IRLANTI JA HINTATASO

Kaukokaipuu

Hei,

Olemme avopuolisoni kanssa miettineet muuttoa Irlantii. Tosin tämän kaikki on vielä ihan alkutekiöissä ja siis lähinnä ajatuksien muodossa. Nytpä kysyisinkin muilta suomalaisilta maahanmuuttaneilta hintatasoa? Asunto? Ruoka? Vesi? Sähkö? Palkkaus? Jne..mitä ikinä tiedättekää! :) Ja kertokaa myös asuinpaikoista, kunnista, kaupungeista..mitä kokemuksia niistä. Missä itse viihdytte ja mitä itse suosittelette. Yritämme tehdä haaveesta totta, joten auttakaa. Kiitos jo etukäteen. :)

12

5572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liisi

      Dublinissa asuintojen hinnat ovat korkeammat kuin suomessa. Keskustassa ei ole asuntoja juuri lainkaan vuokrattavana.Koska irlanissa kunnallistekniikka on lasten kengissä, niin kerrostaloja ei siellä rakenneta lainkaan. Asunto on tämän vuoksi erittäin kallis ostaa.Nuoret suosivat kimppa asumista. Omakotitalojen hinnat ovat 3 - 4 kertaa kalliinpia kuin suomessa. Ruoka on aika saman hintaista kuin suomessa. Paikallista olutta ja viskiä sentään saa halvenmalla. Maa on aivan ihana ja tutustumisen arvoinen. Ihmiset ystävällisiä ja puhelijaita.

      • Tuttu maa

        Ainakin Limerickissä on kerrotalojen rakentaminen vauhdissa. Viimeisen parin-kolmen vuoden aikana valtavissa määrin. Jos ostaa asunnon kehittyvältä alueelta (voi olla lähelläkin keskustaa, lähimmät mitä itse tiedän, noin 200 metriä...) niin saa osan siitä vähennettyä verotuksessa.

        Dublin on niin täyteen rakennettu aikoinaan että taitaa aika kauas mennä ennenkuin korkeampaa taloa näkyy, lukuunottamatta "slumminpoikasia" pohjoispuolella keskustasta.


      • kaukokaipuu

        Hei,

        Kiitos vastauksestasi. Tätä vähän ajoinkin takaa, että kuinka paljon kalliinpaa siellä olisi asua, kuin Suomessa. Asumme tällä hetkellä Helsingissä ja tiedämme siis minkälainen hintataso täälä on, eli näin keskustan tuntumassa aika kallista. =) Ja jos asunnon siellä maksavat 3-4 kertaa enemmän niin taitaa siihen tämä haave sitten kaatua. =)

        Kiitos kuitenkin!


    • Tuttu maa

      Asuntojen vuokratasosta on hankala sanoa. Ainakin asuntojen taso on pääasiassa alhaisempi. Mielikuvat kokolattiamatoista ja yksikerroksisista ikkunoista ovat totta.

      Ruoka on isoissa kaupoissa ehkä jonkin verran halvempaa kuin Suomessa, lisäksi esim Tescon "osta 2, maksa 1"-tarjoukset ovat yleisiä.

      Vesi ei muistaakseni maksa mitään, mutta sen lämmitys maksaa. Palkkataso on korkeampi ja verotus alhaisempi. Sähköstä ei tietoa. Irlanti on monessa mielessä suurpiirteisempi, jos sovitaan jotain, esimerkiksi remontti/asennus tms. niin 2 viikkoa voi olla 2 kuukautta. Jos moiseen elämäntapaan sopii niin Irlannissa viihtyy mainiosti, itsellä riittää viikon, kahden lomailu sukulaisten parissa.

      Irlantilaiset ovat iloista ja vastaanottavaista sakkia, "how are you, nice to meet you" tulevat tutuiksi ja korvista ulos jossain vaiheessa.

      Tiedän jonkin verran kaupungeista. Dublin isoin ja lähimpänä suurkaupunkia, Galway on kodikkaampi, Cork isompi Galway. Limerick on tutuin, semmoinen 100 000 (vai onko county mukaanlukien 120 000?) asukkaan "maalaiskaupunki", kansallispukuna fleece.

      Tsemppiä muuttohaaveisiin!

      • kaukokaipuu

        No tämän perusteella taas muutto ei niin mahdottomalta tunnukaan. =) Ehkä kaiken kaikkiaan siellä voisi olla edullisempaa asua, jos plussaa kaikki yhteen. Palkkataso korkeampi, ruoka vähän halvempaa, asuminen ehkä kalliimpaa taas jne..

        Mielestäni Irlanti on vain sellainen hyvin erilainen maa, tutustumisen arvoinen ja tuntuu, että Suomalaisena sinne voisi olla suht. helppo mennä. Tai mitä olen kuullut heidän ystävällisyydestä Suomalaisia kohtaan.

        Ehkä suuurin ongelma minulla itsellä on tuo asunto. Olen kuitenkin tottunut elämään aika mukavasti ja niin sanotusti saamaan rahalle vastinetta. Ja mitä olen katsellut asuntoja sieltä niin eivät ne niin hirveästi houkuttele. Juuri tuo kokolaittamatto jne..=) Tosin tiedän, että jos vaan muutto eteen sattuu niin varmasti löydän sieltä mieluisan kodin meille.

        Kiitos sinullekin!


      • Tuttu maa
        kaukokaipuu kirjoitti:

        No tämän perusteella taas muutto ei niin mahdottomalta tunnukaan. =) Ehkä kaiken kaikkiaan siellä voisi olla edullisempaa asua, jos plussaa kaikki yhteen. Palkkataso korkeampi, ruoka vähän halvempaa, asuminen ehkä kalliimpaa taas jne..

        Mielestäni Irlanti on vain sellainen hyvin erilainen maa, tutustumisen arvoinen ja tuntuu, että Suomalaisena sinne voisi olla suht. helppo mennä. Tai mitä olen kuullut heidän ystävällisyydestä Suomalaisia kohtaan.

        Ehkä suuurin ongelma minulla itsellä on tuo asunto. Olen kuitenkin tottunut elämään aika mukavasti ja niin sanotusti saamaan rahalle vastinetta. Ja mitä olen katsellut asuntoja sieltä niin eivät ne niin hirveästi houkuttele. Juuri tuo kokolaittamatto jne..=) Tosin tiedän, että jos vaan muutto eteen sattuu niin varmasti löydän sieltä mieluisan kodin meille.

        Kiitos sinullekin!

        Ja uudetkin kämpät saattaa olla "juostenkustuja" eli rakennusmääräykset ei välttämättä ihan samalla tasolla Suomen kanssa. Mutta jos hyvä kämppä kohdalle sattuu niin ei hullumpi.

        Ystävällisiä ne on, ja kiinnostuita kovastikin siitä, miten suomalainen voi puhua niin hyvin englantia jne.

        Suurin shokki varmaan liittynee tohon yleiseen asumiseen, sähköllä toimivat suihkut -> paska vedenpaine, vedensuodattimen käyttö juomaveden kanssa (ellei totuttele siihen mitä paikallisetkin juo).

        Upea maa toi Irlanti on, ja todellakin näkemisen arvoinen.

        Ollos hjuva!


      • Marika79

        Jep, veis ei maksa mitään (voi sitä ihmetystä, kun Suomessa joudutaan maksamaan VEDESTÄ), mutta se lämmitetään sähköllä ja sepä vasta kallista onkin. Sähköön menee helposti hirmuisesti rahaa, jos sitten ei muuta hieman sivummalle keskustasta. Omakotitalojen pääasiallinen lämmitysksen lähde on nimittäin turve. Se ei taasen maksa niinkään paljoa. Kannattaa esim. lämmittää suurimmaksi osaksi turpeella ja loput sähköllä - näin voi säästää huimia summia.


    • Minekki

      Hei,

      Itse olen asunut taalla Dublinissa jo puoli vuotta, eika se asuminen taalla niin kallista ole. Riippuu tietenkin jos haluaa luksus asunnon jne...Itse asun aivan Dublinin keskustassa avopuolisoni kanssa kahdestaan ja maksamme vuokraa alle tuhat euroa kuukaudessa yhteensa. Ruoan hinnoissa en huomaa eroa, jos ei sitten osta ruokaa Sparista, mika taalla on samoissa hinnoissa kuin suomen R-kioski.

      Vesi on todellakin ilmaista. Sahkosta pitaa maksaa ja hinnat ovat nousemassa koko ajan. Meilla kesakuukausina sahkolasku oli n.40 euroa kahdelta kuukaudelta!
      Tuossa nyt joitakin hintatietoja...mutta jos muuten puhutaan Irlannista niin todella hienoja maisemiahan taalla on ihan ok maa asua...

      Mutta niinkuin joka maassa, on myos huonot puolensa...Suurin juttu taalla Dublinissa on julkiset kulkuvalineet, taalla kun ei ole metroa, eika rautiovaunua niin bussissa istumiseen kulutetut kaks tuntia joka paiva alkaa maistumaan aika pian puulta...varsinkin kun taalla ei bussien aikatauluihin voi luottaa ollenkaan...joskus joutuu odottamaan viis minuttia,kun toisin taas 50 minuuttia, vaikka aikautaulu nayttaa etta busseja pitaisi olla joka 10 minuutin valein...:)
      Bussien lisaksi on LUAS ja DART, mutta ne kulkevat vain tiettyihin suuntiin...:)

      Mutta todellakin onhan tama elamys asua taalla ja tyopaikan loydettyaan pystyy tekemaan kylla helposti rahallisia saastoja...koska ei elamiskustannukset ole paljonkaan kalliimmat kuin Suomessa!

      Tervetuloa vain tanna...Talla hetkella ilmat ovat aika huonot...toista viikkoa sataa, mutta valilla aina myos paistaa! :D

      • basistin hommia

        Olen tulossa sinne käymään ja etsimää töitä !

        Miten hyvin ne siellä puhuu englantia ?

        Tietääkö ne siellä Suomesta mitään, vai luuletvatko

        että " jääkarhut " & " iglut " ovat Suomesta jne jne

        Kuka on siellä kuuluisin suomalainen - niin tuon vähän " lahjuksia " !

        Pelataanko siellä jääkiekkoa ?


    • varaa paluulippu

      Jeps, olihan se kokemus irlanti sinänsä... puol vuotta riitti

      Jos lähet sinne, ei kannata luopua suomen asunnnoista / tavaroista... paitsi jos et ole allerginen yhtään tai ei haittaa vaikka asut hometalossa ja mikään ei toimi...

      Ihmiset on mukavia, mut palvelualttius silloin ko sitä tarvit ei toimi, esim jos haluat pankkitilin tai selvittää veroasioitasi..

      Irlantilaiset ei tiedä missä suomi on, ne ei tiedä että suomi kuuluu eu:hun.. tai muuta yleistietoa.

      Tienaat enemmän, maksat vähemmän veroa, mutta se näkyy yleisessä elämänlaadussa esim teiden kunto, yleiset kulkuyhteydet. Tärkeintä on saada kämppä kävelymatkan päästä töistä, kämppiä on paljon tarjolla, älä ota netin tai puhelimen kautta vaan kannattaa mennä paikan päälle katsomaan.

      En ehkä suosittelisi pysyvää asumista pahimmalle vihollisellenikaan.. :( ikävä kyllä, mutta totta :(

      • Paluumuuttaja

        Samaa mieltä. Lähdin Irlantiin ja puoli vuotta siellä meni asuessa, jonka jälkeen aloin kaivata kotiin Suomeen. Ikävöin suomalaisia, suomalaista hyvää ruokaa, terveellisiä elämäntapoja, suomalaista luontoa, pakkasta, lämpimiä asuntoja, suomalaista rehellisyyttä jne..
        10 kuukauden Irlannin kokemuksen jälkeen Suomi tuntuu taas hyvältä maalta asua ja elää.


      • mulle
        Paluumuuttaja kirjoitti:

        Samaa mieltä. Lähdin Irlantiin ja puoli vuotta siellä meni asuessa, jonka jälkeen aloin kaivata kotiin Suomeen. Ikävöin suomalaisia, suomalaista hyvää ruokaa, terveellisiä elämäntapoja, suomalaista luontoa, pakkasta, lämpimiä asuntoja, suomalaista rehellisyyttä jne..
        10 kuukauden Irlannin kokemuksen jälkeen Suomi tuntuu taas hyvältä maalta asua ja elää.

        Mulla on tarkoitus lähteä vuorotteluvapaalla Irkkuun kesäksi,olla siis 2-3kk,mutta mistä saisi tietoa vuokraasunnoista,mielellään länsirannikolta.Voiko kämpän yleensä vuokrata noin lyhyeksi ajaksi ja mitä muita kuluja tulee vielä lisäksi?kaikki tieto otetaan vastaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      163
      6863
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4067
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2055
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1999
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1839
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1583
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1581
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1555
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe