Huono näkö hävettää

nolo

Hävettääkö ketään muuta oma huono näkö? Mä vaihdan nopeasti puheenaihetta jos joku kysyy paljon löytyy miinusta (-10). Eihän tuolle itse kuitenkaan mitään mahda. En halua, että ihmiset alkaa päivittelemään, "sähän et sit varmaan näe mitään", "voiks noin huono näkö ees olla" tms kuten yksi lääkäri kerran alkoi mulle ihmettelemmän illanistujaisissa. Kun menin kerran piilarisovitukseen, optikko suositteli etten "huonontaisi näköäni enää". No haloo, mä oonkin tän näköni vartavasten halunnut näin huonoksi... Piilarit ei sovi mulle lainkaan eikä lasik-leikkauskaan ollut mahdollinen, joten paksujen linssien kanssa on nyt sitten kärsittävä. Linssin nyt saa vielä piiloon kohtuuhyvin muovikehyksiin mutta silmät pienenee kamalasti:( Tuntuu että kiinnitän tosi paljon huomiota tähän asiaan ainakin itse. Voihan olla ettei muut välttämättä edes huomaa, miten huono näkö mulla onkaan.

Olenko ainoa kellä on tälläisiä tuntemuksia.

25

5274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piilarimies

      Itselläni näkö on "vain" tasolla -4.0 ja -5.0. Onneksi silmäni sietävät erittäin hyvin piilareita ja enkä vuosikausiin ole käyttänyt julkisesti silmälaseja kuin vain hyvin harvoin.

      Armeijassa minua pidetttiin tupakaverien ja joidenkin kouluttajienkin keskuudessa täysin sokeana. Syynä oli ehkä pari tapausta, kun hajoitin rillini ja sain sitten päiväkausia haahuilla puolisokeana (silloin uutena piilarien käyttäjänä minulla ei ollut niitä intissä mukana.) Kai puolin se huonon näön ihmettely oli todella nöyryyttävää ja häpesin huonoja silmiäni. Sikäli voin hyvin ymmärtää sinua.

      Samoin kuin kertausharjoituksissa lääkäri vihjaisi jotakin siihen suuntaan, pitäisi minut mahdollisesti siirtää B-mieheksi huonon näköni vuoksi. Se kuulosti todella karmealta ja hävettävältä ajatukselta. Onneksi hän jo seuraavassa lauseessa luopui ajatuksesta.

      Yleisesti ottaen en kylläkään ole vaivannut päätäni lasieni vahvuudella, en myöskään ennen piilareiden hankkimista. Enkä ole tuntenut mitään häpeää,

      Täytyy kylllä tunnustaa, että kun saan kuulla jollakin olevan -10:n silmät, helposti jotenkin ajattelen mielessäni, että "voi ressukkaa", miellän toisen jotenkin vammaiseksi. Tämä on tietysti äärimmäisen typerää enkä ikinä uskaltaisi tätä tunnustaa kuin näin nimimerkin suojassa. En kuitenkaan voi ajatuksilleni mitään. Mutta ehkä en ole ainoa, joka näin ajattelee ja ehkä siksi häpeäsi ei ole aivan turhaa. Toivon kuitenkin olevani väärässä.

    • ex-rilli

      Muakin hävetti oma huono näkö eikä se tosiaankaan ollut mikään lempipuheenaihe. Miinuksiani en mieleellään tunnustanut (-8 ja -9). Monia asioita jäi tekemättä huonon näön takia. Vaikka pystyinkin käyttämään piilareita, niin nekään eivät sopineet kaikkeen. Uiminen ja saunassa käynti vieraissa paikoissa esimerkiksi olivat inhottavia. Piilareilla näki, mutta sitten niitä sai varoa. Ihmisten kommentit kyllä välillä loukkasi aika pahastikin, vaikka eihän niitä oltu tarkoitettu loukkaamaan, pelkkää ihmettelyä vaan.

      Todella ikävää että piilarit ja leikkaus eivät sovi sinulle. Itse olen nyt saanut kokea kaksi ihanaa kuukautta täysin lasitonta elämää leikkauksen jälkeen. Nyt voin miinuksetkin tunnustaa (vaikka vähän vastentahtoisesti vieläkin) kun ne ovat taaksejäänyttä elämää. Sen verran on kuitenkin miinuksista saanut kärsiä, että en tule kenellekään laukomaan mitään tyhmiä kommentteja huonosta näöstä.

      Toivottavasti tulevaisuudessa leikkaukset kehittyvät niin, että pääset eroon miinuksistasi. Kyllä itsekin tuli aika monta vuotta odoteltua ennenkuin uskalsin mennä leikkauksiin.

    • Koulukiusattu kieroihminen

      Mieluummin ottaisin huonomman näön (itellä näkö 5 ja -4), kuin nämä sisäänpäin pahasti karsastavat eriparisilmät! Ei oo kiva tavata ihmisiä, kun ei niitä viitsi silmiin katsoa, yleensä vaan vilkaisen nopeasti ja kattelen maahan. Ystävienkin kans puhun yleensä alaspäin katsoen. Koulussa haukuttu kierojen silmien takia jne. Lasit ei auta ja lihaksia on kiristetty leikkauksella, mutta siltikin silmät sojottaa minne sattuu. Paskempi vaiva tää kierosilmäisyys on ja ei näkökyvyssäkään mitään kehumista oo. Voi kun te "sokeat" sentään ootte kuvissa normaaleja ja muutenkaan ette näytä näin vammaselta. Aina koko luokka nauroi, kun mun silmät oli kierossa koulukuvissa jne. Killiksi kutsuttiin ja vaikka mitä muuta :( prkl! Anteeksi!

    • täällä yks toinen

      Kiva kuulla, etten ole ainut silmieni kanssa. Mulla on kans näkö semmonen -10 toisessa silmässä ja toisessa -11. Aina saan kuulla myös tuollasia syyttäviä kommentteja ikään kuin pystyisin itse vaikuttamaan näkööni. Olen myös kuullut optikon suusta, että "kannattais lopettaa jatkuva näyttöpäätetyö", mikä on täysin naurettava olettamus, sillä työni ei liity mitenkään tietokoneisiin tai lukemiseen. Sanon yleensä päivittelijöille, että kukaan ei halua itselleen tällaista näköä, jos ei ole pakko. Teininä ja lukioiässä häpesin näköäni enemmän, mutta nykyään olen oppinut ajattelemaan, että se on muitten ongelma, jos mun pienentävät linssit häiritsee. Olen sikäli onnekas, että voin käyttää piilareita ja ne onkin mulla silmissä lähes päivittäin. Tämä näkö silti rajoittaa elämää, esim. uimahalliin en voi mennä yksin, koska pelkään loukkaavani itseni hapuillessani eteenpäin. Silmälääkäri myös sanoi, etten saisi harrastaa mitään missä olis mahollista saada päähän isku, koska tällistä saattaa lähteä näkö.. että näin mulla.. joskus tuntuu olo aika luuserilta, kun on tottunu kuulemaan noita "näköönsä voi vaikuttaa" -kommentteja.. Onneksi tiedän, että tämä on perinnöllistä.. Pitää kysyä sulta aloittaja, et käytätkö muovi- vai lasilinssejä? Itse hommasin ekaa kertaa optikon varoituksista huolimatta lasilinssit ja oon ollu tyytyväinen ohuempiin linsseihin.

      • nolo aloittaja

        Mulla on ollut lasilinssit aiemmin mutta tilasin juuri uudet lasit joihin otin muovilinssit. Saan ne käyttöön ehkä jo tällä viikolla. Sanoin että haluan ohuimmat linssit mitä muovista voi laittaa, halusin muoviset koska pelkään aina et lasilinssit hajoaa jos tiputan lasit tms. Ja onhan ne kevyemmätkin tosin ei nämä nykyisetkään mitenkään painavat ole.

        Noin mäkin yritän ajatella, että on muiden ongelma jos mun huono näkö jotain haittaa, mutta välillä vaan niin ahdistaa. Kerran luin jostain jonkun optikon haastattelusta tai jostain, että kyllä näitä vahvojakin laseja menee kaupaksi, mutta suurin osa heistä sitten käyttää just piilareita.

        Minkä ikäisiä te muut huononäköiset muuten olette? Mä olen itse 25.


      • täällä yks toinen
        nolo aloittaja kirjoitti:

        Mulla on ollut lasilinssit aiemmin mutta tilasin juuri uudet lasit joihin otin muovilinssit. Saan ne käyttöön ehkä jo tällä viikolla. Sanoin että haluan ohuimmat linssit mitä muovista voi laittaa, halusin muoviset koska pelkään aina et lasilinssit hajoaa jos tiputan lasit tms. Ja onhan ne kevyemmätkin tosin ei nämä nykyisetkään mitenkään painavat ole.

        Noin mäkin yritän ajatella, että on muiden ongelma jos mun huono näkö jotain haittaa, mutta välillä vaan niin ahdistaa. Kerran luin jostain jonkun optikon haastattelusta tai jostain, että kyllä näitä vahvojakin laseja menee kaupaksi, mutta suurin osa heistä sitten käyttää just piilareita.

        Minkä ikäisiä te muut huononäköiset muuten olette? Mä olen itse 25.

        muovilinssit on kyllä varmemmat, varsinkin jos laseja käyttää jatkuvasti. Aikaisemmin itsellä ei ole ollut lasilinssejä niin nyt halusin niitä kokeilla. Olen ollut tyytyväinen, enkä ole kokenut, että ne olisivat mitenkään merkittävästi painavammat kuin lasilinssit. Mulla ei sinänsä tuo lasilinssien särkymisvaara haittaa, kun käytän kuitenkin piilareita esim. liikkuessa. Ja ainahan voi käyttää vanhoja muovilinssisiäkin...

        Tottahan se on, että näkö ottaa monesti päähän. Noi päivittelyt, että onpa toi sun näkö niin äärimmäisen surkea. Joku saattaa kertoa mulle, että jollain sen sukulaisella on vaikka -6, eikä tämä ihminen olis voinut koskaan kuvitella, että jollain on vieläkin huonompi näkö. Vaikka oon optikolta kuullut saman eli että kyllä näitä vahvoja miinuksia menee niin tulee vaan sellanen tunne, että "joopa joo, en ainakaan itse ole muista tapauksista kuullut". Ja ehkä sekin ahistaa, ettei ***a näköäni saa korjattua kovin teräväksi laseilla, vaan se jää johonkin 0,7:n pintaan. Onko teillä muilla samaa ongelmaa? Mä oon 22.


      • nolo
        täällä yks toinen kirjoitti:

        muovilinssit on kyllä varmemmat, varsinkin jos laseja käyttää jatkuvasti. Aikaisemmin itsellä ei ole ollut lasilinssejä niin nyt halusin niitä kokeilla. Olen ollut tyytyväinen, enkä ole kokenut, että ne olisivat mitenkään merkittävästi painavammat kuin lasilinssit. Mulla ei sinänsä tuo lasilinssien särkymisvaara haittaa, kun käytän kuitenkin piilareita esim. liikkuessa. Ja ainahan voi käyttää vanhoja muovilinssisiäkin...

        Tottahan se on, että näkö ottaa monesti päähän. Noi päivittelyt, että onpa toi sun näkö niin äärimmäisen surkea. Joku saattaa kertoa mulle, että jollain sen sukulaisella on vaikka -6, eikä tämä ihminen olis voinut koskaan kuvitella, että jollain on vieläkin huonompi näkö. Vaikka oon optikolta kuullut saman eli että kyllä näitä vahvoja miinuksia menee niin tulee vaan sellanen tunne, että "joopa joo, en ainakaan itse ole muista tapauksista kuullut". Ja ehkä sekin ahistaa, ettei ***a näköäni saa korjattua kovin teräväksi laseilla, vaan se jää johonkin 0,7:n pintaan. Onko teillä muilla samaa ongelmaa? Mä oon 22.

        Musta on aina kiva nähdä joku kellä näyttää kans olevan huono näkö:) tulee fiilis, että jes, en oikeesti oo ainoo.

        Nyt vasta kun sanoit niin huomasin, ettei ehkä näköä oo saanut ihan teräväksi laseilla, kun nämä viimeeksi ostin, tuntu etten silti nähnyt ihan terävästi kaikkea. Mutta aurinkolasit taas tuntuu olevan paljon terävämmät, ne on muovia kun silmälaseissa taas on lasilinssi. Voiks materiaalilla olla jotain tekemistä vaan kuvittelenko vaan:) Mutta ei se nyt mua niin oo kauheesti haitannut, nää nykyiset lasit on jotain 5 vuotta vanhat ja näkö on huonontunut siitä ainakin -1. Kyllä näillä pärjää:) Uusista rilleistä ei oo vielä tullut tietoa että voisi hakea, on varmaan ihmeellistä sit kun näkee taas tarkemmin:)


      • täällä yks toinen
        nolo kirjoitti:

        Musta on aina kiva nähdä joku kellä näyttää kans olevan huono näkö:) tulee fiilis, että jes, en oikeesti oo ainoo.

        Nyt vasta kun sanoit niin huomasin, ettei ehkä näköä oo saanut ihan teräväksi laseilla, kun nämä viimeeksi ostin, tuntu etten silti nähnyt ihan terävästi kaikkea. Mutta aurinkolasit taas tuntuu olevan paljon terävämmät, ne on muovia kun silmälaseissa taas on lasilinssi. Voiks materiaalilla olla jotain tekemistä vaan kuvittelenko vaan:) Mutta ei se nyt mua niin oo kauheesti haitannut, nää nykyiset lasit on jotain 5 vuotta vanhat ja näkö on huonontunut siitä ainakin -1. Kyllä näillä pärjää:) Uusista rilleistä ei oo vielä tullut tietoa että voisi hakea, on varmaan ihmeellistä sit kun näkee taas tarkemmin:)

        että lasilinssit eivät ole näönkorjaukseen kaikista parhaimmat. Nyt kun mietin oikein asiaa niin näen helpommin ja pinnistelemättä noilla vanhoilla muovilinssisillä, vaikka ne onki vähän heikommat. Ihan mielenkiintoinen havainto sulla, en ole itse ehtinyt tajuta eroa, kun aika piakkoin vasta olen hommannut nämä lasiset eikä mulla oo koskaan ollu omilla vahvuuksilla aurinkolaseja. Uskon, että asia menee varmasti noin kuin arvelit. :)

        Olisi mielenkiintoista kuulla sitten kun saat uudet lasisi, et millainen lopputulos on tullut tämän hetken ohuimmilla muovilinsseillä ja et ootko tyytyväinen. Itsellä kun noi muoviset on jo jotain seittemän vuoden takaiset niin lopputuloksena on aika paksut linssit. On tosiaankin mukava havaita, että ei ole ainut ihminen, jolla sattuu olemaan huono näkö. :)


      • nolo
        täällä yks toinen kirjoitti:

        että lasilinssit eivät ole näönkorjaukseen kaikista parhaimmat. Nyt kun mietin oikein asiaa niin näen helpommin ja pinnistelemättä noilla vanhoilla muovilinssisillä, vaikka ne onki vähän heikommat. Ihan mielenkiintoinen havainto sulla, en ole itse ehtinyt tajuta eroa, kun aika piakkoin vasta olen hommannut nämä lasiset eikä mulla oo koskaan ollu omilla vahvuuksilla aurinkolaseja. Uskon, että asia menee varmasti noin kuin arvelit. :)

        Olisi mielenkiintoista kuulla sitten kun saat uudet lasisi, et millainen lopputulos on tullut tämän hetken ohuimmilla muovilinsseillä ja et ootko tyytyväinen. Itsellä kun noi muoviset on jo jotain seittemän vuoden takaiset niin lopputuloksena on aika paksut linssit. On tosiaankin mukava havaita, että ei ole ainut ihminen, jolla sattuu olemaan huono näkö. :)

        Vielä en oo uusia laseja saanut. Nyt on kaks viikkoa tilauksesta kulunut, että voipi piankin tulla. Kerron kyllä sitten millaisilta vaikuttavat. Luulen kyllä että ne linssit saa ihan hyvin piiloon kehykseen (paksu sanka) mutta eniten jännittää just se miten ne sit pienentää kasvot suoraan edestäpäin katsoen. Täytyy sit aina katsella ihmisiä vähän vinottain, ettei sitä niin huomais..

        Aika jännä kyllä, jos toi linssin materiaali vaikuttaa näön tarkkuuteen, että eivät kerro asiasta optikkoliikkeissä.


      • huononäköinen*
        nolo kirjoitti:

        Vielä en oo uusia laseja saanut. Nyt on kaks viikkoa tilauksesta kulunut, että voipi piankin tulla. Kerron kyllä sitten millaisilta vaikuttavat. Luulen kyllä että ne linssit saa ihan hyvin piiloon kehykseen (paksu sanka) mutta eniten jännittää just se miten ne sit pienentää kasvot suoraan edestäpäin katsoen. Täytyy sit aina katsella ihmisiä vähän vinottain, ettei sitä niin huomais..

        Aika jännä kyllä, jos toi linssin materiaali vaikuttaa näön tarkkuuteen, että eivät kerro asiasta optikkoliikkeissä.

        Miten te vahvasti likinäköiset sovitatte uusia kehyksiä ? Viimeksi kun ostit lasit minulla oli omat piilolasit, mutten tällä hetkellä omista piilareita.
        Saakohan niitä lainaksi liikkeestä sovituksen ajaksi, vai ottavatko valokuvan tai käytetäänkö jotain tietsikan kuvasovitusohjelmaa ?


      • nolo
        huononäköinen* kirjoitti:

        Miten te vahvasti likinäköiset sovitatte uusia kehyksiä ? Viimeksi kun ostit lasit minulla oli omat piilolasit, mutten tällä hetkellä omista piilareita.
        Saakohan niitä lainaksi liikkeestä sovituksen ajaksi, vai ottavatko valokuvan tai käytetäänkö jotain tietsikan kuvasovitusohjelmaa ?

        Kyllä mä ainakin nyt sen verran näen, että pystyn laseja sovittelemaan:) Digikamera on hyvä mukana, voi näyttää sitten kavereillekin ja kysyä mielipiteitä. Kyllähän liikkeistä saa piilareira sovituksen ajaksi ja lasithan saa vaikka kotiinkin soviteltavaksi niin voi rauhassa miettiä.


      • täällä yks toinen
        nolo kirjoitti:

        Vielä en oo uusia laseja saanut. Nyt on kaks viikkoa tilauksesta kulunut, että voipi piankin tulla. Kerron kyllä sitten millaisilta vaikuttavat. Luulen kyllä että ne linssit saa ihan hyvin piiloon kehykseen (paksu sanka) mutta eniten jännittää just se miten ne sit pienentää kasvot suoraan edestäpäin katsoen. Täytyy sit aina katsella ihmisiä vähän vinottain, ettei sitä niin huomais..

        Aika jännä kyllä, jos toi linssin materiaali vaikuttaa näön tarkkuuteen, että eivät kerro asiasta optikkoliikkeissä.

        jotain kolme viikkoa eli aika kauan viipyi... Totta on, että tällasen -10:n saa aika hyvin piilotettua just tollasiin paksusankaisiin tai sitten muovikehyksiin, mutta edestä päin se onkin sitten aivan eri juttu, ku linssit supistaa silmän alueen niin, että pää näyttää siltä kohdalta pienemmältä. Itsekin katson ihmisiä aina vähän sivuttain lasit päässä, koska kutistunut alue on vähän oudon näköinen, vaikkei silmät mitenkään kauhean pieneltä näytäkkään..

        Ehkä paras kehyksen malli ois ovaalin tai pyöreän mallinen niin se linssin ulkokulma ei korostuis niin paljon.. Joo, eipä ne näytä optikkoliikkeissä välittävän, mitä linssejä myyvät, kunhan saavat myytyä...


      • nolo
        täällä yks toinen kirjoitti:

        jotain kolme viikkoa eli aika kauan viipyi... Totta on, että tällasen -10:n saa aika hyvin piilotettua just tollasiin paksusankaisiin tai sitten muovikehyksiin, mutta edestä päin se onkin sitten aivan eri juttu, ku linssit supistaa silmän alueen niin, että pää näyttää siltä kohdalta pienemmältä. Itsekin katson ihmisiä aina vähän sivuttain lasit päässä, koska kutistunut alue on vähän oudon näköinen, vaikkei silmät mitenkään kauhean pieneltä näytäkkään..

        Ehkä paras kehyksen malli ois ovaalin tai pyöreän mallinen niin se linssin ulkokulma ei korostuis niin paljon.. Joo, eipä ne näytä optikkoliikkeissä välittävän, mitä linssejä myyvät, kunhan saavat myytyä...

        Mä otinkin sen malliset, että ne ehkä vähän kapeni ulospäin, vaikka olikin melko neliskulmainen muuten. Pyöreät linssit ei sovi mulle ollenkaan ja niistä on muutenkin kauheita traumoja lapsuudesta:D Tosi vaikea oli löytää tarpeeksi kapeeta mallia mun naamalle muutenkin. Toivon nyt että ne lasit tulisi pian että saisin ne sitten käyttöön.

        Kiva että tästä aiheesta syntyi keskustelua, vaikka nää Suomi24:n palstat onkin siitä huonoja, että vanhemmat jutut jää seuraaville sivuille.


      • täällä yks toinen
        nolo kirjoitti:

        Mä otinkin sen malliset, että ne ehkä vähän kapeni ulospäin, vaikka olikin melko neliskulmainen muuten. Pyöreät linssit ei sovi mulle ollenkaan ja niistä on muutenkin kauheita traumoja lapsuudesta:D Tosi vaikea oli löytää tarpeeksi kapeeta mallia mun naamalle muutenkin. Toivon nyt että ne lasit tulisi pian että saisin ne sitten käyttöön.

        Kiva että tästä aiheesta syntyi keskustelua, vaikka nää Suomi24:n palstat onkin siitä huonoja, että vanhemmat jutut jää seuraaville sivuille.

        liian pyöreistä laseista on mullakin suorastaan kamalia muistoja. Nyt valitsinkin sitten aika neliskulmaiset eli ei toi ulkoreuna näytä kovin hyvältä, vaikka lasit muuten ihan kivat ovatkin.. Mulla on myös kapean puoleinen naama ja kun vielä muovikehykset nyt halusin niin oli tosi vaikea löytää sopivaa... Kaikki kehykset kun tuntuu olevan tällä hetkellä tosi leveitä ja isoja niin ne näyttää itselle naurettavilta.:) On tosiaan mukava havaita, että tämä aihe on kuitenkin aika monelle tärkeä, kun ovat viitsineet tänne kirjoitella.


    • marjattak

      mulla -11.50 ja -17.75. oikeastaan tuossa silmässä pitäisi olla -19, mutta silmälääkärin mielestä(optikko ei saa minulle lain mukaan antaa laseja) se pitääkin jäädä alikorjatuksi, koska muuten silmien yhteistoiminta häiriintyy.

      Piilareita ei voi käyttää, ja leikata ei voi, koska sarveiskalvon pullistumaa on. Ja todennäköisesti miinukset tulisi takaisin leikkauksen jälkeen.

      Käytän muuten lasilinssejä, joissa hiontakerroin on 1.9. ja laseilla hintaa on yhteensä noin 775 euroa ilman alennuksia. Kehyksen saa mukavasti upotettua muovikehyksiin, joissa on leveät sangat.

      Ajokortin saa juuri ja juuri pitää, kun visus on 0.5/0.6.

      Samanlaisia ongelmia ollut koulukiusaamisesta, minä kun olin ainut, jolla oli lasit jo alle kouluikäisenä.

    • helena81

      Mua otti päähän aina älyttömästi kun koulussa ja sitte myöhemmin töissä joku sai aina välillä päähänsä pyytää mun rillejä kokeiltavaks... Sitte ne kiersi kädestä käteen, tai oikeammin päästä päähän, ja jokainen kauhisteli, et "miten sä VOIT NÄHDÄ näillä mitää, siis näähän on tosi vahvat" (-4,5)!!!
      Ite istuit vieressä lähes sokeena ja ynähtelit jotain, kun jokainen sovittaja vuorollaan kyseli, et "sopisko tälläset mulle...?". Teki mieli karjua, että sopii tai ei, ole helv...tin tyytyväinen, ettei sun oo pakko niitä oikeesti pitää!!
      Nyt se häpeä on ohi, mä kävin lasik-leikkauksessa. Suurin pelko ennen leikkausta oli, et mitä jos se ei käykään mulle, mut olin kerrankin onnellisessa asemassa, että mun silmät soveltu siihen. Kyllä hyvällä näöllä siunatut ihmiset vois vähä kuitenkin ajatella enneks laukovat noita kommenttejaan... En usko, että kuulolaitetta käyttäville mentäis kuitenkaan samalla tavalla päivittelemään, kun silmälasien käyttäjille, vaikka aika samasta asiastahan loppejen lopuksi on kyse!

    • Leena 48

      Minuakin hävettää nää paksut linssit. Minulla pluslinssit jotka suurentavat silmiä, vahvuus minulla kauaksi 13,5 ja lähelle 16,0. Kun katselen itseäni peiliin niin silmästä näkyy vain pupilli, eli mulla lehmänsilmät enkä kehtaa katsella ketään silmiin kun juttelen heidän kanssa.

      • plussaa kans

        ..on näkemiselläsi? Tuliko plussaa ryöpsähtäen vai hiipikö se pikkuhiljaa. Miettien omaa näkemisen kulkua tuo plussa asui varmaan jo kauan mutta paljastui vasta aikuisemmalla iällä.
        Kuinka pärjäät ilman laseja?


      • Leena 48
        plussaa kans kirjoitti:

        ..on näkemiselläsi? Tuliko plussaa ryöpsähtäen vai hiipikö se pikkuhiljaa. Miettien omaa näkemisen kulkua tuo plussa asui varmaan jo kauan mutta paljastui vasta aikuisemmalla iällä.
        Kuinka pärjäät ilman laseja?

        Olin viiden vanha kun sain ensimmäiset lasit, vahvuus 1,25 ja nyt 48-vuotiaana vahvuus on kauaksi 13,5 ja lähelle 16,0. Joudun jatkuvasti käyttää kahdet lasit, toiset kauaksi ja toiset lähelle, tosi hankalaa. Esim. kaupassa joudun jatkuvasti vaihtaa laseja nähdäkseni lähelle ja kauas. Moniteho- ja kaksiteholinssejä en voi käyttää. Ilman laseja olen sokea, näen vaan usvaa.


      • lisää plussaa
        Leena 48 kirjoitti:

        Olin viiden vanha kun sain ensimmäiset lasit, vahvuus 1,25 ja nyt 48-vuotiaana vahvuus on kauaksi 13,5 ja lähelle 16,0. Joudun jatkuvasti käyttää kahdet lasit, toiset kauaksi ja toiset lähelle, tosi hankalaa. Esim. kaupassa joudun jatkuvasti vaihtaa laseja nähdäkseni lähelle ja kauas. Moniteho- ja kaksiteholinssejä en voi käyttää. Ilman laseja olen sokea, näen vaan usvaa.

        ..vastauksesta!
        Voimmeko vaihtaa lisää ajatuksia tuosta näköpuolesta, vaikka sähköpostilla?


      • Leena 48
        lisää plussaa kirjoitti:

        ..vastauksesta!
        Voimmeko vaihtaa lisää ajatuksia tuosta näköpuolesta, vaikka sähköpostilla?

        Miten vahvat lasit Sinulla on? Jos haluat ota yhteys [email protected]


      • plussaa lisää
        Leena 48 kirjoitti:

        Miten vahvat lasit Sinulla on? Jos haluat ota yhteys [email protected]

        ..muutaman päivän päästä, nyt olen niin huonoissa yhteyksissä, etten pääse koneelle kuin satunnaisesti. Ensiviikolla !!


    • Koepa

      Tai ei ehkä hävetä voimakkuus sinänsä (-9) vaan se avuttomuus mikä ilman laseja tulee. Minulla on samoja kokemuksia edellisten kanssa: saunoihin tai uimahalleihin en mielelläni mene. Ja myös minun lasejani on ihmetelty aikoinaan sovitellen :)

      Kuitenkin ilman laseja olisi niin mukavampi. Eipä tämä näytä hyvälle että silmien kohdalla on yhtäkkiä kapeampaa. Tosin nämä uudet lasini ovat hieman fiksumman näköiset mitä vanhat: olivat kellertyneetkin jo vuosien saatossa.

      Piilolinssejä en ole koskaan oikein halunnut käyttää. Kerran kävin kyselemässä satunnaista viikonlopukäyttöä varten mutta olisikin pitänyt kuukauden käyttää jonkinlainen tutustumisjakso mitä hieman vieroksuin. Laserleikkaukseen saatan mennä aikanaan mikäli se minulle vaan mahdollista olisi.

    • Anonyymi

      Ei hävetä, silmät leikatut pienenä, sen ansiosta nään. Näkö tällähetkellä -10.5. Uimahallissa olen käynyt vain tuttujen ihmisten kanssa koska siellä helposti eksyy. Isoissa kaupoissa en tykkää liikkua (en nää esim. Prisman hyllytaulujen toiseksi kauimmaista tekstiä/järjestyksen vaihto hidastaa kaupassa käyntiä). Pimeällä katuvalot taittaa valoa joskus todella voimakkaasti ja näin haittaa kävelyä/pyöräilyä.muut kyllä huomauttaa että onpa huono näkö ja uimahallissa kaverini selvästi vähän häpesi kun olin uimahalissa uimalasit päässä (silmälääkäristä tilatut). Ei tosin omalla voimakkuudella mutta niistä on apua vähän.

    • Anonyymi

      Ihan oleasti ei ole mitään hävettävä jos on huono näkö!Ei mitän hävettävää jos on kuulokojeet. Mikä saa ihmisiä ne häpeämän? Kuulokojet tuovat laadukaan elämän kun on kauniit silmälasit ja kuulokojeisin voi ostaa nykysin korut roikuman. Molemipia netit täysi, silmälasi kehyksiä,kuin kuulokoje koristeita. Nillä saadan myös persoonaa. Moni ostaa silmä lasit muodin mukaisesti ilman lasin plussa tai minuksia,kun on tarkka näkö mutta haluavat : Kasvojen koristeeksi.Eletän vuotta 2022. Pitäisikö jalkaprotesin omistaja ,jätää protesin käytön kun se ei ole hyväksytäväkö ihmisten mielestä? Kyse on siis sama asia,silmä laseja tai kuulokojeita ei pidä hävetä.Niiden käytöä ei pidä kysyä lupaa yhteisöiltä.ympäristöltä. hyvä vikonlopua suvaitsevaisuutta, kitolisuuta opetelkaa unohtakaa häpeä tuntenne heti.On vain teidän oman pään mörkö!Itä_Helsinki 11.2.2022

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5075
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1315
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe