Finnair ja Airpro

Veikka G

Finnairin terminaali- ja kenttätoiminnot on näköjään ulkoistettu Airprolle Tampere-Pirkkalan kentällä. Huomasin asian eilen kun lensin aamulla Finnairilla. Missään lehdissä en ole nähnyt juttua asiasta. Vuosikausia palvelleet Finnairin (Northportin) virkailijat olivat yhtäkkiä vaihtuneet Airpron nuoriin työntekijöihin. Sama juttu oli kentällä. Koneen ympärillä pyöri ainakin 10 Airpron nuorta kenttätyönkejijää. Ilmeisesti oli joku perehdyttäminen käynnissä.

Onkohan Finnairilla aikomuksena ulkoistaa toimintojaan myös muilla kentillä vai onko niin jo tapahtunut muuallakin?

14

2464

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NorttiPortti

Finnair (tai oikeastaan virolainen tytäryhtiö Aero) kilpailutti maapalvelut Turussa ja Tampereella viime vuonna ja päätyi hankkimaan palvelut muilta toimittajilta.

• Veeexi

Airpro on palkannut paljon uutta väkeä Tamperelle. Syynä on se, että se voitti Finnairin (Aero airlines, FinnComm) tarjouskilpailun maapalveluista (lähtöselvitys, tulopalvelu ja kenttätoiminnot) ja lisäksi sen suurin asiakas Tampereella, Ryanair, lisää merkittävästi lentojaan.

Tänään aukeaa muuten Ryanairin uusin reitti Tampere-Liverpool ja joulukuussa Tampere-Dublin. Vielä tässä kuussa lentoja Lontooseen lisätään.

Airpro hoitaa myös SAS:n ja Blue1:n kenttätoiminnot Tampereella. Lähtöselvityksen SAS:n ja Blue1:n lennoille sen sijaan hoitaa SAS Ground Services Finland Oy.

Airpron kakkosterminaalista (Ryanair) tuttuja virkailijoita näkee nyt myös Finnairin lähtöselvityksessä ja lähtöporteilla. Kakkosterminaalin on palkattu paljon ihan uusia työntekijöitä Ryanairin lähytöselvitykseen ja lipputoimistoon. Airpro pyörittää myös kakkosterminaalin kauppaa ja kahta ravintolaa.

Finnairilla on Tampereella enää pari työntekijää, jotka työskentelevät ykkösterminaalin Finnair Plus Tax Free -kaupassa.

• Melanic

Finnairin oli pakko leikata kuluja Tampereella ja Turussa. Molemmilla kentillä Northportin työntekijät olivat olleet vuosikausia, jopa kymmeniä vuosia Finnairin palveluksessa ja heille oli kertynyt paljon erilaisia etuja ja hyvä palkka. Finnair halusi irtisanomisella (tai siirtymisellä Helsinki-Vantaalle) "palkita" vuosikausia yhtiötä palvelleita työntekijöitään.

Ongelma Turussa ja Tampereella on se, että Finnairin on pakko pitää yllä kannattamatonta syöttöliikennettä Helsinkiin. Ongelma ei ole matkustajien puute vaan se, että matkustajat eivät käytännössä maksa euroakaan liittymälennostaan. Finnairin lentohinnat kaikkiin kohteisiiin ovat samat Helsingistä, Turusta ja Tampereelta. Jos maksu liittymälennosta perittäisiin, Finnair menettäsi suurimman osan asiakkaistaan SAS:lle ja Blue1:lle, joka tarjoaa sujuvat yhteydet Turusta ja Tampereelta Eurooppaan ja maailmalle Skandinavian (Arlanda, Kööpenhamina) kautta samaan hintaan tai hieman halvemmalla kuin Helsingistä. SAS-ryhmän markkinaosuus on jo nykyisellään hieman Finnairia suurempi Turussa ja Tampereella.

• Muita kuluja kun palvelumaksu

Hei, Jos tilaa RyanAirilta liput puhelinmyynnistä tai peräti ostaa käteisellä lipun esim. seuraavalle lennolle lipunmyyntipisteestä niin tuleeko muuta hintaa kuin se Airpron palvelumaksu 10 e/suunta? Sen matkatavaramaksun lisäksi?

Jos tilaa puhmyynnistä niin lähettääkö lipun postitse? Ja tarviiko tällöin varausta vahvistaa? Koskeeko varauksen vahvistus vain hyvissä ajoin varattuja lentoja?

Ajattelin että jos tulisi vaikka jokin äkkilähtö tms.

• Reetu
        Muita kuluja kun palvelumaksu kirjoitti:

Hei, Jos tilaa RyanAirilta liput puhelinmyynnistä tai peräti ostaa käteisellä lipun esim. seuraavalle lennolle lipunmyyntipisteestä niin tuleeko muuta hintaa kuin se Airpron palvelumaksu 10 e/suunta? Sen matkatavaramaksun lisäksi?

Jos tilaa puhmyynnistä niin lähettääkö lipun postitse? Ja tarviiko tällöin varausta vahvistaa? Koskeeko varauksen vahvistus vain hyvissä ajoin varattuja lentoja?

Ajattelin että jos tulisi vaikka jokin äkkilähtö tms.

Muuta palvelumaksua lentohinnan (lennot verot) sekä mahdollisten matkatavaramaksujen lisäksi ei tule kuin 10 e per yhdensuuntainen lento jos varaat Airpron toimistosta.

Mutta eikö olisi kannattavampaa kuitenkin varata netissä? Ainoastaan lähtöpäivänä varauksia ei voi enää tehdä netissä. Tällöin lipputoimisto tai puhelinmyynti ovat ainoat vaihtoehdot.

Ryanairilla ei ole käytössä lippuja vaan varausnumero voimassa oleva passi riittävät lähtöselvityksessä. Eli mitään lippuja ei siis tule postitse.

Mitään Ryanairin lentoja ei varsinaisesti tarvitse vahvistaa. Vahvistamisella Ryanair tarkoittaa aikataulun tarkistamista siltä varalta, että ilmoitus mahdollisesta aikataulun muutoksesta ei olisi tullut perille. Ilmoituksen Ryanair lähettää sähköpostitse.

• lipun osto puhelimitse
        Reetu kirjoitti:

Muuta palvelumaksua lentohinnan (lennot verot) sekä mahdollisten matkatavaramaksujen lisäksi ei tule kuin 10 e per yhdensuuntainen lento jos varaat Airpron toimistosta.

Mutta eikö olisi kannattavampaa kuitenkin varata netissä? Ainoastaan lähtöpäivänä varauksia ei voi enää tehdä netissä. Tällöin lipputoimisto tai puhelinmyynti ovat ainoat vaihtoehdot.

Ryanairilla ei ole käytössä lippuja vaan varausnumero voimassa oleva passi riittävät lähtöselvityksessä. Eli mitään lippuja ei siis tule postitse.

Mitään Ryanairin lentoja ei varsinaisesti tarvitse vahvistaa. Vahvistamisella Ryanair tarkoittaa aikataulun tarkistamista siltä varalta, että ilmoitus mahdollisesta aikataulun muutoksesta ei olisi tullut perille. Ilmoituksen Ryanair lähettää sähköpostitse.

Niin, kyllä mielelläni varaisinkin netin kautta, kaverini, jolla on luottokortti tekisi varauksen ja maksaisi matkan.

Mutta kun siinä on kenttä johon laitetaan matkustajatiedot eli minun nimi

ja sitten siihen toiseen osioon luottokortin haltijan tiedot eli vastaavan matkustajan tiedot. Eli kuitenkin koska minä olen se joka matkustan ja niin noihin osoite, puhelin ja sähköpostitietoihin pitäisi tietysti laittaa minun tietoni osoite, puhelin ja sähköpostiosoite.

Eli näin

• Reetu
        lipun osto puhelimitse kirjoitti:

Niin, kyllä mielelläni varaisinkin netin kautta, kaverini, jolla on luottokortti tekisi varauksen ja maksaisi matkan.

Mutta kun siinä on kenttä johon laitetaan matkustajatiedot eli minun nimi

ja sitten siihen toiseen osioon luottokortin haltijan tiedot eli vastaavan matkustajan tiedot. Eli kuitenkin koska minä olen se joka matkustan ja niin noihin osoite, puhelin ja sähköpostitietoihin pitäisi tietysti laittaa minun tietoni osoite, puhelin ja sähköpostiosoite.

Eli näin

Ei ole mitään estettä että kaverisi maksaa lentsi luottokortilaan, vaikka hän ei itse matkustakaan.

Matkustajan tietoihin tulee sinun numesi ja osoitteesi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero.

Sitten myöhemmin erikseen annetaan maksajan tiedot (eli luottokortin haltijan) tiedot. Ne voivat olla eri henkilön kuin matkustajan tiedot. Systeemi kysyy tässä vaiheessa, että käytetäänkö matkustajan osoitetietoja? Jos et laita rastia ruutuun, uudet tiedot voi kirjoittaa.

Eli aivan huoletta voit antaa kaverisi maksaa ja matkustusvaiheessa et tarvitse enää luottokorttia. Passi ja varausnumero riittävät.

• @FR
        Reetu kirjoitti:

Ei ole mitään estettä että kaverisi maksaa lentsi luottokortilaan, vaikka hän ei itse matkustakaan.

Matkustajan tietoihin tulee sinun numesi ja osoitteesi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero.

Sitten myöhemmin erikseen annetaan maksajan tiedot (eli luottokortin haltijan) tiedot. Ne voivat olla eri henkilön kuin matkustajan tiedot. Systeemi kysyy tässä vaiheessa, että käytetäänkö matkustajan osoitetietoja? Jos et laita rastia ruutuun, uudet tiedot voi kirjoittaa.

Eli aivan huoletta voit antaa kaverisi maksaa ja matkustusvaiheessa et tarvitse enää luottokorttia. Passi ja varausnumero riittävät.

Olen joskus varannut ja maksanut internetin kautta Ryanairin liput 20 hengen ryhmälle vaikken itse ole osallistunutkaan lentoon, kaikki OK. No problem.

• mahdolliset muutokset aikat...
        Reetu kirjoitti:

Niin minulla olisi vielä sellasta kysyttävää että matkustan kauempaa Tampereelle eli joudun tulemaan sellasen viitisen tuntia junalla plus junalle lähtö, juna-asemalta kentälle yms asiat eli en varmaankaan ehdi millään tarkistaa mahdollisia sähköpostiviestjä ainakaan vuorokauteen ehkäpä pariinkaan vuorokauteen , koska matkustaminen Tampereelle vie oman aikansa, ennen koneen lähtöä eli onko siinä mitään aikarajaa milloin mahdollisista muutoksista ilmoitetaan sähköpostitse vai ilmoitetanko niistä puhelimitse esim. tekstiviestillä?

Entä jos jotain on muuttunut ja tulee kentälle niin voiko sitten samalla hinalla lähteä seuraavalla koneella?

Jos muuuten tilaa puhelimitse liput niin ilmoitetaanko niistä mahdollisista muutoksista puhelimitse myös vai pelkästään sähköpostilla? Voikohan puhelimitse tilattuja lentoja maksaa käteisellä?

Tuli aika paljon kysyttävää, mutta kun tämä olisi eka kerta RyanAirilla.

Voiko muuten Standsteadin kentältä ostaa lipun seuraavaan koneeseen samoin kuin suomessa. Ajattelin tilata vain TRE:lta vain menon, koska en tarkkaan tiedä kauan olen Lontoossa.

• matkustajatiedot
        @FR kirjoitti:

Olen joskus varannut ja maksanut internetin kautta Ryanairin liput 20 hengen ryhmälle vaikken itse ole osallistunutkaan lentoon, kaikki OK. No problem.

Testasin kokeeksi tuota tilaamista. Siinä lomakkeessa matkustajatietojen kohdalla ei ollut muuta kuin nimi ja osoite ja matkatavaroiden määrä. Ei siis kenttää matkustajan puhelinnrolle ja sähköpostiosoitteelle, eli oletuksena näkyy olevan että matkustaja on luottokortin haltija.

Sitten oli luottokortin haltijan tiedot, (vastaava matkustaja)joissa kyseltiin puhelinnro ja sähköpostiosoite, muuten siinä kysyttiin kahdesti matkapuhelinnroa. Pitääkö siihen laittaa suomen suuntanro mukaan? Vai niin että ensin matkapuhelinnro ilman suuntanroa ja sitten suomen suuntanro:lla?

Eli pakkohan se on antaa oma puhnro ja sähköpostiosoite.

Eli miten varasit, vai onko systeemi sitten muuttunut?

• Reetu
        mahdolliset muutokset aikat... kirjoitti:

Niin minulla olisi vielä sellasta kysyttävää että matkustan kauempaa Tampereelle eli joudun tulemaan sellasen viitisen tuntia junalla plus junalle lähtö, juna-asemalta kentälle yms asiat eli en varmaankaan ehdi millään tarkistaa mahdollisia sähköpostiviestjä ainakaan vuorokauteen ehkäpä pariinkaan vuorokauteen , koska matkustaminen Tampereelle vie oman aikansa, ennen koneen lähtöä eli onko siinä mitään aikarajaa milloin mahdollisista muutoksista ilmoitetaan sähköpostitse vai ilmoitetanko niistä puhelimitse esim. tekstiviestillä?

Entä jos jotain on muuttunut ja tulee kentälle niin voiko sitten samalla hinalla lähteä seuraavalla koneella?

Jos muuuten tilaa puhelimitse liput niin ilmoitetaanko niistä mahdollisista muutoksista puhelimitse myös vai pelkästään sähköpostilla? Voikohan puhelimitse tilattuja lentoja maksaa käteisellä?

Tuli aika paljon kysyttävää, mutta kun tämä olisi eka kerta RyanAirilla.

Voiko muuten Standsteadin kentältä ostaa lipun seuraavaan koneeseen samoin kuin suomessa. Ajattelin tilata vain TRE:lta vain menon, koska en tarkkaan tiedä kauan olen Lontoossa.

Ryanair ei muuttele lentoaikatauluja yhtäkkiä, mutta joskus esim. sääolosuhteet tai lakot yms. voivat vaikuttaa lentoihin. tällaisista viime hetken muutoksisista saa yleensä tiedon Ryanairin nettisivuilta tai soittamalla Airprolle. Tällaisista muutoksistat ei ilmoiteta sähköpostitse.

• @FR
        matkustajatiedot kirjoitti:

Testasin kokeeksi tuota tilaamista. Siinä lomakkeessa matkustajatietojen kohdalla ei ollut muuta kuin nimi ja osoite ja matkatavaroiden määrä. Ei siis kenttää matkustajan puhelinnrolle ja sähköpostiosoitteelle, eli oletuksena näkyy olevan että matkustaja on luottokortin haltija.

Sitten oli luottokortin haltijan tiedot, (vastaava matkustaja)joissa kyseltiin puhelinnro ja sähköpostiosoite, muuten siinä kysyttiin kahdesti matkapuhelinnroa. Pitääkö siihen laittaa suomen suuntanro mukaan? Vai niin että ensin matkapuhelinnro ilman suuntanroa ja sitten suomen suuntanro:lla?

Eli pakkohan se on antaa oma puhnro ja sähköpostiosoite.

Eli miten varasit, vai onko systeemi sitten muuttunut?

>lomakkeessa matkustajatietojen kohdalla ei ollut muuta kuin nimi ja osoite ja matkatavaroiden määrä < näin on
        >oletuksena näkyy olevan että matkustaja on luottokortin haltija, < niin, mutta luottokortin haltijan tiedot voi muuttaa (ne kopioidaan kirjoitustyön vähentämiseksi, muutta voi ne muokata)
        > Pitääkö siihen laittaa suomen suuntanro mukaan < kyllä 358 (ei nollaa sen jälk.)
        > pakkohan se on antaa oma puhnro ja sähköpostiosoite < niin, jos aikataulut muuttuvat tms ne ilmoittaa sulle ja sinä eteenpäin

• kojak

Ei muuten jatka northport helsingissäkään toimintaansa entisessä muodossaan.Laatuhan paranee kun osia pilkotaan. Voi,voi matkustaja parkoja.

• Helsinki-Vantaa

Helsinki-Vantaan lentokentän omistaja on Finavia, ei Finnair. Vastaavasti Finavia omistaa muistaakseni kaikki Suomen julkiset kaupallisessa käytössä olevat lentokentät, lukuunottamatta kahta jotka ovat yksityisessä omistuksessa. Finnair on vain yksi lentoyhtiö monien joukossa, ja voitte olla varma ettei lentokentillä hyöri jokaisen lentoyhtiön chekkareita, ramppareita, catering- kärryn ajajia jne.

Airpro on Finavian tytäryhtiö, ei Finavian omistuksessa, eli itsenäinen, yksityinen liiketoimintayksikkö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1227
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe