CMYK värit

morotus

Elikkä Scribus ohjelmalla teen mainoksen ja se pitäis tallentaa jpeg muotoon ja värit täytyis olla CMYK. Eli mites onnistuu. JPEG muotoonhan vienti onnistuu helposti, jossa myös dpi saa määriteltyä. Mutta pysyykö värit CMYK muodossa jos ne on valinnut taittoa tehdessä CMYK väreiksi vai muuttaako se kenties JPEG viennin yhteydessä ne RGP:ksi? Neuvot tulisi tosi tarpeeseen...

10

1066

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattais.

Tehdä suoraan pdf:nä jolloin saisit sen suoraan painokuntoon.

• morotus

Joo, oon tehny sen aiemmin pdf muodossa, mutta mä en käsitä mitä ne säätää sielä painos ku mainos on ihan suttunen lehdessä (ympärillä olevat mainokset ei). Oon tehny sen tolla Scribuksella (vienti pdf ja sieltä valinta "tuloste tarkoitettu painoon"). Tulee hyvännäkönen ja tarkka pdf mutta en käsitä miks ne ei saa sitä muka oikee lehtee. Aluks värit oli päin seiniä ja tekstikin osittain epätarkka. Sit välillä se oli jo ok ja nyt uusimmas lehes taas aivan törkeen suttunen, vaikka samasta tiedostosta kyse! Sitte ku ne ei saa edes sanottua onko siinä tiedostos jotai vikaa vai ei.

Menee hermot noitte kaa. Laitoin ny sit jpeg sen saman mainoksen et jos saisivat siitä onnistumaa paremmin. Mut sielä tuli viesti että värit pitäs saada CMYK. Valitsin ne kyllä tuolta (Muokkaa värit - ja muutin käyttämäni värit CMYK muotoon) mut ne ei vissii säily ku vie jpeg? TIFF tiedostoja tolla ei vissii saa tehtyäkää?

• koko.
        morotus kirjoitti:

Joo, oon tehny sen aiemmin pdf muodossa, mutta mä en käsitä mitä ne säätää sielä painos ku mainos on ihan suttunen lehdessä (ympärillä olevat mainokset ei). Oon tehny sen tolla Scribuksella (vienti pdf ja sieltä valinta "tuloste tarkoitettu painoon"). Tulee hyvännäkönen ja tarkka pdf mutta en käsitä miks ne ei saa sitä muka oikee lehtee. Aluks värit oli päin seiniä ja tekstikin osittain epätarkka. Sit välillä se oli jo ok ja nyt uusimmas lehes taas aivan törkeen suttunen, vaikka samasta tiedostosta kyse! Sitte ku ne ei saa edes sanottua onko siinä tiedostos jotai vikaa vai ei.

Menee hermot noitte kaa. Laitoin ny sit jpeg sen saman mainoksen et jos saisivat siitä onnistumaa paremmin. Mut sielä tuli viesti että värit pitäs saada CMYK. Valitsin ne kyllä tuolta (Muokkaa värit - ja muutin käyttämäni värit CMYK muotoon) mut ne ei vissii säily ku vie jpeg? TIFF tiedostoja tolla ei vissii saa tehtyäkää?

Höskä cd:lle ja vie painoon kyllä niillä, keinot on avata se, vaikka jpeg formaatissa.

• morotus
        koko. kirjoitti:

Höskä cd:lle ja vie painoon kyllä niillä, keinot on avata se, vaikka jpeg formaatissa.

Niin mutta ku pyysivät, että jpeg oli CMYK väreillä niin ajattelin vaan että mitenkähän se tolla Scribuksella onnistuis.

Meinaa kyllä niin palaa käämi ku ne ei muka saa tehtyä kunnon mainosta siitä pdf:stä, mä kyllä luulen että ne munailee sielä pääs. Mutta täytys nyt tota jpeg hommaa kokeillu ku vaan sais ne värit jotenkin CMYK.

• paino.
        morotus kirjoitti:

Niin mutta ku pyysivät, että jpeg oli CMYK väreillä niin ajattelin vaan että mitenkähän se tolla Scribuksella onnistuis.

Meinaa kyllä niin palaa käämi ku ne ei muka saa tehtyä kunnon mainosta siitä pdf:stä, mä kyllä luulen että ne munailee sielä pääs. Mutta täytys nyt tota jpeg hommaa kokeillu ku vaan sais ne värit jotenkin CMYK.

Ei pysty tekemään, tätä hommaa ilman että sinä teet heille sen valmiiksi, niin vaihda painoa vilkkaasti ps: olen itse entinen painaja.

• perlithin
        paino. kirjoitti:

Ei pysty tekemään, tätä hommaa ilman että sinä teet heille sen valmiiksi, niin vaihda painoa vilkkaasti ps: olen itse entinen painaja.

Tässä kai oli ongelmana lehteen toimitettava ilmoitus. Painoa on silloin vaikea vaihtaa. pitäisi vaihtaa samalla lehtikin, tai sitten saada koko lehti vaihtamaan painoa.

Nykyään on olemassa aika hyvät konstit RGB-pohjaiseen työnkulkuun, monet painolaitokset ovat vaan haluttomia sotkemaan näppejään koko asiaan. CMYK-värit ovat ne jotka minäkin näen päässäni, kun prosentit luetellaan. Painoprosessi on aina kumminkin CMYK, viimeistään ripillä päätetään, kuinka harmaakomponentti ja musta syntyy...

Varmin tapa edelleen on tehdä CMYK-määritykset itse. Tuolloin olisi hyvä valokuvia käsitellessä tietää käytettävän painomenetelmän (koneen paperin) maksimivärimäärä ja pisteenkasvu... Sekä tarkistaa, mille painoväreille erottelu on säädetty, (USA:ssa on hiukka likaisempi magenta kuin meidän offsetissa esim.) Jos ei tiedä mitä tässä tarkoitetaan, kannattaa lyöttäytyä yhteen jonkun vanhan reproreiskan kanssa, joka auttaa viilaamaan ilmon kuntoon.

JPG voi olla CMYK-väreissä, monet ohjelmat (esim. weppiselaimet) eivät vaan osaa näyttää sitä silloin...

---> Painoissa voi sattua, että joskus pdf kulkee semmoisen kaverin kautta, joka poistaa sieltä RGB-tekstit ja erottelee asiallisesti, toisella kerralla voi puikoissa olla joku muu, joka unohtaa/ei osaa/ei viitsi... Sama koskee alivärinpoistoja yms. pikkujuttuja, jotka voi huonontaa ilmoa, jos ovat väärin.

• morotus
        perlithin kirjoitti:

Tässä kai oli ongelmana lehteen toimitettava ilmoitus. Painoa on silloin vaikea vaihtaa. pitäisi vaihtaa samalla lehtikin, tai sitten saada koko lehti vaihtamaan painoa.

Nykyään on olemassa aika hyvät konstit RGB-pohjaiseen työnkulkuun, monet painolaitokset ovat vaan haluttomia sotkemaan näppejään koko asiaan. CMYK-värit ovat ne jotka minäkin näen päässäni, kun prosentit luetellaan. Painoprosessi on aina kumminkin CMYK, viimeistään ripillä päätetään, kuinka harmaakomponentti ja musta syntyy...

Varmin tapa edelleen on tehdä CMYK-määritykset itse. Tuolloin olisi hyvä valokuvia käsitellessä tietää käytettävän painomenetelmän (koneen paperin) maksimivärimäärä ja pisteenkasvu... Sekä tarkistaa, mille painoväreille erottelu on säädetty, (USA:ssa on hiukka likaisempi magenta kuin meidän offsetissa esim.) Jos ei tiedä mitä tässä tarkoitetaan, kannattaa lyöttäytyä yhteen jonkun vanhan reproreiskan kanssa, joka auttaa viilaamaan ilmon kuntoon.

JPG voi olla CMYK-väreissä, monet ohjelmat (esim. weppiselaimet) eivät vaan osaa näyttää sitä silloin...

---> Painoissa voi sattua, että joskus pdf kulkee semmoisen kaverin kautta, joka poistaa sieltä RGB-tekstit ja erottelee asiallisesti, toisella kerralla voi puikoissa olla joku muu, joka unohtaa/ei osaa/ei viitsi... Sama koskee alivärinpoistoja yms. pikkujuttuja, jotka voi huonontaa ilmoa, jos ovat väärin.

yli meikäläisen ymmärryksen, koska en ole alan ammattilainen.

Jonkin verran kuitenkin olen lehtimainoksia aiemminkin tehnyt eikä niissä ole ikinä ollut ongelmia. Ei myöskään kun tein erääseen toiseen lehteen ihan hiljattain mainoksen. Eli oma ajatukseni on, että vika on nyt sielä painossa.

Eli olen tehnyt scribuksella oikeaan kokoon mainoksen. Mainoksen reunoja kiertää sininen palkki ja keskellä on sininen "tekstialusta" jonka sisällä teksti valkoisella. Lisäksi grafiikkaa on vain logossa oleva ympyrä. Muuta grafiikkaa kuvassa ei ole. Loput on sitten tekstiä. Mustaa ja sinistä.

Ilmoituksen olen sitten vienyt Scribuksen "vie" toiminnolla pdf muotoon ja sieltä olen valinnut pdf muodoksi 1.5, upottanut kaikki fontit ja valinnut käyttötarkoitukseksi "painooon" (jolloin se käsittääkseni muuttaa värit autom. CMYK jne.).

Tiedosto on tarkka ja värit hyvät. Lehdessä mainoksen värit ovat kuitenkin hiukan heitelleet (joka nyt ei hirveästi haittaa ja voi johtua ihan huokoisesta sanomalehtipaperistakin) mutta viimeksi kaikki teksti oli aivan epätarkkaa (suttuista, ikäänkuin tärähtänyt). Painotalo ei ole pystynyt vieläkään sanomaan onko minun tiedostossa jotain vikaa. Haluaisivat itse tehdä mainoksen, mutta aion vielä tyrkyttää omaa tekelettä (PDF) ja selvittämään onko vika siinä, jpeg värejä en saanut muutettua joten unohdan sen. Koska lehden antamien aineistontoimitusohjeiden mukaan olen ilmoituksen tehnyt.

• METSÄÄN

Ensiksi sinun pitää herättä keijut Cycil, Meredith, Ylwa and Cecilia.
      Sitten ruiskutat niihin sisälle jauhettasi soirostasi
      Jo Pertillä Erite Gungaa!
      Sitten voit edetä seuraavalle tasolle Hugh III.

• morotus

No olishan se pitäny arvata. Tuosta olikin varmasti paljon apua.... Hoh hoijaa.

• perlithin
        morotus kirjoitti:

No olishan se pitäny arvata. Tuosta olikin varmasti paljon apua.... Hoh hoijaa.

Onko sulla morotus mahdollisuus laittaa se ilmoitus jonnekin weppiin imuroitavaks?

Voin vilkaista sitä ja sitten kommentoida kun näen mitä sun päästä on tullut...

kysyy wanha litografi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      5143
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      539
      2615
    3. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      19
      2332
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      151
      2210
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      24
      1967
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1654
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1535
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      125
      1229
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      128
      946
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      889
    Aihe