Protu

Elyce

Mä olin viime kesänä sekä rippikoulussa että protuleirillä, ja mua ihmetyttää kovin, miten jotkut onnistuu näkemään jotain ristiriitoja niiden välillä : )
Siitä protuleiristä mä haluan sanoa, että se oli mun elämäni ehdottomasti paras viikko. Sai tutustua uusiin ihmisiin ja olla kokonaisen viikon eristyksissä kaikenlaisista "ihmisten ilmojen" paineista : ) Protulla mietittiin paljon kaikenlaisia syvällisiä ja henkeviä juttuja, sai puhua ja kuunnella toisia ja kaikki tuntui todella mielenkiintoiselta. Kukaan ei tyrkyttänyt siellä mitään ajattelukantaa.
Lisäksi siellä oli aivan sairaan hauskaa! Leikittiin kaikenlaisia hauskoja leikkejä, vitsailtiin ja eläydyttiin kivoihin simulaatiotehtäviin. Lisäksi sai viettää perinteistä saunomistyyppistä leirielämää luonnon lähellä. Välillä tunteet pääsivät pintaan kun käsiteltiin vaikeitakin asioita, mutta toiset, ystävälliset ihmiset olivat aina valmiita auttamaan : ) Ja yleensä leirillä oli nauru herkässä ja meille muodostui monia hauskoja inside-vitsejä!
Sosiaaliset taidot paranivat, itsetunto nousi ja muistot leiristä olivat kultaisia jo ennen kuin aika pääsi käpälöimään niitä : )
Todennäköisesti leiri ei ole aivan kaikille ihmisille yhtä hieno elämys kuin toisille, mutta kannattaa kuitenkin ottaa asiasta selvää siltä varalta että kolahtaa : ) Millaisia kokemuksia teille muille jäi, jotka olitte viime kesänä (tai edeltävinä kesinä) protulla? Olisi kiva kuulla!

5

926

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shadow-

Olen itse luultavastikkin menossa protu leirille ensi kesänä tai sitten en mene minnekkään.
      Sen perusteella mitä olen kuullut ja lukenut, protu leiri ei paljon eroa puhuttavista asioista ET:n tuntiin verrattuna.

Kuulosti siltä että leirillä on tosiaan ollut hauska =) Voisitko Elyce kertoa enemmän ekasta päivästä?

Onko täällä ketään kuka olisi Hyvinkään lähettyviltä ja menossa ensi kesänä protu leirille? Olisi kiva kuulle minne olette suuntaamassa =)

• Elyce

Mutta siis minkä takia pitäis kertoa just ekasta päivästä :0 no jaa, se kai oli kaikkein 'jännittävin' : )
        Ekana päivänä ohjaajat ja apparit toivotti meidät tervetulleiksi ja leikittiin muutamia tutustumisleikkejä, esim. mentiin piiriin ja yksi jäi keskelle, sitten keskellä oleva sanoi jotain esim. "pidän suklaasta" ja kaikki joiden suuhun tuo lause olisi sopinut, vaihtoivat paikkaa, ja joka jäi ilman, oli seuraavana keskellä. Sitten ekana iltana muistaakseni myös saunottiin ja tutustuttiin tietty toisiin leiriläisiin juttelemalla, apparit esittivät näytelmän siitä mistä leirin nimi "prometheus" tulee.
        Tämä riippuu tietenkin leiriläisistä, mutta illalla yhteishenki oli jo kehittymässä hyvää vauhtia ja korttia pelattiin yömyöhäiseen : )

Leirillä oli joka päivällä oma teema, mm. yhteiskunta, seksuaalisuus, uskonnot, päihteet & riippuvaisuus, erilaisuus & syrjintä, muita en nyt satu muistamaan. Yksi hauskimmista jutuista oli kun meidät jaettiin ryhmiin ja jokainen ryhmä suunnitteli oman uskonnon : D niistä tuli hirveän hauskoja!

Sä kyselit tossa noita hyvinkääläisiä, ni mä vaan ajattelin sanoa, että meidän leirillä oli useammasta eri kaupungista väkeä, ja mä ja pari muuta oltiin sellasia, ettei ollut ketään kavereita mukana (paitsi että tietty sitte tutustui niihin toisiin), vaikka onhan se tietty kiva jos saa kavereita omasta kaupungista protun kautta, niinku mulle kävi : )

Jotkut tällä rippileiri ja prometheusleiri -keskustelupalstalla on väittänyt, että protulla pakotetaan kaikenlaisiin leikkeihin ja menemään saunaan tytöt ja pojat sekaisin, mutta ei meidän leirillä vaan todellakaan ketään pakotettu yhtään mihinkään!
        Mä siis suosittelen lämpimästi sulle, "shadow-", ja muillekin : )

• shadow-
        Elyce kirjoitti:

Mutta siis minkä takia pitäis kertoa just ekasta päivästä :0 no jaa, se kai oli kaikkein 'jännittävin' : )
        Ekana päivänä ohjaajat ja apparit toivotti meidät tervetulleiksi ja leikittiin muutamia tutustumisleikkejä, esim. mentiin piiriin ja yksi jäi keskelle, sitten keskellä oleva sanoi jotain esim. "pidän suklaasta" ja kaikki joiden suuhun tuo lause olisi sopinut, vaihtoivat paikkaa, ja joka jäi ilman, oli seuraavana keskellä. Sitten ekana iltana muistaakseni myös saunottiin ja tutustuttiin tietty toisiin leiriläisiin juttelemalla, apparit esittivät näytelmän siitä mistä leirin nimi "prometheus" tulee.
        Tämä riippuu tietenkin leiriläisistä, mutta illalla yhteishenki oli jo kehittymässä hyvää vauhtia ja korttia pelattiin yömyöhäiseen : )

Leirillä oli joka päivällä oma teema, mm. yhteiskunta, seksuaalisuus, uskonnot, päihteet & riippuvaisuus, erilaisuus & syrjintä, muita en nyt satu muistamaan. Yksi hauskimmista jutuista oli kun meidät jaettiin ryhmiin ja jokainen ryhmä suunnitteli oman uskonnon : D niistä tuli hirveän hauskoja!

Sä kyselit tossa noita hyvinkääläisiä, ni mä vaan ajattelin sanoa, että meidän leirillä oli useammasta eri kaupungista väkeä, ja mä ja pari muuta oltiin sellasia, ettei ollut ketään kavereita mukana (paitsi että tietty sitte tutustui niihin toisiin), vaikka onhan se tietty kiva jos saa kavereita omasta kaupungista protun kautta, niinku mulle kävi : )

Jotkut tällä rippileiri ja prometheusleiri -keskustelupalstalla on väittänyt, että protulla pakotetaan kaikenlaisiin leikkeihin ja menemään saunaan tytöt ja pojat sekaisin, mutta ei meidän leirillä vaan todellakaan ketään pakotettu yhtään mihinkään!
        Mä siis suosittelen lämpimästi sulle, "shadow-", ja muillekin : )

Sillä mä sitä ekaa päivää just kun se on se päivä kun mitään ei mistään tiedetä =DD

Niin,kyselin juuri siksi että saisi omasta kaupungista protu kavereita ehkäpä ^^
        Leirille aika varmasti menen niin etten ketään tunne ja niin sen haluan tapahtuvankin mieluiten, koska sitten tutustuu paremmin toisiin leiriläisiin =)

Eiköhän tää tyyppi suuntaa jonnekkin protu leirille =)

Olisiko susta "parempi" mennä johonki kauemmas leirille kun ihan tähän lähelle, vai mielummin lähelle kuin kauas?

• Elyce
        shadow- kirjoitti:

Sillä mä sitä ekaa päivää just kun se on se päivä kun mitään ei mistään tiedetä =DD

Niin,kyselin juuri siksi että saisi omasta kaupungista protu kavereita ehkäpä ^^
        Leirille aika varmasti menen niin etten ketään tunne ja niin sen haluan tapahtuvankin mieluiten, koska sitten tutustuu paremmin toisiin leiriläisiin =)

Eiköhän tää tyyppi suuntaa jonnekkin protu leirille =)

Olisiko susta "parempi" mennä johonki kauemmas leirille kun ihan tähän lähelle, vai mielummin lähelle kuin kauas?

Vähän vaikea sanoa. Mä itse olin aika lähellä asuinpaikkaani Turkua, mutta sain siellä ystäviä paitsi Turusta, myös Stadista. Toisaalta niillä hesalaisilla oli yhtäläiset mahdollisuudet tutustua toisiinsa, vaikka ne olikin kaukana kodeistaan, kuin turkulaisiin..

Mä en tiedä minkälaisia hyvinkääläiset on, mut aika useat tääl Turussaki harrasti sitä että ne meni Helsingin tienoille stadilaisten ystävien toivossa :D mut et moni varmaankin haluaa kotikaupunkinsa lähettyville, jollei tietoisesti halua ystäviä jostain muusta kaupungista tai hae etäisyyttä kotikaupuunkiinsa.

Ehkä sun pitää vaan vetää pitkää tikkua tai heittää kruunaa ja klaavaa : ) ja ainakin jos haluat semmoselle saaristo-protulle tai teatteri-protulle ni niitähän järjestetään vaan tietyissä paikoissa ja ongelma on ratkaistu : )

• shadow-
        Elyce kirjoitti:

Vähän vaikea sanoa. Mä itse olin aika lähellä asuinpaikkaani Turkua, mutta sain siellä ystäviä paitsi Turusta, myös Stadista. Toisaalta niillä hesalaisilla oli yhtäläiset mahdollisuudet tutustua toisiinsa, vaikka ne olikin kaukana kodeistaan, kuin turkulaisiin..

Mä en tiedä minkälaisia hyvinkääläiset on, mut aika useat tääl Turussaki harrasti sitä että ne meni Helsingin tienoille stadilaisten ystävien toivossa :D mut et moni varmaankin haluaa kotikaupunkinsa lähettyville, jollei tietoisesti halua ystäviä jostain muusta kaupungista tai hae etäisyyttä kotikaupuunkiinsa.

Ehkä sun pitää vaan vetää pitkää tikkua tai heittää kruunaa ja klaavaa : ) ja ainakin jos haluat semmoselle saaristo-protulle tai teatteri-protulle ni niitähän järjestetään vaan tietyissä paikoissa ja ongelma on ratkaistu : )

Aivanaivan.... Kyllä mä varmaan ihan "tavalliselle" leirille menen =D Ehkä meen sit tohon Nurmijärvelle... =P Tai Nummi-Pusulaan tai johki lähelle missä nyt järjestetään sit ens kesänä =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      82
      3596
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe