jos suomalais nainen on reilustui mustalais miehen kanssa yhdessä niin saako nainen laittaa silloin isot hameet ja häpäiseekö se romanien kulttuurin??? p.s olisi kivaa saada vastauksia
suomalais naiset ja isot hameet
80
12117
Vastaukset
- mustaa samettista
kotelomekkoa t:irvileuka
- kaaalo
se riippuu ihan siitä että onko niin sanotusti kunnon kaaleita ketkä ovat tarkkoja tavoista. helsingissä ei niinkään näe kun harvoin et suomalaiselle laitettaisi hameita ,mutta tottakai pitää käyttää mustaa pitkää hametta jos seurustelee mustalais miehen kanssa
- valkolaisia romanihameessa
kaaalo kirjoitti:
se riippuu ihan siitä että onko niin sanotusti kunnon kaaleita ketkä ovat tarkkoja tavoista. helsingissä ei niinkään näe kun harvoin et suomalaiselle laitettaisi hameita ,mutta tottakai pitää käyttää mustaa pitkää hametta jos seurustelee mustalais miehen kanssa
Kyllä helsingissä on valkolaisia romanihameissa ja lähikunnissa sama juttu.Nuorin ketä oon nähnyt on pohjoisesta nuori likka, tais olla vasta 14.Nyt kulkee farkuissa naama lävistyksiä täynnä.
- minä vaan
kaaalo kirjoitti:
oon käyttäny tiukkoja farkkuja kokoajan vaik oon yksis ollu mustalaismiehen kans kohta kaks vuotta. Ei ole vaadittu multa hametta, edes vanhempien sukulaisten edessä.
- sitten on
minä vaan kirjoitti:
oon käyttäny tiukkoja farkkuja kokoajan vaik oon yksis ollu mustalaismiehen kans kohta kaks vuotta. Ei ole vaadittu multa hametta, edes vanhempien sukulaisten edessä.
kyllä ajat pahasti muuttuneet. Kyllä sitä ainakin ennen hame piti päällä olla ja kyllä se pitää nykyisinkin olla.
Riippuu tietysti suvusta.
Helsingissä ne ei kaikki ole valkolaisia joilla on hameet päällä, vaan aika moni on puolimustalaisia tai sitten muuten vain vaaleita. Tiijän meinaan aika monen, jotka on niin vaalaita, että luulee et suomalainen on laittanut hameet päälle. - Puhut palturia
Ei sanan "mustalainen" käyttäminen riipu siitä, onko mustalainen vai ei.Sen kyllä kuulee onko pilkkahuudoksi tarkoitettu vai tavllista puhetta.
- .........
juu niin olen, ja ai että tuntuu hyvältä joka kerta :)) Ja arvaa silloin ei ole edes farkkuja.
- nainen vain
minä vaan kirjoitti:
sinä nim.minä vaan..tuskin sinä sitte mustalais miehen kanssa seurustelet jos tiukoissa farkuissa oot ihmisten eessä..kysyppäs siltä sun poika ystävältä että onko hän sen mustalaisempi kun sinä itsekkään....tuskin on
- on ihan aitoja
sitten on kirjoitti:
kyllä ajat pahasti muuttuneet. Kyllä sitä ainakin ennen hame piti päällä olla ja kyllä se pitää nykyisinkin olla.
Riippuu tietysti suvusta.
Helsingissä ne ei kaikki ole valkolaisia joilla on hameet päällä, vaan aika moni on puolimustalaisia tai sitten muuten vain vaaleita. Tiijän meinaan aika monen, jotka on niin vaalaita, että luulee et suomalainen on laittanut hameet päälle.valkolaisiakin mustalaishameet päällä. Tänne muutti yksi ja rupesi kulkemaan farkuissa kun mikään taho ei suvainnut asiaa. Toinen muutti takaisin Helsinkiin samasta syystä.
- ole mikään
mustalaisuuden merkki. Ei naisesta mustalaista tule vaikka koko elämänsä eläisi kaaleenmiehen kanssa.
ole mikään kirjoitti:
mustalaisuuden merkki. Ei naisesta mustalaista tule vaikka koko elämänsä eläisi kaaleenmiehen kanssa.
ei kai kukaan valkolainen niin luulekkaan, toivottavasti ainakaan. Eihän ne hameet kenestäkään romania tee, kyllä se tulee ihan muualta.
- muutaman
***** kirjoitti:
ei kai kukaan valkolainen niin luulekkaan, toivottavasti ainakaan. Eihän ne hameet kenestäkään romania tee, kyllä se tulee ihan muualta.
Hortto Kaalon tiedän...
- boss__1111113
kaaalo kirjoitti:
no ei kaajeille mitää mustalais hameita vaikka oliski mustalaisen kans
- Anonyymi
nainen vain kirjoitti:
sinä nim.minä vaan..tuskin sinä sitte mustalais miehen kanssa seurustelet jos tiukoissa farkuissa oot ihmisten eessä..kysyppäs siltä sun poika ystävältä että onko hän sen mustalaisempi kun sinä itsekkään....tuskin on
No ei kai nyt tavallisen suomalaise; tartte laitella hameita ylleen vaan siksi että seurustelee tumman kanssa . Kukin tyylillään , pakkoa ei ole eikä omistusoikeutta.
- niistä hameista vielä
Jos seurustelet mustalaismiehen kanssa pitää siis käyttää mustaa hametta?? Sekös sitten on joku "olet hyväksytty heimoon -merkki". Kyllähän toi alkaa jo olla aikamoista esineellistämistä. Kyllähän nyt minunkin kaltaiseltani ihmiseltä olis sula mahdottomuus vaatia pukeutumista, jolla sitten minut leimattaisiin kuuluvaksi johonkin heimoon. Ei kai voi tällaisia tapoja sentään hei tosiaan enää olla olemassa. Sais kyllä olla aikamoinen Kyösti, joka minulle mustan hameen päälle pukis. Kyllähän vaatteissa monta kertaa on tärkeää myös niiden käytännöllisyys. Eri tilanteissa pukeudutaan eri tavalla. Ei niitä farkkuja valkolaisetkaan joka tilaisuuteen päällensä pue, ennenkaikkea valinnanvaraa täytyy olla ja ennen kaikkea OMA vapaus valita.
- minäääää
kyllähän se vaan nii on et se on jokaisen oma asia laittaako hameen vai ei...
- kaaleentyttökin
saa valita laittaako hameen päälle vai ei. Kerran kun laittaa niin pois ei enään oteta.
- ei näytä pitävän paikkaansa
kaaleentyttökin kirjoitti:
saa valita laittaako hameen päälle vai ei. Kerran kun laittaa niin pois ei enään oteta.
Laivalla on monta kertaa nähty, kun kaaleen naiset laittaa isot hameet pois ja bilettävät farkuissa,topeissa ym.ja voi sitä humalan määrää, ei edes jaloillaan pysytä.
- ihmeessä
Haluat käyttää hameita? Jos miehesi olis halunnut romaninaisen hän varmaankin olisi sellaisen ottanut.
- vaalee.....
jos vaalee ja romani mies menevät yksiin, ja jne.
eikä se varmaan aina ole naisten valinta, en nyt tarkoita et ois pakko pukee hameet.
vaan että niin niinkuin kirjoitit et mies ois ottanu romani naise.... mutta ei se aina niin ole/ mene.
miehet ajattelee erilailla kuitenkin kuin naiset.
että jos romani mies tykkää vaaleasta ja on siihen sit niin rakastunut ja jne.... (sillä toinen tykkää tummasta toinen vaaleasta- ne on maku asioita) niin omaa kulttuuriaan vaalien haluaa että nainen pukee romani hameet.
tunnen yheden pariskunnan jossa mies tummia ja nainen vaalea. ja heillä se meni juuri noin, et mies halusi että hänen vaalea naisensa pukee hameet ja mies sitten osti tälle naiselle ekan hameen. ja tämä nainen suostui, siis ihan omasta tahdostaan. koska halusi myös samalla kunnioittaa miehensä kulttuuria. ja jne...
koska niin olen ymmärtänyt joissakin määrin et romani kulttuuri on aina noissa suhteissa omalla tavallaan tärkeämmässä osassa. ei ehkä kaikissa suhteissa...
mutta kuitenkin.
ja tämän miehen suku oli ollut mielissään asiasta. sillä tämä kyseinen nainen oli kuitenkin ennen hameitten laittoa oppinut/tiesi kulttuurin tavat ja jne. että osasi/ osaa kantaa sitä hametta oikein.
että eikös se myös samalla sitten ole vaalealta että kun ottaa rom. hameet käyttöön, niin samalla hän ilmaisee että kunnioittaa miestään, miehen sukua ja kulttuuria.
minusta se ainakin kuulostaa hienolta. =)
ja eikös se juuri hivele romani miehen sydäntä?
että nainen kunnioittaa ja arvostaa häntä.
ja että hän saa olla se mies isolla M:llä.
ne useat romani miehet jotka tunnen juuri tämän vaalean ystäväni kautta, niin heistä ainakin olen saanut sellaisen kuvan...
niin minäkin tekisin jos olisin yksissä romani miehen kanssa.
ja se mitä olen ymmärtänyt niin miehet eivät niin hirveesti/usein näe vaivaa tuosta hame jutusta...
vaan enemminkin naiset.
sillä kulttuurin katsomatta naiset ovat aina toisilleen susia.
nainen on toiselle naiselle susi- sellainen vanha sananlasku on olemassa.
koska naiset tosiaan kulttuuriin katsomatta tileeraavat naisia juuri näin:- se sai sen miehen eikä se ees ansaitse sitä, kyllä sille miehelle olis sopinu paremmin se ja se...
tämä oli sitten vain mun mielipiteeni asiaan.
josta kenenkään ei tarvitse ei vaalean/ eikä tumman vetää hernettä nenuun. =) - ,..............
vaalee..... kirjoitti:
eikä se varmaan aina ole naisten valinta, en nyt tarkoita et ois pakko pukee hameet.
vaan että niin niinkuin kirjoitit et mies ois ottanu romani naise.... mutta ei se aina niin ole/ mene.
että jos romani mies tykkää vaaleasta ja on siihen sit niin rakastunut ja jne.... (sillä toinen tykkää tummasta toinen vaaleasta- ne on maku asioita) niin omaa kulttuuriaan vaalien haluaa että nainen pukee romani hameet.
tunnen yheden pariskunnan jossa mies tummia ja nainen vaalea. ja heillä se meni juuri noin, et mies halusi että hänen vaalea naisensa pukee hameet ja mies sitten osti tälle naiselle ekan hameen. ja tämä nainen suostui, siis ihan omasta tahdostaan. koska halusi myös samalla kunnioittaa miehensä kulttuuria. ja jne...
koska niin olen ymmärtänyt joissakin määrin et romani kulttuuri on aina noissa suhteissa omalla tavallaan tärkeämmässä osassa. ei ehkä kaikissa suhteissa...
mutta kuitenkin.
ja tämän miehen suku oli ollut mielissään asiasta. sillä tämä kyseinen nainen oli kuitenkin ennen hameitten laittoa oppinut/tiesi kulttuurin tavat ja jne. että osasi/ osaa kantaa sitä hametta oikein.
että eikös se myös samalla sitten ole vaalealta että kun ottaa rom. hameet käyttöön, niin samalla hän ilmaisee että kunnioittaa miestään, miehen sukua ja kulttuuria.
ne useat romani miehet jotka tunnen juuri tämän vaalean ystäväni kautta, niin heistä ainakin olen saanut sellaisen kuvan...
ja se mitä olen ymmärtänyt niin miehet eivät niin hirveesti/usein näe vaivaa tuosta hame jutusta...
vaan enemminkin naiset.
koska naiset tosiaan kulttuuriin katsomatta tileeraavat naisia juuri näin:- se sai sen miehen eikä se ees ansaitse sitä, kyllä sille miehelle olis sopinu paremmin se ja se...
josta kenenkään ei tarvitse ei vaalean/ eikä tumman vetää hernettä nenuun. =)Kyllähän romanimiehen kulttuuria voi kunnioittaa noudattamalla sääntöjä sekä pukeutumalla siveellisesti (onnistuu ilman romanihamettakin)
Mielestäni suomalaisesta ei pidä yrittää tekemällä tehdä romania tai toisin päin. Vaatteet eivät tee ihmisestä mustalaista, vaan ns "verenperintö". Kulttuuriin kasvetaan eikä sitä voi kirjoja lukemalla tai pukeutumalla oppia. - minun mielipide
,.............. kirjoitti:
Kyllähän romanimiehen kulttuuria voi kunnioittaa noudattamalla sääntöjä sekä pukeutumalla siveellisesti (onnistuu ilman romanihamettakin)
Mielestäni suomalaisesta ei pidä yrittää tekemällä tehdä romania tai toisin päin. Vaatteet eivät tee ihmisestä mustalaista, vaan ns "verenperintö". Kulttuuriin kasvetaan eikä sitä voi kirjoja lukemalla tai pukeutumalla oppia.Niin minun mielipiteeni on se, että riittää kun naisella on hame, ei hirveesti väliä mikä hame, kunhan hame on.(värillä ja pituudella on tietty väliä)
Ja sitten se että ei se ole suomalaisen tekemistä romanikis, vaikka se tavat osaa.
Vaikka siihen kulttuuriin ei olisikaan syntynyt niin siihen voi kasvaa myöhemminkin ja se ei ole mitään tekemistä romaniksi, vaan sitä vain kasvaa ajan myötä siihen.
Itse opin jo aikoja sitten, että en välitä mitä muut sanoo, koska ei sitä kummiskaan tee kaikille mieliksi.
Siis se riittää mulle, että en miestäni häpäse muitten silmissä.
Ja oikeestaan kaikkein tärkeintä on, että ei miehen vanhempia häpäse ja se mikä heille on hyvä on minullekkin. - Valo<333
vaalee..... kirjoitti:
mutta kuitenkin.
vaan enemminkin naiset.
josta kenenkään ei tarvitse ei vaalean/ eikä tumman vetää hernettä nenuun. =)Sie osuit naulan kantaan tuossa asijassa!
Olen iloinen jos olisin kaalee miehen kanssa , niin laittaisin omasta tahdosta hameen ja röijyn ... Mutta voisi olla että tulis paha *silmä* . EN laittaisi hameen/röijyä niiden kauneuden vuoksi . Vaikka totta on että kauniita on ... Ja jos laittasin kaalee naisen asun toivoisin että minua katsottaisiin/puhuttaisiin/oltaisi vain millainen ihminen olen ei sitä mitenkä/miten pukeutuisin. Kun kaaleet ja valkolaiset kuitenkin samassa maassa asustavat miksi olla *pahastuva/päälle käyvä* kun ei se asijaa muuta miksikään ... Minusta on ihanaa jos niin kaaleet / valkolaiset / mistä maasta/kulttuurista sitten onkaan hyväksyä toinen ihminen. - Valo<333
Valo<333 kirjoitti:
Sie osuit naulan kantaan tuossa asijassa!
Olen iloinen jos olisin kaalee miehen kanssa , niin laittaisin omasta tahdosta hameen ja röijyn ... Mutta voisi olla että tulis paha *silmä* . EN laittaisi hameen/röijyä niiden kauneuden vuoksi . Vaikka totta on että kauniita on ... Ja jos laittasin kaalee naisen asun toivoisin että minua katsottaisiin/puhuttaisiin/oltaisi vain millainen ihminen olen ei sitä mitenkä/miten pukeutuisin. Kun kaaleet ja valkolaiset kuitenkin samassa maassa asustavat miksi olla *pahastuva/päälle käyvä* kun ei se asijaa muuta miksikään ... Minusta on ihanaa jos niin kaaleet / valkolaiset / mistä maasta/kulttuurista sitten onkaan hyväksyä toinen ihminen.Miksi valkolaiset & kaaleet tai toistenpäin aina niskakarvat pystyssä valmiina hyökkäykseen ???
Eikö niin kaalee kun valkolainenkin ole ihmisiä ???
minusta on ihana jos kantaa kaalee kuin valkolianen hametta/röijyä/farkkuja/T-paitaa , Kunhan ei solvaa toista tai jotain muuta .
Sydän se kertoo millanen ihminen on ei vaatteet mitä päällesi joka aamu herättyäsi laittat ja taas yöksi riisut pois se on joka päivästä.
Ja meitä ihmisiä on joka lähtöön ...
Ole iloinen että saat elää ja nauttia Jumalan antamista päivistä ... - Anonyymi
minun mielipide kirjoitti:
Niin minun mielipiteeni on se, että riittää kun naisella on hame, ei hirveesti väliä mikä hame, kunhan hame on.(värillä ja pituudella on tietty väliä)
Ja sitten se että ei se ole suomalaisen tekemistä romanikis, vaikka se tavat osaa.
Vaikka siihen kulttuuriin ei olisikaan syntynyt niin siihen voi kasvaa myöhemminkin ja se ei ole mitään tekemistä romaniksi, vaan sitä vain kasvaa ajan myötä siihen.
Itse opin jo aikoja sitten, että en välitä mitä muut sanoo, koska ei sitä kummiskaan tee kaikille mieliksi.
Siis se riittää mulle, että en miestäni häpäse muitten silmissä.
Ja oikeestaan kaikkein tärkeintä on, että ei miehen vanhempia häpäse ja se mikä heille on hyvä on minullekkin.Kas kun hameet eivät ole oikein käytännöllisiä mitenkään , nykynainen käyttää enimmäkseen pitkiksiä ja viihtyy parhaiten niissä
Minulla oli viimeviikolla ylläni mekko ajattelin että käytän sitä nyt kun ei ole mitään erikoista tekemistä edes vaan puolelta päivin oli vedettävä pitkikset jalkaan . Monilla on todella nättiä hameita ja mekkoja pitkiä ja lyhykäisiä silloin aina ajattelen että osaanpas hameen itsekkin vaansejää vaan suunnittelutasolle enimmäkseen - Anonyymi
,.............. kirjoitti:
Kyllähän romanimiehen kulttuuria voi kunnioittaa noudattamalla sääntöjä sekä pukeutumalla siveellisesti (onnistuu ilman romanihamettakin)
Mielestäni suomalaisesta ei pidä yrittää tekemällä tehdä romania tai toisin päin. Vaatteet eivät tee ihmisestä mustalaista, vaan ns "verenperintö". Kulttuuriin kasvetaan eikä sitä voi kirjoja lukemalla tai pukeutumalla oppia.kyllä vaatteet on yks osa romani kulttuuria . täällä on puhuttu naisten pukeutumisesta oon nöhny keski suomessa käyessä kuinka romani mies kulki vaaleat kollishousut päällä aattelin että täytyy olla identti hakusessa kun ei tiiä mikä on
- siinä enää
häpäisemistä
- nainen vain
kandee sopii sen oman miehen kanssa näistä asioista.mutta kyllä ite henk.kannatan jos asia on niin vakava että kuletaan tuolla romanien suku juhlissa ja muissa missä ollaan pääkallo paikalla niin mielestäni sillon ne hameet ois ihan hyvä ratkasu.mutta jos asia on niin että ei tarvitse ihan joka paikkaa koluta läpi niin kyllä se pitkä musta hame riittää hyvin.
- näinhän se
oikeen meneeki. Alotettaisko tästä että mustalaiset pitäsivät ekana itse niitä hameitaan ja sit vasta muut.....ja aina kun sanotaan ettei suomakaisesta tuu mustalaista niin samoin myös toisinpäin.....mustalaisesta ei ikään tuu suomalaista vaikka voissa paistais. Niin ja sit yleensä ylen kaajeenmoiset miehet laittaa raklille hameet.....pankaa muuten merkille. Oikia mustalaismies ei laita raklille hameita. Sillon on jostain alemuuskompleksista kysymys. Ja etelän kaaleen miehien rakliloilla on enemmän hameita ku pohjosen.
- Anonyymi
näinhän se kirjoitti:
oikeen meneeki. Alotettaisko tästä että mustalaiset pitäsivät ekana itse niitä hameitaan ja sit vasta muut.....ja aina kun sanotaan ettei suomakaisesta tuu mustalaista niin samoin myös toisinpäin.....mustalaisesta ei ikään tuu suomalaista vaikka voissa paistais. Niin ja sit yleensä ylen kaajeenmoiset miehet laittaa raklille hameet.....pankaa muuten merkille. Oikia mustalaismies ei laita raklille hameita. Sillon on jostain alemuuskompleksista kysymys. Ja etelän kaaleen miehien rakliloilla on enemmän hameita ku pohjosen.
Kauan sitten luulin että mustalaiset lopettavat niiden hameiden käytön arkisin ja laittavat vaan ykkåållensä silloin kun on joku tilaisuus joska vaatii heidän kansallispukua . Mutta ihmeekseni huomaan etteivät ole lopettaneet niiden hameiden käyttöä tavallisessa elämässä vieläkään. Kun näkee heitä kaupassa niin hameen helmat hulmuaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauan sitten luulin että mustalaiset lopettavat niiden hameiden käytön arkisin ja laittavat vaan ykkåållensä silloin kun on joku tilaisuus joska vaatii heidän kansallispukua . Mutta ihmeekseni huomaan etteivät ole lopettaneet niiden hameiden käyttöä tavallisessa elämässä vieläkään. Kun näkee heitä kaupassa niin hameen helmat hulmuaa
Tulee kalliiksi käöuyyää tavallisia vaatteita
- meinaat...
että markettiin "ostoksille",niin pakkohan se on laittaa salataskuhameet.
- eräs nainen
Oon nähny etelässä varsinki paljon semmosia kaajeen naisia keillä on hameet päällä ja samaten sitten tuossa Pohjanmaalla,.. Ja muuallaki muutamia mutta varsinki etelässä. No ei kai tämä asiaan nyt hirveesti liity niin että siirrynpä eteenpäin.
Tosi moni meistä tykkää huonoa jos valkolainen heittää hameet päälleen. Koska monien ja varmaan ehkä suurimman osan mielestä kaaleen vaatteet kuuluu kaaleen naiselle,.. Joku sanokin, että jos siitä lähettäs että romaninaiset pitäs hameita, ja sen jälkeen vasta muut. Nykyään kaaleen naisetki saattaa vetää farkut päällä ja olla niinku kaajeet, ei millään pahalla koska mun puolesta kaikki taplatkoon tyylillään, kuhan ei tee vanhojen ihmisten aikana tai jos on vanhoja ihmisiä niin ymmärtää edes hävetä... En tiedä muista, mutta mulla nousee sellanen ajatus mieleen, että entäs sitte jos valkolaisnainen eroais miehestä. Se heittäs heti hameet nurkkaan. Ainakin jotkut varmasti heittäs, ja on heittäneetkin, olen ite ollut todistamassa tollasia toimia. Kyseessä oleva naisihminen laitto hameet päälleen ja oikeet kultakappaleet oli sillä ja kaikki, se oli silti oma ittensä niitten vaatteitten alla. Jos ymmärrätte mitä tarkotan. Vaikka sillä oli kaaleen vaatteet, se ei missään vaiheessa väittäny ensinnäkään että se olis kaaleita. Se nainen ties tavat ja osas toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Ei käyny olemaan liian mustalaista itessään, koska semmostaki näkee että ku kaaji laittaa hameet päälle niin se on enemmän kaaloo ku mustalaiset ite. Sit tuli mieleen toinen tapaus. Se tyttö on nytte 19 ikänen ja se on siis valkolaisia, se laitto hameet ku se oli 15. Ja ei siinä vielä mitään, mutta ku se tyttö ei ollu koskaan seurustellu kaaleen miehen kanssa. Lähinnä se tuns jotaki kaaleen tyttöjä, joitten kans oli aika hyväki kaveri. En tunne tätä kyseessäolevaa räkliä erityisemmin, kuhan tiijän vaan. Mutta oli se aika peli ku näin että sillä oli hameet päällä. Kysyinki, että miten tuommoseen päädyit, ja vielä sanoin että son oikeesti harvinaista että valkolainen laittaa hameita ees sillon vaikka oliski mustalaismies. Tyttö anto vastaukseks että hän haluu elää kaaleitten elämää. No, ei kai siinä. Hameet on sillä päällä tänäki päivänä ja ihan hyvin pyyhkii. Eikä se esitä silti kaaloa. Siltä ku kysyy et ootko kaaleita niin se vastaa ihan reilusti että en ole. Ja siihi on tyytyminen.
Toisaalta ku täällä Suomessa hameita ei kaajeilla niinkään hyväksytä, niin joillekki Suomen kaaleilla ketkä on muuttanu Ruotsiin, on oikeen ihmetyksen aihe jos semmosella valkolaisella ei oo hameita ketä on seurustellu kaaleen miehen kanssa. Oon kuullu ku kaaleet on päivitelly tuota monta kertaa, et miten voi olla mahollista... Nyt yks räkli sitten otti asian esille ja kysy multa, miten hänen pitäs toimia. No ei kai siinä auttanu mun sanoa muuta ku se, että toimi paikassa paikan tavalla, mutta tuskin ne sinuu hameita sentään pakottavat laittamaan.
Itse aattelen, että mulle on ihan sama vetääkö valkolainen hameet päällä. Kunhan se osaa oikeet tavat eikä käy olemaan kaaloa, koska siitä ei silti mustalaista tule vaikka voissa paistais, ja vaikka olis miten kaikki jutut niinku kaaleilla. Tätä ei varmaa tarvi sen kummemmin selittää, jokanen saa varmasti mielikuvan siitä mitä mahollisesti tarkotan.- yks vaa
tämä edellinen juttu oli minun mielestä vaan niin täydellisesti sanottu.... ihan oikeen lailla kaajeet voi laittaa hameen jos seurustelee tosissaa mustalais miehen kanssa...
- puolimustalaine
yks vaa kirjoitti:
tämä edellinen juttu oli minun mielestä vaan niin täydellisesti sanottu.... ihan oikeen lailla kaajeet voi laittaa hameen jos seurustelee tosissaa mustalais miehen kanssa...
mitä mieltä ootte tästä ku oon orpo puolimustalaine enkä koskaa eläny mustalaisten kanssa, enkä löyä ketää sukulaisia mistää enkä tiie keltä kysellä. äiti oli kokonaa ja isälläki mustalaisverta. haluisin kuitenki heitäki kunnioittaen joskus laittaa ne hameet päälle ja elää niinku he varmaa ois halunneet. mutta mitäs kaaleet sanoo ku tuntematon likka alkaa kulkee hame päällä, ees pikkuhame? ois mulle tärkeetä mutta on noita wannabe kaaloja liikaa nähty itekki
- valkolainen
oon yhessä mustalais miehen kans 3 vuotta.miehen vanhempien mökille meen hame päällä ja toivovat että käyttäsin aina.mut oon mitä oon ,en pysty muuks muuttuu ,mutta kunnioittaa tahon.täällä päin haluttas että hame ois valkolaisella..
- Anonyymi
puolimustalaine kirjoitti:
mitä mieltä ootte tästä ku oon orpo puolimustalaine enkä koskaa eläny mustalaisten kanssa, enkä löyä ketää sukulaisia mistää enkä tiie keltä kysellä. äiti oli kokonaa ja isälläki mustalaisverta. haluisin kuitenki heitäki kunnioittaen joskus laittaa ne hameet päälle ja elää niinku he varmaa ois halunneet. mutta mitäs kaaleet sanoo ku tuntematon likka alkaa kulkee hame päällä, ees pikkuhame? ois mulle tärkeetä mutta on noita wannabe kaaloja liikaa nähty itekki
Minun lapsissani on mustalaisverta. Kuudennessa tai seitsemännessä polvessa taakse päin. Heidän isänsä sukuun oli naitu mustalais tyttö ja saivat lapsia montakin ja niin vaan on suku vaalennut sukupolvien mukana .
Saatan joskus tuntea tyttärissäni joitain piirteitä Tai sitten kuvittelen vaan
- mellu.b
No yleensä suomalaiset pitää pikku hameita jos on mustalais miehen kanssa yhessä. Mutta se on eri asija jos miess sanoo niin että pitää laittaa
- mstln
Sanokaas mulle että miten voi ihminen olla niin tekopyhä kun täälä on ihmiset?
1)
Kaalo joka käyttää farkkuja tjsp = kaajeenmoinen talonpoika, ei missään nimessä voi sanoo mustalaiseks
Valkolainen joka käyttää mustalaisvaatteita, oli se sitten "oikee" hame tai sellane musta suora = esittää vaan mustalaista, ei voi missään nimessä sanoo mustalaiseks, ihan sama mitä on tehny vaikka olis kasvatettu mustalaisperheessä niin silti se on aina vaan valkolaisia.
Kysymys: Miten mustalainen muuttuu hetkessä valkolaiseks mutta kuitenkaan edes ikuisuudessa valkolainen ei voi muuttua mustalaiseks?? en nyt tarkota sitä että miten käytännössä "muututaan" vaan sitä että miten nää mielipiteet voi olla samalla ihmisellä näin ristiriitaiset??
2)
Mustalaisnainen saa VALITA että laittaako hametta, minkäänlaista, mutta valkolainen ei sitä saa tehdä?
Tarkotin nyt sitä kun seurustellaan mustalaismiehen kanssa..
3)
Jos on mustalaisia jotka käyttää valtaväestön mukasia vaatteita niin ne on talonpoikia ja niitä ei voi sanoo mustalaiseks, mutta MITEN IHMEESSÄ jokasella esim. laulajalla/näyttelijällä/ ym julkkiksella voidaan oikeen KEHUA kuinka hän on mustalaisia vaikka käyttäs valtaväestön kuteita??? (ei siis että hän ite kehuis kuinka on mustalainen mutta näiltä palstoilta kun lukee niin oikeen ylpyes hyppää kirjotuksista kuinka kehutaan että "se on kaaleita kans ja se on kaaleita kans.."
Jatkokysymys: Antaako julkisuus "oikeuden/hyväksymisen" käyttää valtaväestön vaatteita mutta silti tulla otetuksi mustalaisena??
Voi olla jollekkin ihan itestään selviä asioita mutta mua noi lähinnä häirittee, ollaan niin horttokaaloo mutta kuitenkin niin tekopyhiä. Ite käytän suoria housuja ja seurustelen valkolaisen kans, enkä oo kertaakaan sanonu että pitäis laittaa minkään sortin hametta päälle kerta ei siitä o vanhimmatkaan edes vihjannu, omiltakin hyväksyy farkut mukisematta niin ei ne rupee muiltakaan niitä vaatimaan.
Ja sitte onhan siinä sekin että nyt voitte taas siellä miettiä että kuinka on väärin ettei käytä akka hametta mutta jos se sen laittas niin sit tulis taas että kuinka se mun akka nyt koittaa olla niin kaaleita. En jaksa.
En tarkottanu tätä TIETENKÄÄN kaikista ketä tällä palstalla nyt sattuu vieraileen, mutta kuka voi sanoo että tällänen ei oo meno täälä?
Kiitos.
Kumarrus.
Öitä.- Nenette
Jos romanimiehen vanhempien mielestä on parempi ja soveliasta, että kääji laittaa hameet, niin eihän siinä silloin kenelläkään ole nokan koputtamista. Valkolaisnainen ei asiaa varmasti miehensä ja tämän vanhimpien tahtoa vastaan voi päättää - vai mustalaisakkojen tahdon mukaisestiko tässäkin asiassa pitäisi toimia? Höh.
- kuopio laulaa ja
Nenette kirjoitti:
Jos romanimiehen vanhempien mielestä on parempi ja soveliasta, että kääji laittaa hameet, niin eihän siinä silloin kenelläkään ole nokan koputtamista. Valkolaisnainen ei asiaa varmasti miehensä ja tämän vanhimpien tahtoa vastaan voi päättää - vai mustalaisakkojen tahdon mukaisestiko tässäkin asiassa pitäisi toimia? Höh.
Ennen oli mustalaisnaisilla jatsarit jaloissa. Varret vaan ei näkyneet hameen alta.
- Tässä raja
Nenette kirjoitti:
Jos suomalainen laittaa kaaleen hameet päälle ollakseen soveliaasti vanhempien kaaleiden edessä, olkoon sitte niin, MUTTA NÄIDEN KAAJEIDEN PITÄISI AINA MUISTAA SE, ETTÄ HE EIVÄT OLE KAALEITA
- Vaalea Sveitsistä
Tässä raja kirjoitti:
Jos suomalainen laittaa kaaleen hameet päälle ollakseen soveliaasti vanhempien kaaleiden edessä, olkoon sitte niin, MUTTA NÄIDEN KAAJEIDEN PITÄISI AINA MUISTAA SE, ETTÄ HE EIVÄT OLE KAALEITA
Aina sama rumba
Minä olen kaalee
Sinä olet kaalee
Minä olen kaajee
Sinä olet kaajee
Minä en arvosta
Sinä et arvosta
Minä vihaan
Sinä vihaat ja niin edelleen.
Onko alentavaa olla kaale, tai
onko alentavaa olla kaaje?
Vai olisiko ihana olla Jumalan ikioma luoma ihminen? - ruotsin tumma
Vaalea Sveitsistä kirjoitti:
Aina sama rumba
Minä olen kaalee
Sinä olet kaalee
Minä olen kaajee
Sinä olet kaajee
Minä en arvosta
Sinä et arvosta
Minä vihaan
Sinä vihaat ja niin edelleen.
Onko alentavaa olla kaale, tai
onko alentavaa olla kaaje?
Vai olisiko ihana olla Jumalan ikioma luoma ihminen?niin vuojesta 67 kun sä olet velttoillut siellä sweittissä.on se harmi ku jotku joutuu lähteen kotomaastaan
- Vaalea Sveitsistä
ruotsin tumma kirjoitti:
niin vuojesta 67 kun sä olet velttoillut siellä sweittissä.on se harmi ku jotku joutuu lähteen kotomaastaan
En ymmärrä viestiäsi. Ensinnäkään en ole velttoillut SVEITSISSÄ enkä ymmärrä mitä tarkoitat sillä, että joku joutuu lähtemään kotimaastaan. Mikä on sinun kotimaasi? Asut Ruotsissa. Onko tämä maa sinun kotimaasi. Ja jos on niin hyvä sinulle.
- ruotsin tumma
Vaalea Sveitsistä kirjoitti:
En ymmärrä viestiäsi. Ensinnäkään en ole velttoillut SVEITSISSÄ enkä ymmärrä mitä tarkoitat sillä, että joku joutuu lähtemään kotimaastaan. Mikä on sinun kotimaasi? Asut Ruotsissa. Onko tämä maa sinun kotimaasi. Ja jos on niin hyvä sinulle.
ei kun mä ole syntyny täälä ruottissa.ei mun oo tarttenu mihkään lähtee
- Vaalea Sveitsistä
ruotsin tumma kirjoitti:
ei kun mä ole syntyny täälä ruottissa.ei mun oo tarttenu mihkään lähtee
Synnyinmaasi on Ruotsi. Kotimaastasi ei tiedä tarkalleen vielä kukaan.
Yritä olla ystävällisempi täällä palstalla. Eihän sinua kukaan ole loukannut. - atlatl
...on monia ja jokaisella oikeus omiin tapoihinsa.
Toinen kaivaa nenää vasemmalla ja toinen oikealla etusormella,mitä väliä.
Itse olen joskus kauan sitten seurustellut lyhyen aikaa kaaleenmiehen kanssa.
Ei siitä mitään tullut kun olisi pitäny lähteä Suomesta Ruotsin puolelle kortittomana kuskiksi,ei mies tajunnu että olisi jääty kiinni varmaan jo ennen Oulua...
Mutta ikinä en ole käyttänyt esim lyhyitä hameita,en ennen,enkä jälkeen tämän miehen.
Aina on ollut tuollaisia salsahameita,alas asti pitkiä.
Ei kylläkään mustia,sillä minulle musta on hautajaisväri enkä sitä muulloin käytä.
Ikinä en ole kulkenut narutopeissa,on oltava vähintään t-paita.Farkutkaan ei ole mitään ihoa nuolevia vaan käytännöllisiä.Kesällä hameissa ja talvella,kylmällä pitkissä housuissa.
Vanhempia olen aina teititellyt,ovet avaan ja autan tarvittaessa.
Oletan siis että hyvät tavat ovat sisäsyntyisiä sillä omat vanhempani eivät tapoja opettaneet,heillä oli liian kiire juoda kaikki maailman viina...
Tietyt tavat ovat sitten myös kulttuurin mukaan kulkevia,kuten kaaleilla.
Itse en muuttunut kaaleeksi seurustelemalla kaaleenmiehen kanssa,valkolainen olen edelleen ja pysyn sellaisena vaikka jostakin tulisi tumma mies ja veisi loppuiäksi... - Asiat asioina
No, nyt kannattais jokaisen yrittää ostaa, hankkia, kopioida tai ainakin kattoa tuo Suomen romanien KULTTUURI JA HISTORIA video, jossa siis useampi dokumentti Suomen kaaleista.
Silloin ymmärtäisitte siitä yhteisöllisyydestä ja suvaitsevaisuudesta jotain mikä ennen oli kaaleissa. Ja vouhkaaminen noista kulttuurihöpötyksistä oli vähäistä... - mirandatyttö
Tässä raja kirjoitti:
Ja hameessa valtavasti taskuja ja koukkuja sisäpuolella,että saa käydä "ostoksilla" liikkeissä.Nähty tämäkin muutamia kertoja.Auton takakontti täynnä paketeissa olevaa tavaraa,että sellainen kulttuuri heillä.
- niinsevaanon
Miks mustalasi akoilla on aina hätä vöyhöttää ei ne hameet tee kaajeista kaaleita??? kyllä sillä on vikaa päässä joka ei tieä omaa identiteettiä ja tahtoo olla muuta mitä on, vaikka hameet laittaa päälle kunnioituksesta voi silti muistaa olevasa suomalainen ja olla ylpee siitä mitä on! minä ainakin oon hameet päällä kunnioituksesta mutten halua leikkiä mustalaista! sitä paitsi mun mielipie on etten haluis esittää arvostelevaa loukkaavaa ja muita sättivää naista, mikä mustalaisnainen yleensä on!
- minävaa
niin on varmasti sellasiakin esiintyjiä meissä niinko teissäki, mutta muistakaa hyvät mustalaisnaiset etteivät kaikki valkolaiset hameissas ole olevinaan henkisesti muutaku itteesä vaikka hame ja tavat onki!!
- liinu
suomalainen nainen saa pukeä päällensä mitä haluaa, likaisessa vedessä pesseet oppikoon tavoille. t. tennissukat housujen kahkeiden päällä!
- minä
vastaan miksi valkolaisen naisten pitäs otaa mustalais mies olen sivusta seuranut semosia parea et kaaleen miehllä on valkolainen muija ...mitte suomalaistesta tulis mustalainen koska nehä on luotu suomalaiseksi ...mustalais miehet pitää niitä orjanaan koska mustalais nainen ei siihe käy olkaa järkeviä älkää otako mustalais miestä suomalaiset naiset
- Anonyymi
Ei kai kenestäkään tule mustalainen. Jos on yhdessä mustalaisen kanssa . Kukin on sitä mitä on joten jos menee avioon toisenmallinen kanssa niin ei silloinkaan muutu miksikään kun on vaan se mikä on
- hoi veliii
hoii! lähetääax ostelee? tai osta miult hyvä kelloo, kauppa käy kello eii
- valkolainen miettii
Suomi on vapaa maa ja jokainen saa pukeutua miten haluaa?
Eikö valkolaisnainen saa hankkia mustalaishametta vaikka juhlahameeksi?
Se on pelkkä vaate. Eikai ne mustalaiset voi omia niitä itelleen?
Mitä sanotte jos valkolaisnainen alkaa käyttää mustalaishametta vaikkei sillä olisikaan mustalaismiestä?- gjopks
Miksi kysyt että onko Suomi vapaa maa.
Suomi on vapaa maa pukeutumisen (ja monen muun asian) suhteen.
Jokainen saa ihan itse valita mitä päälleen laittaa.
Ainoastaan alasti ei saa hillua julkisella paikalla.
Itse tykkään pitkistä mustista hameista ja tottakai voin niitä käyttää jos haluan.
Voin laittaa myös saamelaisvaatteet tai vaikka turkmenistalaiset.
Mustalaisten iso hame ei kyllä houkuttele, yhesti oon kaverin luona koettanut, se on tosi raskas. - Anonyymi
Onnea matkaan jos haluat kokeilla, ivat painavia pitää yllä , ei tulis mieleenkään hankkia vaikka kauniita ne asut ovatkin
- mielipiteet tälle
no entä jos kaajeet laittaa naamiaisiin päälle oikeet aidot hameet ja röijyt niin miten se sitten
- p-gjkg
Ei mitään sitten.
Esität sit naamiaisissa vaikka mustalaiskuningatarta.
- äimistelen
siis minkä kulttuurin????? HÄ!
- valkolainen miettii
Kuinka te mustalaisnaiset jaksatte kantaa painavaa hametta?
Miten pukeudutte kun olette kotona?
Voitteko käydä esim.kuntosalilla salivaateilla? Olen jostain lukenut, että ette harrasta ollenkaan liikuntaa, onko totta?
Toinen kysymys, onko paha juttu jos valkolaisnainen alkaa käyttää isotta hametta vaikkei ole mustalaismiestä tai mitään? - anceliqqee
kyllä voidaan kävellä ja käydä salillakin kuha ei ole muita vanhempia näkemässä. ja toi kuulostaa vähän kummaliselle että miks vaalee haluis käyttää hameita jos ei oo mittään sidoksia koko kultuuriin mutta ei kai kukaan estääkkään voi mutta jos aikoo ruveta käyttään hametta suin päin niin olisi tosiaan suotavaa että myös noudattaisi tapoja eikä häpäisisi muita tietämättömyydellään jne se vaate kun ei ole meidän romaneiden keksuudessä pelkkä vaate
- Anonyymi
Tästä nimenomaan on kyse . Eikä ne säännöt silti ole kokonaan insestiltä suojelleet.
- Anonyymi
Olen koittanut kerran sellaista hametta ! En ymmärrä miten jaksavat pitää niitä yllään , kamalan painavia ovat mutta kauniita. Me valkolaiset saatai noidan nuoli välittömästi jos pitäisi laittaa sellaiset hameet ylle. Sain kuulla miten monta metriä aiihen menee kangastakin vaan en muista enää , siitä on jo niin kauan
- Anonyymi
Nämä häpiä ja siviä jutut on puutaheinää. Mitään eivät häpiä ja eivät tiedä mikä on siviä.
- Anonyymi
Jos perus Pertti seurustelee mustalais Mertsin kanssa (nimet ehkä muutettu), niin eikö Pertti voi pitää romanihametta? Ja miksi ei?
- Anonyymi
Mitä mustalaiset ajattelee tästä Pelkosenniemen "kaalosta", Andy Mc Coysta? Mieshän kulkee naisten röijy päällä. Ei kyllä kovin miehekäs, ei kyllä naisellinenkaan. Muistuttaa peikkoa.
- Anonyymi
Miun Raineri-serkku aina ennen käytti kunnon röijyhametta vaan nyt se on siirtyny pikineihien. Ei muuta voi sanoa kuin että kyllä Rainerin moraali on romahtanut.
Mie paheksun ja niin varmasti kaikki kunnon kaaleet.
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi4764080Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä743106Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461470- 831294
Yleltä tiukka nootti Sohvaperunat-sarjan tyypeistä: "Halutessaan ja tapauskohtaisesti harkiten..."
Näin "Sohvis-julkkiksia" suojellaan! Toisaalta ovathan nämä ihmiset itse lähteneet mukaan reality-ohjelmaan. Että mitä m20122617-vuotiasta lukiolaispoikaa epäillään perheenisän murhasta Pyhtäällä
Perheenisä löytyi kuolleena kotipihastaan loppuvuonna 2023 Heinlahdesta Myyrynmäeltä. Poliisi epäilee murhasta kotkalais291192Janne Kataja uudessa elämäntilanteessa - Vauva tuli, tyttäret jo teini-iässä: "On jo vähän..."
Janne Kataja on uudessa elämäntilanteessa, 44-vuotiaana hän tuli kolmatta kertaa isäksi. Tyttäret edellisestä liitosta14942Olet mun herkkä kohta
Vaikutuksesi minuun on valtava. Käsitätköhän miten paljon tunnen takiasi? Miten paljon elämäni on muuttunut sen jälkeen59918- 57884
Milloin olette tavanneet ekaa kertaa?
Ap vastaa: Viime keväänä maalis/huhtikuun vaihteessa se varmaan oli.70863