ARVOITUKSEN RATKAISU !!!

=?=

Olet vankisellissä, jossa on kaksi ovea; toinen johtaa vapauteen ja toinen kuolemaan, mutta sinulla ei ole mitään tietoa, kumpi on kumpi. Oven avaaminen on peruuttamaton päätös. Sellissä on myös kaksi vartijaa; toinen valehtelee aina ja toinen puhuu aina totta. Et tiedä, kumpi on kumpi.
Selvittääksesi, kumpi ovi vie vapauteen voit esittää yhden ja vain yhden kysymyksen ja vain toiselle vartijalle. Miten muotoilisit kysymyksen?

Ratkaisu on siinä, että ei kysytä kysymystä suoraan, esimerkiksi muodossa ”Viekö tämä ovi vapauteen?”, vaan muodossa ”Jos minä kysyisin, viekö tämä ovi vapauteen, mitä vastaisit?”. Juju on siinä, että valehtelija joutuu kääntämään totuuden valheeksi kaksi kertaa, jolloin lopputuloksena onkin totuus. Matematiikan tai logiikan termein kyseessä on ”kaksoisnegaatio”.

Siis kysymällä ”Jos minä kysyisin , mitä vastaisit”, saa aina oikean vastauksen sekä totuuden puhujalta että valehtelijalta.

Esimerkiksi:

- Valehtelija tietää todeksi: ovi vie vapauteen.
- Valehtelija tietää todeksi: Jos hän kysyisi, minä vastaisin ”Ei se vie vapauteen”
- Valehtelija valehtelee, eli vastaa: Minä vastaisin ”Kyllä se vie vapauteen”

Valehtelu menettää siis tehonsa, jos valehtelee aina.

21

6999

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaakko

"Ratkaisu on siinä, että ei kysytä kysymystä suoraan, esimerkiksi muodossa ”Viekö tämä ovi vapauteen?”, vaan muodossa ”Jos minä kysyisin, viekö tämä ovi vapauteen, mitä vastaisit?”. Juju on siinä, että valehtelija joutuu kääntämään totuuden valheeksi kaksi kertaa, jolloin lopputuloksena onkin totuus. Matematiikan tai logiikan termein kyseessä on ”kaksoisnegaatio”."

Vaikka löysit hienon sivistyssanan jostain, selityksesi on silti väärä, onnea sherlock...

• tyhmä(kö)?

No kerro sinä JAAKKO kuinka tämä arvoitus sitten oikein ratkaistaan.

• Sulla katkesi nyt ajatus tossa jossain kohtaa. Oikea ratkaisu on käyttää ikäänkuin molempaa vartijaa yhdellä kysymyksellä. Eli kysyä "mitä tuo toinen vartija sanoisi viekö tämä ovi vapauteen". Tällöin vastaus on aina valetta ja valitaan se toinen ovi. Eli ole merkitystä kummalta kysyy eikä sillä kumpi puhuu totta.

Myönnän että en olisi varmaankaan keksinyt tuota vaikka logiikkatehtävistä pidänkin.

• Harkintaa.....

Miten tää liittyy aiheeseen?
        Jos oikein olen ymmärtänyt niin sun piti olla tarkkana mitä täällä kirjoitetaan.

• kolmoissalkov

Tosiaan on ihan bulshittiä tuo "ratkaisu".

Oikea kysymys joka pitää esittää on:
      "Jos kysyn tuolta toiselta vartijalta; "Mikä ovi vie vapauteen", niin mitä hän vastaa?" ja kun saat vastauksena jomman kumman oven, älä käytä sitä. :)

Heleppo nakki.

• helppo...

...nakki. Kumma vaan kun tänne tuli noita helppo nakki ihmisiä sen jälkeen kun ratkaisu oli jo julkaistu. YHTÄÄN ratkaisua ei ennen sitä näkynyt tälläkään palstalla. Että se siitä helposta nakista!

• joten en
        helppo... kirjoitti:

...nakki. Kumma vaan kun tänne tuli noita helppo nakki ihmisiä sen jälkeen kun ratkaisu oli jo julkaistu. YHTÄÄN ratkaisua ei ennen sitä näkynyt tälläkään palstalla. Että se siitä helposta nakista!

En voinut osallistua päättelyyn. Ne joilla on kotona 24/7, eivät taas päättelyyn kykene.

• kolmoissalkov

Ja jos muuten osaa YHTÄÄN käyttää googlea, niin tuon vastauksen löytää noin 30sek. Niin itse tein kun en saanut ongelmaa ratkaistua.

• googlea

Haluaisin tietää miten sait vastauksen googlesta.

• kale

Fear of the daaaark, fear of the daaa-aark...

• TeemT

Virkkeen osa "Jos minä kysyisin" ei ole kysymys, johon valehtelijan pitäisi vastata valheella.

Sen sijaan loppuosa "mitä vastaisit" on kysymys.

Eli sinulle jäi yksi kysymys, johon totta puhuva kertoo oikean ratkaisun, valehtelija taas väärän. Mahdollisuutesi saada oikea vastaus on näin ollen vain 50%.

Ideasi on oikean suuntainen, tarvitset kaksi käännettyä ratkaisua: Vartijoilta voit onkia edellä mainituilla lauseilla väärän vastauksen, jonka käännät itse oikeaksi. Jos vartija/vartijat kääntävät itse vastauksen kaksi kertaa, olet lähtöpisteessä taas.

• ?????

Voidaanko jo sopia, että tämä asia on loppuunkäsitelty. Vastaus oli tällä palstalla jo yli vuorokausi sitten. Tuo on niin vanha arvoitus että siihen tiesi vastauksen moni jo ennenkuin oli tuolla talossa esitetty. Täällä vaan tuntuu olevan aika monta "kaarloa", jotka eivät voi tätä vieläkään niellä.

Itse törmäsin tähän parikymmentä vuotta sitten leffassa Labyrintti, mutta alunperin on jostain tarustosta, muistaakseni sfinksin esittämä kysymys. Jossain linkissä sanottiin että 2000 vuotta vanha.

Ja todistusaineistoa saa kun googlettaa vaikka:
        two guards riddle

Eli tämä tästä.

• Vanttuut (n)

Eli kysymyshän kuului:

"Mitä tuo toinen vastaisi, jos kysyisin häneltä kumpi ovi vie TAIVAASEEN?"

Jos kysytään valehtelevalta vartijalta, niin hän vastaa valehtelemalla. Hän näyttää HELVETTIIN menevän oven, koska valehtelee. Tässä tapauksessa valitaan päinvastainen ovi.

Jos kysytään tottapuhuvalta vartijalta sama kysymys, niin hän kertoo, että valehteleva vartija vastaisi HELVETTIIN menevän oven. Tässäkin tapauksessa valitaan siis päinvastainen ovi.

KUMPIKIN VASTAUS VIE HELVETTIIN, JOTEN VALITAAN AINA PÄINVASTAINEN OVI.

• helpommin

Eikö olisi yksin kertaisempaa kysyä molemmilta vartioilta, vaikka "Minkä värinen paita on päällä mulla nyt" se kumpaa sanoo oikein niin uskotaan sitä. Ei tarvis noin monimutkasia konsteja. Tadaa

• yksi kysymys
        helpommin kirjoitti:

Eikö olisi yksin kertaisempaa kysyä molemmilta vartioilta, vaikka "Minkä värinen paita on päällä mulla nyt" se kumpaa sanoo oikein niin uskotaan sitä. Ei tarvis noin monimutkasia konsteja. Tadaa

Saa kysyä vain YHDEN kysymyksen
        Tolla sun kysymyksellä selviää, kumpi puhuu totta, mutta so-ou?

• ovi??
        helpommin kirjoitti:

no kumman oven valitset? Muistathan että valehtelija voi seistä oikean tai väärän oven edessä. Ja kysymyksesi olet jo käyttänyt. Daa!

Uskomatonta että tätä ei vieläkään käsitetä!!!

• tyhmä..
        helpommin kirjoitti:

Joo, mutta kun saat kysyä vaan yhden kysymykse, ja jos kysyt paidan väriä, niin et siltikään tiedä kumpi ovi vie vapauteen. Ei se tarkota että valhtelijan ovi olis huonompi kun sen totta puhuvan...

• on juuri näin
        helpommin kirjoitti:

Vaikka en mihinkään kuolemanjälkeiseen paikkaan uskokkaan, niin toivon vain, että mikäli olenkin väärässä ja joskus seistään siellä porteilla, niin siellä on oikeasti tuommoinen valintakriteeri. Pääsen taivaaseen, jossa on enemmistönä edes alkeellisen logiikan omaavia ihmisiä. Puolet voi tietty arvatakin oikein. Toki noista paidan värin kyselijöistäkin päästään kun pistetään se valehtelija seisomaan oikean oven eteen...

• Mymmeli32

Näin juurikin! Hyvä, että jollakin hoksottimet pelaa.

• oviii
        helpommin kirjoitti:

mut mistä tietää kumpi ovi on oikea :D

• vartija nro.1

että, se toinen aina valehtelee. Sitäpaitsi ei semmoista
      voi olla edes joka aina valehtelee, joskus väki-
      sinkin totuus lipsahtaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      204
      7023
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4642
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      38
      4298
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      73
      3262
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1955
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1706
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1680
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1573
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1459
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1237
    Aihe