Olen yrittänyt saada gprs-yhteyttä toimimaan seuraavien ohjeiden avulla:
http://kapsi.fi/~mcfrisk/linux_gprs.html
olen nyt tilanteessa, jossa kännykän gprs-modeemin pitäisi näkyä Linuxissa /dev/rfcomm0 -tiedostona. Aiemmin Slackware-10.2 -versiossa näin näkyikin, mutta uusimmassa 11-versiossa tuota fileetä ei vain ilmesty /dev -hakemistoon.
Mikä siis neuvoksi?
Käytössä on Slackwaren 2.4-sarjan stokkikerneli. Distron mukana tullutta 2.6-sarjan kerneliä en saa edes boottaamaan...
rfcomm device file
3
289
Vastaukset
- slack-vaariVaikea noilla tiedoilla sanoa. 2.6 kernelissä lienee parempi tuki uusille laitteille eli kannattaa yrittää sitäkin toimimaan. Mitä sanoo cat /proc/sys/kernel/hotplug? Käytätkö jotain USB-donglea? dmesg, lsusb ym. komennot vianselvitykseen... 
 Slackware 11:ssa käytettäessä 2.6-kerneliä ei käytetä enää hotplug-järjestelmää. Sen korvaa udevd-palvelu mikä seuraa uusien laitteiden ilmestymistä ja luo laitetiedostot udev-sääntöjen mukaan. Katso /etc/rc.d/rc.udev mistä näkyykin, että esim. /dev liitetään tmpfs-tiedostojärjestelmäksi.- s.läkkiTosiaan varmaan 2.6 kernelillä toimisi tämäkin homma huomattavasti paremmin, mutta kun en saa sitä edes boottaamaan. 2.6 kernel antaa vaan käynnistettäessä seuraavaa virhettä: 
 XFS: bad magic number
 XFS: SB validate failed
 No filesystem could mount root, tried: ext3 ext2 iso9660 xfs
 Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(8,1)
 Tuo sama ilmoitus tulee siis ainakin kahdella 2.6 -sarjan kernelillä. En muista tarkkoja versionumeroita koska jouduin asentamaan windossin tämä kirjoittelemista varten... Niin ja tiedostojärjestelmä on "/" ja "/home" -osioilla XFS.
 Vaikuttaa aika hankalalta: jos käytän 2.4 -sarjalaista, en saa bluetooth-modeemin laitetiedostoa ilmestymään käytettäväksi. Jos käytän 2.6 -kerneliä, root-filesysteemiä väitetään korruptoituneeksi. Vaikka en "kaks.nelosella" löydä siitä xfs_tools -paketin tarjoamilla tarkastusohjelmillakaan kertakaikkiaan mitään vikaa.
 Slackwarea olen käyttänyt versiosta 10.0 alkaen, ja tähän asti on toiminut AINA kuin junan vessa. Huolimatta lukuisista kernelin asennuksista/päivityksistä ja muista räpellyksistä. Taitaa olla distron/käyttiksen vaihto edessä...

- Voisit testata vaikka luoda ne rfcomm*-tiedostot käsinkin, eli roottina cd /dev ja siellä ./MAKEDEV bluetooth. 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset727257
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti845684
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut393816
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1112935
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral962785
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k422760
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät122628
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa132081
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161816
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2411694