sm ja sk

pentti L

Viitiskö joku kertoa miten sm ja sk sisut eroavat toisistaan?

8

9296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Junior-Trucker

      Kirjoitin tämän tekstin joskus hylsy.orgin rekkafoorumille, ja kopioin sen juuri sieltä..



      No tässäpä olisi tietoa S-sarjasta:

      SK ja SL ovat pikkuhyttisiä, SK nokaton, ja SL Nokallinen.

      Numero tarkoittaa todellakin kilowatteja.

      SK ja SL 150 ja 170 olivat S-sarjan alkupään autoja, ja moottorina Valmetin 611, olikohan 7,4L. Turbolla höystettynä.

      Sitten tuli SK 171,181 ja (184 harvinaisempi), joissa oli Valmetin 612 moottori, Turbolla ja vesitoimisella välijäähdyttimellä.

      Näihin sai vaihteistoiksi ZF:n tupla-H -vaihteistoa, jossa oli siis peruutus, ryömintä ja 4 4 eteen. Tupla-h:n aluevaihtajahan toimii niin, että iso alue tulee, kun lyödään keppiä oikealle, ja pikkualue, kun lyödään vasemmalle. Pakki ja ryömintä toimivat vain pikkuaueella. Mallimerkintä taisi olla ZF-B9, ja sitähän saa ainakin vielä esim. Renault Premiumiin.

      On muuten nopea aluevaihtaja, jos vertaa esim. Scaniaan.

      Toinen vaihteisto oli Eatonin Twin Splitter, joka on synkronoimaton. Tässä oli kolmeasentoinen aluevaihtaja, ja neljä vaihdetta eteen pakki. Kaikkia vaihteita voi käyttää joka alueella.

      Kolmas vaihtoehto olikin sitten Allisonin 5-vaihteinen automaatti.


      SK- ja SL-sarjan tehokkaammissa malleissa oli sitten Cumminsin 10-litrainen moottori, jossa olikin sitten vääntöä ja tehoa vähän eri malliin, kuin suomalaisessa Valmetissa. Cumminsin tehovaihtoehdot olivat: 190, 210 ja 250kw. 250kw on 341hv. Monessa Cumminsilla varustetussa Sisussa lukeekin hevosvoimat maskissa, ja kilowatit mallimerkinnässä sivuikkunan alla.

      Myöhemmin, euro2-moottorien aikakaudella oli mahdollista saada myös 10-litraista cumminsia 262-kilowattisena. Näitä näkee ainakin paloautoissa, usein automaattilaatikolla.

      Cumminsin jatkeeksi oli myös (ainakin) kolme vaihteistoa.

      Eaton Fuller, Peruutus ja neljä vaihdetta eteen, aluevaihtaja puolittaja. Taisi siinä olla ryömitäkin.

      Eaton Twin Splitter, kuten Valmet-moottorien yhteydessä.

      Allisonin automaatti, muistaakseni 6-vaihteinen versio, joka oli tyypitetty 360 hevosvoimaan asti.



      SR- ja SM-sarja


      SM-sarjahan oli yleisin tukki- ja sora-autona käytetty Sisu. Moottorina oli 14-litrainen cummins. Tehot 262-340kw. 340 kilowattinen antoi tehoa 471-heppaa, joka oli tuohon aikaan jo aivan kiitettävä määrä.
      Vaihteistona SM-sarjassa taisi olla ainoastaan synkronoimatonta ja suorahampaista Eaton Fulleria.

      SR-sarja on nokallinen, mutta silti siitä erikoinen, että siinä on kippaava ohjaamo. Voimalinja on sama, kuin SM-sarjassa.

      Euro2-moottorit toivat mukanaan SM- ja SR-sarjaan 512-hevosvoimaisen moottorivaihtoehdon. Moottori oli edelleen Cummins, ja kantoi mellinimeä Celect.


      Mitään taulukkotietoa nämä eivät ole, joten korjatkaa jos on virheitä. Olen vaan Sisujen keskellä kasvanut, ja joskus niihin on ollut kiinnostusta aika paljon enemmän kuin koulunkäyntiin..
      Työpaikallani on erilaisia Sisuja n. 30 kpl. Niihin sopiikin koko kirjo Karhu-Sisusta E-14:seen.. R-ja C-sarjaa olen vain nähnyt muutaman liikenteessä.

      • vaihteisto

        ainakin sm sisussa on ollut myös sk ssa käytettyä twinsplitter lootaa ja myös synkronoitua eatonia kovan fullerin lisäksi.


      • Tttt255

        Valmet 611 moottori on 6.6 litrainen. Tyyppimerkintä tarkoittaa 6-sylinteriä, 1,1 litraa/sylinteri.
        612 on 7.4 litrainen, samaa logiikkaa ei enään ollut tässä tyyppimerkinnässä.


      • tässäkin
        Tttt255 kirjoitti:

        Valmet 611 moottori on 6.6 litrainen. Tyyppimerkintä tarkoittaa 6-sylinteriä, 1,1 litraa/sylinteri.
        612 on 7.4 litrainen, samaa logiikkaa ei enään ollut tässä tyyppimerkinnässä.

        611: 6 x 1,10 = 6,6
        612: 6 x 1,23 = 7,4
        614: 6 x 1,40 = 8,4


      • sun mainitsemat

        Euro2 moottorit on todellisuudessa Euro1 moottoreita.

        SK-malleissa Euro2 moottorina oli 380hv 11-litrainen cummins ja SR/SM-malleissa 380/425/475/525hv moottorit. Joista 3 viimeksi mainittua 14-litraisia.


    • ne eroaa toisistaan ohjaamon korkeudessa. sm ohjaamo on 25cm korkeammalla kun sk. sk;n ovet ovat "lovettu" ja sm taas ei. ja sm ovat isommilla koneilla ym ym

    • Anonyymi

      tietäiskö kukaan et jos hytinkippaus pumpun se ylös/alas väännin vuotaa ni mikä mahtaa olla vikanan 95vm sisu sk262 kyseessä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      74
      4217
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      82
      3918
    3. Surullista

      Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      57
      2448
    4. Muuttunut käytös

      Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      65
      2302
    5. Väkeä oli liikkeellä

      Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      39
      2005
    6. Oliko kiihkeä

      ensimmäinen yö?
      Ikävä
      49
      1889
    7. 107
      1779
    8. Miltä meidän

      Riidat näyttäisi ja mistä niitä voisi tulla?
      Ikävä
      56
      1662
    9. Kummallista

      Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?
      Sinkut
      55
      1653
    10. Ikävä Jii.

      Toivotko vielä näkemistä?
      Ikävä
      61
      1531
    Aihe