Muistaakseni joku firma myy kaupallista linux-softaa, johon saa asennettua MS Officen winen päälle. En kuitenkaan haluasi maksaa, varsinkin kun wine on opensourcea.
Onko joku saanut jollain ilveellä MS Officen toimimaan winen päällä? Jos on, niin miten tempun teitte?
Mä oon koettanut tätä noin puolen vuoden välein aina uusimmalla wine-versiolla, enkä kertaakaan ole saanut officea toimimaan.
Löytyiskö joltain ihan steppilista, miten homma hoidetaan?
Niin, openoffice ei kelpaa, koska se ei osaa kunnolla avata/tallettaa ms-office -muotoisia dokuja.
Wine ja MS Office?
11
584
Vastaukset
- Niinpä niin.
Frank's Corner:in www-sivut kertovat ohjelmien ajamisesta Winen avulla:
http://frankscorner.org/index.php?p=office
Tosin ihmettelen, miksi ylipäätään pitäisi Windows-softia ajaa Linux-ympäristössä.- Toimiiko jollain
No mä kurkkaan, mutta kaipaisin kovasti tietoutta siitä, miten nimenomaan msoffice saataisiin toimimaan winellä.
Haluaisin ajaa officea linuxissa siksi, että meillä käytetään msofficea, joiden dokut eivät kunnolla aukea/tallennu openofficessa.
Emulaattoria en viitsisi ajaa vain tämän msofficen takia. - Mika0800
"Tosin ihmettelen, miksi ylipäätään pitäisi Windows-softia ajaa Linux-ympäristössä."
No esim. siksi, ettei Linux -maailmasta löydy kunnon vastinetta MS-IE:n ActiveX -versiolle.
Tuon MS-IE:n ActiveX -version kun voi asentaa esim. Delphiin, jossa se näkyy TWebBrowser -komponenttina.
Tuon voi joko pudottaa lomakkeelle tai luoda omalla koodilla näin:
var
Selain : TWebBrowser;
procedure TForm1.OnCreate(Sender:TObject);
begin
Selain := TWebBrowser.Create(Form1);
...
Tuosta TWebBrowser -komponentista löytyy mm. täydellinen DOM (Document Object Model) -malli, jolla selainta voi ohjata omasta ohjelmasta, tutkia ladatun sivun sisältöä jne...
Linuxiin en ole löytänyt mitään vastaavaa.
Ainoa vinkki oli, että Gambasiin saisi jonkin vastaavan, sensijaan Kylixiin ei.
Jotenkin vaikuttaa helpommalta, että jos Linuxissa tuollaisten ohjelmien teko on noin vaikeaa, pääsee helpommalla kun koodaa Delphillä windowsille, ja kai tuota noin syntyvää Win -ohjelmaa voisi sitten ajaa linuxissa esim. juuri Winellä.
Luulisi Winen tukevan myös ActiveX -komponentteja käyttäviä ohjelmia.
- Faari
Toimii winellä, mutta ei MS Office XP, koska se wine on kait tehty toimiin "dosiin" siis Windows 98.n .
Mutta miksi MS Office Linukseen?: http://fi.openoffice.org/
Lue nyt tuosta tarvitko linuksessa mikin-officea.
OpenOffice.org on pitkälti yhteensopiva vastaavilla Microsoft Office -toimisto-ohjelmilla (Word, Excel, Powerpoint) tehtyjen asiakirjojen kanssa. Lisäksi se kykenee kirjoittamaan asiakirjoja mm. PDF-muodossa.
OpenOffice.orgia kehitetään vapaaehtoisvoimin kansainvälisen yhteisön toimesta.- Toimiiko jollain
Juuh, openoffice on kyllä olemassa, kuten aloituksessani kirjoitin. Mutta kun sillä ei tee kerta kaikkiaan mitään, jos työskentelee yrityksessä, jossa käytetään virallisesti msofficesa.
Kun se yhteensopivuus on aivan onneton. - Mulder
Toimiiko jollain kirjoitti:
Juuh, openoffice on kyllä olemassa, kuten aloituksessani kirjoitin. Mutta kun sillä ei tee kerta kaikkiaan mitään, jos työskentelee yrityksessä, jossa käytetään virallisesti msofficesa.
Kun se yhteensopivuus on aivan onneton.Itse olen huomannut, että varsinkin .doc yhteensopivuus Office XP:n kanssa on heikohko, sillä noin joka toisesta OO:lla .dociin tallennetusta dokumentista, jotka sitten Officella avataan, puuttuu tekstiä. En tiedä sitten, tuskin tämä on universaalia?
Mutta meillä tallennetaan OO:lla PDF:ään kaikki "ei muokattava" (tiedotteet tms...), muita joutuu osittain työstämään Ms Officella. - käsete-kalle
"Linukseen"
Linus on se tyyppi, ei käyttis. Linux on käyttis.
Linukseen --> siihen tyyppiin
Linuxiin --> käyttikseen - Faari
Mulder kirjoitti:
Itse olen huomannut, että varsinkin .doc yhteensopivuus Office XP:n kanssa on heikohko, sillä noin joka toisesta OO:lla .dociin tallennetusta dokumentista, jotka sitten Officella avataan, puuttuu tekstiä. En tiedä sitten, tuskin tämä on universaalia?
Mutta meillä tallennetaan OO:lla PDF:ään kaikki "ei muokattava" (tiedotteet tms...), muita joutuu osittain työstämään Ms Officella.Niin tässä koneessa on nyt vaan kolme käyttistä ;(
Joskus oli neljäskin.
- Windows Millennium Edition
- Windows XP Professional
- Mandriva Linux 2007 RC2
Ja, tuosta Mandrivan winestä/Ms Officesta, minulla
on niin Milleniumissa kuin XP.ssä omat Ms Officet.
XPstä tuli ulos suoraan Microsoft Office XP 2003, mutta ei
antanut työskennellä sillä koska en ole antanut valtuuksia XPssä!
Tuossa Windows Milleniumissa on Microsoft Office 97 Professional,
ja ilman mitään rajoituksia sain käyttää Mandriva Linuxessa.
Tällaiset toimii ihan hyvin kuten: Super NoteTab eli missä on vähän mikkisoftaa,..
Ja se kaupallinen wine Codeweavers.CrossOver.Office.Professional,
minusta tuo ei ole sen kummoisenpi, kuin Mandrivan wine.
He ovat kyllä soveltaneet niitä ohjelmia niin että toimivat aika hyvin toiset,
olen kyllä testaillut Codeweavers CrossOver Office Pro 3.02, tosin Mandrake 10.2 .lla.
Näyttää olevan uusin: Crossover Office 5.0
Ja lupavat että nämä toimii.
# Microsoft Office 2003, XP, 2000 and 97
* Microsoft Word
* Microsoft Excel
* Microsoft PowerPoint
* Microsoft Outlook
* Microsoft Internet Explorer
# Microsoft Access *1
# Microsoft Project
# Adobe Photoshop
# Microsoft Visio
# Lotus Notes 5.0 and 6.5.1
# Quicken
# iTunes
# FrameMaker
# Various Web Browser Plugins
* QuickTime
* Shockwave Director
* Windows Media Player 6.4 - Faari
käsete-kalle kirjoitti:
"Linukseen"
Linus on se tyyppi, ei käyttis. Linux on käyttis.
Linukseen --> siihen tyyppiin
Linuxiin --> käyttikseenLINUX -> käyttöjärjestelmän ydintä
- Mulder
Faari kirjoitti:
Niin tässä koneessa on nyt vaan kolme käyttistä ;(
Joskus oli neljäskin.
- Windows Millennium Edition
- Windows XP Professional
- Mandriva Linux 2007 RC2
Ja, tuosta Mandrivan winestä/Ms Officesta, minulla
on niin Milleniumissa kuin XP.ssä omat Ms Officet.
XPstä tuli ulos suoraan Microsoft Office XP 2003, mutta ei
antanut työskennellä sillä koska en ole antanut valtuuksia XPssä!
Tuossa Windows Milleniumissa on Microsoft Office 97 Professional,
ja ilman mitään rajoituksia sain käyttää Mandriva Linuxessa.
Tällaiset toimii ihan hyvin kuten: Super NoteTab eli missä on vähän mikkisoftaa,..
Ja se kaupallinen wine Codeweavers.CrossOver.Office.Professional,
minusta tuo ei ole sen kummoisenpi, kuin Mandrivan wine.
He ovat kyllä soveltaneet niitä ohjelmia niin että toimivat aika hyvin toiset,
olen kyllä testaillut Codeweavers CrossOver Office Pro 3.02, tosin Mandrake 10.2 .lla.
Näyttää olevan uusin: Crossover Office 5.0
Ja lupavat että nämä toimii.
# Microsoft Office 2003, XP, 2000 and 97
* Microsoft Word
* Microsoft Excel
* Microsoft PowerPoint
* Microsoft Outlook
* Microsoft Internet Explorer
# Microsoft Access *1
# Microsoft Project
# Adobe Photoshop
# Microsoft Visio
# Lotus Notes 5.0 and 6.5.1
# Quicken
# iTunes
# FrameMaker
# Various Web Browser Plugins
* QuickTime
* Shockwave Director
* Windows Media Player 6.4Itse olen ajanut Winellä IE-selainta (oli pakko kokeilla, ei muuten) ja Windowsin media playeriä (sitäkin oli pakko kokeilla).
Jos ei välttämättä tarvitse juuri noita MS-tuotteita, löytyy niille kelpo vastineet Linuxille.
Tosin täytyy myöntää, että itsekin ajan AutoCADia winen kautta Debianissa, mutta olen kyllä vakavasti harkinnut VariCADia. En vain ole kerennyt lataamaan demoa ja kokeilemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747