Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Suupielen haavauma?

sjakssduieh

mikä vitamiinin puute? suupieli ollut halki ainakin 1kk, (ennen ei ole ollut moista vaivaa!) syön aika terveellisesti, lisäksi vitamiineja syön tabletteina (B-ja C-vitamiineja sekä kalsiumia..) onkohan kyseessä kenties jokin sieni tai hiiva?

32

42868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti monika

      auttaa ainakin minulla, mutta sinä mainitsen sitä jo syöväsi...

    • olla

      suu hiivaakin! Koetapa syödä jotain hapanta esim. puolukkaa niin suu puhdistuu.

      • SAATANA!!

        ihan oikeesti! aikamoisii asiantuntijoita täälläkin liikkuu. syö jotain hapanta esim. puolukkaa ni suu puhdisuu :) LOL!!!!!!


      • Mee pois
        SAATANA!! kirjoitti:

        ihan oikeesti! aikamoisii asiantuntijoita täälläkin liikkuu. syö jotain hapanta esim. puolukkaa ni suu puhdisuu :) LOL!!!!!!

        Mitäs sä hermanni täällä trollailet? itelläniki on ollu joskus noit haavaumia, tosin erittäin pieniä. Menee ohi huulirasval


    • suupielten

      halkeilun aiheutti paha anemia. Olin aiemmin syönyt B-vitamiineja, koska kuvittelin vaivan johtuvan vitamiinin puutteesta, mutta eipä ollut mitään vaikutusta. Sitten jouduin tutkimuksiin anemian vuoksi ja lääkäri kiinnittu huomiota halkeileviin suupieliin. Raudansyönnin ja Hb:n nousun myötä suupielet paranivat eivätkä ole enää vaivanneet. Vaikka syötkin vitamiineja ja kalkkia, niin saatko tarpeeksi rautaa?

    • vee-e

      ole puutoksesta kysymys . mulla ainaki appelsiinimehu ja tomaatit tekee haavaumia. vai saisko ne elimistössä aikaseks jonkin puutteen ?
      en tiedä.
      mutta jos syö monipuolisesti nii ei tarvii mitään purkkivitamiineja, liika saattaa tehdä ongelmia.
      talvella d-vitamiinin saanti voi hiipua. osaan elintarvikkeita sitä lisätään.

    • nimi ei tule mieleen

      Sain tuohon vaivaan joskus jotain sinkkipastaa lääkäriltä. Pieni tuubi sellasta vaaleenpunasta.. En nyt mitenkään muista nimeä. Aine auttoi heti päivässä.

    • riboflaviinin

      puutteesta johtuu suupielten halkeilu. siis B2 vitamiinin. syötkö tarpeeksi maitotuotteita ja kasviksia? itsellä oli sama, mut söin kyllä hyvin, nyt hävinny itestään. ne kynsien valkoiset läikät kait samasta..

      • paranee

        kun syön ruisleipää..


    • telinevoimistelija poika

      se on joko hiiva tulehdus tai bvitan puute osta monivitaa esim berex

    • kokenut

      osta monivitamiinitabletteja ja lisäksi b-vitamiinia esim berex apteekista.jos ei auta kokeile daktarin voidetta suupieliin sitäkin saa apteekista!

    • "Puolukka ja Daktarin...

      Minulla on myös muutamaia viikkoja ollut haavauma molemmissa suupielessä,välillä tosi kipeitäkin..varsinkin suuta aukaistaessa.En päässyt lukemaan "Daktarinin" kirjoitusta, mutta pitää paikkaansa:suupielen haavaumat johtuvat usein bakteeri-ja sieni-infektioista!!,johon parhaiten auttaa reseptillä!!oleva Daktarin geeli. Kysyin farmaseutilla ns.kotikonsteja ja puolukkaa kannattaa kokeilla ILMAN sokeria. Olenkin syönyt aamumuroni puolukoiden kera ja kolmen aamun jälkeen tuntuu jo paremmalta eli kannattaa kokeilla ensin luomua : )

      • tipustus

        Suupielten halkeiluun ja siihen liittyvään huulitulehdukseen on useita eri syitä. Vitamiinien puutteesta halkeamat eivät johdu kuin poikkeustapauksissa. Atooppinen ihottuma on yksi tavallisimmista syistä, mutta myös joukko muita ihotauteja saattaa aiheuttaa huuli- ja suupielioireita. Kosketusallergioihin voi liittyä huuli-ihottumaa.

        Ihon kuivuminen kylmänä ja kuivana vuodenaikana saattaa olla yhtenä syynä. Myös aurinko voi aiheuttaa ohimenevää huulitulehdusta. Ihon kuivumiseen liittyy tavallisesti huulien nuoleskelu ja jatkuva lipominen, joka edesauttaa huulitulehduksen ja haavaumien syntyä ja jatkumista.

        Rakenteellisista tekijöistä johtuen joillakin henkilöillä on pieni, aina kosteana pysyvä poimu suupielissä. Iho ja limakalvo hiertyvät tämän kaltaisessa paikassa helposti rikki. Kosteana pysyvä ihorikkoutuma on hyvä elatusalusta mikrobeille ja ihorikkoutumaan voi pesiytyä hiivoja tai bakteereita suuontelon alueelta, jotka ylläpitävät haavaumia.

        Hoitona on käytetty tilanteen mukaan bakteeri- tai hiivatulehduksiin tehoavia voiteita ja/tai kortisonivoiteita jaksottain, sekä hajusteettomia huulirasvoja useita kertoja päivässä. Atooppiseen ekseemaan tai muihin ihotauteihin liittyvää suupielihalkeilua voi hoitaa esim. hydrokortisonivoiteen ja antimikrobin yhdistelmällä, jota saa apteekista reseptittä.

        Suoraan kopioitu http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2514&article=2009&index=A&page=1


      • halki
        tipustus kirjoitti:

        Suupielten halkeiluun ja siihen liittyvään huulitulehdukseen on useita eri syitä. Vitamiinien puutteesta halkeamat eivät johdu kuin poikkeustapauksissa. Atooppinen ihottuma on yksi tavallisimmista syistä, mutta myös joukko muita ihotauteja saattaa aiheuttaa huuli- ja suupielioireita. Kosketusallergioihin voi liittyä huuli-ihottumaa.

        Ihon kuivuminen kylmänä ja kuivana vuodenaikana saattaa olla yhtenä syynä. Myös aurinko voi aiheuttaa ohimenevää huulitulehdusta. Ihon kuivumiseen liittyy tavallisesti huulien nuoleskelu ja jatkuva lipominen, joka edesauttaa huulitulehduksen ja haavaumien syntyä ja jatkumista.

        Rakenteellisista tekijöistä johtuen joillakin henkilöillä on pieni, aina kosteana pysyvä poimu suupielissä. Iho ja limakalvo hiertyvät tämän kaltaisessa paikassa helposti rikki. Kosteana pysyvä ihorikkoutuma on hyvä elatusalusta mikrobeille ja ihorikkoutumaan voi pesiytyä hiivoja tai bakteereita suuontelon alueelta, jotka ylläpitävät haavaumia.

        Hoitona on käytetty tilanteen mukaan bakteeri- tai hiivatulehduksiin tehoavia voiteita ja/tai kortisonivoiteita jaksottain, sekä hajusteettomia huulirasvoja useita kertoja päivässä. Atooppiseen ekseemaan tai muihin ihotauteihin liittyvää suupielihalkeilua voi hoitaa esim. hydrokortisonivoiteen ja antimikrobin yhdistelmällä, jota saa apteekista reseptittä.

        Suoraan kopioitu http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2514&article=2009&index=A&page=1

        > Rakenteellisista tekijöistä johtuen joillakin henkilöillä on pieni, aina kosteana pysyvä poimu suupielissä.......

        Mikä poimu on sormenpäässä kun se on halki, vai mistä se johtuu?


      • niin on haavoilla
        tipustus kirjoitti:

        Suupielten halkeiluun ja siihen liittyvään huulitulehdukseen on useita eri syitä. Vitamiinien puutteesta halkeamat eivät johdu kuin poikkeustapauksissa. Atooppinen ihottuma on yksi tavallisimmista syistä, mutta myös joukko muita ihotauteja saattaa aiheuttaa huuli- ja suupielioireita. Kosketusallergioihin voi liittyä huuli-ihottumaa.

        Ihon kuivuminen kylmänä ja kuivana vuodenaikana saattaa olla yhtenä syynä. Myös aurinko voi aiheuttaa ohimenevää huulitulehdusta. Ihon kuivumiseen liittyy tavallisesti huulien nuoleskelu ja jatkuva lipominen, joka edesauttaa huulitulehduksen ja haavaumien syntyä ja jatkumista.

        Rakenteellisista tekijöistä johtuen joillakin henkilöillä on pieni, aina kosteana pysyvä poimu suupielissä. Iho ja limakalvo hiertyvät tämän kaltaisessa paikassa helposti rikki. Kosteana pysyvä ihorikkoutuma on hyvä elatusalusta mikrobeille ja ihorikkoutumaan voi pesiytyä hiivoja tai bakteereita suuontelon alueelta, jotka ylläpitävät haavaumia.

        Hoitona on käytetty tilanteen mukaan bakteeri- tai hiivatulehduksiin tehoavia voiteita ja/tai kortisonivoiteita jaksottain, sekä hajusteettomia huulirasvoja useita kertoja päivässä. Atooppiseen ekseemaan tai muihin ihotauteihin liittyvää suupielihalkeilua voi hoitaa esim. hydrokortisonivoiteen ja antimikrobin yhdistelmällä, jota saa apteekista reseptittä.

        Suoraan kopioitu http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2514&article=2009&index=A&page=1

        Minulta lävähtää suupielet haavoille, jos olen syönyt maitorahkaa ja aina, kun syön muutama perättäisenä päivän maitorahkaa, silloin ne pamahtavaat haavoille. Joku, oliko ravintoterapeutti tai joku sairaalan ihminen sanoi, että Selenin puute.


      • pyridoksiini
        tipustus kirjoitti:

        Suupielten halkeiluun ja siihen liittyvään huulitulehdukseen on useita eri syitä. Vitamiinien puutteesta halkeamat eivät johdu kuin poikkeustapauksissa. Atooppinen ihottuma on yksi tavallisimmista syistä, mutta myös joukko muita ihotauteja saattaa aiheuttaa huuli- ja suupielioireita. Kosketusallergioihin voi liittyä huuli-ihottumaa.

        Ihon kuivuminen kylmänä ja kuivana vuodenaikana saattaa olla yhtenä syynä. Myös aurinko voi aiheuttaa ohimenevää huulitulehdusta. Ihon kuivumiseen liittyy tavallisesti huulien nuoleskelu ja jatkuva lipominen, joka edesauttaa huulitulehduksen ja haavaumien syntyä ja jatkumista.

        Rakenteellisista tekijöistä johtuen joillakin henkilöillä on pieni, aina kosteana pysyvä poimu suupielissä. Iho ja limakalvo hiertyvät tämän kaltaisessa paikassa helposti rikki. Kosteana pysyvä ihorikkoutuma on hyvä elatusalusta mikrobeille ja ihorikkoutumaan voi pesiytyä hiivoja tai bakteereita suuontelon alueelta, jotka ylläpitävät haavaumia.

        Hoitona on käytetty tilanteen mukaan bakteeri- tai hiivatulehduksiin tehoavia voiteita ja/tai kortisonivoiteita jaksottain, sekä hajusteettomia huulirasvoja useita kertoja päivässä. Atooppiseen ekseemaan tai muihin ihotauteihin liittyvää suupielihalkeilua voi hoitaa esim. hydrokortisonivoiteen ja antimikrobin yhdistelmällä, jota saa apteekista reseptittä.

        Suoraan kopioitu http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2514&article=2009&index=A&page=1

        Suupielten halkeilu saattaa johtua myös esim. toiminnallisesta B6-vitamiinin puutoksesta. Itse kärsin suupielten halkeilusta yli 10 vuoden ajan. Kokeilin myös näitä apteekista saatavia voiteita mutta ilman tulosta. Nyt olen käyttänyt B6-vitamiinia 100 mg päivässä 2 vuoden ajan ja suupielten halkeilu on loppunut. Olen kokeillut myös P-5-P:tä (pyridoksaali-5-fosfaatti), 50 mg tabletti joka toinen päivä yhtä hyvin tuloksin. Minulla oli aikaisemmin myös atooppista ihottumaa ja sekin on suurimmaksi osaksi parantunut B6-vitamiinilla.


      • Annulina56
        tipustus kirjoitti:

        Suupielten halkeiluun ja siihen liittyvään huulitulehdukseen on useita eri syitä. Vitamiinien puutteesta halkeamat eivät johdu kuin poikkeustapauksissa. Atooppinen ihottuma on yksi tavallisimmista syistä, mutta myös joukko muita ihotauteja saattaa aiheuttaa huuli- ja suupielioireita. Kosketusallergioihin voi liittyä huuli-ihottumaa.

        Ihon kuivuminen kylmänä ja kuivana vuodenaikana saattaa olla yhtenä syynä. Myös aurinko voi aiheuttaa ohimenevää huulitulehdusta. Ihon kuivumiseen liittyy tavallisesti huulien nuoleskelu ja jatkuva lipominen, joka edesauttaa huulitulehduksen ja haavaumien syntyä ja jatkumista.

        Rakenteellisista tekijöistä johtuen joillakin henkilöillä on pieni, aina kosteana pysyvä poimu suupielissä. Iho ja limakalvo hiertyvät tämän kaltaisessa paikassa helposti rikki. Kosteana pysyvä ihorikkoutuma on hyvä elatusalusta mikrobeille ja ihorikkoutumaan voi pesiytyä hiivoja tai bakteereita suuontelon alueelta, jotka ylläpitävät haavaumia.

        Hoitona on käytetty tilanteen mukaan bakteeri- tai hiivatulehduksiin tehoavia voiteita ja/tai kortisonivoiteita jaksottain, sekä hajusteettomia huulirasvoja useita kertoja päivässä. Atooppiseen ekseemaan tai muihin ihotauteihin liittyvää suupielihalkeilua voi hoitaa esim. hydrokortisonivoiteen ja antimikrobin yhdistelmällä, jota saa apteekista reseptittä.

        Suoraan kopioitu http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2514&article=2009&index=A&page=1

        Nimerkki tipustus kirjoitti juuri sen oleellisen, mikä ei tietenkään tarkoita sitä, että kaikilla asiat toimisivat juuri nämä asiat huomioimalla. Tärkeintä on huomata se, että B-vitamiinin puutos ei ole se ainoa tekijä, vaan tässä on koko joukko muitakin tekijöitä,,, osalla ihmisistä.
        Sitten on hyvä tarkistaa hammastahnansa tuoteselostus,,, siinä ei saa olla natriunlauryylisulfaattia. Apteekista saa ilman sitä olevia hammastahnoja.
        Ja ihan oleellinen osa asiaa on atooppinen iho, joka minullakin on.
        Eli tiivistettynä: ruokavalio kuntoon, koko vitamiinien kirjo ajantasalle, sieni-infektion hoitoon Betadine-liuos;; koska mulla ainakin on tuo poumuttumisen aiheuttama vaiva.
        Betadinen päälle Sibicort-voide ja sit hammastahna vaahtoamaton.


    • tjs86

      Minulla on tuntuma, että myös joku hammastahnoissa oleva ainesosa aiheuttaa haavaumia - allergisoi jollain tapaa. Kokeilin välillä Colgatea ja meni muutama päivä ja suupieli oli auki ja se oli niin kauan aikaa auki kunnes vaihdoin merkkiä - Pepsodentin White Naturalsiin - sen käytön aikana suupieli parani . Ostin sitten em. loputtua Pepsodentin Xperience hammastahnaa ja suupieli avautui jälleen parin päivän käytön jälkeen . Huuhtelin suuni ympäristön huolella mutta haava pysyi kunnes sitten ostin aiemmin käyttämääni Naturalsia . Aineosaluettelossa on hienoisia eroja joten on vaikea sano mikä aine haavaa tekee . Syön monipuolisesti ja hyvin, enkä usko että haavauma voisi johtua mistään muusta kuin hammastahnan jostain mystisestä ainesosasta.

    • Sibicort

      Parisen viikkoa sitten hoidin itseltäni suupielien haavaumat Sibicortilla. Auttoi huomattavasti jo parissa päivässä.

      • b vitamiini

        Mulla oli ainakin b vitamiinin puute.. Ja niin se on ollut joka krta kun on ollut suunpieli halki pidempään.. N1 kk ja sir aloittanut b kuurin ja kappas vain parissa päivässä ohi....


      • B- vitamiini
        b vitamiini kirjoitti:

        Mulla oli ainakin b vitamiinin puute.. Ja niin se on ollut joka krta kun on ollut suunpieli halki pidempään.. N1 kk ja sir aloittanut b kuurin ja kappas vain parissa päivässä ohi....

        Aiheesta lisää!

        http://sundqvist.blogspot.fi/2012/03/b-vitamiini.html


    • yksinkertasta.

      Pidä pielet kuivina.

    • Annulina56

      Suupielien haavaumat voivat johtua monesta syystä. Vitamiinien puutos ei aina ole se tärkein tekijä. Ensin kannattaa varmistaa vitamiinien saanti, hammastahan sisältämät aineet ( ei triklosaania), ruokavalio, allergiat ym. Tämän vaivan hoito on ihan oma taiteenlajinsa.. olen itse kärsinyt tästä vuosia. Ja sairastanut mm burning mouth -syndrooman, josta vain valveutuneet suuhienistit osaavat kertoa ja siihen minulla ainakin tepsi Taysin hammaslääkäriltä saatu Bemetson-voide. Monilla ihmisillä pesii sieni-infektio suupielissä. Minulla tepsi hoitona: Betadin-liuos suupieliin ja siihe päälle Sibicot- voide. Tällä hoidolla se on nyt pysynyt poissa jotenkin, mutta joudun aika-ajoin yöksi tätä yhdistelmää laittamaan.

    • Annuliina56

      Joku kommentoi, että kaikenlaisia asiantuntijoita täälläkin liikkuu; tässä kyllä väkisinkin sellaiseksi tulee, valitettavasti!!

      Mulla tämä vaiva on kestänyt vuosia ja olen kaikenlaista omaehtoista kokeilua tehnyt.
      Tottakai myös hammas- ja omalääkärini ovat olleet tässä mukana.

      Nyt olen kokeillut kuukausia sitä, että käytin vain hammastahnaa, jossa ei ole natriumlauryylisulfaattia (hammaslääkärin suositus). Mun kohdlla tämä ei toimi, suupielet ovat haavaumilla edellleen, vaikka ne ajoittaisesti paraneekin jokisikin päiväksi.

      Vitamiinit ja ruokavaliot mulla jo menee vaikean ihosairauden vuoksi.
      Mutta nyt aion paneutua tohon rautatilanteeseen;; eli seuraavaksi toteuttamaan sitä.
      Siinähän tämä menee rattoisasti kaikkiea kokeillessa ja rahat häviää tuonne apteekki ja luontaistuotekauppoihin.

    • puolikkametsä

      Minäkin pälyilen täällä vastausta suupielten haavaumiin, joka ilmestyy aina ollessani raskaana.... ja tosiaan huo hiiva on kyllä järkeenkäypä selitys, kun tuppaa löytymään toisestakin päästä korostuneesti raskausaikana... harmi kun ei käyty puolukassa syksyllä!!! olisin kyllä kokeillut moista lääkettä

      • monetkokeiltu

        Minulla ollut kyseinen vaiva monta vuotta.Oma epäilyni on,että neuropatia lääkityksestä johtuu,voimakkaita lääkkeitä,lyrica tramalia triptyyli.
        Lääkärit tyrmäävät väitteeni,tämä vaiva alkoi lääkityksien myötä.
        Itselläni auttaaBevita,R voide.Olen kokeillut monet voiteet tuloksetta.
        Vaimoni kävi apteekissa,asioimassa pyysin,että toisi sinkkipastaa.
        Siellä oli tyrmätty tämä,suositelleet Canesten emulssiovoidetta kokeilin viikon,
        ei vaikutta nut mitenkään,Kunhan käyn apteekissa kokeilen sinkkipastaa,jos on
        vielä olemassakaan,sillä ennen rohtunet huulet parani.


    • miia Tuulikki

      itselläni on suu pielet auki eikä parane. Mutta tarkistin hammastahnan niin mullakin käytössä Pepsodentin Xperience. Luulen siinä olevan jonkun aineen. nyt jätän sen pois, katsotaan miten käy.

    • Huulethaavaumilla

      Itselläni oli pitemmän aikaa vain toinen puoli suupielestä kuiva ja sitten tuli haavauma ja jonkun ajan päästä ilmesty toisellekkin puolelle.aloitin putsaamaan niitä vedellä useasti päivässä ja kuivasin huolella ja tämän jälkeen levitin hydrokortisonia haavaumille. Nyt ovat olleet paremmassa kunnossa!

    • rapsutus

      Jos vitamiinit kunnossa ja etkä ole vaihtanu esim hammastahnaa juuri tai lisännyt jotain uutta ruokaainetta, esim itsellä tomaatti. Luultavasti tulehdus tai sieni /hiiva. Dactacort auttoi itsellä, muut perusrasvat ei.

      Pese suupieli hyvin saippualla ja vedellä, kuivaa hyvin ja sitten Dactacort. Aamulla ja illalla pesu rasvaus. Itsellä alkoi jo parissa päivässä menemään kiinni. Jatka kuurina 2 viikkoa. Tsekkaa myös kainalot, nivuset, ja varpaanvälit, ettei punota tai kutise. Monesti huomaamatta rapsuttelee kutiavia kainaloita ja omien sormien/pyyhkeen kautta leivää muualle, esim suupieliin. Muista pestä pyyhkeet/sukat/pikkuhousut vähintään 60c. pesussa, ettei leviä huomaamatta.

    • helppoakuin

      Raudan puute. Voit itsekin lukea eri vitamiinien vaikutuksista.

    • partarisu

      Peräaukon haavaumaan tarkoitettu voide on auttanut myös suupieliin, samanlaiset kalvothan ne on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      30
      1760
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1520
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1471
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1392
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe