Onko koliikki periytyvää?

utelias

MEillä ei ole ollut yhtään koliikkilasta, eikä myöskään minun eikä mieheni lähisuvussa. Tuttavapiirissäni on muutamassa perheessä ollut yksi tai useampi koliikkilapsi. Heillä on ollut jokaisella joko lastein isän tai äidin lähisuvussa ainakin yhdellä vauvana koliikkia.

Tästä olen vetänyt johtopäätöksen, että koliikki saattaisi olla ainakin jossain määrin perinnöllinen vaiva. Miten on teillä? Onko teillä viitteitä koliikin periytyvyyteen?

5

2530

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koliikin kanssa elänyt

Meillä ei kummankaan suvussa ollut koliikkia, mutta niinpä vaan meille mätkähti koliikki-poika. Meidän kokemus ainakin kaatoi tämän teorian periytyvyydestä. :)

• koliikki

on seurauksia vaikeasta synnytyksestä. En itse ole ikinä mistään kuullut että koliikki olisi periytyvää..

• Miuku75

Koliikin syytä ei tiedetäeikä se tuskin mikään syy ole että vaikea synnytys olis ollut. Mulla synty tyttö ihan normaalista ja suht helppo oli koko homma. Kesti 8½h..Ponnistusvaihe 8min.. Mutta niin vain alkoi kolikki 2 viikon ikäsenä..Ja kesti sinne noin 3kk ikään asti, sit loppui kuin seinään.

• mää vain

Koliikki on suoliston kypsymättömyyttä, joka ei sinällään ole periytyvää. Tietysti itkuinen ja "äkkiä kuumeneva" temperamentti voi olla jotenkin perinnöllistä, mutta tuolloin ei ole taas kyse koliikista. Onko tuttavaperheissäsi lapset syntyneet ennen laskettua aikaa ja pieninä? Olen kuullut, että isoilla vauvoilla on vähemmän koliikkia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      58
      2540
    2. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      117
      1338
    3. Mitä nyt haluaisit kysyä kaivatultasi?

Tässä hetkessä tai menneestä?
      Ikävä
      136
      1176
    4. Mikä hänessä

Saa sut kuumaksi?
      Ikävä
      77
      1064
    5. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      89
      1003
    6. Kuka om uusi kylän mies?

Ajelee polkupyörällä. Vaalea, melkein kalju. Ilmestyi katukuvaan tänä kesänä. Viettää aikaa kauppojen tuulikaapeissa. Ku
      Suomussalmi
      18
      867
    7. oot mun silmissä

Vain äärettömän nolo. Anna olla jo 😂
      Ikävä
      118
      783
    8. Henkilöauto ajoi puuhun Suomussalmella

Henkilöauto ajoi puuhun Suomussalmen torin laitamilla. Poliisi epäilee tutkivansa tapausta. Silminnäkijä
      Suomussalmi
      25
      754
    9. Taidan olla pelkuri

Kun en uskalla edes kysyä sulta 😳
      Ikävä
      33
      734
    10. Eläinpuisto on edellä Ähtärissä muut tulevat perässä eli maksumiehiä kaivataan

Näin totesi alueuutisissa täydellinen epäonnistuja entinen veneseppä . Hän vaati kuntaa osallistumaan uuden yhtiön omist
      Ähtäri
      62
      630
    Aihe