Onpas taas hurjaa juttua. Kolme lastani käy steinerkoulua sen vuoksi, että en halunnut heitä peruskouluun. Steinerkoulussa he oppivat lukemaan ja laskemaan, englantia ja ruotsia ja saksaa. Teoria-aineet mm. kemia tulevat 6.luokasta alkaen. He saavat olla lapsia, heillä ei ole paljon läksyjä, he tekevät koulussa omat vihkonsa. He eivät ehkä nauti esiintymisestä, ovat ujoja eivätkä halua olla esillä, mutta he eivät myöskän jännitä sitä, koska he tekevät paljon omia esityksiä yms. Sanaakaan emme ole kuulleet mm. antroposofiasta. Eurytmiaa pidän mielenkiintoisena keinona hahmottaa omaa kehoaan ja ympäristöään. He jatkavat steinerlukioon tai sitten eivät. Siinä tapauksessa he saavat peruskoulun päästötodistuksen. Ja heillä on paljon enemmän pääomaa ja omakohtaisesti opittua kuin monella (mm. minulla) peruskoululaisella kaiken pänttäämisen ja koepinnistysten ja numeron metsästämisen jälkeen.
Tottakai Steinerkoulussa on myös kaikenlaisten "aatteiden" vanhempia, mutta niin taitaa olla muissakin koulussa. Enemmistö kuitenkin on tavallisia keskiluokkalaisia työssäkäyviä luterilaisia, myös steinervanhemmissa.
Ihan tavallisia ihmisiä
6
873
Vastaukset
- Steinerkoululaisten äiti
pääomasta tuli mieleen, kun tänään juuri mietin, kuinka steinerkoulustahan pääsee tutustumaan moniin eri ammatteihin. Itse olen nyt nimittäin pakon edessä vaihtamassa alaa ja yritän löytää sopivaa työkokeilun avulla. Olihan meilläkin TET-jakso yläasteella peruskoulussa, mutta kestiköhän se nyt silloin 2 viikkoa ja se aika oltiin siinä yhdessä ja ainoassa paikassa. Ei ollenkaan niin monipuolista, kuin steinerkoulussa.
- Sitähän se on
"Sanaakaan emme ole kuulleet mm. antroposofiasta. Eurytmiaa pidän mielenkiintoisena.."
Ette ole kuulleet sanaakaan antroposofiasta, mutta siitä huolimatta lapsenne harjoittavat antroposofisia riittejä, kuten eurytmiaa.- tulee
riitti vasta sitten, kun sen suorittaja itse tietoisesti sen riitiksi pyhittää. Näin minä sen näen. Lapsi, joka eurytmiaan koulussa osallistuu niinkuin mihin tahansa muuhun liikuntaan, ei siitä sen kummemmaksi muutu. Ihan niinkuin kymmenentuhannet suomalaiset joogaavat ihan ilman mitään itämaisen hengellisyyden harjoittamista. Akuutissa oli muuten juttua siitä, miten keskittymisvaikeuksista kärsiviin lapsiin käytettiin eurymian tyylistä liike"hoitoa" niinkuin steinerkoulussa kaikkiin lapsiin. Se oli joku erityiskoulu ilman mitään julkilausuttuja aatteita.
- ..näkemykseni
tulee kirjoitti:
riitti vasta sitten, kun sen suorittaja itse tietoisesti sen riitiksi pyhittää. Näin minä sen näen. Lapsi, joka eurytmiaan koulussa osallistuu niinkuin mihin tahansa muuhun liikuntaan, ei siitä sen kummemmaksi muutu. Ihan niinkuin kymmenentuhannet suomalaiset joogaavat ihan ilman mitään itämaisen hengellisyyden harjoittamista. Akuutissa oli muuten juttua siitä, miten keskittymisvaikeuksista kärsiviin lapsiin käytettiin eurymian tyylistä liike"hoitoa" niinkuin steinerkoulussa kaikkiin lapsiin. Se oli joku erityiskoulu ilman mitään julkilausuttuja aatteita.
Ei lapset tietenkään ymmärrä osallistuvansa antroposofisiin riitteihin, koska sitä ei heille kerrota. Itse asiassa, eipä sitä taideta kertoa vanhemmillekaan.
Mielestäni on kyseenalaista, että kaapu päällä tapahtuvat vokaalien hymisemiset ja kuparisauvojen heiluttelut kuuluvat pakollisena osana verovaroin kustannettavaan perusopetukseen. "Oikeampi" paikka olisi uskonnolliset- tai erilaisten salaseurojen rituaalit. Siitäkin huolimatta, että ko. rituaalit kenties kehittävätkin astraaliruumista ja selvänäköisyyden kykyä, joka on toki kasvavalle lapselle hyvin tärkeää.
- tavallisia pulliaisia,
Mutta kun suurin osa opettajista sitä ei ole. Minulla on omakohtaisia kokemuksia, miten opettaja uskoo kaiken maailman karmanlakeihin, jakelee kristalleja lapsille, opettaa osan asioista suorastaan väärin oman elämänkatsomuksensa takia... Opettajat myös hienosti "salaavat" näitä asioita, mutta kun aloin vanhempana kyseenalaistamaan asioita sain vain hankalan vanhemman leiman, mitään hedelmällistä keskustelua ei syntynyt, vaikka itse olisin sitä toivonut.
- kuinka...
laaja kokemus sinulla onkaan opettajista, kun pystyt sanomaan, että "suurin osa"?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113485MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681878Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811194Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt213886- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768