kasetit

artes

Onkohan soranajossa parempi neliakselinen auto kolmeakselisella kärryllä vai kolmeaks. auto neliaks. kärryllä? Eka vaihtoehto on ainakin suositumpi.

14

5909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmanmuuta...

      Totta kai neliakselinen auto ja kolmeakselinen kärry. Se lyö kaikissa mahdollisissa ominaisuuksissa ja tilanteissa päinvastaisen (järjenvastaisen) yhdistelmän.
      Sitten on tietenkin valitettavasti tuo finanssipuoli... kolmeakselinen vetäjä ja neliakselinen kärry on huomattavasti halvempi.

      • kärryn

        kantavuus niin suuri, ettei täyttä kasettia saa laillisesti 3-aks. veturiin.


      • kasetoidessa
        kärryn kirjoitti:

        kantavuus niin suuri, ettei täyttä kasettia saa laillisesti 3-aks. veturiin.

        Pätee myös toisinpäin, eli neliakselisessa autossa on ylikuormaa kun siihen ajetaan kasetti kolmeakselisesta kärrystä. Käytännön esimerkki yhdistelmästä, jota itse ajoin:

        Yhdistelmän kantavuus 40 t
        Auton kantavuus 18,5 t
        Kärryyn laitettiin siis 21,5 t (kantavuus 23 t)

        Kärryssä oli siis 3 tonnia enemmän kuormaa, ja teräslavakin painaa jotain (2-3 tonnia?). Eli kyllä joka kerta kasettilava auton kyydissä ajellessa ylikuormaa oli varmasti 5 tonnia. No, multakuormat sitten erikseen.

        Jos haluaisi tehdä 60 t kasettiyhdistelmän, johon ei joutuisi koskaan ottamaan ylikuormaa, ainoa vaihtoehto olisi varmaan 5-akselinen auto ja 3-akselinen kärry. Tai tehdä kärryn rungosta pirun painava ;)


      • kusssski
        kasetoidessa kirjoitti:

        Pätee myös toisinpäin, eli neliakselisessa autossa on ylikuormaa kun siihen ajetaan kasetti kolmeakselisesta kärrystä. Käytännön esimerkki yhdistelmästä, jota itse ajoin:

        Yhdistelmän kantavuus 40 t
        Auton kantavuus 18,5 t
        Kärryyn laitettiin siis 21,5 t (kantavuus 23 t)

        Kärryssä oli siis 3 tonnia enemmän kuormaa, ja teräslavakin painaa jotain (2-3 tonnia?). Eli kyllä joka kerta kasettilava auton kyydissä ajellessa ylikuormaa oli varmasti 5 tonnia. No, multakuormat sitten erikseen.

        Jos haluaisi tehdä 60 t kasettiyhdistelmän, johon ei joutuisi koskaan ottamaan ylikuormaa, ainoa vaihtoehto olisi varmaan 5-akselinen auto ja 3-akselinen kärry. Tai tehdä kärryn rungosta pirun painava ;)

        ei kummallekkaan tullut mieleen että kasetoidessa ei tarvitse ottaa huomioon painoja kunhan kasetoi mahdollisimman lähellä kippi paikkaa


      • matkaa
        kusssski kirjoitti:

        ei kummallekkaan tullut mieleen että kasetoidessa ei tarvitse ottaa huomioon painoja kunhan kasetoi mahdollisimman lähellä kippi paikkaa

        Laki on laki, eikä ylipaino muuksi muutu vaikka kasetointipaikka olisi miten lähellä. Käytännössä tuskin on vaaraa joutua lyhyellä matkalla (max. satoja metrejä) puntareille, mutta kyllä siitä noottia voi saada jos polliisi on oikein pahalla päällä.

        Eikä ne kasetointipaikat aina ihan vieressä ole...


    • onko koskaan

      virkavalta katsonut kasetointipaikan olleen liian kaukana ja kirjoittaneet vuoron lopussa helpon sakon

      • tapahtumako?

        Tällaisen tapahtuman muistelisin kuulleeni (kannattaa suhtautua varauksella, ei ole ensi käden tietoa):

        Turussahan oli aikanaan Hirvensaloon vain ponttoonisilta. Kun saaren teitä sitten asfaltoitiin, massaa ajettiin pitkän matkan vuoksi kaseteilla. Virkavaltapa oli kuitenkin sitä mieltä, että kärryn kanssa ei sillan yli mennä. Kuskit siis vetivät kasetin päälle ennen ylitystä ja ylittivät sitten sillan se päällä. Eli oikein käskettiin kasetoida kaukana ;)

        No joo, tiedä sitten pitääkö paikkaansa...


    • ajoin

      4 aks.nuppi 4 aks.kärry nupissa oli aks.väli 4.4m niin ei saanu muuten täysiä painoja kuin et kärryssä oli 4 akselia se kärry oli vaan 1 3 mikä ei ollut kovin hyvä ratkasu, ainoa mikä siinä oli hyvää siis kärryssä että jos oli ahtaita pikkutie risteyksiä niin sitä pysty vetään aika surutta ojien yli kuormankin kanssa.

      Nuppi oli puolestaan aivan valtavan näppärä sillä pysty pyörittää ahtaammamissakin sopukoissa.kärrynkin sai toisi ahtaassa ympäri näin ei kasetointi matkakaan kasvanu aina turhan pitkäksi. ahatailla ok-työmailla aivan ehdoton.

      jos itte pitäs kasetti reteli vailita niin kyllä se olis nuppi 4aks. 4.40m akselivälillä ja kärry 2 2.

      no tämä oli siis minun mielipiteeni ja kokemuksiini pohjautuva jorina.

      asiallisia kommentteja otetaan vastaan.

      • akseli lisäpainoksi

        kun täydet painot saa seittemälläkin akselilla, parempi vaan että pysyt renkina


      • ymmärrän
        akseli lisäpainoksi kirjoitti:

        kun täydet painot saa seittemälläkin akselilla, parempi vaan että pysyt renkina

        jos olet turun suunnalta niin eihän sille voi mitään.KÄYTÄNTÖ!


      • välttämättä
        akseli lisäpainoksi kirjoitti:

        kun täydet painot saa seittemälläkin akselilla, parempi vaan että pysyt renkina

        lisää painoa,ainakaan merkittävästi. Riippuu rakenteesta. Joku vanha rotisko 7-akselinen painaa enempi kun uusi 8-akselinen :-/


      • vielä uudelleen
        välttämättä kirjoitti:

        lisää painoa,ainakaan merkittävästi. Riippuu rakenteesta. Joku vanha rotisko 7-akselinen painaa enempi kun uusi 8-akselinen :-/

        Nyt on fysiikan lait koetuksella!
        Väität siis, että akselin lisääminen perävaunuun ei lisää sen painoa... Niinkö???


      • ymmärtämistä
        vielä uudelleen kirjoitti:

        Nyt on fysiikan lait koetuksella!
        Väität siis, että akselin lisääminen perävaunuun ei lisää sen painoa... Niinkö???

        Luehan viesti uudestaan. Noin ei ole kukaan väittänyt. Kirjoittaja vaan totesi, että vanhat rotiskot voivat painaa enemmän kuin uudet vaikka päällisin puolin näyttäisivätkin kevyemmiltä.


      • vielä uudelleen
        ymmärtämistä kirjoitti:

        Luehan viesti uudestaan. Noin ei ole kukaan väittänyt. Kirjoittaja vaan totesi, että vanhat rotiskot voivat painaa enemmän kuin uudet vaikka päällisin puolin näyttäisivätkin kevyemmiltä.

        No totta kai ymmärsin ja olen samaa mieltä. Mutta sanatarkasti ottaen hän todellakin kirjoittaa, että yksi akseli ei lisää painoa :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3190
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      30
      1752
    7. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1310
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe