Herrala-talot, Omatalo vai Kastelli?

Rankkaatkos nämä mulle

Mihin järjestykseen laittaisit nämä kolme? Pienet perustelutkaan ei olisi pahitteeksi. Tarkoituksena on tehdä ihan oman mallin mukainen räätälöity talo.

25

7048

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienen mökin laittaja

Laitetaan aakkosjärjestykseen. Jos se ei käy, niin laitetaan sitten pituusjärjestykseen.

• eki_

no omatalossa omamalli ei välttämättä onnistu.
      Heille omat ikkuna koot ja jotain muuta...
      Kastelli onnistuu vissiin mihin muottiin vaan, mutta työmaalla aikas paljon hommia.
      Elementti nopeuttaa ainakin sitä tontilla tapahtuvaa osuttaa.
      Kastellista joku täällä kirjoittikin, että oli halpa mutta työtä on ollut pirusti.
      herrala-talot taitaa olla kaikkein laajin
      näistä kun perustuksiakin tekeevät.

Ovat kaikki ihan eri tuotteita joten pitäisi
      valita jokin ja sitten vertaisi vastaavia
      talotehtaita.
      Kastellista: kaikki ei tykkää, että höyrynsulku on eristeiden välissä tosin muillakin käytetään
      sitä 50mm sisäpuolella.

Itselläni tarjouspyynnöt :
      plania,lapponia,jukkat,sami ja oma
      jukka ja oma taitaa olla pois suljettuja
      kun omista kuvista tehdään, rupesi myyjät sivittamaan liikaa tuotantoon.
      Lapponialta 50t€ tarjous .
      Kyseessä kellari harkoista ja päälle paketti.
      noin 226m2 rakennusala.
      pystytys sateelta suojaan oli n8500€ ja tiilet katolle 7000€ .
      Aika kalliit työt, tosin tärkeitä vaiheita.
      Varsinkin tiilien asennus järjetön.
      kellari oli 17t€ valuprimalla sisälsi ontelot.
      Odotelen muita...

• sama toimitussisältö

ja sama asennussisältö ovat ne taikasanat.

Kastelli on pre-cuttia, runko 150 50.

Omatalo on pienelementti (vain pystyverhous elementeissä, rajalliset ikkunakoot jne.) Rungoltaan huonoin luetelluista, välissä joku höttökaista. Valitse ennemmin tarjous puutalolta. Sama lafka, eri tehdas ja suurelementteinä.

Herralaa saa suurelementtinä ja pre-cuttina klassikko-nimisenä. Runko kunnon tavaraa 48 x 198. Pyydä tarjous tismalleen samaan asteeseen pystytettynä kastellilta ja herralalta.

• Vompatti Maksumies

Myös hinnat menevät tässä järjestyksesssä eli Herralasta saat maksaa eniten.

• kastellissa, jos

missä maksaa työ. Työn on kalleinta tehtynä paikanpäällä. Väitän vakavissani, että samaan valmiusasteeseen tehtynä kastelli jää selvästi kalleimmaksi.

• Tarjouksen aikanaan hakenut
        kastellissa, jos kirjoitti:

missä maksaa työ. Työn on kalleinta tehtynä paikanpäällä. Väitän vakavissani, että samaan valmiusasteeseen tehtynä kastelli jää selvästi kalleimmaksi.

Samaan tulokseen olen tullut itse käytännön kautta. Aikanaan speksasin talon hyvin tarkkaan ja analysoin myös käytet materiaalit, toimitussisällöt, asennusasteen tarkkaan. Kastelli tuli tämän valossa selkeäsit kalliimmaaksi ainakin minun tapauksessani kuin pari suurelementtitoimittajaa vastaavaan vaiheeseen pystytettynä. Kastellin tarjous ainakin silloin sisälsi erittäin tarkan erittely materiaalien ja työvaiheiden hinnoitteluperusteista ja kyllä se työ tontilla näytti olevan todella kallista. Puhtaalle omatoimirakentajalle, joka jatkaa itse tai halvalla!? kirvesmiestyövoimalla hyvin raakileesta Kastelli toimituksesta voi toki säästää jonkin verran suurelementtitoimitukseen verrattuna, kun mennään samaan valmiusasteeseen, mutta vaatii kyllä pirusti enemmän työtä ja oma-aloitteisuutta.

Itse vähän kyllä ihmettelen tuota Kastellin suosiota. Mielestäni kallis lautatoimitus.

• Vertailija
        Tarjouksen aikanaan hakenut kirjoitti:

Samaan tulokseen olen tullut itse käytännön kautta. Aikanaan speksasin talon hyvin tarkkaan ja analysoin myös käytet materiaalit, toimitussisällöt, asennusasteen tarkkaan. Kastelli tuli tämän valossa selkeäsit kalliimmaaksi ainakin minun tapauksessani kuin pari suurelementtitoimittajaa vastaavaan vaiheeseen pystytettynä. Kastellin tarjous ainakin silloin sisälsi erittäin tarkan erittely materiaalien ja työvaiheiden hinnoitteluperusteista ja kyllä se työ tontilla näytti olevan todella kallista. Puhtaalle omatoimirakentajalle, joka jatkaa itse tai halvalla!? kirvesmiestyövoimalla hyvin raakileesta Kastelli toimituksesta voi toki säästää jonkin verran suurelementtitoimitukseen verrattuna, kun mennään samaan valmiusasteeseen, mutta vaatii kyllä pirusti enemmän työtä ja oma-aloitteisuutta.

Itse vähän kyllä ihmettelen tuota Kastellin suosiota. Mielestäni kallis lautatoimitus.

Kastelli olisi maksanut 3000eur enemmän kuin kilpailijan suurelementti, jonka valmiusaste pidemmällä mm. väliseinät valmiina elementteinä.
        Kilpeilava precut oli kastellia 6000eur halvempi.

Eipä noita markkinajohtajia Pirkanmaalle paljon pystytetä, uudella alueella paristakymmenestä talosta on puolet jämeriä, loput satunnaisesti muita, vain kaksi kastellia.

Ihmiset osaavat nykypäivänä vertailla, ja vaadittaessa esim. matalaenergiarakennetta kastelli putoaa pois, runko kun on 147mm tavarasta, vaatii kipsilevyn jäykisteeksi, kuitulevy ei käy.Samoin alakerran katto täytyy jäyksitää kipsilevyllä, sen veran heikkoja ovat "markkinajohtaja" kastellin runkorakenteet.

• Vertaillut myös
        Vertailija kirjoitti:

Kastelli olisi maksanut 3000eur enemmän kuin kilpailijan suurelementti, jonka valmiusaste pidemmällä mm. väliseinät valmiina elementteinä.

Eipä noita markkinajohtajia Pirkanmaalle paljon pystytetä, uudella alueella paristakymmenestä talosta on puolet jämeriä, loput satunnaisesti muita, vain kaksi kastellia.

Ihmiset osaavat nykypäivänä vertailla, ja vaadittaessa esim. matalaenergiarakennetta kastelli putoaa pois, runko kun on 147mm tavarasta, vaatii kipsilevyn jäykisteeksi, kuitulevy ei käy.Samoin alakerran katto täytyy jäyksitää kipsilevyllä, sen veran heikkoja ovat "markkinajohtaja" kastellin runkorakenteet.

Vastaavalla TOIMITUSSISÄLLÖLLÄ (lue = samat roippeet tulee) pystytettynä (asennuksesta puuttui höyrysulku, sisempi eristekerros ja sisälevytys sekä ulkoverhous) verrattuna suurelementtiin hintaeroa oli lähes 20 t€. Tarkkaa summaa en tiedä kun suurelementtimyyjä ei kyennyt kertomaan mitä pystytys olisi tullut maksamaan!

Parillakymmenellä tonnilla kustantaa timpurin muutamaksi kuukaudeksi värkkäämään noita. Lopputulos on kustannusten kannalta varmaan sama mutta olennaisinta tässä onkin laatu jota suurelementtimouhot ei koskaan tajua ;-)

Btw - Tuo katon jäykistys on muuten Kastellin kohdalla suositus, ei mitenkään välttämätöntä. Voit tehdä sisäkattosi aivan mistä lystäät...

• ihan miten haluat, jne.
        Vertaillut myös kirjoitti:

Vastaavalla TOIMITUSSISÄLLÖLLÄ (lue = samat roippeet tulee) pystytettynä (asennuksesta puuttui höyrysulku, sisempi eristekerros ja sisälevytys sekä ulkoverhous) verrattuna suurelementtiin hintaeroa oli lähes 20 t€. Tarkkaa summaa en tiedä kun suurelementtimyyjä ei kyennyt kertomaan mitä pystytys olisi tullut maksamaan!

Parillakymmenellä tonnilla kustantaa timpurin muutamaksi kuukaudeksi värkkäämään noita. Lopputulos on kustannusten kannalta varmaan sama mutta olennaisinta tässä onkin laatu jota suurelementtimouhot ei koskaan tajua ;-)

Btw - Tuo katon jäykistys on muuten Kastellin kohdalla suositus, ei mitenkään välttämätöntä. Voit tehdä sisäkattosi aivan mistä lystäät...

Mitä keskeneräisempi toimitus, sen enemmän voidaan jättää asiakkaan omaan piikkiin valintoja. Onko se sitten halpaa, no ei mutta näyttää alkuun siltä, koska ei ole paketin hinnassa mukana. Kastellilta et edes saa normaalia elementtitoimitusta vastaavaa toimitussisältöä. Positiivisen kuvitelman ja käsityksen siitä saat varmasti, mutta et VERTAILUKELPOISTA TOIMITUSTA.

• Mitä käsitteesi
        ihan miten haluat, jne. kirjoitti:

Mitä keskeneräisempi toimitus, sen enemmän voidaan jättää asiakkaan omaan piikkiin valintoja. Onko se sitten halpaa, no ei mutta näyttää alkuun siltä, koska ei ole paketin hinnassa mukana. Kastellilta et edes saa normaalia elementtitoimitusta vastaavaa toimitussisältöä. Positiivisen kuvitelman ja käsityksen siitä saat varmasti, mutta et VERTAILUKELPOISTA TOIMITUSTA.

VERTAILUKELPOINEN TOIMITUS tarkoittaa?

Minä ostin Kastellilta samat tavarat mitä suurelementtitoimittajaltakin olisi tullut. Erona vaan se, että nyt tavarat tulivat rakennustarvikkeina eikä puolivalmiina seinänä. Ai pahus, taisin sentään joutua ostamaan ne gyproc-ruuvit :-)

• Asiahan selvisi jo tuosta.
        Mitä käsitteesi kirjoitti:

VERTAILUKELPOINEN TOIMITUS tarkoittaa?

Minä ostin Kastellilta samat tavarat mitä suurelementtitoimittajaltakin olisi tullut. Erona vaan se, että nyt tavarat tulivat rakennustarvikkeina eikä puolivalmiina seinänä. Ai pahus, taisin sentään joutua ostamaan ne gyproc-ruuvit :-)

Ostit rakennustarvikkeita :) Halvemmalla olisit varmasti saanut ne jostain puutavaraliikkeestä. Paljonko tuosta sitten puuttuu että voidaan edes alkaa puhumaan talosta, pelkät gyproc-ruuvit eivät taida riittää :)

• Vertailija
        Vertaillut myös kirjoitti:

Kyllä minäkin olisin päätynyt kastelliin jos hintataso olisi ollut noin halpa, vaan kun kastelli oli kallein!

Pre-cutit maksoivat 71000, 72000 ja kastelli 78000. ( samoista kuvista ns. lämmitysvalmisasennus ) Valitsemani elementti maksoi 75000 eur.
        Kastellista puuttui vielä kuitulevy, se oli laskettu tuulensuojakipsarilla. Ulkoverhous asennettuna olisi maksanut kastelliiin vain 10000 eur lisää. Joten ero elementtiin olisi ollut lähes 20000 eur. Näin meillä.

2-kerroksisen talon yläkerta olisi ollut reunoilta vain 220cm, kun nyt kauttaaltaan 250cm. Kannattaa verrata.

Ja kastellin tarjouksessa lukee kipsilevy välipohjaan ( jäykistävä rakenne ) toki sen päälle voit laittaa mitä haluat.

• Päätynyt...
        Vertailija kirjoitti:

Kyllä minäkin olisin päätynyt kastelliin jos hintataso olisi ollut noin halpa, vaan kun kastelli oli kallein!

Pre-cutit maksoivat 71000, 72000 ja kastelli 78000. ( samoista kuvista ns. lämmitysvalmisasennus ) Valitsemani elementti maksoi 75000 eur.
        Kastellista puuttui vielä kuitulevy, se oli laskettu tuulensuojakipsarilla. Ulkoverhous asennettuna olisi maksanut kastelliiin vain 10000 eur lisää. Joten ero elementtiin olisi ollut lähes 20000 eur. Näin meillä.

2-kerroksisen talon yläkerta olisi ollut reunoilta vain 220cm, kun nyt kauttaaltaan 250cm. Kannattaa verrata.

Ja kastellin tarjouksessa lukee kipsilevy välipohjaan ( jäykistävä rakenne ) toki sen päälle voit laittaa mitä haluat.

Suurelementtiin jos hintaero olisi ollut tuota luokkaa kuin sinulla. Noh, nyt se vaan oli näinpäin...

• pitää vastata
        Asiahan selvisi jo tuosta. kirjoitti:

Ostit rakennustarvikkeita :) Halvemmalla olisit varmasti saanut ne jostain puutavaraliikkeestä. Paljonko tuosta sitten puuttuu että voidaan edes alkaa puhumaan talosta, pelkät gyproc-ruuvit eivät taida riittää :)

Ettet vaan kuvittele kirjoittaneesi jotain niin älykästä ettei siihen enää voi vastata...

Mitähän sinä ostat kun ostat seinäelementin? Rakennustarvikkeita, jotka joku on jossain naputellut jotenkin kasaan ja joku sitten tontilla rytkii niitä kasaan jotta siitä rakennelmasta joku voi tehdä talon.

Ja se kakskyt donaa riitti ruuveihin ja nauloihin & niihin äijiin sitä tekemään...

• mieltä ja toivottavasti
        Tarjouksen aikanaan hakenut kirjoitti:

Kastellin suosio perustuu paljon menneisyyteen. tänä päivänä eivät kyllä ikinä pärjää hinoissa ja eikä edes laadussa uskallan väittää kokemusta on.

• rakentaja 2007
        Vertailija kirjoitti:

Eipä niitä sen takia sinne panna että sortuis. Kyllä se on muillakin se sama jäykistys, sen voi kyllä hoitaa muullakin tavalla. Mutta Kastellissa se tulee samalla valmiiksi jos haluaa levykatot. Miksi kehutaan sellaista rakennetta jossa puuta 200mm sisäseinäpinnasta ulos saakka. Kastellin vaakakoolaus sisäpuolella vähentää tämän johtumis lämmön lähes olemattomiin.

• Metsä- ja kalamies

Kastelli teki meill vielä kalliimman tarjouksen kuin Kannus-talo, valmiusaste hmms..olisikohan ollut ehkä 2/3 K-talon valmiuteen nähden.

Käsittämätöntä että meinasimme pistää nimen vielä alle, voisi tänään itketyttää. Onneksi työssäni olen nähnyt useita sluikkarimyyntimiehiä, joten on oppinut olemaan varovainen kun tulee jonossa "hyvähyvänopeahelppoedullinen".

• Talvirakentaja -07

Putosi meillä ensimmäisenä pois vertailusta, oli niin kallis.

Ja toisekseen olen huomannut, että Kastellia rakentavat rakentavat taloaan 2v, meillä menee suurelementeistä valmiiksi taloksi 4-5kk.

• omaa työtä
        Talvirakentaja -07 kirjoitti:

Ja toisekseen olen huomannut, että Kastellia rakentavat rakentavat taloaan 2v, meillä menee suurelementeistä valmiiksi taloksi 4-5kk.

eli meillä Kastelli oli selvästi halvempi kuin suurelementti. Samoin kuin tuolla ylempänä ketjussa kirjoittaneelle. Pointti on juuri tuo em. oma työ. Jos sen pystyy tekemää, tulee paketti halvemmaksi kuin suurelementti.

• muuten
        Talvirakentaja -07 kirjoitti:

sen verran että ekaa Kastelliamme teimme 7 kk. Eihän tuo villoitus ja levytys sentään 1½ vuotta kestä...

• eki_
        omaa työtä kirjoitti:

eli meillä Kastelli oli selvästi halvempi kuin suurelementti. Samoin kuin tuolla ylempänä ketjussa kirjoittaneelle. Pointti on juuri tuo em. oma työ. Jos sen pystyy tekemää, tulee paketti halvemmaksi kuin suurelementti.

on se avainsana kastellissa.
        Jos mahdollista ottaa jokin vuorotteluvapaa tai
        sitten on niitä ukkeja ja pappoja."jotka tekee sitä omaa työtä"
        Mutta kun on työn kanssa naimisissa ja isäpappa on mullan alla niin elementti varmaan hyvä valinta.
        Sen lisäksi perhe kärsii näistä projekteista, joten lisää elementtin suosiota.
        Sitten on vielä tämä mulle heti kaikki, joka
        lisää tätä elementin kysyntää... :)
        MYÖS OMA VALINTANI

• suunnittelija xx

Kysymyksesi oli kovin epämääräisesti aseteltu, mutta tässä kuitenkin pikku yhteenveto:

-Omatalo
      Pienelkkutalo, joka vahvimmillaan vain omatalon omissa 1-kerroksisissa perusmalleissa. En keksi yhtään syytä miksi valita pienelementtitalo.

-Kastelli
      Precut, jonka paras puoli on yksilöllisyys mahdollisuus säästää omalla työllä = Precut talossa jumalattomasti enemmän oman työn osuutta kuin esim. suurelementtitaloissa.

-Herrala
      Valmistaa sekä suurelementti, että PreCut taloja ja on keskittynyt nimenomaan yksilöllisten talojen tekemiseen.

Eli vastaus kysymykseesi (yksilöllisen talon toimittajana paremmuus):

1) Herrala, koska löytyy sekä suurelkku että precutti

2) Kastelli, koska pystyy tekemään joustavasti yksilötaloja jos precut rakentaminen kiinnostaa.

3) Omatalo ei mielestäni ole edes mahdollinen vaihtoehto yksilötalon toimittajaksi. Toki he semmoisen kyhäävät ja tarjoavat, mutta joudut alistumaan monessa kohdin pienelementin vaatimuksiin lopputulos pienelementtinä yksilötalossa on yleensä enemmän tai vähemmän susi.

Kipaise rohkeasti paikkakuntasi Kastelli- ja Herralamyyjän juttusille ja muovaa oma mielikuvasi vasta sen jälkeen.

• EL REINO

En lähde pistään paremmuusjärjestykseen, mutta meillä kasattiin paikalla.
      Muutamia huomioita:
      -Oma suunnitelma, ei tarvinnut tinkiä tippaakaan ulkonäköasioissa. Tuli juuri sen näköinen kuin arkkitehdin kuvissa. Elementtitalossa olisi tullut erilaisia saumarimoja verhoiluun
      -Montun kaivu alkoi huhtikuun alussa, sisään muutto marraskuun viimeisenä päivänä. Muutama legendaarinen lista puuttuu vielä
      -Homman eteneminen täysin kiinni timpurien laadusta. Meille sattui hieman hitaat, mutta tähän mennessä ei ole tullut vastaan yhtään mokaa.
      -Paketti maksoi 55k€, loppukustannus noin 180k€. Sisältää korkealaatuisen sisustusvarustelun.

• saumarimoja verhoiluun ??

Mitä sitten lienevätkin.

• EL REINO
        saumarimoja verhoiluun ?? kirjoitti:

Mitä sitten lienevätkin.

meillä ei riittänyt rahat ulkovuoraukseen joten loppupinnaksi jäi ts-levy saumoineen...
        snif...
        kastelli rules...sni svin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5862
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4414
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      340
      1579
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      70
      1339
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    10. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1170
    Aihe