Onkohan ylipäätänsä mahdollista, ja olisiko kustannuksia ajatellen järkevää kaivaa 60/100 neliöisen 2krs talopaketin alle koko talon kokoinen autotalli/varasto?
Talli/varasto olisi n 3M korkea, ja katto tulisi maan tasalle.
Onko tällaiselle ajatukselle jotakin esim rakennusteknisiä esteitä?
Talopaketin alle
9
5185
Vastaukset
- rinnetontilla
Tein 170 asuinneliöiseen talooni puolen alan laajuisen kellarin (autotalli, varasto, kylmäkellari). Kun muurasin kellarin seinät itse (kahden viikon homma amatööriltä enimmäkseen yksin tehtynä) ja tein itse myös välipohjavalun teräsprofiililevyn päälle pumppubetonista), niin sain runsaasti mielestäni halpoja neliöitä ja säästyi tontin pinta-alaa muuhun käyttöön. Näin siitäkin huolimatta, että kellari louhittiin kallioon. Vaikka olisin tehnyt erillisen autotallin, olisi kalliota joutunut louhimaan joka tapauksessa, ettei nousu kadulta olisi tullut liian suureksi.
Muista autotallin palomääräykset - palo-ovi varaston puolelle. Mahdolliset viemärien ylösvienninnit ja sähköjen ylösviennit palosuojattuina, jos ne menee autotallin kautta. Sähköjen ja viemäriden ylösviennit kannattaa tehdä autotallista palo-ovella eristetyn varaston puolelta.
Jos kaava sallii talon alle tehdyn autotallin ja varastot, niin suosittelen, ainakin rinnetontille. Oma tonttini nousi kadunpinnasta niin jyrkästi, että autotallin lattia on kellarista huolimatta metrin kadunpintaa ylempänä. Jos joudut kaivamaan kellarin katutason alapuolelle monttuun, niin sitten voi olla viemäreiden ja pohjavesien takia isompi ja kalliinpi homma.
Kellarin lattialämmöt ovat pällä vain muutaman kuukauden vuodessa (asun Savossa), lämötila on 10 - 15 asetta, joten lämmitskulutkaan ei paljoa lisääntyneet vaikka tilaa tuli rutkasti enemmän kuin erillisen rakennuksen tekemällä.- hinnasta
Rakentamisesta on jokunen vuosi. Kellarin perustusten teosta, harkkomuurauksesta ja välipohjavalusta oli urakkatarjoukset materiaaleineen 20000 - 24000€. Tarvikkeiden osuus oli hinnasta n. puolet, joten sain kuukauden työstä liki kymppitonnin palkan. Naapuriin teki ammatimies isäntä apunaan saman homman puolessatoista viikossa hiukan pienempään kellariin. No, mun päivät oli kyllä pitempiä kuin ammattimiehen 8h ja viikonloputkin siinä meni. Toisaalta oma muurausjälkeni oli tasaisempaa kuin ammattimuurarin urakalla heittelemässä seinässä, joten tasoitus sujui helpommin.
Jos kuntoa ja aikaa löytyy ja ymmärtää piirustusten päälle, niin ei kellarikerroksen itseurakointi mitään ylivoimaista hommaa ole :)
- Moi vaan
Rakennusteknisesti kaikki on mahdollista, rahaa palaa tilanteen mukaan.
Rakennusluvan saanti riippuu tapauksesta. - rintaääni
Tällainen ratkaisu on hyvin yleinen keski-Euroopassa, yleensäkin kellaritilan käyttö. Joten alla kaksi pointtia, jotka kannattaa ottaa huomioon:
1) ramppi talliin on usein aika jyrkkä. Silloin kun lunta tulee - Suomessa siis hieman useammin - voi ramppi olla vaikea nousta/laskea, ainakin jos käytössä on ainoastaan kesärenkaat. Jotkut rakentavat renkaiden kohdalle "kitkapintaa" erilaisin ratkaisun: isoa soraa betonissa, taikkas tiiliä isoin välein, tms.
2) kun sataa, niin vettä tulee ramppia alas aika vauhtia. Euroopassa myydään joka rautakaupassa oven eteen laitettavaa viemärikaivoa ritiläkannella. Kaivo on siis koko autotallin oven leveydeltä. Toki on sitten vielä huolehdittava siitä, että sadevesi pääsee eteenpäin oikeaa reittiä. - autotalli
Kiitoksia paljon kaikille vastaajille!
Juuri tuollaisia kokemukseen perustuvia rohkaisuja/vinkkejä toivoinkin.
Ja tosiaan rinnetontille olisi kyllä tulossa tällainen talli.
Eli noin pääpiirteittäin ajatus on ihan toteutuskelpoinen.. jatkan siis suunnitelmia. =) - kellariperustus
ja sen lisäkustannus on vain noin 10000 euron luokkaa raakana eli ilman sisustaa. Ainakaan meillä itse tehtynä se ei tullut kalliimmaksi.
Autoja ei kannata maan alle ajaa, pitää olla apuna rinnettä, varastoksi se kyllä käy. - konnari, rakenne
sen tehdä. Jos saa rakennusluvan. Muista kuitenkin: se olisi syytä pystyä salaojittamaan alimman lattiatason alapuolelta ja varsinkin pystyä purkamaan salaojavedet johonkin. Jos pohjavesi tulee vastaan on tiedossa hankaluuksia.
- autotalli..
Juu, rinteeseen, hieman muuta maastoa korkeammalle oli tarkoitus kaivella tämä talli/varasto. Silloin ei kaiketi vesi tule vastaan kaivellessa.
Tuon ajoluiskan kun vielä keksin jotenkin niin loivaksi, ettei tule lumen ja vedenpaisumusta talvisaikaan. Vaikkakin tallin tarkoitus on olla vain ns. "remonttitalli". Eli ei jokapäiväiseen auto sisään, auto ulos, käyttöön.- näinpä juu
Laita kaapelit siihen ajoluiskaan, niin voi lipsutella vaikka kesäkumeilla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006494
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303883törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283280Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3781783- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471033Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879