Ajattelin mennä lukioon ja kirjoittaa pitkästä matematiikasta hyvän. Sanokaapa pitkän matematiikan opiskelijat onko pitkä matikka niin vaikea miksi sitä sanotaan. Olen kuullut että se on paljon helpompi ja sitä arvostetaan liikaa. Pitääkö paikkansa?
Pitkä matematiikka
10
1530
Vastaukset
- viime vuoden abi
Ajatellaanpa näin: Ne jotka pitkää matikkaa lukiossa valitsevat, ovat kaikki saaneet hyviä arvosanoja peruskoulussa. Pitkässä matikassa heidän arvosanansa jakautuvat välille 4-10. Toisin sanoen, heidän välilleen tehdään eroja.
Joillekin se matikka ei muutu kovin vaikeaksi, mutta toisille tulee seinä vastaan. Omalla kohdallani ei tullut aivan ylitsepääsemättömiä vaikeuksia, vaan arvosanat vaihtelivat 9 ja 10 välillä. Jouduin kuitenkin tekemään töitä arvosanojeni eteen. Joka kerta tein läksyt ja vaikeiden asioiden kanssa vietin tuntikausia. YO-kirjoituksissa odotti palkinto, ällä kolahti.
Jos sinulla menee yläasteen matikka kuin vettä vaan, ilman mitään ongelmia, olet hyvissä asemissa lukiota ajatellen. Mutta jos jo peruskoulussa olet vaikeuksissa, edessä on monta hikistä päivää matikankirjojen parissa. Niitä on oikeastaan edessä joka tapauksessa, sillä ilmaiseksi ei heru mitään.- pikku-kata
Mulla oli lukiossa pitkä matikka ja sain viimeisimmästä kurssista numeroksi 8, johon olin todella tyytyväinen (yläasteella matikka aina 7). Mitä nyt muistan niistä vuoden takaisista matikantunneista, niin jotkut asiat tajus heti, toisia taas ei ymmärtänyt ollenkaan. Aika helppoja juttuja käytiin ensimmäisillä kursseilla, en sit tiiä onko ne vaikeutuneet kun kursseja on menny eteenpäin.
- lukiolainen.....
Kävin ykkösluokan (lukiossa) pitkää matikkaa sain 4-6 numeroita. Ja mulla oli yläasteelta lähtiessä matikka 8.
Nyt vaihoin lyhyeen ja oon saanu siitä 8 ja 9. Että sen verran vaikeempaa tässä tapauksessa. Sitä pitkää matikkaa sit tosiaan on aineski kaks ekaa vuotta koko vuoden ajan 5 tuntii viikossa. - PEngarna
Pitkän matikan kirjoittajat tienaavat enemmän, kuin lyhyen kirjoittajat.
- jkkhlm
"sit tosiaan on aineski kaks ekaa vuotta koko vuoden ajan 5 tuntii viikossa."
Toi on kyllä ihan koulukohtasta, että miten on jaettu jaksot ja tunnit.- Lukion ekaluokkalainen
Ei tarvitse olla mikään kympin oppilas yläasteella, että voi ottaa pitkän matematiikan lukiossa. Itse sain seiskan ysillä matikasta ja hyvin on pärjätty. Ensimmäisestä kokeestani sain kasin. Kannattaa tosiaankin ottaa pitkä. En nyt muista miten se meni, mutta jos saat jotain kymppejä lukiossa lyhyestä matematiikasta niin se kai vastaa pitkän matikan kutosta/seiskaa, muistaakseen. Ja ei sinun tarvitse olla kiinnostunut matematiikasta vaikka pitkän valitsisitkin, minä en ole kiinnostunut ja melkeinpä inhoan matikkaa, mutta minkäs sille voi. Suhtkoht nopeastihan ne matikan tunnit menee kuitenkin yleensä ohi :D
- -minä-
Lukion ekaluokkalainen kirjoitti:
Ei tarvitse olla mikään kympin oppilas yläasteella, että voi ottaa pitkän matematiikan lukiossa. Itse sain seiskan ysillä matikasta ja hyvin on pärjätty. Ensimmäisestä kokeestani sain kasin. Kannattaa tosiaankin ottaa pitkä. En nyt muista miten se meni, mutta jos saat jotain kymppejä lukiossa lyhyestä matematiikasta niin se kai vastaa pitkän matikan kutosta/seiskaa, muistaakseen. Ja ei sinun tarvitse olla kiinnostunut matematiikasta vaikka pitkän valitsisitkin, minä en ole kiinnostunut ja melkeinpä inhoan matikkaa, mutta minkäs sille voi. Suhtkoht nopeastihan ne matikan tunnit menee kuitenkin yleensä ohi :D
yliopistot ovat yleisesti tulkinneet pitkän matematiikan C:n vastaamaan lyhyen L:ää...
- 9-luokkalainen
-minä- kirjoitti:
yliopistot ovat yleisesti tulkinneet pitkän matematiikan C:n vastaamaan lyhyen L:ää...
Niin, 10 minulla on ollut matikasta torkassa, tosin pari ysiä mutta niissäkin oli vain pari harmittavaa huolimattomuusvirhettä eikä kyse ollut siitä ettenkö olisi tajunnut. Yläasteen matikka on tähän asti ollut helpompaa kuin odotin. Tosin 8 luokan matikka oli vaikeampi kuin 9 luokan tähän mennessä. Vapaa-aikanakin ohjelmoin ja mietin matemaattisia ongelmia ja minua häiritsee kun yläasteella mennään niin hitaasti eteenpäin. Eli voin varmaan ottaa sen pitkän matikan. Kävi sitten niin tai näin.
- gaffigubbi
Lukion ekaluokkalainen kirjoitti:
"Ei tarvitse olla mikään kympin oppilas yläasteella, että voi ottaa pitkän matematiikan lukiossa. Itse sain seiskan ysillä matikasta ja hyvin on pärjätty. Ensimmäisestä kokeestani sain kasin. Kannattaa tosiaankin ottaa pitkä. En nyt muista miten se meni, mutta jos saat jotain kymppejä lukiossa lyhyestä matematiikasta niin se kai vastaa pitkän matikan kutosta/seiskaa, muistaakseen. Ja ei sinun tarvitse olla kiinnostunut matematiikasta vaikka pitkän valitsisitkin, minä en ole kiinnostunut ja melkeinpä inhoan matikkaa, mutta minkäs sille voi. Suhtkoht nopeastihan ne matikan tunnit menee kuitenkin yleensä ohi :D"
Ensimmäinen pitkän matematiikan kurssi on periaatteessa yksinkertaista polynomilaskentaa, funktioiden periaatteita ja yläasteen asioiden kertaamista ja syventämistä. Itse luin lyhyen matikan ja olisin hyvin selvinnyt pitkän matikan ykköskurssista.
Pian vaihtuu kyllä ääni kellossa, kun tulee vastaan vektorilaskentaa, analyyttistä geometriaa, logaritmeja, derivointia, trigonometrisiä funktioita ja integrointia. Olen nähnyt, kun monet lahjakkaatkin oppilaat putoavat kärryiltä muutaman kurssin jälkeen. Läksyjä pitää tehdä, jos haluaa hyviä arvosanoja tai edes läpipääsyn.
Yhden kurssin jälkeen on tosiaan turha olettaa mitään. - minäminäminäminäminjä
gaffigubbi kirjoitti:
"Ei tarvitse olla mikään kympin oppilas yläasteella, että voi ottaa pitkän matematiikan lukiossa. Itse sain seiskan ysillä matikasta ja hyvin on pärjätty. Ensimmäisestä kokeestani sain kasin. Kannattaa tosiaankin ottaa pitkä. En nyt muista miten se meni, mutta jos saat jotain kymppejä lukiossa lyhyestä matematiikasta niin se kai vastaa pitkän matikan kutosta/seiskaa, muistaakseen. Ja ei sinun tarvitse olla kiinnostunut matematiikasta vaikka pitkän valitsisitkin, minä en ole kiinnostunut ja melkeinpä inhoan matikkaa, mutta minkäs sille voi. Suhtkoht nopeastihan ne matikan tunnit menee kuitenkin yleensä ohi :D"
Ensimmäinen pitkän matematiikan kurssi on periaatteessa yksinkertaista polynomilaskentaa, funktioiden periaatteita ja yläasteen asioiden kertaamista ja syventämistä. Itse luin lyhyen matikan ja olisin hyvin selvinnyt pitkän matikan ykköskurssista.
Pian vaihtuu kyllä ääni kellossa, kun tulee vastaan vektorilaskentaa, analyyttistä geometriaa, logaritmeja, derivointia, trigonometrisiä funktioita ja integrointia. Olen nähnyt, kun monet lahjakkaatkin oppilaat putoavat kärryiltä muutaman kurssin jälkeen. Läksyjä pitää tehdä, jos haluaa hyviä arvosanoja tai edes läpipääsyn.
Yhden kurssin jälkeen on tosiaan turha olettaa mitään.Monihan käy pari ensimmäistä kurssia ja vaihtaa sen jälkeen lyhyeen. Paljon järkevämpää, kuin valita lyhyt ja alkaa harmittelemaan jälkeenpäin.
Oli muuten viime keväänä tuskallinen vektori-kurssi, vaativa opettaja, kevät väsytti, vaativa kurssi mielestäni. Nelonenhan siitä rapsahti ja pääsin syksyllä uusinnassa hikisesti läpi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka241013- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713