Aikaisempi keskustelu otsikolla "Silmälasit osa imagoa?" innoitti tällaiseen otsikkoon.
Itse olen käyttänyt julkisesti pelkkiä piilareita jo niin monia vuosia, että nykyisestä tuttavapiiristäni oikeastaan kukaan ei ole nähnyt minua rillit päässä. Jos jossain aivan poikkeuksellisessa tilanteessa lähden ulos rillit päässä, tunnen oloni todella hölmistyneeksi ja typeräksi (vaikka en edes tapaisi ketään tuttuja). En ole oma itseni silmälasit päässä ja näytän mielestäni rumalta (vaikka kehyksissä sinänsä ei ole mitään vikaa).
Silmälasit ei sovi imagoon?
27
3932
Vastaukset
- BlindNoMore
Itse käytän silmälaseja epäsäännöllisesti (autolla ajaessa sekä koulussa oppitunneilla). Minun kohdallani on jotenkin sellainen tilanne, että en ikinä "opi käyttämään" laseja. Silmälasit tulee laitettua heti takaisin koteloon, jos niitä ei välttämättä tarvitse käyttää. Olen lievästi likinäköinen (n. -0.75-1.0), joten en tarvitse laseja kaikissa tilanteissa...lähinnä vain autolla ajaessa. Tilanne on kuitenkin sellainen, että laserleikkaukseen olisi mahtava päästä, jotta voisi heittää hyvästit kakkuloille, joista en ole koskaan tykännyt...
- ULKOnäkö
Hmmm... jopas on "murheet".
Pitäisköhän teidän imagostanne huolissaan olevien siirtyä keskustelemaan täältä näköpalstalta ULKOnäköpalstalle.
Täällä on vähän muunlaiset näköongelmat aiheena.- Nimetön
Eiköhän karu totuus ole se, että suurin osa leikkauksiin menijöistä ja piilareíden käyttäjistä on liikkeellä aika lailla turhamaisuuspohjalta (vaikkei sitä itselleen ehkä myönnäkään). Sikäli tämä kyllä aika paljolti ULKOnäköpalsta - eikä siinä mielestäni ole mitään pahaa. Toki on sitten niitä oikeista näköongelmista kärsiviä ja osanottoni heille.
- hyvinkin..
Nimetön kirjoitti:
Eiköhän karu totuus ole se, että suurin osa leikkauksiin menijöistä ja piilareíden käyttäjistä on liikkeellä aika lailla turhamaisuuspohjalta (vaikkei sitä itselleen ehkä myönnäkään). Sikäli tämä kyllä aika paljolti ULKOnäköpalsta - eikä siinä mielestäni ole mitään pahaa. Toki on sitten niitä oikeista näköongelmista kärsiviä ja osanottoni heille.
Kyllä mun syyni mennä laser-leikkaukseen oli vain ja ainoastaan se,
että en voinut sietää lasejani. Käytin niitä 15 vuotta kun piilarit ei mulle sopineet. Luojan kiitos pääsin rilleistä eroon!
Niin se vaan on, ettei lasit kaunista ketään. Ainakaan mun mielestäni.. - RilliRumilus
hyvinkin.. kirjoitti:
Kyllä mun syyni mennä laser-leikkaukseen oli vain ja ainoastaan se,
että en voinut sietää lasejani. Käytin niitä 15 vuotta kun piilarit ei mulle sopineet. Luojan kiitos pääsin rilleistä eroon!
Niin se vaan on, ettei lasit kaunista ketään. Ainakaan mun mielestäni..Olipa niin nätisti ja viksusti sanottu.
Kiitän ja kumarran ja menen kaappiin rumuuttani häpeämään ja pyydän anteeksi epäesteettistä habiustani.
T. rilli
- Haradd
Sehän on susta kii tunnekko ittes jästiksi vai et. Ei muista :)
- tuomio:
Mulla on krooninen sidekalvontulehdus silmissä (optikkoliikkeen silmälääkäri kohautti olkiaan kaksi vuotta sitten samalle asialle ja määräsi vaan paremmin happea läpäisevät -ja kalliimmat- piilolinssit) enkä voi silmälääkärin mukaan enää koskaan käyttää kuukausipiilareita. Lasit mulla on ollut jo 10 vuotta, tosin en ole niitä koskaan julkisesti käyttänyt. Nykyiset lasini ovat jopa ihan tyylikkään näköiset, mutta silti kynnys lähteä rillit päässä ihmisten ilmoille on järjettömän korkea. Pakko se kai on opetella, koska näkö on kuitenkin sen verran huono ja piilarinkäyttöni rajoittuu tästedes kertakäyttölinsseihin ja vain poikkeustilanteissa.
Antibioottikuurikaan ei poista sitä rakenteellista seikkaa, joka tekee silmistäni kuivat ja tulehduksille alttiit.
Millä ihmeellä sitä sais itsensä vakuuttuneeksi siitä, että lasit päässä voi mennä kaupungille ja töihin eikä kukaan oikeasti edes kiinnitä asiaan huomiota, saati että ajattelisi 'hitto kun tuo näyttää tyhmältä kun sillä on lasit...' - likinäköinen mies
tuomio: kirjoitti:
Mulla on krooninen sidekalvontulehdus silmissä (optikkoliikkeen silmälääkäri kohautti olkiaan kaksi vuotta sitten samalle asialle ja määräsi vaan paremmin happea läpäisevät -ja kalliimmat- piilolinssit) enkä voi silmälääkärin mukaan enää koskaan käyttää kuukausipiilareita. Lasit mulla on ollut jo 10 vuotta, tosin en ole niitä koskaan julkisesti käyttänyt. Nykyiset lasini ovat jopa ihan tyylikkään näköiset, mutta silti kynnys lähteä rillit päässä ihmisten ilmoille on järjettömän korkea. Pakko se kai on opetella, koska näkö on kuitenkin sen verran huono ja piilarinkäyttöni rajoittuu tästedes kertakäyttölinsseihin ja vain poikkeustilanteissa.
Antibioottikuurikaan ei poista sitä rakenteellista seikkaa, joka tekee silmistäni kuivat ja tulehduksille alttiit.
Millä ihmeellä sitä sais itsensä vakuuttuneeksi siitä, että lasit päässä voi mennä kaupungille ja töihin eikä kukaan oikeasti edes kiinnitä asiaan huomiota, saati että ajattelisi 'hitto kun tuo näyttää tyhmältä kun sillä on lasit...'Toihan kuulostaa ihan karmealta, en tiedä mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa. Varmaan ryntäisin suin päin lähimpään lasik-leikkaustoimipisteeseen.
Aikanaan kauan sitten parikymppisenä kun Roaccutan-kuuri esti piilareitten käytön kuljin ne muutamat kuukaudet enimmäkseen puolisokeana ja koin pärjääväni varsin hyvin suht heikoista silmistäni huolimatta. Rillikammo kai antoi motivaatiota. Nykyisessä työssä ja muussa elämässä ei moinen enää onnistuisi, vaikka kuinka haluaisi.
Ei kyse ole siitä, että luulisin toisten ihmisten tietoisesti ajattelevan rillieni olevan rumat. Sen sijaan uskon vahvasti, että rilleillä on alitajuisesti vaikutusta kanssaihmisten minusta saamaan kuvaan. Ei kai voi olla sattumaa, että, yleensä kaikissa romaaneissa ja TV-sarjoissa jne. silmälaseja käytetään nörtin tms. tylsimyksen tunnusmerkkinä. Ainakin rillit vaikuttavat negatiivisesti omaan minäkuvaani. - tilanteessa
likinäköinen mies kirjoitti:
Toihan kuulostaa ihan karmealta, en tiedä mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa. Varmaan ryntäisin suin päin lähimpään lasik-leikkaustoimipisteeseen.
Aikanaan kauan sitten parikymppisenä kun Roaccutan-kuuri esti piilareitten käytön kuljin ne muutamat kuukaudet enimmäkseen puolisokeana ja koin pärjääväni varsin hyvin suht heikoista silmistäni huolimatta. Rillikammo kai antoi motivaatiota. Nykyisessä työssä ja muussa elämässä ei moinen enää onnistuisi, vaikka kuinka haluaisi.
Ei kyse ole siitä, että luulisin toisten ihmisten tietoisesti ajattelevan rillieni olevan rumat. Sen sijaan uskon vahvasti, että rilleillä on alitajuisesti vaikutusta kanssaihmisten minusta saamaan kuvaan. Ei kai voi olla sattumaa, että, yleensä kaikissa romaaneissa ja TV-sarjoissa jne. silmälaseja käytetään nörtin tms. tylsimyksen tunnusmerkkinä. Ainakin rillit vaikuttavat negatiivisesti omaan minäkuvaani.Samassa tilanteessa ollaan täällä. Viime keväänä sain lasit ja edelleenkään ne ei ole valtaosaa ajasta päässä. Mieluummin olen ilman ja kärsin hajataiton haitasta... Piilarit ei sovi - sen sanoi lääkäri.
Ikävä homma elää näin, mutta pakko kai on. - So What
tuomio: kirjoitti:
Millä ihmeellä sitä sais itsensä vakuuttuneeksi siitä, että lasit päässä voi mennä kaupungille ja töihin eikä kukaan oikeasti edes kiinnitä asiaan huomiota, saati että ajattelisi 'hitto kun tuo näyttää tyhmältä kun sillä on lasit...'Ihan justiinsa noin kävi mullekin.
Tulehdus ja sit mitkään piilarit ei enää käyny.
Sitte vaan rillit päähän - ei siinä sen kummempaa.
No en siihenkään saakka kuvitellut olevani mikään missi.
Oottekohan te muut sitten niin jumalaisen kauniita ja komeita ja täydellisyyteenne tulee rillien myötä sarvet. Onhan se hirveetä ;)
En kyllä ymmärrä tuota hätää iamgosta, kun maailma on täynnä rillipäitä eikä niitä kukaan kummeksu.
Vai jaotteletteko te itse tosiaan ihmiset rillipäihin ja rillittömiin?
Muuten... minkäköhän näkönen se Kekkonenkin olis ilman rillejä ollu... - likinäköinen mies
So What kirjoitti:
Ihan justiinsa noin kävi mullekin.
Tulehdus ja sit mitkään piilarit ei enää käyny.
Sitte vaan rillit päähän - ei siinä sen kummempaa.
No en siihenkään saakka kuvitellut olevani mikään missi.
Oottekohan te muut sitten niin jumalaisen kauniita ja komeita ja täydellisyyteenne tulee rillien myötä sarvet. Onhan se hirveetä ;)
En kyllä ymmärrä tuota hätää iamgosta, kun maailma on täynnä rillipäitä eikä niitä kukaan kummeksu.
Vai jaotteletteko te itse tosiaan ihmiset rillipäihin ja rillittömiin?
Muuten... minkäköhän näkönen se Kekkonenkin olis ilman rillejä ollu...Ei kai täällä kukaan ole muiden rillejä haukkunut. Käsittääkseni kaikki on kirjoittanut siitä, miten itse kokevat omat rillinsä.
Pyrkimyksessä huolehtia ulkonäöstään ei ole mitään pahaa - eikä se tarkoita, että sitä oltaisiin koko ajan itseään peilistä ihailemassa. - luepa uudeleen
likinäköinen mies kirjoitti:
Ei kai täällä kukaan ole muiden rillejä haukkunut. Käsittääkseni kaikki on kirjoittanut siitä, miten itse kokevat omat rillinsä.
Pyrkimyksessä huolehtia ulkonäöstään ei ole mitään pahaa - eikä se tarkoita, että sitä oltaisiin koko ajan itseään peilistä ihailemassa."Niin se vaan on, ettei lasit kaunista ketään. Ainakaan mun mielestäni.. "
Näin tuolla edelllä tuo "ulkonäköpä hyvinkin" hyvin viisaasti arvioi kanssaihmisiään. - ne rillit
luepa uudeleen kirjoitti:
"Niin se vaan on, ettei lasit kaunista ketään. Ainakaan mun mielestäni.. "
Näin tuolla edelllä tuo "ulkonäköpä hyvinkin" hyvin viisaasti arvioi kanssaihmisiään.oo tosiaankaan kivan näköisiä. Ite kärsin niistä tosi paljon. Onneks ei enää tarvii käyttää!
Monien silmät ihan hukkuu niiden lasien taakse. Niin hukkui munkin! Ei siit tarvii vetää hernettä kenenkään nenuun, kun mielipiteensä täällä ilmaisee. Ei kai sille kaikki voi mitään, että laseja joutuu käyttään. Aika moni jo toi esiin, ettei rilleistään nauti ja tuntee olonsa epämukavaksi niissä. En yhtään ihmettele kun samoista tunteista aikani kärsin.
- pah!
Jos olisit viikon verran lasit päässä niin vapautuisit sen verran ettei asia enää kiinnostaisi sinua. Lasit ovat itseasiassa nykyään aika HOT oikein valittuna (mallia ei tosin kannata ottaa kaksikymppisiltä tekniikan opiskelijamiehiltä, nördelook on aina out). Tule ulos kaapista senkin turhamainen ihminen ;p
- ....samalla mitalla...
edelliselle: jos olisin epäkohtelias sanoisin sinulle, että katso itseäsi rehellisesti peiliin...
No, vakavasti puhuen: jokainen taaplaa tyylillään. - mitä??
....samalla mitalla... kirjoitti:
edelliselle: jos olisin epäkohtelias sanoisin sinulle, että katso itseäsi rehellisesti peiliin...
No, vakavasti puhuen: jokainen taaplaa tyylillään.Sanopas minulle mikä asenteessani on vikana? Lasit on aika kivan näköiset jos valitsee kunnon kehykset.
Missä kohdassa tässä peiliin tarvitsee tuijotella?? Enemmän perseestä on se ettei uskalla näyttäytyä lasit päässä.. hellanlettas. Onpas kamalaa jos on likinäköä. Katsele itse vain kuvaasi (jos miinuksiltasi pystyt..). :p
- keskustelunaihe
Voihan jysäys, että voikin ihmisellä olla elämä hankalaa.
ON SE NIIN VÄÄRIN! - rillipäää
Käytän moniin tilanteisiin erilaisia laseja. Joskus on mukava valita vahvasankaiset, joskus ihan hengettömät ja toisinaan taas jotkut värikkäät. Lasit täytyy valita tilanteen mukaan. Itse tilaan netistä halvalla.
- huonokuuloisilta
Tutumpi tarina on huonokuuloiset, monesti vanhukset, jotka eivät vaan millään suostu käyttämään kuulolaitetta. Mielummin hyväksyvät sen, että heitä pidetään vähän yksinkertaisina.
Että sopii miettiä kuka tässä tarinassa on eniten hölmistynyt ;)- helena_111
on ollut lasit 16 vuotta, enkä ole päivääkään näistä pitänyt. vaikka nykyiset kuulemma tuttujenkin mukaan sopivat minulle. eli jos piilolinssit vain sopii mulle, alan mieluummin käyttää niitä edes osan ajasta. enpä enää edes muista aikaa jolloin ei laseja tarvinnut käyttää.
eli onhan se hyvä jos toisille ei tuota mitään haittaa/ongelmaa lasien käyttö. sanokaa turhamaiseksi, mutta mulle se ainakin tuottaa - ne on hankalat sateessa, talvella, töissä (paljon ulkoilmassa) tai liikuntaa harrastaessa kun ne on aina jätettävä naulaan ja oltava sokea. - imagokysymys
helena_111 kirjoitti:
on ollut lasit 16 vuotta, enkä ole päivääkään näistä pitänyt. vaikka nykyiset kuulemma tuttujenkin mukaan sopivat minulle. eli jos piilolinssit vain sopii mulle, alan mieluummin käyttää niitä edes osan ajasta. enpä enää edes muista aikaa jolloin ei laseja tarvinnut käyttää.
eli onhan se hyvä jos toisille ei tuota mitään haittaa/ongelmaa lasien käyttö. sanokaa turhamaiseksi, mutta mulle se ainakin tuottaa - ne on hankalat sateessa, talvella, töissä (paljon ulkoilmassa) tai liikuntaa harrastaessa kun ne on aina jätettävä naulaan ja oltava sokea.Sinä puhut käytännön haitoista, niitähän eittämättä on, mutta kuinkasuuriatodelisuudessa, sehän riippuu ammatista ja harrastukista.
Aloittaja sensijaan puhui puhtaasti imagokysymyksistä, joista on turha aikuisen ihmisen kiukutella - etenkin jos piilolasit eivät sovellu. Valintana on joko olla näkemättä kunnolla tai lasit päähän.
Tai voihan sitä kiukutella vaikka mistä, aiheet ei lopu. - helena_111
imagokysymys kirjoitti:
Sinä puhut käytännön haitoista, niitähän eittämättä on, mutta kuinkasuuriatodelisuudessa, sehän riippuu ammatista ja harrastukista.
Aloittaja sensijaan puhui puhtaasti imagokysymyksistä, joista on turha aikuisen ihmisen kiukutella - etenkin jos piilolasit eivät sovellu. Valintana on joko olla näkemättä kunnolla tai lasit päähän.
Tai voihan sitä kiukutella vaikka mistä, aiheet ei lopu.Viestini olikin lähinnä kommenttia siihen, kun täällä heiteltiin jotain turhamaisuudesta yms. Myönnän et itsestänikin olisi kivempaa selvitä ilman laseja ja saattaahan mukana olla osittain turhamaisuuttakin:) mutta kun on miinuksia -6,25 ja -7,50 niin pakko noita on päässä pitää kaiken aikaa, eipä jää edes sitä kiukutteluvalinnanvaraa...mutta kukin tyylillään.
- nayuta
Olen 23 ja minulla on ollut silmälasit 7- vuotiaasta asti. Vakituisesti olen niitä käyttänyt 11- vuotiaasta asti.
Eniten silmälaseissa riepoo se, että niitä on varaa hankkia vain yhdet kerrallaan (olen opiskelija). Arvatkaa miltä viisi vuotta sitten hankkimani lasit näyttävät nyt, kun olen käyttänyt niin kaikkialla? Vahvuus on n. -5, eli en voi ilmankaan olla. Nuo myös maksavat paljon, kun on pakko olla ohennetut.
Äitini lupasi nyt yhdistettynä joulu- ja synttärilahjana maksaa uudet silmälasini. :) Saan ne varmaan viimeistään alkuvuodesta. Odotan innolla.
Piilareita en vain ole jaksanut arkena käyttää vuosiin, ovat jotenkin hankalat ja alkavat helposti hiertää. Juhliin yms. saatan ne laittaakin. Vielä muutama vuosi sitten tuntui etteivät silmälasit kuulu imagooni, mutta niin niitä vain on tottunut katselemaan, vaikka ovatkin kuluneet ja naarmuiset.
Olo on piilareilla kyllä jollain tapaa vapautuneempi. Rennompi ja villimpi. :D
Joskus jos on rahaa, hankin todennäköisesti useammat erilaiset silmälasit, kun tykkään vaihdella tyyliä. Nyt aion hankkia mustat kulmikkaat muovikehykset. Jos olisi vara, niin hankkisin myös punaiset. Pidän voimakkaista kehyksistä, ne "kehyksettömät" ovat jotenkin kamalia.. Vanhentavat 10- 20 vuotta melkein jokaista. :/ - Olen huomannut
Jännä juttu, minäkin olen huomannut outoja katseita silmälasit päässä. Olen tästä keskustellu ja ongelmana on, että ihmiset toteavat vain kylmästi "tunteita ne vain on, ei kukaan katso" ja en pysty tätä todistamaan tietenkään millään, joten olen jatkuvasti leimattu itsetunto-ongelmaiseksi. On todella kurja olo mennä lasit päässä minnekään. Olen tullut reijästä juuri omani näköisenä, en yhtään erilaisena, joten ei liene mikään ihme, että ihmisen on totuttava pysyvään ulkonäkömuutokseen? :-P
Olen myös huomannut melko mielenkiintoisen kuriositeetin, nimittäin silmälasit päässä olemus muuttuu. On melko vaikea kuvailla tätä, mutta yksinkertaisesti "olemus muuttuu".
Aika hassuja juttuja, mutta onko kohtalotoveria?- rilli & piilaripää
No joo on samanlaisia kokemuksia varsinkin kun vahvuutta aika paljon (-9) , niin näkökenttä on silmälasien kanssa melko rajallinen. Kai se johtuu ihan siitä. Sitä on ikäänkuin sulkeutuneempi, ja varovaisempi. ja kyll ne rillit jonkin verran rajoittaa esim. liikunnallisia harrastuksia. (lenkkeily, uinti jne..) onneksi nykyään on tullut uusia "hengittäviä" piilareita, jotka ovat paljon mukavampia käyttää, kuin 21 vuotta sitten kun laitoin ensimmäiset piilarit silmään.
- piilarisetä
rilli & piilaripää kirjoitti:
No joo on samanlaisia kokemuksia varsinkin kun vahvuutta aika paljon (-9) , niin näkökenttä on silmälasien kanssa melko rajallinen. Kai se johtuu ihan siitä. Sitä on ikäänkuin sulkeutuneempi, ja varovaisempi. ja kyll ne rillit jonkin verran rajoittaa esim. liikunnallisia harrastuksia. (lenkkeily, uinti jne..) onneksi nykyään on tullut uusia "hengittäviä" piilareita, jotka ovat paljon mukavampia käyttää, kuin 21 vuotta sitten kun laitoin ensimmäiset piilarit silmään.
Samat mietteet. Kyllä piilarit on hieno keksintö. Ilman niitä elämä olisi aika ankeaa. En halua käyttää laseja julkisesti, ne päässä sitä tuntee olonsa niin "nörtiksi". Tottumuskysymys tietysti, yli 20 v menty piilareilla.
- muuttuuolemus
Ehdottomasti olen samaa mieltä, että lasit todellakin muuttaa olemusta, tekee varovaisemmaksi ym. Onpa hienoa huomata etten ole asiani kanssa yksin.
Vahvuuksia mulla on aika vähän - toisessa silmässä vähän yli -1 ja toisessa vähän alle -1. Pidän laseja aika harvakseltaan vielä. Tarve olisi kuitenkin varmasti jo vakikäytölle. Ei vaan löydy "munaa" alkaa vakikäyttäjäksi...
Piilareitakin kokeilin keväällä. Kuivuvat silmiin, ei sovi minulle :-(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222351Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062260- 522247
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381512- 301446
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361402- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201136- 261126