rfcomm device file

s. läkki

Olen yrittänyt saada gprs-yhteyttä toimimaan seuraavien ohjeiden avulla:

http://kapsi.fi/~mcfrisk/linux_gprs.html

olen nyt tilanteessa, jossa kännykän gprs-modeemin pitäisi näkyä Linuxissa /dev/rfcomm0 -tiedostona. Aiemmin Slackware-10.2 -versiossa näin näkyikin, mutta uusimmassa 11-versiossa tuota fileetä ei vain ilmesty /dev -hakemistoon.

Mikä siis neuvoksi?

Käytössä on Slackwaren 2.4-sarjan stokkikerneli. Distron mukana tullutta 2.6-sarjan kerneliä en saa edes boottaamaan...

3

297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • slack-vaari

Vaikea noilla tiedoilla sanoa. 2.6 kernelissä lienee parempi tuki uusille laitteille eli kannattaa yrittää sitäkin toimimaan. Mitä sanoo cat /proc/sys/kernel/hotplug? Käytätkö jotain USB-donglea? dmesg, lsusb ym. komennot vianselvitykseen...

Slackware 11:ssa käytettäessä 2.6-kerneliä ei käytetä enää hotplug-järjestelmää. Sen korvaa udevd-palvelu mikä seuraa uusien laitteiden ilmestymistä ja luo laitetiedostot udev-sääntöjen mukaan. Katso /etc/rc.d/rc.udev mistä näkyykin, että esim. /dev liitetään tmpfs-tiedostojärjestelmäksi.

• s.läkki

Tosiaan varmaan 2.6 kernelillä toimisi tämäkin homma huomattavasti paremmin, mutta kun en saa sitä edes boottaamaan. 2.6 kernel antaa vaan käynnistettäessä seuraavaa virhettä:

XFS: bad magic number
        XFS: SB validate failed
        No filesystem could mount root, tried: ext3 ext2 iso9660 xfs
        Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(8,1)

Tuo sama ilmoitus tulee siis ainakin kahdella 2.6 -sarjan kernelillä. En muista tarkkoja versionumeroita koska jouduin asentamaan windossin tämä kirjoittelemista varten... Niin ja tiedostojärjestelmä on "/" ja "/home" -osioilla XFS.

Vaikuttaa aika hankalalta: jos käytän 2.4 -sarjalaista, en saa bluetooth-modeemin laitetiedostoa ilmestymään käytettäväksi. Jos käytän 2.6 -kerneliä, root-filesysteemiä väitetään korruptoituneeksi. Vaikka en "kaks.nelosella" löydä siitä xfs_tools -paketin tarjoamilla tarkastusohjelmillakaan kertakaikkiaan mitään vikaa.

Slackwarea olen käyttänyt versiosta 10.0 alkaen, ja tähän asti on toiminut AINA kuin junan vessa. Huolimatta lukuisista kernelin asennuksista/päivityksistä ja muista räpellyksistä. Taitaa olla distron/käyttiksen vaihto edessä...

• Voisit testata vaikka luoda ne rfcomm*-tiedostot käsinkin, eli roottina cd /dev ja siellä ./MAKEDEV bluetooth.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
      Laki ja rikos
      88
      6123
    2. Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus

Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,
      Maailman menoa
      309
      5458
    3. Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa

Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk
      Maailman menoa
      55
      3409
    4. Lopetan ikävöinnin

Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään
      Ikävä
      12
      3155
    5. Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta

joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina
      Maailman menoa
      106
      2749
    6. Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?

Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t
      Filosofia
      10
      1720
    7. Sinä olet minun forEver

Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,
      Ikävä
      21
      1660
    8. Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut

Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.
      Maailman menoa
      18
      1614
    9. Vihervassarit

Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät
      Maailman menoa
      33
      1477
    10. Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan

Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei
      Ikävä
      184
      1152
    Aihe