Viiriäinen?

TChicken

Hei kaikki Suomi24 käyttäjät! Olen käyttänyt pitkää tätä palstaa (eri nimimerkeillä) ja nyt minulla on erittäin tärkeää kysyttävää. Onko kellään teillä viiriäisiä? Olisin innokas hankkimaan kyseisiä lintuja, tai kanoja. Jos tiedät mitään näistä linnuista, kerrothan?

En asu maalla, mutta minulla on iso piha. En ole edes varma saako kaupungissa pitää kanoja, vaikka niillä olisi hyvät oltavat. Kerrothan jos tiedät. Kaikki mikä liittyy auttaisi.

11

6946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mustikki

      ei saa pitää kotieläimiä kaava-alueella. Kissat ja koirat ym.lemmikit sallittuja. Viiriäinen luetaan tuotantoeläimeksi eikä näinollen ole sallittu pienenäkään laumana.Sama koskee kanoja.

      • ...hupsis...

        Kannattaa varmasti kysäistä suoraan esim. terveystarkastajalta mikä on tilanne juuri siinä omassa kaupungissa...Näitä kuntia/kaupunkeja on niin monenmoisia...päteneekö kaikissa samat säännöt?!?

        Mulla on (maalaiskunnassa) sekä kanoja, että viiriäisiä...Olen ymmärtänyt, että molempien lintulajien joitakin muotoja (esim. chabokana ja siniviiriäinen) pidetään myös asunnoissa sisälemmikkeinä...lieköpä sillä sitten väliä sijaitseeko se asunto maalla vai kaupungissa?!?

        Linkkivinkki, josta löytyy tietoa molemmista lintusista:
        http://www.munanetti.power-forums.com/


      • pekka m.

        Kyllä saa pitää kunhan kysyy rajanaapureilta luvan ja tekee ilmoituksen elintarvikehygienikolle (terveystarkastajalle)ja maaseutukeskukseen, lampaista lammas ja vuohirekisteriin. Meillä on kanoja ja lampaita,on ollut jo 5vuotta. Matkaa keskustaan 1,5km ja on sentään eteläsuomenläänin pääkaupunki. Lupien hankinta ei ollut vaikeeta neuvoja sai helposti.


    • viiriäisiä?

      Mistä noita viiriäisiä voi ostaa?

    • viiriäisistä

      Viiriäisten häkistä kannattaa tehdä matala. Viiriäinen pyrähtää lentoon suoraviivaisesti, joten korkeassa häkissä se saisi vain turhaa vauhtia ja loukkaisi itsensä törmätessään verkkoon.

      Viiriäisen häkissä on oltava suojapaikkoja, johon se voi piiloutua halutessaan. Viiriäiset ovat aktiivisia aamuhämärässä, joten kirkkaalla päivällä ne saattavat haluta välillä turvallisen lymypaikan.

      Viiriäiset rakastavat ituja! :)

      Jos kasvatat viiriäiset pienestä pitäen, niistä tulee kesyjä. Poikasten kasvatukseen kannattaa kysyä neuvoa asiantuntijalta. Lämpötilan on oltava sopiva, ja raikasta vettä aina saatavilla. Jos poikaset leimautuvat sinuun ne saattavat piipittää kovasti kokiessaan että olet hylkäämässä ne, mutta hyvällä huolenpidolla saat levollisia aikuisia viiriäisiä.

      Viiriäiset jotka ovat kasvaneet liian isoissa laumoissa ovat helposti stressaantuneita. Paremmatkin olosuhteet saattavat stressata niitä ensi alkuun, jos ne eivät ole tottuneet luottamaan ympäristöönsä. Jos ostat viiriäiset isosta tarhasta jossa ne ovat saaneet juosta ympäriinsä, tarkkaile ensin hetki mitkä valitset. Vältä neuroottisesti käyttäytyviä lintuja, sillä ne ovat stressaantuneempia ja kesyyntyvät hitaammin.

      Laumassa ei saa olla monta kukkoa! Mieluiten yksi kukko, jos sitäkään. Kukko pitää aamuisin vähän meteliä.

      Tarhassa kasvaneet viiriäiset, jotka eivät ole koskaan leimautuneet mihinkään vaan kasvaneet "yhdessä yksin", eivät kykene hautomaan munia ja kasvattamaan jälkeläisiä. Ne ovat sikäli tunnevammaisia. Hyvällä kasvatuksella viiriäisestä voi kuitenkin saada hyvän emon. Kesy viiriäinen on ihana pallero... Ja viiriäisen munat ovat maukkaita!

    • Tannya

      Siis miten kauan viiriäiset elää?

    • Minde8

      Minulla on ollut lemmikkiviiriäinen jo n. 3v. ja vantaalla asun.. Tämä kyseinen lintu on ostettu eläinkaupasta, hinta oli n.30e, isosta akvaariosta olen tehnyt häki (verkkokansi) koska on todella sotkevaa lajia.. Kooltaan on pienempi kuin kasvatettavat viiriäiset, kovaa meteliä pitää (eka puhaltaa kuin tuuli ja sitten kiekuu kuin petolintu) eli ei sovi kerrostaloon=)..

      • palikka.

        Moi!

        Olen kuullut puhetta että viiriäisistä lähtisi voimakas ja paha haju. Pitääkö tämä paikkansa?


    • jep4

      Ei pidä.

    • santukka3

      ei pidä paikkaansa :D mut hyvä kysy,ys :D

    • olololol3

      trololololololololololrgrdgrdgrdddddddddddddddddddddddddddddddddd

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2058
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1962
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      149
      1563
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe