sm ja sk

pentti L

Viitiskö joku kertoa miten sm ja sk sisut eroavat toisistaan?

8

9031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Junior-Trucker

      Kirjoitin tämän tekstin joskus hylsy.orgin rekkafoorumille, ja kopioin sen juuri sieltä..



      No tässäpä olisi tietoa S-sarjasta:

      SK ja SL ovat pikkuhyttisiä, SK nokaton, ja SL Nokallinen.

      Numero tarkoittaa todellakin kilowatteja.

      SK ja SL 150 ja 170 olivat S-sarjan alkupään autoja, ja moottorina Valmetin 611, olikohan 7,4L. Turbolla höystettynä.

      Sitten tuli SK 171,181 ja (184 harvinaisempi), joissa oli Valmetin 612 moottori, Turbolla ja vesitoimisella välijäähdyttimellä.

      Näihin sai vaihteistoiksi ZF:n tupla-H -vaihteistoa, jossa oli siis peruutus, ryömintä ja 4 4 eteen. Tupla-h:n aluevaihtajahan toimii niin, että iso alue tulee, kun lyödään keppiä oikealle, ja pikkualue, kun lyödään vasemmalle. Pakki ja ryömintä toimivat vain pikkuaueella. Mallimerkintä taisi olla ZF-B9, ja sitähän saa ainakin vielä esim. Renault Premiumiin.

      On muuten nopea aluevaihtaja, jos vertaa esim. Scaniaan.

      Toinen vaihteisto oli Eatonin Twin Splitter, joka on synkronoimaton. Tässä oli kolmeasentoinen aluevaihtaja, ja neljä vaihdetta eteen pakki. Kaikkia vaihteita voi käyttää joka alueella.

      Kolmas vaihtoehto olikin sitten Allisonin 5-vaihteinen automaatti.


      SK- ja SL-sarjan tehokkaammissa malleissa oli sitten Cumminsin 10-litrainen moottori, jossa olikin sitten vääntöä ja tehoa vähän eri malliin, kuin suomalaisessa Valmetissa. Cumminsin tehovaihtoehdot olivat: 190, 210 ja 250kw. 250kw on 341hv. Monessa Cumminsilla varustetussa Sisussa lukeekin hevosvoimat maskissa, ja kilowatit mallimerkinnässä sivuikkunan alla.

      Myöhemmin, euro2-moottorien aikakaudella oli mahdollista saada myös 10-litraista cumminsia 262-kilowattisena. Näitä näkee ainakin paloautoissa, usein automaattilaatikolla.

      Cumminsin jatkeeksi oli myös (ainakin) kolme vaihteistoa.

      Eaton Fuller, Peruutus ja neljä vaihdetta eteen, aluevaihtaja puolittaja. Taisi siinä olla ryömitäkin.

      Eaton Twin Splitter, kuten Valmet-moottorien yhteydessä.

      Allisonin automaatti, muistaakseni 6-vaihteinen versio, joka oli tyypitetty 360 hevosvoimaan asti.



      SR- ja SM-sarja


      SM-sarjahan oli yleisin tukki- ja sora-autona käytetty Sisu. Moottorina oli 14-litrainen cummins. Tehot 262-340kw. 340 kilowattinen antoi tehoa 471-heppaa, joka oli tuohon aikaan jo aivan kiitettävä määrä.
      Vaihteistona SM-sarjassa taisi olla ainoastaan synkronoimatonta ja suorahampaista Eaton Fulleria.

      SR-sarja on nokallinen, mutta silti siitä erikoinen, että siinä on kippaava ohjaamo. Voimalinja on sama, kuin SM-sarjassa.

      Euro2-moottorit toivat mukanaan SM- ja SR-sarjaan 512-hevosvoimaisen moottorivaihtoehdon. Moottori oli edelleen Cummins, ja kantoi mellinimeä Celect.


      Mitään taulukkotietoa nämä eivät ole, joten korjatkaa jos on virheitä. Olen vaan Sisujen keskellä kasvanut, ja joskus niihin on ollut kiinnostusta aika paljon enemmän kuin koulunkäyntiin..
      Työpaikallani on erilaisia Sisuja n. 30 kpl. Niihin sopiikin koko kirjo Karhu-Sisusta E-14:seen.. R-ja C-sarjaa olen vain nähnyt muutaman liikenteessä.

      • vaihteisto

        ainakin sm sisussa on ollut myös sk ssa käytettyä twinsplitter lootaa ja myös synkronoitua eatonia kovan fullerin lisäksi.


      • Tttt255

        Valmet 611 moottori on 6.6 litrainen. Tyyppimerkintä tarkoittaa 6-sylinteriä, 1,1 litraa/sylinteri.
        612 on 7.4 litrainen, samaa logiikkaa ei enään ollut tässä tyyppimerkinnässä.


      • tässäkin
        Tttt255 kirjoitti:

        Valmet 611 moottori on 6.6 litrainen. Tyyppimerkintä tarkoittaa 6-sylinteriä, 1,1 litraa/sylinteri.
        612 on 7.4 litrainen, samaa logiikkaa ei enään ollut tässä tyyppimerkinnässä.

        611: 6 x 1,10 = 6,6
        612: 6 x 1,23 = 7,4
        614: 6 x 1,40 = 8,4


      • sun mainitsemat

        Euro2 moottorit on todellisuudessa Euro1 moottoreita.

        SK-malleissa Euro2 moottorina oli 380hv 11-litrainen cummins ja SR/SM-malleissa 380/425/475/525hv moottorit. Joista 3 viimeksi mainittua 14-litraisia.


    • ne eroaa toisistaan ohjaamon korkeudessa. sm ohjaamo on 25cm korkeammalla kun sk. sk;n ovet ovat "lovettu" ja sm taas ei. ja sm ovat isommilla koneilla ym ym

    • Anonyymi

      tietäiskö kukaan et jos hytinkippaus pumpun se ylös/alas väännin vuotaa ni mikä mahtaa olla vikanan 95vm sisu sk262 kyseessä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      23
      6790
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      28
      4268
    3. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      34
      3136
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      172
      3005
    5. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      10
      1978
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1754
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      150
      1634
    8. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1622
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1548
    10. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      22
      1490
    Aihe