Kokeneemmat tietävät että nyt alkaa jännittävin aika kaksipyöräisellä kuljettaessa. On luvassa pimeitä iltoja ja aamuja. Lisäksi kavala kosteus tekee katumaalaukset mielenkiintoisen luistaviksi, varsinkin kurveissa ja kiihdytyksissä, eli on siis vielä luvassa yllättäviä kumin vinkaisuja!
Eräänä huurteisena aamuna tapahtuu kuitenkin se ultimaattinen rysähdys, jonka jälkeen saakin olla TOSI TARKKANA! Nimittäin nämä jykevät tienvarsien lehtipuut romauttavat kesäkasvustonsa motoristiparan kiusaksi asfalttiin!
Siinäpä onkin oiva jäärata kokemattomalle menijälle, niinkuin sillekin onnettomalle TZR-poialle, joka jo lauantai-ehtoona keräili katteitaan keskikorokkeen tienoilla moiseen ennakko-lehtikasaan ajautumisen jälkeen kylällä!
Eli, kaikki ensivuotiset viimehetken nautiskelijat olkaa siis tarkkana:
Jäätä ei vielä ole, ja irtosora ja vesisadekelikin on jo tullut tutuksi, samoin ehkä nuo katumaalaukset. Mutta sitkeäpintainen vaahteran lehti, pimeys ja vesi -siinä vasta oivallisen vaarallinen yhdistelmä.
Jos siitä vielä selviätte, niin olettekin jo kokeneet melkein kaiken riesan, mitä kiusaksi on määrätty!
Ensi kesänä olettekin jo sitten melkein ammattilaisia.
lehtileikkeitä
12
1290
Vastaukset
- Duutsonni
eli ollaanpa todella tarkkoina! Uskomattoman liukasta voi olla ilman jäätäkin.
- mankelix
noille tilaamattomille märille lehdille antaa ensimmäisten pakkasaamujen jääriite.
- Kra
Onhan näitä kesälläkin varsinkin nakkikioskien ja "makkosenbaarien" lähiympäristöissä. Hyvin sutasee rengas kun sinappiseen nakkipaperiin osuu.
- Turo--Inkeri
syksyn lehdistä liukenee tielle limaista "smäidää" joka on siitä kavalaa, että se voi olla siellä vielä silloinkin, kun lehdet on joko lakaistu tai lentäneet pois.
Tosin se vanha perustotuus, että niin kauan ei ole ongelmaa kun renkaiden pyörimisnopeus vastaa mp:n etenemisnopeutta, pätee noihinkin. Ja jos puhutaan ihan normaalista katuajosta, ts. nurkissa pyörimisestä, ei noista tarvitse juurikaan välittää. En ainakaan itse tarvitse tai kaipaa mitään huippupitoja tavallisessa ajossa, pehmeä ja tasainen ajotapa mahdollistaa sen, ettei noita tarvitse sen kummemmin edes ajatella.
Voi tietenkin olla kovastikin eri asia, jos jollain on tarvis kokeilla jotain suorituskykyasioita tai hakea omia rajojaan katuajossa, mutta itse ainakin jätän moiset suljetuille radoille.
Alkuunhan pelotti kovasti esim. mukulakivet, kaistamaalaukset, ratikkakiskot sateella, mutta niidenkin kanssa oppii toimimaan aivan vaistomaisesti. Osansa on varmasti silläkin, että kun niitä ei enää jännitä, pystyy toimimaankin paremmin.
Periaatteessa aina, kun joutuu ns. läheltäpiti-tilanteeseen yllämainittuihin asioihin liittyen, on kyseessä vain ja ainoastaan käyttäjävirhe. Absoluuttinen pidon määrä voi noissa vaihdella hyvinkin dramaattisesti, mutta siitä tulee ongelma vain silloin, kun laitteen käyttäjä ei osaa ottaa sitä huomioon. Niin kauan kuin lumi ja jää eivät ole yhtälössä mukana, on pääpiirtein aika helppoa tulla toimeen 2-pyöräisellä normaaliliikenteessä.
Ajoin kerran perässä talvikelillä (paikoin kuivaa, paikoin märkää, paikoin jäistä) kun edellä meni eräs kokenut, kymmeniä vuosia pyörillä ajanut enskakuski ja Dakar-rallin osanottaja. Itselläni oli nastat, hänellä Supertenere750:ssa sileät kesärenkaat, eikä voi kuin ihmetellä kuinka helpon näköistä homma on, kun sen oikeasti osaa! Hän osasi nimenomaan hyödyntää sen vähäisen tarjolla olevan pidon, ja tiesi mistä sitä löytyy, mistä ei. Itselläni oli nastoista huolimatta paljon enemmän paskat housussa moneen otteeseen. Puhtaasti taitolaji siis tämäkin.- sunnuntaina
ensi kertaa Hesassa ajelemassa sateen kastelemilla nupukivillä ja raitiokiskoilla. Kyllä meno oli aika huteraa aloittelijalla,ei paljon uskaltanut kulmissa kanttailla.
Mutta parempi suuri varovaisuus,kuin pieni uhkarohkeus. - Turo--Inkeri
sunnuntaina kirjoitti:
ensi kertaa Hesassa ajelemassa sateen kastelemilla nupukivillä ja raitiokiskoilla. Kyllä meno oli aika huteraa aloittelijalla,ei paljon uskaltanut kulmissa kanttailla.
Mutta parempi suuri varovaisuus,kuin pieni uhkarohkeus.ne märät ratikkakiskot on kyllä veemäisiä. Mutta kun opettelet tempaisemaan niistä päättäväisesti yli etkä käyttele pahemmin kaasua eikä varsinkaan jarrua siinä päällä, niin hyvin menee. Eli siis vaikka kiskot menisi samaan suuntaan kuin minne itse ajat, niin aina mahdollisimman jyrkässä kulmassa niiden yli (ei tietystikään kovin äkkinäisellä liikkeellä, eikä esim. jonkun vieressä ajelevan kylkeen - mutta kuitenkin epäröimättä). Älä myöskään aja niin lähellä kiskoa, että voit pikku horjahduksen seurauksena päätyä sen päälle. Kiskon päällä ei ole lainkaan kiva olla, muttei tarvitse.
Märän kiskon ylitse voi huoletta vaikka mutkitella siksakkia kun tuon oppii. Tosi paljon vaikuttaa sekin, kun tekniikka alkaa olla hanskassa, eikä enää jännitä sitä ajotilannetta. - viime talvena
ajaa lumisella tiellä ja alla kesärenkaat (melkein sliksit). Kyllä se oli sellaista hommaa, et ei siinä auta edes dakar-kuskit, jos pitoa ei ole, ni ei ole. Hyvä, kun eteenpäin pääsi ja fiilikset kuin olisi mennyt Hartwall-areenalle pöristelemään jääkoneen jälkeen. Kaasuun ei voinut koskea, kun sutis jo tyhjäkäynnillä, jarruttamisesta puhumattakaan. Hiekkaa, jos olis ollut tien reunassa niin sieltä olisi sitä pitoa voinut hakea, mutta kun ei ollut, ni ei ollut. Olisi varmaan pitänyt hakea se Dakar-mies paikalle...
- Turo--Inkeri
viime talvena kirjoitti:
ajaa lumisella tiellä ja alla kesärenkaat (melkein sliksit). Kyllä se oli sellaista hommaa, et ei siinä auta edes dakar-kuskit, jos pitoa ei ole, ni ei ole. Hyvä, kun eteenpäin pääsi ja fiilikset kuin olisi mennyt Hartwall-areenalle pöristelemään jääkoneen jälkeen. Kaasuun ei voinut koskea, kun sutis jo tyhjäkäynnillä, jarruttamisesta puhumattakaan. Hiekkaa, jos olis ollut tien reunassa niin sieltä olisi sitä pitoa voinut hakea, mutta kun ei ollut, ni ei ollut. Olisi varmaan pitänyt hakea se Dakar-mies paikalle...
kyllä se vaan on niin, että tuommoiset vuosikymmeniä crossi- ja enskaspooreja tahkoneet hemmot pärjää kadulla millä tahansa kelillä. En olisi itsekään sitä uskonut, mutta pakkohan tuo oli, kun omin silmin näki. Allaan hänellä oli katurenkaisiin rinnastettavat allroad-kumit, en olisi kuuna päivänä uskonut, että niillä voi ajaa siten. Nämä mainitsemani tasoiset kaverit eivät TARVITSE pitoa ollenkaan samalla lailla kuin normaalit katuspedet, koska heidän tuntumansa pyörään ja ajoalustaan on pikkuisen toista luokkaa.
Kyllä se varmaan äkkiseltään tuntuukin tosi hurjalta, jos olet käynyt kokeilemassa. On sitä pitoa tosi vähän jos ollenkaan. - jos olet
viime talvena kirjoitti:
ajaa lumisella tiellä ja alla kesärenkaat (melkein sliksit). Kyllä se oli sellaista hommaa, et ei siinä auta edes dakar-kuskit, jos pitoa ei ole, ni ei ole. Hyvä, kun eteenpäin pääsi ja fiilikset kuin olisi mennyt Hartwall-areenalle pöristelemään jääkoneen jälkeen. Kaasuun ei voinut koskea, kun sutis jo tyhjäkäynnillä, jarruttamisesta puhumattakaan. Hiekkaa, jos olis ollut tien reunassa niin sieltä olisi sitä pitoa voinut hakea, mutta kun ei ollut, ni ei ollut. Olisi varmaan pitänyt hakea se Dakar-mies paikalle...
niin pösilö että talvella on ajettava pyörällä. Tyydy vain osaasi tai osta auto tai bussiin kuukausikortti.
- -hei-
jos olet kirjoitti:
niin pösilö että talvella on ajettava pyörällä. Tyydy vain osaasi tai osta auto tai bussiin kuukausikortti.
siellä "yhdessä kaupungissa" missä bussikorttia enimmäkseen tarttetaan on siviilinelipyöräisilläkin vaikeuksia pysyä tiellä vars.sikäläisellä ns."talvi"-kelillä, hah.
Kyllä osaava kuski kaksipyöräisellä pärjää talvellakin paremmin kun nuo em:t
- kevarilla
Tänään aamupäivällä Jyväskylässä Rantaväylällä Kuokkalasta tuli pari kevaria ja kääntyivät vasemmalle Rantaväylälle ulompaa kaistaa pitkin.
Etummainen tuli liian kovaa ja märällä tiellä pyörä luisti alta. Poika liukui takapuolellaan (farkut jalassa) asfaltilta ulos pyörän perässä. Onneksi pyörä ja poika menivät eri kohtaan ja kumpikaan ei osunut valopylvääseen.
Pyörä ainakin hajosi ja mitenkähän takapuoli ja housut jaksavat. Ei ollut edes vielä niitä hlehtiä siinä...- ei ajanut
sisempää, olisi vielä liukunut jonkun kotelon alle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512264Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251058Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82972Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54883- 68873
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126853Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10773Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22753