Saattaa kuulostaa ammattikuvaajan korvissa typerältä kysymykseltä, mutta mikä on objektiivi? Mitä objektiivia suosittelisitte Canon EOS 400 runkoon?
Mikä on objektiivi?
9
2004
Vastaukset
- matikkamies
objektiivi on se irroitettava muovilla tai metallilla ympyröity lasiklunssi mikä ripustetaan siihen järjestelmäkameran eteen niinko kiinni bajonettiin.
taas se mikä objektiivi on kysymys mikä ihan riippuu sinun tarpeistasi - raindog
Pitäisköhän niitä valokuvauksen perusasioita vähän selvitellä ennen ku lähtee kuvaamaan leikkimielellä?
- Digikuvaus on.
Ostetaan kamera säkissä ja sitten vain räpsitään.
Nyt on toteutunut toistamiseen Kodakin mainos: "Painakaa vain nappia, me hoidamme loput". - Keskustelun aloittaja
Menitte halpaan, niin halpaan että sain vuosisadan naurut. Todellisuudessa olen ammattikuvaaja, tulin todistamaan vain väitteen: näillä palstoilla on vain 14-vuotiaita vittuilemassa. Ja oikeaan osuin.
Olette NIIN noloja! - Hihhiihhihihihihi
Keskustelun aloittaja kirjoitti:
Menitte halpaan, niin halpaan että sain vuosisadan naurut. Todellisuudessa olen ammattikuvaaja, tulin todistamaan vain väitteen: näillä palstoilla on vain 14-vuotiaita vittuilemassa. Ja oikeaan osuin.
Olette NIIN noloja!"Todellisuudessa olen ammattikuvaaja, tulin todistamaan vain väitteen:"
Tää oli parempi kuin se eka viesti. Tshihihiiii
....
...ammattikuvaaja.... buahhaaahhhhaaaa
Et taida vielä edes tietää mikä on ammatti, saati sitten kuvaaja. Heehehe. - Keskustelun aloittaja
Hihhiihhihihihihi kirjoitti:
"Todellisuudessa olen ammattikuvaaja, tulin todistamaan vain väitteen:"
Tää oli parempi kuin se eka viesti. Tshihihiiii
....
...ammattikuvaaja.... buahhaaahhhhaaaa
Et taida vielä edes tietää mikä on ammatti, saati sitten kuvaaja. Heehehe.No, tiedän ettei monikaan usko. Kuitenkin, olen voittanut useita valokuvauskilpailuja, kaksi kuvaan on päässyt peruskoulun bilogian kirjaan ym.
Kuvauskalustonani toimii Canon EOS-1D mark II lukuisia objektiivejä ja muuta tarviketta. (on muuten sen varran kallis paketti, ettei millään köyhällä olekkaan varaa ostaa, enkä olisi satsannut jos en kuvaisi)
No, edelleenkään moni ei usko, mutta pääasia että minä tiedän miten asiat on. - raindog
Olette NIIN noloja!Kylläpäs nyt kuumotuksen puna korvilleni kohoaa.
- olen
No, tiedän ettei monikaan usko. Kuitenkin, olen voittanut useita valokuvauskilpailuja, kaksi kuvaan on päässyt peruskoulun bilogian kirjaan ym.
Kuvauskalustonani toimii Canon EOS-1D mark II lukuisia objektiivejä ja muuta tarviketta. (on muuten sen varran kallis paketti, ettei millään köyhällä olekkaan varaa ostaa, enkä olisi satsannut jos en kuvaisi)
No, edelleenkään moni ei usko, mutta pääasia että minä tiedän miten asiat on....tietotekniikan ammattilainen. En silti tunne tarvetta mennä tietotekniikkapalstoille v*ttuilemaan aloittelijoille, kyselemään typeriä ja kehumaan montako hertziä koneessani on ja mitä kaikkia lisälaitteita omistan. Nimittäin se mitä sinä tai minä omistamme ei kiinnosta ketään.
- Kakkula
Mitähän tuohon nyt oikein vastaisi...
Objektiivi
Kuvausobjektiivi on kameran runkoon liitettävä linssijärjestelmä, jonka tehtävänä on keskittää valonsäteet kamerassa olevaan filmiin tai kuvakennolle.
Objektiivin tärkeät ominaisuudet ovat polttoväli ja aukko. Yksinkertaisessa linssissä polttoväli on etäisyys linssistä kuvatasoon, johon syntyy terävä kuva äärettömän kaukana olevasta kohteesta. Aukko tällaisessa linssissä on polttoväli jaettuna linssin halkaisijalla. Jos esimerkikis polttoväli on 100 mm ja linssin halkaisija on 40 mm, niin aukko on 2.5 ja sitä merkitään f:2.5 tai 1:2.5. Aukko kertoo kuinka paljon valoa objektiivi kykenee toimittamaan kuvatasoon. Aukko vaikuttaa myös objektiivin tuottaman kuvan syväterävyyteen. Mitä pienempi aukko (eli suurempi lukuarvo), sitä laajempi on syvyyssuuntainen terävyysalue. Suurella aukolla on taas mahdollista luoda kuvaan voimakkaita vaikutelmia vaihtelevalla terävyysalueella
Objektiivit jaetaan karkeasti luokkiin polttovälinsä mukaan. Normaaliobjektiivi vastaa suurin piirtein ihmissilmän normaalia perspektiiviä ja tuottaa noin 46° kuvakulman (kinofilmikamerassa polttoväli 43-55mm). Sitä laajemman kuvan tuottavia objektiiveja kutsutaan laajakulmaisiksi, suppeamman kuva-alan objektiiveja puolestaan kauko-objektiiveiksi. Zoom-objektiivi tarkoittaa linssiä, jonka polttoväliä voi muuttaa siten että tarkennusetäisyys pysyy vakiona.
Objektiivin polttoväli ilmoitetaan yleensä millimetreissä. Normaaliobjektiivin polttoväli vaihtelee käytettävän filmin koon mukaan, esimerkiksi kinofilmillä se on noin 50 mm, isommilla 645-järjestelmän kameroilla 80 mm. Tämä on suunnilleen kuvan diagonaalin mitta. Mitä suurempi polttoväli, sen pienempi kuvakulma ja sen suurempana kohde kuvautuu. Kinofilmiä käytettäessä laajakulmaisina voidaan pitää objektiiveja, joiden polttoväli on 35 mm tai alle, kauko-objektiiveina taas yli 80 mm polttovälisiä objektiiveja.
On olemassa myös erikoisobjektiiveja, jotka ovat tiettyyn käyttöön tarkoitettuja erikoislinssejä.
Makro-objektiivit
Kalansilmäobjektiivit
Makro-objektiivit
Makro-objektiivit tarkentavat lähelle eli ovat hyviä kuvattaessa kohteita, jotka ovat pieniä kuten hyönteiset ja pienet kasvit. Tällaisilla linsseillä päästään kuvaamaan kohteita luonnollisessa tai vielä suuremmassa koossa. Nykyaikainen valovoimainen makro-objektiivi sopii kyseiselle polttovälialueelle myös yleiskäyttöön. Vanhimmilla makro-objektiiveilla sen sijaan saattoi olla vaikeuksia tarkentaa äärettömään asti.
Kauko-objektiivi
Kauko-objektiivi sopii lintujen ja muiden kaukana kamerasta olevien kohteiden kuvaamiseen. Kinofilmikamerasasa tyypillinen polttoväli tällaisille on yli 80mm. Puhekielessä kauko-objektiivia kutsutaan teleobjektiiviksi. Teleobjektiivi on kuitenkin tekninen rakenne, jolla objektiivin todellinen pituus saadaan polttoväliä lyhyemmäksi. Käytännössä kaikki nykyiset pienkameran kauko-objektiivit ovat telerakenteisia. Muotokuvauksessa suositaan kinokamerassa usein n. 100 millisiä objektiivejä, jotka mahdollistavat syväterävyysalueen muuntelun ja tuottavat laajakulmaisempaa objektiivia miellyttävämän perspektiivin. Kauko-objektiivilla otetuille kuville on luonteenomaista syvyyssuuntaisia etäisyyksiä litistävä vaikutus. Tämä kuvan perspektiivi riippuu kuitenkin vain kuvausetäisyydestä. Kaukaa otetussa kuvassa syvyyssuuntaiset etäisyyserot näyttävät kutistuvan ja läheltä otetussa kuvassa etäisyyserot näkyvät liioitellusti.
Laajakulmaobjektiivi
Laajakulmaobjektiivi sopii laajojen näkymien tallentamiseen ja kuvaamiseen ahtaissa tiloissa. Se on arkkitehti- ja maisemakuvauksessa erinomainen objektiivi. Siinä on suuri syväterävyysalue. Peiliheijastuskameroiden laajakulmien rakennetta kutsutaan retrofokus-tyyppiseksi. Siinä objektiivin etäisyys kuvatasosta saadaan polttoväliä pidemmäksi.
Kalansilmäobjektiivi
Kalansilmällä tarkoitetaan voimakasta vääristymää, josta usein pyritään pääsemään eroon, mutta tässä objektiivissa se toimii tehokeinona. Kalansilmäobjektiivit ovat myös äärimmäisen laajakulmaisia. Efekti johtuu objektiivin voimakkaasta muotoilusta, joka vääristää suhteita kuvan reunoilla. Kuvaan saadaan usein pyöreä tai kupumainen efekti kun maisema vääristyy tietyn säteen ympärille.
Objektiivin puhdistaminen
Normaaliin puhdistukseen kuuluu pölyn poistaminen puhtaalla tarkoitukseen tehdyllä harjalla. Sen jälkeen pinta voidaan pyyhkiä nukkaamattomalla kankaalla tai paperilla (ns. linssipaperilla). Erityisen tarkasti on varottava pölyn (hiekan) jäämistä pyyhittävälle alueelle, koska linssin pinnalla on suhteellisen pehmeä pinnoite, jonka naarmuuntuminen heikentää kuvan laatua. Varsinaisen lian poistoa voi yrittää kostuttamalla linssin pinta ennen pyyhkimistä. Vettä tai liuottimia ei saa kuitenkaan ruiskuttaa linssin pinnalle, koska neste tunkeutuu objektiivin sisään.
Tunnettuja valmistajia
Canon
Nikon
Pentax
Tamron
Sigma Corporation
Leica
Zeiss
Tokina
Schneider
Konica Minolta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka241013- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713