Mitä teen?

iiik!!

Minä olen nyt 11v ja 5:llä luokalla. Pelkään koko ajan että minulla alkaa kuukautiset koulussa niin kuin yhdelle kaverilleni kävi.
Mitä teen?? Minkä ikäisenä yleensä ne alkaa ja koska teillä alkoi? Välillä minua vihloo kauheasti alavatsasta onko se ihan normaalia? Olen kyllä saanut terveydenhoitajalta vihon: Täältä tullaan nuoruus ja kaverillani on murrosikävihko. Eli tiedän jotakin..
Mutta tarvitseeko minun pelätä? Mitä teen kun ne alkavat?? En viitsisi sanoa äidilleni:"äiti, mult alko kuukautiset, mitä mä teen?" Enkä varsinkaan terkkarille vaikka se on sitä varten myös..

12

1078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kersa95

      Hei. Mulla alkoi ne 10 vuotiaana jo. Voi että mä vihaan niitä!
      Mut oon nyt sun ikänen.´11v
      Ota vaan se puheeks sun 'äidin kaa tyyliin "Äiti, koska sulla alko kuukautiset, pelkään et mulla alkaa kuukau´tiset koulupäivänä! Mitä mä teen?!" et koska sillä alko niin sulla alkaa luultavasti samoihin aikoihin... Jos sul ei oo rintoja nii sillon ne ei ala vielä piiitkään aikaan...Mulla on myös tuo täältä tullaan nuoruus. Se on palturia koko vihko, tai, no, aika vähä siellä kyllä kuukautisista mainitaan.
      oletteko jo saaneet terkkarilta siteitä.Jossain vaihees 5 luokaalla pitäs saada.
      No mutta silti, ajattelin JUST NOIN kun mul ei ollu viel alkanu. Tiätsä, Sitä verta tulee eka niin vähän et se ei millää voi tuhrii sun housuja (paitsi alkkarit).

      onko sun repussa jokin suojaisa tasku, joka ei paista ihan joka suuntaan. Voisit laittaa sinne semmosen siteen.
      Mutta jos sul ei ole, niin kyllä se koulupäivänb loppuun kestää semonen paperimyttykin ;)
      Ne alkaa ns. 10-14 vuotiailla...
      Muistathan, et jos sul ei oo valkovuotoo nii kuukauitset ei VOI alkaa... Hei mut kysy vaan ainaki multa jos jokin askarruttaa.. Oon vasta 11, mutta tiedän aika paljon...
      Älä pelkää. Kun ne alkaa, laitat siteen pöksyihin ja kerrot mutsille

      • Nainen 32-v

        Itselläni alkoi kuukautiset 11-vuotiaana ja toisin kuin kersa95:llä, minulla tuli jo ensimmäisellä kerralla ihan normaalimäärä vuotoa, eli housut olisivat varmasti menneet pyykkiin, jos olisin ollut koulussa sinä päivänä. Muistan, että vatsassa oli sellainen tunne kuin pissattaisi ja kakattaisi yhtä aikaa - tai niin minä siitä silloin ajattelin, kun en vielä osannut tietää kuukautisiin liittyväksi tunteeksi.

        Tuo mitä kersa95 sanoi valkovuodosta ei kuitenkaan ihan täysin pidä paikkaansa. On toki totta, että valkovuoto yleensä lisääntyy murrosiän alkaessa, mutta sen määrä on hyvin yksilöllistä, joten siitä ei välttämättä voi ennustaa kuukautisten alkamista. Itselläni on tullut valkovuotoa ensimmäisen kerran jo joskus 6-7 vuotiaana niin että huomasin sen (en tosin ymmärtänyt mistä oli kyse) ja kuukautisten alkamisaikoihin taas en muista huomanneeni sitä ollenkaan. Kaikilla sitä ei tule housuihin asti koskaan ja jotkut taas joutuvat käyttämään jatkuvasti pikkuhousunsuojia pelkän valkovuodon takia.

        Juttele asiasta äitisi kanssa ja pyydä häntä hankkimaan terveyssiteitä sinullekin. Voit sitten ottaa koulureppuun mukaan varapikkarit ja pari sidettä, että voit tarpeen vaatiessa vaihtaa pöksyt koulussa.

        Koska joillekin tulee kutinaa yms. iho-oireita kertakäyttöisistä terveyssiteistä, suosittelen tutustumista myös kestositeisiin, jotka ovat kankaisia, pestäviä terveyssiteitä. Ne eivät hiosta yhtä paljon kuin kertakäyttöiset ja mikä parasta - niitä saa kivoilla kuoseilla! Linkkejä jälleenmyyjien sivuille löytyy http://kuukuppikunta.net/ -sivustolta, kohdasta Muut kestosuojat. Itse suosittelisin aloitussivuksi esim. http://www.igulee.fi/ -sivuja ja sieltä Kestoside FAQ -kohta, jossa on kerrottu mielestäni hyvin kestositeiden käytöstä.


      • naniqa88
        Nainen 32-v kirjoitti:

        Itselläni alkoi kuukautiset 11-vuotiaana ja toisin kuin kersa95:llä, minulla tuli jo ensimmäisellä kerralla ihan normaalimäärä vuotoa, eli housut olisivat varmasti menneet pyykkiin, jos olisin ollut koulussa sinä päivänä. Muistan, että vatsassa oli sellainen tunne kuin pissattaisi ja kakattaisi yhtä aikaa - tai niin minä siitä silloin ajattelin, kun en vielä osannut tietää kuukautisiin liittyväksi tunteeksi.

        Tuo mitä kersa95 sanoi valkovuodosta ei kuitenkaan ihan täysin pidä paikkaansa. On toki totta, että valkovuoto yleensä lisääntyy murrosiän alkaessa, mutta sen määrä on hyvin yksilöllistä, joten siitä ei välttämättä voi ennustaa kuukautisten alkamista. Itselläni on tullut valkovuotoa ensimmäisen kerran jo joskus 6-7 vuotiaana niin että huomasin sen (en tosin ymmärtänyt mistä oli kyse) ja kuukautisten alkamisaikoihin taas en muista huomanneeni sitä ollenkaan. Kaikilla sitä ei tule housuihin asti koskaan ja jotkut taas joutuvat käyttämään jatkuvasti pikkuhousunsuojia pelkän valkovuodon takia.

        Juttele asiasta äitisi kanssa ja pyydä häntä hankkimaan terveyssiteitä sinullekin. Voit sitten ottaa koulureppuun mukaan varapikkarit ja pari sidettä, että voit tarpeen vaatiessa vaihtaa pöksyt koulussa.

        Koska joillekin tulee kutinaa yms. iho-oireita kertakäyttöisistä terveyssiteistä, suosittelen tutustumista myös kestositeisiin, jotka ovat kankaisia, pestäviä terveyssiteitä. Ne eivät hiosta yhtä paljon kuin kertakäyttöiset ja mikä parasta - niitä saa kivoilla kuoseilla! Linkkejä jälleenmyyjien sivuille löytyy http://kuukuppikunta.net/ -sivustolta, kohdasta Muut kestosuojat. Itse suosittelisin aloitussivuksi esim. http://www.igulee.fi/ -sivuja ja sieltä Kestoside FAQ -kohta, jossa on kerrottu mielestäni hyvin kestositeiden käytöstä.

        Heippa!
        Siis tuo kuukautisten alkaminen on yksilöllistä.
        Minun äidilläni ne olivat alkaneet 14 vuoden vanhana ja minulla 11 vuotiaana.
        Kuukautiset eivät ole aluksi säännölliset, saattavat heitellä.
        Ja minulla oli myös ensimmäinen vuoto kyllä melko reilu.
        Mutta minun onnekseni ne alkoivat yöllä, mutta olin aina varautunut laittamalla reppuunni siteen.
        Ja eipä minullakaan kummoisia tissejä ollut kun kuukautiseni alkoivat, sekin on yksilöllistä.

        Minulla oli ennen kuukautisten alkamista, koko ajan vessa hätä, vaikka en juonutkaan paljon.
        Ja myös alavatsassa tuntui, että sinne olisi pumpattu vettä, ei särkenyt, ei ollut ollenkaan kipeä, mutta oli turvonnut olo.
        Mutta myöhemmässä iässä minulle on tullu kuukautiskivut, jotka ovat todella kamalat.
        Joskus en kykene nousemaan sängystä kipujen vuoksi. Näihin kipuihin voi hankkia pillerit.
        Mutta se tuskin on sinulle vielä piiitkään aikaan ajankohtaista.

        Siis:
        1. pidä side aika varalta repussa!!!
        2. jos eiole sidettä, käy reippaasti terkkarilla
        (pienempi vaivahan siinä on, kun se, että
        peittelet takamustasi kuukautisten takia).
        3. lue vaikka lisää tietoa netistä
        kuukautisista, www.google.fi ja hakusanaksi
        kuukautiset


    • iiik!!

      Minulla on jo alkanut valkovuoto ja ei nyt mulla ole kummoiset rinnat, mutta kuitenkin jotain..
      En muista kuka, mutta joku sano minulle että kuukautiset alkaa yleensä n.2 vuotta pituuskasvun jälkeen.
      Minua huolestuttaa myös yksi asia.
      Olen 138cm pitkä.. Lisäksi olen alipainonen tai no painan 30kg ja pitäis painaa 37-39kg.

      • helou hei

        Laihoilla menkat alkaa myöhemmin. Itsekin olin hoikka ja lääkäri tms. sanoi että kun on mennyt joku painomäärä (olisko ollut 40 kg) rikki niin on todennäköisempää että menkat alkaa vasta silloin. Tai oli mun luokalla yksi hoikka jolla alkoi menkat aika aikaisin (6. luokalla), mutta hän oli muuten isokokoisempi, pitkä, kehittynyt jne.
        Äidin kanssa kannattaa keskustella asiasta. Itse kerroin heti äidille kun huomasin housuissa punaista. Olin silloin 12 v. Kyselin koko ajan neuvoja ja parin kuukauden päästä homma oli jo ihan hanskassa. Aluksi verta tuli tosi vähän, mutta muutaman kuukauden päästä jo enemmän. Äiti oli valmiiksi hankkinut mulle siteitä ja olin kerran kokeillutkin huvikseni että miltä tuntuu pitää sellaista.


    • lyylikäs

      hommaa siteitä koulureppuun valmiiksi, eihän muutama side siellä tilaa vie. Ja voit puhua reippaasti turhia jännittämättä asiasta äidillesi tai isoimmille siskoille jos niitä on.
      Onhan se ihan luonnollinen asia. Sun äidilläsi nuorena on ollut varmaan ihan samat ajatukset näistä asioista. Ota se heti puheeksi valmiiksi. Ja äitisi ostaa varmaan muutaman sidepussin sinulle. Ja jossain vaiheessa voit pää pystyssä mennä sitten niitä siteitä ostamaan, se ei ole häpeä vaikka siltä tuntuukin.

    • (Ei nimi merkkii)

      Mulla alko kukautiset kans ja oon 11w 5:tä luokalta. Mulla ittelläni on kuukautiset ja sattuu alapäähän. Sinulla se on normaalia ja kannattaa kertoa vanhemmille koska veikkaan 100% etteine suutu. Sinulla alkaa varmasti jo vuotaa jotain viikon tai parin päästä.

    • iiik!!

      Kaikille vastanneille!! Teistä oli suuri apu½

    • :>>

      Minullakin alkoi koulussa menkat. Mutta ne eivät heti vuoda vuolaasti housut märäksi, ehei, ensiksi sitä tulee ihan vähän kerrallaan, sen huomaa yleensä ajoissa, varsinkin jos mahassa tuntuu oudolta. Älä turhaan siitä stressaa, ne alkavat ajallaan. Ota kouluun mukaan muutama side ja toiset alushousut varalta.
      Kuukautiseni alkoivat aivan odottamatta, menin paniikkiin ja pyöräilin kovaa kotiin. Matkalla soitin äidille, en miettinyt kun ehkä sekunnin sadasosan mitä sanoa, ja sitten vain huusin että nyt ne alkoivat. Äiti rauhoitteli ja kertoi mitä tehdä.
      sano äidillesi suoraan vaan miten asian laita on. Äitisikin on ollut samassa tilanteessa aiemmin. Nyt voin puhua äidin kanssa niistä täysin nolostumatta, eilenkin katselimme netistä erilaisia kuukautissuojia. Olen kohta 15 vuotta vasta. Olen iloinen, että kerroin äidilleni niistä, hänestä on ollut suuri apu !
      :)

    • uuuuo

      mul on kauheee olo .... en tiiä mitä tehä .......... oon 11v täytän koht 12.
      OSKO kenelkää vinkii ku pelkään et kuukautiset tulee ja onko se kauheeta...On ollu tosi paljo valko-vuotoo ja muuta sellast merkkejä kuukautisten alusta........

    • Anonyymi

      Hei iiik! Itselläni alkoi kuukautiset 10 vuotiaana. Minä tiedän kyllä että kuukautiset eivät ole maailman ihanin aihe. Kuukautiset alkavat silloin yleensä kun valkoisen näköistä vuotoa (valkovuotoa) tulee noin 2kk-3v jokaisella jonkin aikaa. Itselläni oli 2,4 vuotta. Repussa on hyvä säilyttää sidettä, jolloin jos kuukautiset sattuvat yllättämään niin voit laittaa terveys siteen paikoilleen. Yleensä kuukautiset alkavat kun rinnat ovat kasvaneet :) Yleisimmät kuukautis oireet, ovat maha kivut, ja vatsa krampit.
      Ystävällisin terveisin!

    • Anonyymi

      Yleensä alkaa aika samaan aikaan ku sun äidillä. Voit vaikka varautua pitämällä sidettä takin taskussa nii voit hakee sen sieltä ku meet koulussa vessaan. Se on ihan ymmärrettävää ettet välttämättä uskalla kertoa suoraan joten voisit vaikka alottaa keskustelun näin: "Äiti mitä ne kuukautiset on kuulin ku jotkut puhu niistä" Ja jos alkaa koulussa ja oot unohtanu siteen nii käy vaikka kysyy terkkarilta. Kyllä se siitä se on ihan normaali asia:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe