Heissan ihmiset,
Antakaapa mulle kommentteja keittiön väritykseen. Olen täysin juuttunut kahden vaiheille!
Keittiö on 50-luvun talossa ja haluan säilyttää vanhanaikaisen tunnelman enkä edes halua että kaikki on liian uutta ja kiiltävää.
Kaappien ovet ovat mäntyä, ja aion maalata ne sinisiksi, sellaisiksi kissankellon värisiksi.
Kaappien rungot on valkoiset. Lattia on koivulautaa, jonka aion vahata puuvahalla. Ensin aioin kuullottaa lattian siniharmaalla, koska arvelin että rahani eivät riitä muuhun kuin mäntyyn. Kun löysinkin kohtuuhintaista koivulattiaa niin tilasin sitä. Kommentoikaapa, tuleeko keittiö liian siniseksi jos lattia on siniharmaa ja kaapit siniset? Vai vahaanko vaan värittömällä vahalla?
Toivottavasti tällä palstalla syntyy enemmänkin keskustelua.
keittiön värit
12
1834
Vastaukset
- kortti
Hei,
lisää varmuutta värimaailman valintaan saat hakemalla rautakaupasta tms. Tikkurilan värilastun. Siitä näet helposti yhteensointuvia värejä, jotka toki saattavat olla liiankin kesyjä yhdistelmiä joidenkin mielestä. Voit tutustua myös väriympyrään ja sen käyttöön. Lähivärien kuten sinisten värin piristykseksi sopii usein jokin vastaväri.
Näkemättä keittiötäsi sinisyys kuulostaa kovin vallitsevalta. Aiotko kenties jättää jonkin osan kaappien rungosta valkoiseksi? Voisiko vaikkapa kuultovalkoinen olla helpompi väri lattiaan, jolloin lisää sinistä saisit vaikkapa verhoilla ja sinisillä matoilla? - Eeva
-osoittessa on myös ohjelma, jolla voi kokeilla eri värejä, pääsee "maalaamaan" lattiaa, seiniä, huonekaluja.
Itselläni oli edellisessä kodissa valkoiset kaapit, tapetti valkoisella pohjalla sinistä raitaa ja romanttista kukkaa, lisäksi sinertävää verhoissa ja muutamia pienempiä sinisiä esineitä (hyllyä jne). Kun sitten pöydän pinta alkoi mennä huonoksi, maalasin pöydän ja penkit siniseksi ja kyllä tuntui sen jälkeen, että sinistä oli hieman liikaa.
Nykyisessä on valkoiset seinät, kirsikanvärinen lattia katto (haluaisin katon valkoiseksi) ja harmaansiniset kaapit sekä siniraitainen matto- ja entiset rakkaat verhot...- suvi
Käynpä siellä tikkurilassa. Kiitti vinkeistä.
Luultavasti laitan puunvärisen lattian, koska minusta valkokuullotettu on kaunis mutta liian moderni 50-luvun taloon. - sisustava rakentaja
suvi kirjoitti:
Käynpä siellä tikkurilassa. Kiitti vinkeistä.
Luultavasti laitan puunvärisen lattian, koska minusta valkokuullotettu on kaunis mutta liian moderni 50-luvun taloon.Minä laittaisin lattiasi aika tummalla petsivärillä,sävyt on tosi kauniita nykyisin.Sitten maalaisin vanhaa sinistä kaapistoihin.Tapetit laittaisin esim. yksivärisellä tumma-lila sävyllä, toinen vaihtoehto, jotain juovallista sini-harmaaseen väriin oleva vanhahtavaa tyylisuuntaan edustavaa tapettia.Kuitenkin niin,että jompi kumpi tulee esille seinästä,joko kaapisto tai tapetti.Kun muistaa ottaa jostakin väristä kiinto sävyn,jonka ympärille rupeaa kehittämään muut värit.Parhaat tapetit löytyy sisustus-liikkeistä,joissa myydään tapettia ja verhoja.Itse laitan aina kotia sisustaessa klassisen rauhallisia,takuu varmoja sävyjä,niin ettei ne ärsytä eikä tee rauhattomaksi huonetta.Pienillä värillisillä esineillä saa sitä jotain huoneisiin,vaikka istuin tyynyillä keittiössä johon samanlaiset verhot yhdistää,tai ovien ja ikkunoiden värillisillä listoituksilla.Ideana kuitenkin,että helppo uusia tai laittaa komeroon piiloon,ja ottaa taas tarvittaessa esille.
- rakentava sisustaja
sisustava rakentaja kirjoitti:
Minä laittaisin lattiasi aika tummalla petsivärillä,sävyt on tosi kauniita nykyisin.Sitten maalaisin vanhaa sinistä kaapistoihin.Tapetit laittaisin esim. yksivärisellä tumma-lila sävyllä, toinen vaihtoehto, jotain juovallista sini-harmaaseen väriin oleva vanhahtavaa tyylisuuntaan edustavaa tapettia.Kuitenkin niin,että jompi kumpi tulee esille seinästä,joko kaapisto tai tapetti.Kun muistaa ottaa jostakin väristä kiinto sävyn,jonka ympärille rupeaa kehittämään muut värit.Parhaat tapetit löytyy sisustus-liikkeistä,joissa myydään tapettia ja verhoja.Itse laitan aina kotia sisustaessa klassisen rauhallisia,takuu varmoja sävyjä,niin ettei ne ärsytä eikä tee rauhattomaksi huonetta.Pienillä värillisillä esineillä saa sitä jotain huoneisiin,vaikka istuin tyynyillä keittiössä johon samanlaiset verhot yhdistää,tai ovien ja ikkunoiden värillisillä listoituksilla.Ideana kuitenkin,että helppo uusia tai laittaa komeroon piiloon,ja ottaa taas tarvittaessa esille.
Tuli kirjoitettua väärä väriehdotus.Siis tapetti piti olla tumma luumu,ei tumma lila.
- suvi
rakentava sisustaja kirjoitti:
Tuli kirjoitettua väärä väriehdotus.Siis tapetti piti olla tumma luumu,ei tumma lila.
Tumma luumu on tosi jännä idea. HMMM... voisipa ajatella! Kiitos!
Lattiaa en saa kovin tummaksi, koska haluan käyttää sitä tiettyä vahaa josta minulla on hyviä kokemuksia, mutta sillä ei saa oikein tummaa jälkeä eikä se sovellu petsin kanssa yhteen. Siispä olen vihdoin päättänyt laittaa vain värittömän vahan.
Itsekin käytän yleensä sitä ideaa että "väritän" huonetta pikkuesineillä tms. tekstiileilllä joita on sitten helppo ja halpa vaihdella kun alkaa kyllästyttää. - rakentaja
suvi kirjoitti:
Tumma luumu on tosi jännä idea. HMMM... voisipa ajatella! Kiitos!
Lattiaa en saa kovin tummaksi, koska haluan käyttää sitä tiettyä vahaa josta minulla on hyviä kokemuksia, mutta sillä ei saa oikein tummaa jälkeä eikä se sovellu petsin kanssa yhteen. Siispä olen vihdoin päättänyt laittaa vain värittömän vahan.
Itsekin käytän yleensä sitä ideaa että "väritän" huonetta pikkuesineillä tms. tekstiileilllä joita on sitten helppo ja halpa vaihdella kun alkaa kyllästyttää.Hei kaikki sisustusta harrastavat,katsotteko Tila-ohjelmaa sunnuntai-aamuisin klo.10.30,siitäkin ohjelmasta voi saada mukavia tyyli-ja väri vinkkiä.Vaikkakin käy joskus ne ratkaisut tällaisen tavallisen harrastajan kukkarolle kalliiksi.
- Vaalea
Alan asiantuntijat suosittelevat, että liian tummia värejä, ainakin tiettyjä värejä, ei saisi käyttää ainakaan suurina pintoina. Pieninä ne menettevät. Jos nyt laitat seinään tumman luumun värisen tapetin ja valaiset sen, niin kuin yleensä Suomen kodeissa tehdään, lämminsävyisellä valolla (hehkulampuilla tai halogeeneilla), on lopputulos todellakin tumma lila. Ainakin vielä tummempi, mitä alunperin tarkoitit. Ellet sitten käytä päivänvalolamppua valaisuun.
- Valaise oikein
Alan asiantuntijat suosittelevat, että liian tummia värejä, ainakin tiettyjä värejä, ei saisi käyttää ainakaan suurina pintoina. Pieninä ne menettelevät. Itse suosin vaaleita värejä.
Jos nyt laitat seinään tumman luumun värisen tapetin ja valaiset sen, niin kuin yleensä Suomen kodeissa tehdään, lämminsävyisellä valolla (hehkulampuilla tai halogeeneilla), on lopputulos todellakin tumma lila. Ainakin vielä tummempi, mitä alunperin tarkoitit. Ellet sitten käytä päivänvalolamppua valaisuun. - kk
Huomaa, että Tikkurilassa on kaksi k:ta, ei kolmea eikä yhtä.
- KK
Tikkurilassa on muuten kaksi koota. Ei kolmea eikä yhtä.
- :)
Valaise oikein kirjoitti:
Alan asiantuntijat suosittelevat, että liian tummia värejä, ainakin tiettyjä värejä, ei saisi käyttää ainakaan suurina pintoina. Pieninä ne menettelevät. Itse suosin vaaleita värejä.
Jos nyt laitat seinään tumman luumun värisen tapetin ja valaiset sen, niin kuin yleensä Suomen kodeissa tehdään, lämminsävyisellä valolla (hehkulampuilla tai halogeeneilla), on lopputulos todellakin tumma lila. Ainakin vielä tummempi, mitä alunperin tarkoitit. Ellet sitten käytä päivänvalolamppua valaisuun.On niin monta mieltä,kuin on miestä.Sisustaminen on itse kunkin mieltymyksiin perustavaa. Näkö aistimukset on varmaankin se suurin ratkaiseva tekijä siinä,mitä ja miten tehdään remontin aikana. Ei voi sanoa toisen kodin kohdalla,ettei sitä valosävyä voisi käyttää kyseisessä keittiössä.Koska se on maku asia valonkin suhteen,millaisen osuuden valolle kodissaan laittaa missäkin tilassa,ratkaisee valinnan.Liian kova valo särkee monasti myös kodin tunnelmaa,oli se kuinka oikea oppinen mielestäsi,se myös tekee tapeteista joskus kovan värisiä.En usko,että kyseisen perheen emäntä lisäisi luumun sävyiseen tapetti huoneeseen enää tummaa valaistusta antavaa valoa,ja vaikka laittaisikin,onhan se jälleen maku asia,josta ei voi ketään arvostella:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis3577042Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai765997Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1975494Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi844270Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan563486HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok693427Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava63393Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta603358SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha563140Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan373084