Pääsuunnittelijan ammatti?

kummastelen vaan

Olen nyt etsiskellyt pääsuunnittelijaa. Minkä alan ammattilaisen otan? Noita näyttää olevan vaikka mitä arkkitehtiä, rakennusinsinööriä, ym.

7

1536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väliä

ota sopiva hinnaltaan tai pätevä eli kokenut tai juuri valmistunut.

• jos vain kerkeää

Kirvesmieskin käy tiedän sellaisia kavereita mitkä ovat piirtäneet rakentamiaan taloja,laajennuksia ym, ja kysyntää on heille enemmän kuin kerkeävät tekemään.

• Rauno Kangas

...pätevyysvaatimukset. Tämä johtuu siitä, että RakMK A2 määräykset on yleisluonteistä höpinää tyyliin "pätevyyden tulee olla suhteessa tehtävän vaativuuteen". Tuossa normissa on myös ohjeellinen pätevyystaulukko, joka tosin monissa kunnissa on "määräykseksi ymmärretty".

Ja tuon normin ohje-osasssa taas kerrotaan rakennussuunnitttelijan pätevyyksistä seuraavaa:
      A-luokka (haasteellisemmat omakoti, -pari ja rivitalot) => arkkitehti tai RA (min. 30 ov talosuunnittelusta) kolmen vuoden kokemus osallistumisesta A-luokan suunnitelmien tekemieen.
      B-luokka (tavanomaiset omakotitalot) RKM tai RI riittävä kokemus vastaavasta duunista
      C-luokka (1 tasoiset, helpot omakotitalot) saa piirtää "meilkein kuka vaan"
      Ja pääsuunnittelijasta sanotaan: että vähintään samaa tasoa rakennussuunnittelijan kanssa.

Off topic kaneetti: Ihmettelin vaan tuota lukiessani, että miten voi hankkia kolmen vuoden kokemuksen A-luokan suunnittelutöihin osallistumisesta, jos A-luokan suunnittelutöihin vaaditaan A-luokan pätevyys - ovat meinaan vielä tyypillisimmillään "yhden miehen projekteja" nämä tämänkokoiset vielä ;-D

• Arkkivaari

Onneksi aika harvat meistä ryhtyvät itsenäisiksi suunnittelijoiksi suoraan (korkea)koulunpenkiltä.

Ensin toimistoon töihin ja sitten omille siiville, jos halua/kykyä riittää.
        Näin se on aina mennyt.

• työkokemukseksi

kun joku alan toimisto kirjoittaa työtodistuksen oli se homma vaikka kopioiden tekoa ja lähettihommia.

• Pyhätehti

Tuohon kaneettiisi, joka ei sinänsä ole kovinkaan off topic:

A-luokan suunnittelutyö on mielestäni aika harvoin yhden miehen hommaa. A-vaatimustasoiset omakotitalot ovat käytännössä harvinaisia ja tuohon luokkaan menee jo suurin osa "perus kerrostaloistakin", ehkäpä joku pieni julkinen rakennuskin, ellei paikka ole lainkaan haastava.

Käytännössä kokemusta hankitaan olemalla projektin todellinen rakennussuunnittelija, mutta pääsuunnittelijana toimii joku muu. Esimerkiksi toimiston pomo allekirjoittaa pääsuunnittelijana kuvat joihin ei ole piirtänyt viivaakaan jne.

• Pyhätehti

1. Suunniteltu yksilöllisesti käyttäjän tarpeisiin:

Rakennus- ja tilasuunnittelu on kohteen haastavin osa-alue. Pääsuunnittelijan on oltava perillä rakennukselle asetettujen erityiskäyttötarpeiden merkityksestä ja ulkonäköön, sekä käytön sujuvuuteen liittyvistä yksityiskohdista.

Pääsuunnittelijaksi: arkkitehti tai (monipuolisesti) kokenut rakennusarkkitehti.

2. Suunniteltu perusratkaisua soveltaen:

Rakennuksen käyttöön liittyvät yksittäiset seikat on huomioitava. On osattava ymmärtää perusratkaisun ja sen muunnelman suhde toisiinsa. Rakennussuunnittelu (eli arkkitehdin työ) on suhteessa haasteellisempi, kuin perus tekninen suunnittelu.

Pääsuunnittelijaksi: arkkitehti, rakennusarkkitehti tai rakennussuunnittelussa kokenut rakennusinsinööri.

3. Perusratkaisu. Kaikki suunnittelualat ovat yhtä haastavia, mikään ratkaisu ei poikkea totutuista asumisen perustarpeista. Mitoituksen ja käytännöllisyyden perusteet on hallittava.

Pääsuunnittelijaksi: muodollisen pätevyyden omaava (jokin rakennusalan koulutus, jossa asuntosuunnittelua), jolla jonkin verran aiempaa kokemusta pääsuunnittelijana tai rakennussuunnittelijana.

4. Pakettiratkaisu. Oleellista on se, kuka suostuu kantamaan vastuun toisten suunnitelmista.

Pääsuunnittelijaksi: Joku, jonka rakennustarkastus hyväksyy ja joka osaa tarkastaa pakettiratkaisun suunnitelmien sopivuuden ja mielekkyyden niiltä osin, kun ette siihen itse pysty.

Edellä mainitussa listauksessa on huomioitu asuinrakennuksen suunnittelun yleisimpään haasteeseen, eli rakennussuunnitteluun, eli arkkitehtisuunnitteluun liittyvät haasteet. Lisäksi ainakin seuraavat seikat nostavat pääsuunnittelijan vaatimuksia.

- Haastava kaavallinen tilanne tai ahdas tontti: mielellään arkkitehti

- Vaikea tai monimutkainen rakenneratkaisu (mutta ei haastellista tilaratkaisua): rakennusinsinööri voisi olla hyvä

- Historiallinen, suojeltu tai tiiviisti rakennettu ympäristö: arkkitehti, joka ymmärtää ko. haasteen

- Monimutkaiset tekniset järjestelmät: RakMK 2:n mukaan tässä olisi oltava pääsuunnittelijana kyseisen teknisen alan koulutuksen omaava. Toisaalta tekniset järjestelmät eivät asunnossa saisi koskaan olla asukasta tärkeämmässä asemassa (kuten esim. tehtaissa), pääsuunnittelijan olisi oltava kuitenkin teknisen ratkaisun suhteen tilanteen tasalla ja erittäin yhteistyökykyinen erikoissuunnittelijoiden kanssa.

- haasteita riittää...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5161
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2809
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2468
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1770
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1610
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1324
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1268
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1197
    Aihe