pää kylmänä eikä koske lapseen kovasti millään lailla, ei se tuppivyökään mielestäni lasta opeta olemaan kunnolla, vaan pikemminkin "pelottaa" lasta eikä lapsen kuulu elää pelossa missään olosuhteissa, vaan vanhempien on tarjottava lapselle hyvä ja turvallinen elämä sekä ylä- että alamäissä.


    • Mayborne

      Mitä niin pahaa lapsi voi tehdä tahallisesti, että siitä pittää hakata? Jos lapsi alkaa hyppiä seinillä niin viskaa sen järveen niin kyllä se siellä hetken riehumisen jälkeen rauhottuu. Mieluummin noin kun, että antaa tukkapöllyn tai luunapin. Hakatkaa lapsia sitten ku ne on aikuisia niin pystyyvät jo pistämään vastaan, ei pientä lasta saa hakata koska se ei voi pistää vastaan.

    • joujou

      saa,raippoja vaan...

    • pinokkiotar

      Kenestäkään ei tehdä kilttiä lyömällä. Lapsi kyllä alistuu, kun on pakko. Mutta lyöjä, isä tai äiti saa lyömiset myöhemmin takaisin. Vihana,takaisin lyömisenä. Myös lapsi voi kärsiä henkisistä vaurioista läpi elämän.
      Lyöminen merkki siitä, vanhemmilla keinot loppu.Tai ei muuta tapaa lapsen ohjaamiseen, kasvattamiseen kuin lyöminen. Käyttää omien vanhempien metodia.

    • ...

      Onpahan taas tässäkin kurituskeskustelussa monta masokistia, joilla ilmeisesti on pelkästään lämpimiä muistoja omista lapsuusajan pieksännöistä. Pitäkää hyvänänne luunapit, tukistukset, läpsimiset ja henkiset ahdistelut. Minä muistan jokaisen omani pahalla ja kun se saatanan pelkurimulkku kerran käy itse liian heikoksi puolustamaan itseään, annan sen maistaa omaa lääkettään.

      • remmiä saanut

        Itsekin joskus ajattelin remmisession jälkeen, että odotapa kun kasvan isoksi, saat maistaa samaa lääkettä. Mutta ymmärrys kasvoi isäänikin kohtaan. Hän pyysi anteeksi minulta ollessani jo aikuinen ja nähdessään kuinka omia lapsiani kasvatin. Luulen, että hän oivalsi itsekin, ettei remmi ole vastaus mihinkään. Annoin anteeksi, ainakin periaatteessa...Minun tuli sääli häntä, koska oli itsekin huomannut tehneensä väärin, en olisi uskonut ikinä hänen sitä myöntävän. Ei kosto ketään auta, usko pois.


      • kaisa81

        juu olisi ollut hienoa maksaa potut pottuina äidilleni,harmi vaan että kuolema armahti hänet.Minä en henk. koht. olisi tuntenut kovinkaan kummoista sääliä..

        viha häntä kohtaan on niin syvässä ettei tosikaan..itse tulen äidiksi tässä hyvin pian ja olen tehnyt kaikkeni että tuo lapsiin kohdistuvan vihan kierre saadaan loppumaan äitiini.koska mummoni oli mitä ihanin ihminen ja myöskin se, että meitä oli 2 sisarrusta joista vaan minä sain tuta kaiken äitini vihan voin sanoa että äitini oli vaan jotenkin minua vastaan,lievästi sanottuna..

        monella äidillä on lapsuuden traumat taustalla omia lapsia kohtaan tapahtuvan väkivallan,jota kasvatukseksi sanotaan,taustalla.on minullakin traumoja mutta en aijo viatonta lastani pilata sillä että äitini minuun vihansa kohdisti.
        voisin yhtä hyvin juoda ja riehua jos traumoihini haluisin vedota.


    • vaan vaatii

      jos lapsi on tottelelmaton häntä saa pikkaisen lyödä vaikka ohuella vitsalla,itse olen saanut vitsaa kotonani ollessani kuudellennalla luokalla ja jälkeenpäin se ei ole haitannu.jos joku on niin tyhmä et jaksaa kuunnella esim:lasten kinasteluja tai muuten turhaa itkua siitä vaan.itse en jaksa yhtään jos turhaan kuuluu jotain sivuääniä..EI KUN VITSA LAULAMAAN JOS ON TARVETTA ;)

    • Eräs isä

      Kun lapsen kurittamisesta kyse, niin AINA täytyy erottaa kaksi asiaa, kurittaminen ja väkivalta. Terve kurittaminen on kuuluu rakastamiseen, väkivalta vihan aikaan saamaa.

      Kurittaminenkin, on se sitten tyyliltään minkälaista tahansa, on tapahduttava raukkaudellisesti. Lapselle pitää selittää asia, miksi rankaistaan ja keskustelu avain asemassa. Ruumiillinen kuritus ihan äärikeino, mutta se tehtävä taiten, niin että ei vahinkoita lasta.
      Jos menettää maltin, parempi mietti ensin kaksi kertaa, että ei vihan vallassa kurita lasta.

      Anteeksipyyntö ja -anto myös tärkee asia. Kaiken keskellä aito luonnollinen rakkaus, välittäminen, huolenpito ja läsnä olo "maalaisjärkee" käyttäen hyvä myös muistaa.

    • Lapseton nainen 34 v

      En tiedä lapsen kasvatuksesta juuri mitään, koska itselläni ei lapsia ole. Sen kuitenkin tiedän,että pieni lapsi on täysin aikuisen ihmisen armoilla. Jos aikuinen päättää, että hän lyö lasta, niin lapsi on täysin suojaton. Hänellä ei ole voimia puolustaa itseään, ei hän voi ottaa autoa tallista ja lähteä hotelliin. Ja se sattuu helvetin lujaa kun isku tulee kuin moukarista.
      Joten arvoisat vanhemmat: käyttäkää agressionne siihen, että tulkaa vaikka lyömään minua, niin tässä on tasavertainen aikuinen, katsotaan kuinka käy. Koiran olen kasvattanut, se vaati määrätietoisen kasvatuksen, kai se ihmisenkin kohdalla on sama asia, että järkeä vähän peliin mukaan.

    • on.....

      Olen kuullut henkisestä ja fyysisestä koskemattomuudesta. Vanhempi rikkoo tukistuksillaan ja ärjymisillään molempia...

    • Tätä ei kaivattu

      Palstalla on vellonut juupas-eipäs-keskustelu tukistamisesta. Sekin aihe on nostanut hirmu laineet mielipiteiden aallokossa.

      Ja nyt tämä!! Kaivattiinko tätä taas?

      Kuinka paljon muuta kasvatukseen kuuluu kuin rangaistukset?

    • ateisti20

      Jälleen siis aloitetaan keskustelu tästä aiheesta. Seuraavaan linkkiin tutustumista suosittelen erityisesti ruumiillisen kurituksen kannattajille:


      http://www.nospank.net/pt-finn.pdf

    • *Kansalainen*
    • Nimetön

      ja halveksuntaa vanhempia kohtaan.Tiedän kokemuksesta.Itsellä 4 lasta-7-21v. ja olen onnistunut katkaisemaan kierteen alistaa lasta psyykkisesti ja fyysisesti! Tilanne katkaistava ajoissa,ennenkuin lähtee "mopo käsistä". Aikuisen tehtävä on pitää rajoista ja säännöistä kiinni. Kurinpito voi olla kotiarestia-kohtuudella-alaluokkalaisen kanssa vaikka yksi ilta, tai keskustelua/anteeksipyyntö kohteen silmiin katsoen:-)konstit on monet-ne täytyy vain löytää!

    • kepu68

      ... niinkuin Ukkini aina sanoo. Te joilla ei ole itsellä jälkikasvua lienee hiukan ohkaset jauhot pussissa ellette ole itse saaneet kohtuutonta "ojennusta". Kyllä täälä voi ihmiset jeesustella kuinka helppoo se on lasten kasvatus "ei muuta kun ääntä korottaa ni kyllä "NIITTEN" pitää jo totella" Itsellä kaksi maailman suloisinta pientä ihmistä on luoja meille suonut (hyvin pitkien mutkien kautta). E 1,5v (tyttö) ja E 3,5v (poika). Joka ilta sadut luetaan ja uniaunia sanotaan ja "rakastukset" toivotetaan, ja väittäisin ettei onnellisempia pieniä lapsia kovin läheltä löydy.... (eikä vanhempiakaan)Vaikka Iso E pientä siskoaan (pikku E) joskus tönii ja Isi niskavilloista komentaa että sitä pikku E:tä kuuluu Isoveljen suojella maailman pahoilta, eikä töniä ja kyynärpäillä kateuksissaan töniä, niin kyllä se iso E tietää sillon että missä mennään. Ei oo tarkotus satuttaa tolla tukkapöllyllä vaan osottaa että nyt on Isi tosissaan , kun ei se HUUTAMINEN:kaan oo aina välttämättä aina niin suotavaa, sen ne lapset ehkä muistaa pahempana sitten joskus, kun sen pienen niska nipistyksen. Tähän vielä lisäykseks se et mun mielestä ne jotka lapsiaan HAKKAA tai muuten pahoinpitelee (huom en laske pientä niskavilloista nipistystä pahoinpitelyks) ni niitten pitäis mennä ITE hoitoon. Sellasia lapsista tulee millasen esimerkin me (aikuiset) heille jätetään. Se on tärkeintä että lapset tuntee itsensä rakastetuks ja että niillä on turvallista ja ne voi AINA luottaa siihen omaan Isiin tai Äitiin, tulimitätuli.

      T:ISIISIISIISIMIKÄTOION.....? =)

      PS. Kyllä mun mielestä Lapsi tarvitsee kuria ja järjestystä, ei lapset voi pellolla kasvaa, kyllä se on nähty mihin toi "Vapaa kasvatus johtaa". Edelleenkin:"KOHTUUS KAIKESSA"

      • eikä se lopu edes silloin kun kullanmurut ovat periaatteessa jo "aikuisia". Vanhemmuus jatkuu hamaan loppuun-lue:kunnes itse kuolet. Voi kuulostaa tylyltä, mutta on totaalisen elämää rikastavaa.


    • taikasieni

      Kyllä, olen melko hämmentynyt tuohon tutkimuksen tulokseen.

      Eikö tuo nyt ole aivan selvä asia, että minkäänlaista fyysistä väkivaltaa ei saa käyttää ketään ihmistä kohtaan, vielä saati sitten lapsia.

      Missä kulkee raja? Mitä nyky "äideillä" ja "isillä" liikkuu päässä.

      Kyselyn tulokset ovat erittäin huolestuttavia ja väkivalta on kasvussa.

      Eikö kukaan muista, että olemme ihmisiä ja jokainen ihminen on arvokas?

    • Anni

      Oletetaan, että jonakin yönä syystä tai toisesta nakkikioskin takana läpsäiset avokämmenellä jotain isoa miestä. Hän voi nostaa pahoinpitelysyytteen sinua vastaan ja vaatia korvauksia ns. henkisestä kivusta, puhumattakaan fyysisestä. Lapseen sekä fyysinen että henkinen väkivalta aiheuttaa paljon syvemmät arvet.
      "Lastensuojelun Keskusliiton tutkimuksen mukaan kymmenesosa suomalaisista on sitä mieltä, että nyrkillä lyöminen tai potkaiseminen ei edes ole pahoinpitelyä, jos kohteena on lapsi." -iltalehti
      Onnea, Suomi!

      Lapset oppivat yleensä mitä elävät. Jos meidän olisi tarkoitus kasvattaa henkisesti vahvoja, neuvottelukykyisiä aikuisia, niin kuinka se onnistuu, jos näytämme malliksi hermoheikon aikuisen, jonka ensisijainen (tai edes toissijainen, väkivalta on ihan viimeinen keino= puolustautuminen)ratkaisu on väkivalta.

      Sitten vielä omakohtainen kokemus. Isäni oli väkivaltainen. Itse olen kääntänyt asian edukseni ja olen nykyään vahva aikunen. Myönnän tosin, etten kunnioita isääni yhtään, mutta pelkään edelleen häntä, emme ole missään yhteydessä toisiimme.
      Nuorempi sisareni on fiksu nuori nainen, opiskelee yliopistossa. Kaikintavoin kunnollinen, paitsi hän ei kestä riitatilanteita. Hän menee paniikkiin ja saa raivokohtauksen, Sen lisäksi hän myöntää ettei ole kykeneväinen parisuhteeseen, koska pelkää miehiä. Hän ei ole yhteyksissä isäämme.
      Vanhempi veljeni on minua ja siskoani kohtaan herttainen ja rakastava, hän on myös narkkari ja vankilassa. Hän ei pidä yhteyttä isäämme.
      Isäni asuu yksin, hänellä ei juuri ole kavereita, ei lapsia eikä vaimoa.

      • ketä kuritta kasvaa se kunniatta kuolee


      • kaisa81
        hessuliki kirjoitti:

        ketä kuritta kasvaa se kunniatta kuolee

        no sit jumalauta mä ansaitsen jo vähintään mitallin,ku en oo kyllä kuritta kasvanut.
        on useiden senttien pituisia haavoja ja vekkejä,sielun haavoista puhumattakaan.

        on raahattu hiuksista,sit vaan ihan tukistettu,lyöty,uhkailtu,haukuttu,läpsitty,nostettu 4 v ylös yöllä sängystä ku on pitäny keskustella päivän tehdyistä pahoista teoista,joita en ees tehny.mutta "tein ny kuitenkin" ku äiti niin sanoi.saatto olla etten ollu ees kotona viikkoon ja selkään tuli remmillä ku olin koko viikon ollu pahojani tekemässä KOTONA..

        joo vähän meidän äidistä ois tullu IHANA MUMMO MUN LAPSILLE..ois saanu niitäkin vähän KASVATTAA..

        ite oon ehdoton tulevien lapsieni suhteen,kuri on oltava,ja sen heille pidän,mutta en fyysisesti kurita heitä,koska haluan että he kunniottavat ja rakastavat minua, eivätkä pelkää ja vihaa minua,he ovat kuitenkin ne ihmiset keiden armoille jään ku olen vanha ja puolustuskyvytön.


    • Nimetön

      Kouluikäiseen lapseen kohdistuva lyöminen on varmasti pahoinpitelyä. On ihan selvää, että esim. kolmen vanha ei ymmärrä puhetta missään muodossa! Hän reagoi ainoastaan fyysiseen kontaktiin, joka voi olla tukistus. Näin on omat lapset kasvatettu, nyt heille riittää ainoastaan sanominen!

    • äiti 4:lle

      Siis kauheaa kuin se onkin, joihinkin lapsiin ei tehoa muu kuin fyysinen puuttuminen. Omiani olen joutunut pitämään kiinni ja tukistamaan, pelkkä sanominen kun ei enään ole riittänyt. Lapsi on tosin tienyt jo varoituksesta että kohta äiti joutuu pistämään sinut siihen kurjaan kuritukseen jos et lopeta, tämä on monesti auttanutkin.

      Se miksi nykyään on alettu tunnustamaan vanhaa tapaa kasvattaa johtuu ihan siitä miten paljon olemme joutuneet pehmokasvtuksen tuloksien edesottamuksia seuraamaan.

      Lapset ovat yksilöllisiä, eikä kaikkiin tehoa vain asioista keskusteleminen ja johdonmukainen kieltäminen. En silti halua uskoa, että normaali vanhempi lähtisi lyömään saatikka potkimaan lastaan -tähän mielestäni se raja vedetään!

      • Lapsi hakee huomiota

        Oletko tullut ajatelleeksi, että olet tehnyt liikaa lapsia! Ei lapsi normaalisti ole kuriton, jos sen kanssa tehdään jotakin! Olen itse huomannut tuttavistani, että ne kurittaa lasta, kun luulevat, että se on jotenkin "häiriintynyt", kun riehuu koko ajan. Heillä on 4 lasta ja eivät jouda tai jaksa tehdä niiden kanssa enään juuri mitään.
        Kyllä se on niin, että liika on liikaa... Pitäisi olla järkeä, ja huomata, kuinka paljon lapset tarvitsee huomiota ja olla tekemättä liikaa lapsia!
        Itselläni on 2 lasta ja siinä on riittämiin, jotta joudan antamaan niille riittävästi huomiota ja aikaa!

        Tehdään liikaa lapsia ja istutetaan ne pelikoneen tai lastenelokuvien pariin!!!!

        Ei riitä, tehkää lastenne kanssa jotakin!


      • lemmune
        Lapsi hakee huomiota kirjoitti:

        Oletko tullut ajatelleeksi, että olet tehnyt liikaa lapsia! Ei lapsi normaalisti ole kuriton, jos sen kanssa tehdään jotakin! Olen itse huomannut tuttavistani, että ne kurittaa lasta, kun luulevat, että se on jotenkin "häiriintynyt", kun riehuu koko ajan. Heillä on 4 lasta ja eivät jouda tai jaksa tehdä niiden kanssa enään juuri mitään.
        Kyllä se on niin, että liika on liikaa... Pitäisi olla järkeä, ja huomata, kuinka paljon lapset tarvitsee huomiota ja olla tekemättä liikaa lapsia!
        Itselläni on 2 lasta ja siinä on riittämiin, jotta joudan antamaan niille riittävästi huomiota ja aikaa!

        Tehdään liikaa lapsia ja istutetaan ne pelikoneen tai lastenelokuvien pariin!!!!

        Ei riitä, tehkää lastenne kanssa jotakin!

        ensinnäkin, kaikki ei "tee" niitä lapsia, jotkus saa niitä.
        toiseksi,jos kuritan jotain lasta, esim omaa pikkusiskoa tai -veljeä, en suinkaan kuvittele että hän olisi häiriintynyt, missään nimessä.
        kolmanneksi, se että tarviiko lapsen olla pelikoneella tai telkkarin ääressä, riippuu myös asuinpaikasta. jos on lapsia, kannattaa varmaan harkita aika tarkaan asuinpaikka.
        en ehkä ole oikea henkilö kommentoimaan näitä juttuja, mutta minulla on kyllä kokemusta lastenhoidosta niin omassa kuin muidenkin perheessä, omia lapsia ei siis vielä ole. tietenkin muiden perheiden lapsin suhtautuu aivan eri tavalla.
        olen itse saanut pienenä piiskaa muutaman kerran ja tukistettu on paljonkin. vaan en kyllä ole yhtään katkera siitä. ihan hyvä vaan että ovat vähän hillinneet :)
        sitä en kyllä minäkään sulata että isoveljet kurittaa pienempiään huvikseen..


      • tyttö222

        Oletko kuullut, että lapsen voi saada uskomaan, jos on pitkäjänteinen ja johdonmukainen. Tämä on vain valitettavasti useimmilta aikuisilta liikaa vaadittu: kärsivällisyys loppuu kun lapsi on huutanut sen kymmenen minuuttia keittiön lattialla ja saanut hyvässä lykyssä toisenkin huutamaan.
        Lapsiin tulee tehota aina jokin muu kuin fyysinen puuttuminen: jos ei, pitää katsoa peiliin!


      • ..............
        Lapsi hakee huomiota kirjoitti:

        Oletko tullut ajatelleeksi, että olet tehnyt liikaa lapsia! Ei lapsi normaalisti ole kuriton, jos sen kanssa tehdään jotakin! Olen itse huomannut tuttavistani, että ne kurittaa lasta, kun luulevat, että se on jotenkin "häiriintynyt", kun riehuu koko ajan. Heillä on 4 lasta ja eivät jouda tai jaksa tehdä niiden kanssa enään juuri mitään.
        Kyllä se on niin, että liika on liikaa... Pitäisi olla järkeä, ja huomata, kuinka paljon lapset tarvitsee huomiota ja olla tekemättä liikaa lapsia!
        Itselläni on 2 lasta ja siinä on riittämiin, jotta joudan antamaan niille riittävästi huomiota ja aikaa!

        Tehdään liikaa lapsia ja istutetaan ne pelikoneen tai lastenelokuvien pariin!!!!

        Ei riitä, tehkää lastenne kanssa jotakin!

        Kyllä vähän pistää naurattamaan. Siis ensin annetaan ohjeita kuinka lasta kasvatetaan ja sitten puututaan jo lasten määrään.

        Sinä olet tehnyt kaksi lasta, se riittää SINULLE!

        Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa? Eikö tuolle jumal-syndroomalle tule loppua. Luehan kerran läpi tekstisi asettuen lukijan asemaan -miltä vaikuttaa?


      • .....................
        tyttö222 kirjoitti:

        Oletko kuullut, että lapsen voi saada uskomaan, jos on pitkäjänteinen ja johdonmukainen. Tämä on vain valitettavasti useimmilta aikuisilta liikaa vaadittu: kärsivällisyys loppuu kun lapsi on huutanut sen kymmenen minuuttia keittiön lattialla ja saanut hyvässä lykyssä toisenkin huutamaan.
        Lapsiin tulee tehota aina jokin muu kuin fyysinen puuttuminen: jos ei, pitää katsoa peiliin!

        Turha tehdä oletuksia asioista mitä ei tunne. Mistä tiedät mihin kärsivällisyyteni on joutunut venymään sinä elämää kovasti kokenut tyttö.

        Asioita on aina niin kovin helppo yleistää jos ei itse ole vielä nähnyt mitään. Mutta tulee varmasti se aika sinullekin kun huomaat että kaikki mitä tiedät ja osaat ei enään riitä.


      • Sisu-haukku
        Lapsi hakee huomiota kirjoitti:

        Oletko tullut ajatelleeksi, että olet tehnyt liikaa lapsia! Ei lapsi normaalisti ole kuriton, jos sen kanssa tehdään jotakin! Olen itse huomannut tuttavistani, että ne kurittaa lasta, kun luulevat, että se on jotenkin "häiriintynyt", kun riehuu koko ajan. Heillä on 4 lasta ja eivät jouda tai jaksa tehdä niiden kanssa enään juuri mitään.
        Kyllä se on niin, että liika on liikaa... Pitäisi olla järkeä, ja huomata, kuinka paljon lapset tarvitsee huomiota ja olla tekemättä liikaa lapsia!
        Itselläni on 2 lasta ja siinä on riittämiin, jotta joudan antamaan niille riittävästi huomiota ja aikaa!

        Tehdään liikaa lapsia ja istutetaan ne pelikoneen tai lastenelokuvien pariin!!!!

        Ei riitä, tehkää lastenne kanssa jotakin!

        Hei hei..mahtokohan olla vähän turhan kärkästä tekstiä. Jos kaksi lasta on sulle ideaali määrä, niin muilla on oikeus tehdä neljä, vaikka viisi lasta jos niin haluaa. Tiesitkö, että jotkut saattavat laittaa sen ainokaisenkin lapsen sinne tv:n ääreen, eikä koskaan puuhaile mitään yhdessä. Tai lue suurperheet- palstan juttuja, siellä tosiaan tehdään vaikka mitä 4-8:nkin lapsen kanssa.


    • Pitäis kurittajia kurittaa

      En olisi uskonut, että kolmannes kurittaa tai pitää fyysistä väkivaltaa sallittuna! Hulluja on kyllä Suomi pullollaan, jos näin on. Kaikki linnaan, jotka lastaan lyövät tai muuten fyysisesti loukkaavat... Kyllä itselläkin joskus kiehahtaa, mutta ei tulisi mieleenkään lyödä avutonta lasta.
      Ei se ole ihme, että Suomessa on lapsilla ja lapsiperheillä niin paljon ongelmia! Kyllä pitäisi tässä tilanteessa valtion herätä ja alkaa valistamaan ja seuraamaan perheiden toimintaa, jotta tällainen saataisiin poistettua!

      Lopettakaa hyvät ihmiset viinan käyttö lapsiperheissä, jotta lapset voisivat kasvaa normaalissa ja huolehtivassa ympäristössä!

      Kyllä se on niin, että lapsi tottlemattomuudella hakee huomiota ja lasten kanssa pitäisi tehdäkkin jotakin.
      Vanhemmat vaan ajattelee tehdessään lapsia, että ei niiden kanssa tarvi tehdä mitään. Lapsi kuitenkin kokee tulevansa syrjäytyneeksi ja "masentuu", jos sen kanssa ei tehdä mitään.
      Lapsi on tyytyväinen, kun sen kanssa tekee edes vähän jotakin ja rauhoittuu sitten, eikä ala kurittomaksi.

      Älkää tehkö lapsia, jos ette pysty pysymään viinasta erossa ja jos hermonne ei kestä.

      Lapset tarvitsevat virikkeitä ja huolenpitoa, eikä hakkaamista!

    • kiltti lapsi

      Minä olin kiltti lapsi, tein kaiken niin kuin käskettiin, keitin aamukahvit sänkyyn, siivosin talon jo ala-asteella yksinäni ja silti sain turpaani joka päivä, eikä siihen riittäneet pelkät tukistukset tai luunapit, vaan minua hakattiin kättäpidemmälläkin ja usein ihan pikkusyistä. Mielestäni kaikkein paras syy selkään saamiselle oli se, että katsoin lastenohjelmaa enkä imuroinut puoli viiteen mennessä niin kuin käskettiin. Toin koulusta kotiin huonoimmillaan kaseja arvosanaksi, enkä koskaan saanut kympistä kiitosta. Että repikää siitä! En varmasti koskaan ansainnut minuun kohdistuvaa "kasvatusta".

      Eri asia on se, että jos lapsi oikeasti tekee jotain rankaisemisen arvoista, kuten ohjauksesta huolimatta piirtää permantenttitussilla uusille tapeteille kirkkoveneitä. Silloin on tehty jotain rankaisemisen arvoista. Tiedän erään perheen, jossa perheenäiti ylpeilee sillä, että lapset eivät uskalla tehdä mitään lupaa kysymättä, koska tietävät saavansa selkäsaunan. Mitähän niistäkin lapsista koskaan tulee..

      En ole ikinä koskenut omiin lapsiini, mutta olen rankaissut heitä muilla tavoin, varmasti tuntuvasti. Vanhimman tyttäreni tavat muuttuivat, kun hän istui kuukauden kotona koulun jälkeen ja sai mennä ovesta ulos ainoastaan isänsä tai minun valvonnassani, eikä avannut tietokonetta kertaakaan. Hän ei ole sen jälkeen lyönyt sisaruksiaan. On pakko tunnustaa, että olen joskus ollut niin vihainen, että on tehnyt mieli edes läimäistä, mutta kun pakottaa muistamaan miltä omasta rikkeestä tai syyttömyydestä saatu selkäsauna tuntui..

      Olen sitä mieltä, että vanhemmissa on jotain vikaa, jos kiukku täytyy purkaa väkivallalla. Toisen ihmisen ruumiseen kajoaminen millä keinolla tahansa on väärin ja jättää siihen lapseen kipeitä muistoja, jotka vainoavat vielä pitkään.

      • anne12345

        Hienoa ja ihailtavaa toimintaa sinulta, ettet ole hyväksynyt vanhempiesi toimintamallia itsellesi, vaikka uskon, että kiehuttaa välillä ja pahasti: niin kaikilla meillä!
        Toivottavasti lapsesi kasvavat vastuuntuntoisiksi JA omanarvontuntoisiksi kansalaisiksi, aurinkoista syksyä teille!


      • ..........

        .. mikä oli minun kohdalla mielestäni "paras" syy tulla hakatuksi? Kun en uskaltanut mennä varastamaan kukkia naapurin pihasta, kun äitini olisi niitä halunnut. Siispä ensin hakattiin ja kun kaaduin, niin sitten potkittiin niin, että oli kasvotkin mustana.

        Hyviä ja hienoja lapsuusajan muistoja :)

        Todella mieltäylentävää lukea tällaisia viestiketjuja lasten hakkaamisen puolustamisesta.


    • lllllllll

      joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee sanoo vanha kansa

      • äaspoudpaydäp

        Kuri pitää tietenkin olla, mutta kurittamista ei tarvita yhtään mihinkään. Nämä asiat tuntuvat monilla menevän täyin sekaisin.


    • Sisu-haukku

      Ketään ei saa potkia eikä läpsiä, mutta ei ainakaan pientä lasta. Muita keinoja löytyy kosolti, itse ollaan hyväksi havaittu sellainen, että tuhmuuksista seuraa lapselle jotain niin kurjaa (lelu-takavarikko) tms..että muutaman kerran jälkeen kun on seurauksen kokemut, alkaa jo kummasti säännöt muistumaan mieleen pienellä vinkillä =)

    • isä myös

      "värikäs" aihe tämä kuritus. Johtuuko siitä, että termi ruumiillinen kuritus, mitä se sisältää, ei ole kaikilla sama.

      Itse kun herätän sikeästi nukkuvaa lastani kouluun, aika monesti samalla kevyesti ravistan olkapäästä kun sanon, aika nousta kouluun. Tätä tuskin kukaan pitää ruumiillisena kurituksena, en minä ainakaan.

      Mutta jos samanlaisen ravistuksen yhdistää sanoihin, kuuntele mitä sinulle sanotaan, tämä on sitten useimpien mielestä jo ruumiillista kuritusta. Molemmissa tapauksissa ravistus voimakkuus sama (ei satuta) ja käyttötarkoituskin oikeastaan sama (käskyn/kehoituksen tehostaminen).

      Mikä on ruumiillista kuritusta, eli väkivaltaa lasta kohtaan. Määritelläänkö se teosta, vai pelkästään siitä missä yhteydessä teko suoritetaan?

      Niin kauan kun käsitteet eivät ole selkeät, keskustelut pysyvät tässä, saapas eipäs saa tasossa.

      • ...........

        Moni ei pidä nyrkein lyömistä tai potkimista väkivaltana. Vaikea uskoa, että todellakin aikuiset ihmiset ovat antaneet tuollaisia vastauksia.

        Rajatkin ovat sitäpaitsi ihan selvät. Kipu on se raja. Kun aiheutat tarkoituksella lapselle kipua kurinpidollisessa tilanteessa, on se väkivaltaa. Saattaahan hammaslääkärikin tai vaikka rokotus aiheutta kipua, mutta tilanne ja merkitys on eri.

        Mtv3:n eilisessä dokumentissa väkivaltarikollisista tutkittiin heidän aivojensa rakennetta. Tiedemiehet kertoivat, kuinka hyvin vähäinenkin pienen lapsen ravistelu saattaa vaurioittaa lapsen herkkiä aivoja ja tehdä lapsesta sosiopaatin myöhemmällä iällä. Myös henkinen väkivalta voi aiheuttaa aivovaurioita, rakkauden ja välittämisen puute voivat vaikuttaa jopa aivojen fyysiseen kehitykseen. Tuota ei moni vanhempi ymmärrä, eikä usko.

        Olkapään ravistelu herättäessä ja vastaava ravistelu puhuttelussa nyt tuskin on kuitenkaan niin rajua, että mitään vakavaa aiheuttaisi ja vaikea sitä on ruumiillisena kurituksenakaan ajatella.


    • Pasi

      Eri kulttuureissa toimitaan eri tavalla. Ruotsissa kasvatetaan takuulla lapsia eri tavalla kuin suomessa. Miten on sitten itänaapurissa tai joissakin muissa kulttuureissa. Eikö tämä ole myös kulttuuriperintöä niin hyvässä kuin pahassa. Jos poistetaan kansalliset tavat niin ei siinä sitten kulttuuriminiteriäkään tarvita muuta kuin Brysselissä valvomassa että kaikissa EU maissa noudatetaan feodaaliyhteiskunnan tapaan ylhäältä tulevia normeja ja käytöstapoja.

      Toisaalta voi keskustella siitä voiko suomalaisten korkea itsetuhoisuus tilasto korreloida lapsena saatuun erityisen kovaan kuritukseen tai sen puuttumiseen.

    • jipoli

      Raja kurituksessa on aika häilyvä. Nyrkillä lyöminen tai potkaiseminen nyt on ihan sairasta touhua!! Itse olen saanut luunappeja ja vähän tukkapöllyäkin komentamisen lisäksi lapsena ja ei minulle ole mitään traumoja jäänyt.
      Kyllähän tuo kurittomuus näkyy nuorisossa. Ei ole mitään rajoja, kielenkäyttö on törkeää jne. et kyllä yhteiskunta on kohti helvettiä menossa tätä menoa!!!

      • äpyäpt8o

        "et kyllä yhteiskunta on kohti helvettiä menossa tätä menoa!!!"

        Näin on ajateltu ja sanottu niin kauan kuin yhteiskuntia on ollut olemassa, joten siinä ei ole mitään uutta.


    • siinäpä pulma

      jota ainakin näin lasten kasvattajana mietin. Omille lapsille olen antanut kurinpalautusta tarvittaessa, johon liittyy tukkapöllyä, kunnon selkäsaunaa tms. mutta HAKKAAMISET ja sellaiset on syytä jättää toiseen aiheeseen. Olen elämäni varrella nähnyt kuinka kuritta kasvatetut lapset hakkaavat vanhempiaan ja pitävät heitä vallassa, koska auktoriteetti on puuttunut kokonaan!
      Jokaiselle lapselle on omat kasvatusmetodinsa, kaikki eivät ole samanlaisia syntyessään, esim. sisareni lapset ovat jo yhdestä ei:stä uskoneet, kun taas minun lapseni - aivan toisenlaisia!
      Ei kannata yleistää ja tietoviisastaa sitä mikä on oikea tapa. Parasta on se, että lapsista kasvaa yhteiskuntakelpoisia kansalaisia.

      • ...kun ne kasvaa

        Jos se sun sisko ei hakkaa lapsiaan ja kun sinä "kasvatat" niitä omiasi kunnon selkäsaunoilla, niin voin vakuuttaa, että ne sisaresi lapset ja sinun kiduttamasi mukulat ovat sitten aikuisinakin ihan erilaisia. Tämän vannon ja alleviivaan.

        Sun menetelmäsihän perustuu siihen, kuka pystyy fyysisesti voimallaan alistamaan toista. Nyt kun sun lapset on vielä pieniä, eivätkä pysty puolustautumaan, niin sä olet niskan päällä selkäsaunoinesi. Mutta tiedätkö mitä tapahtuu muutaman kymmenen vuoden kuluttua?

        Susta tulee vanha ja heikko. Ja vaikka lapsistasi tulisi sinusta huolimatta niin tasapainoisia, että pidättäytyvät maksamasta samalla mitalla, niin saatat päästä nauttimaan ohjaavasta menetelmästä nimeltä henkinen väkivalta. Selkäsaunoin kasvatetut lapset eivät usein kauheasti kiinny vanhempiinsa, kun ymmärtävät aikuisena, mitä joutuivat lapsena kestämään.

        Tai sitten sulle käy niinkuin serkkupoikien faijalle, jonka omat pojat vaan yhtenä päivänä laittoivat järjestykseen kun raamia oli tullut riittävästi.

        Meni kasvattajaisukilta pari kylkiluuta, mutta eipä koskenut sormenpäällään äijä sen jälkeen muuta kuin pulloon. Ja sitä ennen oli niin kovaa miestä että. Eikä muuten kysellyt - eikä kukaan muuakaan - että mistä tällainen johtui.

        Anna ajan kulua. Voit vaikka oppia jotain. Iskut eivät nimittäin unohdu koskaan.


      • ......

        ongelma on siinä, että kajoamalla lapsiisi fyysisesti, olet opettanut heidät siihen, että raja menee vasta siinä. Jos olisit ollut tiukka ja jämerä, olisit kyennyt opettamaan lapsesi siihen, että tottelevat puhetta. Itse olet heidät siihen opettanut, että raja tulee vastaan siinä, missä fyysinen väkivalta alkaa. Nyt olet opettanut heidät siihen, että mitään sääntöjä ei tarvitse noudattaa, jollei niiden rikkomisesta seuraa fyysistä kuritusta. Tuolla tavalla ei kasvateta yhteiskuntakelpoisia ihmisiä, vaan väkivallan hyväksyviä ja väkivaltaan todennäköisesti turvautuvia ihmisiä.

        Vanhemmat opettavat lapsilleen rajat. Normiyhteiskunnassa rikoksista seuraa rangaistus ja rangaisus on yleensä sakko tai vapaudenriisto tai -rajoittaminen. Samoja periaatteita tulisi soveltaa myös lapsiin, eli etuuksien ja vapauksien poisto. Se vaatii pitkäjänteisyyttä, eikä välttämättä aiheuta välitöntä muutosta lapsen käytöksessä, mutta se on pitkällä tähtäimellä ainoa keino opettaa lapsi kunnioittamaan yhteiskunnan sääntöjä.

        Sinun - ja muidenkin lapsiaan fyysisesti kurittavien - tapa opettaa lapsia ainoastaan pelkäämään fyysistä väkivaltaa, niin kauan kuin ei ole uhkaa fyysisestä rangaistuksesta, he eivät kunnioita mitään sääntöjä. Lapset kuitenkin jossain vaiheessa sisäistävät sen, että toista ei saisi lyödä, vaikka vanhemmat niin tekevätkin. Siitä seuraa se, että he tulevat uhmaamaan kaikkia muita auktoriteettejä, kuten esim. opettajia, esimiehiä jne, koska tietävät, ettei heillä ole oikeutta kajota lapsiinne fyysisesti.

        Koska fyysinen väkivalta on ainoa raja, jonka lapsenne tuntevat, he tulevat ajautumaan vaikeuksiin ja törmäyskurssille yhteiskunnan rajoitusten kanssa, koska kokeilevat rajoja niin pitkälle, kuin voivat kun fyysinen väkivalta ei ole heitä rajoittamassa.

        Fyysinen kuritus on se helpoin tapa, jolla keinottomat vanhemmat saavat hankalat tilanteet päättymään. Se on kuitenkin lastenkasvatuksessa se kaikkein kamalin asia, mitä voi lapselleen tehdä, koska sillä tavalla varmistetaan se, että lapsella tulee olemaan ongelmia aikuistuessaan, sopeutuessaan yhteiskuntaan ja kasvaessaan aikuiseksi, sekä mahdollisesti kasvattaessaan omia lapsiaan ja pohtiessaan suhdettaan heihin.


      • ........
        ...kun ne kasvaa kirjoitti:

        Jos se sun sisko ei hakkaa lapsiaan ja kun sinä "kasvatat" niitä omiasi kunnon selkäsaunoilla, niin voin vakuuttaa, että ne sisaresi lapset ja sinun kiduttamasi mukulat ovat sitten aikuisinakin ihan erilaisia. Tämän vannon ja alleviivaan.

        Sun menetelmäsihän perustuu siihen, kuka pystyy fyysisesti voimallaan alistamaan toista. Nyt kun sun lapset on vielä pieniä, eivätkä pysty puolustautumaan, niin sä olet niskan päällä selkäsaunoinesi. Mutta tiedätkö mitä tapahtuu muutaman kymmenen vuoden kuluttua?

        Susta tulee vanha ja heikko. Ja vaikka lapsistasi tulisi sinusta huolimatta niin tasapainoisia, että pidättäytyvät maksamasta samalla mitalla, niin saatat päästä nauttimaan ohjaavasta menetelmästä nimeltä henkinen väkivalta. Selkäsaunoin kasvatetut lapset eivät usein kauheasti kiinny vanhempiinsa, kun ymmärtävät aikuisena, mitä joutuivat lapsena kestämään.

        Tai sitten sulle käy niinkuin serkkupoikien faijalle, jonka omat pojat vaan yhtenä päivänä laittoivat järjestykseen kun raamia oli tullut riittävästi.

        Meni kasvattajaisukilta pari kylkiluuta, mutta eipä koskenut sormenpäällään äijä sen jälkeen muuta kuin pulloon. Ja sitä ennen oli niin kovaa miestä että. Eikä muuten kysellyt - eikä kukaan muuakaan - että mistä tällainen johtui.

        Anna ajan kulua. Voit vaikka oppia jotain. Iskut eivät nimittäin unohdu koskaan.

        Äitini pahoinpiteli minua lapsena, enkä voi antaa sitä koskaan anteeksi. Hänestä huolimatta onnistuin kasvamaan suht tasapainoiseksi aikuiseksi, enkä todellakaan kurita omia lapsiani fyysisesti. En pystyisi tekemään sitä.

        Äitiäni halveksun, en koskaan voisi rakastaa häntä. Tavallani säälin häntä, enkä koskaan kuitenkaan ole fyysisesti häneen kajonnut. Henkistä väkivaltaa olen sen sijaan häneen käyttänyt, olen itkettänyt ja nöyryyttänyt häntä, olen välinpitämätön ja kylmä hänen tunteilleen, sairauksilleen ja hädälleen. Kun hän kuolee, olen helpottunut. Ihan vain sitä syystä, mitä hän minulle teki ja piti sitä oikeana ja oikeutettuna. Tarkoitus ei pyhitä keinoja.


    • EIKÄ MILLOINKAAN

      Lapsen pahoinpitely tai fyysinen väkivalta on nahjusmaisinta ja epäoikeudenmukaisinta mihin aikuinen suurempana ja vahvempana voi erehtyä. Lapsen kasvatuksessa tarvitaan rakkautta ja arkipäivän psykologia. Ei väkivaltaa eikä oman pahan olon purkamista lapseen. Se aiheuttaa lapsessa vain katkeruutta ja tarvetta jatkaa väkivallan kierrettä edelleen. HÄVETKÄÄ!

    • __Neiti_76__*

      Ei saa. Mua on itseäni kuritettu ja hakattu ja Luoja ties mitä muuta kun olin pieni ja se ei ol-
      lut ollenkaan kivaa ! se sattui aika pahasti ja kerran äiti repi mua paidasta ihme kun ei revenny
      t koko paita ja mun täytyi pitää kiinni oven kah-
      vasta ! ja se oli täysin mitätöntä ja tahallista!
      Ja mua on lyötykin joskus...............ihan syyt
      tä vieläpä ! no onneksi nyt olen jo aikuinen ja onnellisessa parisuhteessa JA mahollisesti vielä piakkoin me hankitaan omia lapsia........ja mä en
      ainaskaan ole niin typerä äiti omalle lapselleni että hakkaisin tai muuta tyhmää vastaavaa tekisin
      sehän on juuri sitä että joka hakkaa tai muuten tekee ruumiillista väkivaltaa niin se VIHAA las-
      taan JA lapsi EI ole toivottu ! omalla isosiskol-
      lani on kaksi pientä poikaa ja kolmas tulossa ens
      vuonna ja olen nähnyt että ne kumpikin on vähän liian ankaria heille ! Sisko on naimisissa. Ja lapsia se alko hankkiin liian aikaisin ! Itse en polta ENKÄ juo mitään muuta kuin vettä, teetä ja
      Pepsi maxia. En siis yhessä sekoituksena vaan eri
      kseen tietysti..................
      Ja niinhän laki sanoo että se on laissa kielletty
      vaikka kukaan ei sitä kyllä noudata..........ja usein kaupassa yms näkee kun vanhemmat kurittaa lapsiaan ihan turhaan ! semmosesta jo pitäisi to-
      siaan tehä ILMOITUS !

    • Olisiko ideaa

      Jos kurittaminen on hyvä ja tehokas tapa ohjata ihmisen toimintaa, miksei se ole yleisesti käytössä myös työpaikoilla?

      Vedettäisiin vaan Haapajärvelläkin kunnantalolla housut kinttuun ja lestadiolaispomo antaisi Koivuniemen herralla pari kunnon sivallusta, jos laiskamato vaivaa. Työntekijä joutuisi vielä ruokkiksella itse hakemaan risun ulkoa.

      Eli jos lyömällä voi uskovaisen miesinssin mukaan mielestä saada aikaan pysyvää hyvää, niin olisiko vaikka tukistaminen työapikalla hyvä konsti?
      Alkaisivat hallien katot kestää tykkyluntakin paremmin, kun suunnittelutoimiston pojat saisivat remmiä perseelle aina kun romahtaa. Ja julkisesti tietysti - firman neukkarissa. Ja lopuksi vielä pitäisi kiittää esimiehiä saadusta käsittelystä.

      Eli te aikuiset jotka hakkaatte kakaroitanne, kyllä teidän pitäisi ainakin sama kestää työpaikalla.

    • kertakaikkiaan..

      että edes ihmiset kehtaavat puolustella mielipidettään lasten fyysisen pahoinpitelyn puolesta.

      Se on sairasta ja sadistista, kertoo ainoastaan k.o. henkilöiden henkisen kapasiteetin vajavaisuudesta. Kun ei äly ja muut konstit riitä, niin turvaudutaan alhaisiin ja brutaaleihin keinoihin.

      Sen pystyy vielä ymmärtämään, jos jossain tilanteessa aikuinen turhautuneisuuttaan sotuu läimäyttämään tai lyömään, mutta sitä kuuluisi katua, hävetä ja heti pyrkiä korjaamaan tilanne hakemalla apua tms, jollei kykene hillitsemään itseään, vaan käyttäytyy väkivaltaisesti.

      Tuollainen tietoinen väkivallankäyttö lastenkasvatuksessa on järkyttävää. Miten joku voi lyödä lastaan? Pientä puolustuskyvytöntä lasta, joka ei edes ole fyysisesti kykeneväinen vastaanottamaan iskuja, saati sitten henkisesti. Lapsen iho on herkempi, tuntoaisti herkempi ja kipukynnys matalampi kuin aikuisella, lapsen lihakset eivät ole niin kehittyneet, että ne suojaisivat luita, jotka nekin ovat vielä heiveröiset aikuiseen verrattuna.

      Ettekö te ymmärrä mitään psykologiasta? Ettekö tajua, mitä väkivalta aiheuttaa henkiselle kehitykselle?

      Järkyttävää. Toivon, että kaikille teille, jotka lastanne lyötte ja pahoinpitelette, tapahtuu jotain hirveää. Toivottavasti se kostautuu teille vielä moninkertaisesti.

      • ddddddddddd

        "Lasten pahoinpitely on yleisin perheväkivallan muoto

        - Lapsiin kohdistuva väkivalta on yleisin ja hyväksytyin perheväkivallan muoto. Tekijänä voi olla vain toinen vanhempi, tai koko perhe sisaruksineen. Lapsiin kohdistuva väkivalta on ainoa perheväkivallan muoto, jota jopa puolustellaan julkisesti. Esimerkiksi parisuhdeväkivallan osalta tällainen ei tulisi kysymykseenkään, mutta siinä uhri onkin aikuinen, arvioi viestintäpäällikkö Annamaija Puonti Lastensuojelun Keskusliitosta." -iltalehti


    • !!!!!!!!!!!!!

      Mikä ihme siinä on, että kuvittelette kurin tarkoittavan fyysistä kuritusta? Kyllä meillä noudatetaan lastenkasvatuksessa periaatetta "rajoja ja rakkautta", siihen kuuluu tietty kuri, mutta EI FYYSINEN VÄKIVALTA, eikä henkinenkään sen puoleen.

      Kuria voi olla ilman väkivaltaa, se vaatii vain päättäväisyyttä, johdonmukaisuutta, auktoriteettiä ja älyä. Siihen ei ilmeisesti iso osa ihmisistä kykene, kun joutuvat turvautumaan väkivaltaan.

      • mutta

        jos katsot ihan alkuperäistä kirjoitusta, niin siinähän nimenomaan puhutaan siitä, kuinka lapsen lyömistä ei pidetä pahoinpitelynä ja kuinka moni hyväksyy juuri väkivallan osana kurinpitoa


      • ......
        mutta kirjoitti:

        jos katsot ihan alkuperäistä kirjoitusta, niin siinähän nimenomaan puhutaan siitä, kuinka lapsen lyömistä ei pidetä pahoinpitelynä ja kuinka moni hyväksyy juuri väkivallan osana kurinpitoa

        Oikeassa olet ja se on suorastaan oksettavaa, että ihmiset voivat ajatella noin. Eivätkö he pidä lapsia ihmisinä, jos lasten lyöminen ei ole väkivaltaa / pahoinpitelyä?

        Tuohan on kuin jokin keskiaikainen ajattelutapa, luulisi nykypäivänä ihmisillä olevan enemmän tietoa.


    • pittjes

      tavata sen ihmisen, joka ei ole IKINÄ "pahoinpidellyt" lastaan, ts. esim. tukistanut, luunapannut, ottanut korvasta kiinni, huutanut, rähjännyt, korottanut ääntään (tämäkin kun tuntuu olevan toisten mielestä pahoinpitelyä?!)

      Hei HALOO!! Miksiköhän nykyaikana lapset hyppii vanhempien(sa) silmille??!

      Itse olen sisaruksineni saanut niin tukkapöllyä kuin luunappejakin, ja varmasti on vanhemmat saanut sen viimeisen sanan, ja kas kummaa, me osaammekin kunnioittaa heitä.

      Ja todettakoon tässä nyt vielä se, että lyömistä, potkimista tms. en hyväksy missään tapauksessa, kohdistui se sitten lapseen tai aikuiseen tai vaikkapa eläimeen.

    • Nti-

      Jälleen pakko ihmetellä, miksi niitä lapsia on hankittava, jos niitä ei muulla saada sitten kuriin kuin "turpaan vaan ja onnea"- meiningillä? Eiköhän se ole itselle suurempi rasitus kuin sille lapselle siinä kohti.

      Ja toisaalta mitä helvetin väliä sillä kuitenkaan on vaikka saisivatkin tukkapöllyä joka päivä? Keksin hetkessä tusinan kamalampiakin asioita maailmassa kuin kotikuri.

      • ........

        maailmassa on monia kurjempiakin asioita, mutta..

        Tässäkin asiassa on kyse vastuusta. Vastuusta omista lapsista sekä isoksi osaksi myös yhteiskuntavastuusta. Monia niitä kurjempia asioita aiheuttavat ihmiset - ja millaisen kasvatuksen saaneet ihmiset? Lapsuus on ihmisen elämän perusta ja kivijalka, vanhemmat valavat sen perustan. Ne lapset kasvavat aikuisiksi ja aikanaan pyörittävät tätä maailmaa - tekevät siitä ehkä paremman, ehkä huonomman - sen mukaan, millainen perusta ja kivijalka heille on lapsuudessa valettu.

        Ymmärrätkö?

        Ei se ehkä sinua kiinnosta, mutta pitäisi kiinnostaa.


      • Nti-
        ........ kirjoitti:

        maailmassa on monia kurjempiakin asioita, mutta..

        Tässäkin asiassa on kyse vastuusta. Vastuusta omista lapsista sekä isoksi osaksi myös yhteiskuntavastuusta. Monia niitä kurjempia asioita aiheuttavat ihmiset - ja millaisen kasvatuksen saaneet ihmiset? Lapsuus on ihmisen elämän perusta ja kivijalka, vanhemmat valavat sen perustan. Ne lapset kasvavat aikuisiksi ja aikanaan pyörittävät tätä maailmaa - tekevät siitä ehkä paremman, ehkä huonomman - sen mukaan, millainen perusta ja kivijalka heille on lapsuudessa valettu.

        Ymmärrätkö?

        Ei se ehkä sinua kiinnosta, mutta pitäisi kiinnostaa.

        Ja väitätkö muka että lapsista jotka saavat tukkapöllyä ei tule hyviä maailman pyörittäjiä?

        Joopa joo.

        Kyllähän se on nähty mihin "vapaa kasvatus" johtaa.

        Mut hei: Whatever!

        Eipä tässä ole kauheasti maapalloa mitä jälkipolville jättää edes. Siitä tuhosta ja ympäristövastuusta syntyy mielestäni huomattavasti mielenkiintoisempaa tekstiä kuin jostain lasten läpsimisestä tai kurittamisesta.

        Suhteellisuudentajua saanko pyytää?!

        Ja kai sinä ymmärrät ihminen hyvä että läpsäys, tukkapölly ja luunappi ovat ihan eri asia kuin nyrkki ja nahkaremmi?


    • *Kansalainen*

      Jos annat haistattatelevalle teinille tukkapöllöä, olet Suomen lain mukaan rikollinen! Jos tärvelet lapsesi tulevan elämän raskausaikaisella juopottelulla ja huumeidenkäytöllä, olet moderni ja oikeuksistasi kiinni pitävä nainen, jota "ei saa syyllistää".
      http://www.sci.fi/~kup/syndroma/fas.htm

      • jogolasse

        Kukkahattutädit pitäköön huolen omista asioistaan.

        Remmiä vaan ja lujaa, niin oppivat tavoille perkl.


      • muistot
        jogolasse kirjoitti:

        Kukkahattutädit pitäköön huolen omista asioistaan.

        Remmiä vaan ja lujaa, niin oppivat tavoille perkl.

        olla aika tuhma nöösinä ja vielläkin kun puhelet noin että remmiä vaan per...entäs jos poikas muistaa vanhempana ja lyö sulta nenulin niskaan ja tekaris kappaleiksi niin mitäs sitten sanot pahvipää?


      • 1958-47
        jogolasse kirjoitti:

        Kukkahattutädit pitäköön huolen omista asioistaan.

        Remmiä vaan ja lujaa, niin oppivat tavoille perkl.

        pentuna tukkapöllöö jotta hilse vaan pöllysi mutta syystä ja en kanna kaunaa vanhemmilleni siitä koska itse sen olin ansainnut.Ei pienet tukkapöllöt haittaa mutta muistuttaa että nyt en totellut mutta kaiken parasta on puhua lastensa kanssa mikä on väärin ja mikä oikein.


    • mummu joka nauttii

      Kotona pitää asettaa rajat kun pienestä oppii ei tarvitse alkaa käyttämään väkivaltaa.Tänä päivänä vain tuntuu siltä että tehdään lapsia,mutta ei niiden kanssa ehditä leikkiä ja touhata.Sama pätee lapsenlapsiin mikä ILO on touhuta pienten lapsenlapsien kanssa kun kiitokseksi saa hellän halin ja märän pusun

      • Ekee

        Kyllä lapsi on mukava niinkauan kunnes menee kouluun siellä niistä tulee hirviötä Mikä johtuu liian lepsusta kasvatuksesta Ei mitään kunnioitusta vanhempiaihmisiä kohtaan Vain nuorilla on oikeuksia Muilla velvollisuuksia Minkä kuritta jättää sen edestään löytää Joten kyllä aiheesta aina kunnon SELKÄSAUNA.


      • 14v.
        Ekee kirjoitti:

        Kyllä lapsi on mukava niinkauan kunnes menee kouluun siellä niistä tulee hirviötä Mikä johtuu liian lepsusta kasvatuksesta Ei mitään kunnioitusta vanhempiaihmisiä kohtaan Vain nuorilla on oikeuksia Muilla velvollisuuksia Minkä kuritta jättää sen edestään löytää Joten kyllä aiheesta aina kunnon SELKÄSAUNA.

        Kyllä sitä tekisi mili antaa selkäsaunan tuollaisille kurittomille vanhemmille jotka nyt alaikäisiä kurittavat! Piiskaa ja remmiä teille vaan ja oppikaa molemminpuolista kunnioitusta ):D
        Lapsia pitää kunnioittaa (melkein) yhtäpaljon mitä he kunnioittavat sinua. Vai olisiko se kiva jos sinä ja lapsesi vaihtaisitte osia ja lapsi tekisi samaa sinulle kuin sinä hänelle!? Rakkaus ja hellät otteet riittävät kasvatukseen, kuin myös että olet lapsen kanssa riittävästi niin kyllä kunnioitusta heruu.


      • Pennut kuriin!!!!
        14v. kirjoitti:

        Kyllä sitä tekisi mili antaa selkäsaunan tuollaisille kurittomille vanhemmille jotka nyt alaikäisiä kurittavat! Piiskaa ja remmiä teille vaan ja oppikaa molemminpuolista kunnioitusta ):D
        Lapsia pitää kunnioittaa (melkein) yhtäpaljon mitä he kunnioittavat sinua. Vai olisiko se kiva jos sinä ja lapsesi vaihtaisitte osia ja lapsi tekisi samaa sinulle kuin sinä hänelle!? Rakkaus ja hellät otteet riittävät kasvatukseen, kuin myös että olet lapsen kanssa riittävästi niin kyllä kunnioitusta heruu.

        Mie laitan pennut hakemaan pusikosta omat vitsansa ja vetelen sit niillä perseelle jos ovat jotain kolttosia tehneet! Olen laittanu joskus talvipakkasellakin alushoususillaan hankeen hakemaan vitan jot on päässy korauttelemaan! On se perkele jos ei tässä maassa saa kasvattaa ku haluaa ku tällasta polemiikkia tulee!! Mut kuka tulee valvomaan mitä minä omille lapsilleni teen! Ei kukaan!

        Joten homma jatkuu niin kauan kun tarvista on!

        Isi opetti minut tähän... ja lapsetkin oppii sillä millä minäkin...!


      • poliisi nice
        14v. kirjoitti:

        Kyllä sitä tekisi mili antaa selkäsaunan tuollaisille kurittomille vanhemmille jotka nyt alaikäisiä kurittavat! Piiskaa ja remmiä teille vaan ja oppikaa molemminpuolista kunnioitusta ):D
        Lapsia pitää kunnioittaa (melkein) yhtäpaljon mitä he kunnioittavat sinua. Vai olisiko se kiva jos sinä ja lapsesi vaihtaisitte osia ja lapsi tekisi samaa sinulle kuin sinä hänelle!? Rakkaus ja hellät otteet riittävät kasvatukseen, kuin myös että olet lapsen kanssa riittävästi niin kyllä kunnioitusta heruu.

        Sulla on ehkä väärä nimimerkki?vai mitä?


      • Nimetön
        Pennut kuriin!!!! kirjoitti:

        Mie laitan pennut hakemaan pusikosta omat vitsansa ja vetelen sit niillä perseelle jos ovat jotain kolttosia tehneet! Olen laittanu joskus talvipakkasellakin alushoususillaan hankeen hakemaan vitan jot on päässy korauttelemaan! On se perkele jos ei tässä maassa saa kasvattaa ku haluaa ku tällasta polemiikkia tulee!! Mut kuka tulee valvomaan mitä minä omille lapsilleni teen! Ei kukaan!

        Joten homma jatkuu niin kauan kun tarvista on!

        Isi opetti minut tähän... ja lapsetkin oppii sillä millä minäkin...!

        Jaaha.. Sulla taitaa olla jonkillaisii ongelmii.. Viittisitkö hakeutuu perheterapiaan?


      • Ekee
        14v. kirjoitti:

        Kyllä sitä tekisi mili antaa selkäsaunan tuollaisille kurittomille vanhemmille jotka nyt alaikäisiä kurittavat! Piiskaa ja remmiä teille vaan ja oppikaa molemminpuolista kunnioitusta ):D
        Lapsia pitää kunnioittaa (melkein) yhtäpaljon mitä he kunnioittavat sinua. Vai olisiko se kiva jos sinä ja lapsesi vaihtaisitte osia ja lapsi tekisi samaa sinulle kuin sinä hänelle!? Rakkaus ja hellät otteet riittävät kasvatukseen, kuin myös että olet lapsen kanssa riittävästi niin kyllä kunnioitusta heruu.

        siinä varsinainen mummojenpotkia


    • Ei lasta saa lyödä tai potkia, tahtoisiko joku että itse saa sitä kohtelua?? En usko. Mikä oikeus vanhemmilla on pahoinpidellä lasta, mikä tekee siitä oikeutettua? Joku ajattelee että se on kasvatusta hmm ei se ole sitä, kasvattaminen ei ole sellasta. Minkä kuvan saa lapsi aikuisesta, siitä mihin sen pitäisi luottaa ja jota rakastaa. Aika heikko kuva, sitten itketään kun lapset leipoo turpaan isompina niitä kova nahkaisempiakin isiä ja äitejä. Sitä saa mitä tilaa!

      • 14v

        Hyvin puhuttu. Asia tiivistettynä tuossa.


    • pojat hakee ite vihtasa!

      Mie laitan pennut hakemaan pusikosta omat vitsansa ja vetelen sit niillä jos ovat jotain kolttosia tehneet! Olen laittanu joskus talvipakkasellakin alushoususillaan hankeen hakemaan vitan jot on päässy korauttelemaan! On se perkele jos ei tässä maassa saa kasvattaa ku haluaa ku tällasta polemiikkia tulee!! Mut kuka tulee valvomaan mitä minä omille lapsilleni teen! Ei kukaan!

      Joten homma jatkuu niin kauan kun tarvista on!

      Isi opetti minut tähän... ja lapsetkin oppii sillä millä minäkin...!

      • kohtuudella ja rakkaudella

        Rajansa sentään kaikella.
        Vähän meni mun mielestä överiksi toi kuritus.
        Ajattele ittes rämpiin lumihanges hakeen jotain ihme vitsaa. Kyllä niitä on muitakin keinoja.
        Tavanomaiset lasten kasvatuskeinot. Kuten esim.
        lahjonta ja kiristys


    • Iskä12345678

      Kaikki kun tykkää pieksää lapsiaan,tervetuloa tänään 29.09 3sepälle.Minulla on 12 kaveria kun valvoo taustat. tarvittavat jos tuot enemmän jengiä, se on yksi vastaan yksi.LOPPUUN ASTI,ei luovutuksia.

    • jarkki

      Aikuisen pitää pystyä opastamaan lapsia ja olemaan itse esimerkki hyvässä, koska kotona saadut käyttäytymismallit periytyvät seuraavalle sukupolvelle ja väkivalta jatkuu.

      • neljän isä

        Vaan lasta TÄYTYY kurittaa. Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa!

        Sama pätee muuten koirien kasvatukseen.


    • POIU

      Kyllä sitä lasta tukistaa saa, eli vähän pistää kuria lapseen, mutta nyrkillä lyöminen ja potkiminen on jo mielestäni väkivaltaa, niin pientä kuin isoakin ihmistä kohtaan,

      • Tiikerinna

        Se tapa millä itseäni on niin sanotusti kasvatettu, ei ole se mitä itse haluan käyttää.
        Kyllä, minulla on lapsia ja olen sortunut tukkapöllyyn ja läppäsyynkin, huutanut oon väliin kuin hinaaja.
        Se EI TOIMI, pelolla en halua kuria pitää. Alentumalla lapsen tasolle mitä saa aikaan? Hämmennyksen että noinko aikuisia ollaan, minun uhmani herättää noin suuren vihan ja onko oikeutettua käydä käsiksi? Miten kieltää lapsia hakkaamasta toisiaan jos itse lyön???
        Mikä laittaa aikuisen kurittamaan väkivalloin?
        Sanoisin että VIHA, jonka lapsen uhma nostaa, ei se mitä lapsi tekee, se on usein kuulkaas hyvin pientä ja viatonta tottelemattomuutta tai sanailua.
        Olen hakenut neuvoja ja saanutkin niitä, ei SOSOAALITANTAT ole mitään idiootteja ja hulluja, neuvot toimivat, kunhan vain hillitsen hermoni ja toistan saman kunnes lapsi uskoo että olen tosissani.
        Menkää itseenne, kaikki jotka hyväksyvät hakkaamisen, miltä tuntuisi jos mie tuisin ja löisin lättyyn vain koska olt rasittava????
        On helppo mennä kasvatusmalliin jota itse on kokenut, vaikeaa on muuttaa tapojaan, vaikka haluaakin, mutta se kannattaa. :DD


    • cheetah.grrr

      Mielestäni kysymys "Saako lasta kurittaa" on epätarkka. Saako lasta kurittaa ruumiillisesti on täsmällisempi. Täällä palstalla on nimittäin väitelty siitä, saako lasta yleensäkään rankaista millään tavalla.

      On todella mielikuvituksen puutetta ja sydämen köyhyttä, jos luulee, että ruumiillisen kurituksen vastakohta on vapaa kasvatus. On merkki täysin epäpätevästä kasvattajasta, jos ei löydä muita keinoja pistää lapsi "kuriin" kuin väkivalta!

      On se kumma, että löytyy niitä isiä, jotka eivät keksi muuta keinoa saada lapsta tottelemaan kuin koivuniemenherra. Vai onko se laiskuutta? Vaatii toki paljon enemmän kasvattaa lasta kuin kurittaa ruumiillisesti.

      Ja sitten tukistamisesta ja luunapista. Harva vanhempi voi sanoa, että varovasti tukisti tai antoi luunapin. Kyllä yleensä sen tekee, kun hermostuu siihen, ettei lapsi toimi toivotulla tavalla. Jos antaa itselleen luvan satuttaa lasta jollain tavalla, on helpompaa ylittää väkivaltaisemman kurituksen raja. Ihan kuin olisi olemassa joku sallittu satuttamisen määrä. Ihan kuin täällä puolusteltaisiin sitä, mitä on tullut tehtyä.

      "Minkälaisia vaihtoehtoja ruumiilliselle kuritukselle voi keksiä?" Jos niitä ei ole keksinyt, ei ehkä kannata tehdä lapsia ollenkaan! Tai voi mennä perheneuvolasta tai perhekoulusta kysymään neuvoa!

    • SAA TOKI

      mutta pitää ymmärtää milloin menee yli

    • miki25

      kyllä sitä pitää kurittaa eipähän tulis enää lisää uus avuttomia ja kurittomia pentuja tekemään pahojaan tänne siitä ne pahan tekijät on jääny paitsi kunnon selkäsaunasta jonka sais antaa kyllä ihan laillisestikkin ei ne perkeleet muuten opi inhimillisyyttä ja kuria ,kunnioitusta vanhempia ihmisiä kohtaan!! eli siis koivuniemen herra takas valtaan!!!!!!

      • Toinen Eeva

        Tässä teille esimerkki ruumiillisesta kurituksesta. Ai että siitä ei ole mitään haittaa!

        Kasvoin kuusilapsisessa perheessä 60-luvulla. Isäni oli linja-autonkuljettaja, joka joi vodkapullollisen joka keskiviikko ja perjantai. Me lapset elimme jatkuvassa pelossa. Hän ”kuritti” sekä äitiämme että lapsia iästä riippumatta ensimmäisellä käteen osuvalla esineelle: vyön solkipäällä, harjanvarrella, nyrkillä... Hänen suurin huvinsa oli humalapäissään polttaa meidän lapsien käsiä palavalla tupakalla! Monta kertaa ahtauduimme kaikki viisi vintin rappuun itkemään kauhusta, kun yhtä hakattiin. Eikä se ollut mikään pieni ripsaus piiskalla pakaroille, vaan verisiä jälkiä aiheuttava hakkaaminen. Se loppui vasta kun väline katkesi tai isän käsi väsyi. Syy oli useimmiten aivan mitätön: äänekäs leikkiminen, särkynyt kahvikuppi, kadonnut työkalu, rikki mennyt vaate. Lyömiseen riitti syyksi mikä tahansa

        Äitimme ei uskaltanut puuttua asiaan. Isämme pahoinpiteli myös äitiä niin että hänellä oli kylkiluut poikki! Vasta aikuisiällä ymmärsin, miksi äiti viipyi navetalla yömyöhään isän juopotteluiltoina. Usein me alle kouluikäiset juoksimme etsimään äitiä illalla navetalta, kun pelkäsimme isää. Hermostuksissaan äitikin löi meitä lapsia.

        Minä vihasin isääni. Vihaan vieläkin, vaikka hän kuoli jo kahdeksan vuotta sitten. Vähän yli kymmenvuotiaana suunnittelin hänen murhaamistaan. Olisin iskenyt häntä puukolla, kun hän makaa sammuneena lattialla. En uskaltanut. Meillä oli isän juoppokavereita illoin, jotka puristelivat meitä tyttöjä rinnoista. Emme saaneet nukkua yöllä rauhassa. Isä saattoi kiskoa jonkun sängystä pieksettäväksi jonkun kuvitellun kolttosen takia. Usein äidillä ei ollut rahaa ruokaan ja hän laittoi pienet lapset kauppaan, ja sanoi ”Sano, että äiti maksaa sitten meijeritilistä.” Kauppiaat eivät kehdanneet kieltäytyä myymästä ruokaa velaksi lapsille. Isällä kyllä oli rahaa viinaan.

        Pelkäsin miehiä, niin etten ennen nykyistä miestäni seurustellut kenenkään kanssa. Mieheni sai tapailla minua seitsemän vuotta, ennen kuin uskalsin harrastaa seksiä ja ryhtyä vakavaan seurustelusuhteeseen hänen kanssaan. Hän pelasti elämäni. En silti osaa rakastaa ketään. Kaikki tunteeni ovat kuolleet. En ole itkenyt sitten lapsuuteni, jolloin jouduin hammasta purren hokemaan itselleni: ”Minä en itke. Minä en itke.” Yksi sisaristani on jatkuvassa psykiatrisessa hoidossa. Onneksi pikkuveljeni kuoli jo nuorena. Minulla on yksi lapsi, vain koska mieheni halusi lapsen. Itse en halunnut jatkaa väkivallan kierrettä. Sisareni eivät hankkineet yhtään lasta.

        Tällaisen lapsuudenko haluatte omille lapsillenne?


      • ok ...

        et voi olla tosissas. jotain rajaa ihmiset!


    • mellu2

      Siis mihin on maailma menossa???Että lasta saa lyödä nyrkillä ja potkia,eikä se ole muuta kuin KASVATUSTA????Siis itse en omia lapsiani ole koskaan edes tukistanut,vaan käytän pikemminkin niitä kolmea muuta peruskasvatuksen apukonstia,eli uhkailua,lahjontaa ja kiristystä.Ei ole lapset hyppineet silmille,ja moni asia on mennyt perille viikon arestilla.Murkkuikäisille on kova pala olla kotona kun kaverit pitää hauskaa...Lapsen potkiminen on mielestäni rangaistavaa,samoin nyrkillä lyöminen.Varmasti on parempiakin keinoja.

    • Terve maalaisjärki

      Kasvatus on ollut kovasti tapetilla meidän taloudessa viimeaikoina, koska olemme hankkimassa lasta, ja nämä asiat on hyvä selvittää ennen kuin lapsi siinä jo on. Ei olisi kovin järkevää aikuisten keskenään tapella lasten kuullessa, miten toimitaan. Yhteinen sävel täytyy olla.
      Jokatapauksessa, olemme yhtämieltä siitä, että lapsi tarvii tasapuolisesti Rajoja ja rakkautta. Jossain tilanteessa voi olla, että kovempia otteita ( koivuniemen herra tms. ) pitää ottaa avuksi, eli siis jos puhe ei auta. Huutaminen ei auta mitään. Mieheni kertoi, kuinka pienenä oli ollut tuhma, ja isänsä oli pyytänyt miestäni itseensä hakemaan ulkoa vitsan, jolla isä voi pikkasen livauttaa. Poikapa oli hakenut, ja isä oli ollut varma, että poika tuo jonkun lahon oksan, mutta hämpä olikin ottanut oikein kunnon tuoreen oksan. Kyllähän hän siitä pikkasen nilkoille sai, mutta eipä ilmeisesti tarvinnut kovinkaan monesti uudelleen tätä tehdä.
      En yleistä, enkä asiaa tiedä, mutta luulen myös, ja näyttääkin siltä, että nykyään moni vanhempi pelkää " kurittaa" ja komentaa lapsiian, kun pelkäävät, että lapset heille suuttuu tjs.

      • cheetah.grrr

        Ihan oli pakko kysyä, että mitä itse sitten pelkäät? Eikö sinulla ole rohkeutta miettiä, mitä muita keinoja olisi kurin pitämiseen kuin lain rikkominen. Minun mielestäni on pelkuruutta turvautua "koivuniemen herraan". On totta, että monet eivät uskalla/osaa asettaa lapselle rajoja ja pitää niistä rajoista kiinni. Mutta aika paljon vaatii rohkeutta ja viisautta katkaista jo piiskaperinne. Vai onko niin, että miehesi sanelee teillä, miten rankaistaan. Ennen ja monesti vieläkin naiset myös ovat saaneet osansa tästä kasvatuksesta.


      • cheetah.grrr

        Muista ottaa asia puheeksi äitiysneuvolassa, niin voitte saada jo raskausaikana ohjeita, mitä muita keinoja on kuin koivis.


      • Mitä pitäisi pelätä?
        cheetah.grrr kirjoitti:

        Ihan oli pakko kysyä, että mitä itse sitten pelkäät? Eikö sinulla ole rohkeutta miettiä, mitä muita keinoja olisi kurin pitämiseen kuin lain rikkominen. Minun mielestäni on pelkuruutta turvautua "koivuniemen herraan". On totta, että monet eivät uskalla/osaa asettaa lapselle rajoja ja pitää niistä rajoista kiinni. Mutta aika paljon vaatii rohkeutta ja viisautta katkaista jo piiskaperinne. Vai onko niin, että miehesi sanelee teillä, miten rankaistaan. Ennen ja monesti vieläkin naiset myös ovat saaneet osansa tästä kasvatuksesta.

        Minähän sanoinkin, että ellei puhe ja ohjaaminen auta. En tarkoittanut, että jatkuvasti annettava vitsaa, ja eikä välttämättä ollenkaan, mutta mikäli mikään muu ei auta. Ja en todellakaan tarkoita mitään hakkaamista. Jokainen asia riippuu kovasti siitä, miten tämän asian tekee. Olen minäkin kerran pienenä vitsasta saanut, mutta muuten riitti vain kun äiti minua katsoi, niin jo itse ymmärsin että teen tuhmasti. Ikinä ei ole huudettu eikä kajottu kovakouraisesti. Ja tuo yhden kerran vitsasta saaminen ei jättänyt minuun mitään traumoja.
        Mielestäni yhtälailla vakavaa kurittamista on täten myös henkinen väkivalta, ellei jopa kamalampaa. Mietimpä vaan todella, että mitä ihmettä sitä sitten pitää tehdä jos mikään muu ei auta ja monesti on jo sanottu samasta asiasta, yritetty kaikin tavoin ohjata ym. eikä mene perille. Jättää asia sikseen vai, ? Ja vaikka minulla ei vielä omia lapsia ole, niin olen kuitenkin koko ikäni lasten kanssa ollut tekemisissä. Hoitanut vauvoja, ollut pk:ssa, hoitanut kummityttöä ym..Enkä siis ole törmännyt tilanteeseen, että olisi jotenkin selkeämmin tottelemattomuus hoitaa,mutta siis ellei mikään muu auta.
        Asia, joka minusta olisi tärkein asia opettaa lapsille, olisi toisen ihmisen kunnioitus. Tästä olisi moni asia riippuvainen!


      • cheetah.grrr
        Mitä pitäisi pelätä? kirjoitti:

        Minähän sanoinkin, että ellei puhe ja ohjaaminen auta. En tarkoittanut, että jatkuvasti annettava vitsaa, ja eikä välttämättä ollenkaan, mutta mikäli mikään muu ei auta. Ja en todellakaan tarkoita mitään hakkaamista. Jokainen asia riippuu kovasti siitä, miten tämän asian tekee. Olen minäkin kerran pienenä vitsasta saanut, mutta muuten riitti vain kun äiti minua katsoi, niin jo itse ymmärsin että teen tuhmasti. Ikinä ei ole huudettu eikä kajottu kovakouraisesti. Ja tuo yhden kerran vitsasta saaminen ei jättänyt minuun mitään traumoja.
        Mielestäni yhtälailla vakavaa kurittamista on täten myös henkinen väkivalta, ellei jopa kamalampaa. Mietimpä vaan todella, että mitä ihmettä sitä sitten pitää tehdä jos mikään muu ei auta ja monesti on jo sanottu samasta asiasta, yritetty kaikin tavoin ohjata ym. eikä mene perille. Jättää asia sikseen vai, ? Ja vaikka minulla ei vielä omia lapsia ole, niin olen kuitenkin koko ikäni lasten kanssa ollut tekemisissä. Hoitanut vauvoja, ollut pk:ssa, hoitanut kummityttöä ym..Enkä siis ole törmännyt tilanteeseen, että olisi jotenkin selkeämmin tottelemattomuus hoitaa,mutta siis ellei mikään muu auta.
        Asia, joka minusta olisi tärkein asia opettaa lapsille, olisi toisen ihmisen kunnioitus. Tästä olisi moni asia riippuvainen!

        Ymmärsin kyllä, mitä kirjoitit. Pk-taustaasi ajatellen luulisin, että tiedät aina löytäväsi muitakin keinoja kuin vitsa. Kurjaa, että et sitä ole vielä oivaltanut.

        En voi sille mitään, että en osaa kunnioittaa ihmisiä, jotka edes suunnittelevat tänä päivänä antavansa lapselle vitsaa. Ja yhtä vähän tunnen kunnioitusta henkisen väkivallan harjoittajia kohtaan.

        Itselläni on sellaiset lapset, että olen joutunut löytämään paljonkin keinoja, kun puhe ja ohjaaminen ei auta: Palkintojärjestelmät, erilaiset oikeuksien menettämiset (tv/videokielto, tietsikkakielto, kotiaresti, karkiton viikonloppu jne.), holding-terapia jne.

        ADHD-lapselle joutuu sanomaan samasta asiasta monta kertaa, ja edelleen monta kertaa. Joten on tullut testattua, että ilman ruumiillista ja henkistä väkivaltaa voi kasvattaa.


    • lilys

      Ei saa. Lakikin sen sanoo. Minkäänlainen väkivalta/kurittaminen ei ole sallittua. Mielestäni lapsi ei opi tuskistamisen yms. avulla mitään. Saa vain traumoja ja saa itse hävetä kun lapsi möläyttää kaupassa "meiän äiti tukistaa mua jos oon tuhma."

      Siinäpä se.

      • mamma*

        sanallinen viesti ei mene perille... eli esim. kiroileminen. Sanoin asiasta jonkin aikaa ja sitten nappasi- niskasta kiinni, suuhun saippuaa ja pesu........ yrjös, mutta siihen loppu kiroilu meidän perheessä. Sen jälkeen ei ole tarvinnut mainaita kuin "tarviiko suu pesua? ;/"

        Niska villoista olen tainnut joskus ottaa- ei sitä hullunraivolla tarvi tehdä! Tilanne on jo muutenkin nöyryyttävä, voimaa vähemmin. Kannatan silti keskusteluita ensisijaisesti. Henkinen väkivalta on mielestäni ruumiillista pahempaa!!! ja luo epästabiilin pohjan tasapainoselle elämälle... alkoholismi, huumeet, mielentervysongelmat, väkivalta vaikka vanhempien välillä.... huokaus!

        Rakkautta ei voi lapselleen antaa koskaan liikaa, turvallisuus on rajojen vetämistä ja sääntöjen luomista.

        Lapset ovat jotain pysyvää =D Ihania pakkauksia!


    • ei todellakaan

      ole hyväksi lapselle. Lapsi ei pyydä
      syntyä maailmaan. Vanhempien on rakastettava
      ja hellitävä tähän maailmaan tekemää lastaan.

      • kohta kuusikymppinen

        onkohan nykyajan kasvattajilta menneet sekaisin
        käsitteet väkivalta, pahoinpiteily,ja kurinpito


    • mk30

      Kuinka monesti on tullut nähtyä kuinka lapsi kiljuu, huutaa ja jopa hakkaa vanhempiaan ja näkee etteivät vanhemmat "kehtaa/uskalla" komentaa lastaan...järkyttävää katseltavaa, kuinka pienet lapset jo ottavat "johtajan" paikan.
      Hakkaamista en minäkään hyväksy tietenkään!
      Mutta olisikohan tähän nykypäivän lisääntyneeseen lasten häiriökäyttäytymiseen/rikollisuuteen osasyynä paljon hehkutettu "vapaa kasvatus" ???
      Itse lapsena tukkapöllyä ja luunappeja saaneena, en koe olevani niistä negatiivisesti kärsinyt, pikemmin päinvastoin, oppinut erottamaan oikean ja väärän, ja että joskus se elämä antaa takaisinkin päin, eikä aina hyvässä....

    • en ymmärrä

      en voi käsittää, miten joku voi ikinä hyväksyä mitään väkivaltaa lasta kohtaan.sitten yleensä vielä nuo isät, jotka tekevät lapselleen jotain, itkevät sitten myöhemmin,kun lapsi ei kunnioita tai on oppinut antamaan samalla mitalla takaisin,jos isän käytös ei miellytä.hengenvaarallista ja typerää touhua hyväksyä mitään tuollaista...

    • ei...

      todellakaan tarvitse lyödä. Riittää, kun on sopivasti mielikuvitusta ja keskustelutaitoa. Ja kykyä huomata esim. jotkin sairaudet (adhd yms.), eikä yritä vain "kasvattaa" nyrkeillä ja huudolla.

      Mielestäni on turha opettaa lapsille tyyliin "Älä tee, niin kuin äiti/isä tekee, vaan niin kuin äiti/isä sanoo.".
      Turhaa opettaa lapsia olemaan luömättä kavereitaan, jos itse lyö. Tai tukistamallahan opetetaan vain lapsille, että hiuksista repimällä ratkotaan ongelmia.

      Itse keskustelen lasten kanssa, opetan lapsiani keskustelemalla ratkomaan riitojaan. Jos ei muuten onnistu, niin laitetaan molemmille tuolit vastakkain ja siihen keskustelemaan asiasta. Tai jos ovat liian villinä keskusteluun, niin ensin molemmille pieni mietintätauko eri huoneissa ja sen jälkeen selvittämään sotkujaan.
      Juu, aikaahan tuo vie enemmän, kuin isku nyrkillä tai hiuksista repiminen, mutta lopputuloksena varmastikin tasapainoisempia lapsia.

    • häirikkökäyttäytyminen

      Taannoin oli juttua opettajien oikeudesta esim. poistaa häiriköivä oppilas luokasta fyysisin keinoin, jos tämä ei vapaaehtoisesti lähde, että onko se fyysistä väkivaltaa vai ei. Ja onko opettajalla siihen oikeus.

      Lasketaanko vaikkapa se fyysiseksi väkivallaksi, että päiväkodissa oleva häiriintynyt ja väkivaltainen lapsi otetaan aikuisten toimesta kontrolliin fyysisin keinoin mm. pitämällä häntä kiinni käsistä hänen rimpuillessaan vastaan, koska lapsi olisi vapaaksi päästyään itse väkivaltainen muita kohtaan?

      Kaikki on suhteellista. Myös se mikä lasketaan fyysiseksi kurittamiseksi ja mikä ei.

      Mutta kun puhutaan lapsen omista vanhemmista, jotka ovat kasvattaneet lapsen pienestä pitäen, minkäänlaista fyysistä kajoamista ei voi mitenkään hyväksyä. Jos lapsi on itse väkivaltainen, aggressiivinen tai muulla tavalla holtiton, vanhempien tehtävä ei todellakaan ole mennä lisäämään aggressioita fyysisellä väkivallalla, vaan ottaa selvää siitä miksi lapsi on holtiton. Onko vanhempien omalla käytöksellä tai muulla kasvuympäristöllä ollut vaikutusta asiaan, ja mitä ympäristölle voi tehdä jotta ongelma korjaantuu.

      Lapset EIVÄT synny maailmaan häiriköinä. Kun lapsi alkaa häiriköidä, on lapsen ympärillä olevilla aikuisilla aina peiliin katsomisen paikka. Lapsen, jolla on vahvat, terveen omanarvontunnon omaavat vanhemmat, ei tarvitse alkaa häiriköimään. Lapsi oppii kohtelemaan muita samoin kuin häntä itseään kohdellaan. Jos lasta ja hänen fyysistä koskemattomuutta kunnioitetaan, hän oppii tekemään samoin muille.

      Lapsi ei opi fyysisestä väkivallasta mitään muuta kuin sen, että toisella ihmisellä on oikeus mennä kajoamaan hänen kehoonsa vahvemman oikeudella. Näin ollen hän oppii myös sen että vahvemmalla on aina oikeus käyttää väkivaltaa heikompaansa kohtaan. Ja usein lapsi sitten oppii käyttämään myös itse väkivaltaa heikompiaan kohtaan, esim. eläimiin, pienempiin sisaruksiinsa tai tarhassa tarhakavereihin, koulussa koulukavereihin yms. koska se on se "läksy" joka lapselle on opetettu fyysisellä väkivallalla.

      Fyysinen väkivalta ruokkii aggressiivisuutta. Ei lapsesta tule kuin entistäö vihaisempi fyysisen väkivallan seurauksena.
      Jos lapsi sen seurauksena oppiikin olemaan hiljaa, se ei tarkoita sitä että lapsi olisi oppinut siitä mitään muuta kuin olemaan hiljaa väkivallan pelosta.

      Se ei tarkoita ollenkaan sitä että lapsi olisi edes ymmärtänyt sitä mistä häntä rangaistaan.

      Vaihtoehtoja fyysiselle kuritukselle on vaikka kuinka paljon. Erityisesti lapsen hyvän käytöksen palkitseminen ja siihen kannustaminen, mutta myös tarvittaessa esim. karkkipäivien, tv:n katselun, tietokonepelien yms. evääminen, aresti, anteeksipyytämisen opettelu ja virheiden korjaaminen, moraalisaarna. Erityisen tärkeää on opettaa lapsi eläytymään toisen ihmisen asemaan, ja näin kehittämään empatiakykyään.
      Nämä muutkaan vaihtoehdot eivät kuitenkaan välttämättä ole mitenkään "oikeampia" jos niitä käytetään epäoikeudenmukaisesti.

      Mikään kuritusmenetelmä ei toimi, jos lasta itseään kohdellaan väärin.

      Suurin syy aikuisen tarpeeseen kurittaa lasta fyysisesti on aikuisen itsensä rajoittunut kyky "lukea" lasta, ja ymmärtää esim. sitä mitä lapselta voi odottaa missäkin ikävaiheessa.

      Hyvän esimerkin antoi eräs lastenpsykiatri joka kolumnissaan kirjoitti isästä, joka ylpeänä kertoi näyttäneensä lapselleen kaapin paikan kun tämä lapsi oli "hyppinyt silmille". Kyseinen lapsi oli paljastunut myöhemmin muutaman kuukauden ikäiseksi vauvaksi. Tällainen ymmärtämättömyys on nykyään hyvin yleistä ja monilla aikuisilla lapsuuden ja aukuisuuden raja on pahasti hämärtynyt; ei ymmärretä mikä ero on lapsella ja aikuisella, eikä varsinkaan sitä mitä asioita lapsi ymmärtää missäkin ikävaiheessa ja millä tavalla.

    • Järkyttävää!!!!

      Karmeaa luettavaa! Eletään 2006-vuotta, eikä lasten hakkaaminen näytä loppuvan.
      En voi käsittää, miten pientä lasta voi lyödä?? Näpsäytin sormille lastani yhden kerran ja jo siitä
      pienestä näpsäytyksestä tuli itselleni niin paha olo, että itkin koko sen iltapäivän.

      Silti menetin lapseni sijaiskotiin, koska oma väkivaltainen taustani laukaisi hirveät pelot ja masennuksen. Pelkäsin, että teen lapselle pahaa ja annoin hänet sijaiskotiin "turvaan" pahimmaksi uhmakaudeksi. Onneksi hän melko pian palasi luokseni.
      Minua pahoinpideltiin usein ja julmasti ja hintana siitä olen "maksanut" 6 eri kertaa psykiatrisessa sairaalassa oloa pelkojen ja depression vuoksi.

      Mutta sitten jotkut miehet puolustivat myös vaimojensa hakkaamista. Onneksi olen sinkku. Jos yksikin mies minua edes hiuksista tarraisi, tekisin HETI RIKOSILMOITUKSEN ja kehoitan kaikkia muita naisia toimimaan myös näin!!

      Kysymys niille, jotka myöntävät lyövänsä omia lapsiaan? Miten voitte katsoa lapsia sen jälkeen silmiin? Miten kestätte nähdä lapsen kehossa mustelman tai ruhjeen, jonka olette itse aiheuttaneet?
      Ettekö osaa eläytyä lapseen, joka tuntee KIPUA?

      Mitä niin pahaa lapsi voi tehdä, että häntä on lyötävä?

      Tällainen kohtelu pilaa ihmiseltä elämän, kuten minullekin on käynyt!
      Olen arka, katkera, ja pelkään jatkuvasti niin kadulla kuin omassa kodissanikin.

      Ettekö hakkajat tajua, ettei syy ole lapsessa vaan teidän psyykessänne ja tarvitsette ammatillista apua ja PIAN!!!!!!

      Ps. odotan vastauksia

      • järkyttynyt

        Mitähän mahtoi sen isän mielessä liikkua, joka alle 3 kk:n ikäistä vauvaa ensin puristi käsillään keskivartalosta niin että kylkiluut murtuivat, eikä toimittanut vauvaa hoitoon. Myöhemmin hän mm. pudotti vauvan lattialle ja mursi reisiluun makaamalla reiden päällä. Myös muita lyömisiä ja pahoinpitelyjä vauva koki pariin ikäkuukauteen mennessä. Ei mahtanut ainakaan itkua vähentää moinen, vauva ei siis saanut hoitoa kipuihinsa moneen päivään... Olen sitä mieltä että tuollaiselta isänkuvakkeelta vehkeet pois ettei pääse enää omia viattomia ja ymmärtämöttömiä vanhemmistaan täysin riippuvaisia jälkeläisiään mätkimään.


      • Erikaro
        järkyttynyt kirjoitti:

        Mitähän mahtoi sen isän mielessä liikkua, joka alle 3 kk:n ikäistä vauvaa ensin puristi käsillään keskivartalosta niin että kylkiluut murtuivat, eikä toimittanut vauvaa hoitoon. Myöhemmin hän mm. pudotti vauvan lattialle ja mursi reisiluun makaamalla reiden päällä. Myös muita lyömisiä ja pahoinpitelyjä vauva koki pariin ikäkuukauteen mennessä. Ei mahtanut ainakaan itkua vähentää moinen, vauva ei siis saanut hoitoa kipuihinsa moneen päivään... Olen sitä mieltä että tuollaiselta isänkuvakkeelta vehkeet pois ettei pääse enää omia viattomia ja ymmärtämöttömiä vanhemmistaan täysin riippuvaisia jälkeläisiään mätkimään.

        Minulla on 17-vuotias tytär, josta ei ole ollut koskaan muuta kuin iloa. Tosiasia on, että lapsi oppii mallista. Turha lapselle on sanoa: "Sano Kiitos", jos aikuisetkaan eivät sitä tee. Itse otimme sen linjan, että lasta kuunnellaan ja hänelle puhutaan kohteliaasti, mutta vanhemmat päättävät. Kaikki tuttavamme ovat olleet ihmeissään lapsemme hyvästä käytöksestä. Olimme kerran aterioimassa tuttavaperheen kanssa, kun kolmevuotiaamme sanoi: "Anteeksi, että poistun pöydästä, mutta minun täytyy käydä WC:ssä." Tuttavat ihmettelivät, kuinka lapsen saa sanomaan noin. Hän oli vaan kuullut vanhempiensa pyytävän anteeksi, kun joutuivat poistumaan kesken syönnin ruokapöydästä.

        Väitän ihan vakavissani, että seuraavilla ohjeilla saa kasvatettua onnellisen ja hyvienkäyttäytyvän lapsen ihan ilman ruumiillista kuritusta. Lapsi, joka rakastaa vanhempiaan, tekee kuten nämä tahtovat, koska hän haluaa tehdä vanhempansa iloiseksi.

        1. Ole aikuinen. Lapsen ehdiolla eläminen tarkoittaa, että tehdään, mitä lapsi tarvitsee, ei mitä hän haluaa. Lapsen ei tarvitse päättää, mitä tänään syödään tai meneekö hän päiväunille. Hän voi valita ottaako hän lautaselle kaksi vai kolme lihapullaa tai minkä lelun ottaa päiväunille. Lapsi kyllä menee päiväunille, kun hänelle ei anneta vaihtoehtoja. Sano: ”Nyt on päiväunien aika, nyt nukutaan” Voit joutua kaatamaan lapsen sänkyyn kymmenen kertaa, mutta usko pois, sitä ei kestä montaa päivää. Itse jouduin jopa muutamana päivänä pitelemään lasta takaapäin vieressäni muutaman hetken, että hän malttoi rauhoittua päiväunille 1,5-vuotiaana

        2. Kuuntele lastasi. Lapsesi asia on ihan yhtä tärkeä kuin sinunkin. Mitä nuorempi lapsesi on sitä nopeammin sinun on vastattava hänelle. Hiukan vanhemmalle voit jo sanoa: ”Odota hetki , kultaseni, minä juttelen juuri nyt isäsi kanssa”. Silloin lapsi oppii, ettei toista sovi keskeyttää. Muista silti kysyä hetken kuluttua, mitä lapsella on asiaa. Turhan usein näkee aikuisia, jotka eivät vastaa lapsen sinnikkääseen ”Kuule isi/äiti...” toistoon, kunne lopulta hermostuvat ja kivahtavat: ”Ole nyt hiljaa!”

        3. Kiellä ja komenna mahdollisimman vähän. Älä vaadi lasta istumaan hiljaa paikallaan, jos hänen vaeltelustaan ei ole kenellekään haittaa. Älä kiellä istumasta nurmikolla, koska vaatteet likaantuvat: ne voi kyllä pestä. Mikäli haluat lapsen, joka istuu hiljaa paikallaan ja jonka voi pukea kauniisiin vaatteisiin, osta nukke.

        4. Mikäli joudut kieltämään tai käskemään, selitä miksi jotain ei saa tehdä. Älä sano: ”Älä kilju” vaan selitä: ”Me asumme kerrostalossa. Tässä talossa asuu muitakin ihmisiä, jotka voivat olla vaikka päiväunilla ja sinun kiljuntasi kuuluu naapuriin. Täällä ei voi kiljua.”

        5. Valvo että kieltoja ja komentoja noudatetaan. Jos joudut sanomaan lapselle: ”Älä ota enää keksejä” ja hän kuitenkin ottaa keksin, tartu häntä päättäväisesti ranteesta ja ota keksi pois sanoen: ”Minähän sanoin, ettet ota enää keksiä.” Näin lapsi oppii, että vanhempien kieltoja ja käskyjä on noudatettava.

        6. Reagoi lapsen hätään. Älä jätä lasta yksin itkemään, mikäli olet kieltänyt häntä. Vedä hänet syliisi ja sano: ”Tuliko sinulle paha mieli, anna minä lohdutan.” Mutta älä anna hänelle periksi. Anna lapsen tunteelle nimi 'paha mieli', mutta osoita, että lohdutuksella se menee ohi. Lapsi oppii, ettei hän ole paha, vaan isä/äiti rakastaa häntä, vaikka hänen tekonsa olikin sopimaton.

        7. Anna lapselle aikaa sopeutua. Jos olet vierailulla ja pitää lähteä kotiin, käy hyvissä ajoin sanomassa lapselle: ”Me olemme kohta lähdössä, voisitko leikkiä sen leikin loppuun.” Näin lapsi saa aikaa sopeutua ajatukseen, eikä lähdöstä tule huutoa. Samalla osoitat, että hänen leikkinsä on sinusta tärkeää.

        8. Puhu pienellekin vauvalle/lapselle normaalisti. Älä sano: "Äiti laittaa Emmille" tai "Ottaako Emmi". Sano: "Minä laitan sinulle" tai "Otatko sinä". Mistä ihmeestä lapsi oppii normaalin kielenkäytön, jos lauseita vääristellään tuolla tavoin.

        9. Ja ennen kaikkea, näytä lapselle esimerkkiä. Puhuttele häntä ja lähipiirissä olevia kohteliaasti. Viljele sanoja: Anteeksi, Kiitos, voisitko antaa.., Olisitko hyvä ja ... Näin niistä tulee lapsen normaalia kielenkäyttöä.


      • Delena
        Erikaro kirjoitti:

        Minulla on 17-vuotias tytär, josta ei ole ollut koskaan muuta kuin iloa. Tosiasia on, että lapsi oppii mallista. Turha lapselle on sanoa: "Sano Kiitos", jos aikuisetkaan eivät sitä tee. Itse otimme sen linjan, että lasta kuunnellaan ja hänelle puhutaan kohteliaasti, mutta vanhemmat päättävät. Kaikki tuttavamme ovat olleet ihmeissään lapsemme hyvästä käytöksestä. Olimme kerran aterioimassa tuttavaperheen kanssa, kun kolmevuotiaamme sanoi: "Anteeksi, että poistun pöydästä, mutta minun täytyy käydä WC:ssä." Tuttavat ihmettelivät, kuinka lapsen saa sanomaan noin. Hän oli vaan kuullut vanhempiensa pyytävän anteeksi, kun joutuivat poistumaan kesken syönnin ruokapöydästä.

        Väitän ihan vakavissani, että seuraavilla ohjeilla saa kasvatettua onnellisen ja hyvienkäyttäytyvän lapsen ihan ilman ruumiillista kuritusta. Lapsi, joka rakastaa vanhempiaan, tekee kuten nämä tahtovat, koska hän haluaa tehdä vanhempansa iloiseksi.

        1. Ole aikuinen. Lapsen ehdiolla eläminen tarkoittaa, että tehdään, mitä lapsi tarvitsee, ei mitä hän haluaa. Lapsen ei tarvitse päättää, mitä tänään syödään tai meneekö hän päiväunille. Hän voi valita ottaako hän lautaselle kaksi vai kolme lihapullaa tai minkä lelun ottaa päiväunille. Lapsi kyllä menee päiväunille, kun hänelle ei anneta vaihtoehtoja. Sano: ”Nyt on päiväunien aika, nyt nukutaan” Voit joutua kaatamaan lapsen sänkyyn kymmenen kertaa, mutta usko pois, sitä ei kestä montaa päivää. Itse jouduin jopa muutamana päivänä pitelemään lasta takaapäin vieressäni muutaman hetken, että hän malttoi rauhoittua päiväunille 1,5-vuotiaana

        2. Kuuntele lastasi. Lapsesi asia on ihan yhtä tärkeä kuin sinunkin. Mitä nuorempi lapsesi on sitä nopeammin sinun on vastattava hänelle. Hiukan vanhemmalle voit jo sanoa: ”Odota hetki , kultaseni, minä juttelen juuri nyt isäsi kanssa”. Silloin lapsi oppii, ettei toista sovi keskeyttää. Muista silti kysyä hetken kuluttua, mitä lapsella on asiaa. Turhan usein näkee aikuisia, jotka eivät vastaa lapsen sinnikkääseen ”Kuule isi/äiti...” toistoon, kunne lopulta hermostuvat ja kivahtavat: ”Ole nyt hiljaa!”

        3. Kiellä ja komenna mahdollisimman vähän. Älä vaadi lasta istumaan hiljaa paikallaan, jos hänen vaeltelustaan ei ole kenellekään haittaa. Älä kiellä istumasta nurmikolla, koska vaatteet likaantuvat: ne voi kyllä pestä. Mikäli haluat lapsen, joka istuu hiljaa paikallaan ja jonka voi pukea kauniisiin vaatteisiin, osta nukke.

        4. Mikäli joudut kieltämään tai käskemään, selitä miksi jotain ei saa tehdä. Älä sano: ”Älä kilju” vaan selitä: ”Me asumme kerrostalossa. Tässä talossa asuu muitakin ihmisiä, jotka voivat olla vaikka päiväunilla ja sinun kiljuntasi kuuluu naapuriin. Täällä ei voi kiljua.”

        5. Valvo että kieltoja ja komentoja noudatetaan. Jos joudut sanomaan lapselle: ”Älä ota enää keksejä” ja hän kuitenkin ottaa keksin, tartu häntä päättäväisesti ranteesta ja ota keksi pois sanoen: ”Minähän sanoin, ettet ota enää keksiä.” Näin lapsi oppii, että vanhempien kieltoja ja käskyjä on noudatettava.

        6. Reagoi lapsen hätään. Älä jätä lasta yksin itkemään, mikäli olet kieltänyt häntä. Vedä hänet syliisi ja sano: ”Tuliko sinulle paha mieli, anna minä lohdutan.” Mutta älä anna hänelle periksi. Anna lapsen tunteelle nimi 'paha mieli', mutta osoita, että lohdutuksella se menee ohi. Lapsi oppii, ettei hän ole paha, vaan isä/äiti rakastaa häntä, vaikka hänen tekonsa olikin sopimaton.

        7. Anna lapselle aikaa sopeutua. Jos olet vierailulla ja pitää lähteä kotiin, käy hyvissä ajoin sanomassa lapselle: ”Me olemme kohta lähdössä, voisitko leikkiä sen leikin loppuun.” Näin lapsi saa aikaa sopeutua ajatukseen, eikä lähdöstä tule huutoa. Samalla osoitat, että hänen leikkinsä on sinusta tärkeää.

        8. Puhu pienellekin vauvalle/lapselle normaalisti. Älä sano: "Äiti laittaa Emmille" tai "Ottaako Emmi". Sano: "Minä laitan sinulle" tai "Otatko sinä". Mistä ihmeestä lapsi oppii normaalin kielenkäytön, jos lauseita vääristellään tuolla tavoin.

        9. Ja ennen kaikkea, näytä lapselle esimerkkiä. Puhuttele häntä ja lähipiirissä olevia kohteliaasti. Viljele sanoja: Anteeksi, Kiitos, voisitko antaa.., Olisitko hyvä ja ... Näin niistä tulee lapsen normaalia kielenkäyttöä.

        Oikein hyviä neuvoja ja ohjeita, kun vain niitä kaikki noudattaisivat... Olen kyllä julkisilla paikoilla huomannut kuinka lasten ja nuorten käytöstavat ovat vuosi vuodelta huonontuneet.

        Esimerkki 1: Lapsi kiukkuaa kaupassa kun ei saa karkkia/lelua. Heittäytyy lattialle kirkumaan ja potkimaan. Äiti/isä hyssyttelee vieressä tyyliin "älä nyt kulta pieni viitsi huutaa, ostetaan sitten se karkki/lelu". Lapsi oppii että huutamalla saa.

        Esimerkki 2: Ennen vanhaan oli täysin luonnollista antaa bussissa istumapaikka itseään vanhemmalle. Itse teen vieläkin näin. Nykyään ruuhkabussissa lapset ja nuoret valtaavat kaikki paikat, ja vanhat ihmiset joutuvat seisomaan. Ei puhettakaan että se nuori peffa sieltä penkistä nousisi...

        Esimerkki 3: Olin kirjastossa, menossa nettikoneelle. Vapaan koneen näppäimistön päällä oli viereiselle koneelle menneiden teinityttöjen tavarat. Pyysin heiltä kauniisti voisivatko he nostaa reppunsa pois että pääsisin koneelle. Vastauksena sain niin järkyttävän tulvan kiroilua, uhkauksia ja -uskokaa tai älkää - sähinää, etten oikein osannut mitään tehdä.

        Nämä kaikki kolme ovat todellisia, minulle tapahtuneita episodeja. Varsinkin nykyajan teinit tuntuvat käyttäytyvän aina vain huonommin.

        Minä en henkilökohtaisesti hyväksy lyömistä enkä remmiä, sisareni tytär on kasvatettu juuri Erikaron viestin mukaisesti, ja hän on varsin järkevä tyttö 7-vuotiaaksi. Mutta joskus kyllä toden puhuakseni tekisi mieli tirvaista jotain oikein röyhkeää teiniä...


      • ihan tavallinen ihminen
        Delena kirjoitti:

        Oikein hyviä neuvoja ja ohjeita, kun vain niitä kaikki noudattaisivat... Olen kyllä julkisilla paikoilla huomannut kuinka lasten ja nuorten käytöstavat ovat vuosi vuodelta huonontuneet.

        Esimerkki 1: Lapsi kiukkuaa kaupassa kun ei saa karkkia/lelua. Heittäytyy lattialle kirkumaan ja potkimaan. Äiti/isä hyssyttelee vieressä tyyliin "älä nyt kulta pieni viitsi huutaa, ostetaan sitten se karkki/lelu". Lapsi oppii että huutamalla saa.

        Esimerkki 2: Ennen vanhaan oli täysin luonnollista antaa bussissa istumapaikka itseään vanhemmalle. Itse teen vieläkin näin. Nykyään ruuhkabussissa lapset ja nuoret valtaavat kaikki paikat, ja vanhat ihmiset joutuvat seisomaan. Ei puhettakaan että se nuori peffa sieltä penkistä nousisi...

        Esimerkki 3: Olin kirjastossa, menossa nettikoneelle. Vapaan koneen näppäimistön päällä oli viereiselle koneelle menneiden teinityttöjen tavarat. Pyysin heiltä kauniisti voisivatko he nostaa reppunsa pois että pääsisin koneelle. Vastauksena sain niin järkyttävän tulvan kiroilua, uhkauksia ja -uskokaa tai älkää - sähinää, etten oikein osannut mitään tehdä.

        Nämä kaikki kolme ovat todellisia, minulle tapahtuneita episodeja. Varsinkin nykyajan teinit tuntuvat käyttäytyvän aina vain huonommin.

        Minä en henkilökohtaisesti hyväksy lyömistä enkä remmiä, sisareni tytär on kasvatettu juuri Erikaron viestin mukaisesti, ja hän on varsin järkevä tyttö 7-vuotiaaksi. Mutta joskus kyllä toden puhuakseni tekisi mieli tirvaista jotain oikein röyhkeää teiniä...

        Olen tenavana muistaakseni kaksi kertaa saanut tukistuksen. Ei niin että tukkaa olisi tuppo irronnut, vaan niin kuin joku sanoi että ei se kippee vaan se häppee.

        Kummatkin kerrat tulivat, kun vedätin ja vedätin pidemmälle, enkä uskonut millään. Kai se oli pakko kokeilla saako tahtonsa läpi ja jos en niin mitä tapahtuu, toteuttavatko uhkauksensa vai eivät.

        Noh, kun tarpeeksi kauan vinkuu ja tekee vaan, niin tulihan se sieltä. Kollopäänä kakarana piti sitten vielä se toinenkin kerta kokeilla, että oliko se nyt ihan tosissaan näin. Oli se :) Siitä päivästä lähtien minua pidettiin oikein kilttinä muksuna, kehuivat kuinka noin kiltti voi ollakin. Mikäs siinä ollessa, kun tiesi että äiteetä ja isukkia pitää totella joka tapauksessa, niin ei maksa vaivaa rähistä.. Ts mitä enemmän vingun vastaan sitä hankalampaa mulle. Omaehtoista siis.

        Olen ollut kasvatukseeni ja itseenikin ihan tyytyväinen, ja voin sanoa, että hyvin harkitusti tulen omia kakaroita niitä saadessani varmasti tukistamaan, jos tilanne sitä vaatii. En ensimmäisenä keinona, en edes niin että se sattuisi, mutta äärimmäisenä keinona kyllä. Enkä usko että kadun hetkeäkään!


      • Vanha vaimo
        Delena kirjoitti:

        Oikein hyviä neuvoja ja ohjeita, kun vain niitä kaikki noudattaisivat... Olen kyllä julkisilla paikoilla huomannut kuinka lasten ja nuorten käytöstavat ovat vuosi vuodelta huonontuneet.

        Esimerkki 1: Lapsi kiukkuaa kaupassa kun ei saa karkkia/lelua. Heittäytyy lattialle kirkumaan ja potkimaan. Äiti/isä hyssyttelee vieressä tyyliin "älä nyt kulta pieni viitsi huutaa, ostetaan sitten se karkki/lelu". Lapsi oppii että huutamalla saa.

        Esimerkki 2: Ennen vanhaan oli täysin luonnollista antaa bussissa istumapaikka itseään vanhemmalle. Itse teen vieläkin näin. Nykyään ruuhkabussissa lapset ja nuoret valtaavat kaikki paikat, ja vanhat ihmiset joutuvat seisomaan. Ei puhettakaan että se nuori peffa sieltä penkistä nousisi...

        Esimerkki 3: Olin kirjastossa, menossa nettikoneelle. Vapaan koneen näppäimistön päällä oli viereiselle koneelle menneiden teinityttöjen tavarat. Pyysin heiltä kauniisti voisivatko he nostaa reppunsa pois että pääsisin koneelle. Vastauksena sain niin järkyttävän tulvan kiroilua, uhkauksia ja -uskokaa tai älkää - sähinää, etten oikein osannut mitään tehdä.

        Nämä kaikki kolme ovat todellisia, minulle tapahtuneita episodeja. Varsinkin nykyajan teinit tuntuvat käyttäytyvän aina vain huonommin.

        Minä en henkilökohtaisesti hyväksy lyömistä enkä remmiä, sisareni tytär on kasvatettu juuri Erikaron viestin mukaisesti, ja hän on varsin järkevä tyttö 7-vuotiaaksi. Mutta joskus kyllä toden puhuakseni tekisi mieli tirvaista jotain oikein röyhkeää teiniä...

        Olen samaa mieltä, että älykäs lapsi oppii esimerkistä. Oma nuorin tyttäreni on elämäntilanteen takia joutunut olemaan paljon mukanani työpaikallani ja kuullut minun vastaavan virallisesti ja asiallisesti puhelimeen. Jos meille soittaa, vastaa tyttäreni, kuten on kuullut minunkin vastaavan. Asiakkaani ovat hämmästelleet tyttären käytöstä ja pitävät häntä ikäänsä vanhempana.

        Tuntuu pahalta kuulla näitä yksioikoisia käsityksiä: jos nuori/lapsi joutuu virkavallan kanssa tekemisiin/pinnaa koulusta tms, syynä on väkivaltainen lapsuus ja vanhemmat. Eivät ne asiat niin yksiselitteisiä ole.

        Kaikki vaikuttaa kaikkeen: lapsen kypsyys, elämänpiiriin osuvat kaverit tai kaverien puute. Kaverien puute voi johtaa virheelliseen käsitykseen omasta huonommuudesta, ja tarpeeseen tarttua mihin tahansa kaveriksi tarjoutuvaan, mikä tekee lapsen/nuoren sokeaksi kaverinsa tarkoitusperille. Eivät siinä auta vanhempien ohjaavat neuvot, tuntuu välillä, että ne vaan pahentavat tilannetta.

        Entä kodin ulkopuolelta tuleva väkivalta? Tv-sarjat ja video- sekä tietokonepelit syöttävät aivan outoja ihmissuhdesotkuja ja tosi outoja ratkaisutapoja ihmissuhdeongelmiin.

        Entä kadulla/koulussa tapahtuva väkivalta? Entä kun se tulee aivan kotiin saakka? Jos otat saaduista uhkauksista yhteyttä ko. lasten vanhempiin, ei Sinulle enää sanota asuinalueella päivää.

        Puhun kokemuksesta; kaksi lapsista on jo aikuisia. Olen onnekas: vaikka elämänlahjoja on saatu evääksi vähän, ovat lapseni pysyneet enimmäkseen kaidalla tiellä, vaikka heidän kaveriensa on käynyt huonommin. Ihan kivoja olivat kaikki pieninä, ujoja esiintymään ja vilkuttelivat isille ja äidille katsomoon. Enkä pidä näiden kaverien vanhempia meitä huonompina, tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, jotka kyllä ovat yrittäneet parhaansa, mutta joskus se ei yksinkertaisesti riitä.

        On syytä yrittää välttää suurta kärjistämistä, eivät uhkailut väkivallan kannattajiin tehoa, eivätkä kauhistelut tai päivittelyt. Parempaa tehoa on kiihkoton asiallisuuteen pyrkivä keskustelu tai tosiaankin aikaisemmin jo viitattu tutkimustulokset vuosikymmenien ajalta.

        Tästä ketjun alussa mainitusta tilastotutkimuksesta en ole nähnyt yksityiskohtaisempaa erittelyä, mikä kyllä kiinnostaisi enemmän, kuin tämä julkisuuteen nostettu vain yksi yhteenvetovastaus -tulos.


      • huooh
        Vanha vaimo kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että älykäs lapsi oppii esimerkistä. Oma nuorin tyttäreni on elämäntilanteen takia joutunut olemaan paljon mukanani työpaikallani ja kuullut minun vastaavan virallisesti ja asiallisesti puhelimeen. Jos meille soittaa, vastaa tyttäreni, kuten on kuullut minunkin vastaavan. Asiakkaani ovat hämmästelleet tyttären käytöstä ja pitävät häntä ikäänsä vanhempana.

        Tuntuu pahalta kuulla näitä yksioikoisia käsityksiä: jos nuori/lapsi joutuu virkavallan kanssa tekemisiin/pinnaa koulusta tms, syynä on väkivaltainen lapsuus ja vanhemmat. Eivät ne asiat niin yksiselitteisiä ole.

        Kaikki vaikuttaa kaikkeen: lapsen kypsyys, elämänpiiriin osuvat kaverit tai kaverien puute. Kaverien puute voi johtaa virheelliseen käsitykseen omasta huonommuudesta, ja tarpeeseen tarttua mihin tahansa kaveriksi tarjoutuvaan, mikä tekee lapsen/nuoren sokeaksi kaverinsa tarkoitusperille. Eivät siinä auta vanhempien ohjaavat neuvot, tuntuu välillä, että ne vaan pahentavat tilannetta.

        Entä kodin ulkopuolelta tuleva väkivalta? Tv-sarjat ja video- sekä tietokonepelit syöttävät aivan outoja ihmissuhdesotkuja ja tosi outoja ratkaisutapoja ihmissuhdeongelmiin.

        Entä kadulla/koulussa tapahtuva väkivalta? Entä kun se tulee aivan kotiin saakka? Jos otat saaduista uhkauksista yhteyttä ko. lasten vanhempiin, ei Sinulle enää sanota asuinalueella päivää.

        Puhun kokemuksesta; kaksi lapsista on jo aikuisia. Olen onnekas: vaikka elämänlahjoja on saatu evääksi vähän, ovat lapseni pysyneet enimmäkseen kaidalla tiellä, vaikka heidän kaveriensa on käynyt huonommin. Ihan kivoja olivat kaikki pieninä, ujoja esiintymään ja vilkuttelivat isille ja äidille katsomoon. Enkä pidä näiden kaverien vanhempia meitä huonompina, tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, jotka kyllä ovat yrittäneet parhaansa, mutta joskus se ei yksinkertaisesti riitä.

        On syytä yrittää välttää suurta kärjistämistä, eivät uhkailut väkivallan kannattajiin tehoa, eivätkä kauhistelut tai päivittelyt. Parempaa tehoa on kiihkoton asiallisuuteen pyrkivä keskustelu tai tosiaankin aikaisemmin jo viitattu tutkimustulokset vuosikymmenien ajalta.

        Tästä ketjun alussa mainitusta tilastotutkimuksesta en ole nähnyt yksityiskohtaisempaa erittelyä, mikä kyllä kiinnostaisi enemmän, kuin tämä julkisuuteen nostettu vain yksi yhteenvetovastaus -tulos.

        "Saako lasta kurittaa?" aikas idiootti kysymys, luulis et kaikki tohon jo tietäis vastausken...


    • Uusin tuulin

      Eikö olisi syytä panna stoppi näille ikivanhoille keskusteluille? Olen havainnut, että monien vuosien ikäisiä aiheita nostetaan esille ja yllytetään ihmisiä taas jälleen kirjoittamaan mielipiteitä. Kyllä kaikki on jo tässä sanottu.
      Moni muukin keskustelunaihe on tullut uudestaan esiin. Ikään kuin kirjoittajilla ei olisi sen verran viitseliäisyyttä, että muotoilisivat oman mielipiteen ja tekisivät uuden aloituksen.
      Raahataan kaikki kymmenet vastaukset taas esiin.

      Eikö kirjoittajilla ole enää kirjoittamisen taitoa?

      • kansalaiskuuliaisuus

        Lasten ruumillinen kuritus on rikollista, uskomatonta, että tämän rikoksen puolestapuhujia riittää loputtomasti.


    • miää

      VÄKIVALTA JA KURITUS ON IHAN ERIASIA..jokainen lastaan rakastava vanhempi kyllä sen tietää.

    • w.c.fields

      Myyvät seksiä helsingin kampissa.
      Puututtiin vanhempien valta-asemaan lapsiin nähden sosiaalisektorin työllistämiseksi. Vietiin taito kasvattaa lapsia, kun Miller kirjoitti kirjan jossa kertoi että Hitler murhautti miljoonia juutalaisia koska oli saanut tukkapöllyä.
      Tony Blair haistatti paskat rikollisille jotka toivat demokratian perheisiin ja pahoinpitely tunnistettiin taas pahoinpitelyksi ja ruumiillinen kuritus palautettiin ettei ongelmallistenkaan lasten tarvitsisi viettää koko lapsuutta ja elämäänsä laitoksessa.
      Mitä jos poliiseilta vietäisi oikeus voimankäyttöön?
      Idiootit kuuntelee toisia idiootteja.

      • jepajeb

        Ja joku vatipää haukkuu muita. KASVOTTOMASTI. Hups tein sen itsekkin. Menes takaisin kappiin hakkamaan lapsiasi ja vaimoasi, kun keskeyttivät formulat.


      • alalalalaaaaah
        jepajeb kirjoitti:

        Ja joku vatipää haukkuu muita. KASVOTTOMASTI. Hups tein sen itsekkin. Menes takaisin kappiin hakkamaan lapsiasi ja vaimoasi, kun keskeyttivät formulat.

        Joku tyyppi ohittaa sinut jonossa ja sanot: Mene jonon perälle ja hän ei mene.
        Tukistatteko? Lyöttekö? Vedättekö luunapin? Suurin osa(ne joilla ei ole ongelmia) ei. Yhtä lailla voisi tehdä syytteen lievästä pahoinpitelystä jos tukista jotakin kadulla.

        Ei näin!


      • gjgjgh
        alalalalaaaaah kirjoitti:

        Joku tyyppi ohittaa sinut jonossa ja sanot: Mene jonon perälle ja hän ei mene.
        Tukistatteko? Lyöttekö? Vedättekö luunapin? Suurin osa(ne joilla ei ole ongelmia) ei. Yhtä lailla voisi tehdä syytteen lievästä pahoinpitelystä jos tukista jotakin kadulla.

        Ei näin!

        Hakkaisin,potkisin,löisin turpaan,lyön pallit pihalle ja ripustan niistä roikkumaan lähimpään katulamppuun tai lyhtypylvääseen ja en edes ensalkuun käskis meneen jono perälle vaan suoraa toimintaa.


    • gogolplex1

      Vastuu tulee vallan myötä. Tony Blair ilmoitti julkisesti että on joutunut kurittamaan lapsiaan pitääkseen heidät kaidalla tiellä. Britanniassa palautettiinkin vanhemmille valta ja vastuu lapsistaan. pahoinpitelyn tunnusmerkistö ei enää täyty Britanniassa pelkkien kuvitelmien perusteella.
      Rikollisuuden kasvu suhteutettuna väkiluvun kasvuun on moninkertainen niissä maissa missä lapset on vapautettu vanhempien vallasta ja vanhemmat vastuusta lastensa kasvatuksessa.
      Joku vertaa yhdysvaltain riokollislukuja suomen rikollislukuihin, mutta täytyy muistaa että henkirikoksen tekijä istuu yhdysvalloissa koko ikänsä ja suomessa saattaa selvitä vaikka 3,5vuodella, kuten esimerkiksi Eveliina Lappalaisen hirmuisen väkivaltaisella tavalla surmannut henkilö oli tehnyt.

    • asdasfasfagas

      ei kannata kuristaa, parempi ottaa kurit ja rajoittimet pois. Jotta kulkee paremmin tietenkin.

    • pakkasherra1

      Kyllä kun lapsen heittää puoleksi tunniksi arkkupakastimeen miettimään tekosiaan niin loppuu kitinä. On toiminut joka kerta.

    • Viisas

      Ei todellakaan kaikki lapset opi esimerkistä. Esim. normaalit 2-vuotiaat kokeilevat eri asioita mitä mieleen juolahtaakaan. Tämä on osa normaalia kehitystä. Meillä muksut ovat tutkimis- ja uhmaiässä esim. kakanneet lattialle, heitäneet jatkuvasti toisiaan ruoalla, riisuneet kaupassa itsensä alasti jne jne. Tämä ei tarkoita, että olisin itse näin toiminut:D Hauskaa, että ne, joille on sattunut tulemaan mielikuvitukseton, lampaanomainen helppo kasvatti, ottavat usein roolikseen jaella "kasvatustaitojaan" muille.. Siis haloo.. Kaikki lapset ovat ERILAISIA. Ja mitä useampi hankala tapaus perheessä, sitä köyhemmäksi keinot käyvät lopputuloksiltaan. Kaikille toimii eri keinot, turha tulla tänne kertomaan, että LAPSI OPPII ESIMERKISTÄ. Säälittävää viisastelua.

    • Anonyymi

      Mä oon perkele 2004 syntyny ja kyl mua on tukistettu vedetty nenästä nii että muistot on kyllä mieles mut kylhän ne opetti ettei iha kaikkea saa tehdä ei se puhuminen aina toiminu

    • Anonyymi

      Perkele jos mulla olis kakara ja uhkailis mua sossuille kertomisel jos oon luunapin antanu siinä vaihees tulee kuule koivuniemen herrasta tai ainaki selkäsauna

    • Anonyymi

      Siskoni teki sellaista että välillä valehteli mitä olin tehnyt ja meni itkien äidin luo.

      Remmiä tuli ihan kunnolla aina välillä.

      Muistan aina sen kun juoksin yläsänkyyn karkuun ja äiti tuli nahkavyö kädessä perässä. Se kauhea irvistys naamalla kun löi remmillä ja itse huudaan kuin syötävä on syöpynyt mieleeni.
      Äiti aina halasi lopulta mutta se on aina mielessä miten kauheaa on saada selkäsauna. Se on niin kauheaa ettei sitä voi tajuta ellei sitä ole itse kokenut.

      Ei edes 25-30 vuotta ole auttanut.

    • Anonyymi

      Lapselle ei saa huutaa eikä häntä saa satuttaa! Koskee kaikkia lapsia! Jos lapsi on riehakas ei uhkaileminen auta vaan ensin ota lapsi syliin ja ole rauhassa ja silittele lasta jos hän on riehuuntunut! (Tämä toimiin alle 11.v) Koska yli 11 vuotiaat ovat yleensä liian isoja syliin (riippuu henkilöstä) Heitä voi silitellä ja rauhoitella. Jos lasta pelottaa hänelle pitää antaa turvaa! Ei lietsoa pelottelua enemmän ja enemmän! Jos olet toiminut väärin lopeta ja kuuntele lastensuojelu ohjeita!!!!!! Jos teet tätä lopeta heti! Lapsen kurittaminen fyysisesti vaikka lyömällä tai nipistämällä on kiellettyä suomessa! Rankaisu voi olla vaikka puhelin pois mutta ei mitään vakavaa! Lapselle huutaminenkin on todella idioottimaista! Se on siis selvä merkki että kaikki muumit eivät ole laaksossa! Jos tätä harrastat että fyysisesti kuritat lastasi niin sossut voivat ottaa lapsesi huostaan;)

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10295
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1586
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe