minkä ikäisenä teillä on alkanu vaihdevuodet...

yxi 43v

Heips.
Täällä miettii hän, tämmöisiä, koska menkat on taas myöhässä. RAskaana Ei pitäisi olla.
Yöhikoilua (ja välillä päivisinkin kuumia aaltoja) on ollut jonkin aikaa.
Itse hyväksyn kyllä ajatuksen,e ttä ne voisi alkaa näinkin ajoissa, mutta mies ei tajua mielentilanvaihtelujani eikä ymmärrä, että ne oikeesti voi joskus alkaa "nuorena" keski-ikäisenäkin. Jotenkin se mieltää vaihdevuodet yli 5-kymppisille.
Ärsyttää.
Onko joku testaustapa mistä näkee onko oikeesti jo vaihdvuodet alkaneet`?

52

29499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 54 vuotiaana alkanut

      Vaihdevuosivaivat voivat alkaa jopa 40 vuotiaana. Hormoonitoiminta tulee esille verikokeilla. Itse olen kokeillut hyvällä menestyksellä luontaistuotetta Meno-Hop. N. 35:n kapselin jälkeen yö- ja päivähikoilu on huomattavasti vähentynyt. Mielialan vaihtelusta en tiedä, eiköhän se kaikilla vaihtele elämäntilanteen mukaan.

      • eihätää

        Varsinaista menopaussia edeltää useamman vuoden kestävä kehitys, jossa hormonitaso hiljalleen hiipuu. Voit helposti testata vaihdevuositestillä https://goo.gl/RcxQgh , onko sinulla alkaneet vaihdevuodet.


    • olen 41v

      Kävin n. kk sitten gynekologilla ja siellä otetusta solunäytteestä tuli vastaus, että estrog. vaikutus heikko (inactive). Nyt ymmärrän nämä mielialavaihtelut ym. oireet, joista mieskin tahtoo valittaa. Olen kyllä "nuori" vielä, mutta meillä suvussa tämä kuuluu olevan tavallista. Käy ihmeessä lääkärissä, saat varmuuden mistä on kyse. Ehkä se mieskin ymmärtää sitten paremmin. Tsemppiä ja mukavaa syksyä :)

      • 47-vuotias Lähihoitajaopisk...

        45-vuotiaana jäi ekan kerran menkat pois kolmeksi kuukaudeksi ja nyt kesällä alkoi oiken todella kovat oireet ja menkat oli koko kesän poissa. Nyt tuli 3:n päivän niukka vuoto ja sit taas....


    • ja oli helpotus

      vaihdevuodet alkoi ehkä siinä 42 vuoden iässä, ja oli tosi helpotus! Ihanaa että jäi kivuliaat kuukautiset. Kuumat aallot kesti kai yhden viikon.
      Vaikka vaihdevuodet on, ja menee, ei ihmiset tarvi tuntea itseään yhtään vanhaksi! Eikä olekaan vanha. Ainoastaan yhä viisaampi, ja kylmäpäisempi ja kirkkaammin ajatteleva, kun ylenmääräinen hormonisoppa lakkaa sekoittamasta.
      joten pois turha huoli ja nauti elämästäsi.

      • HELPPOA

        Kyllä se on vaikeaa monella tuo vv aika. Itselläni alkoi juuri 43-vuotiaana, testataan fsh verikokeella. Tosin oireet voi olla jo pahojakin ja silti tuo arvo on normaali. Minulle lääkäri selitti että on kolme vaihetta premenopaussi on aika n.5v ennenkuin kuukáutiset loppuu, menopaussi on aika kun kuukautiset loppuu ja postmenopaussi aika kuukautisten jälkeen. Premenopaussin aikana oireet voi olla jo tosi rajut, vaikka kuukautiset tulee ja arvo on normaali,mutta lääkärini sanoi että oireet määrittää hoidon ei fsh arvo.


    • Äitimummu

      Hämmästyttävän nuorina puhutte vaihdevuosivaivoista.Itse synnytin vielä 44 vuotiaana suloisen tytön.Kuukautiset jäivät kerralla pois 52- täytettyäni.Samalla tulivat kuumat aallot, joita on kestänyt jonkun vuoden.En ole ollenkaan turvautunut hormoneihin.Liikunnan lisääminen on minulle ollut hyväksi oireisiin ja kahvin vähentäminen.Toisilla on varmaan rajumpia oireita kuin minulla joten kyllä varmaan hormonitkin silloin auttavatja ovat tarpeen.

      • perinnöllistä

        kylläpä sinä äitimummu turhaan kummastelet vaihdevuosien alkamisikää. Kyseessä on hyvin pitkälle perinnöllinenkin juttu! Sellainen johon ihminen itse ei voi vaikuttaa.
        siitä vanhana synnyttämisestä... onhan se aika riskialtista yli 40 v, kehitysvammaisen lapsen syntymismahdollisuus senkun kasvaa.


      • Amalia
        perinnöllistä kirjoitti:

        kylläpä sinä äitimummu turhaan kummastelet vaihdevuosien alkamisikää. Kyseessä on hyvin pitkälle perinnöllinenkin juttu! Sellainen johon ihminen itse ei voi vaikuttaa.
        siitä vanhana synnyttämisestä... onhan se aika riskialtista yli 40 v, kehitysvammaisen lapsen syntymismahdollisuus senkun kasvaa.

        Muistakaa myös, että vaihdevuosien alkamisessa on erittäin suurta vaihtelua, muistaakseni haarukka oli 40 - 56 vuotta. Itselläni on ollut erilaisia pienempiä oireita (ei pahoja kuumia aaltoja vielä) jo muutaman vuoden, mutta kuukautiset tulevat edelleen melko säännöllisesti, vaikka ikää on 54.


      • ovat tiedossa
        perinnöllistä kirjoitti:

        kylläpä sinä äitimummu turhaan kummastelet vaihdevuosien alkamisikää. Kyseessä on hyvin pitkälle perinnöllinenkin juttu! Sellainen johon ihminen itse ei voi vaikuttaa.
        siitä vanhana synnyttämisestä... onhan se aika riskialtista yli 40 v, kehitysvammaisen lapsen syntymismahdollisuus senkun kasvaa.

        ja myös nykytekniikalla hallinnassa...on paljon yli nelikymppisiä hyväkuntoisia ja "nuorekkaita" äitejä jotka uskaltavat synnyttää...testejä tehdään ja pahimmat riskit voidaan havaita ja päättää sitten jatkuuko raskaus...jokainen toimii valitsemallaan tiellä ja ei ole oikein heti pelotella kehitysvammariskeistä, kun jokainen tietää ne kumminkin...


      • Kathyy01

        Minulla 39 jäi myös kerrasta poikki. Aina oli ollet suht helpot menkat. Äidilläni taasen koko ikänsä hyvin kivuliaat ja runsaat. Ja jäivät pois joskus 50 (vaihdevuodet kestivät n. 10 vuotta . t. Katja


      • 49vuotias

        Minäpä aloitin estrogeeni geelin, ja voi että elämä on nyt ihanaa, ei ärsytä mikään , ei hikoiluta , ja seksikin alkoi maistumaan taas mukavalta, ei se autuaaksi tee , vaikka ei turvaudu hormoneihin , niin kuin mainitsit, vai loistaako sädekehä :)


    • Pirre

      Hei!
      Itselläni vaihdevuodet alkoivat 37-vuotiaana. Minulla oli kuumia aaltoja päivisin ja öisin sekä kuukautiset muuttuivat epäsäännöllisiksi. Kun oireet kävivät hermojaraastaviksi hakeuduin erikoislääkärille. Lääkärikään ei ensimmäisenä ajatellut, että kyseessä olisi vaihdevuodet (lähinnä ikäni vuoksi). Yllätys olikin melkoinen dignoosin jälkeen! Sain lääkityksen ja kaikki palautui lähes ennalleen.Totista totta on se, että hormoonimuutokset vaikuttavat mielialaan. Jos asia mietityttää, mene vain lääkäriin. Asia varmistuu verikokeessa. Apteekissakin on myynnissä testejä, joilla asiaa voi selvittää. Tsemppiä!

      • testejä????

        Hei

        Olen 43-vuotias ja epäilen että alkuvaiheen vaihdevuosioireet ovat alkaneet. Kuukautiset ovat normaalit, ehkä vähän runsaammat kuin ennen. Mieliala on vaan kummasti alkanut heitellä eikä uni tule silmään, vaikka kuinka väsyttäisi.

        Sanoit että apteekista saisi jonkin sortin testejä... mitä ovat nimeltään tai mitä siis menen apteekista pyytämään ? Haluaisin ensin itse testata, koska asumme korpikuusen kannon alla, ja matkaa lääkärille on noin 50 km ;)

        kiitos vastauksestasi...


      • jatkuu
        testejä???? kirjoitti:

        Hei

        Olen 43-vuotias ja epäilen että alkuvaiheen vaihdevuosioireet ovat alkaneet. Kuukautiset ovat normaalit, ehkä vähän runsaammat kuin ennen. Mieliala on vaan kummasti alkanut heitellä eikä uni tule silmään, vaikka kuinka väsyttäisi.

        Sanoit että apteekista saisi jonkin sortin testejä... mitä ovat nimeltään tai mitä siis menen apteekista pyytämään ? Haluaisin ensin itse testata, koska asumme korpikuusen kannon alla, ja matkaa lääkärille on noin 50 km ;)

        kiitos vastauksestasi...

        Suunnilleen sinunikäisenä jouduin lopumaan vain iltakahveista. Odottele nyt vielä 7 vuotta ihan rauhassa.


      • ei voi yleistää
        jatkuu kirjoitti:

        Suunnilleen sinunikäisenä jouduin lopumaan vain iltakahveista. Odottele nyt vielä 7 vuotta ihan rauhassa.

        sillä kaikilla ne alkaa hyvin yksilöllisesti. Minulla alkoi juuri 43-vuotiaana, kaikki oireet päällä. Olen nyt kärvistellyt jo 2,5vuotta näiden kanssa, nyt tuntuu ettei jaksa työssä käydä. Kohta aloitan itselleni määrätyt hormoonit, kun elämänlaatu kärsii näin paljon. Minullakin tulee vieläkin kuukautiset, tosin nyt hyvin niukkana. Lääkärit ovat asian todenneet testein ja oireista, sanoi että n.5vuotta ennenkuin kuukautiset päättyy alkaa tämä h-----ti, premenopaussi, menopaussi ja postmenopaussi. Niin se menee....


      • alta vastaus!
        testejä???? kirjoitti:

        Hei

        Olen 43-vuotias ja epäilen että alkuvaiheen vaihdevuosioireet ovat alkaneet. Kuukautiset ovat normaalit, ehkä vähän runsaammat kuin ennen. Mieliala on vaan kummasti alkanut heitellä eikä uni tule silmään, vaikka kuinka väsyttäisi.

        Sanoit että apteekista saisi jonkin sortin testejä... mitä ovat nimeltään tai mitä siis menen apteekista pyytämään ? Haluaisin ensin itse testata, koska asumme korpikuusen kannon alla, ja matkaa lääkärille on noin 50 km ;)

        kiitos vastauksestasi...

        Viestien esitystapa: Näytä yksi viesti/vastaus kerrallaan Näytä kaikki keskustelun viestit ja vastaukset Näytä kaikki keskustelun viestit ja niiden vastaukset sisennettynä

        Näytä aiheet    >

           Apteekista
        Kirjoittanut: testejä???? 13.10.2006 klo 11.59

           Hei

        Olen 43-vuotias ja epäilen että alkuvaiheen vaihdevuosioireet ovat alkaneet. Kuukautiset ovat normaalit, ehkä vähän runsaammat kuin ennen. Mieliala on vaan kummasti alkanut heitellä eikä uni tule silmään, vaikka kuinka väsyttäisi.

        Sanoit että apteekista saisi jonkin sortin testejä... mitä ovat nimeltään tai mitä siis menen apteekista pyytämään ? Haluaisin ensin itse testata, koska asumme korpikuusen kannon alla, ja matkaa lääkärille on noin 50 km ;)

        kiitos vastauksestasi...    

           Vastaa tähän viestiin    
           Kerro kaverille tästä viestistä    Ilmoita asiattomasta viestistä

        Google-mainokset

        Vaihdevuosioireita
        Ovatko vaihdevuotesi alkaneet? Testaa asia Rfsu:n kotitestillä
        www.rfsu.com

        Naissä keskustelupalstoissa on aina aihepiiriin kuuluvia mainoksia. Katso vaikka samalla kun avaat jonkun viestin!


      • Kathyy

        Mielialamuutoksia en ole huomannut itselläni. Kaiken maailman llihaskrampit ja kuumottavat kädet ja pistelyt käsissä ja jaloissa, unettomuutta (ehkä pahin). Muuten minusta on tuntunut aivan loistavalta ilman kuun tähtihetkiä ;)

        Tosin lähdössä lomamatkalle lauantaina ja olishan se hieman mukavampi olla vähän vähemmän hikinen aina tämän tästä :D

        t. Katja


    • tjpo

      Mulla alkoi noin kaksi vuotta sitten. Rajujen hikoilujen (lähinnä yöllä) ja muutenkin kummallisten itkuisuuksien ja pään kivistelyjen ansiosta hakeuduin lääkärille ja tehtiin fsh-testi ja siitä selvisi, että sitähän se on.
      Eihän se lääkäri meinannut ensin uskoa, mutta niin vain oli.
      Olin kyllä jo päälle nelikymppisenä oireillut, mutkun en uskonut itsekään, niin kärvistelin vaan vaivoineni.
      Enkä menkoistakaan voinut päätellä mitään, kun hormonikierukka ollut iät ajat ja menkat jääneet pois.

      Voi olla, että joillakin on helpompaa, mutta kyllä työelämässä, missä pitäisi olla fressin näköinen päivästä toiseen, on aika ahdistavaa välillä, jos meinaa ilman lääkitystä pärjätä.
      Itselleni sain estrena-geeliä ja hormonikierukka jätettiin paikoileen ”toiseksi hoidoksi”.

      Ehdottomasti kannattaa mennä lääkärin juttusille. Apua saa, jos haluaa. Turha pilata jopa ihmissuhdettakin noiden asioiden takia, kun vaihtarit tulee jokaiselle, halusipa tai ei.

    • yksilöllistä

      se missä iässä vaihdevuodet alkavat. Itselläni alkoi kun oli lähes 53v ja menkat loppuivat kuin aika nopeasti. Lieneekö sillä merkitystä, että synnytin nuorimman lapsen 43v:na pitkän tauon jälkeen...

    • tepsu -55

      Lääkärisi kertoo sinulle kyllä hormonitoimintasi loppumisesta, kunhan käyt gynekologisi vastaanotolla.
      Olin 47 vuotta kun vaihdevuodet alkoivat. Lasken sen siitä, että päätettiin asettaa kierukka seuraavien kuukautisten aikana, koska toimenpide sattui aina kovasti. Niitä kuukautisia ei sitten koskaan tullut. Kierukka asetettiin kuitenkin paikoilleen, mutta lääkärini poisti sen tarpeettomana kolmen vuoden kuluttua. Raskaaksi en voi enää tulla.
      Kaikkiin vaihdevuosivaivoihin löytyy hyviä lääkkeitä, ei näistä vaivoista tarvitse kenenkään kärsiä, ei ne ketään jalosta paremmaksi!
      Jo hikoilukohtaukset olivat inhottavia, pahimmillaan jopa polvista valuu hiki..
      Hormonihoidolla sain hyvän olon.

    • Nickname Iris

      Mulla PMS-oireet pahenivat ensin n. 46-vuotiaana. Siihen auttoi Menohop erittäin hyvin, kun mitään muita oireita ei ollut. Samana kesänä, jolloin täytin 50, alkoivat muut oireet. Itselläni ei kuumat aallot ole olleet pahat, vaan pahoinvointikohtaukset, lihassäryt, huonosti nukutut yöt ja mielialavaihtelut. Olen nyt 54 v. Katsotaan, miten jatkuu...

    • Luonnonoikkuko?

      Täytän tulevana kesänä 58 v. Ei minkäänlaisia vaihdevuosioireita ole ilmaantunut vielä tähän päivään mennessä. Limakalvot kuin nuorella tytöllä gynen mukaan. Kuukautiset vain hieman heittelevät kahdesta päivästä muutamaan päivään. Se on ainoa merkki. Ei kuumia aaltoja, ei ylenmääräistä hatutusta, ei mielialan vaihteluita. Eikä ole ollut vaihevuosioireita myöskään äidilläni eikä sisarellani. Sisarellani jäi kuukautiset pois 57 v. Kerrasta poikki ilman minkäänlaisia oireita. Mieheni väittää minun olevan luonnonoikku. Gynen mukaan on sellaisia sukuja, joissa naiset eivät kärsi vaihdevuosista. Hänen mukaansa sukuni on tällaista.

    • viisnelonen

      Et nyt mikään luonnonoikku sillä vaihdevuosihaitari on kirjallisuuden mukaan hyvin laaja. 40-60v. Suomessa siis kuitenkin KESKIARVO on 51 vuotta, mikä siis on saanut valtaväestön LUULEMAAN että se on joku kiveenkirjoitettu laki, että viiskymppisenä ne vaihtarit alkaa.

      • Gynek

        Kyllä on tosi harvinaista , että kuusikymppisellä on vielä säännölliset menkat!


      • Tippaliisa

        Kuka viitsii edes kadehtia toisen kuukautisia? Olisin tosi onnellinen, jos pääsisin niistä eroon. Taaskin tulivat vain kahden päivän heitolla.


    • 66Kauris66

      jos vaihdevuodet vaivaa ovatko ne jo alkaneet,łöytyy apteekeista, ainakin Espoossa, vaihdevuostestejä. Aamupissasta saa nopeasti selville. :)

    • Nainen 48v

      Minä olen 48v ja Premenopausaalisen siirtymävaihe alkoi 4 vuotta sitten.

      Kuukautisvuodot on välillä tauolla. Nyt on ollut alamassu kipeä, mutta vuotoa ei vaan ole. Viimeeksi marraskuussa vuodin pitkään n.3-4 viikkoa ja sen jälkeen ei ole tullut yhtään mitään vuotoa. Edellinen tauko oli lokakuussa.

      • Nainen 48v

        Juuri kun pääsin tuon sanomasta, tänään on tippunut vanhaa verta muutaman kerran. Noinkohan mensut alkaa sittenkin vai muutenko vain tiputtelee.


      • Nainen 48v
        Nainen 48v kirjoitti:

        Juuri kun pääsin tuon sanomasta, tänään on tippunut vanhaa verta muutaman kerran. Noinkohan mensut alkaa sittenkin vai muutenko vain tiputtelee.

        Mensuthan ne olikin ja on 5 päivää kestänyt. Tänään oikeestaan ei ole tullut mitään kuin pari pisaraa.

        Ihanaa olisikin jo vähintään joka toinen kuukausi olisi paussi.


    • Akkarainen

      Helou sisaret! Minula ikää kohta 46 ja viimeiset kuukautset marraskuussa 2012. Inhottavia hikoiluaaltoja melkein päivittäin ja uni katkonaista...Kaksi vuotta sitten alkoi menkat oikkuilee..kävin gynellä..fsh11 ja kuulema ikään sopiva..Ans kattoo, näinkö pääsin niistä kokonaan eroon :) Onko muilla muuten nivelkipuja ?

      • Akkarainen

        ..ja ilmeisesti näössä vikaa kun kattelee kirjoitusvirheitä!! :D


      • 50v

        Millaisia nivelkipuja liittyy vaihdevuosiin? Ovatko nekin vain vaihtarioireita vai tähän ikään liittyviä nivelsairauksia?

        Itselläni on polvessa todettu rikko 4 vuotta sitten. Ei paljon kipuja, mutta pitää äänekästä rutinaa kyykistyessä. Nyt olen huomannut, että nivel toisensa jälkeen on alkanut rahista ja naksua.

        Viime toukokuun jälkeen ollut 2 vuotoa. Erittäin epäsäännöllistä, ajan sekä määrän puolesta, ollut jo edeltävät 5 vuotta. Olen nyt 50 v.


    • totaalisen kyllästyn

      Täytän toukokuussa 55 ja kuukautiset säännölliset......odotan jo kovasti niiden loppumista, kunhan ei tulisi ne muut oireet sitten tilalle!! Kiva kun reissuun ollaan lähdössä ja taas saa siirtää menkkojen alkamista pillereillä, kun ei matkalla kiva kun ovat....eli joka kk hartaasti odotan, että loppusivat mutta ei, nyt oli kova lantiokipu ennen menkkoja, sitä en tiedä mihin liittyy, liekkö sitten munasarjassa jotain......

    • vanha krista

      Kyllä meitä on moneksi, minulla alkoi vasta 45 vuotiaana säännölliset kuukautiset. Kun pääsin väkivaltaisesta suhteesta ja nyt olen 51 ja kuukautiset tulevat vielä. Vaikka ovat vähän niukemmat kuin 45 vuotiaana. Ei ole vielä kuumia aaltoja, mutta ehkä tulevat kohdun poiston jälkeen muutaman viikon päästä. Kuukautisetkin ehkä jäävät samalla pois. Toivottavasti siintä ei seuraa suuria muutoksia.

      • Tunteet vaikuttavat

        "45 vuotiaana säännölliset kuukautiset. Kun pääsin väkivaltaisesta suhteesta" Olen sitä mieltä, että perimän lisäksi tunne-elämään vaikuttavat asiat, stressi siellä ovat selkeässä yhteydessä hormonitoimintaan. Enemmänkin kuin perimä.


    • Nivelkipuinen

      Minulla ikää 45 vuotta ja parin viime vuoden ajan kuukautiset olleet melkein 3 viikon välein. Nyt puolestaan oli kuukautiset pari viikkoa myöhässä...myös alaselkä ollut kipeenä ja lonkka, aamulla on tosi kankea olo, varsinkin kun yrittää laittaa sukkia tai kenkiä. Ennen ei ole mitään tälllaisia oireita ollut, tuntuu että alkoi tosi yhtäkkiä viime vuoden lopulla ja uskon että tämän täytyy liittyä vaihdevuosioireisiin.
      Hikoilua ainoastaan yhtenä yönä kun kuukautiset on alkamassa.

      Liikun aika paljon. Mutta nyt tuo selkä vähän rajoittanut.
      Olen menossa gynelle ja täytyypä pyytää lähete FSH mittaukseen.
      Pirullinen vaiva, toivottavasti tähän saa jotain apua..ettei vaan pahene iän mukana...
      Hormoneja en mielelläni alkaisi syömään, kannattaisiko koittaa jotain luontaistuotetta?

    • kevättä odotellessa

      Mä täytän 39 loppukeväästä,vaihdevuosioireet alkoi jo pari vuotta sitten.Tällä hetkellä käytössä hormonikierukka.

    • tässävastaus

      Ikää 44 ja vv-oireilu alkanut tässä viimeisen vuoden aikana.

    • 1959

      Olen 55 vuotias eikä vaihdevuosioireista ole vielä tullut merkkiäkään. Kuukautiseni ovat yhtä säännölliset kuin ne ovat aina olleet. Kuukautisten alkamisikä samoin kuin vaihdevuosien alkamisaika ovat aika pitkälti perinnöllisiä.

    • Olisi hyvä mitata

      Yleislääkärikö määrää verikokeeseen, missä mitataan hormonitaso? Millä perusteella sen tutkimuksen saa? Vai pitääkö mennä gynekologille, joka määrää labran?

    • 58 v ja 7 kk

      Nyt on tainnut vaihdevuodet alkamaa minullakin. Viimeiset menkat oli tammikuussa. Helmikuussa alkoivat ne kuuluisat aallot. Muutama päivässä ja pari yössä. Joskus ei ollenkaan. Aalto kestäää noin kaksi minuuttia, olen ottanut kellosta aikaa. Yläkroppaan tulee lämmin olo, joka ei kuitenkaan johda hikeen asti, onneksi. Muita vaivoja en ole kyllä tunnistanut. Minulla on nivelrikkoa vähän siellä sun täällä, joten voi olla että ne muut kolotukset menevät sen piikkiin. Jos näin olotila pysyy, eihän nämä minun oireet ole mitään!

    • äiti 71

      Minulla alkoi vaihdevuodet 37-vuotiaana,eipä ole kuukautisia näkyt tätä vuonna ollenkaan,viime vuonna 2 kertaa kuten edellisinä vuosina myös. Alku oli täyttä helvettiä,hikoilua kesät talvet,nyt ei mitään,paitsi paino noussut n. 5kg ja aineenvaihdunta muuttunut. Olen synnyttänyt 3 lasta ja 3 lasta on menehtynyt,eli 6 raskautta. Yhtään en kaipaa enään kuukautisia. Myönnetään että kun vaihdevuodet alkoi,sillon alussa oli ikävä rättiriesaa,kun ei yte tajunnut että voiko alkaa jo 37-vuotiaana. Nyt 42-vuotiaana,kiitos,ne on loppu kokonaan! :)

    • Nainen 49

      Premenopaussi ollut 5 vuotta. Mensut tulee pari kertaa vuodessa. Vaihdevuosia ei vielä näy, joten sitä odotellessa.

    • Niitä ootellessa!

      Minulle laitettiin Mirena-hormonikierukka 2008,ja kuukautisia ei ole kuulunut sen jälkeen.Kävin otattaan hormoniarvot kun vaihdettiin toinen kierukka,arvo oli vain 5 eli niinku nuorella tytöllä vielä hormoonit hyrrää kuulemma,vaikka oon jo 48v.

    • Luonnonoikkuko?

      Menkat vaan jatkuu. Taas on vuosi vierähtänyt. Ei mitään oireita eikä vaivoja. On tämä gynenkin mukaan harvinaista. Hän on sanonut minulle jo kohta kymmenen vuotta, että sinä vaan kuulut sellaiseen sukuun, jossa ei tunneta vaihdevuosia. "Ole onnellinen!" Niin ja olen nyt 59 vuotta! Ihmetelkää sitä!

    • Jokaisellaomaelämä

      Olen 57 ja limak ja halut on edelleen ok. Menkat jäi pois kerrasta pari vuotta sitten, mutta mitään yöhikoilua ei ole ollut. Pieni libidon alenema oli tuolloin parivuotta sitten, mutta nyt on taas kaikki kunnossa.

    • Keski-ikäinen45

      Mulle tehtiin 37v sterilisaatio pyynnöstäni. Sitten 41v tk lääkäri asensi ilmaiseksi hesassa horm.kierukan kun kävin valittamassa vaihdevuosi oireita. Mitään verikok tms ei tehty. Oireet ei oo hävinneet parissa vuodessa ja nyt olen psykiatr hoidossa mm.vuosien unettomuuden väsymyksen jne takia.
      Mutta myöskään siellä psykiatr. Ei suostuta ottamaan hormooni verikokeita vaikka olen useasti pyytänyt.
      Tuntuu että kunnallisesti vaihdevuosi oireisiin ei suhtauduta vakavasti ainakaan "nuoren ikäisellä".

    • Ompel

      On muitakin nuoria tuossa tilanteessa, facebook ryhmä MEnopaussi, siellä meitä on muitakin.

    • Anonyymi

      Nyt 47-vuotiaana kierto ekaa kertaa yli 60 päivää.
      Yöhikoilua on mutta voi johtua myös influenssasta.
      Aina huomista odotellessa....

    • Anonyymi

      Alkoi kuukautiset 13 vuotiaana ja ne loppui kuin seinään 53 vuotiaana. Vaivoja ei olut,johtuuko siitä olen aina harastanut liikuntaa ja paljon,edeleen vanhanakin. " lasta synytäneenä naisena.Nyt eläkkelä ihan työnteosta ja oiketetusti.

    • Anonyymi

      Vuosi sitten tuli kauheita kuumia aaltoja vajaan kuukauden verran ja sitten ei mitään. Vuodot tosin jatkuneet sen jälkeen mutta eivät tule joka kuukausi, parin kuukauden välein. Ikää 56-vuotta. Mutta elimistössä on selviä muutoksia, suu kuivaa helposti ja silmät samoin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe