Hei!
Haluaisin saada ASIALLISTA tietoa romanien suhtautumista päiväkoteihin. Te äidit, joiden lapset ovat päiväkodeissa, miten teihin on suhtauduttu? Entä onko jotain erityisiä tapoja tai käytäntöjä, joita haluatte, että lastenne kohdalla noudatetaan? Entä jos teidän lapsenne ei ole päiväkodissa, miten olette lapsen hoidon järjestäneet?
Opiskelen itse lastentarhanopettajaksi ja teen pientä tutkimusta vähemmistöistä päiväkodeissa. Olisin kiitollinen jos saisin täältä asiallisia vastauksia, kirjoissa tms. on yleensä vain rajoitettu näkökulma.
Romanilapset päiväkodissa
31
5918
Vastaukset
- mä vaan
Romanilapsia ole päiväkodeissa..?? eikö ne mee jo eläkkeellä 5 vuotiaina.... Pitääkö kaikki aina luokitella miksei ne romanit voi mennä siinä muiden mukana, vaan haluatte aina nostaa sen etnisyyden esiin.
Sama se melkein olis ku erotteltais aina savolaiset, karjalaise jne.. yhtä tyhmältä käytöksennä kuitenkin tuntuu minusta. Jos mun lapsi esim. harrastaa jalkapalloa ja tulee jokin lehtijuttu, en halua, että siinä mainitaan erikseen, että hän on romani vaan haluan, että hän saa olla ihan siinä mukana ilman mitään etnistä erottelua.- tuleva LTO
Kiitos kommentistanne!
Mielestäni etnisyys on vain rikkaus, josta tulisi olla ylpeä. Onhan valtaväestölläkin oma leimansa, me ihmiset itse niitä stereotypioita luomme itsestämme. Itse ainakin omalta osaltani aion rikkoa joka puolella sitä myyttiä, että suomalaiset olisivat rasisteja. Minä olen suomalainen, enkä ole ikinä ollut rasisti, enkä tule ikinä olemaan.
Aurinkoista syksyä!
- nainen ei vielä aikuinen ..15
ELi romani lapset voidaan laittaa päiväkotiin toki, ja yleensä he kertovat jos on jotain poikkeavaa mikä tehdään erilailla... Mutta se on harva romani ketä laittaa niitä lapsia sinne päiväkotiin mikä on harmi sinäänsä, koska siellä oppii paljon, jakamaan asioita, sosiaalisuutta, ja ihan näitä juttuja mitä kotona ei pakosti opi nii nopeesti ja selkeesti..ja eikä voida ajatella sitä että lapsi tulisi syrjityksi rotunsa takia koska harva sen ikäinen lapsi osaa käyttää niin paljon törkeitä sanoja ja loukata toista lasta henkisesti niin paljon että tämä ei halua enää mennä sinne.. lapsi on kuitenkin niin viaton vielä..toki niitä etevyksiä on ketkä haukkuu ja avaa suunsa mutta se johtuu taas siitä että kotikasvatuksessa on vikaa ja pahasti jos lapsi näin käyttäytyy erillaista ihmistä kohtaan.. Mutta yleensä lapset jätetään pois päiväkodeista että mustalaiset itse välttyisi muiden romanien kommenteilta ja periaate romaneilla onettä he kasvattavat ITSE ja LOPPUUN ASTI OMALLA TYYLILLÄ JA OMALLA VIISAUDELLAAN.. minkä minä aijjoin tehdä sitten kun on niiden aika mutta ei vielä pitkään aikaan. Mutta voi olla että mieleni vaihtuu vielä vuosien varrella ja päivä kodit edistyy, ja mielelläni laittaisin lapseni sinne missä o muita romani työntekijöitä että voisin olla varma että LAPSENI EI JÄÄ SYRJINNÄN KOHTEEKSI... mutta jos on jotain kysymyksiä vielä mihin haluat asiallisen vastauksen niin kysy pois koska ei näiltä kaikilta sitä nähtävästi saa..
- tuleva LTO
Kiitos paljon vastauksestasi!
Itselläni on puoliromani lapsi, ja hän on päiväkodissa. (isänsä on romani, mutta ei halua osallistua lapsensa elämään, joten hänet kasvatan suomalaisittain sitten itse.) Olisin kiinnostunut juuri tämän asian vuoksi teidän kulttuuristanne, täytyyhän minun jotain osata lapselleni sitten välittää. Ja tämän vuoksi haluan tutkia kulttuurianne.
Päiväkodeissa on paljon nykyään ulkomaalaisiakin lapsia, joten en usko että romanilapsia kohdeltaisiin rasistisesti. Paras tapa juuri ehkäistä rasismia on se, että lapset jo pienestä pitäen tottuvat olemaan kaikenlaisten ihmisten kanssa. =) Mutta voisitteko te kertoa jotain erityisiä tapoja, ihan konkreettisesti, joita mahdollisesti lastentarhanopettajan tulisi ottaa huomioon hoitaessaan romanilasta? Entä kuinka yleistä on se, että lapsia hoidetaan kouluikään asti kotona, tai miten teidän suvussanne on tehty? Entä oletko sinä itse opiskellut romanien kieltä koulussa? (en tiedä onko se yleistä nykyään ja käytetäänkö sitä ylipäätään ollenkaan, jos et ole opiskellut, niin olisitko halunnut?) Kiitos vielä paljon jos viitsit vastata! - ......
Itselläni ei ole vielä lapsia,mutta laittaisin heidät kyllä päiväkotiin jos olisi. Siellä he tapaavat päivittäin samanikäsiä lapsia,heillä on virikkeellistä toimintaa jne. He oppivat myös sosiaalisia ym. taitoja, joista on heille hyötyä myöhemmin. Se madaltaa myös kouluunmeno kynnystä, joka saattaa olla romanilapsille melko suuri muutos kun "yhtäkkiä joutuukin valtaväestön keskelle" (vähän huonosti ilmaistu)
Kulttuurisista eroista vanhemmat varmaan keskustelevat hoitajien kanssa, jos sellaisia ilmaantuu. Itse pitäisin myös positiivisena asiana jos päiväkodissa olisi romanihoitaja, kuten edellinen kirjoittaja jo mainitsikin.
Toki muutkin osaavat työnsä aivan yhtä hyvin,mutta lapselle olisi "tutumpaa" mennä ympäristöön, jossa olisi joku jolla olisi sama kulttuuritausta.
Tiedän monia romanilapsia,jotka käyvät päiväkodissa aivan kuin muutkin, mutta on tietenkin myös kotihoidossa olevia lapsia. Joskus lapsen laittaminen päiväkotiin ei ole pelkäästään vanhemmista kiinni, näin ohjelman jossa kerrottiin ettei romanilapsi ollut saanut päiväkotipaikkaa, koska hänen vanhemmat eivät olleet töissä.
Tässä mun mielipiteitä,kysele lisää jos tulee jtn mieleen. - nainen ei vielä aikuinen...15v
tuleva LTO kirjoitti:
Itselläni on puoliromani lapsi, ja hän on päiväkodissa. (isänsä on romani, mutta ei halua osallistua lapsensa elämään, joten hänet kasvatan suomalaisittain sitten itse.) Olisin kiinnostunut juuri tämän asian vuoksi teidän kulttuuristanne, täytyyhän minun jotain osata lapselleni sitten välittää. Ja tämän vuoksi haluan tutkia kulttuurianne.
Päiväkodeissa on paljon nykyään ulkomaalaisiakin lapsia, joten en usko että romanilapsia kohdeltaisiin rasistisesti. Paras tapa juuri ehkäistä rasismia on se, että lapset jo pienestä pitäen tottuvat olemaan kaikenlaisten ihmisten kanssa. =) Mutta voisitteko te kertoa jotain erityisiä tapoja, ihan konkreettisesti, joita mahdollisesti lastentarhanopettajan tulisi ottaa huomioon hoitaessaan romanilasta? Entä kuinka yleistä on se, että lapsia hoidetaan kouluikään asti kotona, tai miten teidän suvussanne on tehty? Entä oletko sinä itse opiskellut romanien kieltä koulussa? (en tiedä onko se yleistä nykyään ja käytetäänkö sitä ylipäätään ollenkaan, jos et ole opiskellut, niin olisitko halunnut?) Kiitos vielä paljon jos viitsit vastata!No ihan näitä yleisiä tulee tässä mitä mulle on opetettu..Kädet pestään aina ennenko mennään keittiöön, ja lasten vaatteet pestään erikseen muiden vaatteista, eli kun laitat koneeseen lapsen pyykkiä sielä ei ole muuta kun tämän omat pyykit. Ja ruokapöydässä lapsi ei syö esim. sinun lautaselta tai sun jälkeen vaan jos hän haluaa vähän myöhemmin ruokailun jälkeen jotain et anna omistasi vaan annat hänelle uudet... Hygienia yleensä on suurimalle osalle romaneille tärkeä...(painan sanaa suurimalle osalle, ei kaikille minkä olen itse huomannut). Minä kasvattaisin lapseni sosiaalisiksi ja muut huomioon ottavaksi ihmiseksi.. Se on vaikea kertoa näin postitse miten kasvatetaan romani lasta.. Ymmärtäisit paljon jos olisit pari viikkoa niiden romanien seurassa kellä on pieniä lapsia.. Itse olen ollut kerhossa ja päiväkodissa...Olen muutenkin niin levoton ja vilkas ihminen että paikallaan pysyminen on aikas mahdotonta, vieläkin..pienenä vieläkin pahemmin.. Ja nuorempana olen harrastanut joukkue pelejä aika paljon nii kyllä se kasvattaa ja oppii sopeutumaan ja päivittäin olen tekemisissä valtaväestön kanssa koska käyn koulua ja suurtalous kokin paperit haluan käteen niin töitä on tehtävä..En ole opiskellut romanien kieltä koska en ole kuullut paikkakunnallani olevan sellaiasta mahdollisuutta. mutta olisin varmasti yksi opiskelijoista jos mahdollisuus oisi. Meillä ollaan kotona puhuttu jonkin verran mutta ei kuitenkaan niin paljon että voisin keskustella sillä kielellä muiden romanien kanssa.. Mikä on mielestäni harmillista.. Mutta onneksi muo on opetettu olemaan kunnianhimoinen ja aijjon päästä vielä pitkälle..jos vaikka pääsis ulkomaille töihin joskus se olisi nyt tähtäimessä.. Mutta olen itse todella ylpeä siitä että olen romani ja aijjon lapseni kasvattaa kulttuurimme ja opettaa niin paljon kun itse tiedän ja osaan.. Ja romani miehen otan mikä on varma:D mutta jos sulle tulee vielä jotain mieleen niin vastaan mielelläni sulle ja hieno asia että olet kiinostunut lapsesi kulttuurista... Kaikkea hyvää teille..
- ..................
tuleva LTO kirjoitti:
Päiväkodeissa on paljon nykyään ulkomaalaisiakin lapsia, joten en usko että romanilapsia kohdeltaisiin rasistisesti. Paras tapa juuri ehkäistä rasismia on se, että lapset jo pienestä pitäen tottuvat olemaan kaikenlaisten ihmisten kanssa. =) Mutta voisitteko te kertoa jotain erityisiä tapoja, ihan konkreettisesti, joita mahdollisesti lastentarhanopettajan tulisi ottaa huomioon hoitaessaan romanilasta? Entä kuinka yleistä on se, että lapsia hoidetaan kouluikään asti kotona, tai miten teidän suvussanne on tehty? Entä oletko sinä itse opiskellut romanien kieltä koulussa? (en tiedä onko se yleistä nykyään ja käytetäänkö sitä ylipäätään ollenkaan, jos et ole opiskellut, niin olisitko halunnut?) Kiitos vielä paljon jos viitsit vastata!jatkoa..
Olen samaa mieltä siitä, että on hyvä jos lapset tottuvat jo pienestä pitäen siihen että ihmiset ovat erilaisia,mutta silti mikään ei tee toisesta huonompaa kuin itse on. Omassa suvussani lapset on yleensä laitettu päiväkotiin, itse olin myös.
Tärkeinpänä asiana tulee mieleen puhtauden korostus jokapäiväisessa elämässä, esim. käsienpesu. Päiväkodeissa tämä on yleensä muutenkin järjestetty ennen ruokahetkiä.
Romanilasten sanavarasto saataa olla suppeampi, kuin valtaväestön lapsella, tämä on aiheuttanut ongelmia mm. koulunkäynnissä jos lapsi ei ole ymmärtänyt kaikkea mitä opettaja sanoo. Päiväkodissa tämä ongelma varmaankin häviää, koska siellä keskustellaan paljon, luetaan satuja ym.
On paljon asioita, jotka tehdään eri tavalla romanikulttuurissa, mutta en usko että ne paljoakaan vaikuttavat lapsen oloon päiväkodissa.
Romanikielen taitajia on yhä vähemmän, siksi olisikin tärkeää opettaa sitä lapsille. Itse en ole sitä opiskellut, mutta haluan kyllä jossain vaiheessa opetella sitä lisää. Yleensä romanit käyttävät puheessaan romanikielen sanoja tai sanontoja, mutta pääasiassa kieli on suomi. Romanikielen opiskelu, ja se että pystyy ilmaisemaan asioita omalla kielellään vahvistaa identiteettiä, ja siksi kielen opiskelua kannattaisikin tukea. Tietämykseni mukaan koulujen velvollisuus on järjestää romanilapsille r.kielen opetusta. Opetuksessa käytetään oppikirjoja, on olemassa myös cd, jossa lastenlauluja lauletaan romanikielellä. Kielen opetuksesta ja muistakin jutuista saat varmaan lisätietoa myös romanomissiosta: (www.romanomissio.fi) tai täältä:
(http://mansetori.uta.fi/romanit/index.html) - Hygienia kunniaan
nainen ei vielä aikuinen...15v kirjoitti:
No ihan näitä yleisiä tulee tässä mitä mulle on opetettu..Kädet pestään aina ennenko mennään keittiöön, ja lasten vaatteet pestään erikseen muiden vaatteista, eli kun laitat koneeseen lapsen pyykkiä sielä ei ole muuta kun tämän omat pyykit. Ja ruokapöydässä lapsi ei syö esim. sinun lautaselta tai sun jälkeen vaan jos hän haluaa vähän myöhemmin ruokailun jälkeen jotain et anna omistasi vaan annat hänelle uudet... Hygienia yleensä on suurimalle osalle romaneille tärkeä...(painan sanaa suurimalle osalle, ei kaikille minkä olen itse huomannut). Minä kasvattaisin lapseni sosiaalisiksi ja muut huomioon ottavaksi ihmiseksi.. Se on vaikea kertoa näin postitse miten kasvatetaan romani lasta.. Ymmärtäisit paljon jos olisit pari viikkoa niiden romanien seurassa kellä on pieniä lapsia.. Itse olen ollut kerhossa ja päiväkodissa...Olen muutenkin niin levoton ja vilkas ihminen että paikallaan pysyminen on aikas mahdotonta, vieläkin..pienenä vieläkin pahemmin.. Ja nuorempana olen harrastanut joukkue pelejä aika paljon nii kyllä se kasvattaa ja oppii sopeutumaan ja päivittäin olen tekemisissä valtaväestön kanssa koska käyn koulua ja suurtalous kokin paperit haluan käteen niin töitä on tehtävä..En ole opiskellut romanien kieltä koska en ole kuullut paikkakunnallani olevan sellaiasta mahdollisuutta. mutta olisin varmasti yksi opiskelijoista jos mahdollisuus oisi. Meillä ollaan kotona puhuttu jonkin verran mutta ei kuitenkaan niin paljon että voisin keskustella sillä kielellä muiden romanien kanssa.. Mikä on mielestäni harmillista.. Mutta onneksi muo on opetettu olemaan kunnianhimoinen ja aijjon päästä vielä pitkälle..jos vaikka pääsis ulkomaille töihin joskus se olisi nyt tähtäimessä.. Mutta olen itse todella ylpeä siitä että olen romani ja aijjon lapseni kasvattaa kulttuurimme ja opettaa niin paljon kun itse tiedän ja osaan.. Ja romani miehen otan mikä on varma:D mutta jos sulle tulee vielä jotain mieleen niin vastaan mielelläni sulle ja hieno asia että olet kiinostunut lapsesi kulttuurista... Kaikkea hyvää teille..
Meillä ei ikinä pestä lasten vaatteita samassa muun pyykin kanssa.Jokaisen vaatteet pestään erikseen!Ja sukat aina erikseen!!Sama kaikilla eri vaatteilla,liinavaatteita myöten.
- nainen ei vielä aikuinen 16
Hygienia kunniaan kirjoitti:
Meillä ei ikinä pestä lasten vaatteita samassa muun pyykin kanssa.Jokaisen vaatteet pestään erikseen!Ja sukat aina erikseen!!Sama kaikilla eri vaatteilla,liinavaatteita myöten.
hieno homma.. niin se kuuluukin.. pistä eteenpäin tapaa..
- Aikamies
tuleva LTO kirjoitti:
Päiväkodeissa on paljon nykyään ulkomaalaisiakin lapsia, joten en usko että romanilapsia kohdeltaisiin rasistisesti. Paras tapa juuri ehkäistä rasismia on se, että lapset jo pienestä pitäen tottuvat olemaan kaikenlaisten ihmisten kanssa. =) Mutta voisitteko te kertoa jotain erityisiä tapoja, ihan konkreettisesti, joita mahdollisesti lastentarhanopettajan tulisi ottaa huomioon hoitaessaan romanilasta? Entä kuinka yleistä on se, että lapsia hoidetaan kouluikään asti kotona, tai miten teidän suvussanne on tehty? Entä oletko sinä itse opiskellut romanien kieltä koulussa? (en tiedä onko se yleistä nykyään ja käytetäänkö sitä ylipäätään ollenkaan, jos et ole opiskellut, niin olisitko halunnut?) Kiitos vielä paljon jos viitsit vastata!Vuosia taaksepäin meillä mustalaisilla on ollu ongelma ettemme ole panostaneet tarpeeksi kouluvalmiuksiin lapsiemme kohdalla.. tämä näkyi siten että lapsia ei ollut tarhoissa ja eikouluissa laajemmin. Luulen että se on johtunu pitkälle siitä että edellinen sukupolvi ei ole ollu tarpeeksi koulutettua ja emme ole näin myös ymmärtäneet arvostaa koulutuksen merkitystä. JOskin koulutus ei ole muutenkaan useille kollektiivisille (yhteisö)kulttureille asia nro 1 vaan ensisijaisesti haluamme pitää huolta läheisistämme. Mutta toki tässä ajan saatossa ja yhteiskuntaan sijoittumisessa kun me mustalaiset olemme edistyneet vuorovaikutuksessa viime vuosina (esim olemalla avoimempia kulttuurimme erityispiirteistä ja käymällä kouluissa kertomassa ryhmästämme) niin tilanne on muuttunut ja ymmärrämme koulutuksen merkityksen jo paremmin.
Romanilapsen suurin ongelma lienee ollut se että kouluvalmiudet on ollut heikot nimenomaan esikoulutuksen puutten takia. Toinen ongelma saattaa olla puolikielisyys koska me emme vaan käytä niin rikkaasti ja monipuolisesti suomen kieltä vaan korvaamme sanoja paljon omalla kielellämme ja omilla sanonnoilla. Näin lapsi ei ehkä tunne kaikkia suomen kielen sanoja. Eli en näkis että kaalen lapsen ongelma ois tyhmyys vaan se oppimaan oppiminen ja kognitiivisten taitojen kehittäminen. Opetushallituksesta voi tilata romaniväestön koulutuksyksiköstä tutkimuksia ja oppaita romanilapsen koulussa olemisesta ja niihin liittyvistä ongelmista.
Romanikielen opetusta koulu on lain nojalla velvoitettu hankkimaan jos koulussa saadaan vähintään 4 hengen ryhmä. Tähän on erikseen romaneissa koulutettu kieltenopettajia.
Onnea opinnoillesi, terv. Aikamies ja jo lapsensa kouluttanut - Huomenta vaan
nainen ei vielä aikuinen 16 kirjoitti:
hieno homma.. niin se kuuluukin.. pistä eteenpäin tapaa..
Tämä on vanha tapa jonka itse olen oppinut äidiltäni, hän isovanhemmiltaan jne.Ne tuttavani,joiden pyykinpesusta mitään tiedän, eivät myöskään pese ainakaan lapsen vaatteita muiden vaatteiden seassa.
Ja johan järki sanoo,että samasta lautasesta ei syödä kuin toinen, saati samoilla ruokailuvälineillä!Johan siinä tauditkin voi tarttua jos samoilla ruokailuvälineillä syö.
...on sitten niitä, tummia että vaaleita, jotka eivät toteuta mitään edellä mainituista...
- Mä vaan
Kyllä minun lapset ainakin olleet päiväkodissa ja muijakin on töissä siellä. Omalta osaltani en ole mitään erityispiirteitä siinä havainnut. Päiväkodit ei niin rasistisia paikkoja ole ollenkaan ainakaan helsingissä ei täälläkään missä nykyisin asun eli etelä-pohjanmaalla. Miksei tuolla metsän seassa ole paikkoja missä pientäkin erillaisuutta pidetään jotenkin uhkana ja vanhemmilta ihmisiltä opitaan perinne, että romaneita on halveksittava. Se on valitettavaa, jos päiväkodissa niin tapahtuu, koulumaailmassa paremminkin. Päiväkodeissa opitaan ainakin sosiaalisia taitoja ja opitaan pärjäämään hieman itsenäisesti. Se on sitä nykyaikaa ja samalla poljetaan ydinperheen auttoriteettiä ja oletetaan, että jo noin pienen lapset ovat jotain suoriutujia. Päiväkoti tietysti antaa kultuurisesti romanilapsille mahdollisuuden pärjätä paremmin koulussa, jos on romaniperhe, joka ei ole niin ulospäin suuntautuva kuin näinä päivinä vaaditaan. Nykyisin kyllä ihmiset(romanit) ovat intekroituneet yhteiskuntaan, että ei ne mitään erityiskohtelua tarvitse. jos tarvitsee niin luokittelen ne sarjaan "peukalo keskellä kämmentä" ja "uusavuttomuus"....
No mä taisin kirjoittaa asiallisen viestin ainakin omasta mielestä.... hih- tuleva LTO
Kiitoksia paljon hyvistä vastauksista!
Asia taitaa juuri olla niin kuin arvelinkin, että aika hyvin romanit ovat jo soputuneet valtaväestöön, eikä heitä enää katsota erilaisiksi. (vanhemmassa sukupolvessa pikemminkin vielä saattaa olla ennakkoluuloja.)
Jos vielä joku viitsii kertoa vähän ihan romanien kotielämästä, kulttuurista, arvoista, käytännöistä, ihan siis arkipäivän tapahtumista. (tietenkin niitäkin on erilaisia). Päiväkotia ei tarvitse nyt ajatella tässä yhteydessä, vaan ihan yleisesti. Onko mitään eroja ylipäätään enää nykyään? (aika paljon tässä on tullutkin jo, mutta jos on vielä jotain mainitsemisen arvoista...) - Sepieninainen
tuleva LTO kirjoitti:
Asia taitaa juuri olla niin kuin arvelinkin, että aika hyvin romanit ovat jo soputuneet valtaväestöön, eikä heitä enää katsota erilaisiksi. (vanhemmassa sukupolvessa pikemminkin vielä saattaa olla ennakkoluuloja.)
Jos vielä joku viitsii kertoa vähän ihan romanien kotielämästä, kulttuurista, arvoista, käytännöistä, ihan siis arkipäivän tapahtumista. (tietenkin niitäkin on erilaisia). Päiväkotia ei tarvitse nyt ajatella tässä yhteydessä, vaan ihan yleisesti. Onko mitään eroja ylipäätään enää nykyään? (aika paljon tässä on tullutkin jo, mutta jos on vielä jotain mainitsemisen arvoista...)Kerrot että sinulla on mustalaisen kanssa lapsi ja sitten et kuitenkaan tiedä tavoista tai mistään mitään? Anteeksi vaan mutta tulee mieleen, että ootko niitä jotka huolii kenet tahansa ja laittaa ittelleen vaikka vasten toisen tahtoa kysymättä lapsen jotta jotenkin voi roikkua perässä?
Jos oisit seurustellut mustalaisen kanssa,niin kyllä sinulla jotain tapoja olisi silloin tiedossa.Mutta itsehän mainitsit että lapsen isä ei edes halua osallistua mitenkään,se kertoo jo jotain. - nainen ei vielä aikuinen 16
tuleva LTO kirjoitti:
Jos vielä joku viitsii kertoa vähän ihan romanien kotielämästä, kulttuurista, arvoista, käytännöistä, ihan siis arkipäivän tapahtumista. (tietenkin niitäkin on erilaisia). Päiväkotia ei tarvitse nyt ajatella tässä yhteydessä, vaan ihan yleisesti. Onko mitään eroja ylipäätään enää nykyään? (aika paljon tässä on tullutkin jo, mutta jos on vielä jotain mainitsemisen arvoista...)No tota tulee liian pitkä litania jos rupeen tässä nyt oikeen perusteellisesti sulle kertomaan kaikki.. Mutta tässä näitä "tärkeimpiä"..
Käytöstavat ovat suuressa arvossa romaneilla, jos et osaa käyttäyttyä kunnolla ja siveellisesti niin siitä tulee varmasti sanomista esim. jos romani lapsi käyttäytyy sopimattomasti siitä tulee varmasti sanomista lapsen vanhemmille.
Ja romanit ei sano käsipäivää ikinä eikä tutustu/esittele itseään sukunimellä. Romanit tervehtii tuntemattomiakin romania,päällä nyökäten tai jos on aikaa ja mahdollisuus niin jäädään juttelemaan.
Vanhempien ihmisten kunnioittaminen on kaikki kaikessa romaneille. Vanhempien ihmisten mielipiteitä arvostetaan ja kunnioiteaan. Heitä teititellään ja heidät otetaan yleensä ensimmäisenä huomioon, esim. ruokapöytään ei käydä ennen kun vanhemmat ihmiset on ruokaillut ensin. Mutta ei myöskään vanha romani ihminen saa käyttää etuoikeuksiian vaikeuttamalla nuorien toimintoja.
Nuoret ei pukeudu paljastavasti milloinkaan eikä puhu sopimattomia vanhempien läsnäollessa. Seurustelevat nuoret eivät esim. halaile tai istu lähekkäin vanhempien ihmisten läsnäollessa. Suku on romanille tärkeä ja myös suvun jatkajat ovat erittäin tärkeitä...
Pukeutuminen, puhtaus, häveliäisyys ja siveellisyys, ovat tärkeitä romaneille..
Tässä oli nyt jonkin verran.. En jaksa näpytellä nyt enempää..
Mutta jos tulee jotain kysymyksiä vielä mieleen kulttuurista niin kysy tarkemmin koska on sitte kivempi vastailla.. - nainen ei vielä aikuinen 16
Sepieninainen kirjoitti:
Kerrot että sinulla on mustalaisen kanssa lapsi ja sitten et kuitenkaan tiedä tavoista tai mistään mitään? Anteeksi vaan mutta tulee mieleen, että ootko niitä jotka huolii kenet tahansa ja laittaa ittelleen vaikka vasten toisen tahtoa kysymättä lapsen jotta jotenkin voi roikkua perässä?
Jos oisit seurustellut mustalaisen kanssa,niin kyllä sinulla jotain tapoja olisi silloin tiedossa.Mutta itsehän mainitsit että lapsen isä ei edes halua osallistua mitenkään,se kertoo jo jotain.sitä mäki vähä ihmettelin että jos se on seurustellut jonku kaalon kanssa ni eikö se oo oppinu mitää tapoja... mutta mä kerroin sille jotaki..toivottavasti ottaa opikseen..
- Hyvä tyttö älä jatka
nainen ei vielä aikuinen 16 kirjoitti:
No tota tulee liian pitkä litania jos rupeen tässä nyt oikeen perusteellisesti sulle kertomaan kaikki.. Mutta tässä näitä "tärkeimpiä"..
Käytöstavat ovat suuressa arvossa romaneilla, jos et osaa käyttäyttyä kunnolla ja siveellisesti niin siitä tulee varmasti sanomista esim. jos romani lapsi käyttäytyy sopimattomasti siitä tulee varmasti sanomista lapsen vanhemmille.
Ja romanit ei sano käsipäivää ikinä eikä tutustu/esittele itseään sukunimellä. Romanit tervehtii tuntemattomiakin romania,päällä nyökäten tai jos on aikaa ja mahdollisuus niin jäädään juttelemaan.
Vanhempien ihmisten kunnioittaminen on kaikki kaikessa romaneille. Vanhempien ihmisten mielipiteitä arvostetaan ja kunnioiteaan. Heitä teititellään ja heidät otetaan yleensä ensimmäisenä huomioon, esim. ruokapöytään ei käydä ennen kun vanhemmat ihmiset on ruokaillut ensin. Mutta ei myöskään vanha romani ihminen saa käyttää etuoikeuksiian vaikeuttamalla nuorien toimintoja.
Nuoret ei pukeudu paljastavasti milloinkaan eikä puhu sopimattomia vanhempien läsnäollessa. Seurustelevat nuoret eivät esim. halaile tai istu lähekkäin vanhempien ihmisten läsnäollessa. Suku on romanille tärkeä ja myös suvun jatkajat ovat erittäin tärkeitä...
Pukeutuminen, puhtaus, häveliäisyys ja siveellisyys, ovat tärkeitä romaneille..
Tässä oli nyt jonkin verran.. En jaksa näpytellä nyt enempää..
Mutta jos tulee jotain kysymyksiä vielä mieleen kulttuurista niin kysy tarkemmin koska on sitte kivempi vastailla..Kuule, tuo kysyjä ei ole romanin kanssa ollu kuin korkeintaan kerran...kun ei tiedä tuon vertaa,ei tarviakaan.Taitaa udella lämpimikseen.Perustavat tietää varmasti jokainen valkolainen kertomattakin.
- tuleva LTO
Hyvä tyttö älä jatka kirjoitti:
Kuule, tuo kysyjä ei ole romanin kanssa ollu kuin korkeintaan kerran...kun ei tiedä tuon vertaa,ei tarviakaan.Taitaa udella lämpimikseen.Perustavat tietää varmasti jokainen valkolainen kertomattakin.
Taitaa mennä asiattoman puolelle, joten keskustelu lienee hyvä päättää tähän. Toki nuo asiat olen tiennyt, mutta kaikista tavoista en voi olla varma, olen tavannut mitä kummallisempia käytäntöjä ja minulle on syötetty vaikka mitä. Jotkut taas eivät noudata ollenkaan romanien tapoja, kuten ei entinen miehenikään. Tavat on hyvä pukea sanoiksi. Ne on myös kuitenkin saatava kuulla ulkopuoliselta tätä tutkimusta varten, eikä siihen saa käyttää omia mielipiteitä. En usko, että tämä on tuottanut kenellekään harmia. Kiitoksia vielä kerran kaikille vastanneille, olette olleet suureksi avuksi. Runsasta Jumalan siunausta!
- Mikä oot arvosteleen Häntä?!
Sepieninainen kirjoitti:
Kerrot että sinulla on mustalaisen kanssa lapsi ja sitten et kuitenkaan tiedä tavoista tai mistään mitään? Anteeksi vaan mutta tulee mieleen, että ootko niitä jotka huolii kenet tahansa ja laittaa ittelleen vaikka vasten toisen tahtoa kysymättä lapsen jotta jotenkin voi roikkua perässä?
Jos oisit seurustellut mustalaisen kanssa,niin kyllä sinulla jotain tapoja olisi silloin tiedossa.Mutta itsehän mainitsit että lapsen isä ei edes halua osallistua mitenkään,se kertoo jo jotain.NO,siinä nähtiin miten empaattinen romaninainen on.
Kyllä itselle huudetaan apua ja arvostusta,mutta kuiteskin mollataan valkoisia,jos heidän elämä on mennyt ei arvojen Ns. mukaisesti.MIKÄ ON MUUTEN SELLANE MIES ;JOKA JÄTTÄÄ LAPSENSA. En tältä näkymältä usko että kukaan viitsisi juosta kenenkään perässä tekemällä lapsen.KYLLÄ VAAN ON SITÄ MIELTÄ,ETTÄ ROMANIMIEHETKIN PITÄÄ KASVATTAA VASTUUSEEN. Jos ei ole minkaanlaista vastuuntuntoa,oma lapsi jossain itkee,onko se ihminen siis Mies siis, ihan tunteeton ? vai sairas. - mieti tätä
Mikä oot arvosteleen Häntä?! kirjoitti:
NO,siinä nähtiin miten empaattinen romaninainen on.
Kyllä itselle huudetaan apua ja arvostusta,mutta kuiteskin mollataan valkoisia,jos heidän elämä on mennyt ei arvojen Ns. mukaisesti.MIKÄ ON MUUTEN SELLANE MIES ;JOKA JÄTTÄÄ LAPSENSA. En tältä näkymältä usko että kukaan viitsisi juosta kenenkään perässä tekemällä lapsen.KYLLÄ VAAN ON SITÄ MIELTÄ,ETTÄ ROMANIMIEHETKIN PITÄÄ KASVATTAA VASTUUSEEN. Jos ei ole minkaanlaista vastuuntuntoa,oma lapsi jossain itkee,onko se ihminen siis Mies siis, ihan tunteeton ? vai sairas.miksi miehen pitäisi sellaista huolehtia,mitä ei ole edes halunnu kun jotku naiset haluaa vaan saada toisen jäämään vaikka tekemällä lapsen.lapsia tulee ihan valheen kauttakin.se mies ei oo tästä naisesta välittäny ja siksi näin.
- amigaan
SE miksi ei näy päiväkodissa,on syy kuin valkolaisten kanssa.JOS EI OLE TYÖSSÄ, se on painavin syy.Puoliverisiä vain olen nähnyt työssä.Mulle kertoivat että töihin meno johti pois heimon piiristä ja tämä kerto itse tuo tumma, tuo tumma.Asuu naapurissa.
- minä....
olen mustalainen kolmen lapsen äiti ja lapseni on ollut 9 kuukautisesta päiväködissa kun itse olen ollut töissä.ei ole työnteko vaikuttanut porukkaani.tietysti suurin osa perheestä on töissä ja meidät on kasvatettu siihen että jotain on tehtävä leipänsä eteen. yhdessä ainoassa päiväkodiss huomasin että mustalaisuus oli ongelma kaikissa muissa on ollut kaikki ihan hyvin ja ei ole mun mustalaisuus paljon haitannut.
- .,.,.,
kuin vain puoliverisiä on töissä. Eipäs yleistetä. Ja ei se tynteko johda eroon suvusta. Eipä ole tainut naapurisi kertoa koko totuutta.
- meilläkin
minä.... kirjoitti:
olen mustalainen kolmen lapsen äiti ja lapseni on ollut 9 kuukautisesta päiväködissa kun itse olen ollut töissä.ei ole työnteko vaikuttanut porukkaani.tietysti suurin osa perheestä on töissä ja meidät on kasvatettu siihen että jotain on tehtävä leipänsä eteen. yhdessä ainoassa päiväkodiss huomasin että mustalaisuus oli ongelma kaikissa muissa on ollut kaikki ihan hyvin ja ei ole mun mustalaisuus paljon haitannut.
niin meilläkin kun eukko on käynyt synnyttämässä upseerin,niin heti laps päiväkotiin ja äiti töihin.
- lakgrdg
Hei,
Luin tuossa muutaman vastauksen ja olen kyllä eri mieltä romaneiden suhtautumisesta päiväkoteihin. Aika yleistä on, että lapset tahdotaan hoitaa suvun keskuudessa, mutta mielestäni päiväkoteja kohtaan ei välttämättä liity epäluuloja. Kyse on ennemminkin siitä, että äidit kokevat usein olevansa "huonoja" äitejä, jos hoidattavat lapsensa muilla. Tämä on siis minun näkemykseni asiasta. Minä ja sisarukseni olemme olleet päiväkodissa ja minun lapseni ovat olleet päiväkodissa ihan pienestä asti. Samoin kuin mieheni ja hänen sisaruksensa. Toisaalta tunnen myös ihmisiä, jotka eivät koskaan laittaisi lapsiaan tarhaan.
Suurin kritiikki päiväkoteja kohtaan kohdistuu mielestäni turvallisuuteen. Jotenkin ollaan epäluuloisia siitä, että tuleeko ne lapset siellä hyvin hoidettua ja vahditaanko heitä todella tarkkaan ettei mitään ikävää pääse tapahtumaan. Yksi romanikulttuurin piirre onkin vanhempien ylisuojelevaisuus.
Mieleeni ei tule yhtään asiaa, jota päiväkodissa tulisi ottaa jotenkin erityisesti huomioon romanilapsen kohdalla. Samanlaisia lapsia he ovat kuin muutkin ja vanhemmatkin toivovat samoja asioita kuin valtaväestönkin äidit ja isät. Voithan toki kysyä vanhemmilta onko heillä jotain erityistoiveita tai asioita joita tulisi ottaa huomioon. Hoivatkaa ja opastakaa rakastaen. Sitä me toivomme.
Opetushallitukselta on ilmestynyt joitakin vuosia sitten tutkimus, jossa käsiteltiin romanilasten päiväkoti asioita. Siinä taisi muuten olla tutkimus siitä kuinka moni romanilapsi on ylipäätään ollut päiväkodissa. Luku oli tosi alhainen. Olisiko ollut peräti 2%...?- Vaalea nainen
"Yksi romanikulttuurin piirre onkin vanhempien ylisuojelevaisuus."
Mikä on ylisuojelua?Ei lastaan voi ylisuojella,lapsi tarvitseekin kaiken mahdollisen parhaan suojan ja turvan!Me vaalet sen sijaan ollaan monesti piittaamattomia lastemme suhteen!Vai millä selittyy iso joukko ihan nuoria,vielä lapsia harhailemassa illalla/yöllä kadulla!!!!
Hyvä onkin siihen nähden ylisuojelu,kuin piittaamattomuus.
- romani äiti!
romani kulttuurista tulisi sinun tietää.esim. puhtaus säännot. Mpeus materiaalisi täytyisi olla romanien kulttuurista tai keskustelemalla avoimesti jonkun romani äidin kanssa. Äidit hyvin avoimesti kyllä kertovat jos tahdot tietä jotain tai tarvitset johonkin oppimis materiaalia.
Muuten romanilapsen kohtelu päiväkodissa tulisi olla tasa-arvoista. Romani lapsi opetetaan ja kasvatetaan kunnioittamaan vanhemiaan ja muitakin. Romani kasvatuksen tavoitteena on ulos paäin suuntautunut sosiaalisesti taitava lapsi.
Hyvinä asioina pidetään tunteiden lämpöä, perheiden yhteen kuuluvaisuutta.
VOisitko kenties antaa sähköposti osoitteesi niin annan sinulle enemmän ja tarkempaa tietoa näistä asioista.- Pitäkää vanhemmista huolta ...
ja kasvatetaan kunnioittamaan vanhempiaan ja muitakin".Kuinkahan sitten vanhukset kokevat yksinäisyyttä jos tämä opetus olisi totta?
Elämä ja Valo lehdestä 2/2006 sivu 24 eteenpäin vanhus kertoo yksinäisyydestään: -" Koen usein suurta tuskaa, kun olen niin yksinäinen, itkee Viljo. Kaikkien näiden vuosien jälkeen, missä ovat työtoverit ja muut kaaleet?"
Lakatkaan höpöttämästä jostain ihmeellisestä mustalaiskulttuurista kunnioittamis-, puhtaus-, pukeutumis sääntöineen. Onhan omat käyttäytymis säännöt meillä ns. valtaväestölläkin. Se ero meidän kulttuurissamme kuitenkin on, että me käymme suurin osa työssä, elätämme ison joukon ihmisiä, jotka ei ikinä ole leipänsä eteen tehnyt rikkaa ristiin. - ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,...
Pitäkää vanhemmista huolta ... kirjoitti:
ja kasvatetaan kunnioittamaan vanhempiaan ja muitakin".Kuinkahan sitten vanhukset kokevat yksinäisyyttä jos tämä opetus olisi totta?
Elämä ja Valo lehdestä 2/2006 sivu 24 eteenpäin vanhus kertoo yksinäisyydestään: -" Koen usein suurta tuskaa, kun olen niin yksinäinen, itkee Viljo. Kaikkien näiden vuosien jälkeen, missä ovat työtoverit ja muut kaaleet?"
Lakatkaan höpöttämästä jostain ihmeellisestä mustalaiskulttuurista kunnioittamis-, puhtaus-, pukeutumis sääntöineen. Onhan omat käyttäytymis säännöt meillä ns. valtaväestölläkin. Se ero meidän kulttuurissamme kuitenkin on, että me käymme suurin osa työssä, elätämme ison joukon ihmisiä, jotka ei ikinä ole leipänsä eteen tehnyt rikkaa ristiin.tärkein opetus jota ei romaneille opeteta kotona on työn teko ja itsensä elättäminen.
- Ennakkoluulot alas!
Minulla on tyttö perhepäivähoidossa siihen asti kunnes vapautuu paikka päiväkodista. Syyskuun eka päivä alotti ja ihan kivasti on menny. Neljä lasta yhteensä, kaksi talon omaa lasta ja kaksi hoitolasta. Meidät otettiin hyvin vastaan ja tapahtui asia mistä hämmennyin, positiivisesti: Meille varattiin keskustelu aika jonka tarkoituksena oli perehdyttää talon väki romanikulttuuriin, jotta ymmärtäisivät lasta ja osaisivat itse hoitaa arkipäivän tilanteet samanlla tavalla kuin meillä kotona. Tuli todella hyvä mieli, ettei pidetty mitenkään vähä pätöisenä asiana. Myös talon lapset ottivat tytön hyvin vastaan eikä kertaakaan ole ollut mitään nimityksiä tms. joita kyllä varmasti tulee jossain vaiheessa päiväkodissa. Mutta siis meihin suhtauduttu asiallisesti ja täys kymppi tälle hoitopaikalle!
- Anonyymi
Kannattaa ihan tarkistaa ettei lapsessa jälkiä ja kysellä toki iä mukaisesti onko kotona väkivaltaa. Laki se koskee heitäkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422234- 251813
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271445- 1091274
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!151259- 181035
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71954Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107874Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333853Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad74846