Pakkomielle repiä hiuksia = trichotillomania

opiskelijatyttö88

Moikka!

(En löytäny parempaakaan foorumia tälle) Oon jo kauan ollu yksin tän ongelmani kanssa, vaikka oonki saanu englanninkielisiltä sivustoilta jonkin verran tukea. Mulla on siis trichotillomania; revin hiuksia irti päänahastani. Oon "harrastanu" tätä jo kolmisen vuotta, mut vasta viime keväänä lukion psykologian tunnilla käsitin, ettei tää ookaan mikään kynsien puremiseen verrattavissa oleva tapa vaan sairaus. Tän ilmentymänä voi olla myös, että repii kulmakarvojaan/silmäripsiään. Ootko sä tällanen "kummajainen"? Haluaisin kipeesti vaihtaa ajatuksia samasta sairaudesta kärsivien kanssa...

Kai täällä Suomessa on muita kohtalotovereita, onhan?

-Välillä epätoivoinenkin opiskelijatyttö

18

3870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sirpatzu

      itsellä sama juttu ollut jo vuosia..
      varsinkin kun stressiä tosi paljon..rippasin hiuksia mukamas näkymättömistä paikoista eli hiusten alta..ohenihan se la letti näytti tosi ohuelta liirutukalta..sitten olen kiskonut (näkööjään aina samat stressialueet huomaamatta) myös ihan päältä hiuksia..no kaljuhan siihen tuli..sitten leikkasin tosi lyhyeksi ja se tuntui helpottavan ja olin monta vuotta repimättä, mutta annas olla kun tulee taas stressiä ja olen yksin miettimäsä asioita niin johan taas alkaa..sitä ei edes huomaa kun hiuksia rupee kiskomaan..kummallinen tapa!!en syö kynsiä yms mutta tämä ei ole kivaa..luulisinpa sen kytkeytyvän lapsuuden traumoihin tai jotain..itse en pitäisi niinkään sairautena vaan tapana kanavoida omia stressitilanteita tiedostamattomasti.en tee sitä kuitenkaan toisten aikana enkä myöskään jatkuvasti!eli siis muitakin on jotak ponnistelee tämän asian kanssa..koita, joka kerta kun näet hiuksen taas irtoamaisillaan, saada vain itsesi väkisin käskemällä lopettamaan!!
      Hassua muuten mutta ex poikaystäväni teki samaa ja myös repi ripsiään,säärikarvojaan ja kulmakarvoja myös..

      • Opiskelijatyttö88

        Mukava kuulla, et on muitakin! Joo, erityisesti koeviikkojen tai muiden isojen kouluprojektien aiheuttaman stressin takii oon usein kiskonu ihan mieletöntä tahtia hiuksiani pois. Ihmisten ilmoilla mulla ei tuu minkäännäköistä tarvetta ees nyppiä ja aattelen usein että miten voi muka olla niin vaikeeta lopettaa -kunnes tuun kotiin ja heti se taas alkaa. Välillä tuntuuki, että mulla olis kaks persoonaa: toinen, joka ei edes haluu lopettaa ja jatkaa vaan ja toinen, jonka mielestä tää on ihan typerää (just "julkisesti" ku oon jossain eikä oo tarvetta repii).

        Tälläki hetkellä istun tässä pipo päässä; oon huomannu, että se auttaa välillä. Toisinaan huomaamattani esim. läksyjä tehdessä otan hatun kuitenki pois ja just alan repiä -enkä edes huomaa sitä, kuten säkin sanoit. Mulla (toisin ku sulla Sirpatzu) tää on oikeestaan jatkuvaa, ainoostaan tossa pari kuukautta sitten ku itsetunto kohos yllättäen ni pystyin vaivatta oleen muutaman kuukauden nyppimättä ku ihan vähän vaan. Kunnes se taas alkoi... Jatkuvaa, mutta menee silleen aalloittain, välillä revin enemmän ja välillä vähemmän.

        Mä oon käsittäny tän sairautena lueskeltuani useita trichotillomaniasta kertovia sivustoja. Sen sanotaan olevan pakko-oire, esim. pyromaniaan verrattavissa oleva pakkomielle. Toki se on myös varmasti tapa kanavoida omia stressitilanteita. Hoitokeinojaki sille on: behavioristinen käyttäytymisterapia esimerkiks. Harmillista vaan, että tollasta tuskin helposti löytyy Suomesta.. Joillekin on kans auttanu sellanen B-vitamiinin alalaji (?) kuin inositoli, ei oo vaan sitäkään niin helppoo löytää.

        Tsemppiä sulle Sirpatzu ja muillekin samasta kärsiville! "Pull-free vibes" kuten erinäisillä trichotillomaniafoorumeilla ihmisillä on tapana kannustaa toisiaan. :)


      • rippaaminen

        sellaista repimistä vai vedätkö vaan sormia hiustesi lävitse? Itselläni on välillä tapana tehdä tuota, koska hiukseni ovat niin kuivat, että ne takkuuntuvat ja hiuksia riipimällä saan ne ikään kuin selviksi. Mutta jotakin pakonomaista tähänkin liittyy ja hiuksiakin lähtee siinä samassa.


      • Opiskelijatyttö88
        rippaaminen kirjoitti:

        sellaista repimistä vai vedätkö vaan sormia hiustesi lävitse? Itselläni on välillä tapana tehdä tuota, koska hiukseni ovat niin kuivat, että ne takkuuntuvat ja hiuksia riipimällä saan ne ikään kuin selviksi. Mutta jotakin pakonomaista tähänkin liittyy ja hiuksiakin lähtee siinä samassa.

        Ihan revin hiuksiani, irti, juurineen. Mutta sun tilanne ei kuulosta yhtään niin pahalta, niitä hiuksia vaan lähtee siinä sivussa ku "harjaat viispiikkisellä". Oon lukenu, että hiusten repimisestä vapautuu trichotillomaniaa sairastavien aivoissa tätä yhtäkin mielihyvähormonia, en nyt muista nimeltä, mutta ehkä sunki tapaukseen liittyy tota. En kyl sinuna olis huolissani.. :)


      • tiedosta
        Opiskelijatyttö88 kirjoitti:

        Ihan revin hiuksiani, irti, juurineen. Mutta sun tilanne ei kuulosta yhtään niin pahalta, niitä hiuksia vaan lähtee siinä sivussa ku "harjaat viispiikkisellä". Oon lukenu, että hiusten repimisestä vapautuu trichotillomaniaa sairastavien aivoissa tätä yhtäkin mielihyvähormonia, en nyt muista nimeltä, mutta ehkä sunki tapaukseen liittyy tota. En kyl sinuna olis huolissani.. :)

        Ei ole mulla mennyt repimiseen asti - auts, eikös se satu? Jotain mielihyvää kuitenkin "kampaamisesta" saan. Nykyisin teen sitä kyllä todella harvoin, eli voin kontrolloida asiaa.

        Toivotan sulle onnea tuosta repimisestä eroon pääsemiseen.


      • Opiskelijatyttö88
        tiedosta kirjoitti:

        Ei ole mulla mennyt repimiseen asti - auts, eikös se satu? Jotain mielihyvää kuitenkin "kampaamisesta" saan. Nykyisin teen sitä kyllä todella harvoin, eli voin kontrolloida asiaa.

        Toivotan sulle onnea tuosta repimisestä eroon pääsemiseen.

        Voih, kunpa tää vaan yhtäkkiä alkaiskin sattua tää repiminen, ni olis helpompaa lopettaa. Mut ei se satu, tietyltä pään alueelta revittäessä välillä vaan. Mut kyl se silleen tuntuu.. En osaa selittää. Kun kivustahan vapautuu just niitä endorfiinejä (=mielihyvähormoneja) aivoissa ni kai sitä tässä repimisessäki aiheutuu, ku normaalisti ainaki pitäis tuntua kipua ku repii hiuksia irti. Mä en ainakaan enää oikeen tunne kipua, ja välillä revinki, vaikka sattuis.

        Kiitos sulle -onnea tässä nimenomaan tarvitaan.


    • ........

      mulla oli vuosia sitten sama ongelma... revin hiuksia juurineen irti, tuota kesti ala-asteelta teini-ikään asti. jonkinlainen ahdistus sen aiheutti. itse pidin usein pipoa kotona, ja koulussa tietenkin, sillä kaljut kohdat olivat niin näkyviä. lopulta päätin ajaa hiukseni kokonaan pois, etten enää pääsisi repimään... hiukset kasvoivat takaisin ja lääkityksen avulla pääsin vaivasta eroon. tsemppiä kaikille jotka kärsii trichotillomaniasta! kannattaa hakea apua ongelmaan!

      • Opiskelijatyttö88

        Tästä voi siis parantua?! Mahtavaa! Mulla ei oo kaljuja kohtia, oli ennen tän alkamista hiukset niin paksut, että ku oon tasasesti repiny joka puolelta, ni varsinaisia kaljuja kohtia ei oo päässy syntymään. Mut silti huomaa helposti, että on muutaman vuoden aikana tosi paljon hiukset ohentunu (äiti usein letittäessään päivittelee mun hiusten ohentumista, tietää että revin niitä, muttei tiiä että en pysty lopettamaan. Enkä osaa kertoo, häpeen tätä).

        Mitä lääkitystä sä käytit, jotain masennuslääkkeitä vai mitä? Kiitti sullekin vastauksesta! Antoi oikeesti toivoa sun tarina.


      • ......
        Opiskelijatyttö88 kirjoitti:

        Tästä voi siis parantua?! Mahtavaa! Mulla ei oo kaljuja kohtia, oli ennen tän alkamista hiukset niin paksut, että ku oon tasasesti repiny joka puolelta, ni varsinaisia kaljuja kohtia ei oo päässy syntymään. Mut silti huomaa helposti, että on muutaman vuoden aikana tosi paljon hiukset ohentunu (äiti usein letittäessään päivittelee mun hiusten ohentumista, tietää että revin niitä, muttei tiiä että en pysty lopettamaan. Enkä osaa kertoo, häpeen tätä).

        Mitä lääkitystä sä käytit, jotain masennuslääkkeitä vai mitä? Kiitti sullekin vastauksesta! Antoi oikeesti toivoa sun tarina.

        mulle määrättiin juuri niitä masennuslääkkeitä... mulla oli samoihin aikoihin ton hiusten nyppimisen kanssa myös "lievä syömishäiriön poikanen", johon ne lääkkeet alunperin määrättiin, mutta mun kohdalla ne auttoivat myös tohon toiseen ongelmaan.. se vei kyllä aikaa,ja kaikenlaisia lieviä sivuvaikutuksia niillä lääkkeillä oli, mutta mielummin niin, kun että nyppiminen olis jatkunut. tiedän kuinka tuskasta on, kun letti ohenee ja tuntuu että kohta ei oo hiuksen hiusta päässä... lopettaminen oli kyllä todella hankalaa, mutta oon varma, että säkin pystyt siihen! koita jaksaa!


      • Opiskelijatyttö88
        ...... kirjoitti:

        mulle määrättiin juuri niitä masennuslääkkeitä... mulla oli samoihin aikoihin ton hiusten nyppimisen kanssa myös "lievä syömishäiriön poikanen", johon ne lääkkeet alunperin määrättiin, mutta mun kohdalla ne auttoivat myös tohon toiseen ongelmaan.. se vei kyllä aikaa,ja kaikenlaisia lieviä sivuvaikutuksia niillä lääkkeillä oli, mutta mielummin niin, kun että nyppiminen olis jatkunut. tiedän kuinka tuskasta on, kun letti ohenee ja tuntuu että kohta ei oo hiuksen hiusta päässä... lopettaminen oli kyllä todella hankalaa, mutta oon varma, että säkin pystyt siihen! koita jaksaa!

        Kiitos paljon kannustuksesta! Tosi hienoa, että sä sait lopetettua sillon! Mä en kehtaa kertoo tästä kenellekään, joten tollasia masennuslääkkeitä olis vissiin vähän vaikee hankkia. Ja toisaalta mulla ei sinänsä oo ees mitään masennuksen tapastakaan, oon muutoin tosi optimistinen ihminen vaikka vähän huono itsetunto vaivaaki. Jostain luin, että sellasta ku inositoli-vitamiinia jotkut on käyttäny ja se on auttanu trichotillomaniaan. Mut sitä on vaikeesti saatavilla Suomesta. :(

        Ylioppilasjuhlatki ens keväänä, olis mukava olla kunnon hiukset. Mutta minkäs teet, pitää kai vaan miettiä tota sun tarinaa joka kerta ja hokea itelleen, että se on mahdollista... :) Kiitos vielä tuesta!


      • Anonyymi

        Hei miten lähdit hakemaan tähän apua?


    • saara

      Täältä löytyy kohtalotoverisi, paitsi että olen sairastanut trichiä ala-asteajoista lähtien ja nyt olen 25-vuotias. Olen saanut vaivani pidettyä melko pienellä alueella päälaellani, mutta joskus tulee tarve nyppäistä jokunen ripsikin irti.. Varsinkin nukahtamista odotellessa sängyssä. Tämä kaikki kuulostaa itsestänikin niin oudolta! En ole kenellekään kertonut vaivastani. Olen nyt muutaman vuoden (neljä itseasiassa) syönyt masennuslääkkeitä todettuun ahdistuneisuushäiriöön ja tämä on auttanut myös trichin suhteen. On pahempia ja parempia kausia, mutta auttaa tosiaan paljon kun tietää mistä on kyse! Suosittelen että menet vaikka terapeutille juttelemaan asiasta, sillä yleensä tämän pakko-oireen taustalla on jotain muuta ahdistusta.
      Tsemppiä sinulle, toivottavasti sait viestin! Ja muista - et todellakaan ole ongelman kanssa yksin :)

    • 13v

      Revin Ripsiäni Jatkuvasti,enkä pääse eroon siitä. mulla ei ole melkein yhtään ripsiä enäänjäljellä.enkä tiedä miten lopettaa.

      • -e

        terapiaan koulupsykologin tms. kautta?


      • justiinsajo
        -e kirjoitti:

        terapiaan koulupsykologin tms. kautta?

        Joo repikää niin kohta kirjoittelette tänne ,että olen masentunut ja epätoivoinen kun hiukset harvenee ja kaljuuntuu....


      • Hävetkää!
        justiinsajo kirjoitti:

        Joo repikää niin kohta kirjoittelette tänne ,että olen masentunut ja epätoivoinen kun hiukset harvenee ja kaljuuntuu....

        Eiköhän teidän pitäs mennä tonne henkinen hyvinvointi ja mielenterveys puolelle??!! Tämä on tarkoitettu ihan sellaisille joilta lähtee hiukset ILMAN että he ITSE sitä tekisivät. Tuollaiset itseaiheutetut hiustenlähdöt ei todellakaan kuulu tänne. Olisipa itselläkin helppoa vaan lopettaa se repiminen..Kun tukka muuten vaan lähtee päästä.


    • ripsetön

      Revin ripsiäni ja se on todellinen ongelma...aina saman kaavan mukaan: hermostun ja tuntuu, ettei minua ymmärretä, alan vaan repiä ripsiäni ja äkkiä onkin jo puolet irronnut, välillä kaikki. Sitten hautaudun kotiin, etttei kukaan minua näkisi. Huomaahan eron kuitenkin selkeästi. Kolmisen kuukautta joudun selittelemään, milloin mitäkin tekosyitä, etten halua edes ystäviäni kylään. Kukaan ei ole minulle asiasta kehdannut sanoa, mutta varmasti ovat huomanneeet. Masennun valtavasti, mutta kun saan taas ripset kasvamaan, olen todella iloinen ja ulospäinsuuntautunut. Auttakaa...olisipa tähän joku lääke. Miten tällaisesta asiasta voi kenellekään ammatti-ihmiselle mennä edes puhumaan. Pieni kylä ja aina ammatti-ihmisetkin katsovat kieroon jos on edes vähänkin masennusta.

    • SweetLorettaMartin

      Apua. Aloin repiä hiuksiani 16 -vuotiaana. Muistan tuon illan selvästi. Meillä oli pieni lemmikki ja se kuoli, koin sen omana syynäni, kukaan ei edes puhunut asiasta mitään kanssani tai yrittänyt lohduttaa, koska perheessä oli muitakin ongelmia samaan aikaan. Olin sinä päivänä löytänyt lemmikkimme yliajettuna littanana kuin lätty autotieltä, kantanut sen metsän reunaan ja haudannut sen yksin. Illalla nyyhkytin sitten hiljaa peiton alla. Pikkusiskoni huusi silloin minulle: Ole hiljaa! Silloin aloin repiä hiuksia, koska suru oli valtava siitäkin, ettei perheessäni kukaan koskaan lohduttanut minua tai ylipäänsä suhtautunut minuun kuin pieneen lapseen, joka tarvitsee paljon ohjausta, turvaa ja hyväksyntää.

      Nyt olen 46 -vuotias ja revin edelleen. Kiitos siskoni ja perheeni, joiden kanssas en koe enää mitään yhtä. Usein haluan vain päästä rauhaan ja kuolla pois. Inhoan rumuuttani ja kaljuja läiskiä päässäni. Minulla oli joskus paljon hiuksia, eipä ole enää.

      Mitään apua en ole saanut mistään tai keltään, en ole tosin hakenutkaan sen jälkeen, kun kävin Suonen parhaimmalla kognitiivisen psykologian terapeutilla. Olin silloin 26 -vuotias. Valitin hänelle tästä aiheesta, ja hän kumartui hieman eteen, katsoi ja sanoi: En minä näe mitään vikaa hiuksissasi.

      Olen niin monta kertaa ajatellut itsaria, mulla ei ole perhettä eikä mitään tärkeää syytä eläå. En jaksa tämän näköisenä liikkua ihmisten ilmoilla. Ulkoilen mielelläni vain pimeällä. Jumalakin on minut tältä osin hylännyt jo ajat sitten, mutta en tiedäkään muuta Jumalaa kuin patriarkaatin aavikkokansojen Jumalan, joten eipä ihme...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      137
      8424
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1383
    3. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1145
    4. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      59
      1136
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      90
      1047
    6. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      137
      970
    7. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      775
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      768
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      751
    10. Tuli surullinen olo.

      Olit muuttunut niin paljon etten meinannut tunnistaa. Miksi rupsahdit? 😞 m-n
      Ikävä
      40
      664
    Aihe