GS 1,9 Dci

Ostoaikeisssa

Kysyisin kokemuksia diesel Scenun käyttäjiltä.
Pelittääkö vehje vai onko ihan syvältä?
Riittääkö tehot ja onko kokemuksia automaatilla?
Kannattaisiko odottaa 2,0l 150HP -mallia vai riittääkö 130HP?

4

1999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dCi

      Itsellä -04 vuosimallin diiseli eikä koneessa ole ollut 50 tkm aikana mitään vikaa. Sähkö harmijen kanssa on saanut taistella. Keskusboksin vaihdon jälkeen on ohjelmoitu moneen kertaan pikkuharmeja pois, mutta nehän ovat samat moottorista riippumatta.
      130 hp riittää minun kiireisiin, kuusihenkisen perheen ja asuntovaunun kanssa. Kulutus sekalaisessa ajossa pyörii 6 litrassa ja vaunun kanssa 9 litrassa. Automaatti tulee tarjolle vasta nyt faseliftin myötä.

    • scenique

      Tässä enemmän tai vähemmän subjektiivisia arvioita 1.9 dCi:stäni (120hv) vm-04.

      Vääntö/suorituskyky:
      Alavääntö on ehkä hiukkasen ohut, mutta 1500-2000 kierroksen kohdalta lähtien, kun turbo heräilee, vääntöä riittää ihan kotitarpeiksi. :-)

      Ja tuollaisilla kierroksillahan sitä tulee ajettuakin.

      (Manuaalivaihteiston) kuutosvaihde käy 80 km/h jälkeen, ja on aika yliveto moottoritievaihde, sillä kierrokset jäävät alle 2500 r/min. Vähentää melua ja kulutusta.

      Yleisesti ottaen ajaminen on helppoa, ja helposti hallittavaa. Eli normaaliajossa teho ja vääntö eivät iske päälle mitenkään raisun yllättävästi, mutta ne on sitten tarvittaessa saatavilla.

      Automaatista ei ole kokemuksia.

      Melu:
      Dieseläänen kuulee tietysti kylmänä ja tyhjäkäynnillä, mutta ajossa ei juurikaan. Kun Scenic muutenkin on hiljainen, on ero esim. aikanaan kokeilemaani Seat Altea 1.9 TDI:hin huima, jossa kuului sekä dieselin raksutus että rengasäänet todella kovaa.

      Kulutus:
      Oma ajoni on koostunut aikalailla 50/50 taajama- ja maantieajosta. Keskikulutus vuoden (26000 km) ajalta 6,26 l/100 km. 1.9dCi:n yhdistetty EU-kulutus on 5,8l/100km, joten hiukan tulee talvilisää siihen verrattuna. Tosin veikkaan, että omassa ajossani esim. 2.0-litraisen, joka kai lienee reiluin vertailukohde bensamalleista, kulutus huitelisi hyvinkin 8 litran paikkeilla.

      Tarkempia lukemia löytyy täältä:
      http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/134112.html

      Karkeasti Scenic-diesel näyttäisi kuluttavan:
      Maantieajossa (80/100 km/h): 5,0-5,5 l/100km,
      Moottoritieajossa 120 km/h: 6,0-6,3 l/100km,
      Taajama-ajossa 7,0-7,5 l/100km,
      Pätkäajossa talvella n.8,0 l/100km (käynnistykset yleensä joko "tolpasta" tai tallista)

      Päästöt:
      120-heppainen dCi on vielä ilman hiukkassuodatinta, joten se täyttää vain Euro3-normin. Nykyisistä dieseleistä tuo 1.9/130hv-malli lienee ainoa Euro4-malli, joten siinä suhteessa olisi varmastikin valistuneempaa valita se (ja tiedä, vaikka verotuskin tulisi tulevaisuudessa suosimaan sitä, niinkuin esim. Saksassa on).

      Luotettavuus:
      Koneen kanssa on ollut yksi ongelma, ja sekin Ranskassa (!), jolloin pa-suodatin oli tukkeutunut ja se piti vaihtaa. Vähän mysteeriksi jäi, voiko oikeasti Ranskassa, dieselien luvatussa maassa, saada roskaista löpöä. Mutta tulipahan testattua Renault'n tiepalvelun toimivuutta.

      Lämmitys:
      Lämmityslaite riittää yllättävän hyvin lohkon ja sisätilalämppärin kanssa. Lämmitetyt ilmakanavat (vakiona) auttavat jonkin verran. Pa-lämmittimen hankkiminen lienee kuitenkin ihan fiksu vaihtoehto, jos ei tarvitse kitsastella.

      Takasivuikkunat eivät pysy kovilla pakkasilla kunnolla auki paksujen B-pylväiden vuoksi (lieneekö sama ongelma bensa-malleissakin?). Lisäksi automaatti-ilmastoinnin esivalitut suuntaukset ovat aika on/off, jolloin talven matka-ajossa pitää välillä ottaa lämpö pois jaloilta ja nostaa laseille (ei sen vuoksi, että tuulilasi huurtuisi, vaan että jaloille tulee liian lämmin). Ja sitten jonkin ajan päästä kääntää takaisin jaloille.

      Automaatti-ilmastointi on kuitenkin muuten todella helppokäyttöinen ja varsinkin kevät/kesä/syksy-olosuhteissa siihen ei paljon tarvitse koskea. Siitä olisi vaikea palata enää manuaali-ilmastointiin.

      ****

      Muiden ominaisuuksien osalta pätevät enimmäkseen samat kommentit, mitä täällä palstalla on kerrottu.

      1.9/2.0-dieseliä on sivistyneen Euroopan autolehdissä monesti kehuttu parhaiten Sceniciin sopivaksi voimanlähteeksi. Suomessa hintaero on tietysti aika kova bensamalleihin, mutta maksavathan jotkut tehokkaammasta bensamallistakin lisähintaa ihan sen paremman ajettavuuden vuoksi ilman, että silloin olisi kyse paremmasta kannattavuudesta.

      • scenique

        Korjaan sen verran, että ilmeisesti 2007-malliin tuon hiukkassuodattimen saa siihen 2-litraiseenkin malliin. Ja kuusivaihteisen automaatin saa vain siihen.

        Autobild Suomi -lehdessä (19/06) facelift-malli sai ihan hyvät arviot. Natinoitakaan ei toimittaja ollut kuullut.


    • SisSCII

      Sain viimeviikolla koeajoon 1,9 dCi(130hv) GS:n (piti olla facelift malli, mutta kuinka ollakkaan oli nykyistä versiota). Joka tapauksessa muutamia havaintoja verrattuna lyhyeen 1,9 dCi (125 hv - ensimmäisiä malleja 01/04):

      - pidempi turboviive (2000rpm tuntumassa)
      - hiljaisempi käyntiääni
      - vaihteensiirto jouhevampi
      - Penkit pehmoisemmat; ei niin hyvä tuki kuin vanhassa Dynamique versiossa.
      - tehoero katoaa turboviiveeseen ja Grand-lisään

      Kun on jo tottunut 1,9:n "tehokkuuteen" on vaikea siirtyä muihin moottoreihin, kuin saman/isomman teholuokan koneisiin.

      Kuten mediassakin on todettu Renaultin dieselit ovat käytökseltään yksiä sivistyneimmistä. Omakohtaisena vertailukohtana ollut mm. Passatin 1,9 Tdi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8036
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      39
      2905
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2213
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1866
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      13
      1624
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1425
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    Aihe