huhuu?

pilvilinna84

Heipä hei!

Olisiko täällä liikenteessä ketään, jonka äidinkieli on viittomakieli? Olisin kovin kiinnostunut ko. kielestä ja kulttuuristakin. Haluisitko tutustuttaa minua lisää? :) Osaan tälläisiä tarpeellisia sanoja kuten jauheliha, karkki, makkara ja kengät.. :) Ehkä sanavarastoakin voisi laajentaa.. mutta ennen kaikkea haluaisin tutustua kieltä käyttävään ihmiseen. *jään odottelemaan*

11

1831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ankkuli

      Kuurojen yhdistykseltä voit löytää viittomakielisiä ihmisiä. Jos asut Jyväskylässä, niin siellä kuurojen yhdistys on ilmarisenkadulla. En muista numeroa. Ja Jyväskylän yliopistossa on viittomakielinen opettajakoulutus, sieltä vois löytyä porukkaa.

    • apila81

      Mä haluaisin myös tutustua kuuroon ihmiseen ja oppia samalla viittomakieltä mikä olisi hyödyllistä opiskelemallani alalla. Mistä teitä kuuroja löytää? :)

      • kuuro

        Niin, paikkakuntasi? Sit on helpompaa neuvoa mistä löytäisi. Yks on kuurojen yhdistys, löytynee puhelinluettelosta tai kirjoita hakusanaksi kuurojen yhdistys ja paikkakunta, niin kai jotain ilmestyy... jos asut pienellä paikkakunnalla, ja kuurojen yhdistystä ei löydy, niin koeta lähikunnan isommasta paikasta.
        Toivottavasti täältä näin löytyy kaveria sinulle. Riippuu vaan missä asut.


      • Artoooo

        Mua jäi mietityttämään että miten viittomakieli voi olla sun tuleva äidinkieli? Se on mahdotonta. Vaikka olisi kuuro aviomies/vaimo, niin kuulevan puolison äidinkieli on edelleen suomen kieli. Jos on kuuroutunut aikuisiällä niin silti äidinkieli on suomen kieli. Olen itse kuuroutunut aikuisena & äidinkieleni on suomen kieli vaikka osaan viittoa nyt tosi hyvin. Koska ei ole syntynyt kuurona ja on ehtinyt oppia puheen niin silloin kielenä on automaattisesti suomi. Jos ennen puheen oppimista lapsena on kuuroutunut niin silloin henkilö on viittomakielinen ja äidink. on vk.
        Odotan vastausta... =)


      • aivan..
        Artoooo kirjoitti:

        Mua jäi mietityttämään että miten viittomakieli voi olla sun tuleva äidinkieli? Se on mahdotonta. Vaikka olisi kuuro aviomies/vaimo, niin kuulevan puolison äidinkieli on edelleen suomen kieli. Jos on kuuroutunut aikuisiällä niin silti äidinkieli on suomen kieli. Olen itse kuuroutunut aikuisena & äidinkieleni on suomen kieli vaikka osaan viittoa nyt tosi hyvin. Koska ei ole syntynyt kuurona ja on ehtinyt oppia puheen niin silloin kielenä on automaattisesti suomi. Jos ennen puheen oppimista lapsena on kuuroutunut niin silloin henkilö on viittomakielinen ja äidink. on vk.
        Odotan vastausta... =)

        Ensinnäkin en ole sama henkilö kuin se, joka on kirjoittanut, että viittomakieli on tuleva äidinkieli.

        Haluan kommentoida vain sitä,että se ensikieli, eli minkä kielen on ensin oppinut, tulee olemaan aina äidinkieli. Eikä se mielestäni voi miksikään muuttua.. Vaikka oppisi jonkun toisen kielen erittäin hyvin, silti sitä ei voi kuitenkaan sanoa äidinkieleksi, koska ei ole oppinut sitä ENSIN varhaislapsuudessa.


    • apila81

      Tosiaan, helsingissä asun. Mietin vaan että onko kuuroilla omat pienet piirit ja harrastukset missä hengailee? Saako kuurot ystäviä pääasiassa vain kuurojen yhteisöstä? Ehkä nää on hölmöjä kysymyksiä mut kysynpä kuitenkin :)

      • Twister

        Kuurot kokoontuvat pääasiassa kuurojen yhdistyksellä, Helsingissä se on kulosaarella Villa Rurik nimisessä talossa.
        Teksti-Tv:stä voit katsoa milloin ne järjestävät tapahtumia, mutta säännölliset kokoontumiset ovat torstaisin klo 17-22.
        Kuurot jotka eivät käy kuurojen yhdistyksellä, tapaavat omissa piireissä, sovitulla paikalla. Joten ihan kaupungilla on hankala etsiä koska kuurous ei näy päältä jos ei viito. Suosittelen että käyt ensin kuurojen yhdistyksellä ja sen kautta saat kontaktia kuuroihin.


      • pilvilinna84
        Twister kirjoitti:

        Kuurot kokoontuvat pääasiassa kuurojen yhdistyksellä, Helsingissä se on kulosaarella Villa Rurik nimisessä talossa.
        Teksti-Tv:stä voit katsoa milloin ne järjestävät tapahtumia, mutta säännölliset kokoontumiset ovat torstaisin klo 17-22.
        Kuurot jotka eivät käy kuurojen yhdistyksellä, tapaavat omissa piireissä, sovitulla paikalla. Joten ihan kaupungilla on hankala etsiä koska kuurous ei näy päältä jos ei viito. Suosittelen että käyt ensin kuurojen yhdistyksellä ja sen kautta saat kontaktia kuuroihin.

        Itse en siis asu Helsingissä, joten sinänsä tämä ei ole oikea osio kommentoida. Mutta eikö viittomakielisiä jotenkin ärsytä, jos kuuleva vaan kutsumatta tupsahtaa Kuurojen yhdistyksen tapahtumaan - varsinkin jos ei osaa edes samaa kieltä? Tietenkin meitä ihmisiä on erilaisia, mutta usein tuollaista, sinänsä ymmätrettävääkin, "syrjintää" tapahtuu.

        Ja voin vain yrittää ymmärtää teitä viittomakieliset, itse kun olen kohta kuukauden ollut kuulevana viittomakielisessä työharjoittelupaikassa. Kielimuuri hankaloittaa epäilemättä ihmissuhteiden luomista, asiointia yms. Mutta teillä on upea kieli, siitä olen edelleen varma. :)


      • -K-
        pilvilinna84 kirjoitti:

        Itse en siis asu Helsingissä, joten sinänsä tämä ei ole oikea osio kommentoida. Mutta eikö viittomakielisiä jotenkin ärsytä, jos kuuleva vaan kutsumatta tupsahtaa Kuurojen yhdistyksen tapahtumaan - varsinkin jos ei osaa edes samaa kieltä? Tietenkin meitä ihmisiä on erilaisia, mutta usein tuollaista, sinänsä ymmätrettävääkin, "syrjintää" tapahtuu.

        Ja voin vain yrittää ymmärtää teitä viittomakieliset, itse kun olen kohta kuukauden ollut kuulevana viittomakielisessä työharjoittelupaikassa. Kielimuuri hankaloittaa epäilemättä ihmissuhteiden luomista, asiointia yms. Mutta teillä on upea kieli, siitä olen edelleen varma. :)

        En olis ihan varma siitä, että yhdistyksellä otetaan avosylin vastaan joku joka tulee ilmoittamatta suoraan viittomaan kuurojen keskelle ja kaiken lisäks on kuuleva. Monet viittomakielentulkki/ohjaaja opiskelijat käyvät porukalla tutustumassa yhdistyksiin ja heillä on ihan oma lappu puserossa kiinni että on vk-opiskelija. Onks sulla kamuja joiden kans voisit mennä yhdistykselle? Tai ottaa ekaks yhteyttä johonkin yhdistyksen kontaktihenkilöön että haluaisit tulla käymään yhdistyksellä.
        Helsingissä on asuu kuitenkin eniten kuuroja koko Suomessa niin siellä siihen ei kiinnitetä paljon huomiota kuinka paljon osaa viittoa & kuka on. Mutta muualla Suomen kuurojen yhdistyksissä heti joutuu silmätikuksi jos ei osaa kunnolla viittoa tai on entuudestaan tuntematon. Suoraan sanottuna hyljeksitään. En tietenkään yleistä, mutta minulle on tällainen tapahtunut. Muutin toisesta kaupungista uuteen kaupunkiin ja liityin sen kaupungin kuurojen yhdistykseen. Muutamia kertoja kävin ja huomasin että uudet jäsenet eivät ole tervetulleita. Koska on se vanha porukka joka on ollut keskenään ehkä monta vuotta ja tuntuu oudolta että yhtäkkiä joku uusi tuli "pilaamaan" ryhmän. Empä enää käy yhdistyksellä. Näin siis keskisuurissa ja pikkukaupungeissa. Ei siis Turku, Tampere tai Lahti.
        Niin ja itse olen kuuro. :-] . Totta se myös on että kuurot järjestävät yhdistyksen ulkopuolisia tapaamisia. Kuuroille on niin tärkeää tavata toisia ja tapaamiset monesti venyy moneksi tunniksi. Koska viittomakieli on visuaalinen kieli ja tapaamiset on tärkeitä.


      • tsemppiä
        pilvilinna84 kirjoitti:

        Itse en siis asu Helsingissä, joten sinänsä tämä ei ole oikea osio kommentoida. Mutta eikö viittomakielisiä jotenkin ärsytä, jos kuuleva vaan kutsumatta tupsahtaa Kuurojen yhdistyksen tapahtumaan - varsinkin jos ei osaa edes samaa kieltä? Tietenkin meitä ihmisiä on erilaisia, mutta usein tuollaista, sinänsä ymmätrettävääkin, "syrjintää" tapahtuu.

        Ja voin vain yrittää ymmärtää teitä viittomakieliset, itse kun olen kohta kuukauden ollut kuulevana viittomakielisessä työharjoittelupaikassa. Kielimuuri hankaloittaa epäilemättä ihmissuhteiden luomista, asiointia yms. Mutta teillä on upea kieli, siitä olen edelleen varma. :)

        Sinulla on hieno asenne kun ajattelet viittomakielen olevan upea kieli. mene vaan viittomakielen kurssille, saat ehkä sieltä lisää intoa.
        Viittomakielen kursseja järjestetään mm. työväenopistolla, kansanopistoilla jne.
        Jos näet kuuron henkilön niin rohkeasti vaan moikkaamaan, ehkä saat uuden kaverin. Mutta joskus ihminen ei jaksa uutta seuraa, sinäkin joskus myös. Ymmärrettävää. On niitä ihania kuuroja jotka jaksavat ja haluavat uhrata sinulle aikaa.
        Rohkeutta vaan!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe