restonomi (amk)

likka

Heips! Sellasta kysyisin, että onko todella restonomin palkat n. 1500 e/kk? vaikka olis hotellipuolella töissä? Siinä käsittääkseni kumminkin pääsee esimieheks ja rukkaan toisten työvuoroja ym. Jos tiedät mistä katsoa faktatietoja, laita osoitekin. Kiitos asiallisista vastauksista.

7

1338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diedäjä

Olet oikeilla jäljillä. Restonomin tutkinto on yksi surullinen vitsi AMK-tutkintojen joukossa. Tarjoilemaan pääsee ilman 3,5 vuoden kouluakin. Kukaan ei palkkaa ilman kunnon kokemusta minkäänlaiseen esimiestehtävään. Tiedän kaksi restonomia. Toinen on hyllyttäjä jossakin cittarissa tai vastaavassa puljussa ja toinen tekee keikkoja vuokratyöfirman kautta orjapalkalla. 1500e/kk on lähellä totuutta, jos sattuu saamaan täysipäiväisen työn.

• margariitta

Hoh-hoijaa...
      "pääsee esimieheks" Restonomin tutkinto ei todellakaan takaa mitään pääsyä, yhtään mihinkään, saati sit esimieheks. En sano, että se ei olisi mahdollista, mutta hyvin epätodennäköistä. Mietis nyt vähän paljonko suomessa on hotelleja (laske pois kaikennäköiset perheyritykset) ja laske montako restonomia valmistuu vuodessa ( vielä sankka joukko tradenomeja, jotka kisaa samoista hotellipuolen paikoista, hyvällä onnella vielä muutama kauppakorkean tyyppikin. Joo, ja palkka on huono, teit mitä tahansa tällä alalla.

• likka

Sillä vaan että koulutuksen kuvauksessa kerrottiin, että työtehtävät voivat olla esim. respan työntekijöiden pomona jne. Vaikka siihen saa koulutuksen, niin eihän se töitä takaa.

• Tuleva restonomi...
        likka kirjoitti:

Sillä vaan että koulutuksen kuvauksessa kerrottiin, että työtehtävät voivat olla esim. respan työntekijöiden pomona jne. Vaikka siihen saa koulutuksen, niin eihän se töitä takaa.

...takaa töitä, siinä olet oikeassa. Kun valmistut mihin tahansa ammaattiin, saat paperin käteesi ja loppu on sinusta kiinni. Restonomiopinnoissa on monia suuntautumisvaihtoehtoja, kannattaa valita viisaasti. Kaikista ei esimiehiä tule papereista huolimatta, riippuu paljon asenteesta ja tietysti osaamisesta. Itse opiskelen restonomiksi ja tiedän, että valmistuttuani minulla on varmasti esimiespaikka. Olen tunkenut itseni iso talon oven väliin. Joten, työharjoittelut kannattaa hoitaa kunnolla, se on itsesi markkinoimista.

• oba
        Tuleva restonomi... kirjoitti:

...takaa töitä, siinä olet oikeassa. Kun valmistut mihin tahansa ammaattiin, saat paperin käteesi ja loppu on sinusta kiinni. Restonomiopinnoissa on monia suuntautumisvaihtoehtoja, kannattaa valita viisaasti. Kaikista ei esimiehiä tule papereista huolimatta, riippuu paljon asenteesta ja tietysti osaamisesta. Itse opiskelen restonomiksi ja tiedän, että valmistuttuani minulla on varmasti esimiespaikka. Olen tunkenut itseni iso talon oven väliin. Joten, työharjoittelut kannattaa hoitaa kunnolla, se on itsesi markkinoimista.

Saako udella minkä suuntautumisvaihtoehdon olet valinnut?

• Tuleva restonomi
        oba kirjoitti:

Saako udella minkä suuntautumisvaihtoehdon olet valinnut?

Ravintolapuolelle ajattelin suuntautua, kuten varmaan ainakin 40% kaikista 60 ihmisestä. Tosin, valintojahan ei ole vielä tehty. Mutta sinne suuntautumalla takaisin itselleni esimiespaikan... Toinen erittäin vahva on toimitilapalvelut, työllistyy varmasti paremmin, kuin matkailupalveluihin suuntautuessaan. Tämä on vain minun mielipiteeni, eri mieltä saapi olla... :)

• Pera-Irmeli
        Tuleva restonomi kirjoitti:

Ravintolapuolelle ajattelin suuntautua, kuten varmaan ainakin 40% kaikista 60 ihmisestä. Tosin, valintojahan ei ole vielä tehty. Mutta sinne suuntautumalla takaisin itselleni esimiespaikan... Toinen erittäin vahva on toimitilapalvelut, työllistyy varmasti paremmin, kuin matkailupalveluihin suuntautuessaan. Tämä on vain minun mielipiteeni, eri mieltä saapi olla... :)

Matkailupuolen palkat alkaa 1500 eurosta, mutta PK-seudun ulkopuolella alkupalkka voi olla jopa 100-200 pienempi. Näin sanottiin liiton kirjelmässä viime keväänä, jos oikein muistan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2559
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      37
      1567
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1473
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      28
      1194
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26