kaljaa vanhemmilta?

äippä x 4

Aika moni vanhemmista ostaa ja antaa lapsilleen kaljaa.Ikä haitari on minusta joku 14-17.
Kun äiti !"juottaa/ostaa 15 vuotiaalle tyttärelle kaljat vaikka johonkin pirskeisiin,niin minusta se on väärin. Mutta kuinka yleisesti vanhemmat hankkivat näitä viinaksia?

32

3016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti x 3

      vanhempiaan. "Jos et osta kaljaa tai siideriä... juon kavereiden vodkaa tai kossua tai ties mitä...." tämän kuulun eräältä äidiltä eilen.
      ja se järkytti suuresti minua...
      omani ovat kohta siinä iässä että tuo vaihe tulee.. ja vähän pelottaa.
      Mutta en aijo silti hankkia lapsille viinaksia vaan jos kiristyksen uhriksi joudun.. lapset pysyvät sellaisina iltoina kotona.

      Valitettavan yleistä se kuuluu olevan mitä olen kuunellut tuttujen puheita

      • Baby

        ... ymmärrä. Jos minun isäni ei ostaisi minulle esim. Siideriä, jos joskus (todella harvoin) kysyn, niin sitten ei ostaisi. Vaikka saankin vanhemmilta pari pulloa siideriä silloin kun kysyn, niin silti kiellettäessä kiristämiseen en ikinä ryhtyisi.

        Ja korostan vielä, että juon itse todella harvoin. Viikonloppuni eivät siis kulu ryypätessä, EI koskaan.

        Äläkä turhaan pelkää sitä, kun sinun perheessäsi tulee se vaihe. Jos lapset kysyvät, esim. muutamaa Siideriä, niin jos siltä tuntuu, niin osta. Ainakin olet tietoinen mitä lapsesi juo. Asiat voisivat olla huonomminkin. Tsemppiä!


      • Kaisla

        Itse hain 3 vuotta nuoremmalle veljelleni ja vain sen takia että halusin tietää mitä hän juo ja kuinka paljon. Hain, mutta en mitään tolkuttomia määriä. Järki siinäkin. Sama nyt kun siskoni on 15v. (keskiarvo n. 9.3 eikä ole aikeissakaan lepsuilla) Jos hän joskus juo jotain siis ei mitään viskipullollisia tietenkään :) niin veljeni(asun uudella paikkakunnalla opiskelun takia) hakee hänelle koska haluamme varmistaa että hän saa sen mitä tilaakin ja tiedämme mitä hän juo. Äitini haki minulle joskus kun olin 17v. En nyt sitten tiedä onko 15v sopiva ikä aloittaa mutta on mielestäni mukavaa että hän luottaa meihin (kertoo muutenkin asioistaa). Ja myös vanhemmilleen. Heitä ei pidetä pimennossa.


    • Baby

      ... jos sinusta se on väärin, niin tahtoisitko sitten mieluummin, että lapsesi (?aikanaan?) hankkii juomat jollain muulla tavalla (kadulla pummimalla, väärillä henkilöllisyys papereilla, varastamalla.....)?

      Minun isäni on silloin tällöin suostunut ostamaan muutaman siiderin minulle (vm85) ja siskolleni (vm87), koska hän (luultavasti) haluaa olla tietoinen niistä kerroista kun (alaikäisinä) juomme. Kuitenkaan missään vaiheessa hän ei ole suostunut ostamaan mitään vahvempia juomia.

      Itse en pidä sitä kauheana asiana,
      jos nuorien vanhemmat ostavat lapsilleen juomía.

      Mutta tämä onkin vain minun mielipiteeni asiasta.

    • äiti x 1

      Meillä poika /12v.
      Kohta tulossa mahdollisesti tuohon ikään, jolloin voi aihe tulla ajankohtaiseksi.
      Olen kuitenkin jo vuosia "kasvattanut" lasta, että sitä kaljaa, tai viinaksia ei tarvita. Itse en juo mitään alkoholia, ellei lasketa lasillista punaviiniä ruuan kanssa. Kotona en käytä edes sitäkään.
      Lapsi tavallaan nähnyt jo kotona meidän vanhempien omat käyttäytymistavat.

      Eri asia tietysti, kun kaveriporukkaa tulee mukaan kuvioihin, missä sitten mennään.
      Lapsi omaa harvinaisen, oman voimakkaan käsityksen noista "liemistä".

      Itse äitinä en aio ostaa omalle lapselleni kaljaa tai väkevämpää!

    • äitee x 3

      asialla on monta puolta. jos ne murkut sitä kaljaa haluaa, niin ne saa sitä! ei vanhempien kieltäytyminen ostamasta pelasta alkoholin käytöltä. jos ostaa kaljat/siiderit, voi ainakin jollain tasolla kontrolloida nuortensa juomista... kun itse olin nuori, mun kaverin äiti osti meille muutaman kerran vuodessa juomat, mutta ne piti juoda viimeistä pisaraa myöten niillä kotona ja sit se äiti katso, oltiinko siinä kunnossa, et se voi päästää meidät discoon. täytyy sanoo, et se toimi hyvin! sit ku se kieltäyty ostamasta, koska oltiin sen mielestä vasta juotu, me hankittiin juomat muualta... enemmän, väkevämpää, juotiin kahdestaan tai kaveriporukassa jossain pusikossa ja jälki oli joskus sitte sen mukaista...
      olen itse miettinyt tuota asiaa.. ja hyväksyn sen, että ostaa sitä juomista kontrolloidusti, vain oman lapsen ja mahd. kaverin käyttöön (kaverin vanhempien hyväksyntä pitää tietysti olla) mutta jotkut sitte lyö yli tässäkin asiassa.. kaljaa kannetaan kaupasta kassitolkulla isolle porukalle, joita ei kaikkia edes välttämättä tunneta.. jätetään murkut kotiin ryyppäämään ja lähdetään itse pubiin istumaan... ei hyvä!

      • kaisla

        Olen kanssasi samaa mieltä, ja suurinpiirtein näin olen itsekin menetellyt, hyvin tuloksin. Hyvää jatkoa!


      • Läheisriippuvainen
        kaisla kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä, ja suurinpiirtein näin olen itsekin menetellyt, hyvin tuloksin. Hyvää jatkoa!

        mikä on oma suhtautuminen päihteisiin, niin se sitten on sitä hälläväliä tyyliin sitten se kasvatuskin.

        Ettekö osaa tai uskalla olla aikuisia lapsianne kohtaan?
        Lasten /nuorten uhkauksey on otettava aikuisen vastuulla ja sanottava selvät sanat asiasta. Mene perässä ja seuraa mitä ja missä ne nuoret liikkuvat. Vai etkö/ettekö välitä edes omasta lapsesta pitämällä heistä hyvää huolta.
        Kyllä me niitä nuoria sielta kaupunginkaduilta korjaamme talteen että olkaa vaan huoletta.
        Minun sydämessäni on sijaa muidenkin lapsille.
        Sehän varmistaa myös työnsaannin päihdehuollossa vai mihin he nyt sitten saattavat joutua. Aivan liian läheltä seuranneena tiedän mihin se helposti johtaa.

        Lapsi/nuori ei alkoholipitoisia juomia tarvitse se on yksi asia joka on jokaisen aikuisen/vanhemman tehtävä itselleen selväksi.


      • Mollamaija
        Läheisriippuvainen kirjoitti:

        mikä on oma suhtautuminen päihteisiin, niin se sitten on sitä hälläväliä tyyliin sitten se kasvatuskin.

        Ettekö osaa tai uskalla olla aikuisia lapsianne kohtaan?
        Lasten /nuorten uhkauksey on otettava aikuisen vastuulla ja sanottava selvät sanat asiasta. Mene perässä ja seuraa mitä ja missä ne nuoret liikkuvat. Vai etkö/ettekö välitä edes omasta lapsesta pitämällä heistä hyvää huolta.
        Kyllä me niitä nuoria sielta kaupunginkaduilta korjaamme talteen että olkaa vaan huoletta.
        Minun sydämessäni on sijaa muidenkin lapsille.
        Sehän varmistaa myös työnsaannin päihdehuollossa vai mihin he nyt sitten saattavat joutua. Aivan liian läheltä seuranneena tiedän mihin se helposti johtaa.

        Lapsi/nuori ei alkoholipitoisia juomia tarvitse se on yksi asia joka on jokaisen aikuisen/vanhemman tehtävä itselleen selväksi.

        Niin, kotoa se asenne tulee.
        Meillä ei ollut puhettakaan kotona mistään kaljoista, ei tullu mieleenkään kysyä. Vanhemmilla oli sellanen asenne ettei alkoholi sovi kenellekään. No tulihan sitä kokeiltua, mut kyllä se asenne tarttuu. Siinä missä muut nykyisin tuhlaa rahansa kapakoihin, mä keskityn muihin harrastuksiin. Sit ne ihmettelee millä mä teen ja ostan kaikkea, vaikka olen opiskelija. Niille ei mee jakeluun miten paljon rahaa ja aikaa menee viinan kanssa läträämiseen.
        Liiallinen hyväksyntä on pahasta, kännäilystä ei pidä tehdä hyvää juttua. Jos välitätte lapsistanne älkää ihmeessä rohkaisko niitä. Ei ne muutamat pullot riitä mihinkään. Ne hankkii joka tapauksessa lisää jostain muualta jos ovat makuun päässeet.


      • elisa
        Mollamaija kirjoitti:

        Niin, kotoa se asenne tulee.
        Meillä ei ollut puhettakaan kotona mistään kaljoista, ei tullu mieleenkään kysyä. Vanhemmilla oli sellanen asenne ettei alkoholi sovi kenellekään. No tulihan sitä kokeiltua, mut kyllä se asenne tarttuu. Siinä missä muut nykyisin tuhlaa rahansa kapakoihin, mä keskityn muihin harrastuksiin. Sit ne ihmettelee millä mä teen ja ostan kaikkea, vaikka olen opiskelija. Niille ei mee jakeluun miten paljon rahaa ja aikaa menee viinan kanssa läträämiseen.
        Liiallinen hyväksyntä on pahasta, kännäilystä ei pidä tehdä hyvää juttua. Jos välitätte lapsistanne älkää ihmeessä rohkaisko niitä. Ei ne muutamat pullot riitä mihinkään. Ne hankkii joka tapauksessa lisää jostain muualta jos ovat makuun päässeet.

        ..tulee kotoa tai ei! mun vanhemmat oli ehdottomia ein suhteen. ei saanu edes maistaa.. ja sekös rupes kiinnostamaan... oli pakko saada maistaa ja kokeilla! salaa, pusikossa, piti löytää rajat paljonko kestää mitäkin laatua jne. koskaan en halua omien lapsieni moisia kokeiluja tekevän! siispä en aio tehdä siitä mitään kiellettyä hedelmää.


      • Läheisriippuvainen
        elisa kirjoitti:

        ..tulee kotoa tai ei! mun vanhemmat oli ehdottomia ein suhteen. ei saanu edes maistaa.. ja sekös rupes kiinnostamaan... oli pakko saada maistaa ja kokeilla! salaa, pusikossa, piti löytää rajat paljonko kestää mitäkin laatua jne. koskaan en halua omien lapsieni moisia kokeiluja tekevän! siispä en aio tehdä siitä mitään kiellettyä hedelmää.

        mitään selkeää esimerkkiä jota voi noudattaa vaikka asenteet olisi kielteiset tai myönteiset.

        Mielestäni se on paljolti kiini siitä miten näitä asioita viestitään. Ei se takaa nuoren päihteiden kokeilusta erillään pysymisestä jos asenne siitä viestii jotenkin väärin ja tekee sen suuren kiinnostuksen juuri kiellettyä ainetta kohtaan.

        On olemassa paljon eri tapoja puuttua nuorten elämään aikuisena joten siksi olisi hyvä että kavereiden vanhemmat puhuisivat keskenään siitä mitä tykkäävät kyseisestä asiasta.
        On tietenkin ehdotonta tutustua lasten kavereihin ja saada se molemminpuoleinen luottamus.

        Ei piisaa että luottaa vaan omaan lapseensa.

        En itse ole tehnyt päihteistä mitään kiellettyä "hedelmää" vaan olen antanut lasteni nähdä ja kuulla sen "hedelmän" aiheuttamat tulokset ja heti pienestä lapsesta lähtien olen puhunut siitä avoimesti oikeilla nimillä mutta en halveksien ihmistä joka on sortunut alkoholismiin.

        Miksi nuori tarvitsee päihteitä?
        Mikä on vienyt elämältä sen luonnollisen vietin elää ja olla iloinen aidosti?
        Kertokaa omia syitä niin että saa mahdollisimman moni lukea ja ottaa opikseen ja näin ollen voi auttaa nuoria parempaan elämään.
        Eikö se ole se elämän tavoite?


      • Äiti 2x
        Läheisriippuvainen kirjoitti:

        mikä on oma suhtautuminen päihteisiin, niin se sitten on sitä hälläväliä tyyliin sitten se kasvatuskin.

        Ettekö osaa tai uskalla olla aikuisia lapsianne kohtaan?
        Lasten /nuorten uhkauksey on otettava aikuisen vastuulla ja sanottava selvät sanat asiasta. Mene perässä ja seuraa mitä ja missä ne nuoret liikkuvat. Vai etkö/ettekö välitä edes omasta lapsesta pitämällä heistä hyvää huolta.
        Kyllä me niitä nuoria sielta kaupunginkaduilta korjaamme talteen että olkaa vaan huoletta.
        Minun sydämessäni on sijaa muidenkin lapsille.
        Sehän varmistaa myös työnsaannin päihdehuollossa vai mihin he nyt sitten saattavat joutua. Aivan liian läheltä seuranneena tiedän mihin se helposti johtaa.

        Lapsi/nuori ei alkoholipitoisia juomia tarvitse se on yksi asia joka on jokaisen aikuisen/vanhemman tehtävä itselleen selväksi.

        Kiitos vastuunalaisesta mielipiteestä nimerkki"Tässä näkee sen" sinulla on terve näkemys asiaan nuorten juominkien pitämisestä.Kyllä se on niin,kuin sanot.Eiköhän ne nuoret kerkiä ne ryyppysä juoda aikuisena,ettei tartte jo pentuna harjoitella vanhempien seuratessa vierestä.Mulla on kaksi tytärtä.Vanhempi toi kerran kotiin siideriä ollessaan jo kahdeksantoista vuotias,olin järkyttynyt,ja sanoinkin hänelle sen,ettei se saa toistua,niin kauan kun jalat on minun ja isäsi hankkiman ruokapöydän alla.Lupasin tarjota hänelle juomaa kotona,jos hän haluaa ottaa meidän kanssa lasilliset,mutta lapset ei meidän perheessä kanna kotiin alkoholia. Me ei olla vielä oltu humalassa lastemme nähden koskaan.Otamme olutta ja siideriä kuten muutkin vanhemmat,mutta ei känniin asti.Lapsemme ei ole kasvatettu ulkona tosi elämästä,mutta ne on saaneet oikea esimerkin siihen,miten käytetään alkoholia,turvallisessa ympäristössä.Nyt vanhimmainen on lentänyt pesästä ja vastaa omasta itsestään tulevana historian opettajana tai tutkijana,ilman suurempia juominkeja.Nuorimmainen on kotona vielä noin nelisen vuotta,kunnes lähtee samoille opin ahjoille,eikä ole halukas edes maistamaan kaljaa,kuulema haiseekin niin pahalle.
        Tämä nykyaika kun on sellaista,että vanhemmat on liian "kaveria" lastensa kanssa. Kun oikeasti lapsen pitää tietää se,että vanhemmat on hänen yläpuolella perheyhteisössä.Perhe ei saa elää lasten käskyjen ja halujen mukaan,jos näin on,niin se viestii vain vanhempien epävarmuutta olla vanhemman roolissa.Jos vanhemmat istuu samassa ryyppyjengissä missä lapset,ollaan ja pahasti eksyksissä silloin.


      • Mollamaija
        elisa kirjoitti:

        ..tulee kotoa tai ei! mun vanhemmat oli ehdottomia ein suhteen. ei saanu edes maistaa.. ja sekös rupes kiinnostamaan... oli pakko saada maistaa ja kokeilla! salaa, pusikossa, piti löytää rajat paljonko kestää mitäkin laatua jne. koskaan en halua omien lapsieni moisia kokeiluja tekevän! siispä en aio tehdä siitä mitään kiellettyä hedelmää.

        Ei meillä ole ollut mitään kiellettyä hedelmää vaan järkevää keskustelua, ei mitään yliampumista. Asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Känni on känni... Hauskaa voi pitää järki päässä.


      • äippäx4
        Läheisriippuvainen kirjoitti:

        mikä on oma suhtautuminen päihteisiin, niin se sitten on sitä hälläväliä tyyliin sitten se kasvatuskin.

        Ettekö osaa tai uskalla olla aikuisia lapsianne kohtaan?
        Lasten /nuorten uhkauksey on otettava aikuisen vastuulla ja sanottava selvät sanat asiasta. Mene perässä ja seuraa mitä ja missä ne nuoret liikkuvat. Vai etkö/ettekö välitä edes omasta lapsesta pitämällä heistä hyvää huolta.
        Kyllä me niitä nuoria sielta kaupunginkaduilta korjaamme talteen että olkaa vaan huoletta.
        Minun sydämessäni on sijaa muidenkin lapsille.
        Sehän varmistaa myös työnsaannin päihdehuollossa vai mihin he nyt sitten saattavat joutua. Aivan liian läheltä seuranneena tiedän mihin se helposti johtaa.

        Lapsi/nuori ei alkoholipitoisia juomia tarvitse se on yksi asia joka on jokaisen aikuisen/vanhemman tehtävä itselleen selväksi.

        Niin miksi ja mihin ne lapset oikeasti viinaksia tarvitsevat?pysähtykääs miettimään?
        ja minulla on semmoinen ajatus että vaikka se nuori lähtisikin ryyppään ja sitten tapahtuisi jotain esim:raiskaatais/pahoinpideltäis/sammuis/ihan mitä vain,niin miltä tuntuisi jos sinä olisit itse se joka antoi ne päihteet?olisiko tunne kuitenkin eri jos päihteet olisi hankittu muualta?ihan tosissaan miéttikääs.


    • Tiinu

      Lapsestaan välittävät vanhemmat eivät hanki alkoholipitoisia juomia kasvuiässä olevalle lapselleen, jonka maksa ei vielä pysty polttamaan alkoholia riittävästi. Ja nuoren elimistö alkaa olla valmiiksi kehittynyt vasta 16 v:n iässä aikaisintaan. Eikä tämä riipu siitä, kuinka aikuiselta nuori näyttää.

      Nuorelle saattaa tulla pysyviä haittoja jo pienestäkin alkoholimäärästä, kun sietokyky ei vielä ole aikuisen.

    • Äiti

      Kyllä minä ostan silloin tällöin lapsilleni olutta/ siideriä juhliin. Mitä pahaa siinä on??
      Luoja että taas on tekopyhät ihmiset liikkeellä..
      HUH!!

      • Äiti 2x

        Juuri sinunlaisia vanhempia on liikaa,joka pidät meitä hyviä ja lapsiaan rakastavia,huolehtivaisia vanhempia tekopyhinä,se älähtää johon kalikka kalahtaa. Sinunlaiset "suuren sydämen" omistavat kaljankantajat,hälläväliin elävät vanhemmat on luomassa näitä nuoria työtä vieruksuvia,jotka tulevat valitettavan useasti loppujen lopuksi meidän veromarkoilla elämään.Jatka vaan kaljan tai siiderin kantoa kotiin,perinne jatkuu,jos joskus heistä on enää siihen,myös siellä lastenlasten taholla.Ja taas tekopyhät vanhemmat maksaa veromarkkoja,että sosku jakaa sitä heille "kaljaa" varten.


      • ???

        Empä ole vielä tienytkään,että nykyisin sana vastuuntuntoinen tarkoittaa "TEKOPYHÄ".


      • äiti x 1

        Mietihän, miten annat esimerkilläsi ohjeet, että kyllä sitä voi nauttia.
        Ei se mitään tekopyhää ole, kun omilla käyttäytymisillään ohjaa lapsia, että niitä litkuja ei välttämättä tarvita.
        Tänä päivänä tämä kasvatuspuoli on muutenkin revennyt liitoksistaan, mitä tupakanpolttoon ja mihinkin tulee.
        Ei se koulun tehtävä ole kasvattaa lasta, vielä jos kotona kasvatusperiaatteet menevät ihan toiselle laidalle!!

        Tietysti on paljon koteja, missä vanhemmat ottaa viikonloppuisin ja ollaan ties missä kunnossa.
        Siinä tulee helposti myös oppimismalli lapsille.
        Vielä kun kauppareissullakin voi ostaa nuo nesteet.


      • yks vaan
        Äiti 2x kirjoitti:

        Juuri sinunlaisia vanhempia on liikaa,joka pidät meitä hyviä ja lapsiaan rakastavia,huolehtivaisia vanhempia tekopyhinä,se älähtää johon kalikka kalahtaa. Sinunlaiset "suuren sydämen" omistavat kaljankantajat,hälläväliin elävät vanhemmat on luomassa näitä nuoria työtä vieruksuvia,jotka tulevat valitettavan useasti loppujen lopuksi meidän veromarkoilla elämään.Jatka vaan kaljan tai siiderin kantoa kotiin,perinne jatkuu,jos joskus heistä on enää siihen,myös siellä lastenlasten taholla.Ja taas tekopyhät vanhemmat maksaa veromarkkoja,että sosku jakaa sitä heille "kaljaa" varten.

        Viestistäsi saa sen kuvan, että ainoa huolesi onkin se, että maksamasi veromarkat menevät toisten elättämiseen.


      • .

        on sinulla miettimistä.


      • Läheisriippuvainen
        yks vaan kirjoitti:

        Viestistäsi saa sen kuvan, että ainoa huolesi onkin se, että maksamasi veromarkat menevät toisten elättämiseen.

        yhteiskunta toimii?

        Kyllä näillä verorahoilla olisi paljon tärkeämpääkin tekemistä kuin huusata alkoholisteja.
        Mutta onneksi on vero viinassakin ja sais olla niin korkea että se riittäisi myös heidän loppusaattoon.

        Etkö seuraa ollenkaan nuoria ja heidän päihteiden käyttöä?
        Usein se on niin että jos aikuinen itse on viinasta nauttiva niin ei hän usein näe siinä mitään huonoa.
        On poikkeuksiakin esim. isäni oli aina sanomassa meille että älkää ruvetko viinankanssa kähjästämään se on helvetillistä joutua sen uhriksi. Hän tiesi mtä puhui kun oli 13 vuotiaasta lähtien juonut enempi tai vähempi.
        Hän joi elämänsä loppuun asti, 88 vuotiaana kuoli viinan himossa.
        Voitte ajatella miten monta vuotta hän meidän läheisten elämästä "tuhosi", niin todella hän tuhoaa edelleenkin ei siitä pääse koskaan täysin eroon.

        Että miksi kantaa kaljaa tai cideriä nuorille? Eikö teillä aikuisilla ole vanhemmpien vastuuta lapsistanne?
        Ei kait tarvitsisi alkoholilakia jos kaikki olisivat ymmärtäväisiä kansalaisia.
        Laki on vin niille jotka sitä väärin käyttävät.


      • yks vaan
        Läheisriippuvainen kirjoitti:

        yhteiskunta toimii?

        Kyllä näillä verorahoilla olisi paljon tärkeämpääkin tekemistä kuin huusata alkoholisteja.
        Mutta onneksi on vero viinassakin ja sais olla niin korkea että se riittäisi myös heidän loppusaattoon.

        Etkö seuraa ollenkaan nuoria ja heidän päihteiden käyttöä?
        Usein se on niin että jos aikuinen itse on viinasta nauttiva niin ei hän usein näe siinä mitään huonoa.
        On poikkeuksiakin esim. isäni oli aina sanomassa meille että älkää ruvetko viinankanssa kähjästämään se on helvetillistä joutua sen uhriksi. Hän tiesi mtä puhui kun oli 13 vuotiaasta lähtien juonut enempi tai vähempi.
        Hän joi elämänsä loppuun asti, 88 vuotiaana kuoli viinan himossa.
        Voitte ajatella miten monta vuotta hän meidän läheisten elämästä "tuhosi", niin todella hän tuhoaa edelleenkin ei siitä pääse koskaan täysin eroon.

        Että miksi kantaa kaljaa tai cideriä nuorille? Eikö teillä aikuisilla ole vanhemmpien vastuuta lapsistanne?
        Ei kait tarvitsisi alkoholilakia jos kaikki olisivat ymmärtäväisiä kansalaisia.
        Laki on vin niille jotka sitä väärin käyttävät.

        Verorahoilla on todellakin tärkeämpääkin tekemistä kuin hyysätä alkoholisteja, huumeidenkäyttäjiä, tupakoitsijoita, liikalihavia, itsemurhaa yrittäneitä.

        Huumeista ei valitettavasti veroja makseta. Tupakasta ja ruoasta veroa maksetaan. Ehkä olisi syytä nostaa myös epäterveellisten ruokien veroja.

        Olen seurannut nuorten juomista. Nuori, jolla on ongelmia juo enemmän kuin nuori, jolla ongelmia on vähemmän.

        Vaikka oma isänikin oli alkoholisti, ei hän elämääni pilannut, sillä vanhempani erosivat, kun olin hyvin nuori.

        Itselleni ei alkoholi ole ongelma. Eikä se ole ongelma myöskään lapsilleni.

        En myöskään osta alkoholijuomia enkä tupakkaa alaikäisille.


    • Marya

      Alkoholin ostaminen/välittäminen alaikäiselle on rikos. Turha on vanhempien lohdutella itseään, että pystyisivät tällä tavoin kontrolloimaan nuortensa juomista. Olen melko varma, että vanhempien ostamat kaljat ym. ovat vain lisänä siinä juomamäärässä mikä joka tapauksessa oli jo nuorten itsensä toimesta varattuna. Itse en pysty hyväksymään alaikäiselle ostamista, sehän on vähintään lupa ryyppäämiseen ja mahdollisesti jopa kehoitus. Ei siitä lopulta mitään hyvää seuraa!

    • auttaa

      Voi ihme, miten ihmiset ovat alkoholivastaisia.

      Ei alkoholi ole ongelma, vaan se miten sitä käytetään ja se, miten sen jälkeen käyttäydytään.

      Se, joka tahtoo juoda, tekee sen juoman vaikka itse.

      Jos ostaa nuorelle juomia, hän kenties hankkii tuplat lisää itse. Jos ei osta, hän hankkii koko tarvitsemansa lastin kuitenkin.

      Jos on tänään alle 18 ja huomenna yli, onko silloin kypsynyt juomaan?

      Kuka on huonoin ja vastuuntunnottomin vanhempi?

      Se, joka juo saunakaljan lauantai-iltana vai se joka juo kaljan ilman saunaa?

      Vai sekö, joka juo lasillisen konjakkia raskaan työpäivän päätteeksi?

      Vai se, joka juo viikonlopun aterioilla viiniä?

      Entä se, joka tarjoaa viiniä lapsilleenkin?

      Vaiko se, joka on julistanut kaikki alkoholipitoiset juomat pannaan?

      Onko huono vanhempi sekin, joka kohottaa maljan 17-vuotiaan hääjuhlassa? Onko hän erityisen huono, kun sallii alaikäisen avioliitonkin vielä?

      Hmmm...pitäisikö kaikista juhlista kieltää alkoholi, itsenäisyyspäivän linnan juhlistakin? Sitähän lapset katsovat vanhempiensa kanssa ja voivat saada huonoa esimerkkiä, kun itse presidenttikin juo viinaa!

      • .

        Tämähän kyllä poikkeaa ihan täysin koko asiasta,ja kyllähän se alaikäiselle ostaminen on laissa kielettyä,ei siinä ole sen tekopyhempää.miksi meidän vanhempien tulisi kannustaa lapsiamme juomaan?Onko 16 vuotias kypsä vielä oikeastaan missään?saati vastaamaan itsestään humalassa?en usko.Enkä ole tekopyhä enkä keksi juttuja vaan kokemuksesta tiedän koska itse olen sortunut ja ostanut 6 pulloa kaljaa (nuorelle lapselleni,se ei ollut hyvä ja viinaa hankittiin lisää muualta.Sen yön kun valvoin oksentavan teinin kanssa olen ehdottomasti sitä mieltä ettei vanhempien tule olla ainakaan sen juoman hankkijoita.


      • äiti x 1

        Alkujaan olikin kysymys, että alaikäisillekö noita aineita?
        Oma ajatus, että ei ainakaan kotoa tulisi saada sitä mallia, että kyllä lapsi voi ja saa nauttia, kun vain kohtuudella.
        Eikä tuo kohtuus pysy läheskään aina lapsien käsissä, kun ei aikuistenkaan.
        Onhan noita tapauksia ollut vaikka kuinka esillä.

        Hyvä vanhempi, jos ei tarvitse hankkia lapsille noita litkuja.
        Ja kasvattaa jälkipolven siihen ajatukseen.
        Oma lapsi onneksi vuosien kasvatussaatossa sitä mieltä, ettei hän ainakaan halua edes maistaa, vaikka kaverit niin haluisivatkin.

        Sitä ei kannata mennä äärirajoihin, mutta täysi-ikäisen ainakin nuoren tulisi olla.

        Onhan monet juomat ihan hyvänkinmakuisia, mutta vaikutuksen tekeekin sen määrä.
        Nuoret ovatkin niin yltiöpäisiä, että meillä vanhemmilla on monesti kaikki keinot käytettävä asioiden ymmärtämiseksi.

        Mutta siltikään ei voi olla toivomatta oman nuoren kohdalla parasta elämänpolkua!

        Tuomitsemiseen itsestäni ei ole, mutta toki neuvon ja opastan, kun sitä neuvoa kysytään.


    • !!

      Onneksi omille tyttärilleni ei ole koskaan edes tullut mieleen pyytää minua hankkimaan heille viinaksia. He eivät juo, koska noudattavat muutenkin tarkkaa ruokavaliota harrastuksensa takia. He tietävät tarkkaan, etten ikimaailmassa ostaisi heille alkoholia, vaikka sitä erehtyisivät pyytämäänkin.

    • Sari 20w

      Mä join ekan kerran alkoholia kun pääsin ysiltä. Isä osti mulle kuohuviinipullon valmistujaislahjaksi.
      En kyllä pahemmin tykännyt siitä niin jäi pullo juomatta, mutta silloin 16-vuotiaana samana iltana join elämäni ekat kaksi siideriä kun vaihdoin ne kaverin kanssa siihen kuohuviiniin.

      Silloin harvoin kun kävin dokaamassa kavereiden kanssa niin äiti saattoi ostaa yhden pullon sidua, mutta useimmiten ei yhtään.

      Iskä taas saattoi ostaa kaksi tai jopa kolmekin pulloa. Mutta ikinä en niiltä varastanut viinaa vaikka aina jääkapissa kaljaa olikin pullo tai kaksi.

      Äiti on siis ihan raitis ja isä silloin tällöin ottaa.

      Nyt kun mietin asiaa niin oli oikeastaan hyvä, että iskä osti niin ei tarvinnut kaverin poikaystäviltä pyytää, että ostavat. Ne olis varmaan ostaneet sixpackeja kerralla niin sit sitä olis ollu nuppi sekasin.

      Ihan kunnon kansalainen musta on tullu ja silloin kun alaikäsenä juotiin oli kuitenkin järki mukana tekemisissä jos nyt niin voi sanoa.

      Ja neitsyydenkin menetin vasta 17-vuotiaana! =)

    • eela

      mun mielestä se et ostetaan jotain sixpäkkejä tai paljon jotain muuta alkomahoolia lapselle on ehdottomasti väärin. mut esimerkiksi se et sanoo lapselle että jos haluaa kokeilla nii sanoo äidille tai isälle että niiden seurassa sitten kokeilee. ei tietenkään montaa pulloa kaljaa tms vaan vaikka yks pullo. ite oon 18 vuotias ja mulla on 13-vuotias veli. oon sanonu sille et jos haluu kokeilla nii sanoo mulle nii ostan sille yhen kaljan nii saa maistaa mun seurassa miten pahaa se on. äiti on tän asian hyväksyny. kuitenkin kieltäydyn ostamasta alaikäisille, kuten 16-vuotiaalle siskolleni alkoholia.
      mä oon sitä mieltä et jos lapsi saa mallia sivistyneestä alkoholinkäytöstä kotoa ja vaikka pienen maistiaisen esim juhlatilaisuudessa tai saunakaljasta, niin ei ole niin hirveä hinku vetää perskännejä. mun oma äiti ei ole ostanut minulle alaikäisenä muuta kuin uudeksi vuodeksi (kihlajaisiin) sellaisen 2dl kuoharipullon ja olen siitä tyytyväinen.
      itse en tiedä ketään jolle vanhemmat juomia ostaa, yleensä ne on ollu just kavereita tai muita vanhempia henkilöitä...

    • LOLIPOLI

      pillu palli vittu kyrpä perse tissit

    • zofidhryt6i

      älkää hyvät ihmiset ostako lapsillenne alkoholia!

      omassa lapsuudenkodissani käytettiin alkoholia erittäin avoimesti.vanhempani eivät kuitenkaan olleet alkoholisteja,mutta joka viikonloppu piti päästä juomaan.jos minua ei saatu mihkään hoitoon,se ei juomista estänyt: ryyppyremmi pyydettiin kotiimme viettämään iltaa.opin siihen että alkoholi kuuluu vahvasti aikuisuuteen ja että se vaan kuuluu ottaa joka viikonloppu/juhlapyhä.
      itse aloitin viikonloppu juomisen 12-vuotiaana ja vaikka alussa sainkin huudot joka kerta kun kännissä tulin kotiin niin vähän ajan päästä vanhempani lakkasivat välittämästä juomisestani.ei mennyt kauaakaan kun he alkoivat ostamaan minulle alkoholia perusteenaan "no saa se sitä kuitenkin muualta" ja "parempi et tiedetään kuinka paljon juo/voidaan kontrolloida sen juomista".totta tuokin,mutta vanhempien ostamien juomien lisäksi hankin kuitenkin aina lisää.
      ryyppäsin ihan avoimesti kotonani ja joskus jopa vanhempieni seurassa.he koko ajan olivat siinä uskossa että on hyvä homma että he ostavat alkoholini ja antavat minun kännätä kotonani alaikäisenä.
      ja homman pointti: yläasteelta minut erotettiin kerran kun tulin humalasa kouluun,16-vuotiaana alkoi kunnon alamäki ja 17-vuotiaana lähdin katkasuhoitoon.ja koko ajan vanhempani pitivät ratkaisujaan oikeina..mietin silloin että miksi tyytyä viikonloppuihin kun voi ryypätä viikollakin.
      nykyään olen itse äiti ja vaikka lapseni on vasta alle 2-vuotias olemme mieheni kanssa keskustelleet alkoholin käytöstä perheessämme.eli siis kotonamme ei juoda lainkaan (poikkeuksena muutaman kerran vuodessa kun saamme lapsen hoitoon,silloinkin kohtuudella) mutta ei koskaan silloin kun lapsi on kotona!! alkoholia emme osta hänelle KOSKAAN,sanoohan suomen lakikin jo sen ettei alle 18-vuotiaat saa juoda alkoholia ja haluamme opettaa lapsemme kunnioittamaan yhteisiä sääntöjä ja muutenkin.
      vaikka lapsemme alkaisikin kasvatuksestamme huolimatta juomaan teininä,en ala kiihkoilemaan hulluna,vaan keskustelen järkevästi alkoholin käytön riskeistä ja siitä mitä kaikkea voi sattua jos on ottanut liikaa ja se on erittäin tärkeää että kotiin voi aina tulla ilman että pelkää saavansa raivoavaa äitiä vastaansa ja että jos jotain ongelmia on,aina voi kertoa vanhemmille!

      joten ihmiset pyydän,älkää ostako lapsillenne juomista,kaikille ei tietenkään käy samalla tavalla kuin minulle,mutta nuorena aloitettu juominen suurentaa riskiä päihdeongelmiin vanhempana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe