olen hankkimassa koiraa. rotu nimeltä polski owczarek nizinny kiinnosti oitis. aika harvinainen rotu näemmä, suomessa kolme virallista kasvattajaa..
netistä en löytänyt hurjan paljoa tietoa rodusta, eli jos jollakin on rodusta kokemusta, olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä millainen rotu teidän mielestänne on.
sitten turkkiasiaa. rodulla on paksu turkki, onko se siis vaativa? ja jos on, niin voisitteko ystävällisesti kertoa tämän rodun turkinhoidosta.
kiitos. :)
polski owczarek nizinny
7
3155
Vastaukset
- polski05
Moikka!
Olet hankkimassa Polskia---> polski owczarek nizinny
Mulla on itellä tammikuussa 2.v täyttävä poni herra.
Polskit on ihan kivoja koiria, mutta samalla yleensä myös VAATIVIA vaikka näyttävätkin niin nallekarhuilta.
Polskit ovat fiksuja ja nopeita oppimaan mutta muistavat myös huonon kohtelun.
Vaikka onkin paksu turkki niin ei ole kovin vaikea hoitoinen, paitsi saattaa olla siihen asti kunnes vaihtaa aikuisen karvaan. Mutta jos muistaa säännöllisesti harjata ja ottaa takut pois niin pääsee todella helpolla.
Polskit ovat aika usein kova-päisiä luonteeltaab joten vaativat oman paikkansa jo pennusta asti eikä siitä kannata lipsua---> kokemusta on :)
Puolustavat/vartioivat ´reviiriään todenteolla, ja tämä on välillä ärsyttävää varsinkin kun asuu kerrostalossa.
ovat kyllä ihmisrakkaita koiria, varsinkin omistajalleen ja lähipiirille, tulee esiin myös välillä kovana puolustus/vartiointi viettinä.
Mutta jos on viel kysyttävää niin kerron mielelläni- Foi
Hei!
Meillä on kanssa 1,5 v. polski-neiti kotona, ja tuntuu että PONien luonteissa voi kyllä olla koirakohtaisesti paljonkin eroa.
Asumme kerrostalossa, mutta tytsymme ei ainakaan häiritsevästi vartioi. Yhtenä yönä tosin ovemme takana hiippaili joku, josta meille ilmoitettiin yhdellä haukulla ja matalalla murinalla. Muuten likka ei siis pahemmin haukuskele.
PON sopeutuu hyvin erilaisiin olosuhteisiin, myös siis kaupunkiin. On se kuitenkin ilo seurata koiran touhuja mökkiolosuhteissa, ja siellä myös vartiointivietti tulee esille paljon selvemmin.
PON on hyvin seurallinen ja uskollinen koira, meillä likka seurailee kaikkia kodin touhuja ja kulkee matkassa luontevasti. Toisaalta PON on myös viisas (=ovela) ja joskus aikas itsepäinen. Paikka perheessä pitää tosiaan osoittaa jo pennusta asti. Hyvämuistisuus ilmenee meillä mm. niin, että oltiin sitten missä tahansa käymässä ja jos ko. paikassa aletaan ottaa imuria ulos kaapista, niin jo ensimmäisistä imurin otto-äänistä likka ponkaisee turvaan kauheaääniseltä masiinalta :)
Turkinhoidosta kannattaa pitää huolta säännöllisellä harjauksella & kampauksella. Varsinkin juuri pentuturkin vaihtuessa turkkiin tulee takkuja hyvinkin helposti. Tässäkin on koirien ja turkin värin suhteen eroja. Pesujen välillä turkki tuntuu pysyvän yllättävänkin puhtaana möyryämisestä huolimatta, hiekat yms. nimittäin tippuilevat itsekseen siitä pois. Aina pesun yhteydessä tulee ihmeteltyä, minkälainen luikero siellä paksun turkin seassa onkaan..
Meillä PON-neiti on ensimmäinen yhteinen koira, lapsena kotona kummallakin on tosin ollut useampia koiria. Voinen siis suositella polskia myös ensimmäiseksi koiraksi, kunhan saa sitten loogista kasvatusta ja tietää paikkansa huushollissa. Kasvattajalle sanoimme haluavamme vähän rauhallisemman pennun, ja niin myös saimme. Likka on perusluonteeltaan kiltti, joitakin kenkätuhoja tosin on syntynyt yksinollessa, jos popot ovat unohtuneet tuhovyöhykkeelle :) Myös paperiroskis on pari kertaa ollut levitettynä ja silputtuna eteisen lattialle.. mutta ei sen pahempaa.
Tietoa me hankittiin ko. rodusta ehkä eniten kasvattajien sivuilta, mutta sitä löytyy myös hyvin www.pon.fi-sivuilta. Mielestäni meidän likan luonne on hyvin vastannut rotumääritelmän kuvausta.
- polski05
vielä jatkuu :)
Luin tuon yhden vastauksen tuolta ja ihmettelen että suomessa on yli kymmenkunta VIRALLISTA pon kasvattajaa. minullakaan ei tarkkaa tietoa siitä ole mutta oiskohan maksimissaan 5.
Ja kun on vähän harvinaisempi rotu, niin muistathan että myös"piiritkin on pienet" kaikki tuntevat kaikki: tai siis suurin osa ja sitten puivat keskenään meitä muita polskien omistajia itse sen olen huomannut joten näyttelyissä,juttupalstalla ym kannattaa olla omissa oloissaan ... muuten saattaa tulla myöhemmin kaikenlaista p***a puheita.
piirit oovat siis todella pienet. - puolalainenko
Heips,
kaipa jo olet käynyt suomalaisilla pon sivuilla www.pon.fi. Ja onhan niitä kasvattajiakin enemmän, niiden omat kotisivut löydät pon sivuilta, linkit alta... Tietoa siis löytyy ja moniin kysymyksiin vastauksiakin- sama kuin yllä
miten en nyt huomannut noita muita viestejä ennen kuin aloin vastaileen... ei ollut tarkoitus toistaa jo kerottua tietoa :)
- Tintti D
sama kuin yllä kirjoitti:
miten en nyt huomannut noita muita viestejä ennen kuin aloin vastaileen... ei ollut tarkoitus toistaa jo kerottua tietoa :)
Heissan!
Otapas yhteys Suomen PON Kerhon pentuvälitykseen, siltä saat lisätietoja tai vaikkapa PONista kertovia oppaita tilattua itsellesi, niin saat lisätietoa. Myös kerhon keskustelupalstalla voit kysellä lisää aiheesta, meitä on siellä monta moottoriturpaa jotka vastailevat mielellään kaikkiin tätä rotua koskeviin kysymyksiin :) Tuosta alhaisesta kuoliniästä en kyllä ole ihan samaa mieltä, mitään tilastoa en ole aiheesta nähnyt mutta kyllä meillä vielä 13 vuotiaita vetskuja käy näyttelyissäkin (ja jopa agilityssä!) jne. Yksittäisiä tapauksia varmasti on, jotka nuorena kuolevat, mutta toisaalta näitä vanhuuteen kuolevia ei usein edes rekisteröidä mihinkään.
- Ponnari
Hei
Hauska kuulla että olet ihastunut polskeihin. Suosittelen, että poikkeat PON-kerhon juttupalstalle osoitteeseen www.pon.fi niin saat kysymyksiisi useammalta PON-ihmiseltä vastauksia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375106- 823636
- 353026
- 612995
- 102916
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1391698