Moi,
Pitäisi saada Linux vanhaan koneeseen, millä ei olisi muuta tarkoitusta kuin käydä makselemassa netissä laskuja ja tekstinkäsittelyä varten.
(ei ole vielä tietoa mistään tehoista, mutta win98 on siinä ollut ja nyt tiltannut)
Kone tulisi käyttöön vanhemmalle henkilölle ja vaatimuksena olisi suomenkielisyys ja yksinkertaisuus, esim. päivitykset tulisi automaattisesti tai vain hyväksymällä päivityksien asennuksen.
Mitä suosittelisitte, mikä toimisi jouhevasti myös vanhemmassa ja melko tehottomassa raudassa?
Suosituksia?
28
1999
Vastaukset
paljon vaihtoehtoja... Olisin ehdottanut puppya, mut kun mainitsit suomenkielisyyden, niin sit esim. xubuntu vois EHKÄ toimia!?
- Justiina-70
Täytyy kokeilla tuota. Vielä unohtui mainita, että netti pitäisi toimia lankapuhelinmodeemin kautta. Ei hajuakaan kuinka saa toimimaan Linuxilla, mutta täytyy nyt ensin kokeilla tuota asennusta kunhan saan koneen tänne.
Kiitosta.
(Toi Vector taitaa olla englannin kielinen? Se ei käy, kun henkilö ei osaa englantia yhtään) - Näsä
Justiina-70 kirjoitti:
Täytyy kokeilla tuota. Vielä unohtui mainita, että netti pitäisi toimia lankapuhelinmodeemin kautta. Ei hajuakaan kuinka saa toimimaan Linuxilla, mutta täytyy nyt ensin kokeilla tuota asennusta kunhan saan koneen tänne.
Kiitosta.
(Toi Vector taitaa olla englannin kielinen? Se ei käy, kun henkilö ei osaa englantia yhtään)"Vielä unohtui mainita, että netti pitäisi toimia lankapuhelinmodeemin kautta."
Ellei tuo ole ulkoinen modeemi, voi sen toimintakuntoon saattaminen olla hankalaa linuxissa.
- Namu-setä
Vector-linux on tarkoitettu vanhempiin vähätehoisiin koneisiin. Se perustuu Slackwareen, joka toki myös tulisi kysymykseen.
http://www.vectorlinux.com/
Vaatimukset ym.:
http://www.vectorlinux.com/mod.php?mod=userpage&menu=9&page_id=2&PHPSESSID=2b36ec0cdadb0fa4071279164ebe8b73
Mutta kyllä useimmat jakelut saa ahdetuksi vanhoihin koneisiin, mutta se vaatii hieman vaivaa. Moikka. Huomasin ihan eilen että tuollainenkin löytyy kuin Ubuntu Lite, epävirallinen ubuntu-versio vanhempiin koneisiin. En ehtinyt tutkia asiaa sen tarkemmin mutta siinä taidettiin puhua jopa 166MHz CPU:sta ja about 64-128Mt muistista ellen aivan väärin muista. Ikkunamanagerina oli IceWM mutta näppäränä likkana sä varmaan saat siihen jonkun muunkin ellei se miellytä.
Olen nyt duunin koneella eikä tämä näytä noita sivuja oikein joten en pysty kertomaan enempää asiasta, katso itse:
http://www.ubuntulite.org/drupal/?q=node/1No toimihan tää.. tuossa jotakin;
"The minimal hardware requirements are unknown as of now, but ubuntu-lite works on a computer with a Pentium-class CPU @ 166 MHz and 64 MiB of RAM; see Performance."
- copecca
saattaa asettaa vaatimuksia kun sitä ei todellakaan kaikissa ole, nyt sanoit että vain laskujen maksamiseen ja tekstien kirjoittamiseen. No firefoxinhan saa conffattua varmaan suomeksi oli itse linux mikä versio hyvänsä joten laskut hoituu sen kautta, kirjoittamiseen on taas erilaisia yksinkertaisia ohjelmia joita voi asentaa jokaiseen linukseen.
Ubuntu on saatavissa suomenkielisenä, nyt on vain se että kuinka pieneen kovalevyyn se ja muistiin se antaa itsensä asentaa, tämähän kun on se vanhojen koneiden haittapuoli. Usein pieni kovalevy ja vähän muistia. Tarkista se vain ja jos se käy niin asiahan on selvä.
Muuten suosittelisin lämpimästi Slackware 9.1 vanhaan koneeseen. Ja sitä ei sitten tarvitse päivittää vaan kone tulee sillä rullaamaan kuinka kauan sen vain antaa olla käynnissä :)- Justiina-70
Täytyy neuvotella mummelin kanssa, hänellä voi vaan mennä pasmat sekaisin jo siitä jos koneen pitää sulkea nappulasta, missä lukee shut down.
Meinaa olla hieman ehdoton joissakin asioissa...
Mutta joo, katselen lisää kun saan koneen, tietää sitten enemmän tehoistakin.
exergyn ehdotus kuulosti myös ihan kelpo järjestelmältä.
Kiittää vastauksista! Justiina-70 kirjoitti:
Täytyy neuvotella mummelin kanssa, hänellä voi vaan mennä pasmat sekaisin jo siitä jos koneen pitää sulkea nappulasta, missä lukee shut down.
Meinaa olla hieman ehdoton joissakin asioissa...
Mutta joo, katselen lisää kun saan koneen, tietää sitten enemmän tehoistakin.
exergyn ehdotus kuulosti myös ihan kelpo järjestelmältä.
Kiittää vastauksista!Siinä puhuttiin että asennus Ubuntun server-asennuksen kautta mutta löytyy myös ISO sieltä jos haeskelee. Ajattelin kokeilla tuota yhdessä vanhemmassa koneessani, tosin siinä saattaa olla jotakin vikaa etten tiä saanko koko konetta ihan pian toimimaan. Omasta koneesta meni vesipumppu joten en voi siinä testata ennekuin saan uuden pumpun, tosin vielä on auki minkälainen se uusi pumppu tulee olemaan, ehkä keksin ensiviikkoon mennessä. Siihen asti täytyy olla läppärin varassa.
Mulla on sellainen 750MHz 256Mb kone mutta jotakin se takkuilee koko ajan, sinä oli Xubuntu kunnes rupesi jumimaan ja eilen kokeilin eLivellä tutkia mutta sekin meni aivan juntturaan, en tiä loppuiko muisti vai onko koneessa fyysinen vika. Siinä voisin testata tuon ubuntu liten jos viikonloppuna ehdin. Tuo kone on 2-vuotiaan "pieksentäkone" että mun oma säilyisi ehjänä hehheh.. mallioppimista kato. Se on vain asennettu niin matalaan kaappiin että taitaa tulla tuska ennekuin lite on levyllä jos se ylipäänsä onnistuu. Voin sitten kertoilla millainen se on jos saan joskus pelittämään sen.- Justiina
exergy kirjoitti:
Siinä puhuttiin että asennus Ubuntun server-asennuksen kautta mutta löytyy myös ISO sieltä jos haeskelee. Ajattelin kokeilla tuota yhdessä vanhemmassa koneessani, tosin siinä saattaa olla jotakin vikaa etten tiä saanko koko konetta ihan pian toimimaan. Omasta koneesta meni vesipumppu joten en voi siinä testata ennekuin saan uuden pumpun, tosin vielä on auki minkälainen se uusi pumppu tulee olemaan, ehkä keksin ensiviikkoon mennessä. Siihen asti täytyy olla läppärin varassa.
Mulla on sellainen 750MHz 256Mb kone mutta jotakin se takkuilee koko ajan, sinä oli Xubuntu kunnes rupesi jumimaan ja eilen kokeilin eLivellä tutkia mutta sekin meni aivan juntturaan, en tiä loppuiko muisti vai onko koneessa fyysinen vika. Siinä voisin testata tuon ubuntu liten jos viikonloppuna ehdin. Tuo kone on 2-vuotiaan "pieksentäkone" että mun oma säilyisi ehjänä hehheh.. mallioppimista kato. Se on vain asennettu niin matalaan kaappiin että taitaa tulla tuska ennekuin lite on levyllä jos se ylipäänsä onnistuu. Voin sitten kertoilla millainen se on jos saan joskus pelittämään sen.Juu, kerro ihmeessä jos saat asennettua, että kuinka toimii.
Teillä on lähes samanlainen kone tenavilla kuin meilläkin, paitsi muistia pojalla 384Mt
Hienosti jaksaa pyörittää Win 2000 ja Fedora5:sta
- vanhat
Linux vanhaan koneeseen on lähtökohtaisesti tuhoon tuomittu ajatus. Jos mummo haluaa vähänkin olla kiristeläemättä (teko?)hampaita hanki sille vaikka Verkkokaupan halpis PC varustettuna 512M muistilla. Hintaa tulee alle 350 euroa. Siihen kun asennat suomenkielisen Ubuntun niin tyytyväisyys on taattu.
Tai katso irtoaako vanhasta koneesta esim kovalevy ja romppuasema ja hanki loput rojut kaupasta.
Vaikka olenkin vannoutunut Linux -fanaatikko, sanon suoraan, että vanhassa koneessa ei pyöri kunnolla kuin Win98SE.- copecca
mielelläni aivan toista mieltä juuri siitäkin syystä että on omia kokemuksia juuri vanhassa koneessa ajamisesta linuxella. Ehkä voi unohtaa kde'n ajon graafisessa tilassa mutta jos tarvitsee vain graafista laskujen maksuun niin voi asentaa kevyemmän graafisen ikkunan ja conffata oikoteillä juuri sellaiseksi kuin haluaa, elikkä nappulaa painamalla suoraan osoitteisiin. Samoin tekstin käsittelyssä vain yksinkertaisilla ohjelmilla.
Linux toimii erinomaisesti minimaalisella muistilla ja juuri siksi mainiosti vanhassa koneessa säästyen siten win98se'n sinisistä ruuduista kun kone hirttää itsensä :) - Justiina
että minä en osta mummolle mitään, kun ei ole minun mummelikaan :o)
Tuli vain tällainen tehtävänanto. - copecca
Justiina kirjoitti:
että minä en osta mummolle mitään, kun ei ole minun mummelikaan :o)
Tuli vain tällainen tehtävänanto.sehän se liinuksessa onkin ihanaa ettei se maksa mitään jollei laske ajalleen tuntirahaa, silloin se saattaa vierähtää...miinuksellekkin ja roimasti.
tuo energyn ehdottama on ihan kiva varmasti mutta oppiiko se mummeli sitten silti käyttämään sitä, ehkä koviksen puhdistus ja Win98 asentaminen uudelleen silti tulee helpoimmaksi ja parhaimmaksi ratkaisuksi ajan myötä.
- vaihtoehto...
Debian Sarge 2.4 kernelillä ja IceWM:llä/FluxBox:illa. Apt:illa suomen kielipaketit- tai jos ei löydy, niin helppokos homma se on käsin muuttaa `Shut down` muotoon `Sammuta`esim. Päivitysten kanssa tuskin mitään ongelmia- niitä ei vanhalle kernelille enää pahemmin tule? Hieman töitä kyllä odotettavissa, mutta pääasia, että mummeli tykkää:)
- Gore
Olen testannut kaikki ns. yleiset 'minidistrot'(Xubuntu, Vector, dsl, ndsl, puppy, debian (icewm, fluxbox, xfce), Zenwalk jne jne.
Kovin monessa ei ole automaattista päivitys ominaisuutta oletuksena päällä, mutta esim. Xubuntussa se toimii ihan hyvin. Cron:lla myös pystyy tekemään automaattisen pävityksen.
Näistä Zenwalk toimii vanhassa 400Mhz:n läppärissäni parhaiten(nopea) ja ilman minkäänlaisia ongelmia:
www.zenwalk.org
Asennuksen jälkeen ei tarvinnut säätää konetta vaan kaikki oli oletuksena kunnossa.- mitä käyttää
exergy kirjoitti:
Miten tuo wlan on tuettu, toimiiko esim. rt2xxx-kortit suoraan?
"Miten tuo wlan on tuettu, toimiiko esim. rt2xxx-kortit suoraan?"
Äähhh... Jos laite toimii jossakin jakelussa, saa sen toimimaan missä tahansa muussakin (tuoreessa) jakelussa.
"Out of box", joka sinua erityisesti tuntuu kiinnostavan, ei ole mitenkään oleellinen. Pienissä kompakteissa Linux-jakeluissa ei tietenkään ole sellaista määrää ajureita tarjolla kuin suurissa DVD:llä tai usealla CD:llä jaettavilla jakeluilla.
Vapaita ajureita tehdään jatkuvasti, ja niitä lisäillään jakeluihin ja niille tuki kerneliin.
Ndiswrapperhan on muutoin mahdollisuus käyttää laitevalmistajan jakamia Windows-ajureita.
ZenWalk perustuu SlackWareen, jonka pakettitarjonta soveltuu sellaisenaan myös ZenWalkiin.
- kde-mies
Puppy Linux. Siinä on hieman 98-mainen jwm-ikkunamanageri, jonka voinee pintapuolisesti konffata helposti suomeksi. Damn Small Linux fluxboxinkin pystyy esim. "shut down" pystyy konffamaan suomeksi.
Eli kaikki tämä löytyy(Kubuntussani) /home/käyttäjä/.fluxbox/menu
Siis aika yksinkertainen konffiedosto. Kannataa ensin koeajaa linuxissasi se fluxbox ja yrittää viritellä. Huom. Ubuntun fluxbox on DSL- aloittelijoita edistyneimmille.
Valikot on siis helposti ja nopeasti konffattu suomeksi.
Kirjoittelu onkin ilman kielipaketteja suomeksi vaikeampaa. Suosittelisin OpenOfficen 1.1.5 ehkä siihen saa kielipaketin kuten firefoxiinkin. Siis kyllä keinoja on tavallisenkin mattimeikäläisen "lokalisoida" ulkomaaksi oleva linux. - minun neuvoni
Pahoittelen, että tämä ei ole vastaus kysymykseen "mikä Linux?". Vastaan silti.
98 pitää asentaa uudelleen parin vuoden välein, muuten se alkaa tilttailla. Mutta jos tämän viitsii tehdä, 98 on kevyt ja ihan riittävän varmatoiminen käyttöjärjestelmä useimpaan kotiin, mummolle varsinkin.
Tietoturva on toki jonkinasteinen ongelma Windowseissa yleensäkin, mutta ongelmaa paisutellaan. Ilmaisilla palomuureilla ja virustutkilla pärjää pitkälle, ja Internet Explorer on syytä korvata Firefoxilla tai Operalla.
Linux on järjestelmä, jonka kanssa saa kokenutkin käyttäjä jatkuvasti tapella. Mummolle sitä ei voi suositella, ei missään muodossa.- meni
>Mummolle sitä ei voi suositella, ei missään muodossa.
Neuvosi menee niin metsään kuin vaan voi kuvitella.
Minun mummoni on siitä loistava esimerkki. Windowsin kanssa jatkuvia ongelmia mutta Mandrivan kanssa ei kerrassaan mitään. Kiitosta on sadellut. :) - kde-mies
No siis mitä mummeli sillä koneella sitten tekee? Valmiiksi asennettu ja konfattu järjestelmä nämä pienet tarpeet huomioiden on varmasti vakaa ja käyttökelpoinen. Linuxin kanssa on minulla ainoastaan ongelmia, kun yritän jotain hieman erikoisempaa (ja tällä alueella windows on huomattavasti vaikeampi).
- minun neuvoni
kde-mies kirjoitti:
No siis mitä mummeli sillä koneella sitten tekee? Valmiiksi asennettu ja konfattu järjestelmä nämä pienet tarpeet huomioiden on varmasti vakaa ja käyttökelpoinen. Linuxin kanssa on minulla ainoastaan ongelmia, kun yritän jotain hieman erikoisempaa (ja tällä alueella windows on huomattavasti vaikeampi).
Miksei Linux voi olla OK, jos joku riittävän asiantunteva tyyppi sen konffaa valmiiksi.
Sitten vain pitää hyväksyä, että järjestelmää käytetään sellaisena kuin se on. Mitään ei asenneta, mitään ei muuteta. - kde-mies
minun neuvoni kirjoitti:
Miksei Linux voi olla OK, jos joku riittävän asiantunteva tyyppi sen konffaa valmiiksi.
Sitten vain pitää hyväksyä, että järjestelmää käytetään sellaisena kuin se on. Mitään ei asenneta, mitään ei muuteta.Linuxia on helppoa ja monipuolista säätää.
Ja se mummohan tarvitsee järjestelmän valmiina. Eikä varmaankaan halua muunnella taustakuvia yms.(joka on helpompaa Linuxissa) - minun neuvoni
kde-mies kirjoitti:
Linuxia on helppoa ja monipuolista säätää.
Ja se mummohan tarvitsee järjestelmän valmiina. Eikä varmaankaan halua muunnella taustakuvia yms.(joka on helpompaa Linuxissa)Helppoa ja monipuolista... Tai yhtä helvettiä, näkökulmasta riippuen.
Siinä kuitenkin annan periksi, että 100% valmiiksi räätälöity Linux-järjestelmä mummolle tarkasti määriteltyihin tarpeisiin voisi olla ihan OK. - on niin
minun neuvoni kirjoitti:
Helppoa ja monipuolista... Tai yhtä helvettiä, näkökulmasta riippuen.
Siinä kuitenkin annan periksi, että 100% valmiiksi räätälöity Linux-järjestelmä mummolle tarkasti määriteltyihin tarpeisiin voisi olla ihan OK.>Linux-järjestelmä mummolle tarkasti määriteltyihin tarpeisiin voisi olla ihan OK.
Hyvä että myönnät tosiasiat. Valtaosalla vanhemmista käyttäjistä ei ole mitään tarvetta muutella konettaan jatkuvasti. Ei minunkaan mummoni asentanut Windowsiinkaan ensimmäistäkään uutta laitetta mutta ongelmia piisasi kun se muuttui itsekseen aina toimimattomaksi. Sitten vaan soittoa mulle tylliin että: "Mikähän tähän taas on tullut?" - linuxissa?
kde-mies kirjoitti:
Linuxia on helppoa ja monipuolista säätää.
Ja se mummohan tarvitsee järjestelmän valmiina. Eikä varmaankaan halua muunnella taustakuvia yms.(joka on helpompaa Linuxissa)olis kiva tietää...
- kde-mies
linuxissa? kirjoitti:
olis kiva tietää...
Rippuu työpöytä ympäristöstä. KDE ja Gnomella erittäin helppoa esim. jwm, icewm hankalempia graafisessa mielessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 904282
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?372515Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1042426Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1062201Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281937- 321925
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91597Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1891585- 291578
- 771376