Millä perusteella suomesta eläkettä?

löytyykö tietoa?

On nimittäin vähän outoa, kun vaimoni haki eläkettä suomesta. Häneltä evättiin se jollain ihmeen pykälällä, vaikka häne3llä oli työvuosia kotimaassa ennen muuttoa ruotsiin. Hänen veljensä haki eläkettä ja sain muutaman satasen/kk, vaikka ei ollut päivääkään ansiotyössä kotimaassa.
Ihmetyttää hiukan.

36

3123

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikäisenä

      ...tehty veronalainen työ ei oikeuta eläkkeeseen.
      Minäkään en saa 8 vuoden töistä saman työnantajan palveluksesta mitään eläketuloa.
      Aloitin vakituisen työn 16 vuotiaana.
      Muutin Ruotsiin vajaat 25 vuotiaana. Nyt olen 62 vuotias.

      Tuollaiset ovat siis eläkesäännöt.

      • mutta kansaneläkeanomus

        on vireillään. Joten kansaneläkettä pitäisi kuitenkin saada melkein kaikkien.


      • yhtään työpäivää

        Tämä vaimoni veli tuli ruotsiin 17-vuotiaana, eikä ollut koulun vuoksi päivääkään vieraassa työssä. Siis sinun tiedotuksen mukaan hänen eiolisi tullut saada eläkettä. (Alle 24-vuotiaana tehdyt työt).


    • eläkeläis mummo

      ja hänen veljensä haki kansaneläkettä.

      Minä en saanut työeläkettä koska ei makseta alle 24-vuotiaana tehdyistä töistä.

      Nyt on kansaneläkehakumus menossa. Kansanaeläkettä pitäisi minun ymmärtääkseni melkein kaikki saada jotka ovat asuneet Suomessa joskus.

      • tyly maa

        Kansanaeläkettä pitäisi minun ymmärtääkseni melkein kaikki saada jotka ovat asuneet Suomessa joskus.


        Ei siitä ole Sinulle mitään iloa.
        Ruotsin eläke vähenee vastaavasti.


      • exRuosu
        tyly maa kirjoitti:

        Kansanaeläkettä pitäisi minun ymmärtääkseni melkein kaikki saada jotka ovat asuneet Suomessa joskus.


        Ei siitä ole Sinulle mitään iloa.
        Ruotsin eläke vähenee vastaavasti.

        Ja se on suomalaisen systeemin vika, kun Ruotsi vähentää eläkettä sen vuoksi, että henkilö saa myös Suomesta eläkettä?


      • ruosulainen
        tyly maa kirjoitti:

        Kansanaeläkettä pitäisi minun ymmärtääkseni melkein kaikki saada jotka ovat asuneet Suomessa joskus.


        Ei siitä ole Sinulle mitään iloa.
        Ruotsin eläke vähenee vastaavasti.

        "Kansanaeläkettä pitäisi minun ymmärtääkseni melkein kaikki saada jotka ovat asuneet Suomessa joskus.


        Ei siitä ole Sinulle mitään iloa.
        Ruotsin eläke vähenee vastaavasti. "

        Sehän riippuu missä asut. Jos asut Ruotsissa niin Ruotsi ei verota tai vähennä mitään, mutta jos asut Suomessa niin Suomi verottaa vielä kerran ruotsalaista eläkettä.


      • luulo?
        ruosulainen kirjoitti:

        "Kansanaeläkettä pitäisi minun ymmärtääkseni melkein kaikki saada jotka ovat asuneet Suomessa joskus.


        Ei siitä ole Sinulle mitään iloa.
        Ruotsin eläke vähenee vastaavasti. "

        Sehän riippuu missä asut. Jos asut Ruotsissa niin Ruotsi ei verota tai vähennä mitään, mutta jos asut Suomessa niin Suomi verottaa vielä kerran ruotsalaista eläkettä.

        Suomi ei verota ruotsista saatavaa eläkettä,vaan se ottaa vain huomioon ruotsista saatavan eläketulon määrättessä veroprosenttia suomesta saatavaan eläkkeen verotukseen.
        MENIKÖ PERILLE ?


      • kysymyksiä, kysymyksiä!!
        luulo? kirjoitti:

        Suomi ei verota ruotsista saatavaa eläkettä,vaan se ottaa vain huomioon ruotsista saatavan eläketulon määrättessä veroprosenttia suomesta saatavaan eläkkeen verotukseen.
        MENIKÖ PERILLE ?

        Eikös niihin verotusasioihin tullut jotain muutosta nyt viimesen vuoden aikana? Tietääkö joku, mikä on tilanne nyt jos muutan eläkeläisenä Suomeen? Entä jos pysyn täällä ja saan jotain eläkettä Suomesta?


      • Sain ilmoituksen
        exRuosu kirjoitti:

        Ja se on suomalaisen systeemin vika, kun Ruotsi vähentää eläkettä sen vuoksi, että henkilö saa myös Suomesta eläkettä?

        Minulle tuli FK:sta kirje, missä ilmoitettiin, että suomesta saatava eläke ei vaikuta ruotsista tulevan eläkkeen määrään. Siis asun ruotsissa.


      • farmor
        Sain ilmoituksen kirjoitti:

        Minulle tuli FK:sta kirje, missä ilmoitettiin, että suomesta saatava eläke ei vaikuta ruotsista tulevan eläkkeen määrään. Siis asun ruotsissa.

        hei voisitko ottaa yhteyttä kun vastaat että ruotsin Fk ettei suomesta saatava eläke vaikuta ruotsin eläkkeeseen.Fk aikoo juuri 6 vuoden jälkeen vähentää ruotsin eläkettäni sen takia että saan suomesta eläkettä Molemmista maista haettu yhtäaikaa vuosi 2003 ja nyt 2009 aikovat thdä vähennyksen että minulle ei suomen työvuosista ole mitään hyötyä Kiitollinen jos viestität minulle haluasin todellakin kopian paperista epätoivoinen farmor


      • Jo muuttanut
        kysymyksiä, kysymyksiä!! kirjoitti:

        Eikös niihin verotusasioihin tullut jotain muutosta nyt viimesen vuoden aikana? Tietääkö joku, mikä on tilanne nyt jos muutan eläkeläisenä Suomeen? Entä jos pysyn täällä ja saan jotain eläkettä Suomesta?

        Olen ymmärtänyt tuon muutosasian näin että jos muutat Suomeen niin Suomi ottaa kummastakin maasta saamasi eläkkeet mukaan verojen laskennassa mutta vähentää kokonaisveron määrästä Ruotsin perimän veron.
        Muutos tuli voimaan huhtik. 2008 ja uusi sääntö koskee niitä jotka muuttavat sen jälkeen maasta toiseen tai jäävät eläkkeelle sen jälkeen.
        Tämä oli muistaakseni Pohjoismaiden yhteinen muutos näissä veroasioissa ja näinollen Ruotsin pitäisi tehdä saman kaavan mukaan. Omien tarkistusteni perusteella sanon että Ruotsissa on suurempi veroprosentti joten voit tehdä siitä omat päätelmäsi.


      • Kokemusta on.
        kysymyksiä, kysymyksiä!! kirjoitti:

        Eikös niihin verotusasioihin tullut jotain muutosta nyt viimesen vuoden aikana? Tietääkö joku, mikä on tilanne nyt jos muutan eläkeläisenä Suomeen? Entä jos pysyn täällä ja saan jotain eläkettä Suomesta?

        Tietääkseni Pohjoismaat on tehneet sopimuksen, jonka mukaan maksava maa pidättää veron, huolimatta siitä missä asut. Suomi ei tuota sopimusta allekirjoittanut, joten jos muutat Suomeen ja saat eläkettä Ruotsista, ottaa Ruotsi veron ja Suomi verottaa vielä uudestaan "ulkomaan eläkkeestä". Paluumuuttajat ovat siis hyvä tulonlähde Suomelle; ei tarvii maksaa eläkkeitä, mutta veroja kerätään ja lisäksi vielä ne korkeat ALV:t, jotka elämisestä Suomessa maksetaan. Terveyspalvelut ei kuitenkaan toimi, ainakaan eläkeläisten kohdalla (vaivat kuitataan luulotaudiksi ja hoitoa on hyvin vaikea saada). Siis ei kannata muuttaa ainakaan kirjojaan Suomeen.


      • Grönbacka
        Kokemusta on. kirjoitti:

        Tietääkseni Pohjoismaat on tehneet sopimuksen, jonka mukaan maksava maa pidättää veron, huolimatta siitä missä asut. Suomi ei tuota sopimusta allekirjoittanut, joten jos muutat Suomeen ja saat eläkettä Ruotsista, ottaa Ruotsi veron ja Suomi verottaa vielä uudestaan "ulkomaan eläkkeestä". Paluumuuttajat ovat siis hyvä tulonlähde Suomelle; ei tarvii maksaa eläkkeitä, mutta veroja kerätään ja lisäksi vielä ne korkeat ALV:t, jotka elämisestä Suomessa maksetaan. Terveyspalvelut ei kuitenkaan toimi, ainakaan eläkeläisten kohdalla (vaivat kuitataan luulotaudiksi ja hoitoa on hyvin vaikea saada). Siis ei kannata muuttaa ainakaan kirjojaan Suomeen.

        Kiitos tästä tiedosta! Maksoin nuorena keskikouluni lapsenvahtina.
        Myohemmin motellissa kahviosta huonesiivoukseen.
        Siis työtä on tullut tehtyä lapsesta 30-vuotiaaksi, jolloin muutin Ruotsiin.
        Suomen eläkkeistä saan muutaman satasen ja Ruotsi vähentää sen mukaan.
        Joka kesä 5000kr lisäveroa ties mistä syystä.
        En uskalla ajatella muuttoa Suomeen. Ryssänpelko sai minut Ruotsiin.
        Hölmö ei tiennyt, että ryssät olivat Kaliningradissa jo muuttaessani ja nyt
        ovat pesiytyneet pariin paikkaan Ruotsissa kaasuputkiensa perusteella.
        Olen asunut lapsena puolustusalueella, joten siitä se ryssänpelko iskostunut.
        Painajaisia leikkiessä tykkien välissä ja sotilaiden koulutuksessa...


      • ottakaaselvää
        Kokemusta on. kirjoitti:

        Tietääkseni Pohjoismaat on tehneet sopimuksen, jonka mukaan maksava maa pidättää veron, huolimatta siitä missä asut. Suomi ei tuota sopimusta allekirjoittanut, joten jos muutat Suomeen ja saat eläkettä Ruotsista, ottaa Ruotsi veron ja Suomi verottaa vielä uudestaan "ulkomaan eläkkeestä". Paluumuuttajat ovat siis hyvä tulonlähde Suomelle; ei tarvii maksaa eläkkeitä, mutta veroja kerätään ja lisäksi vielä ne korkeat ALV:t, jotka elämisestä Suomessa maksetaan. Terveyspalvelut ei kuitenkaan toimi, ainakaan eläkeläisten kohdalla (vaivat kuitataan luulotaudiksi ja hoitoa on hyvin vaikea saada). Siis ei kannata muuttaa ainakaan kirjojaan Suomeen.

        Höpö,höpö. Otappa selvää asioista.Ei todellakaan näin. Olen paluumuuttaja, muutin Ruotsista takaisin suomeen 30 vuoden jälkeen.
        Ruotsi ottaa sairaseläkkeestä lähdeveron,ei suomi. Suomi maksaa kansaeläkeosan mitä on asunut suomessa 16 ikävuoden jälkeen ennen Ruotsiin muuttoa.


      • Marjatta567
        ruosulainen kirjoitti:

        "Kansanaeläkettä pitäisi minun ymmärtääkseni melkein kaikki saada jotka ovat asuneet Suomessa joskus.


        Ei siitä ole Sinulle mitään iloa.
        Ruotsin eläke vähenee vastaavasti. "

        Sehän riippuu missä asut. Jos asut Ruotsissa niin Ruotsi ei verota tai vähennä mitään, mutta jos asut Suomessa niin Suomi verottaa vielä kerran ruotsalaista eläkettä.

        Ei Suomi verota Ruotsin eläkkeestä mitään mutta verottaa Suomen eläkkeestä...Tiedän kun Kävin kysymässä vajaa vuosi sitten verotoimistosta että miten on....


    • lain

      mukaan meillä oikeus tietää eläkeasioista myös suomenkielellä Ruotsissa ensi vuoden alusta, mutta vain kirjallisesti.

    • faktaa eläkkeestä

      Se, joka muutti Ruotsiin 16-vuotiaana tai nuorempana ei saa kansan eläkettä Suomesta. Muuta en tiedä, kun mulla ei oo työvuosia Suomessa.

      • eläkeläinen 112

        Ruotsi muutti eläkesääntöjään ollessani siellä eläkelaitoksessa töissä ja silloin voimaan tulleiden sääntöjen mukaan kansaneläke lasketaan 16:sta ikävuodesta ja 40 vuotta eteenpäin. Jos ihminen on asunut monessa maassa tuona aikana niin jokainen maa (ainakin Pohjoismaat) maksaa tuosta 40:stä oman osuutensa.
        Itse muutin Suomesta 17 vuotiaana ja saan pienen kansaneläkkeen Suomesta.
        Työeläkettä ei lainkaan.
        Ainakin Suomi ja Ruotsi sovittaa yhteen eläkkeet jotta kukaan ei pääsisi saamaan liikaa!!!


    • tyttö maalta

      Suomesta saan kansaneläkettä 100euroa kuukaudessa, taannehtivasti sain marraskuusta 2008, nyt ruotsin verotoimisto ottaa myös taannehtivasti 35% vero suomen eläkkeestä ja joudun maksamaan n.10000kr takaisin ruotsin valtiolle saamastani pikku eläkkeestä. Tietääkseni suomessa eläkevero on 16% mutta kun saan niin vähän he eivät ota veroa mutta ruotsi ottaa senkin edestä!!!!

    • annajok

      Minä olin myös töissä suomessa 10 vuotta mutta suomessa tuli työeläke voimaan 1962 ja sitä ennen tehtyjä töitä ei lasketa eläkkeeseen. Tulin ruotsiin 64 kesällä ,joten saan työeläkettä vain 1 1/2 vuodesta.Kansaneläkettä en saa, ruotsin eläkkeeni on kuulemma liika suuri jotta olisin oikeutettu kansaneläkkeeseen

    • Täyseläke?

      Mikäs juttu se on, että ei kuulemma saa täyttä eläkettä, jos ei ole ollut töissä täällä 40 vai oliko se 38 vuotta?

      Jos on juuri rajalla, niin auttaako asiassa, jos on töissä esim 65 tai 66 tai 67-vuotiaaksi?

    • kömpelö

      olen ollut ruotsissa eläkellä 10 vuotta ja laitoin kelalle paperit 5 vuotta sitten enkä ole kuulut mitään mutta parempi ettei kuulu muuten menetän ruotsin eläkestä sen osuuden pian 65

    • Höh!

      Minulle tuli Kelalta heti paperit.

      Onko totta tosiaan, että menettää Ruotsin eläkkeestä sen osuuden mikä tulee Suomesta?

      Ei voi olla!!!

    • :-)

      Saan Suomesta 403 euroa kuukaudessa työeläkettä, chokdee ;-)

    • Sverige bäst

      Nyt kun on EU säännöt kannattaa olla Ruotsissa kirjoilla ja asua Suomessa. Silloin vain Ruotsi verottaa ja alaraja on 2x korkeampi mitä verohelvetti Suomessa. Esim 9000kr/kk tuloista ei mene veroa yhtään.
      Eu sairaskortilla saa ilmaisen hoidon Suomessa. Se lievittää Suomen ryöstämää eläkettä, joka tapahtui kun eliminoitiin kaikki alle 24v tehdyt työt ja kerätyty verot.
      Sain EKK'sta listan kaikista rosvoista jotka painoivat vihreää nappia eduskunnassa. Teen siitä FB sivut kun ehdin, kaikkine factoineen ja nimineen.
      Muute; Ruotsista saa wanhuus / köhyyselakkeen ja siinä lasketaan yhteen kaikki EU maissa vietetyt vuodet syntymästä alkaen. Eli Ruotsi on siis reilumpi kuin Suomi!
      Täyden eläkkeen saa jos on ollut 40v Ruotsissa. Jos on ollut vähemmän saa sen osan. Esim minä saan 29v EU maissa oleskelun vuoksi ja eläke on 29 osaa täydestä. Ihan OK ja olen Ruotsille kiitollinen siitä.

    • Miten eläke?

      Miten käy eläkkeen kanssa, jos asuu kesällä kaksi kuukautta Suomessa ja pistäytyy talvella joskus, ja jos on kesämökki omistuksessa?

      • Toss ..

        Alle 6kk voi asua Suomessa mutta ei yli vuodesta. Jos asuu yli 6kk siirtyy asuinmaa Suomeksi verotuksessa. Kesämökin kiinteistöveroon yms. maksuihin ei eläkeasiat vaikuta.


    • Miten eläke

      Kiitti tiedosta!

      Nyt mun pitäisi laittaa kaikki tiedot eläkkeistä täällä, että josko saisi kansaneläkettä Jos nimittäin saisi kansaneläkettä, niin voisi matkustaa eläkeläishinnoilla Suomessa.

      Työeläkettä saan jokusen euron kuukaudessa.
      Olen pyytänyt lähettämään ne Suomessa Nordea kontolle.
      Pitää käydä joskus tarkistamassa, ovatko menneet sinne.

      Onko joku parempikorkoinen konto jossain Suomen pankissa?

      Ne eläkerahat on mulla siellä, että saa käyttää Suomessa ollessa.

      Mikä pankki olis hyvä?

      Niin ja Hyvää Uutta Vuotta!

    • Mitä eläkettä nyt voi hakea Suomesta jos on eläkeikärahan saavuttanut Ruotsissa?(65v) Saako Suomesta hakea kansaneläkettä? Olen ollut töissä non 6v. Suomessa ennen muuttoani Ruotsiin?

    • Kaikki selvää nyt...ei euroakaan herunut.

      • Grönbacka

        Jos et saanut Suomesta euroja, niin saat sitä enemmän Ruotsista kruunuja.
        Minä sain Suomesta ja se tiesi vähemmän Ruotsista.
        Säästyt vielä paperien kerjäämisestä ja odottamisesta Suomesta!
        Säästät ajan, matkat, hermojasi valtavasti!
        Minä saan taistella Kelan ja Ilmarisen kanssa ja matkata sinne tänne
        selvittäen olosuhteitani molempiin maihin.
        Jos en eläisi minimituloin sairauksieni tähden, en jaksaisi tätä kiusantekoa.
        Mutta olen oppinut molempien maiden järjestelyjä, kieltä, yhteiskuntaa.
        Monet eläkeläiset ovat muuttaneet Portugaliin verotuksen tähden.
        Nyt Ruotsin ministerit suunnittelevat erikoisjärjestelyjä sen lopettamiseksi.
        Portugal ei verota "tjänstepensionista", mutta Suomeen ei köyhän kannata muuttaa.


    • eläkkeellle2019

      Onpa monia kenties muistisairaita tai lukutaidottomia ruosuja Ruotsissa, jos eivät ymmärrä sitä,että Ruotsissa peritään ennakkoveroa jokaikisestä satakruunua ylittävästä tulosta, myös eläkkeestä. Suomessa saa ansaita 200 euroa kuukaudessa verovapaasti, kruunuissa lähes 22oo kruunua, työeläkkeiden ollessa kyseessä, mutta jos kaikki tulot eläkeläisenä kuukaudessa jäävät alle köyhyysrajan eli 12000 kruunua, niin veroa ei mene siinä tapauksessa kuin nollan verran mikäli osa tuloista on esim. toimeentulolisää, asumislisää tai rintamalisää jne. Suomessa asiat toimivat tarkalla oikeudenmukaisuudella, KAKSOISVEROTUSTA EI OLE OILEMASSAKAAN, lopettakaa te tietämättömät hölmöt höpött'mästä, kaiken lisäksi Suomessa on asumismenojen jälkeen jäätävä käteen käyttörahaa kuukaudeksi noin 8000 kruunun verran, Ruotsissa alaraja vaihtelee kunnittain, on noin 3900 kruunua ja hieman enemmmän. Ei ole ihmekään Ruotsin ja Suomen väliset tuloerot eläkeläisten keskuudessa, Suomessa on elintaso niin paljon korkeammalla tasolla kuin huomattavsti köyhemmässä kuningaskuntanaapurissa. Suomessa riittää rahaa ja varallisuutta kaikille, Ruotsissa valtio pitää huolen ettei pientä eliittiporukkaa lukuunottamatta kukaan saaisi enempää käteen kuin keskim. ne 7500 kruunua kuukaudessa, Suomessa keskimääräinen summa on reilusti yli 11000 kruunua. Eroa on myös eläkkeensaajien keskuudessa, mutta muistakaamme, että työnteko on aina kannattanut. Hyvää joulua ja rikkaampaa uutta vuotta 2019, jolloin Suomessa taas eläkkeet nousevat hivenen ja verot laskevat.

    • e.lä.mä

      Hyvåä kun Suomen kanssa ei ole missään tekemisissä. Eläke Ruotsissa on pieni mutta oma osa nostaa, lopetin 58 vuotiaana hoidin sairaan vaimoni viimeiseen hetkeen.

      Eläke jos niin voi sanoa oli lähes 4000/kk euroa 10 vuotta netto tänään 2000. ei velkaa tiilitalo ei maalausta uusi auto lähes joka vuosi, lääkkeet halpoja noin 220 euron jälkeen ilmaisia.

      Suomea on turha kehua.

    • ettämiten

      Kai sulla eläke enemmän on kuin 4000 kr nettona käteen, täällä suomessa on takuueläkekin kaksikertaa tuon verran, vaikkei olisi tehnyt päivääkään töitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      333
      3739
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1448
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1270
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1254
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1211
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe