Onkohan ylipäätänsä mahdollista, ja olisiko kustannuksia ajatellen järkevää kaivaa 60/100 neliöisen 2krs talopaketin alle koko talon kokoinen autotalli/varasto?
Talli/varasto olisi n 3M korkea, ja katto tulisi maan tasalle.
Onko tällaiselle ajatukselle jotakin esim rakennusteknisiä esteitä?
Talopaketin alle
9
5211
Vastaukset
- rinnetontilla
Tein 170 asuinneliöiseen talooni puolen alan laajuisen kellarin (autotalli, varasto, kylmäkellari). Kun muurasin kellarin seinät itse (kahden viikon homma amatööriltä enimmäkseen yksin tehtynä) ja tein itse myös välipohjavalun teräsprofiililevyn päälle pumppubetonista), niin sain runsaasti mielestäni halpoja neliöitä ja säästyi tontin pinta-alaa muuhun käyttöön. Näin siitäkin huolimatta, että kellari louhittiin kallioon. Vaikka olisin tehnyt erillisen autotallin, olisi kalliota joutunut louhimaan joka tapauksessa, ettei nousu kadulta olisi tullut liian suureksi.
Muista autotallin palomääräykset - palo-ovi varaston puolelle. Mahdolliset viemärien ylösvienninnit ja sähköjen ylösviennit palosuojattuina, jos ne menee autotallin kautta. Sähköjen ja viemäriden ylösviennit kannattaa tehdä autotallista palo-ovella eristetyn varaston puolelta.
Jos kaava sallii talon alle tehdyn autotallin ja varastot, niin suosittelen, ainakin rinnetontille. Oma tonttini nousi kadunpinnasta niin jyrkästi, että autotallin lattia on kellarista huolimatta metrin kadunpintaa ylempänä. Jos joudut kaivamaan kellarin katutason alapuolelle monttuun, niin sitten voi olla viemäreiden ja pohjavesien takia isompi ja kalliinpi homma.
Kellarin lattialämmöt ovat pällä vain muutaman kuukauden vuodessa (asun Savossa), lämötila on 10 - 15 asetta, joten lämmitskulutkaan ei paljoa lisääntyneet vaikka tilaa tuli rutkasti enemmän kuin erillisen rakennuksen tekemällä.- hinnasta
Rakentamisesta on jokunen vuosi. Kellarin perustusten teosta, harkkomuurauksesta ja välipohjavalusta oli urakkatarjoukset materiaaleineen 20000 - 24000€. Tarvikkeiden osuus oli hinnasta n. puolet, joten sain kuukauden työstä liki kymppitonnin palkan. Naapuriin teki ammatimies isäntä apunaan saman homman puolessatoista viikossa hiukan pienempään kellariin. No, mun päivät oli kyllä pitempiä kuin ammattimiehen 8h ja viikonloputkin siinä meni. Toisaalta oma muurausjälkeni oli tasaisempaa kuin ammattimuurarin urakalla heittelemässä seinässä, joten tasoitus sujui helpommin.
Jos kuntoa ja aikaa löytyy ja ymmärtää piirustusten päälle, niin ei kellarikerroksen itseurakointi mitään ylivoimaista hommaa ole :)
- Moi vaan
Rakennusteknisesti kaikki on mahdollista, rahaa palaa tilanteen mukaan.
Rakennusluvan saanti riippuu tapauksesta. - rintaääni
Tällainen ratkaisu on hyvin yleinen keski-Euroopassa, yleensäkin kellaritilan käyttö. Joten alla kaksi pointtia, jotka kannattaa ottaa huomioon:
1) ramppi talliin on usein aika jyrkkä. Silloin kun lunta tulee - Suomessa siis hieman useammin - voi ramppi olla vaikea nousta/laskea, ainakin jos käytössä on ainoastaan kesärenkaat. Jotkut rakentavat renkaiden kohdalle "kitkapintaa" erilaisin ratkaisun: isoa soraa betonissa, taikkas tiiliä isoin välein, tms.
2) kun sataa, niin vettä tulee ramppia alas aika vauhtia. Euroopassa myydään joka rautakaupassa oven eteen laitettavaa viemärikaivoa ritiläkannella. Kaivo on siis koko autotallin oven leveydeltä. Toki on sitten vielä huolehdittava siitä, että sadevesi pääsee eteenpäin oikeaa reittiä. - autotalli
Kiitoksia paljon kaikille vastaajille!
Juuri tuollaisia kokemukseen perustuvia rohkaisuja/vinkkejä toivoinkin.
Ja tosiaan rinnetontille olisi kyllä tulossa tällainen talli.
Eli noin pääpiirteittäin ajatus on ihan toteutuskelpoinen.. jatkan siis suunnitelmia. =) - kellariperustus
ja sen lisäkustannus on vain noin 10000 euron luokkaa raakana eli ilman sisustaa. Ainakaan meillä itse tehtynä se ei tullut kalliimmaksi.
Autoja ei kannata maan alle ajaa, pitää olla apuna rinnettä, varastoksi se kyllä käy. - konnari, rakenne
sen tehdä. Jos saa rakennusluvan. Muista kuitenkin: se olisi syytä pystyä salaojittamaan alimman lattiatason alapuolelta ja varsinkin pystyä purkamaan salaojavedet johonkin. Jos pohjavesi tulee vastaan on tiedossa hankaluuksia.
- autotalli..
Juu, rinteeseen, hieman muuta maastoa korkeammalle oli tarkoitus kaivella tämä talli/varasto. Silloin ei kaiketi vesi tule vastaan kaivellessa.
Tuon ajoluiskan kun vielä keksin jotenkin niin loivaksi, ettei tule lumen ja vedenpaisumusta talvisaikaan. Vaikkakin tallin tarkoitus on olla vain ns. "remonttitalli". Eli ei jokapäiväiseen auto sisään, auto ulos, käyttöön.- näinpä juu
Laita kaapelit siihen ajoluiskaan, niin voi lipsutella vaikka kesäkumeilla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047