Viitiskö joku kertoa miten sm ja sk sisut eroavat toisistaan?
sm ja sk
8
8523
Vastaukset
- Junior-Trucker
Kirjoitin tämän tekstin joskus hylsy.orgin rekkafoorumille, ja kopioin sen juuri sieltä..
No tässäpä olisi tietoa S-sarjasta:
SK ja SL ovat pikkuhyttisiä, SK nokaton, ja SL Nokallinen.
Numero tarkoittaa todellakin kilowatteja.
SK ja SL 150 ja 170 olivat S-sarjan alkupään autoja, ja moottorina Valmetin 611, olikohan 7,4L. Turbolla höystettynä.
Sitten tuli SK 171,181 ja (184 harvinaisempi), joissa oli Valmetin 612 moottori, Turbolla ja vesitoimisella välijäähdyttimellä.
Näihin sai vaihteistoiksi ZF:n tupla-H -vaihteistoa, jossa oli siis peruutus, ryömintä ja 4 4 eteen. Tupla-h:n aluevaihtajahan toimii niin, että iso alue tulee, kun lyödään keppiä oikealle, ja pikkualue, kun lyödään vasemmalle. Pakki ja ryömintä toimivat vain pikkuaueella. Mallimerkintä taisi olla ZF-B9, ja sitähän saa ainakin vielä esim. Renault Premiumiin.
On muuten nopea aluevaihtaja, jos vertaa esim. Scaniaan.
Toinen vaihteisto oli Eatonin Twin Splitter, joka on synkronoimaton. Tässä oli kolmeasentoinen aluevaihtaja, ja neljä vaihdetta eteen pakki. Kaikkia vaihteita voi käyttää joka alueella.
Kolmas vaihtoehto olikin sitten Allisonin 5-vaihteinen automaatti.
SK- ja SL-sarjan tehokkaammissa malleissa oli sitten Cumminsin 10-litrainen moottori, jossa olikin sitten vääntöä ja tehoa vähän eri malliin, kuin suomalaisessa Valmetissa. Cumminsin tehovaihtoehdot olivat: 190, 210 ja 250kw. 250kw on 341hv. Monessa Cumminsilla varustetussa Sisussa lukeekin hevosvoimat maskissa, ja kilowatit mallimerkinnässä sivuikkunan alla.
Myöhemmin, euro2-moottorien aikakaudella oli mahdollista saada myös 10-litraista cumminsia 262-kilowattisena. Näitä näkee ainakin paloautoissa, usein automaattilaatikolla.
Cumminsin jatkeeksi oli myös (ainakin) kolme vaihteistoa.
Eaton Fuller, Peruutus ja neljä vaihdetta eteen, aluevaihtaja puolittaja. Taisi siinä olla ryömitäkin.
Eaton Twin Splitter, kuten Valmet-moottorien yhteydessä.
Allisonin automaatti, muistaakseni 6-vaihteinen versio, joka oli tyypitetty 360 hevosvoimaan asti.
SR- ja SM-sarja
SM-sarjahan oli yleisin tukki- ja sora-autona käytetty Sisu. Moottorina oli 14-litrainen cummins. Tehot 262-340kw. 340 kilowattinen antoi tehoa 471-heppaa, joka oli tuohon aikaan jo aivan kiitettävä määrä.
Vaihteistona SM-sarjassa taisi olla ainoastaan synkronoimatonta ja suorahampaista Eaton Fulleria.
SR-sarja on nokallinen, mutta silti siitä erikoinen, että siinä on kippaava ohjaamo. Voimalinja on sama, kuin SM-sarjassa.
Euro2-moottorit toivat mukanaan SM- ja SR-sarjaan 512-hevosvoimaisen moottorivaihtoehdon. Moottori oli edelleen Cummins, ja kantoi mellinimeä Celect.
Mitään taulukkotietoa nämä eivät ole, joten korjatkaa jos on virheitä. Olen vaan Sisujen keskellä kasvanut, ja joskus niihin on ollut kiinnostusta aika paljon enemmän kuin koulunkäyntiin..
Työpaikallani on erilaisia Sisuja n. 30 kpl. Niihin sopiikin koko kirjo Karhu-Sisusta E-14:seen.. R-ja C-sarjaa olen vain nähnyt muutaman liikenteessä.- vaihteisto
ainakin sm sisussa on ollut myös sk ssa käytettyä twinsplitter lootaa ja myös synkronoitua eatonia kovan fullerin lisäksi.
- Tttt255
Valmet 611 moottori on 6.6 litrainen. Tyyppimerkintä tarkoittaa 6-sylinteriä, 1,1 litraa/sylinteri.
612 on 7.4 litrainen, samaa logiikkaa ei enään ollut tässä tyyppimerkinnässä. - tässäkin
Tttt255 kirjoitti:
Valmet 611 moottori on 6.6 litrainen. Tyyppimerkintä tarkoittaa 6-sylinteriä, 1,1 litraa/sylinteri.
612 on 7.4 litrainen, samaa logiikkaa ei enään ollut tässä tyyppimerkinnässä.611: 6 x 1,10 = 6,6
612: 6 x 1,23 = 7,4
614: 6 x 1,40 = 8,4 - sun mainitsemat
Euro2 moottorit on todellisuudessa Euro1 moottoreita.
SK-malleissa Euro2 moottorina oli 380hv 11-litrainen cummins ja SR/SM-malleissa 380/425/475/525hv moottorit. Joista 3 viimeksi mainittua 14-litraisia.
ne eroaa toisistaan ohjaamon korkeudessa. sm ohjaamo on 25cm korkeammalla kun sk. sk;n ovet ovat "lovettu" ja sm taas ei. ja sm ovat isommilla koneilla ym ym
- Anonyymi
tietäiskö kukaan et jos hytinkippaus pumpun se ylös/alas väännin vuotaa ni mikä mahtaa olla vikanan 95vm sisu sk262 kyseessä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1003499Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3081894Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2471717- 961577
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4111526Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4311428Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21420Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat431180Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun3571024MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar271018