Leupold on paras

sonnimies

Ja se johtuu siitä,että eurooppalaisissa kiikareissa ristikko paksuuntuu suurennoksen mukaan. Miten semmosella voi ampua tarkasti? Teerikin menee 200m päässä ristikon taakse piiloon. Kaverini osti sakon paksupiippuisen kiväärin ja siihen 3-12x50 Zaissin, maksoi liki 3000 euroa. En viitsinyt pahoittaa kaverin mieltä, vaikka teki mieli sanoa siitä ristikosta,

5

1448

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palkkamurhaaja.

noinhan se menee.
      olikos se nyt sitten zaissi vai?

• ......

minne ristikko on kiikarissa sijoitettu ja se ei todellakaan kerro kiikarin laadusta vaan on enemmänkin tottumuskysymys.

Tähtäinkaukoputken ristikko sijaitsee joko ensimmäisessä tai toisessa polttopistetasossa.

Ensimmäisen polttopistetason (FFP, First Focal Plane) ristikoiden mittasuhteet ovat aina saman suuruiset tähystettävään maaliin nähden. Esimerkiksi MilDot ristikoiden pallojen väli on 1 mrad käytetystä zoomista riippumatta. Eurooppalaisissa putkissa tämä on vallitseva toteutustapa, joskin esim Leupoldilta on alkanut saada myös FFP-ristikolla olevia taktisia Mark4-malleja.

Toisen polttopistetason (SFP, Second Focal Plane) ristikkon mittasuhteet muuttuvat suurennosta säädettäessä. Ampujalle ristikko näkyy aina saman kokoisena näkökentässä. Mitattessa kohteen kokoa tulee käyttää tiettyä suurennosta, jotta esimerkiksi MilDot ristikoiden "pallojen väli on 1 mrad". Amerikkalaisissa putkissa tämä on vallitseva toteutustapa.

• hyvä yritys

tiesitkö että tuo leubold ei sovellu hämärässä ampumiseen niin hyvin kuin tuo "Zaissi"

• sonnimies

Tätä Leupoldia mainostettiin aikanaan "hämärähiipparina" ja on ollut nimensä väärti. Hämäräluku = 24,49, mikäli hohottaja siitä mitään käsittää.

• totinen miekkonen
        sonnimies kirjoitti:

Tätä Leupoldia mainostettiin aikanaan "hämärähiipparina" ja on ollut nimensä väärti. Hämäräluku = 24,49, mikäli hohottaja siitä mitään käsittää.

kyllähän asia niin on että kun aurinko laskee nin on aivan sama luupparimiehille onko silmät auki vai kiinni tähdätessä, noin karkeasti sanottuna. Pohjoisameriikassa kun auringonlaskettua ei saa metsästää, niin myös tuotekehitys on jäänyt niiltäosin lapsenkenkiin. Päiväaikaan leuppari on aivan huippupeli, ja pahuksen kestävä kiikari muutenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4672
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1987
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1702
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      148
      1275
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1181
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1066
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      963
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      936
    9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      892
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      868
    Aihe