meneme Vilnaan ensi kuussa ja siellä oleva ystävämme varaisi liput oopperaan nimeltä "Juutalainen".
En ole varma onko käännös oikein ja yrtin Googlata tuolla niemellä mutta ei tuloksia.
Onko kenelläkään tietoa kuka on tekijä ja onko nimi oikein?
Kenen ooppera?
10
688
Vastaukset
- Sailbad Sinner
Meyerbeerillä on ainakin ooppera nimeltä "La Juive" (juutalaisnainen).
- Vaikkukorva
Olen pitänyt Sailbad Sinnerin asiantuntemusta lähes aukottomana, mutta nyt taisi sentään tulla pikku lipsahdus!
La Juive lienee Fromental Halévyn (1799-1862) käsialaa? Tunnetaan jossakin myös nimellä Jacques Halévy (Jacques-François-Fromental-Élie).
Soile Isokosken repertuaariin kuuluu mm. tämän oopperan Rachel.
Juutalaisnaista en ole nähnyt. Juonen löytymiseen saattaa auttaa haku http://www.google.fi/search?hl=fi&q=La Juive Synopsis&btnG=Hae&meta= - Ketosen Sanomat
Vaikkukorva kirjoitti:
Olen pitänyt Sailbad Sinnerin asiantuntemusta lähes aukottomana, mutta nyt taisi sentään tulla pikku lipsahdus!
La Juive lienee Fromental Halévyn (1799-1862) käsialaa? Tunnetaan jossakin myös nimellä Jacques Halévy (Jacques-François-Fromental-Élie).
Juutalaisnaista en ole nähnyt. Juonen löytymiseen saattaa auttaa haku http://www.google.fi/search?hl=fi&q=La Juive Synopsis&btnG=Hae&meta=http://www.turunsanomat.fi/kulttuuri/?ts=1,3:1005:0:0,4:5:0:1:2003-11-14,104:5:185650,1:0:0:0:0:0:
- englanniksi näin
Vaikkukorva kirjoitti:
Juutalaisnaista en ole nähnyt. Juonen löytymiseen saattaa auttaa haku http://www.google.fi/search?hl=fi&q=La Juive Synopsis&btnG=Hae&meta= - Vaikkukorva
englanniksi näin kirjoitti:
Nykin Metissä ja Vilnassa on ohjaajana yksi ja sama kamu, saksalainen Günter Krämer.
Andras Battan teos Ooppera (Könemann 1999, ISBN 3-8290-5833-0), sivu 194:
"Halévyn parhaana pidetty teos "Juutalaisnainen" on grand opéraa täydellisimmillään. Oopperaa esitettiin säveltäjän elinaikana runsaasti."
Itse en ole ehtinyt vielä noin kauas oopperan perässä: olen nähnyt Suomen ulkopuolella vain Tallinnan Estonia-teatterin Don Giovannin, Carmenin ja Toscan. Hyvää Vilnan-matkaa! - Maierbier
Vaikkukorva kirjoitti:
Juutalaisnaista en ole nähnyt. Juonen löytymiseen saattaa auttaa haku http://www.google.fi/search?hl=fi&q=La Juive Synopsis&btnG=Hae&meta=Halévyn aikalainen Giacomo Meyerbeer syntyi Berliinissä samana vuonna kuin W.A. Mozart kuoli. Hän kantoi tuolloin nimeä Jakob Liebmann Beer. Perhe muutti Kölniin, missä isä-Beer toimi synagoogan kanttorina. Siteet juutalaisuuteen olivat siten oletettavasti syntyperäistä tasoa.
Mm. Carl Maria v. Weberiltä opetusta saanut Jakob Beer kävi hakemassa vauhtia säveltäjänuralleen Italiasta - taiteilijaetunimi Giacomo tulee arvatenkin sieltä.
Ranskan Pariisissahan Meyerbeer teki sittemmin pääosan säveltäjäntyöstään. Enemmän hittispektaakkelioopperoita kuin Halévylla konsanaan! - Sailbad Sinner
Maierbier kirjoitti:
Halévyn aikalainen Giacomo Meyerbeer syntyi Berliinissä samana vuonna kuin W.A. Mozart kuoli. Hän kantoi tuolloin nimeä Jakob Liebmann Beer. Perhe muutti Kölniin, missä isä-Beer toimi synagoogan kanttorina. Siteet juutalaisuuteen olivat siten oletettavasti syntyperäistä tasoa.
Mm. Carl Maria v. Weberiltä opetusta saanut Jakob Beer kävi hakemassa vauhtia säveltäjänuralleen Italiasta - taiteilijaetunimi Giacomo tulee arvatenkin sieltä.
Ranskan Pariisissahan Meyerbeer teki sittemmin pääosan säveltäjäntyöstään. Enemmän hittispektaakkelioopperoita kuin Halévylla konsanaan!Merellisen viikonlopun jälkeen on edessä paluu arkeen ja nolon erheen tunnustaminen. Maierbier jo totesikin, että Meyerbeerin juutalainen syntyperä oli yksi virheeseen johtanut syy. Toinen on tietysti se, että La Juive edustaa ranskalaista Grand Opéraa, jonka tunnetuin tekijä Meyerbeer on. Sekaannusta aiheutti vielä kolmaskin seikka, nimittäin se, että oopperan alalla vaikuttaa kaksi Halévyä. (Jaques) Fromenthal Halévy tunnetaan vain oopperasta La Juive, kun taas säveltäjän veljenpoika Ludovic Halévy kirjoitti libretot mm. Carmeniin ja moniin Offenbachin operetteihin. Kun olen nähnyt La Juiven yhteydessä Halévyn nimen, olen nähtävästi luullut tarkoitettavan libretisti Halévyä. Pitäisi aina tarkistaa faktat eikä luottaa muistiinsa. Maierbier: Minun lähteideni mukaan Fromenthal Halévy syntyi 1799 eikä 1791.
Que nocent, docent. Dixi et animam levavi. Gaudiamus igitur. - Sailbad Sinner
Sailbad Sinner kirjoitti:
Merellisen viikonlopun jälkeen on edessä paluu arkeen ja nolon erheen tunnustaminen. Maierbier jo totesikin, että Meyerbeerin juutalainen syntyperä oli yksi virheeseen johtanut syy. Toinen on tietysti se, että La Juive edustaa ranskalaista Grand Opéraa, jonka tunnetuin tekijä Meyerbeer on. Sekaannusta aiheutti vielä kolmaskin seikka, nimittäin se, että oopperan alalla vaikuttaa kaksi Halévyä. (Jaques) Fromenthal Halévy tunnetaan vain oopperasta La Juive, kun taas säveltäjän veljenpoika Ludovic Halévy kirjoitti libretot mm. Carmeniin ja moniin Offenbachin operetteihin. Kun olen nähnyt La Juiven yhteydessä Halévyn nimen, olen nähtävästi luullut tarkoitettavan libretisti Halévyä. Pitäisi aina tarkistaa faktat eikä luottaa muistiinsa. Maierbier: Minun lähteideni mukaan Fromenthal Halévy syntyi 1799 eikä 1791.
Que nocent, docent. Dixi et animam levavi. Gaudiamus igitur.No nyt varsin nolottaa. Ymmärsin, että tarkoitit Halevyn syntyneen Mozartin kuolinvuonna, mutta puhe olikin Meyerbeeristä.
- Maierbier
Sailbad Sinner kirjoitti:
Merellisen viikonlopun jälkeen on edessä paluu arkeen ja nolon erheen tunnustaminen. Maierbier jo totesikin, että Meyerbeerin juutalainen syntyperä oli yksi virheeseen johtanut syy. Toinen on tietysti se, että La Juive edustaa ranskalaista Grand Opéraa, jonka tunnetuin tekijä Meyerbeer on. Sekaannusta aiheutti vielä kolmaskin seikka, nimittäin se, että oopperan alalla vaikuttaa kaksi Halévyä. (Jaques) Fromenthal Halévy tunnetaan vain oopperasta La Juive, kun taas säveltäjän veljenpoika Ludovic Halévy kirjoitti libretot mm. Carmeniin ja moniin Offenbachin operetteihin. Kun olen nähnyt La Juiven yhteydessä Halévyn nimen, olen nähtävästi luullut tarkoitettavan libretisti Halévyä. Pitäisi aina tarkistaa faktat eikä luottaa muistiinsa. Maierbier: Minun lähteideni mukaan Fromenthal Halévy syntyi 1799 eikä 1791.
Que nocent, docent. Dixi et animam levavi. Gaudiamus igitur.>Merellisen viikonlopun jälkeen
Veliseni Sindbad the Sailor: meillähän taitaa olla samansuuntaisia harrastuksia musiikin ulkopuolellakin!
En mene takuuseen, ettenkö olisi kirjoitellut joillakin muilla Suomi24:n palstoilla myös mm. nimillä ”Lammikkolaivuri” ja ”9 m 9 kn”. Ylösnostohiioppia tässä odotellaan tositoimiin kuun puolivälin seutuvilla ja sitten jäädäänkin odottelemaan avovesikautta seuraavaa.
* * *
Mitä tuohon Fromental Hálevyyn tulee: nimi puskee jostain syystä helposti mieleeni juustotarjottimen ääressä: ”Fromage Emmental”...
:•)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli265153Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm123765Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403177IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm462719Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861298Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2811267- 591165
- 791129
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3941106Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2081029