Kuka ei pidä kissoista?

wolverine

Onkohan syitä sille, miksi kissoista eivät niin monet tykkää kuin mitä muista eläimistä?

Kissoissa saattaa ärsyttää mm. se että sellainen pehmeä rääpäle voisi päihittää tappelussa niin ihmisen kuin koirankin. Sitä on vaikea hyväksyä. Sen takia varmaan eivät monet pidä kissoista.

10

1910

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antero

Koirasta poiketen kissa ei ole laumaeläin, joka voimakkaasti leimaantuisi ihmiseen lauman johtajana. Toisinaan saattaa kissan itsepäisyys saada ihmisen raivon partaalle. Kissan on palveltavana ei palvelijana kuten koira yleensä. Ehkä juuri siksi kissaihmisestä kissat ovat niin vastustamattoman ihania olentoja.

• nonnu

ehkä siks että ne on nii suosittuja ja kaikki aina pitää nistä mut joku haluu olla erillainen ja siks ei pidä..

• Meeri

Kissa ja koira eroavat toisistaan aikalailla sekä luonteen ja tietysti myös ulkonäön vuoksi. Jotkut ihmiset pitävät enemmän koirista, koska ne ovat uskollisia, ihmiseen täysin kiintyviä ja ihmisen palvelioita. Koiran voi alistaa, kissaa ei milloinkaan. Kissaihmiset ihailevat kissan kauneutta, itsenäisyyttä sekä myös itsepäisyyttä. Kissa saa kahdenlaiset tunteet aikaan: Joko sitä vihataan tai rakastetaan. Jotkut metsästäjät ovat ottaneet kissan uhakseen, saattavat jopa olla kissalle kateellisia sen huipputaidokkaan metsästystaidon ansiosta. Tällaisilla ihmisillä saattaa olla kuriin alistettu metsästys tai palveluskoira. Ja niinhän se sanonta menee: Että ne ihmiset, jotka vihaavat kissoja, ovat olleet edellisessä elämässään hiiriä. ;)

• Muru

Meillä on ollut elämäni aikana monta kissaa ja jokainen niistä on ollut erilainen luonteeltaan.
      Ehkä ne jotka vihaa kissoja eivät koskaan ole oikeasti tutustuneet yhteenkään kissaan. Tai se tuttu kissa sähisi ja raapi...
      Mieheni ei pitänyt kissoista ennenkuin tutustui nykyiseen kissaani. He pitivät heti toisistaan.
      Hän jaksaa aina ihmetellä sitä miten mukava ja kiltti kisu on. Pitäisi ajatella aina eläimiä yksilöinä, ei pelkästään jonain lajina. =)

• tutustuneena

Yksi syy siihen miksi kissoista ei niin välitetä, löytyy historiasta.
      Keskiajalla noitavainojen aikaan, vainottiin noidiksi epäiltyjä ja heidän kotieläimiä, mm. kissoja. Tämä herätti uskomuksia ja kissoja alettiin vieroksua. Asenne on jossain määrin säilynyt suomessa, ei juuri muualla.

• sissi

Olen kuullut sellaisen sanonnan, joka meni jotenkin näin, että
      "koiraihmiset haluavat tulla rakastetuksi,
      kissaihmiset haluavat rakastaa".

Mitenkähän tuo lienee...?

• Tellu

Ähäkutti...! Ei maar. Luulisin että kissassa ärsyttää se että se on sellainen yön eläin, hautausmailla pyörivä kiilusilmä joka saattaa yhtäkkiä vilahtaa vastaan ja sitä säikähtää. Koirat eivät ikinä pyrähdä ohitsesi yllättäen, niiden tulon yleensä kyllä näkee ja kuulee. Itse en niitä kuolaturpia silleen diggaakaan kauhiast, sillä "en puhu koiraa". En ymmärrä kieli suusta roikottaen tapahtuvaa poikkoilua ja riehumista, enkä ikinä muista että koiraa ei saa silittää, vaan sitä pitää taputtaa... (Onneksi on myös rauhallisia koiria, ja kyllähän ne kissatkin toki riehuvat, mutta eivät tunge päälle ängeten haaroihin tai - herrajjesta - yrittäen vetäistä vasten polvea!) Sensijaan "puhun kissaa". Kirjallisuuden ja omien kokemusten kanssa olen oppinut yhtä sun toista kissoista, ja ymmärrän miten ne raksuttavat. Ne EIVÄT ole ylpeitä eivätkä varsinkaan kieroja elukoita, vaan äärimmäisen arkoja. Olisitte arkoja itsekin, jos olisitte yksin liikkuvia PIENIÄ eläimiä. Kissa, kuten esim. ujo ihminen, välttelee erilaisia vaaratilanteita. Mutta jos se ei siihen pysty, se puolustautuu hysteerisesti (kuten saattaa tehdä myös kiusattu ihminen kun oikein pimahtaa).

Mutta kyllä siellä alitajunnassa jotain on päin helvettiä, jos alkaa pitää jotakin tiettyä eläinlajia jotenkin äärimmäisen ällöttävänä...

• Kissasöpöli

Miten kotikissa voisi päihittää tappelussa ihmisen? Kissanhan voisi tappaa yhdellä potkulla tai lyönnillä. Tai vaikka puristaa kädellä kuoliaaksi. Tai repäistä raajat irti tai ottaa takajaloista kiinni ja lyödä pää murskaksi maahan tai seinään tms.

• Tiger

Katso kissaa puutarhassa, näet tiikerin viidakossa. Kuuluu vanha sanonta...(pitää muuten paikkansa)
        Luulen, että suurin osa ihmisistä jotka inhoavat kissoja eivät ole ikinä tutustuneet yhteenkään kissaan ja pitävät niitä ilkeinä eläiminä juuri niiden itsenäisyyden takia. Kissoja pidetään myöskin tyhminä sen takia että ne eivät opi temppuja, tosiasiahan on että ne eivät halua oppia, ne eivät pyri miellyttämään ihmistä koko ajan ja tulevat syliinkin juuri silloin kuin itseä huvittaa. Myös pikkulintujen ja oravien tappaminen nostattaa vihantunteita kissoja kohtaan, mutta kissahan on petoeläin ja vapaana ulkona kulkeva kissa oppii varmasti saalistamaan naapurin lintulaudalta söpöjä pikkulintuja. Itseäni on aina kiehtonut suuret kissaeläimet, joten mikäs sen mukavampaa kuin oma pienoismallin tiikeri pitämässä seuraa.

• tyttö

Minua kiehtoo kissan itsenäisyys ja on palkitsevaa uuden ehkä jopa aran kissan kanssa oleminen, kun kissa vihdoin oppii luottamaan ihmiseen. Kissassa on haastetta ja kissa on erittäin sulavaliikkeinen, notkea ja nopea, mikä on myös jotenkin ihailtavaa. Kissassa miellyttää juuri se, että se on niin omapäinen ja päättää ne ihmiset kenen sylissä uskaltaa astella. ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe