merkonomi/datanomi?

girl-86

Elikkä mihinkäs noilla tutkinnoilla on mahdollista päästä töihin?siis merkonomin tutkinnon jos aion suorittaa, ni valkkaan sen toimistojutskan ja jos ton datanomin niin sitten sen tietojen kehitys jutskan..et miten niitä töitä on sit noille tarjolla ja minkälaista ja palkkatietoo??...............

8

839

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m

merkonomin tutkintoa arvostetaan yksityisyrittäjä puolella. On helppo saada tarvittavat avustukset yms. oman yrityksen perustamiseen.
      Liikemaailmassa merkonomit ovat yksi huonoiten palkatuista ammattikunnista. Merkonomit työskentelevät usein kaupankassana. Esimerkiksi tarjoilija tienaa lähes tuplasti sen mitä merkonomi.

• k

Merkonomi on aikanaan ollut todella arvostettu koulutus. Nykyään valmistuvat merkonomit vastaavat entistä merkanttia. Itse olen merkonimi -96 ja näin ollen siis opistotasoisen koulutuksen suorittanut. Sain ammattikorkeakoulusta kursseista suoritusmerkintöjä tuon opistomerkonomitodistuksen perusteella. datanomista mulla ei ole hajua. hyvää vinkkiä siihen, mitä koulutusta missäkin tarvitaan saat, kun katsot sunnuntain Hesarista työpaikkailmoituksia. Muista kuitenkin ilmoituksia katsoessasi, että jos vaaditaan opistotasaista koulutusta, niin sitä eivät nyt valmistuvat merkonomit enää ole. Itse olen valmistumiseni jälkeen toiminut erilaisissa toisto ja asikaspalvelutehtävissä. Olen ollut tosiaan kassalla, mutta muita hommia olen tehnyt vielä enemmän. Kassan homman lisäksi olen samaisessa firmassa laskenut kassan, tehnyt tilityksen ja rahanvaihdot pankkiin, hoitanut lehtipistettä ja Ray:n peliautomaattien tilitykset. Toimistohommissa olen hoitanut yrityksen tuotteiden perustamista atk-reksiteriin, tehnyt tullipaperita EU:N ulkopuolelta tulleista tuotteista (maahantuontifirmassa) yms. Olen myös toiminut ison tavaratalon neuvonnassa hoitaen äänimainontaa, tax freet, palautukset ja uusien työntekijöiden koulutuksen. Ja nyt lähdin sitten Amk:hon jatkamaan tradenomiksi.

• k
        k kirjoitti:

Merkonomi on aikanaan ollut todella arvostettu koulutus. Nykyään valmistuvat merkonomit vastaavat entistä merkanttia. Itse olen merkonimi -96 ja näin ollen siis opistotasoisen koulutuksen suorittanut. Sain ammattikorkeakoulusta kursseista suoritusmerkintöjä tuon opistomerkonomitodistuksen perusteella. datanomista mulla ei ole hajua. hyvää vinkkiä siihen, mitä koulutusta missäkin tarvitaan saat, kun katsot sunnuntain Hesarista työpaikkailmoituksia. Muista kuitenkin ilmoituksia katsoessasi, että jos vaaditaan opistotasaista koulutusta, niin sitä eivät nyt valmistuvat merkonomit enää ole. Itse olen valmistumiseni jälkeen toiminut erilaisissa toisto ja asikaspalvelutehtävissä. Olen ollut tosiaan kassalla, mutta muita hommia olen tehnyt vielä enemmän. Kassan homman lisäksi olen samaisessa firmassa laskenut kassan, tehnyt tilityksen ja rahanvaihdot pankkiin, hoitanut lehtipistettä ja Ray:n peliautomaattien tilitykset. Toimistohommissa olen hoitanut yrityksen tuotteiden perustamista atk-reksiteriin, tehnyt tullipaperita EU:N ulkopuolelta tulleista tuotteista (maahantuontifirmassa) yms. Olen myös toiminut ison tavaratalon neuvonnassa hoitaen äänimainontaa, tax freet, palautukset ja uusien työntekijöiden koulutuksen. Ja nyt lähdin sitten Amk:hon jatkamaan tradenomiksi.

Palakasta vielä, pavelualojen ammattiliitton palkkataulukko tuntee merkonomin tutkinnon. Eli käytänössä kun palkkataulukossa on 3. vuoden työntekijän palkka, jonka siis saat kun olet ollut töissä kolme vuotta, niin merkonomin todistuksessa pääset tähän palkkaluokkaan jo kun olet työskennellyt kaksi vuotta alalla. Sanottakoon kuitenkin, että oma palkkani on 5. vuoden työntekijän palkka kassalla (työtä opiskelun ohella), joka on 8,14€/h. Kaupassa suuren osan palkoista muodostaa kuiten ilta ja lauantailisät, jotka ovat ihan kohtuullisen mukavat.

• Lepinkäinen

Jäin -95 työttömäksi VR.ltä, olin junanlämmittäjä. Sanotaan että työttömät ovat laiskoja ja omasta syystään työttömänä. Minä en ainakaan ollut laiska työttömänä. Kävin joka ikinen päivä kyselemässä töitä ja koulutuspaikkoja työkkärissä ja kävelimpä aika monena päivänä suoraan moniin firmoihinkin. Tämän lisäksi keräilin pulloja joka viikonloppu nuorison suosimilla paikoilla. Tästä tulikin aika kivat lisätienestit peruspäivärahoihin. Tämän kaiken lisäksi jumppailin ja hölkkäsin melkein joka päivä kunnes pääsin opiskelemaan oppisopimuksella datanomiksi. Sitten elämä muuttui sen verran stressaavaksi etten enää jaksanut hölkkäillä, sillä olin aika kovilla opintojen takia. Mutta kannatti. Nyt olen kivoissa töissä ihan kivalla palkalla. Saan 1500€/kk ilmaisen kuukausikortin yleisiin kulkuvälineisiin. Ihan kivasti taitoihini ja koulutustasoon nähden. Työskentelen julkishallinnon puolella. Paikka on sama missä olin oppisopimuksella harjoittelemassa. Kohdallani kyse oli sattumasta, sillä kerran olin muuten vaan kyselemässä töitä ...kaupungilta, kun palveluesimies vaan kertoi tällaisesta mahdollisuudesta. Otin itseäni niskasta ja käppäilin lähimpään työkkäriin ja täyttelin kaikki laput mukavan naisihmisen opastuksella ja siitä se lähti. Neljä päivää työpaikalla ja 1 pvä koulun penkillä. Rankkaa aikaa mutta selvisin siitä. Nyt aikaa on jo vierähtänyt ja olen oppinut aika paljon kaikkea alalta. Rokulissa en juuri ole ollut koko aikana.

Kaljoittelemaan en sortunut työttömänä ollessani muutamaa jaksoa lukuunottamatta. Silloin inhosin itseäni ja piiskasin itseäni useammin hölkkäämään. Kun hölköttelee kovasti, niin se pitää ajatukset pulloon tarttumisesta kaukana.

Stemppiä kaikille oppisopimusdatanomi kollegoille!

• KP

Datanomina - jos osaat hommasi, koulutodistus ei yksin riitä! - voit päästä esim. mikrotukeen johonkin yritykseen, mutta tuskin eka palkka kauhean iso on. Käytäntö vaatii aika lailla kokemusperäistä tietoa ja taitoa ja sitä kertyy vasta työvuosien karttuessa - ja silloin vasta kannattaa maksaa hiukan enemmän.

Silkka koulutieto ja -todistus ei tänä päivänä riitä it-hommiin. Suositan siis omaehtoista harrastusta asian parissa lujasti. Silloinkin vasta sinulla on kokemusta hyvin pienestä siivusta, mutta onhan se parempi kuin pelkkä teoriatieto.

Kaikki tieto antaa hiukan laajempaa näkemystä - ja se on tarpeen. Yritykset - niiden atk ja verkot - on yleensä aivan jotakin muuta kuin koulun työasema ja joku pikku verkko siellä.
      Jos opinnot kiinnostavat, niin silmät auki ja menoksi. Älä inhoa tai ohita mitään. Et tiedä, tuletko työskentelemään symbianin, linuksen, unixin, änteen tai uubeeäffän kanssa. Hyviä ihmisiä, joilla pää pelaa, tarvitaan aina.

• tuleva tradenomi

Merkonomi on yhtä tyhjän kanssa, ei sitä tutkintoa ketään arvosta, töihin voit päästä kaupan kassax todella huonolla palkalla. Itse en merkonomin papereilla saanut töitä, ja nyt opiskelen tradenomiksi, toivottavasti olis parempi onni tän tutkinnon suhteen (työllistymistä ajatellen).

• noh
        tuleva tradenomi kirjoitti:

Merkonomi on yhtä tyhjän kanssa, ei sitä tutkintoa ketään arvosta, töihin voit päästä kaupan kassax todella huonolla palkalla. Itse en merkonomin papereilla saanut töitä, ja nyt opiskelen tradenomiksi, toivottavasti olis parempi onni tän tutkinnon suhteen (työllistymistä ajatellen).

hmm taisi olla Soneran toimitusjohtaja Harri Koponen merkonomi koulutukseltaan.
        Eikös se ole niin, että jokainen itse luo sen työuransa omalla toiminnallaan.

• Lily

Merkonomi voi työskennellä vaikka minkälaisissa tehtävissä kaupan ja hallinnon alalla. Toimistotyö tai kaupassa työskentely ovat vain osa vaihtoehdoista. Myös atk, markkinointi, mainonta, asiakaspalvelu yms. kuuluu merkonomin opiskeluun / taitoihin. Opiskelun aikana on kolme työssäoppimisjaksoa (1kk 2kk 2kk) ja silloin tietysti kannattaa hakeutua sellaiseen paikkaan ,jossa itse voisi työskennellä. Ja vielä siitä kaupan kassalla työskentelystä.. eihän sitä kukaan vakituisesti tee, ehkä vain opiskelun aikana sivutyönä. Tai näin ainakin oli meillä kauppiksessa. Kaikki, jotka ovat halunneet ovat saaneet "kunnon duunin".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe