Terolut 10mg

syksy2006

Hei, onko teillä kokemusta terolutista? Mitä huonoa ja mitä hyvää? Kuukautiseni on vähän heitelleet ja lääkärin mielestä on aiheellista kokeilla terolutia, jotta kuukautiset saataisiin säännölliseksi. Sain aluksi 3 kuukauden kuurin.
Epäilen vaan mahdollisia sivuoireita, sillä painoa ei saisi kertyä yhtään lisää. Yöhikoiluakin esiintyy aika-ajoin. Lisäksi minulla lähtee hiuksia paljon, mutta kilpirauhaskokeen tulokset oli ihan normaalit. Siispä uskallanko syödä noita pillereitä. Kokemuksia kaivataan. Kiitos kaikille etukäteen.

21

24453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Charo

Sain lääkäriltä Terolut-kuurin 2,5 vuotta sitten, kun kuukautiset olivat olleet poissa 6 kk. Lääkäri ilmeisesti näki ulträänitutkimuksessa, että munasarjoissa oli tutkimushetkellä toimintaa, sillä hän kehoitti vielä odottamaan kuukautisten alkamista viikon verran ennen kuin alkaisin Terolutia ottamaan. Kuukautiset sitten tulivat vielä normaalisti pari päivää tutkimuksen jälkeen, mutta lääkärin neuvosta aloitin Terolut-kuurin, jotta kuukautiskierto saataisiin jatkossa ylläpidetyksi normaalina.

Minuakin hieman hirvitti, mitä kaikkia kamalia oireita saattaisi elimistöön joutuneista "ylimääräisistä" hormoneista koitua, kun en ollut koskaan käyttänyt edes ehkäisypillereitä. Painoa alkoi kertyä lisää (nestettä?) 2-3 kg, mutta liikakilot poistuivat kuukautisten myötä. Rinnat suurenivat hieman, mutta eivät olleet arat. Pahin sivuoire minulla oli, että kun jouduin ottamaan Terolutit pahimpaan siitepölyaikaan, niin astma puhkesi ja oli aika voimakasoireinen. Lääkärit eivät tätä allekirjoita, että hormonihoito pahentaisi astmaoireita, se on vain minun henkilökohtainen kokemukseni. Tänä keväänä, runsaasta siitepölystä huolimatta, astmaoireet olivat hyvin lievät (ilman Terolutia).

Terolutilla minulle saatiin keinotekoisesti kuukautiset (normaalia niukemmat) kaksi kertaa, mutta kolmas kuuri ei enää tuottanut mitään tulosta ja olin taas yli puoli vuotta ilman kuukautisia. (Lisää alempana avauksessani "Vaihdevuodet vai ei?)

• 47-vuotias Lähihoitajaopisk...

jos estrogeenista on jo puute. Minulla loppui menkat kun lääkäri määräsi Terolutia kiertoa tasaamaan. Tämä kävi kaksi kertaa ennen kuin lääkäri uskoi että tarvitsen myös estrogeenia.
        Naisella vähenee ensin keltarauhashormoni ja sitten estrogeeni. Jos estrogeenista ei ole vielä puute niin silloin autta toi Terolut mutta jos vaihtarit ovat jo menossa niin se lopettaa loputkin estrogeenin tuotannot.
        Mulla menkat alkoi molemmilla kerroilla 3 kk Terolutin kokeilun jälkeen. Nyt sain lääkäriltä Estrogeeliä. Loppukierrosta otan sitten Lugesteronea Terolutin sijaan.
        Kirjottelin tossa alempana Kristiinan kanssa asiasta.
        Nyt on mieli tasaantunut ja olen iloisempi vaikka olen ottanut geeliä vasta muutaman päivän-

• 47-vuotias Lähihoitajaopisk...
        47-vuotias Lähihoitajaopisk... kirjoitti:

jos estrogeenista on jo puute. Minulla loppui menkat kun lääkäri määräsi Terolutia kiertoa tasaamaan. Tämä kävi kaksi kertaa ennen kuin lääkäri uskoi että tarvitsen myös estrogeenia.
        Naisella vähenee ensin keltarauhashormoni ja sitten estrogeeni. Jos estrogeenista ei ole vielä puute niin silloin autta toi Terolut mutta jos vaihtarit ovat jo menossa niin se lopettaa loputkin estrogeenin tuotannot.
        Mulla menkat alkoi molemmilla kerroilla 3 kk Terolutin kokeilun jälkeen. Nyt sain lääkäriltä Estrogeeliä. Loppukierrosta otan sitten Lugesteronea Terolutin sijaan.
        Kirjottelin tossa alempana Kristiinan kanssa asiasta.
        Nyt on mieli tasaantunut ja olen iloisempi vaikka olen ottanut geeliä vasta muutaman päivän-

Terolut turvotti minuakin muutaman kilon kun söin sitä kolmikymppisenä. Lugesterone on luonnonmukainen keltarauhashormoni eikä sillä ole ehkä niin pahoja sivuoireita. Lääkärit työntää minun kokemuksen mukaan liian monelle keltarauhashormonia ottamatta selvää mikä estrogeenituotanto on. Jos se on jo hiipumassa niin menkat jää esim. Terolutin ottamisen jälkeen takuuvarmasti pois. Itselläni kävi ensimmäisen kerran näin 45-vuotiaana. Lääkäri ei uskonut vaan kirjoitti sitten toista keltarauhasta ja taas oli menkat monta kuukautta poissa. Ei terveyskeskuslääkärit tiedä välttämättä oikein näistä asioista. Minäkin olin sen verta nuori että luulivat luulosairaaksi ja olettivat vasta keltarauhashormonista olevan puutetta. Minulla oli siitä puute 35-vuotiaana kun taas joillakin on vasta sama tilanne 50-vuotiaana.

• terolutit

Sain Terolutin 43-vuotiaana runsaiksi muuttuneisiin kuukautisiin. Söin sitä 8kktta, paino nousi 7kg ja lisäksi se aiheutti lisää masentuneisuutta, kuukautiset se kyllä tasasi. Lopetin Terolutin omasta tahdostanai, koska se ei sopinut mielestäni minulle. Nyt lääkäri määräsi Primolut Norrin ja Estradiol laastarin enpä ole vielä aloittanut.

• syksy 2006

Hei, kiitos paljon kaikille asiallisista ja omakohtaisista vastauksista. Lääkäri (gynekologi)josta on kyse on alalla ollut jo monta vuotta. Olen käynyt hänellä 15 vuotta, ikää minulle on jo kertynyt 42. Olen vähän kuin puun ja kuoren välissä. Pyysin lääkäriltä estrofemia, koska tiedän sen auttaneen joitain joilla on vähän mieli maassa ja painoa ollut "reilusti" ja vastaavia oireita kuin minullakin. Lääkäri meinasi heti, että paisun kuin pullataikina, jos niitä alan syömään, eikä edes suostunut tekemään "estrogeeni-verikoetta" vaan totesi heti, että minulla on estrogenia vissiin ihan riittävästi ja koska kuukautiseni on hieman olleet epäsäännölliset, vähän useammin kuin kerran kuukaudessa, meinasi, että pistetään nämä nyt järjestykseen ja määräsi terolutia. Kysyinkin, että ei kai näistä paino nouse, niin sanoi, että saattaa laskea. Vähän ympäripyöreitä vastauksia häneltä. Jos niitä nyt alan syömään, niin te joilla on kokemusta, niin mikä on vähimmäismäärä koska olette havainneet, että kuukautiset on tulleet ajallaan? Siis selvemmin sanoen minulla on nyt kolmen kuukauden kuuri ja toiset 3 kuuria vielä "apteekin hyllyllä". Mahtaako auttaa jos ottaa vain yhden kuukauden kuurin? Mielestäni kuukautisheittelyt ei ole huolestuttavia, sillä pari kertaa kun kuukautiset vuoden sisällä alkoi 7 päivää aikaisemmin, niin pistän sen kuuman etelän lämmön piikkiin ja "jännityksen" piikkiin, tiedä sitten onko tuo ajatukseni järkevää. Lääkäri määräsi 1 tabletin kierron 14.-23. päiviksi otettavaksi. En haluaisi alkaa mihinkään pillerikierteeseen enkä kokeilukaniiniksi. Painoa haluan alas ja mielialan virkeämmäksi. Liikun päivittäin vajaat 10km. Vinkkejä painonpudotukseenkin kaivataan myös...tiedän sanomattakin, että liiku enemmän ja syö vähemmän. En siis kaipaa mitään liikuntavinkkejä vaan liikunnan lisäksi jotain sisäisesti otettavia. Toki tämä ei taida olla juuri ihan oikea keskustelualue laihduttamiselle, mutta vaihdevuosia lähestyville on laihdutus monasti paikallaan.

• tätä
        syksy 2006 kirjoitti:

Hei, kiitos paljon kaikille asiallisista ja omakohtaisista vastauksista. Lääkäri (gynekologi)josta on kyse on alalla ollut jo monta vuotta. Olen käynyt hänellä 15 vuotta, ikää minulle on jo kertynyt 42. Olen vähän kuin puun ja kuoren välissä. Pyysin lääkäriltä estrofemia, koska tiedän sen auttaneen joitain joilla on vähän mieli maassa ja painoa ollut "reilusti" ja vastaavia oireita kuin minullakin. Lääkäri meinasi heti, että paisun kuin pullataikina, jos niitä alan syömään, eikä edes suostunut tekemään "estrogeeni-verikoetta" vaan totesi heti, että minulla on estrogenia vissiin ihan riittävästi ja koska kuukautiseni on hieman olleet epäsäännölliset, vähän useammin kuin kerran kuukaudessa, meinasi, että pistetään nämä nyt järjestykseen ja määräsi terolutia. Kysyinkin, että ei kai näistä paino nouse, niin sanoi, että saattaa laskea. Vähän ympäripyöreitä vastauksia häneltä. Jos niitä nyt alan syömään, niin te joilla on kokemusta, niin mikä on vähimmäismäärä koska olette havainneet, että kuukautiset on tulleet ajallaan? Siis selvemmin sanoen minulla on nyt kolmen kuukauden kuuri ja toiset 3 kuuria vielä "apteekin hyllyllä". Mahtaako auttaa jos ottaa vain yhden kuukauden kuurin? Mielestäni kuukautisheittelyt ei ole huolestuttavia, sillä pari kertaa kun kuukautiset vuoden sisällä alkoi 7 päivää aikaisemmin, niin pistän sen kuuman etelän lämmön piikkiin ja "jännityksen" piikkiin, tiedä sitten onko tuo ajatukseni järkevää. Lääkäri määräsi 1 tabletin kierron 14.-23. päiviksi otettavaksi. En haluaisi alkaa mihinkään pillerikierteeseen enkä kokeilukaniiniksi. Painoa haluan alas ja mielialan virkeämmäksi. Liikun päivittäin vajaat 10km. Vinkkejä painonpudotukseenkin kaivataan myös...tiedän sanomattakin, että liiku enemmän ja syö vähemmän. En siis kaipaa mitään liikuntavinkkejä vaan liikunnan lisäksi jotain sisäisesti otettavia. Toki tämä ei taida olla juuri ihan oikea keskustelualue laihduttamiselle, mutta vaihdevuosia lähestyville on laihdutus monasti paikallaan.

http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/cla.html

• terolutit
        syksy 2006 kirjoitti:

No minun mielipiteeni oli selvä. Minulla nousi rajusti paino ja mieli painui entistä matalemmalle. Minulla on tuota paino-ongelmaa entisestäänki, vaikka liikun tosi paljon, joten sitä tässä vähiten kaipasin lisää.Runsaisiin kuukautisiin se auttoi, mutta muuten ei tule kauppoja. Terolut on erittäin vanha keltarauhashormoonivalmiste, nykyisin niitä on parempiakin versioita.

• määrityksistä ei ole hyötyä
        syksy 2006 kirjoitti:

ihan oikees oli, ei kannata yksittäisiä estrog määrityksiä ottaa, rahanhukkaa. jos kierto epäsäännöllinen niin syklinen keltarauhashormmoni laittaa aisoihin sen eli terolut 10 mg sopii hyvin, sitä syödään noi mainitsemasi kierron päivät.

jos mieli on maassa ja painoa reilusti niin en lähtisi hoitamaan estrogeenilla sitä.

eli saat tukea luteaalivaiheeseen, jos ja kun menkat muuten tulee niin estrogeenilisää et tarvitse ellei ole vaihdevuosioireita.

JOS on vaihdevuosioiretta ja kohtu tallella, hoito on estrogeeni&keltarauhashormoni, mutta jos on kohtu veks niin sitten estrogeeni pelkästään.

mikäli on pelkkää epäsäännöllistä menkkaa niin niiden korjaamiseen terolut tms. keltarauhashormoni käy hyviin ja riittää. estrogeeniä ei siihen tarvita.

laihdutukseen xenical jos haluat sen imevän rasvan syödystä ruoasta , lääke tekee sen.

jos olet syöppö esim makeaa yms niin reductil auttaa, vie ruokahalut (itse halusin syödä vain jugurtin pvässä jalaihduin 14 kg..)

hyvää vuotta 2007 ja keväänodotusta!

t. Minna

• 48-vee

Siis ätä samaa Terolutia on annettu alle 40-vuotiaillekin kuukautisten tasaamiseen? Eikö se aiheuta hedelmöittymisvaikeuksia, jos vaikka nämä nuoremmat haluaissivat tulla raskaaksi?

• nuoriterolutinkäyt.

terolut saattaa jopa edesauttaa raskaaksi tulemista

• verta väkisin--

ihmettelen vaan, miksi sitä kiertoa pitää saadakaan tasoittumaan?
      jos kuukautiset tulevat epäsäännöllisin väliajoin vaikka noin vuoden verran,
      ennen kuin loppuvat kokonaan, haittaako se mitään?
      ja jos jollakin on jopa 6 kk pois ollut, niin miksi pitää vielä alotella jotain
      hormonihoitoa, että ne tulisivat?

• ent primon käytt

Niinkuin ed kirjoittaja......Sitä minäkin ihmettelen että miksi.?????? Viisaammat vastatkoon. Olis kiva tietää. Onko muutakin kuin vain limakalvon liikakasvun ehkäisy siitä syöpävaara. Jatkaako se vain tätä helvettiä eteenpäin.

• viisviis ja viisviis
        ent primon käytt kirjoitti:

Niinkuin ed kirjoittaja......Sitä minäkin ihmettelen että miksi.?????? Viisaammat vastatkoon. Olis kiva tietää. Onko muutakin kuin vain limakalvon liikakasvun ehkäisy siitä syöpävaara. Jatkaako se vain tätä helvettiä eteenpäin.

Itse olen pari kertaa käyttänyt pitkittyneen vuodon lopettamiseen Primolutkuurin. Itse en myöskään halua käyttää yhdistelmävalmistetta ja jatkaa vuotoja. Yhdistelmähoidossa rintasyövän riski kasvaa ja pelkän estrogeenin käytöstä kohtusyövän vaara kasvaa. Mulla on tänä vuonna ollut vielä parit menkat, ihan tavalliset, enkä ole tarvinnut progesteronikuuria. Ikäni on 55v ja menkat alkoi heittelehtimään puoleen jos toiseen kolme vuotta sitten. Tähän väliin mahtuu monen näköistä ja pituista vuotoa.
        Kyllähän mulla tuota hikoilua on "kiitettävästi" ja yöunet tosi katkonaista, myös jatkuvan vc-juoksun takia. Pinna on usein kireällä ja keljutus vaivaa, mutta on vielä hyviäkin kausia, joten koetan pysytellä pois hormooneista. Saattaa olla, että on pahempaa vielä edessä, tai sitten ei..

• Kissmebut notnow

Ei tartte vai? Vuosin itse 2 x kk, vuotamattomia päiviä kk oli muutamia, olo oli poikki, mustikkaa teki mieli...
        Myoomat, ja tosiohuet limakalvot kohdusta löytyi, oli kovia kipuja. Nyt kun kolme kk Terolutia loppui, tilanne palaa kohti entistä, eli vuoto on jo pidentynyt 2 vko mittaiseksi. Kipuja on jo lisääntymään päin, ja olen ammatissa missä ei ehtis maha kivusta kippuroissa olla.
        Ikää? 45 täytän. Lekuri sanoi, ettei kyse ole ihan vielä vv-oireista, nuorempanakin oli vuotohäröjä.Vuosin 2 x kk, kun muut sen kerran...

• loroloro
        Kissmebut notnow kirjoitti:

Ei tartte vai? Vuosin itse 2 x kk, vuotamattomia päiviä kk oli muutamia, olo oli poikki, mustikkaa teki mieli...
        Myoomat, ja tosiohuet limakalvot kohdusta löytyi, oli kovia kipuja. Nyt kun kolme kk Terolutia loppui, tilanne palaa kohti entistä, eli vuoto on jo pidentynyt 2 vko mittaiseksi. Kipuja on jo lisääntymään päin, ja olen ammatissa missä ei ehtis maha kivusta kippuroissa olla.
        Ikää? 45 täytän. Lekuri sanoi, ettei kyse ole ihan vielä vv-oireista, nuorempanakin oli vuotohäröjä.Vuosin 2 x kk, kun muut sen kerran...

Itselläni ei nuorempana ollut vuotohäiriöitä. Kuitenkin n. 44v ne alkoivat kuin salama kirkkaalta taivaalta... Muitakin vaihtareiden ensioireita alkoi ilmaantua samalla... Olen nyt sitkeästi syönyt silloin tällöin terolut kuurin kuukautisten tasaamiseksi ja hip hei...nyt kohta 47v. ja tuntuisi homma alkavan olla hivenen voiton puolella. Helpottaa... näin mulla, kaikilla kai vähän omat kuvionsa :-)

• ,.,.,.
        loroloro kirjoitti:

Itselläni ei nuorempana ollut vuotohäiriöitä. Kuitenkin n. 44v ne alkoivat kuin salama kirkkaalta taivaalta... Muitakin vaihtareiden ensioireita alkoi ilmaantua samalla... Olen nyt sitkeästi syönyt silloin tällöin terolut kuurin kuukautisten tasaamiseksi ja hip hei...nyt kohta 47v. ja tuntuisi homma alkavan olla hivenen voiton puolella. Helpottaa... näin mulla, kaikilla kai vähän omat kuvionsa :-)

Minulla oli eka spontaanin pojan jälkeen lapsettomuus edessä, mutta primolut pelasti. se hormoonipoikakin jo aikuinen... sitä minä kummastelin, miten joku VOI väittää että vuotoja ei saa tasoitella! Se on väsyttävää oikeesti, kun vuotamattomia päiviä on vähän per kk, ja jotai rautaista pitäis syödä jatkuvasti. Nyt painokin hiukka laski, kun ei ole "aina nälkä"... ja tuleva kk on painonlaskun kannalta suosiollinen, keikkaa on runsaasti, laatu raskasta.
        Vuodot joo... mitenköhän lennosta vessareissuja tekemättä asiat sujuu... tuottotunti, ja tuntiliksa, sos. tiloja joissa väen, miesten varustusta. Jestas, ja vuotava siistijä.

• Kystat

Itse sain Telolutia ensimmäisen kerran nyt, koska minulla havaittiin 3 isohkoa kystaa munasarjoissa.,1 toisella puolella ja kaksi toisella.

Muistaakseni lääkäri sanoi, että popsi 10 kpl alkaen kierron 15 päivänä. Nyt luin pakkauksesta apteekin ohjeen. Yksi/kk/kierron 15 pv.

En voi soittaa lääkärille, koska en saa häntä nyt kiinni.

Jatkanko vai teen, kuten pakkauksessa lukee ???

Kiitos, jos joku vastaisi, onko saanut vastaavaa kuuria.

• estro

Hei ! Olen saanut Terolut-kuureja tämän tästä itsekin . Sulle on taidettu antaa vähän epäselvä ohje. Teroluteja otetaan 1 tabletti päivässä kierron 15.-24. päivinä eli 10 päivää. Toivottavasti selvensi :)

• Kystat
        estro kirjoitti:

Hei ! Olen saanut Terolut-kuureja tämän tästä itsekin . Sulle on taidettu antaa vähän epäselvä ohje. Teroluteja otetaan 1 tabletti päivässä kierron 15.-24. päivinä eli 10 päivää. Toivottavasti selvensi :)

Kiitos - taidan lopettaa nyt ja aloitan sit taas uudelleen:D

• kujujuliu

Ihan hyviä kokemuksia on Terolutista, itselleni sitä kirjoitti keski-ikäinen mukava naisgynekologi, joka kai ymmärsi tosi hyvin vaihdevuosiasioita. Söin lääkettä kuten estro tuossa yllä kuvaa eli aina 10 päivän kuurin.

Täytyy sanoa, että olin aika epäluuloinen, mutta erittäin sopiva valinta lääke on ollut tyhjennysvuotojen aikaansaamiseksi. Painontunne alavatsasta on hävinnyt.

• huolestunut7

Moi, lueskelin tässä teidän keskustelua.. Niin itse olen 28v, lääkäri määräsi terolut10mg, siihen koska menkkoista ei ole kuulunut mitään. Olivat poissa/erittäin epäsäännölliset n3krt/vuodessa. Gyne kertoi et kaikki näyttäis olevan kunnossa. Mutta missä se syy tähän. No käytin näitä pillereitä ja aloin tuntea itseni hyvin masentuneeksi, nii en voinut enään käyttää loppuun, keskeytin. Minulle sanoi muuten lääkäri et samanlaisia lääkettä ei olisi muita merkkejä. Koska ennokoin jo et mitäs jos nuo ei kävis. Sen jälkeen kun lopetin, On ollut välivuotoa..siis jatkuvasti verta, pieninmäärin, jatkunut n.kk. Ajattelin mennä kyl lääkärin puheille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2594
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1406
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      101
      1359
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      995
    Aihe