Ähtärissä Eräs Talo

miu miu

Tiedän Ähtärissä olevan erään kartanon, jonka menneisyys on mystinen. Harmi vain ettei täsmällisiä tietoja tai edes tarinoita paikasta löydy virallisia reittejä pitkin.. Jos tiedät jotain tai olet kuullut, kerro. Ja paikka on tietenkin Se Pytinki.
Paikka on hyvin vartioitu joten seikkailu sinne ei kannata..

81

16129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omeqa

      Tiedän myös Ähtärissä erään kartanon missä tapahtuu outoja. Siellä kuuluu ääniä, oven avaus ym. Olen nähnyt valokuvia missä on orbeja, kuva otettu siellä sisällä. Lepakoita lentelee sisällä ja talon lähiympäristössä.

      • miu miu

        Onkohan sama paikka.Tänne ei kyllä pääse enää sisälle katsomaan, ei ainakaan yöaikaan, tai muutenkaan, valitettavasti. Mutta olen kuullut että jopa vartijat kammoavat paikkaa, eivätkä koskaan mene yksin sinne..


      • asdf
        miu miu kirjoitti:

        Onkohan sama paikka.Tänne ei kyllä pääse enää sisälle katsomaan, ei ainakaan yöaikaan, tai muutenkaan, valitettavasti. Mutta olen kuullut että jopa vartijat kammoavat paikkaa, eivätkä koskaan mene yksin sinne..

        Kerran kun kävin kyseisen talon pihassa, niin ikkunoista näkyi kuinka valot syttyivä ja sammuivat nopeaan tahtiin alakerran huoneissa. Olisikohan sähköissä jotakin vikaa?


      • Mieleen tulee
        asdf kirjoitti:

        Kerran kun kävin kyseisen talon pihassa, niin ikkunoista näkyi kuinka valot syttyivä ja sammuivat nopeaan tahtiin alakerran huoneissa. Olisikohan sähköissä jotakin vikaa?

        Kunnon vanhan ajan Alone In The Dark pelit ;)

        Missäs päin Ähtäri-cityä se sijaitsee, kun Ähtärissä olen käynynnä monesti, mutta en ole huomannut kyseistä kartanoa..


      • miu miu
        Mieleen tulee kirjoitti:

        Kunnon vanhan ajan Alone In The Dark pelit ;)

        Missäs päin Ähtäri-cityä se sijaitsee, kun Ähtärissä olen käynynnä monesti, mutta en ole huomannut kyseistä kartanoa..

        Paikka on niin syrjässä metsässä että jos ei sitä tiedä, niin sinne ei voi eksyä. Suuri kartano keskellä ei-mitään.Tarkempia tietoja en voi antaa sillä sinne meneminen on yksityisaluetta ja siitähän joutuu vaan vaikeuksiin. Siis kyseessä ei ole autiotalo.


      • Ohne Hose
        asdf kirjoitti:

        Kerran kun kävin kyseisen talon pihassa, niin ikkunoista näkyi kuinka valot syttyivä ja sammuivat nopeaan tahtiin alakerran huoneissa. Olisikohan sähköissä jotakin vikaa?

        talossa järjestelmä, joka sytyttelee ja sammuttelee valoja rosvojen hämäämiseksi.


      • Olevainen
        miu miu kirjoitti:

        Paikka on niin syrjässä metsässä että jos ei sitä tiedä, niin sinne ei voi eksyä. Suuri kartano keskellä ei-mitään.Tarkempia tietoja en voi antaa sillä sinne meneminen on yksityisaluetta ja siitähän joutuu vaan vaikeuksiin. Siis kyseessä ei ole autiotalo.

        Kertokaa ny hei osoite tai ainakin mistä kartanosta on kyse. En ole mihinkään rynnimässä, ei huolta. Kiinnostaa aina vain etsiä kuvia kummitustaloista.


      • kokenut
        miu miu kirjoitti:

        Paikka on niin syrjässä metsässä että jos ei sitä tiedä, niin sinne ei voi eksyä. Suuri kartano keskellä ei-mitään.Tarkempia tietoja en voi antaa sillä sinne meneminen on yksityisaluetta ja siitähän joutuu vaan vaikeuksiin. Siis kyseessä ei ole autiotalo.

        ite olen asunut inhan tehtailla kohta 20 vuotta,siis syntymästäni asti.
        siellä ei mitkää valot räpsy, sisällä olen käynyt kerran, joskus ala-asteelta päin.
        onhan se pelottava joo kieltämättä, ikinä en ole paikan lähellä tykännyt yksin olla,enkä edes kaverin kaa.
        Saan kylmiä väreitä kun edes ajattelen paikkaa, mutta silti on aina mentävä sinne. syrjässäkää paikka ei varsinaisesti ole. 500m päässä on suomen ainut fiskars mikä tekee bustereita.
        aikoinaan siinä oli pihavarasto missä on muka oikeastikki nähty jotaki, mutta myöhemmin purettu.Jos nyt jotaki kiinnosta vielä niin voin tulla myöhemmin kirjottaa.tähän aikaa yöstä vaan ei oikee viitti koko paikkaa ajatella..


      • ...
        miu miu kirjoitti:

        Onkohan sama paikka.Tänne ei kyllä pääse enää sisälle katsomaan, ei ainakaan yöaikaan, tai muutenkaan, valitettavasti. Mutta olen kuullut että jopa vartijat kammoavat paikkaa, eivätkä koskaan mene yksin sinne..

        olen kuullut taas toista,että vartijat käyvät siellä yksin.


      • Kronus
        ... kirjoitti:

        olen kuullut taas toista,että vartijat käyvät siellä yksin.

        Velipoika toimi pari kesää vartijana joiden kierrokseen kuului Inhan tehtaiden seka itse kartanon tarkastus. Vaikka hän itse uskonut aaveisiin, hän kertoi paljon mielenkiintoisia tarinoita seka tehtaista että itse kartanosta. Erityisesti tehtaan koneet aiheuttivat useita sydänkohtauksia käynnistyessään itsekseen aina pahimpiin aikoihin (luultavasti joku automaatio).

        Sanoipa velipoika kerran nähneensä kasvot kartanon ikkunassa ajaessaan sen ohi, mutta ihmismieli helposti tekee tepposensa jos jotain pelkää jo ennestään.


      • hulabaloobalai1
        miu miu kirjoitti:

        Paikka on niin syrjässä metsässä että jos ei sitä tiedä, niin sinne ei voi eksyä. Suuri kartano keskellä ei-mitään.Tarkempia tietoja en voi antaa sillä sinne meneminen on yksityisaluetta ja siitähän joutuu vaan vaikeuksiin. Siis kyseessä ei ole autiotalo.

        itseasiassa pytinki sijaitsee inhassa ihan yleisen uimarannan lähellä enkä itse exäni kanssa ikinä siellä mitään kummallista nähnyt... yölläkin juoksenneltiin ympäri sitä kartanon pihaa eikä siellä mitään kummallista ollut.


      • Alkutunnarin muistat
        Mieleen tulee kirjoitti:

        Kunnon vanhan ajan Alone In The Dark pelit ;)

        Missäs päin Ähtäri-cityä se sijaitsee, kun Ähtärissä olen käynynnä monesti, mutta en ole huomannut kyseistä kartanoa..

        Kiva että täällä on toinenkin joka muistaa nuo ihanat Alone In The Darkit..

        Derceto-kartano, oi ihanuutta..


      • Anonyymi
        Ohne Hose kirjoitti:

        talossa järjestelmä, joka sytyttelee ja sammuttelee valoja rosvojen hämäämiseksi.

        Hyvin tuntuu perhe mahtuvan henkien joukkoon


    • lilylioneye

      takavuosina käytiin pällistelemässä, mutta ei siellä mitään tapahtunu.

      Kaveri oli käyny ikkunan takana kurkkimassa ja oli nähnyt hahmon lähestyvän sisällä.

      Pitää yrittää muistella jos muistasin muitakin juttuja sieltä.

      • nennipenni

        olen ite käynyt pytingillä ja jännityksellä odotin että näen jotain jännää ja pelottavaa niin kuin kaikki muutkin tutut jotka siellä on käyny. ja petyin pahasti kun pääsin pytingille.. eihän siellä mitään tapahtunut! hieno talo se oli muuta mitään jännittävää siellä ei ollut. talossa taitaa kuitenkin olla jotkin varashälyttimet ellen väärin nähnyt? talollehan pääse kuka tahansa jos vain uskaltaa mennä, ei ole edes mitään portteja edessä. en kyllä tiedä kuinka tiheään vartijat käyvät taloa katsomassa... jos edes uskaltavat käydä kääntymässä tämän hurjan talon pihassa!


      • ...
        nennipenni kirjoitti:

        olen ite käynyt pytingillä ja jännityksellä odotin että näen jotain jännää ja pelottavaa niin kuin kaikki muutkin tutut jotka siellä on käyny. ja petyin pahasti kun pääsin pytingille.. eihän siellä mitään tapahtunut! hieno talo se oli muuta mitään jännittävää siellä ei ollut. talossa taitaa kuitenkin olla jotkin varashälyttimet ellen väärin nähnyt? talollehan pääse kuka tahansa jos vain uskaltaa mennä, ei ole edes mitään portteja edessä. en kyllä tiedä kuinka tiheään vartijat käyvät taloa katsomassa... jos edes uskaltavat käydä kääntymässä tämän hurjan talon pihassa!

        olen kuullut,että eräs vartija pitää lounastaukonsa kartanon pihalla,saattaa jopa torkahtaa hetkeksi


    • Ohne Hose

      tääs taas.

      Tuli mieleen se Simpson jakso jossa Nelson lennätää Milhousen lennokin "noidan" talon katolle. Talossa onkin "herrojen" klubi, jonka hommiin Bart sitten määrätään. En yhtään ihmettelisi, jos tuo Ähtärin talo olisi kanssa privaatti klubi.

      • ~silver~

        Pytinki on satulinnan näköinen kartano kauniilla paikalla. Rakennus on omalaatuinen ja historiallinen, joten ei ihme että siitä juttuja liikkuisi. Olen työn puolesta siellä muutaman kerran käynyt, enkä koskaan tuntenut tai havainnut mitään aavemaista.

        Kyseessä todellakin on vartioitu yksityisalue, joten pysykää sieltä poissa...


    • Mindee

      Googlettaessa löytyi Inhan tehtaiden uusgoottilainen patruunan linna Pytinki. Kuvia ei löytynyt, mutta tekstiä enemmänkin, oliskohan se ko talo.

    • Lair

      Kävimme siskoni kanssa siellä yöllä kun olimme kuulleet veljeltämme juttuja, jotka vaikuttivat vähintäänkin mielenkiintoisilta. Itse olen aina ollut kiinnostunut kaikesta paranormaalista joten saimme päähämme lähteä yövierailulle sinne. Paikka todellakin on vartioitu kameroilla, joten itse taloon emme päässeet. Ensikertalaisina päätimme pysyä visusti tiellä joka kulkee ihan Pytingin ohi (metrin päästä pikkurakennusta) ja kuvasimme kaikkea kivaa, mutta harmiksemme emme saaneet mitään paranormaalia nauhalle. Reissu oli kuitenkin niin hauska että aiomme tehdä sen uudestaan, paremmin varustautuneena.

      Kuva pytingistä löytyy:
      http://img.geocaching.com/cache/log/display/f827a23c-ffc0-4a6f-a3dc-4711055451f6.jpg

      Paikan löytää myös Google Mapsista, inhan tehtaat on merkitty kartalle, mutta tietä pytingille ei ole kartoitettu. Itse pytinki kuitenkin on kuvattu kartalle ja sen löytää kun rehaa sen saamerin ukon erääseen inhan tehtaiden läheiseen, erilliseen pisteeseen.

    • The Ghost Hunter

      Kävin siellä juuri viime yönä ja näin kuinka savupiipusta tuli savua ja yläkerrassa oli valo päällä. Ja olin näkevinäni jonkun katsovan ikkunasta. Taisi vaan mieli tehdä kepposen. On se kyllä nätti rakennus ja hyvin pidetty kunnossa, että ei sen puoleen. Ja yksi asia vielä. Siellä on kuulemma kolme vartiaa seonnu tasan kello 00:00 täydenkuun aikaan.

      • Kronus

        Tuota vartija hommaa vähän epäilen koska velipoika toimi vartijana yritykselle, joka huolehti pytingin ja inhan tehtaiden vartioinnista, eikä hän koskaan maininnut kenenkään aikaisemmin seonneen siellä. Lisäksi he eivät kuulemma koskaan menneet sisälle itse kartanoon vaan ajoivat sen ympäri vain. Paikka on täynnä liiketunnistin kameroita ja ainoastaan jos heille olisi tullut hälytys sieltä, olisivat he joutuneet käydä myös sisällä. Eikä velipoika ainakaan kertaakaan joutunut (luojan kiitos sanoi hän).


    • jk

      Itse olen monesti käynyt siellä ja joka kerta on tullut savupiipusta savua, mutta viime torstaina sain selville, että miksi savu loppuu välillä. Talossa on automaattinen öljylämmitys. keskiviikko-torstai välisenä yönä ja perjantai-lauantai välisenä yönä yläkerran keski ikkunasta näkyi valo ja alakerran keski ikkunasta (pienempi ikkuna) verho liikkui vähän väliä. Kaikkeen mitä talosta puhutaan niin en usko, muutta joihinkin uskon,koska olen kokenut sen verran itse kaikkea.

    • Vilunväristys

      Näyttääpä Pytinki olevan myynnissä, kuviakin löytyy: http://kuluttaja.etuovi.com/kohde/6914372 . Ei tulis mieleenkään muuttaa sinne asumaan vaikka hieno rakennus onkin.
      Joskus n.10 vuotta sit käytiin yöllä kaverin kanssa pyörähtämässä autolla siinä pihassa ja tuli kiire pois kun kummatkin huomasivat naisen hahmon liikkuvan tornissa. Rakennus oli ihan pimeä, kuun valo vain valaisi. Jos vain toinen olisi huomannut hahmon niin pitäisin asiaa mielikuvituksena mutta kun näimme sen molemmat.
      En tiedä löytyykö vielä mutta Ähtärin omassa kirjastossa on ainakin ollut kirja Pytingistä ja siinä kerrotaan Pytingin tapahtumia: Kartanonherran sekoaminen, palvelusväen katoaminen jne.

      • AHKL

        pytinki on mitä ihanin paikka.varmasti ostaisin sen jos olisin miljonääri.todella ihana.ja jos kummituksiin on uskominen niin kyllä sinne mahtuu:)


    • defgthkuilokuyjthfds

      Ainutlaatuinen vuonna 1899 rakennenttu 2-kerroksinen Inhan ruukinkartano

      Ainutlaatuinen vuonna 1899 rakennenttu 2-kerroksinen Inhan ruukinkartano. Kokonaisuus koostuu kahdesta kiinteistöstä käsittäen kartanorakennuksen (n.700m2/ 1276m2), väentuvan (n. 175m2), viinikellarirakennuksen (n. 53m2) ja huvimajan (n. 40m2). Kaikenkaikkiaan kaikkien rakennusten yhteiskerrosala on karkeasti n. 1500m2. Kiinteistöt ja kartanorakennus jota myös Pytingiksi kutsutaan sijaitsevat Hankaveden rannalla, Inhassa. Alueella sijaitsee myös mm. Fiskars Oyj:n Busterin tehtaat. Kokonaisuus on hyvin ainutlaatuinen ja harvinainen.
      Sijainti Takomontie 94, 63700 Ähtäri
      Kerros 2
      Kohdenumero 6914372
      Kaupunginosa Inha
      Asuinpinta-ala 701 m²
      Kokonaispinta-ala 1500 m²
      Huoneiston kokoonpano Inhan Ruukinkartano Pytinki, väentupa, viinikellari/varasto ja huvimaja.
      Lisätietoja vapautumisesta Vapautuminen sopimuksen mukaan
      Keittiön varusteet Keittiö sijaitsee kartanorakennuksen ensimmäisessä kerroksessa. Keittiö on tilava jossa myös uudistuksia vuosien varrella. Tilassa on nykyaikainen kiintokalusteryhmä, jossa allastaso. Puuhella ei ole käytössä.
      Parveke Kyllä
      Kylpyhuoneen varusteet Pytingissä oltiin ajanhengessä kylpyhuoneenkin suhteen, taloon asennettiin vesijohto ja kaksi Suomen ensimmäisistä vesikloseteista. Tilojen sisustus noudattaa muiden tilojen alkuperäistä sisustusta, eikä näin ollen täytä nykyisiä määräyksiä.
      Tehdyt remontit Päärakenuksessa tehty Raksystems RS-3 kuntotarkastus ja pinta-alamittaus 2010.
      Rannan omistus Oma ranta
      Sauna Ei
      Asumismuoto Omistus
      Palvelut Inhan kylä sijaitsee Ähtärin keskustaajamasta n. 7 km päässä Hankaveden ja Väliveden rannalla. Kylässä on asukkaita n. 400 henkeä. , Koulut: Inhankosken ala-aste. Koulu on 3-opettajainen, jossa lv 2010-2011 oppilaita on 40.
      Kiinteistötunnus 989-402-3-4 ja 989-402-6-1
      Kerroksen lisätiedot 2

      Hintatiedot ja muut kustannukset
      Velaton myyntihinta 3 290 000,00 €
      Myyntihinta 3 290 000,00 €
      Neliöhinta 4 693,30 € / m2
      Talon ja tontin tiedot
      Rakennuksen tyyppi Omakotitalo
      Uudiskohde Ei
      Rakennusvuosi 1899
      Kiinteistö Kyllä
      Rakennusmateriaali Muurattu tiili ja puu. Luonnonkivimuuri.
      Kattotyyppi Aumakatto, pelti
      Tontin pinta-ala 130000 m²
      Tontin omistus Oma
      Liikenneyhteydet Ähtärille on myös junayhteys.
      Maasto Kaunista puutarhamaista ja tasaista järvenranta maastoa.
      Kasveja, pensaita ja puutarhan puita.
      Lämmitys Lämmönlähteenä on vaihtoehtoisesti öljykattila tai sähkökattila sekä suora sähkö

    • ml

      ei pidä paikkaansa

      • ml

        olen nähnyt 70 luvulla hahmon ikkunassa, voi olla silloinen asunnon omistaja tai palkollinen , en tiedä. Lähdettin pois Myllymäelle. Joka on muuten aivan ihme paikka. Esim. mene täydenkuun aikaan Kalliolammelle ja koe itse se erityinen fiilinki siellä. Kerro...


      • Kissa11
        ml kirjoitti:

        olen nähnyt 70 luvulla hahmon ikkunassa, voi olla silloinen asunnon omistaja tai palkollinen , en tiedä. Lähdettin pois Myllymäelle. Joka on muuten aivan ihme paikka. Esim. mene täydenkuun aikaan Kalliolammelle ja koe itse se erityinen fiilinki siellä. Kerro...

        Tiedän että pusaankylässä on aikoinaan nähty mies jolla on toinen jalka hevosen ja pienessä vähä-peränteen saaressa haltiat polttelee vieläkin virvatulia.


    • Ite asun n. 2 km päässä Pytingistä ja olen kävellyt sen ohitse, mutta joskus olen katsellut talon ikkunoihin, ei siellä ole ollut mitään kummituksia vai mitä lie onkaan. Pytinki on ihana kartano, ja olen käynyt siellä sisällä kerran.

    • ^haru^

      Ja olen lukenut jotain siitä, että siellä olisi ammuttu sen kartanon omistaja tai se olisi saanut jonkinlaisen sairauskohtaus. Mutta enpä tiedä, kummitteleeko siellä, mutta olen sattunut kuulemaan entisestä Inhan Taimen talosta(en tiedä, millä nimellä sitä kutsutaan) että siellä muka kummittelisi. En uskonut tuota, joten menin avaamaan sen oven ja siellä oli rottia ja lepakoita koko talo melkein täynnä.. Eli en mene toista kertaa sinne.

    • esaaaaaaaaaaa

      äskön käytiin sielä, verhot olivat kiinni ylä ikkunoissa ja yht äkkiä ne aukesivat kun käänsimme selkämme hetkeksi ja valot syttyivät. ja kun olimme lähdössä sammuivat. tietääkö kukaan siitä sillalla tapahtuneesta jutusta jotain? joku oli vissiin hypännyt siitä alas.

    • vihanee

      Nyt sitte pikkupojat loppuu se ramppaaminen. Sukuni omistaa kyseisen kartanon ja kartanon omistaa fiskarssi 29.1.2012 olivat hälyttimet lauenneet. ettei vaan sopissi olemaan sinä!!!!!!

    • Asiapuhuja

      ei tää eka kerta oo ku siellä käy "pennut" pyörimässä. Kaiken moolima tarinoita ja loruja kaiken näköisistä jäljistä ja valoista, mutta totuushan on se että tuommoset puheet o pelkästään heikko hermoisten puheita! Kyseessä on aivan normaali kartano joka on hyvin säilynyt ja vaalii erittäin hyvin jo edesmenneitä perinteitä! LOPETTAKAA SE *ERKELEEN JUTTUJEN LEVITTELY JA ANTAKAA SIJAN OLLA!

      • ursus3

        Lähetään siitä että paranormaalit asiat eivät ole "heikko hermoisten" *aska puhetta vaan aivan täysin totta joka suhteessa.... asioihin kumminkin vaikuttavat myös oma mielikuvitus ja pelko.


    • penaaaa

      mekin käytiin sielä ja kyllä kummittelee!! viistoista jätkää ainakin ja kaikki näki saman kun verhot meni kiinni. ja ei me ainakaan olla mitään pentuja! sopii tulla haastamaan!! saatana kun ette usko silmin näkijöitä..

    • Jup€

      Käytiin viime yönä siellä ja sisällä palo VALOT lähettii menee saman tien ku sielt tien päästä nähtiin ei oo koskaan enne palanu! pelottavamman näköne vaa valot päällä

    • rghthgh

      Itse asun täällä ähtärissä,ja olen käynyt tuossa kyseisen pytingin pihassa autolla muutamia kertoja ja sisälläkin,voin sanoa että aikasta karmiva paikka on...kävin tänään(18.3.12) siellä klo 19.45..Täällä ähtärissä kiertää huhu että tuolla pytingissä asuu päätön ritari,joka aukoo verhoja ja räpsyttelee valoja..

    • peikonperse

      kyllä siellä vaan oikeesti kummittelee. kävimme porukoiden kanssa siellä ja verhot aukesi ja sitten joku hahmo tuli siihen ikkunaan. käynnistimme nopeasti auton ja lähdimme. hetken kuluttua menimme takaisin ja siellä oli valot päällä alakerrassa ja huomasimme että tornissa oli valkea hahmo.. kammottava paikka

      • uuueyyey

        ehkäpä sielä on voinut käydä joku omistaja yms. ollaa käyty sielä eikä mitää oo ollu..hieno kartano, muuttaisin heti jos ois masssiii


      • lojhcdbc

        Kaikki jotka asuu ähtärissä,sanoo"minä"...


    • peikonperse

      miten näitä viestejä pystyy poistamaan!! :/

      • Pekkofani

        Eikös Pekko Aikamiespoika ole kuvattu Pytingissä???


      • Jossu
        Pekkofani kirjoitti:

        Eikös Pekko Aikamiespoika ole kuvattu Pytingissä???

        Pekko ja unissakävelijä on kuvattu pytingissä.


    • Iron Maiden

      Ei minun tietääkseni!

    • veleemut

      Justiin käytiin kavereiden kanssa tuolla pyttingillä (autollinen). Aluksi oli kaikki yläkerran verhot kiinni, kiersimme talon ja tulimme autolle kun ei mittää tapaahtunu. Istuimme varmaan minuutin autossa ja kuski huomasi että verhot räpsähti. Emme aluksi uskonut mutta kun vähän aikaa tarkkailtiin tilannetta niin verhot tosiaan heiluivat. Aloimme ottaan kuvia talosta. Ensiksi kuva oli sumea, seuraava iha kirkas ja kolmannessa kuvassa reunassa näkyy valkoinen sumu... Ja kun tutkin kuvia hetken aikaa verhot olivat kiinni ja yhtäkkiä verhot aukesivat. Menimme tupakalle pihaan ja kiersimme uudestaan taloa ja kuului kun ovet olisivat auenneet. Verhot olivat ihan sikin sokin kun tulimme taas talon edustalle.

      Todellakin meinaan joskus täyen kuun aikaan mennä klo 00:00 koittamaan jos veli veleemut saisivat vintin minultakin pimmeeksi.

      P.s nytkin oli kyllä täyskuu ja kello oli puoli yksi. Harmim paikk

      • maikeli

        Olen ollut useaan kertaan pytingillä jos jonkinlaisia remontteja tekemässä. En ole koskaaan huomannut enkä edes ajatellut, että siellä olisi mitään haamuja.
        Taitaa olla pääkopassanne ne "pienet näkymättömät oliot" jotka tekee kepposia.


    • JokuVitunKova

      Käytiin siellä tänään, yöllä 02:00. Ensin näimme,kun verhot olivat auki ja valot syttyivät, aivan kuin joku olisi polttanut kynttilöitä. Sitten kaverit huomasivat valkoisen hahmon, aivan kuin lakanan olleen alaikkunassa. Yksi kaveri myös näki tornissa olleen hahmon, mutta itse en katsonut sinnepäin.:D siisti paikka pitää käydä uudestaa:)

    • KaruTotuus

      totuus on se että paikassa kummittelee mutta ei pahantahtoisesti. Monia vuosia sitten rikas omistaja perheen tyttö olisi halunnut mennä naimisiin jonkun muuan eri lahkon miehen kanssa mutta isä ei antanut. Joten näin tyttö lupasi isälleen kummitella talossa kuolemansa jälkeen. Ps. tätini 50.v kertoi ja mummini ja vaarini kertoivat saman tarinan.

      • ...;3

        Hmm minä uskon tuon :3 paska isä sillä tytöllä...


      • hahjoo

        Tutustukaa historiaan ennenku alatte jakaa näitä satujanne. Keiknerit oli lapseton pari, ne rakensi Helsinkiin marmoripalatsin ja muutti sinne myytyään pytingin ja tehtaat. Mies kuoli siellä Helsingissä, asuttuaan vain vuoden siinä marmoripalatsissa. Rouva eli siellä vielä pitkään. Mikää vtun päätön ritari siellä pytingillä suhaa, vaan rouvan venäläinen ratsumestari, jonka suhteesta rouvaan kuiskuteltiin paljon, ja hän sai äkkilähdön kartanolta. Hän on se, jonka huhutaan siellä päättömänä ratsastelevan, se ratsumestari siis


    • ähtäriläinen

      Oltiin tänään just pytingillä ja siellä oli pari mummoa syömässä puuroa. Toisella tuli pieru. Sitte yhtäkkiä se toinen mummo hävisi. Mikä lie kummitusmummo. Todella karmiva paikka. Sitte ku katottiin yläkerran ikkunaan nii verhot vaa heilu ja se mummo oli siellä näyttämässä meille keskaria. Aateltiin että se on sen talon joku rikas vanha omistaja. Käytiin myös talvella siellä ja ovi oli auki ja verhot heilu ja valot räpsy ja savua tuli piipusta.Sitte yhtäkkiä ovesta ryntäs päätön ritari. Varmaan se joka siellä huhutaan olevan. Ei kannata mennä sinne.Nähtiin myös siellä metässä tyyppejä jotka laahas itteensä oudosti. Tuli ekaks mieleen zombi, mutta ehkä ne oli niitä vartijoita jotka on seonnu sillon täydenkuun aikaan klo 00.00.

      • bombie

        hah en usko tota


      • ähtäriläinen
        bombie kirjoitti:

        hah en usko tota

        ei kaikkee kannatakkaa uskoo


    • Pullamursu

      Oon itse asunu koko lapsuutenni ähtärissä ja nykyään opiskelen muualla, mutta en ikinä oo käyny ton lähellä, koska mulla ei oo yhtään mitään tietoa missä päin se on. Onko se siis inhassa vai lähempänä sitten inhan tehtaita? Haluan ehdottamasti käydä tuolla ja varsinkin talon sisällä :D toki ehkä mielummin päivällä, koska tulisi varmasti tavarat housuun jos menisin yöllä.

      muutamat kaveriani kävi siellä joskus nuorempana vähän ryypiskelemässä ja siinä lähettyvillä oli ollut lampaita, todisteena näyttivät mulle niistä kuvia. onko kukaan muu törmänny siellä lampaisiin :DD ja eiköhän noitten kahden reissu päättyny siihen, että juoksevat vartioita pakoon metsässä, mutta eivät sentään jääneet kiinni. Ja hekin mainitsivat verhojen siirtelyt ja valojen palamiset..

      Ja omast mielestäni ihmisten ei pitäisi repiä persekarvojaan sen takia, että ihmiset kehittelevät noita kummitustarinoita. Jokaisessa paikassa on aina joku talo, jossa ns. kummittelee ja ainahan ihmisiä kiinnostaa tommoset historialliset tapahtumat, jossa joku on kadonnut tai kuollut traagisesti. Joten nautitaan nyt siitä, että ähtärin kokoisessa paikassa on noin hieno rakennus, jossa kaiken lisäkis vielä sattuu ja tapahtuu! :)

    • ähtärin liepeiltä..

      monesti tuolla pytingis käyny mutta mitään ei oo näkyny. muutaku kaveri kuuli muka ääniä sieltä rannasta (kuulin tämmösen jutun että sinne ois joku hukutettu).
      ja jonku venevajan liikkeentunnistin valo räpsy omiaan vaikka ketää ei näkyny ja oltii ite kaukana siitä.

      • tyttö takapenkin

        käytiin itekki tänää , siel rannas on ihmisiä hukutettu. Ja kun tultiin kaverinkaa vasemmalta puolelta ( meinattii kiertää kartano ) niin katottiin ikkunasta sisälle ja valkone hahmo tuli ikkunaa.. Siinä ei ollu sydänkohtaus kaukana , eiku jalat alle ja auto käyntii ..


    • kummitusten pelkääjä

      Kyllä siellä ku desibeli-mittarilla laskin ku kuulu se epämääräinen ääni(toisinsanoen pieru,englanniksi fart) nii äänen kovuudesta päätellen tämä kyseinen "Fart" oli mummosta lähtöisin. Isoisäki,joka on asunu koko ikänsä Ähtärissä kertoi tosiaan niistä mummoista mitkä minäkin näin.Eipä taida talo tulla myydyksi.

    • nainen juu

      Eikös tuo ole jo myyty? Ei se ilmoitus ainakaan ole ollut aikoihin netissä. Joku julkkis sen on ostanut. Minä olen käynyt siellä ,myös sisällä, eikä siellä mitään kummituksia ole. Yleensä aistin tuonpuoleisen läsnä-olon, mutta ei tuolla tullut sellaista tunnetta.

    • ähtärin kuningas

      olen kerran käyny pytingin sisällä paskalla ku ei viitiny housuun päästää ja siellä mitää tapahtunut paitsi kahvinkeitin alkoin puhumaan minulle mukavia ja kertoi että vessankannesta voi saada ihottumaa koska on alkuperäinen vessa..

    • pööpöö

      Kävimme juuri eilen porukka tuola eikä sielä mitään näkynyt,automaattinen öljylämmitys vaan laukaisi savun piipusta ei muuta.Tietääkö kukaan pääseekö sinne sisälle ? vai onko samantie vartiat paikalla

      • kunnioitusta_kiitos

        Viimeksi kun tarkistin, pytinki oli yhä myynnissä.
        Joten sanon tämän hyvin vakavissani teille urbaanin löytöretkeilyn harrastajille: jättäkää tämä rakennus rauhaan.
        Se ei kummittele, mutta entisenä ue-harrastajana ja rakennusfanaatikkona ymmärrän että näin hieno talo kiinnostaa. Vaikka siinä ei asuisikaan kukaan, ei sinne saa murtautua, sillä kuka tahansa saattaa ostaa sen milloin tahansa.
        Pysykää oikeasti niissä hylätyissä tehtaissa, tämä _EI_ ole julkisrakennus vaan jonkun koti. Ymmärrättekö? Olisiko kivaa jos sinun kodissasi ravattaisiin alituiseen? Ja kyllä, talossa on lähes varmasti jonkinlainen hälytyslaitteisto koska se on West House -firman myyntilistalla tällä hetkellä. Ja mitä tahansa alueella teettekin on oikea rikos, ettekä selviä nuhteluilla.
        Olen entinen ue-harrastaja ja putkassa virunut pienemmästäkin, sääntöni harrastukselle on aina se, että asuintaloihin EI MENNÄ, se on murto ja häpeällinen teko.
        Haluan poistaa inhan pytingiltä "ue-kohteen" maineen, sillä sinne saattaa minä päivänä hyvänsä muuttaa joku, ja sehän on mukavaa kun siellä sitten teinit hyppii katolla.
        Heti jos saan rahat kasaan, olen ensimmäisenä tekemässä tarjousta ko. rakennusta, sillä se olisi antiikkiharrastukselleni varsin passeli miljöö.


    • piupau

      Joo kiinnostais kans tietää uskaltaako sisälle mennä !

      • kunnioitusta_kiitos

        Se on sama kuin joku tulisi sinun kotiisi sisälle. Laiton murto.
        Rakennus on yksityisomistuksessa oleva asuintalo, tällä hetkellä myytävänä.


    • Vuosimallia-52

      Olen syntynyt Ähtärissä ja asunut lapsuuteni Inhassa. Lapsena kävimme monasti kyläilemässä Pytingillä. Kyllä se oli vaan ihan tavallinen herraskartano ja on vielä tänä päivänäkin!

    • Sasu00

      Me käytii eile kavereitten kans joskus 21-22 aikoihin ja ei siellä mitää näkyny muutaku iha kiva kartano oli ja piha iha tukossa ,ettei poiskaa melkee autolla päässy :D

    • Vanhuksia

      Kävin ite siel tänää.. sisällä oli mummojen vesijumppakerho ilman vettä, varmaa niitte keskiyöllä seonneitten vartijoitten idea.. pihalla oli vaarien piknikki.. vanhainkodin retki kartanolle ilmeisesti.

      • pullamarsut

        Kävin itekkin siellä tässä kesän alussa ja liikennettähän siellä oli, kolme autoa siellä oli jo valmiina joten ei sinne kauheasti kehdannut jäädä katselemaan, vaikka olisikin kiinnostanut. Ja yllättäen siellä alakerrassa paloi valot.. Muuten tietääkö kukaan mihin se tie johtaa mikä menee pytingin ohi, onko siellä jotai omakotitaloja vai?


    • Noona_merihelmi

      minä oon asunut niiiin pitkään Ähtärissä, inhantehtailla. Ja siellähän se kartano on, ja komia onkin. Muutama vuosi sitten oli myynnis 1,300 000e.
      Se kartano on kuulunu inhantehtaiden perustajalle/omistajalle.
      Tenavana oon siel oon leikkiny, eikä siel kummitele.
      Niii ja sitä kartanoo kutsutaan Pytinniksi.
      Ite antasin mitä vaan et saisin emännöijä sitä kartanoo, se on ollu pienetä minun unelma ^^.
      Eikä se niin korvessa oo,vieressä iso tehedaas(fiskars) ja kommeet päällystettyt tiät.... nii joo ehkä teille etelän-ihimisille :D.... no mu ei se teijän vika oo :DD. En OOO MAALAINEN Ähtärissä-citys oon asunu 20 vuotta ja nykyisin Haapajärvi-citys,kumpikin kaupukei! Et minäkin oon kaupukilainen.... Voi jeesus kuulostan sekavalt :D väsyneenä ei sais kommentoida mihkään mitään, mutku teijän keskustelu oli nii jännä, ku se koski minun lapsuuden kodin läheist aluet.

    • Joo o

      Kävin sielä, ilmesty UFO ja se tarjos kaakaon!!!

    • uffofaa!

      UFO: tunnistamaton lentävä esine

      Se siis tarjos lennosta kaakaon?

      • öööööö

        Urpo ohjas pytingin kaikkia toimintoja lämmitystä valoja yms. tietokoneella etänä jo joskus kymmenen vuotta sitten. Siellä on sellaiset sähkösysteemit, että koneelta näkee etänä lämpötilat yms. ja voi ohjailla lämmitystä, kameroita, valoja ja kaikkea muuta.


    • entinen naapuri

      ei siellä kummituksia vastaan tullut kun lapsena sielä olin leikkimässä,sisällä ja ulkona ole asunut naapurissa .turhaa höpötystä nyt vois jo lopettaa.

    • aaaa125

      Oon aina tiänny jotta ähtäris asuu pieniä pelkuripoikia jotka pelkää kaikkea mikä liikkuu, menkää äitinne hameen alle turvaan kummituksia. Älkää vaan lähtekö minnekään ähtäristä, voitte saada sakinhivutusta paremmista kylistä.

      • julumaasakkia

        Kymmenen (10) alavutelaista uskaltaa hätinä hakata yhden (1) ähtäriläisen.


      • Kjjjjjjj
        julumaasakkia kirjoitti:

        Kymmenen (10) alavutelaista uskaltaa hätinä hakata yhden (1) ähtäriläisen.

        Mites ähtäriläiset tytöt?


      • julumaanaimista

        Yksi (1) alavutelainen jaksaa hätinä rakastella kymmenen (10) ähtäriläisen tytön kanssa.


    • JJHokkanen

      Alkuperäinen juttu lienee "Metsän sisässä olevasta" Kartanomaisesta rakennuksesta elikä puisesta vanhasta pitkänmallisesta pohjalais "kartanosta" elikä äidin isoisän suku-kartanosta jonka 6 poika oli, eli sai vain tilan maista,elikä "Kiukaisten-kartanosta".....se oli -70 luvulla viellä kesämökki käytössä ja siellä oikeesti kummittelee,enkä yhtään ihmettele. Sukutarinoissa niin on aviottomia vauvoja suohon tapettu,kuin perimysriidoissa sukulaisia metsiin hävinnyt,onnettomia naimakauppoja ja kieroilua.....

    • Anonyymi

      oon asunu siellä🥲 kummitukset olivat mukavia?

    • Anonyymi

      Asun tääl vitu runkkari

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5168
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1343
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1036
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      948
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      727
    Aihe